سایر منابع:
سایر خبرها
خطیبی: پرسپولیس دیگر این اتفاق را تجربه نمی کند!
بودیم ولی ما انتخاب نکردیم. برای بازی مس رفسنجان استادیوم دستگردی قول داده تا پنجم به ما تحویل بدهند. برای لیگ برتر نمی گوییم ایده آل بود ولی این زمین از خیلی زمین ها بهتر بود. نمی توانم به بازیکنانم بگویم روی زمین بیفتید! ما می توانستیم ببریم، ولی بازیکنان آنها از خود گذشتگی کردند. تیم ما اگر قدرت نداشت این همه موقعیت گیرش نمی آمد. خیلی از مربیان این کار را می کنند، ولی من نمی ...
حکمت در ایران حیاتی مستمر داشته که این در هیچ کجا دیده نمی شود
زبان مشترک است. فلاسفه غربی جهان را منهای مبدا تصور می کنند و همه آن ها را بر اساس بیگ بنگ و ... می بینند. به عنوان مثال ما اصالت وجود را در فلسفه ملاصدرا داریم که همان ترجمه اگزیستانسیالیسم است که به هیچ وجه با یکدیگر ارتباط ندارند. اگزیستانسیالیسم به اصالت وجود انسان ترجمه شده نه آن اصالت وجودی که ملاصدرا مطرح می کند. عضو فرهنگستان علوم تأکید کرد: نگاه فیلسوف اسلامی نگاه حکمت الهی است و ...
انواع دیدگاه ها درباره انسان کامل(3) (پرسش و پاسخ)
اعجاب داشتند و می گفتند: مطالب بسیار بسیار بلندی در این کتاب ها هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مکتب، محور همه کمالات انسان خودشناسی است. این مکتب می گوید: خودت را بشناس. البته خودت را بشناس را سقراط و همه پیامبران هم گفته اند. پیامبر اکرم(ص) فرموده: من عرف نفسه، فقد عرف ربه هرکس خودش را شناخت، قطعاً خدا را هم شناخته است. ولی در این مکتب فقط روی همین نکته تکیه شده است که فقط خودت را بشناس ...
حفظ هویت اسلامی فلسطین، از نشانه های اعتلای اسلام است/ اسلام؛ ایدئولوژی است یا مکتب؟
به گزارش ایکنا، علی اکبر صالحی ، قائم مقام فرهنگستان علوم، امروز 26 مهرماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه خداوند در قرآن بر علم تأکید کرده است، گفت: در روایات بیان شده که علم دو قسم است؛ علم الادیان و علم الابدان و هر دو کلمه را جمع به کار برده است. بنده در تفسیری آزاد می گویم که علم ابدان با جسم و ماده سروکار دارد؛ یعنی علم فیزیک. علم ادیان هم علم ...
گزارشی از مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب
الادیان و علم الابدان . ادیان و ابدان چرا این را گفته اند؟ بنده با تفسیر آزادی که از این روایت دارم، علم الادیان را اینگونه تفسیر می کنم: علم الادیان یعنی هر آنچه که با نفس و روح سرو کار دارد و علم الابدان آنجه که با جسم سروکار دارد. به تعبیر امروزی علم متافیزیک و علم فیزیک. علم اصالت دارد پس ذات شریفی هم دارد. گاهی می شنویم علم نافع و علم غیرنافع در قران نداریم. پس چه می شود که این عبارات را می ...
روایت علی اکبر صالحی از اردوگاه های فلسطینی در لبنان/ جهانیان از جنایت صهیونیست ها گله مند هستند
اسلام در جهان نمایان شود، مطرح کرد: اتفاقی که در غزه رویداد چه اتفاق ناگواری است، اما در آن اراده الهی را شاهد هستید که دست همگان رو می شود درست است که عزیزانی جان خود را از دست می دهند، اما جهاد در راه خدا ارزان نیست. همه جهانیان از جنایت صهیونیست ها گله مند هستند. صالحی توضیح داد: دین تا قبل از انقلاب اسلامی مهجور بود کسی فکر نمی کرد دین بتواند محرک جامعه باشد؛ اما با آمدن امام (ره ...
کشورهای جهان اسلام با حکمت اسلامی غریبه اند/ حکمت ریشه در ایران کهن دارد
غلامرضا اعوانی گفت:حکمت، ریشه در ایران کهن دارد و پس از اسلام هم یک دانش و علم علوی است که در ایران اسلامی رشد کرده و از استاد به شاگرد منتقل شده و هرجا مرکز حکومت بوده، مرکز حکمت هم بوده است.
