سایر منابع:
سایر خبرها
دکترین اوباما
ایران هسته ای- نشریه آتلانتیک گزارشی مفصل با موضوع دکترین اوباما منتشر کرد که شامل گزیده هایی از گفتگوهای جفری گلدبرگ نویسنده گزارش با باراک اوباما رئیس جمهور و دیگر مقامات آمریکایی است و در آن دشوار ترین تصمیم گیری های کاخ سفید در خصوص سیاست خارجی تحلیل و بررسی شده است. متن کامل این مقاله که هفته سوم اسفند (مارس 2016) در ماهنامه آتلانتیک منتشر شده در ادامه می آید. متن اصلی ...
مسیحا در عهدین
بود تمام گردد که از مصر پسر خود را خواندم. (21) ملاحظه می شود که در گزارش متی از ماجراهای قبل از تولد عیسی، شرایط و زمینه هایی به تصویر کشیده می شود که عیناً در مورد موسی (علیه السلام) در سرزمین مصر وجود داشته و چنان وانمود می شود که عیسی (علیه السلام) همانند موسی (علیه السلام) در هنگامی که حاکمان ستمگر اولاد ذکور را به قتل می رساندند، پا بر تعلّقات قومی و دنیوی گذارده، قصد مهاجرت نموده و ...
احمد ابوالغیط چگونه دبیرکل اتحادیه عرب شد؟/ چرا سعودی ها به یک مصری اعتماد کردند؟
سمت پس از پایان دوره العربی توصیف کرد. عبد الرحمن یوسف ، شاعر معروف مصری نیز انتخاب ابو الغیط به دبیرکلی اتحادیه عرب را تبریک و در توئیت خود به این منظور نوشت که به نام خود و مقاومت و یاران و هواداران آن به رژیم صهیونیستی به خاطر انتخاب ابو الغیط به این سمت تبریک می گوییم. اهداف پشت پرده انتخاب ابو الغیط به دبیرکلی اتحادیه عرب صرف نظر از مواضع و دیدگاه های خصمانه ...
آیا مُر قانون با نص قانون تفاوت دارد؟
اعلام شده توسط وزارت کشور و با رعایت شرایط مقرر در مواد (28)، (29) و (30) قانون، واجد صلاحیت نداند و در نتیجه صلاحیت آنان را رد کند، موظف است مراتب را با ذکر اسناد و مدارک مذکور و اشاره به مواد قانونی و بندها و تبصره های آنها، در صورتجلسه درج نماید . مطابق این تبصره، اولاً به صرف بررسی های لازم در محل که به تحقیقات محلی معروف است، نمی توان کاندیدایی رارد صلاحیت کرد، زیرا قانون گذار از حرف ...
خاموشی یک لامپ برای کاهش انتشار 730 میلیون تن CO2
: حدود 60 درصد از این گازها در بخش انرژی تولید می شود که بخش تولید برق در این رابطه بیشترین سهم را دارد چرا که بیش از 70 درصد انرژی الکتریکی بشر با سوزاندن سوخت های فسیلی تولید می شود. این در حالی است که در نیروگاه های سوخت فسیلی جهان، در خوشبینانه ترین حالت، 430 گرم کربن دی اکسید به ازای هر کیلوات-ساعت برق تولیدی منتشر می شود. آقاسی اظهار کرد: یک کیلووات ساعت خیلی عدد دور از ذهنی نیست و ...
غصب میراث فاطمه زهرا(س) اسم رمز است
هم عصر این واقعه است آمده که سطان سلیم عثمانی برای توجیه کشتن مسلمانان علما را جمع کرد و آنها فتوا به کشتن صفوی ها دادند و چون این فتوای وجوب صادر شد از سراسر جهان اسلام آدم جمع شد تا صفویه را بکشند. این در نسخه مفاکهة الخلان 1964 مصر چاپ شده وجود دارد. اما در نسخه مفاکهة الخلان انتشارات دار الکتب علمیه که ناشر بسیار معروفی است این عبارت وجود ندارد و وقتی به این عبارت می رسد از قول سلطان سلیم نقل ...
وقتی جمشید مشایخی با آتش سیگار تنبیه شد
.... این عشق به دوست و آشنا و خانواده بزرگ ایرانی از همان زمان در وجود من شکل گرفت. مهم نیست که من با چه کسی هم خون باشم، مهم این است که حسی عمیق به او داشته باشم. من در سال 1356 در فیلم ماهی ها در خاک می میرند نقش یک رفتگر را بازی می کردم. من در خیابان ایران با عزیزی در همین شغل دوست شدم. ایشان من را به منزل برای صرف ناهار دعوت کرد. من رفتم و از او بسیار ممنون و ...
