بساز بفروشی در سینما
سایر منابع:
سایر خبرها
مرزهایی که جواد عزتی در مرد بازنده جابه جا کرد/حرکت روی خط قرمز
سجاد پهلوان زاده تدوینگر فیلم مرد بازنده از آثار بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سختی کار تدوین این فیلم به ویژه به دلیل تعدد لوکیشن ها گفت: در کارهایی که لوکیشن های متعدد دارد، نه تنها کار تدوین بلکه کار تمام گروه سازنده هم سخت است، اما برای مخاطب جذابیتش بیشتر می شود. اینکه مخاطب در هر سکانس وارد صحنه جدیدی می شود، کار را برایش جذاب تر می کند، البته این ...
نقد فیلم مرد بازنده | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
نظر می رسد که جسارت تحسین برانگیز مهدویان به مرور زمان از کنترل خارج می شود و این موضوع می تواند سینمای او را با تهدید جدی روبه رو کند. در میان بازیگران فیلم مرد بازنده ، جواد عزتی همچنان جذاب و چشمگیر ظاهر شده است. او تقریبا در همه سکانس های این اثر حضور دارد و چالش مهم نقشی مسن تر از خودش را به خوبی پشت سر گذاشته است. اما مابقی بازیگران این اثر در سطح متوسطی به ایفای نقش پرداخته و اغلب ...
روایت هایی درباره مرد بازنده ، اثر محمدحسین مهدویان
می شود و یک تنه جور همه نقص های ممکن دیگر را می کشد. جواد عزتی، سرهنگ احمد خسروی قصه مرد بازنده است که با 56 سال سن به عنوان افسر پرونده، درگیر ماجرای یک جنایت می شود. او در دل این بحران کاری سخت و در پی کشف راز قتل یک جوان سرمایه دار، با مشکلات خانوادگی و بحران شکاف بین نسلی با فرزندانش هم دست به گریبان است. چونان که در شخصیت پردازی احمد، نویسنده به درستی از او چهره ای عبوس، خسته ...
حس و حال خوب با ریتم کند و لوکیشن های خاص
درخشان رضا میرکریمی است. آثاری که مخاطب را با همراه قصه ای کم افت خیز ولی آرام و باوقار با خود به گوشه و کنار ایران می برد. شعیبی با فیلم حال خوبی دارد شاید همین موجب شود در برخی سکانس ها حس خوبی در مخاطب پدید آورد. این نوع آثار بخشی از سینمای ماست اما همه می دانیم که مخاطب محدود و خاصی دارد و هیچ وقت در جذب مخاطب عام و اکران عمومی موفق نیست اما برای پخش از تلویزیون در عصر یک روز تعطیل عید و مناسبت ...
علفزار و ساختار قصه در قصه اش
سینماسینما ، افسون جاوید داستان فیلم علفزار ساخته ی کاظم دانشی، پیش از هر چیز دارای ساختاری آکاردئونی، موزاییکی یا قصه در قصه است . فیلمساز از پرونده های به شدت ملتهب و تکان دهنده ی اجتماعی که معمولا کمتر راه به بیرون پیدا می کنند بهره برده تا صدای آدم های بسیار، با امیال، اهداف و طبقات اجتماعی مختلف را چنانچه در ادبیات پولیفونیکی هم شاهدش هستیم به گوش مخاطب برساند . به همین علت هم هست ...
روز ششم جشنواره فیلم فجر مشهد چه فیلم هایی اکران می شود؟
...> مرد بازنده فیلم مرد بازنده به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی امیر بنان و کامران حجازی روایتگر مردی به نام احمد خسروی، مسئول رسیدگی به پرونده ای مشکوک به قتل است. او در داستان فیلم به سرنخ هایی دست می یابد که پشت پرده این قتل رازگونه به کشف شبکه فساد اقتصادی می رسد. فیلم مرد بازنده هفتمین فیلم بلند محمد حسین مهدویان است و هفتمین سال متوالی است که او در ...
