سایر منابع:
سایر خبرها
شرح دعای مکارم الاخلاق/ بخش شانزدهم/ شیرینی عبادت چیست؟ نوشتاری از آیت الله محمدحسن انصاری
.... در اهمیّت تواضع تعبیرات جالبی در روایات ذکر شده از جمله آنها حدیثی از پیامبر ص است که می فرماید: چه می شود که شیرینی عبادت را در شما نمی بینم؟ عرض کردند: شیرینی عبادت چیست؟ حضرت فرمود: تواضع. امام رضا (ع) در حدیثی فرمودند: تواضع درجاتی دارد یکی از آنها این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان ...
استاد سیدحسن خمینی: غرور مانع تشکر از مردم شده است
.... امام سجاد علیه السلام در روایتی اشاره کرده اند که: خداوند در روز قیامت به بنده ای از بندگانش می فرماید: آیا از فلان کس تشکر کردی؟ او جواب می دهد: ای پروردگار تو را شکر کردم! پس خداوند می گوید: چگونه مرا شکر کردی در حالی که از او تشکر نکردی؟ سپس می گوید: شکرگزارترین انسان ها نسبت به خدا، کسی است که از مردم سپاسگزاری بیشتری می کند. [7] پس کسی که در مقابل لطف برادرش سر تعظیم و سپاسگزاری فرود می ...
آداب کمالی دعا
محمداحسان آزادی بی گمان نیایش زیباترین حالت روح در پیشگاه آفریدگار و پروردگار است. روح پرستنده در نیایش خویش بهترین خضوع و خشوع را به نمایش می گذارد. نیایش، کمال وابستگی شاخه به ریشه و فرع به اصل است. انسان در هنگام نیایش کوچکی و نیاز همیشگی و ذاتی خویش را می نمایاند و بزرگی و بی نیازی خداوند را به نمایش درمی آورد. از این رو نیایش را اوج فروتنی در برابر آفریدگار و پروردگار و بالاترین ...
نیایش و دهش در فرهنگ الوهی انسان
انسان ذاتا موجودی مخلوق و متعلق به ساحتی الهی و مینوی (غیرمادی) است. او بدین ترتیب با طبیعت و الوهیت مثلثی سه گانه می سازد که بعدها در فلسفه اسلامی اشراقی صدرایی سه ساحت عقل، نفس و بدن؛ یا الوهیت، خیال (مثال) و ماده را متبلور ساخت. این سه ساحت به صورت طولی برهم تاثیرگذار هستند، یعنی تاثیر از بالا به پایین است و هرگز برعکس نیست، چه اینکه به زعم فلاسفه ما، نظام طولی عالم که از واجب تعالی آغاز می شود، این ممکنات را از عقل تا ماده اولیه به ترتیب و تقیید آفریده و سلسله اثرگذاری از مافوق (علت) به مادون (معلول) است. ...
تأملاتی در دعای سحر(34)/ عظمت الهی در نظام آفرینش/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
مورچه است: لَو فَکّروا فی عَظیمِ القُدرَةِ و جَسیمِ النِّعمَةِ لرَجَعوا إلی الطَّریقِ اگر انسان به تفکر در گستردگی قدرت الهی بپردازد راه را پیدا می کند. بعد حضرت فرمودند: أَلایَنْظُرون إلی صَغیرِ مَا خَلقَ کهکشان ها و امثال آن از دسترس تان دور است، برای این که بتوانید رصد کنید ابزار و آلات می خواهد، به همین مورچه این حیوان کوچکی که خداوند آن را آفریده نگاه کنید. کیفَ أحکَمَ خَلْقَهُ؟ چگونه خلقت او ...
ذکر رفع بیکاری و دعای شاغل شدن سریع
یا پیوسته استغفار کرد یا زیاد استغفار نمود، خداوند او را از هر غم و ناراحتی رها می کند، از هر تنگنایی راه برون رفت برای وی قرار می دهد و از جایی که گمان نمی برد روزی اش می دهد. 1 دعاهایی برای رفع مشکل بیکاری 1:هر کسی که بیکار باشد و معطل باشد و هیچ کار از دست او بر نیاید روز پنجشنبه اول ماه روزه بدارد (اولین روز پنج شنبه ماه قمری) شب جمعه وقت خواب این آیات را بخواند، بعد از ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء پانزدهم: نیکی کردن به والدین، از مهمترین واجبات بعد از توحید است / نهی از ...
و او را به فراهم ساختن غذا وادار سازد، و به همین جهت کلمه جناح را مقید به ذلت کرده و فرمود: ( جناح الذل ) و معنای آیه این است که: ( انسان باید در معاشرت و گفتگوی با پدر و مادر طوری روبرو شود که پدر و مادر تواضع و خضوع او را احساس کنند، و بفهمند که او خود را در برابر ایشان خوار می دارد، و نسبت به ایشان مهر و رحمت دارد ) . و در اینکه فرمود: ( و بگو پروردگارا ایشان را رحم کن آنچنانکه ایشان ...