هیلاری کلینتون با جذب هیات های انتخاباتی بیشتر، پیروز میامی شد + فیلم و آمار
گروه بین الملل مشرق - هشتمین مناظره دموکرات ها در حالی توسط شبکه CNN برگزار شد که عملا بیش از 2 مناظره دیگر تا پایان رقابت های درون حزبی باقی نمانده است. مناظره میامی را می توان یکی از تندترین مناظرات بین هیلاری کلینتون و برنی سندرز برشمرد. این مناظره که به نجات صنعت خودروسازی، رویکرد سیاست خارجی گذشته هر دو نامزد و اصلاحات مربوط به مهاجرت اختصاص یافته بود، مقدمه ای بود بر مناظره هفته آینده که می ...
به آینده امیدوارم
ایران بدهیم، یعنی چه؟ یعنی اینکه در حقیقت از نظر سیاسی تایید می کند که فعالیت های ایران صلح آمیز است و این افراد نمی خواستند رویکردی جدید نسبت به فعالیت های هسته ای ایران داشته باشند. بنابراین این دو پدیده، برجام و گزارش پی.ام.دی به نظر من، ضربه اساسی و خیلی بنیادینی زد به پروژه ایران هراسی. البته هنوز در این باره تلاش می شود، یعنی هنوز برخی تلاش می کنند و سنگ اندازی ها وجود دارد که ...
برندسازی در عصر رسانه های اجتماعی
در دوره فیس بوک و یوتیوب، برندسازی به یک چالش آزاردهنده تبدیل شده است. قرار نبود این گونه باشد. یک دهه پیش، بیشتر شرکت ها از ظهور یک عصر طلایی جدید در برندسازی خبر می دادند. آنها آژانس ها و گروه های خلاق تکنولوژیست ها را به کار گرفتند تا برندها را وارد جهان دیجیتال کنند. اما با وجود همه این سروصداها، چنین تلاش هایی نتیجه چندانی به بار نیاورده است. به گزارش کاوشگران روابط عمومی ، در دوره فیس بوک و یوتیوب، برندسازی به یک چالش آزاردهنده تبدیل شده است. قرار نبود این گونه باشد. یک دهه پیش، بیشتر شرکت ها از ظهور یک عصر طلایی جدید در برندسازی خبر می دادند. آنها آژانس ها و گروه های خلاق تکنولوژیست ها را به کار گرفتند تا برندها را وارد جهان دیجیتال کنند. اما با وجود همه این سروصداها، چنین تلاش هایی نتیجه چندانی به بار نیاورده است . به عنوان یک ویژگی اصلی از استراتژی دیجیتال، شرکت ها در مورد آنچه اغلب محتوای تبلیغاتی (branded-content) نامیده می شود، ریسک های بزرگی انجام می دهند. تفکری که وجود دارد این گونه است: رسانه های اجتماعی به شرکت شما اجازه می دهند از رسانه های سنتی عبور کرده و روابطی مستقیم با مشتریان برقرار کنید. اگر داستان های خوبی به آنها گفته باشید و در زمان درست با آنها ارتباط برقرار کرده باشید، برندتان به قطب جامعه ای از مصرف کنندگان تبدیل می شود. کسب وکارها برای پیگیری این دیدگاه میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده اند. با این حال، تعداد بسیار اندکی از برندها توانسته اند منافع معناداری برای مصرف کننده به صورت اینترنتی ایجاد کنند. در حقیقت، به نظر می رسد رسانه های اجتماعی از اهمیت برندها کاسته است. اشتباه کار کجاست؟ برای حل این معما، باید به یاد داشته باشیم برندها وقتی به موفقیت می رسند که درون فرهنگ ها نفوذ کنند و برندسازی مجموعه ای از تکنیک ها است که برای ایجاد قرابت فرهنگی طراحی شده است. تکنولوژی های دیجیتال نه تنها شبکه های اجتماعی پرقدرت جدیدی ایجاد کرده اند، بلکه نحوه کارکرد فرهنگ را به طور چشمگیری تغییر داده اند. جمعیت های دیجیتال اکنون نوآوران بسیار موثر و پربار فرهنگ محسوب می شوند؛ پدیده ای که ما آن را جمع فرهنگی (Crowdculture) می نامیم. جمع فرهنگی قوانین برندسازی را تغییر می دهد. اگر جمع فرهنگی را بشناسیم، می توانیم بفهمیم چرا استراتژی های محتوای تبلیغاتی نتوانسته اند اثرات لازم را داشته باشند و کدام روش های جایگزین برندسازی توسط رسانه های اجتماعی تقویت شده اند . چرا محتوای تبلیغاتی و اسپانسر شدن کارآیی داشت با اینکه فعالان عرصه تبلیغات اصرار دارند که محتوای تبلیغاتی چیز جدیدی نیست، می