با نهمین روز از جشنواره چهلم فیلم فجر؛ شهرک و 2888 فیلمی که نباید آنها را دید
کار ارتباط برقرار کند برای همین بهترین مواجهه با این فیلم یا خارج شدن از سالن است یا خوابیدن. فیلم قصه جوان علاقه مند به سینماست که می خواهد بازیگر شود، اما ناخودآگاه در موقعیتی قرار می گیرد که آن را باور کرده و در کلامی دیگر نقش را در زندگی واقعی نیز می پذیرد. این اتفاق (فرو رفتن در نقش) در برخی از آثار خارجی و داخلی نیز پیشتر تکرار شده ولی شهرک مطمئناً اثر نیست که بتواند در گیشه با مخاطب آن ...
ضد ؛ روایت تکان دهنده اما عجولانه از جنایات منافقین/ درخشش نادر سلیمانی در یک نقش متفاوت
تاریخی باشد و بخشی از تاریخ معاصر ایران را روایت کند. در واقع می خواهد اتفاقاتی که در بهار و تابستان سال 1360 رخ داده را به ماجرایی عاشقانه گره بزند و از دل پیامی به مخاطب برساند. جهان قصه در ضد واقعی است. از همان ابتدا که همزمان با تیتراژ قائله بنی صدر در دانشگاه تهران نشان داده می شود تا در ادامه که به نمایش عزل بنی صدر در مجلس می رسد. همچنین سکانس های دیگر فیلم مبنی بر ترور آیت الله ...
تصویر کاریکاتوری برهه ای از تاریخ
کم ارزش اما گرانقیمت. کیمیایی آدم ها را از پشت عینک جهان بینی خاص خودش می بیند، برای خودش و جهانِ خودش فیلم می سازد. تمایلی به مواجهه با رسانه ها و منتقدانی که پل ارتباطی او با مخاطب هستند، ندارد. او می تواند در جهان ذهنی خودش فیلم بسازد، فیلم پرخرج و پرستاره ای هم بسازد و در زد و بندی ناشیانه به همسر و رفیق خواننده تهیه کننده نیز در فیلم نقشی بدهد اما مهم نام اوست که باید به نیکی باقی بماند، او آدم گمنامی نیست که به قیمت بدنامی بخواهد بر سر زبان ها بماند. ...
فیلم موقعیت مهدی، رونمایی از بخش گمشده دفاع مقدس
سینمای دفاع مقدس با اشاره به تمایز فیلم موقعیت مهدی نسبت به دیگر فیلم های دفاع مقدس، اظهار داشت: توصیه می کنم که دو فیلم دفاع مقدس را مخاطبان ببینند چرا که هر دو فیلم به نظر من حیرت انگیز است. در سینمای دفاع مقدس شاید به دنبال سبک زندگی نباشیم اما فیلم موقعیت مهدی به ما سبک زندگی را ارائه می دهد و بیشتر راجع به زندگی حرف می زند تا جنگ. به نظر من قهرمان زیر متن اصلی قصه ژیلا شاهی است که نقش مدرس ...
روزنامچه فجر 10 : خائن کشی ؛ بدترین فیلم کیمیایی/ ضد ؛ فیلمی دربارۀ نفوذ منافقین خلق به حزب جمهوری
اوجی (تهیه کنندۀ فیلم) در کنفرانس خبری در خصوص اینکه چرا داستان، تغییر کرده و به مهدی بلیغ نپرداخته است، اینطور گفت که فیلمنامه توسط خود کیمیایی در مدت شش ماه، بازنویسی شد. اما ظاهراً هنوز خطوط کلی قصه بر جای خود هستند. بیش از چهل بازیگر در نقش های اصلی و فرعی در فیلم بازی کرده اند. طراحی صحنه، لباس و گریم، تا حدی ما را به فضای سال های دهۀ 1330 می برند. اما کل فیلم، یک وقت تلف کنی آشکار است. ...
