دهه هشتادی ها تاریخ ساز هستند نه دنباله رو تقدیر
سایر منابع:
سایر خبرها
یک جامعه شناس: جوانان معترض مزدور خارجی نیستند
گیر دادند بدون اینکه در نظر بگیرند آیا جامعه کشش این حرف ها را دارد یا خیر. این جامعه شناس با تاکید بر لزوم از بین بردن شکاف بین نسلی گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما شکاف بین نسلی است که بین جوانان و نسل قبل وجود دارد. سیاست گذاران، سیاست مداران و عمده تصمیم گیران جامعه متولد دهه 10 و 20 شمسی هستند یعنی کسانی که 60_70 سال از جوانان بزرگترند برای آنها تصمیم گیری می کنند بنابراین در اولین گام ...
تقی آزاد ارمکی: دهه هشتادی ها آنارشیست نمی شوند
عبور کنیم و در شرایط مناسب تصمیم درست بگیریم. پس از پایان این تنش ها به نظر شما آینده این نسل به کجا خواهد انجامید؟ دوباره این جریان ها تکثیر و تکرار می شود.دهه هشتادی ها تکلیفشان معلوم است نابغه هایشان مهاجرت می کنند یا مهاجرت کرده اند آن هایی هم که می مانند شروع به مشاغلی می کنند که از طریق آن جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند مثلا دهه هفتادی ها که به مشاغل حاشیه ای مثل حمل و نقل رفته اند. ...
تریبون های آزاداندیشی جوانان باید دوباره فعال شود
مجید ابهری، جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با منیبان با اشاره به ریشه اعتراضات اخیر جوانان گفت: تنش های اجتماعی و سیاسی از نگاه رفتارشناسی می تواند علل و مبانی مختلفی داشته باشد. در ریشه یابی رفتاری نسل جوان یعنی متولدین دهه 70 و 80 که اکثر حاضرین در خیابان ها را تشکیل می دهند باید گفت که تفاوت ها، تبعیض ها و ضعف تربیتی نهادهای متولی از یک طرف، مشکلات اقتصادی و خانوادگی از طرفی دیگر و ...
با دهه هشتادی ها باید چگونه رفتار کرد؟
رسمی شکل می گیرد. دوم اینکه این افراد به دلیل ارتباطات مجازی سطح آگاهی بالاتری نسبت به دهه های قبل دارند و به همان نسبت دلنگرانی ها اضطراب های بیشتری را تجربه می کنند. ما باید در اولین گام این نسل را بشناسیم زیرا ما نمی توانیم بر اساس ذهنیت خودمان که مبتنی بر دهه های پیش است این نسل را ...
اخضریان: معترضان طبقه چهارمی اند، حکمرانی جدید می خواهند نه حاکمان جدید
مقابل این اعتراض ها را در میان همین دهه هشتادی ها در جامعه داریم. در هر حال عمده معترضان نسل چهارمی هستند، پایه طبقاتی واحدی ندارند و پراکندگی طبقاتی از ثروتمند تا فقیر در بین آنها دیده می شود. لذا بر خلاف جریان ها و اعتراض هایی که می توان در گذشته تحلیل کرد، چندان اعتراض ها طبقاتی نیست و به نظر می آید نباید در جست وجوی سرنخ طبقاتی باشیم، زیرا پیدا کردن سرنخ طبقاتی ما را در تحلیل ها دچار ...
مطالبات متولدین دهه های 70 و 80 کشور
واکاوی تحولات مرتبط با نسل دهه 70 و 80 هستند تا تفاسیر خاص خود را در خصوص این نسل ارایه کنند. بر اساس برخی آمار های مستند بیش از 80 درصد جامعه ایرانی متولد و بزرگ شده در سال های پس از انقلاب هستند، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند نقشه راهی که برای این جامعه ترسیم شده، تناسبی با دغدغه ها، خواسته ها و نیاز های این نسل ها ندارد. در واقع سیاستگذاران و تصمیم سازانی که برای این نسل نسخه پیچیده اند ...
دغدغه زندگی خوب
حفظ کنم و به نسل های بعد این پیام را ارسال کنم که می توانند به جایگاه مورد نظر خود برسند. این نسل بر بلندای همه تجربه های قبلی قرار گرفته و تلاش می کند به خواسته اش برسد. حالا وقتی با این نسل با زبان طرح صیانت صحبت می شود، چه معنایی دارد؟ اکثریت قریب به اتفاق راهبرد هایی که برای جوانان، زنان و سایر اقشار برنامه ریزی می شود، اشتباه است. متاسفانه کارآمدترین راهبرد سیستم در ...