توان آن را یادگار عصر رسانه های ارتباط جمعی دانست که در بسته بندی جدید به عنوان یک مفهوم دیجیتال ظاهر شده است. در اولین روزهای آن عصر، شرکت ها رویکردهایی را از سرگرمی های رایج قرض می گرفتند تا برندهای خود را مشهور کنند. مثلا از داستان گویی کوتاه، حقه های سینمایی، شعرهای معروف و شخصیت های تاثیرگذار برای جذب مخاطب استفاده می کردند. این شکل اولیه از محتوای تبلیغاتی کارآیی خوبی داشت، چون رسانه های سرگرم کننده انحصاری بودند و بنابراین رقابت فرهنگی محدود بود. در ایالات متحده آمریکا، سه شبکه به طور سالانه برنامه های تلویزیونی را به مدت 30 هفته یا بیشتر تولید می کردند. فیلم ها تنها از طریق سالن های فیلم محلی توزیع می شدند. شرکت های بازاریابی محصولات مصرفی، مسیر مشهور شدن را از طریق جای دادن برند خود در این عرصه فرهنگی به شدت کنترل شده طی کردند. همچنین برندها با اسپانسر شدن برنامه ها و وقایع تلویزیونی در فرهنگ تاثیر گذاشتند و خود را به محتوای موفق متصل کردند. از آنجا که طرفداران شخصیت های سرگرم کننده محبوب تلویزیونی دسترسی محدودی به این افراد داشتند، برندها مثل یک واسطه عمل می کردند. تماشاچیان آمریکایی سال ها عادت کرده بودند که فست فودهای زنجیره ای معروف اسپانسر فیلم های معروف جدید شوند و خودروهای لوکس آنها را به رقابت های گلف و تنیس ببرند. ظهور تکنولوژی های جدید که به مخاطب امکان می داد در میان آگهی ها حق انتخاب داشته باشد – از شبکه های کابلی گرفته تا DVR و سپس اینترنت – باعث شد برندها خیلی سخت تر بتوانند به دنبال شهرت باشند. اکنون آنها مجبور بودند مستقیما با خود سرگرمی ها رقابت کنند؛ بنابراین شرکت ها هزینه های بیشتری متحمل شدند. مثلا BMW پیشتاز ساخت فیلم های کوتاه در اینترنت شد. خیلی زود شرکت های بزرگ کارگردانان مطرح را استخدام کردند و خواستار به کار بردن جلوه های ویژه خاص در فیلم های تبلیغاتی خود شدند. این تلاش های دیجیتال اولیه (قبل از ظهور رسانه های اجتماعی) شرکت ها را به جایی هدایت کرد که باور کنند اگر فیلم های تبلیغاتی خلاقانه اینترنتی در سطح کیفیت هالیوود تولید کنند، می توانند مخاطبان بیشتری را برای برندهای خود جمع کنند؛ بنابراین حرکت به سوی محتوای تبلیغاتی ایجاد شد. اما قهرمانان آن روی رقابت جدید حساب نمی کردند و این بار این مساله از سوی شرکت های رسانه ای بزرگ ایجاد نشد، بلکه از سوی جمعیت بود . ظهور جمع فرهنگی از گذشته، نوآوری فرهنگی از حواشی جامعه جریان می یافت؛ از گروه های فرعی، جنبش های اجتماعی و محافل هنری که هنجارها و قراردادهای اصلی را به چالش می کشیدند. شرکت ها و رسانه های ارتباط جمعی مثل واسطه عمل می کردند و این ایده های جدید را در بازارهای گسترده پخش می کردند. اما رسانه های اجتماعی همه چیز را تغییر داده اند. رسانه های اجتماعی جوامعی را که زمانی از نظر جغرافیایی از هم جدا بودند، به یکدیگر متصل می کنند و سرعت و شدت همکاری را به شدت افزایش می بخشند. اکنون که این جوامع ارتباط بیشتری با هم دارند، نفوذ فرهنگی آنها مستقیم و برجسته شده است. این جمع فرهنگی با دو خاصیت ظاهر می شود: خرده فرهنگ ها که ایدئولوژی ها و فعالیت های تازه ای را می پرورانند و دنیاهای هنری که زمینه های جدیدی در سرگرمی ایجاد می کنند . برندسازی فرهنگی در حالی که ظهور جمع فرهنگی اثر محتوای تبلیغاتی و اسپانسر شدن را کمرنگ می کند، شکل گیری رویکرد جایگزینی را که آن را برندسازی فرهنگی می نامیم، تسریع کرده است. پیشرفت چشمگیر رستوران های زنجیره ای غذای مکزیکی چیپاتل (Chipotle) بین سال 2011 تا 2013 نشان دهنده قدرت این رویکرد است. چیپاتل از یک فرصت فرهنگی بزرگ بهره برد. این فرصت زمانی ایجاد شد که جنبش هایی که فرهنگ غالب غذاهای صنعتی را به چالش کشیده بود، به نیرویی