فیلمنامه ضِد تلفیقی از تخیل و تاریخ است
من جذاب است، ماجراها و درام این قصه هاست. این که بخواهیم در یک فیلم ایدئولوژی ای را بررسی کنیم به پرداخت زیادی نیاز دارد تا قصه جذابی از آب درآید. بررسی ایدئولوژی در مدیوم سینما کار سختی است تا فیلم شعاری نشود. وی در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد: نمی خواهم درباره نفوذ دشمن سلسله فیلم بسازم. هر فیلمی که می سازم مضمون خودش را دارد. ، تهیه کننده این فیلم، در توضیح این که ایده فیلم ...
نگاه صحیح به ناهنجاری ها
مخاطب بازآفرینی کنند. فیلم در یک دادگاه و در اتاق یک بازپرس با حضور متهمانی که به تجاوز دسته جمعی متهم شدند می پردازد. کارگردان در فیلم خود سعی کرده زوایای مختلف حقوقی و جنایی و حتی اخلاقی و عرفی را به خوبی بازگوکند. همچنین بسیار شنیده ایم که عده ای با اعمال نفوذ سعی می کنند رأی قاضی پرونده را به نفع خود تغییر دهند. کارگردان با توجه به چنین نابسامانی ها و نابهنجاری هایی، سعی کرده این پدیده زشت ...
نمی خواستم فیلمم جواب همه سؤالات را بدهد
ای مثل مهاجرت هم ناخودآگاه با هویت گره می خورد؛ چراکه وقتی کسی تصمیم به مهاجرت می گیرد، یک جورهایی دارد در هویتش تجدیدنظر می کند و شاید با انتخاب فضای دیگری برای زندگی همان آدم سابق باقی نماند. فیلم سعی می کند با قصه اش سؤالاتی را درباره چیستی و چرایی هویت در ذهن مخاطب ایجاد کند، ولی می شود تحلیل روانکاوانه هم از آن ارائه داد. خودم ترجیح می دهم از منظر هویت به فیلم نگاه شود، هرچند فیلم با تحلیل ...
منتقدان درباره 2888 چه گفتند؟
ژانر دفاع مقدس را هرچه بیشتر از پیش به صندوقچه فراموشی سوق داده ایم. فیلم سینمایی عقاب ها درباره خلبانان این سرزمین است از ساخت آن نزدیک به 40 سال زمان می گذرد اما هنوز هم دیدن آن جذاب و زیبا چون کارگردان سلیقه مخاطب عام را مد نظر قرار داده اما در 2888 کارگردان با توجیهات روشنفکرانه تنها خود و اطرافیانش را راضی می کند. بازی های فیلم یکی از دیگری بدتر است حتی که به ذات بازیگر ...
بنام "دیروز" از رنج "امروز"
! باری، کیمیایی خوب می داند در تازه ترین فیلم اش از کجا شروع کند و کجای قصه را گره بزند و گره گشایی اش کجا باید باشد. خوب می داند این رند باد و بوران و طوفان دیده، کجای تازه ترین فیلم اش را با تحولات و دادخواهی ها و مطالبات "ما مردم"، "ما مردم قدر نادیده" گره بزند تا فیلم اش با روایت "دیروز" گواه "امروز" باشد. "خائن کشی" بی شک یکی از بهترین های کیمیایی این سال هاست. اصلا مهم نیست سلیقه ی ...
موقعیت مهدی ؛ آنچه از دل برخاست و بر دل نشست/ شکل گیری درام فراتر از میدان جنگ
موقعیت مهدی را اثری فاقد خط داستانی مشخص می خوانند باید از این زاویه به کار نگاه کنند و منتظر تماشای سریال هم باشند. البته باید به این هم اشاره کرد که موقعیت مهدی با یک زیرکی و تقسیم شدن به چند پرده مختلف عملا باعث شده تا خرده پیرنگ ها جور قصه اصلی را بکشند و مخاطب را راضی نگه دارند. زیرنویس یا دوبله؟ بخش های زیادی از موقعیت مهدی با زیرنویس پخش می شود. انتخاب حجازی فر برای ...
نظرات مختلف منتقدان درباره مرد بازنده | مهدویان هم مثل کیمیایی سعی دارد حرف های مهم بزند اما نمی تواند | ...