در آن سوی مرزها، برای تضعیف نسل های آینده ایران برنامه ریزی می شود
پرهیجانی که این روزها شاهد حضورشان در خیابان ها هستیم نتیجه ندیدن و نفهمیدن آنها است. هم از جانب خانواده ها و هم از جانب ساختارهای تربیتی حاکمیت. آنها که در آن سوی مرزها آینده پژوهانه و هدفمند برای نسل دهه هفتاد و هشتاد جامعه ایرانی برنامه ریزی کردند، برای دهه های دیگر نیز برنامه دارند. امام انقلاب امروز تصریح کرد: "بدون جمهوری اسلامی هم با ایرانی که قوی باشند مخالفند، با ...
دهه هشتادی ها چه می خواهند؟
در حالی که در اعتراضات اخیر می توان گروه های مختلف از نسل های متفاوت را مشاهده کرد، اما بار این اعتراضات بر دوش دهه هشتادی ها افتاده و برخی هیجانات سال های اول جوانی را توجیه گر این اعتراضات معرفی می کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، دکتر مقصود فراستخواه، جامعه شناس و عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی می گوید دهه هشتادی ها از منظر خود در ویرانشهر زندگی می کنند و با انتخاب ...
نقش پررنگ فضای مجازی در خیابان
احمد مهرشاد، جامعه شناس: جامعه دچارگسست اجتماعی شده است احمد مهرشاد، جامعه شناس، در این باره با بیان اینکه در سال های اخیر جامعه به سمت و سویی حرکت می کند که آن را دچار چالشی به نام گسست های اجتماعی کرده است، بیان می کند: از طرفی عوامل مختلف درونی و همچنین دلایل بیرونی باعث فعال شدن این گسست ها و مواجهه پیوسته جامعه با آن ها شده است. او با اشاره به اینکه موضوع حجاب در جامعه ایرانی می تواند به یک گفتمان تبدیل شود و موردبحث و گفت وگو قرار بگیرد، می افزاید: اما آنچه ذهن را درگیر می کند مسیری است که هرروز ممکن است در قا ...
انتقاد استاد جامعه شناس از یک آدرس گمراه کننده / آزاد ارمکی : معترضان فقط دهه هشتادی ها نیستند / باید در ...
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه بیشتر معترضینی که پس از ماجرای مرحوم مهسا امینی به خیابان آمده اند مردم به معنای عام هستند و شعارهای آنها عمومی بود، گفت: فقدان نیروهای واسط موجب رادیکال شدن اعتراضات می شود. وقتی نیروی واسط نیست، از دست همه خارج می شود و یک دفعه می بینیم یک روز میدان انقلاب و روز دیگر عباس آباد و تهرانپارس است و به شمال و جنوب می رود. یعنی حتی از دست کنشگرانی که دارند بازی می کنند هم خارج است. حالا بعضی ها فکر می کنند صرفا رسانه های خارجی یا بیگانه دارند ا ...
مدیر عامل ایسپا: علت انباشت خشم، بی توجهی به مطالبات است
...> تجدید نظر در سیاست هایی که هدف خود را محقق نکرده اند، در همه زمینه ها نه تنها عقب نشینی نیست بلکه به طور حتم سبب توسعه کشور می شود گشت ارشاد است اما این ها فقط علت قریب هستند و باید دنبال علل اصلی بود. در طول چند دهه گذشته در ایران شاهد اعتراض های به نسبت گسترده ای بودیم که برخی محققان آن را به اعتراض های طبقه متوسط یا طبقه پایین تعبیر کرده اند. به عنوان مثال اعتراض های سال 78 و ...
مخاطبان باید خود را در اتمسفر شیرین گیجگاه رها کنند/ فیلمساز از جایی به انحطاط کشیده می شود که بخواهد ...
سینما و جامعه ایران در دهه شصت است نشأت گرفته است. من خیلی دلم می خواهد همه ما بازماندگان آن نسل به یاد بیاوریم که چطور در آن زمان کارمندان ساده با حقوق کارمندی خوش زندگی می کردند، خانه می خریدند، ازدواج می کردند، بچه دار می شدند، تفریح می کردند و چرا الآن ما خوش زندگی کردن و راحت زندگی کردن از یادمان رفته است؟ وی با بیان اینکه وقتی به جامعه امروز نگاه می کنیم و آن را با همین 20 سال قبل می ...
نظر یک جامعه شناس درباره اعتراضات اخیر/ فاضلی: جامعه به نقطه ای رسیده که زیر بار تداوم برخی قواعد نمی ...
اطمینان دادن بابت بررسی عادلانه پرونده که سابقه بی اعتمادی جامعه مانع باور شدن آن است و البته تناقضات بین حرف های مختلف هم به این بی اعتمادی دامن زده است. دوم تأکید کردن بر تمایز قائل شدن بین اعتراض و اغتشاش؛ و ابراز تمایل برای شنیدن اعتراض و محکوم کردن اغتشاش بدون آن که هیچ سازوکار عملی برای شنیدن اعتراض مطرح شده باشد و حتی همان ظرفیت های قانون اساسی هم مد نظر قرار گرفته باشد. ...