تبدیل شد که در رسانه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفتند. این زنجیره به عنوان مدافع این ایدئولوژی جمع فرهنگی به جنجال تبدیل شد. چیپاتل با به کارگیری برندسازی فرهنگی به یکی از جذاب ترین برندهای آمریکایی تبدیل شد که همه در مورد آن صحبت می کردند. به طور خاص، چیپاتل با دنبال کردن پنج اصل زیر به موفقیت رسید : طرح ریزی ارتدکسی فرهنگی در برندسازی فرهنگی، برند یک ایدئولوژی نوآورانه را شکل می دهد که با اصول مرسوم در یک دسته بندی محصولی در تعارض است. برای انجام این کار، برند ابتدا نیاز دارد تشخیص دهد کدام اصول باید کنار گذاشته شوند؛ چیزی که آن را ارتدوکسی فرهنگی می نامیم. ایدئولوژی غذای صنعتی آمریکا در اوایل قرن 20 توسط شرکت های بازاریابی غذا اختراع شد. آمریکایی ها به این باور رسیده بودند که از طریق درخشش اکتشافات علمی (مثل مارگارین یا قهوه فوری) و فرآیندهای تولید استاندارد، شرکت های بزرگ که تحت نظارت اداره غذا و دارو هستند، تولید غذاهای فراوان، سالم و خوشمزه را تضمین می کنند. این فرضیات دسته بندی فست فودها را زمان جهش مک دونالد در دهه 60 میلادی تقویت کرد . مکان یابی فرصت فرهنگی با گذشت زمان، اختلالات در جامعه باعث می شوند ارتدوکسی از مسیر خارج شود. مصرف کنندگان به دنبال جایگزین ها می روند و این مساله فرصت هایی را به روی برندهای نوآور می گشاید تا یک ایدئولوژی جدید را در دسته بندی های خود پیش ببرند. برای غذای صنعتی این نقطه عطف در سال 2001 پیش آمد؛ زمانی که کتاب اریک اسکلازر به نام ملت فست فود با قدرت آن را به چالش کشید. فیلم مورگان اسپرلاک به نام من را خیلی چاق کن در سال 2004 و کتاب تاثیرگذار مایکل پولان به نام معمای همه چیزخوار در سال 2006 این موضوع را دنبال کرد. این منتقدان به شدت بر طبقه متوسط رو به بالا تاثیر گذاشتند و نگرانی ها در مورد غذای صنعتی به سرعت گسترش یافت. تحول مشابهی در دیگر کشورها که ایدئولوژی غذای صنعتی در آنها رواج داشت، شکل گرفت. قبل از رسانه های اجتماعی، تاثیر این گونه فعالیت ها درون بخش کوچکی از جامعه محبوس می ماند. در عوض، جمع فرهنگی منتقدان را احاطه و آنها را عصبانی کرد و باعث شد نگرانی نسبت به غذای صنعتی به یک جریان اصلی تبدیل شود. خبرها در مورد هر مشکل مهمی به تولید غذای صنعتی ارتباط پیدا می کرد. والدین به شدت نگران غذاهایی بودند که به کودکان خود می دادند. جمع فرهنگی نگرانی یک قشر خاص را به یک آسیب اجتماعی ملی تبدیل کرد . هدف گیری جمع فرهنگی گروه هایی که ایدئولوژی غذای صنعتی را به چالش کشیده بودند بیش از 40 سال در کمین بودند و به عنوان مخالفان تکنولوژی های جدید نادیده گرفته می شدند. خرده فرهنگ های کوچک حول کشت محصولات ارگانیک و تغذیه سالم دام رشد کردند و در مرز بازار در کشاورزی مورد حمایت جامعه و بازارهای کشاورزان، کاستی ها را جبران کردند، اما وقتی رسانه های اجتماعی ظهور کردند، مجموعه تاثیرگذار و متنوعی از خرده فرهنگ های هم پوشاننده خواستار نوآوری در مواد غذایی شدند. این مجموعه طرفداران تغذیه تکاملی، مراتع پایدار، نسل جدیدی از فعالان محیط زیست، باغداران شهری و رستوران های که مواد غذایی ارگانیک و پرورش یافته مزارع را استفاده می کردند، تشکیل می داد. به طور خلاصه، جنبش فرهنگی گسترده ای برای احیای مواد غذایی قبل از غذاهای صنعتی سازماندهی شده بود. چیپاتل به موفقیت رسید، چون به سوی این جمع فرهنگی جهش کرده بود . انتشار ایدئولوژی جدید چیپاتل ایدئولوژی قبل از غذای صنعتی را با دو فیلم ترویج داد. در سال 2011 این شرکت فیلم انیمیشنی بازگشت به ابتدا را با شخصیت های ساده چوبی درست کرد. در این فیلم نشان داده می شود که یک مزرعه قدیمی ناگهان به مزرعه ای صنعتی و مدرن تبدیل می شود که حیوانات آن در طویله ای