وظایف والدین در تربیت معنوی فرزند
، توجه به ادای تکالیف الهی و عبادی است. فطرت کودک بر اساس خداپرستی است: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْ ها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ . خداوند صفت خداپرستی را در کودک قرار داده است. پرورش این امر بر عهده والدین است و اگر آن ها در این امر مسامحه نمایند سرشت پاک فرزندان شان را آلوده و منحرف می کنند. اما به طور یقین فردی که در کودکی با خضوع و خشوع در ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء شانزدهم: چگونگی ادب در مقابل استاد / مؤمن حیاتی دارد که در هر دو حال غنا و ...
می سازد. بنابراین، می توان گفت بیان این سوره شبیه به بیان مدعیی است که برای اثبات دعوی خود مثال هایی می آورد. کانه گفته شده فلانی را و فلانی و فلانی که از اهل رشد و دارای موهبتی الهی بودند در زندگی این روش را داشتند که دل از شهوات نفس کنده و به سوی پروردگار خود متوجه شدند، و طریقه خضوع و خشوع را پیش گرفتند که هر وقت آیات پروردگارشان را متذکر می شدند از صمیم دل خاضع می گشتند. و طریقه ...
تلاوت جزء پانزدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
شهدای ایران : شنیدن و صوت جزء پانزدهم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿1﴾ پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده ...
بروکراسی در آموزش و پرورش دانش آموز را لِه می کند/ برخی نمایندگان مجلس با طرح شفافیت مخالف اند چون ...
جامعه در ادارۀ جامعه توسط مقام معظم رهبری این است که می فرماید العلمُ سلطان (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید/ج20/ص319)، بروید علم بیاموزید که علم شما را قدرتمند می کند؛ یا از اقتصاد مقاومتی صحبت می کند که جامعه قدرتمند بشود؛ یا در مسائل دفاعی و امنیتی ما به قدرتی واقعاً فراتر از قدرت منطقه ای رسیدیم. دین این کار را می کند، انسان ها و جامعه را قدرتمند می کند. یکی از وجوه ضعف ما در جهاد تبیین ...
تلاوت جزء شانزدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
أَتَاهَا نُودِیَ یَا مُوسَی ﴿11﴾ چون موسی به آن آتش نزدیک شد (در میان درختی آتشی روشن دید و از آنجا) ندا شد که ای موسی، (11) إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًی ﴿12﴾ منم پروردگار تو، نعلین (همه علایق غیر مرا) از خود به دور کن که اکنون در وادی مقدس طوی (و مقام قرب ما) قدم نهاده ای. (12) وَأَنَا اخْتَرْتُکَ ...
14اعجاز علمی قرآن در تفسیر نمونه
اجتماعی زنبور عسل؛ آفرینش انسان از علق؛ شکل گیری استخوان ها در جنین؛ رقیق تر بودن هوا در ارتفاعات و بریدگی میان رشته کوه ها اعجاز علمی از مهم ترین ابعاد اعجاز قرآن در عصر حاضر است. تفسیر ارزشمند نمونه نوشته مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و همکاران از جمله تفاسیری است که نسبت به اعجاز علمی قرآن کریم رویکردی مثبت و متعادل دارد. شیوه این تفسیر استخدام علوم در فهم، تفسیر و ...
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و خضوع و خشوع
هر گروهی لشکریان و یارانی سواره و پیاده دارد. پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست که ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم به ما عبادت و اطاعتش را همراه با خضوع و خشوع نصیب کند. وی در شرح قسمت دوم دعا "واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین" می گوید: ما باید بدانیم منتخبین چه کسانی هستند؟ در دعای این روز ...
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
فرادید | در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع آوری رضا و خشنودی خداوند می پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمی گیرد. در روز 15 ماه رمضان و در دعای این روز از خداوند می خواهیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِینَ، وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِینَ ...
تفسیر دعای روز پانزدهم ماه رمضان
در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع آوری رضا و خشنودی خداوند می پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمی گیرد.
بلای گناهان کوچک
آنان و هر یک از سکنات آن بزرگواران برای ما الگو است. آنان به ما آموخته اند که انسان در اوج مکنت مادی و حتی دارایی های معنوی در محضر پروردگار مِسْکینُکَ بِبابِکَ را خاشعانه زمزمه کند. هیچ امر مادی و معنوی چشم یک انسان مؤمن را خیره نگه نمی دارد چرا که چشم اگر بر یک نقطه خیره و ثابت بماند، از حرکت باز می ایستد و از منبع نور غافل می شود، چنین چشمی به سلاح مسکین بودن و خشوع و خضوع در درگاه الهی مسلح ...