محدود کردن فضای مجازی گستره اعتراضات را بیشتر کرد
مهم ترین دلایل ادامه دار شدن تجمعات در کشور چه بوده است؟آیا تجمع کنندگان راه مناسبی را برای بیان مطالبات خود انتخاب کرده اند؟ واقعیت این است که مقامات و نهادهای مسئول در گذشته فرصت هایی داشتند که بتوانند سرمایه اجتماعی خود را افزایش بدهند که از این فرصت ها استفاده مطلوب نشده است. در گذشته در تجمعاتی که صورت می گرفت مسئولان با یک جریان سیاسی طرف بودند. به عنوان مثال در اعتراضات دی ماه96 می توانست اعتراضات را به گردن جریان اصلاحات بیندازد و در سال98 گردن جریان اصولگرایی. این دوگانه سیاسی و جریان های سیاسی که وجود داشت این فرصت را می داد که مناقشات امنیتی را حل کند. این در حالی است که در اعتراضات اخیر جریان های سیاسی در صحنه نیستند. این مهم ترین تفاوتی است که این اعتراضات نسبت به گذشته پیدا کرده است. امروز مردم به معنای عام در خیابان ها تجمع می کنند. شعارهایی که داده می شود نیز عام است و به گروه و جریان خاصی اشاره ندارد. امروز کسانی که در خیابان حضور دارند به دنبال این نیستند که جامعه مدنی و حزب درست کنند و یا حتی به دنبال افزایش حقوق و مزایای خود باشند. شرایط تغییر کرده است. چه تغییری کرده است؟ مهم ترین تغییر تجمعات اخیر نسبت به گذشته این است که تجمعات و شعارها شکل عام به خود گرفته است. یکی از دلایل عمومی شدن این تجمعات این است که گروه های واسط و مرجع اجتماعی همچون مطبوعات، احزاب و چهره های مورد قبول عموم به دلیل پاره ای برخوردها از میانه غایب شده اند به همین دلیل ...
آیت الله خامنه ای: دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنش به این حادثه طبیعی نبود/ این حوادث طراحی ...
ملت ایران در این حادثه نیز همچون حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده هم به همین صورت خواهد بود. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: در آینده نیز هر جا که دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آنکه بیش از همه سینه سپر خواهد کرد، ملت شجاع و مؤمن ایران است. می شود یک سازمان و یک مجموعه عظیم خدمتگزار برای احتمال اینکه خطایی سر زده باشد، مورد تهمت قرار گیرد. هیچ منطقی پشت سر این ...
باید از فضای مجازی به نفع خودمان استفاده کنیم
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فضای مجازی و اتفاقات اخیر، اظهار داشت: در دو سال گذشته، کرونا باعث شد که مردم و مسئولین توجه بیشتری به فضای مجازی داشته باشند. وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا در خصوص اینکه فضای مجازی یکی از نیازهای جامعه است مورد توجه قرار نمی گرفت اما امروز به لطف کرونا دولت الکترونیک در حال اجراست و ...
ماهیت اعتراضات، فرهنگی است
که در کف خیابان به عنوان معترض حضور دارند، شعار می دهند و قدرت حضور در میدان را دارند، جوانان هستند. اما حالا باید به این نکته توجه کنیم که مساله دهه هشتادی ها چیست؟ به نظر من مطالبات انباشت شده ای که در چند دهه گذشته انباشت و متراکم شده و پاسخی نگرفته است. این مهم ترین عامل عصبانیتی است که در این گروه سنی دیده می شود. این انباشت خشم را مختص دهه هشتاد می بینید یا در سطح وسیع تری آن را ...
بیانیۀ انجمن فلسفۀ میان فرهنگی ایران در بارۀ رویداد های اخیر
برای شکل گیری خرد جمعی در قالب قانون و نظم قدرتی که پیوند دهنده خواست اکثریت مردم باشد، برداشته نمی شود. اگر از چنین چشم اندازی به مسائل امروز ایران نظر کنیم، با گروه بزرگی از جوانانی روبه رو هستیم که نیاز و خواسته های خود را فراموش شده می بینند. این نسل خود را در فضایی می یابد که برساختۀ دوگانه سازی هاست؛ فضایی که دیگرانِ متفاوت، غیرخودی تلقی شده و عناوینی، چون ناهنجار، عصیانگر، عامل ...
تحلیل رسانه ها و روزنامه های کشور از حوادث اخیر (سه شنبه 12 مهر)/ روزنامه اطلاعات: دریغ از چشمی و گوشی!؟ ...