بتنی جا داده شده اند. سپس وارد یک خط تولید می شوند که ماده ای شیمیایی یک به یک به آنها تزریق می شود که آنها را به بالن های تپلی تبدیل می کند و بعد در مکعب هایی فشرده در یک ردیف کنار هم قرار می گیرند. کشاورز شگفت زده از این تحول تصمیم می گیرد مزرعه را به شکل سابق و قدیمی خودش برگرداند. فیلم دوم مترسک نام داشت که یک شرکت تولید غذای صنعتی را نشان می داد که با تصاویری از یک مزرعه طبیعی محصولات خود را معرفی می کرد، اما در واقعیت کارخانه داروهایی را به حیوانات تزریق می کرد و رفتار بدی با آنها داشت. این کارخانه وعده های غذایی نیم آماده را به سرعت و بدون دقت تولید می کرد. مترسکی که در این کارخانه کار می کرد و شاهد این قضایا بود افسرده شده بود، تا زمانی که ایده ای به ذهنش رسید. او مواد غذایی طبیعی را از باغ شخصی خودش چید و آنها را به شهر برد و یک دکه ساندویچ مکزیکی زد که شبیه رستوران های چیپاتل بود. این فیلم ها در پایگاه های رسانه های اجتماعی منتشر شدند که بسیار تاثیرگذار بودند و ده ها میلیون نفر آنها را دیدند. فیلم های شرکت چیپاتل را نمی توان نمونه های عالی محتوای تبلیغاتی دانست. این فیلم ها موفق بودند چون از سرگرمی صرف فراتر رفتند. این فیلم ها هنری بودند؛ داستان آنها واقعی نبود و بارها و بارها با اشتیاق خلاقانه در مورد دهه گذشته تکرار شدند. اما در رسانه های اجتماعی غوغا کردند، چون افسانه هایی بودند که مشتاقانه ایدئولوژی جمع فرهنگی نوظهور غذاهای غیرصنعتی را تسخیر کردند. چیپاتل تصویری الهام گرفته از آمریکا را که به سنت های قدیمی کشاورزی و تولید مواد غذایی بازگشته بود، ترسیم کرد و بسیاری از مشکلات موجود در نظام غذایی را وارونه کرد . نوآوری مداوم با استفاده از نقطه انفجار فرهنگی یک برند می تواند با دفع تعارضات یا توطئه های رایج در مباحث رسانه ای نسبت به یک ایدئولوژی، قرابت فرهنگی خود را حفظ کند. این همان کاری است که شرکت بن اند جری (Ben & Jerry) در دفاع از فلسفه کسب وکار پایدار خود به خوبی انجام داد. این شرکت از روش معرفی محصولات جدید خود استفاده کرد تا به شوخی به دولت ریگان در مورد مسائل روز مانند تخریب جنگل های بارانی و جنگ دارویی شکایت کند. چیپاتل برای پیشرفت کردن باید با محصولات و بیانیه های رسمی پیشبرد مسائل داغ روز را ادامه دهد. این شرکت در این بعد چندان موفق نبوده است. این شرکت مجموعه فیلم هایی را دنبال کرد که اثر چندانی در رسانه های اجتماعی نداشت، چون به جای اینکه به مسائل داغ روز بپردازد، فیلم های قبلی را به سادگی مسخره می کرد. پس از آن، چیپاتل به مساله جدیدی روی آورد و از غذاهایی که دستکاری ژنتیک نشده بودند دفاع کرد. جدا از این واقعیت که این موضوع خود این شرکت را به چالش می کشید، غذاهایی که دستکاری ژنتیک شده اند، موضوع داغ روز نبود. این تلاش ها نتوانست جمع فرهنگی را تقویت کند. تعدادی از دیگر مسائل روز مانند نوشابه های قندی و روغن های گیاهی صنعتی جنجال بیشتری ایجاد می کنند و باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. البته پیش رفتن با ایدئولوژی در بازار انبوه می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. برند باید به وعده های خود عمل کند، وگرنه با خطر روبه رو است. چیپاتل کسب وکاری بزرگ و در حال رشد است و فرآیندهای صنعتی زیادی دارد. ارائه مواد غذایی تازه که این شرکت به آن متعهد شده، یک چالش عملیاتی بزرگ است. این شرکت نمی تواند اعتماد مصرف کننده را از طریق آگهی یا تلاش های روابط عمومی برگرداند. در عوض مجبور است جمع فرهنگی را متقاعد کند که می خواهد به وعده خود مبنی بر بازگشت به غذاهای سالم قبل از دوران غذاهای صنعتی پایبند بماند و در این صورت مردم بار دیگر طرفدار این برند خواهند بود . منبع: دنیای اقتصاد ...