شناخت اهل بیت(ع)، کشتی نجات انسان است
سرویس : سیستان و بلوچستان - زمان : شناسه خبر : 1166510 هادی رمضانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت 15 رمضان روز ولادت امام حسن محبتی(ع) گفت: این امام بزرگوار آنقدر کریم و بخشنده بودند که به ایشان لقب کریم اهل بیت(ع) دادند؛ کلمه کریم به معنای کسی است که بخشنده بوده و اهل کرم باشد؛ معمولاً وقتی یک صفت در انسان خیلی زیبا تجلی می کند، مردم او را به همین لقب می خوانند و صفت ...
امید آخر روزه داران در رمضان
...، این کار عبادت حساب می شود، اما اگر قصد انجام این کار را داشته باشی ولی امکان آن برایت فراهم نشود، خداوند این قصد و نیت را برای تو گناه حساب نمی کند. درباره عبادت ها این طور است که به صرف نیت، خداوند برای انسان ثواب آن عبادت را می نویسد، مثلاً اگر نیت کنی حج مستحب به جا آوری، یا زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) یا طاعت های دیگر را را انجام بدهی، به اندازه همین نیت هم به انسان ثواب عنایت می شود ...
اگر تدبیر و سیاست امام حسن مجتبی(ع) نبود، اسلامی هم وجود نداشت/ دومین امام شیعیان(ع) شبیه ترین فرد به ...
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری آسمان مدینه، منور به نور نورسیده ای از تبار رسول خدا(ص) شد. وقتی صدای گریه این نوزاد پربرکت در خانه پرصفای حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) پیچید، فرشتگان الهی شکرگزار پروردگار متعال شده و میلاد میوه بوستان نبوت و امامت را به یکدیگر تهنیت گفته و زمینیان نیز غرق شادمانی شدند. این نوزاد نورسیده را با الهام الهی ...
روایت هایی از سیره اجتماعی امام حسن مجتبی (ع)
ای تعالی تا به این مقدار که من نامه اش را می خوانم، از خواری مقامش مرا مورد مؤاخذه قرار دهد . تواضع و فروتنی یکی از گزاره های اخلاق دینی، تواضع و فروتنی است؛ چنانکه خداوند خطاب به رسول اعظم(ص) فرموده است: وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنینَ؛ بال [عطوفت] خود را برای مؤمنان فرود آر . تواضع، حالت خشوع و خضوع درونی است که نشانه های آن در رفتار آشکار می شود. تواضع به معنای قرار دادن نفس ...
زمانه صلح؛ شش گروه از فعالان سیاسیِ عصر امام حسن (ع)
ضمن خطبه چنین فرمودند: مرگ برای انسان زینت است.. . هرکس آماده است خون خود را در راه ما بدهد، آماده باشد! ؛ یعنی امام حسین (ع) از بدو حرکت از مکه، می دانستند به حکومت کوفه نائل نمی شوند. و بالاخره به دست کوفیان پیمان شکن به شهادت می رسند. اوج ابراز وفاداری خاندان و یاران باوفای ایشان را در شب عاشورا می بینیم که عرض ارادت و فداکاری خود را به سرور خود اعلام کردند. حضرت در شب ...
نگاهی به تاریخ روزه داری و رسم رمضان
هرچند قرآن، سال ها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) جمع آوری و تدوین شده اما برخی پژوهش های قرآنی با استناد به روایاتی نشان می دهد که نظر شخص پیامبر در مورد ترتیب آیات قرآنی به نوعی اعلام و اعمال شده است. به این معنی که گاه وقتی آیه ای نازل می شد و پیامبر آن را قرائت می کردند و کاتبان می نوشتند، ایشان خود اشاره می کردند که این آیه را به آیات مربوط به فلان مساله اضافه کنید یا آیه دیگر را می گفتند در ابتدا یا انتهای فلان سوره قرار دهید. ...
وقتی برخی شیعیان بر امام حسن(ع) اینگونه سلام گفتند: سلام بر تو ای خوارکننده مؤمنان !
) ابن سعد در نقل خود پانزده بار ذکر کرده است.(14) ایشان در حالی پیاده به سفر حج می رفت که مرکب سواری در اختیار داشت و حتی گاهی پابرهنه راهپیمایی می کرد تا در پیشگاه پروردگار بیشتر ابراز ادب و خضوع کند.(15) در عصر او هیچ کس از لحاظ کثرت عبادت و نیایش و توجّه به خدا به پایه او نمی رسید و هرگاه نام خدا را می برد و یا به یاد روز رستاخیز و عوالم پس از مرگ می افتاد دگرگونی خاصّی به او دست می ...