هنرمندان و ورزشکاران و تمام گروه ها، همه جزئی از خانواده بزرگ ایران اسلامی هستند. روزنامه اعتماد/ فاطمه راکعی: مطالبات یک نسل فاطمه راکعی فعال حوزه زنان گفت وگویی با روزنامه اعتماد داشت و مطالبات متولدین دهه های 70 و 80 کشور را مورد بررسی قرار داد. فاطمه راکعی در این گفت وگو بیان کرد: معتقدم نسل های جوان کشور و متولدین دهه های 70 و 80، تنها حاملان ارزش های نسل خود نیستند، آنها ...
راهبری دهه هشتادی ها کار سختی است
در دهه هفتاد مفهوم آزادی بیشتر از سوی دانشجویان و جامعه روشنفکری بیان می شد اما امروز موضوع آزادی بسیار سطحی مطرح می شود. مسئله دیگر این است که در نسل جدید اطلاعات چندان عمیق نیست. نسل های قبل بیشتر کتابخوان بودند و پای سخنرانی ها می رفتند و بحث داشتند اما امروز آن شرایط مشاهده نمی شود و بیشتر اطلاعات منحصر به آن چیزی است که در فضای مجازی دیده می شود و طبیعی است در فضای مجازی که سرعت انتقال اطلاعات ...
به حرف جوانان گوش دهید
رویه بدهیم چرا که امروز جوان دیگر سنت خواه و دنبال رو نیست بلکه پیش برنده و خودمختار است. یعنی دیگر آنها آنچه را که نسل گذشته قبول داشته را قبول ندارند. نسل جوان از عقل و اندیشه خودشان پیروی می کنند. جوامع سه نوع است؛ سنتخواه،دنبال رو و خودمختار؛ که جامعه آن دو مرحله اول را ...
دهه هشتادی ها قربانی فضای مجازی هستند
انجام شود. فاصله بین دهه هشتادی ها و ایدئولوژی سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص رفتار با نسل دهه هشتاد به آفتاب یزد گفت: من تقسیم بندی متولدین دهه هشتاد را در نظر نمی گیرم بلکه در حقیقت می توان کمی عقب تر رفت و به اواسط دهه هفتاد هم توجه کرد. در حقیقت می ...
سهم 20 درصدی هیجان در اعتراضات
در اعتراضات اخیر، دهه هشتادی ها بیش از دیگر گروه های حاضر در آن به چشم می آیند. گروهی که به نظر می رسد مجموعه ای از هیجانات هستند. دکتر احمد بخارایی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در گفت وگو با دنیای اقتصاد ، نقش و تاثیر هیجانات را 20 درصد می داند و با توجه به بازنمود و بازتولید مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در جامعه جاری و ساری است، اعتراضات را منبعث از آن تفسیر می کند. در عین حال ...
دهه هشتادی، نسلی تشنه زیبایی
تمایلات جنسی خود را با لذت و افتخار افشا می کردند. نسلی که خود را سوخته می داند؛ در حالی که وقتی از دور نگاه می کنی، آن را غرق در امکانات می یابی. نسلی که با اینترنت بزرگ شده. حوالی سال هشتاد شمسی یا دو هزار میلادی به بعد به دنیا آمده. عشق ویدئوگیم و بازی کامپیوتری است و خیلی زود پای شبکه های اجتماعی به زندگی اش باز شده. رفتار بخش بزرگی از این نسل گاهی شدیدا سنت گریز و جامعه ستیز است؛ ساز مخالف این ...
نقش آموزش و پرورش در تربیت نسلی اوباش که پلیس آتش می زند!
آن چنانی در سطل های زباله و روبروی سوپرمارکت ها به دنبال شیشه های نوشابه برای ایجاد جراحت بیشتر در طرف مقابل و حتی دیگر اقدامات خشن بودند. خود من از نسل دهه 1350 هستم که با انقلاب و سپس جنگ بزرگ شدم و روحیه شکیبایی را در خود و بسیاری از هم نسلانم به شدت بالا می بینم. این روحیه حتی در جوان های دهه های بعد هم با نوسان هایی دیده می شود اما ناگهان اکنون شاهد آن هستیم که دهه 1380ی ها اینگونه ...
وکیلی: این نیزبگذشت اماحکایت همچنان باقی است مگر....
برای فهم این جامعه پیچیده سمِّ حکمرانی است؟ فکر نمی کنید سه شورش بزرگ در کمتر از پنج سال برای یک حکومت نشانه خوبی نیست؟ اصرار بر تغییر نکردن باعث سعادت چه حکومتی شده که ما دومی اش باشیم؟ آشوب و اعوجاج در کف خیابان نشان می دهد ما از فهم جامعه عقب مانده ایم. ما تغییرات اجتماعی را درک نکرده ایم. شوربختانه کمترین شناخت و کمترین تجربه مدیریتی در خصوص تفاوت های نسلی بخصوص درباره نسل دهه هشتاد ...