مکاشفه یوحنا؛ تفسیرها و رویکردها
است که مکاشفه یوحنا را به مثابه رویارویی نمادین و جاودانه - صرف نظر از حوادث جزئی تاریخ - لحاظ می کند که این امر مبیّن ستیز همیشگی نیروهای شر علیه نیروهای خیر - و مشخصاً عیسی مسیح و یارانش - است و بر هر عرصه ای از حیات بشر قابل اطلاق بوده و به یک واقعه تاریخی خاص منحصر نمی باشد. بدین ترتیب حیوانی که در رساله مذکور بندگان خدا را اذیت و آزار می رساند می تواند نماینده هر نیروی پلیدی باشد که در تمامی ...
خطای مخالفین تفسیر موضوعی در استناد به حدیث ضرب قرآن به قرآن
مناسبت درباره برخی از مفاهیم قرآنی، کتاب یا رساله می نوشتند؛ به عنوان مثال در قرون هفتم و هشتم بعضی از مفسرین موضوعاتی چون الاقسام فی القرآن، التمثیلات و التشبیهات فی القرآن کتاب نوشته اند یا در دوره متأخر تر درباره مفاهیم قرآنی کتاب و مقاله نوشته اند،مانند صبر و ایمان در قرآن و این موضوعات را بررسی می کردند. اما آن چیزی که امروزه بیشتر تعبیر به تفسیر موضوعی می شود، یک مسئله خاص تر است. آن موضوع ...
بوئتیوس مردی فراتر از قرون وسطی
بازمانده هایی از مدرسه های فلسفی افلاطون وجود داشت و از این طریق بوئتیوس توانست با بخش قابل توجهی از اندیشه های افلاطون آشنایی پیدا کند. بوئتیوس با توجه به موقعیت اجتماعی اش قادر بود که وقت بسیاری را صرف ترجمه ی آثار فلسفی و همچنین نوشتن تفاسیری بر آن ها بکند. آریستوکراسی روم در آن زمان مسیحی شده بود و بوئتیوس نیز در بعضی از نزاع های کلیسایی آن زمان ازقبیل منازعه ای که منجر به جدایی کلیسای رومی ...
پاشازاده: باند برانکو نگذاشت تیم ملی بروم
...: پایان سال مقدمه خوبی بود که به سراغ یکی از بهترین بازیکن های ایران در طول دهه های گذشته برویم؛ بازیکنی که در اروپا بازی کرده بود، دو بار به تیم منتخب جهان دعوت شده بود و حضورش در دیدار با استرالیا در مقدماتی 98 و جام جهانی از یاد کسی نمی رود. مهدی پاشازاده سال ها کاپیتان استقلال بود و در عین اینکه در سطح بالایی از فوتبال قرار داشت در 33 سالگی در آدمیرا واکر اتریش از فوتبال خداحافظی کرد ...
گفتگوی خواندنی آلکساندر دوگین با آیت الله میرباقری درباره مدرنیته
اسلامی و اشغال لانه جاسوسی و فراگیر شدن انقلاب، دوقطبی اسلام و غرب به وجود آمد. بعد از فروپاشی شوروی، این دوقطبی به اسلام مقابل لیبرال دموکراسی تغییر کرد. با اوج گرفتن انقلاب اسلامی، صف بندی های درون جهان اسلام هم فعال شده و یک طرف اسلام ناب است و طرف دیگر، قرائتی از اسلام است که در خدمت شیطان و به نیابت از غرب هستند، چه در قالب جنگ های خشن و چه ارائه الگویی از اسلام سازش کار در ترکیه. ...
اصل محدودیت ذاتی اختیارات مجلس در وضع قانون
، آندرو، درآمدی بر فلسفه حقوق، ترجمه بهروز جندقی با مقدمه و بررسی انتقادی سیدابراهیم حسینی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1385. 3. استوارت میل، جان، رساله ای درباره آزادی، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1375. 4. بوشهری، سیدجعفر، حقوق اساسی تطبیقی، تهران: گنج دانش، 1376. 5. جوادی آملی، عبدالله، ولایت در قرآن، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء ...