مردم برای فرار از بازنده بودن؛ این ماجرای خود فیلمساز است که چون تصور در بن بست بودن دارد، نسخه فرار را هم برای خودش و هم برای مخاطب می پیچد. فیلمساز به تکنیک مسلط است و مخاطب را کاملاً درگیر می کند، اما در نهایت رهایش می کند و چیزی به دستش نمی دهد. کاش بزرگ تری پیدا می شد که دست فیلمساز را بگیرد و به روزهای اوجش برگرداند. فرزان معظم، فعال حوزه سینما نیز اظهار کرد: موضوع مرد بازنده شاید در ...
نگاهی به فیلم مرد بازنده | تلاشی شکسته بسته در نمایش پیچیدگی زندگی و ابهام جنایت
کلانتری | شهرآرانیوز - مرد بازنده حاصل انتخاب های عجیب و سخت مهدویان است که برخی جواب داده اند (یا حداقل اکنون جواب داده اند) و برخی نه. او درعین حال که می خواهد استاندارد های خودش را نگه دارد تلاش می کند به فضا هایی وارد شود که یا در سینمای ایران یا در سینمای خودش کم تر تجربه شده باشد. فیلم جدید مهدویان با حفظ قواعد نانوشته سینمای مردمی که باید فروش و مخاطب عام را راضی کند، در چارچوب اصول ژانر ...
مشق قواعد ژانر همراه با محافظه کاری/ نگاهی به فیلم مرد بازنده
فیلم ساخته می شود، چندان ایرانی نیست. در یک قصه پلیسی آنچه بیش از همه مهم است، جزییات دقیق داستانی و روشن کردن زوایا و دقایق، برای مخاطب است. نویسندگان مرد بازنده اما با وارد نشدن به جزییات پرونده فساد، در بخش ماجرای پلیسی، فیلمنامه ای مبهم نوشته اند که کمتر آدرس روشنی از چیستی و چگونگی فساد در طبقه نزدیک به قدرت به دست می دهد. از این رو هرگز نقد فساد و نقد قدرت اتفاق نمی افتد و فیلم در این ...
ماجرای یک پلیس کارآگاه سمج، خشن و عدالتخواه
خبرگزاری مهر - گروه استان ها – رضا کریمی*: فیلم مرد بازنده در کل حرف تازه ای ندارد، نقطه قوت فیلم برخی جزئیات و بازی بازیگرانش است. هر چند گاهی جوانی جواد عزتی از زیرپوست احمد خسروی بیرون می زند ولی در کل نقش پلیس مسن را خوب بازی کرده است. در فیلم ماجرای یک پلیس کارآگاه سمج و خشن و عدالتخواه را می بینیم که با یک فساد گسترده روبرو می شود و در عین حال خودش درگیر یک زخم و درد است. اما این ...
برخی قصه های لاغر و ضعیف را دوربین نجات می دهد/ به لحاظ تجهیزات و عوامل فنی سینما از دنیا عقب نیستیم
کرده باشد و درباره مرد بازنده هم به عقیده من تمام عناصر فیلم اندازه درستی دارند و در خدمت قصه هستند. ممکن است انتقاداتی به قصه و فضای کار باشد اما به صورت کلی همه عناصر فیلم درست است. برای مثال فضای قصه مرد بازنده و علف زار نمی طلبید که من به قاب و نورهای چشمگیرتری برسم و آن ها نشان دهم. به عنوان فیلمبردار به شخصه دوست دارم تعاملی با کارگردان و بقیه عوامل داشته باشم تا بتوانیم قصه ای را ساده و راحت به تصویر بکشیم. انتهای پیام/ ...
گزارش نکوداشت زنده یاد کامبوزیا پرتوی در خانه جشنواره
درخشان کند. قاسمعلی اضافه کرد: او با پردازش سکانس ها خرده داستان خلق می کرد. در کارهای او قصه به جای حرکت در طول، به سمت عمق حرکت می کند. او درخصوص جایگاه هنرهای دیگر برای فیلم نامه نویس گفت: سینما یعنی جزئیات. زمانی که به درخشان ترین آثار نگاه می کنید متوجه نکات ظریفی می شوید که کشف آن برای مخاطب جذاب است. پرتوی به مطالعه تاکید داشت. فیلمنامه نویس باید بیشتر بخواند. خواندن نه به ...