یک پرسش سقراط که 25 قرن بی جواب مانده است
به گزارش ایکنا، نشست راوی حکمت همراه با معرفی و نقد کتاب جامع حکمت شرق و غرب که مجموعه آثاری از غلامرضا اعوانی است صبح امروز 25 مهر در نمایشگاه دائمی کتاب موسسه اطلاعات برگزار شد. در این نشست آیت الله سیدمصطفی محقق داماد ؛ استاد حقوق و فلسفه اسلامی سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می خوانید؛ حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح، هنگام صبح، سقراط، دانای یونان را برای محاکمه به ...
باید با فعالان فلاسفه غرب ارتباط داشته باشیم
فیزیکدانان روسی در این کنفرانس حضور پیدا کرده و یکی از آنها درباره خلقت عالم سخنرانی کرد. افکار هم بسیار نزدیک بود لذا پس از آن، بنده در بسیاری از این کنفرانس ها شرکت کردم و متوجه شدم تفاوت بین ادیان توحیدی بسیار اندک است. تأثیرات دکتر اعوانی بر فلسفه اسلامی وی تأکید کرد: جناب دکتر اعوانی همانند شهید مطهری و علامه جعفری دنبال این بوده اند که بر نقاط فلسفی غرب تأمل کنند. ایشان استاد ...
دانشور بزرگ ایران زمین
سید مسعود رضوی در یادداشتی در ضمیمه فرهنگی امروز روزنامه اطلاعات نوشت: میرشمس الدّین ادیب سلطانی (21 اردیبهشت 1310 – 20 مهر 1402) پزشک، مترجم، نویسنده و فلسفه پژوه ایرانی رخت از جهان ما بربست و ایران را از سرمایه ای بزرگ و بی جایگزین محروم کرد. وی صبح روز پنجشنبه، 20 مهر 1402 در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. [... ...
گروه های تندرو نتیجه جدایی قرآن از حکمت و تعقل هستند
ارائه داده است. او حکمت الهی را نوع خاصی از حکمت و معرفت می داند و یک دستش بر قرآن و دست دیگرش روی تفکر و تأمل است و به تفسیر قرآن هم می پردازد و می گوید که خیر کثیر همان علم الهیات است که خداوند به بندگان شایسته خود عطا می کند و یک درجه از حکمت به پیغمبر گرامی اسلام(ص)، حضرت داوود و به هرکسی داده می شود که خودش بخواهد. دیدگاه ملاصدرا درباره علوم تجربی از نظر ملاصدرا، حکمت الهی دو بخش ...
بی توجهی به علوم انسانی موجب نابودی فرهنگ می شود
...، سقراطی هستم چون سقراط جویای حقیقت بود. در روایت داریم که حکمت گمشده مومن است. حکیم به معنای مطلق خدا است و اساسا عالم، ظهور حکمت است. مشوق من در این مسیر قرآن کریم بود و تا جایی که توانستم در پی حکمت بودم و آن را از شرق و غرب فراگرفتم. در مورد این کتاب باید توضیح دهم که هر فردی با من در طول این سالیان مصاحبه کرده است، سوالات را از قبل به من نداده لذا مطالب همان لحظه از درون من ...
نظریه رالز؛ دوای چالش های ایران!
: ویتگنشتاین و هایدگر. آنها هم هیچ بحثی درباره فلسفه اخلاق -و به تبع آن در باره عدالت – ارائه نکرده اند. ویتگنشتاین می گوید اگر کسی درباره اخلاق کتابی بنویسد، همه کتاب های دیگر را نابود می کند. به قول چارلز لارمور شاید به همین دلیل ویتگنشتاین هیچ کتابی درباره اخلاق ننوشت چون می ترسید همه کتاب های دیگر را نابود کند! هایدگر هم باور داشت که زمانه ما آمادگی اخلاقی را ندارد. او تا سال ها بعد از جنگ جهانی ...
بنا بر دعوت قرآن، در برابر دشمنی خونخوار مثل صهیونیزم نباید سست و محزون شد
این هنگام این آیه نازل شد: إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا ؛ اگر (در جنگ اُحُد) به شما جراحتی رسید و ضربه ای وارد شد، به آن جمعیّت نیز جراحتی همانند آن وارد شد و ما این روزهای پیروزی و شکست را در میان مردم می گردانیم؛ (و این خاصیّت زندگی دنیاست) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده ...
علامه حسن زاده آملی مهم ترین کار را خودسازی و تربیت انسان ها می دانست
کرده است، از یاد چه چیز خُرسند است. (همان، ص 10) آن که خود را برای همیشه درست نشناخت، پس به چه کاری پرداخت. (همان، ص 10) آن که با یاد خدا همدم نیست، آدم نیست. (همان، ص 25) آن که را درد نیست، مرد نیست. (همان، ص 29) علامه معتقد است ما در عالَم، کاری مهم تر از خودسازی نداریم و تمام این درس و بحث، برای آن است که خودمان را درست بسازیم. (گفتگو...، ص 129) یا در بی انهای دیگری می گوید: مهمترین ...