تقریر حائری از اصل دوم در کاوش های عقل نظری
حائری براساس فرقی که بین وجود رابط و جود عرض قایل شد، در ادامه بیاناتش به نقد بیانات مرحوم رفیعی در رساله اتحاد عاقل و معقول می پردازد و می گوید: حال که تفسیر این جمله مشهور تا اندازه ای روشن شد، اکنون به اصل مطلب بازمی گردیم. می خواهیم بدانیم اینکه در بحث عاقل و معقول، ملّاصدرا از قول جمیع حکما نقل کرده که صورت معقوله بالفعل وجودش فی نفسه عین وجودش برای عاقل است، با کدام یک ...
قرائت امام خمینی در خصوص فقه حکومتی
جامعه به سوی سعادت مادّی و معنوی است که از سوی برخی فقیهان نیز مدِّ نظر قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام سیاسی با محوریّت فقه شیعه، بسیاری از ظرفیّت های بالقوّه و بالفعل فقه؛ مانند فقه حکومتی در سایه مبانی مکتب فقهی امام خمینی1، به رشد و توسعه مناسبی، دست یافت. امام خمینی با نگرشی فراشمول به فقه ، احتساب حکومت به عنوان فلسفه عملی فقه ، ارائه نظریه ولایت مطلقه فقیه و ...
(پیکره بندی موضوعات، عناوین و حوزه های معرفتی هنر)
...> این مسیر توسط ارسطو، اپیکوریان، رواقیون، نوافلاطونیان و به ویژه فلوطین پی گرفته شد. جهان معقول هنر در اندیشه فلوطین وسعت و رفعتی بی سابقه یافت و خود مبنایی برای برخی از مبانی نظری دو هنر دینی مهم جهان یعنی هنر اسلامی و هنر مسیحی گردید. تأملات نظری آباء بزرگ کلیسا چون آگوستینوس، آکوئینی، آلبرت کبیر، اندیشه های تابناک اصحاب رنسانس چون داوینچی، آلبرتی و میکل آنژ و تداوم این سیر تا مارتین هایدگر ...
رابطه شیعه لندنی و دشمنان حضرت زهرا(س)
، به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) گفت وگویی را با حجت الاسلام محمود ریاضت یکی از خطبای شهر تهران ترتیب داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید: ما مرام حضرت زهرا(س) را بلد نیستیم که بخواهیم آن را احیا کنیم *چگونه می توان در جامعه فرهنگ و مرام فاطمی را زنده کرد؟ -مرحوم آیت الله حاج آقا محتبی تهرانی می فرمودند اگر شیعه هیچ از روایات، خطبه و تفاسیر نداشت ...
درآبشخورفکری روحانی،راه پیشرفت دفاع ازاسرائیل است!
"خیبرآنلاین" - دبیر شورایعالی امنیت ملی که در اولین کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که چهارشنبه 19 اسفند 94 برگزار گردید، صحبت های مهمی درخصوص بنیان فکری حاکم بر نظام اقتصادی کشور بیان کرد و آن را لیبرالیستی دانست. در این گزارش، به بازخوانی صحبت های علی شمخانی پرداخته و ناظربودن آن بر چهارچوب فکری جریان حاکم بر دولت را منتشر می نماییم. به گزارش رجانیو، علی شمخانی از تسلط تفکرات لیبرالیستی بر ...
چهارشنبه سوری و مسئولیت حقوقی دولت در شادی عمومی شهروندان
دار غمگین ترین مردم جهان را دارند. در این نظرسنجی کشورهای آمریکای لاتین به ترتیب در صدر جدول شادترین کشورهای جهان ایستاده اند. نکته درخور توجه و تاسف بار این است که ایران بعد از عراق بین 156 کشور جهان در فهرست سال 2013 گالوپ، سومین کشور غمگین معرفی شده است!! گالوپ در خبری که از این نظرسنجی منتشر کرده، به ایرانیان حق داده تا احساس شادی نکنند و از بیکاری، نرخ بالای تورم و تحریم های جهانی ...
کجاست قبر بی نشان مادر ؟
است که اگر سنگی از این قبرها جابه جا شود شمشیر علی،کارگر خواهدبود. آن گاه جمع حاضر در بقیع ، پراکنده شدند. هرچیزی در فلسفه وجودی خود ،علتی می خواهد و بهانه ای و خدا می خواست که ارزنده ترین بهانه را برای خلقت همه خوبی ها و تمام زیبایی ها به جهان عرضه کند؛کسی که چشمانش چیزی جز ذات خدا را نبیند و لحظه هایش از چیزی جز عشق، سرشار نباشد؛کسی که شعر زندگی اش در موسیقی حماسه ،جریان داشته باشد؛ ...