بار سنگینِ مرد بازنده بر دوش توانای جواد عزتی
...> عکاس و فیلم کوتاه ساز انجمن سینمای جوانان استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از نکات بارز فیلم مرد بازنده نماهایی جست وجوگرانه با دوربین روی دست است که در این فیلم، نه در همه تصاویر بلکه در برخی نماها از آن به خوبی استفاده شده است و مدام به بیننده احساس تعقیب از طرف افراد دیگر القا می شود؛ البته مهدویان در تمام فیلم هایش از این نماها به خوبی استفاده می کند. عماد رضایی بیان کرد: از ...
بی رؤیا هذیان گو و آشفته
وجود آمدن آن است. هیچ اشاره ای نمی شود که رؤیا چرا به سمت بی هویتی و خلل روانی می رود. به نظر می رسد کارگردان فقط در گوگل توضیح شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی را خوانده و حالا آشفتگی متنش را به اختلال روانی کاراکترش پیوند زده است. اگر وزیردفتری می توانست بی رؤیا را در حد و اندازه یک اثر روانشناسانه بسازد، قطعاً با یک اثر منسجم مواجه بودیم، اما در شرایط کنونی نه درامی شکل گرفته و نه قصه فیلم را جلو می ...
قدرت معجزه در پیچ و خم سرنوشت
مکان هایی که یاسمن در ایران و در زادگاه خود به آن پا می گذارد دقیق حس مورد نظر کارگردان را القا می کند. اما فیلمنامه کار چندان دقیق و حساب شده نیست. قرار است یاسمن در یک سفر آرام به آرامش برسد و معجزه را مزمزه کند و گذشته مبهم خود را شفاف کند که خیلی هم خوب است اما آیا بیننده در تمام لحظات فیلم همراه یاسمن است؟ پدر ندیده یاسمن فوت می شود و قاعدتا او که در این تصور است پدرش او را رها کرده ...
شهرک و 2888 تجربه هایی که امیدواریم تکرار نشود + فیلم
بهترین شکل کار را، مد نظر قرار داد والا اگر بخواهیم با سلیقه های شخصی در این عرصه عمل کنیم ژانر دفاع مقدس را هرچه بیشتر از پیش به صندوقچه فراموشی سوق داده ایم. فیلم سینمایی عقابها درباره های خلبانان این سرزمین است از ساخت آن نزدیک به 40 سال زمان می گذرد اما هنوز هم دیدن آن جذاب و زیبا چون کارگردان سلیقه مخاطب عام را مد نظر قرار داده اما در 2888 کارگردان با توجیهات روشنفکرانه تنها خود و ...
نقد فیلم ماهان | یکی از ضعیف ترین آثار جشنواره چهلم
نصیب سازندگان خود نخواهد کرد. این فیلم با این ترکیب بازیگران و کیفیت پایین تولید، اگر فقط بتواند هزینه های خودش را بازگرداند، اثری موفق لقب خواهد گرفت. بیماری یا توریسم قصه ماهان درباره یک بازیگر جوان تئاتر است که به واسطه ابتلایش به بیماری سرطان از اجرای نمایش بازمی ماند، اما درگیر یک اجرای عروسکی شده و تصمیم به سفر می گیرد. موضوع بیماری کودکان به قدری دردناک و دراماتیک است ...
روایت عشق و شیدایی در ملاقات خصوصی
نقش های مکمل داستان هم موفق بوده و پسربچه همسایه خانواده پروانه بهترین نمونه این مدعاست. اما شاید مهم ترین جلوه قوت فیلم نامه، دست کم به گمان نگارنده، شخصیت پردازی درست فرهاد و پروانه و حتی انتخاب اسم مناسب برای نقش اصلی های قصه است. فرهاد، عاشق اسیر در بند تقدیر است که فرهادوار بیستون زندان را با وجود آگاهی از شر آدم های آن، به تیشه عشق می کند و پروانه هم گرد شمع عشق که آمیخته با جنون جرم است ...