مبارزه با استعمار را بر هرچیز مقدم می داشت
الله کاشانی بکشانم، ولی با وجود شمس قنات آبادی این کار ممکن نبود، چون مرحوم نواب وقتی تصمیمی می گرفت، در اجرای آن بسیار جدی و پایبند بود. شمس قنات آبادی پس از مدتی با بند و بست های سیاسی نماینده مجلس شد و از لباس روحانیت درآمد و به دربار پیوست، در نتیجه آن قداستی را که در ابتدای ورود به بیت آیت الله کاشانی به عنوان همتای نواب صفوی داشت، از دست داد و دیگر بین مردم محبوبیت نداشت. با غیبت او جای ...
بازخوانی رنج نامه سید احمد خمینی به آیت الله منتظری درباره منافقین، لیبرالها و مهدی هاشمی معدوم
دیوانه معرفی کردید در حالیکه حضرت امام مرحوم محمد منتظری، چریک واقعی جهان اسلام را فرزند اسلام و قرآن خواندند. خلاصه کلام این که آقای مهدی هاشمی چند بار در طول بازجویی هایش به این مسئله تکیه کرده است که ما از سالها قبل روی آیت الله منتظری کار می کردیم. از طرف دیگر آقا هادی به این نتیجه رسیده بود که حال که مسئولین با ما (یعنی طیفشان) این گونه برخورد می کنند ما باید به منافقین نزدیک شویم ...
راه حفظ وحدت در عین حفظ برائت/ سیره حضرت زهرا(س) درمواجهه با دشمن
اساس یک روش اجتهادی است که بر اساس احکام ثانویه بتوانیم یک سری از بحث ها را نادیده بگیریم و یا بحث استراتژی و ضرورت است؟ در روایات ما تصریحاتی در خصوص سب و لعن وجود دارد، چطور باید با این مسئله مواجه شد؟ آیا با احکام ثانوی باید با این روایات برخورد کرد؟ واقعیت این است که موضوع وحدت یک مساله کاملا اجتهادی جدی است اما نه به معنای حکم ثانوی. به دلیل این که حکم اولیه ما وحدت است. یعنی یک ...
مبانی و پیش فرض های علوم انسانی اسلامی
... برخی بر این گمان هستند که هدف علوم انسانی، به سان علوم طبیعی کسب حقایقی از جهان واقع به وسیله تحقیق میدانی است. از جمله ویژگی های چنین حقایقی آن است که برای همه انسان ها در هر زمان ارزش علمی و حقیقی دارند. با گذشت زمان برای برخی از اندیشمندان غربی آشکار شد که توانایی رجوع به واقعیت بدون پیش فرض وجود ندارد، بلکه هر پژوهشگری با همراهی پیش فرض ها و اصول موضوعه ای قدم در این راه می گذارد و ...
تعهدنامه سیاسی حاکم و مردم
توجیه کند. رساله، حاوی ادعاهای مهدویت گرایانه است و سعی دارد پادشاهی صفوی را به قیام قائم(عج) پیوند دهد (ناجی، 1387، ص116). با این وجود، رساله محمدیوسف ناجی را نمی توان اثری در روح کلّی حاکم بر اندیشه سیاسی عرفانی در نظر آورد. رسالات اندیشه سیاسی عرفانی، مبتنی بر رعایت حال خلق در مقابل سلطانند؛ در صورتی که این رساله، بیشتر در پی توجیه سلطنت پادشاهیِ در حال زوال صفویه است و در این مورد به ...
اعلام موجودیت نهادهای جدید برای مبارزه با فساد در فضای مجازی
...: دیدگاه هایی مختلفی وجود دارد که مکالمه ها توسط شبکه های جاسوسی شنود می شود. وی بیان کرد: تهدید در همه حوزه ها وجود دارد، هر جا عرصه را خالی کردیم دشمن وارد شد و بیرون کردن دشمن کار سختی است. همچنین در این گردهمایی دبیر قرارگاه ولی عصر (عج) خراسان جنوبی با بیان تشکیل این قرارگاه 9 ماه قبل، گفت: دشمن برای ورود به زندگی ما برنامه ریزی جدی کرده و از ابزارهای مختلف مثل قومیت ...
روایت محمدمنصور هاشمی از وجوه اشتراک و افتراق ادبیات و فلسفه
عناوین مقاله هایی است که در این شماره منتشر شده است. مکتب اخلاقی عرفانی نجف کتاب مکتب اخلاقی عرفانی نجف اثر محمود شیخ، عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این اثر دارای دو بخش کلی سلوک عملی و ویژگی های مکتب اخلاقیون و ادوار مکتب نجف است. این کتاب با قیمت 27هزار تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده ...