سایر منابع:
سایر خبرها
فارابی؛ معلم فلسفه یونان و حکمت ایرانی
دکتر سعید نیاکوثری*؛ حکمت و فلسفه اسلامی در سرزمینی با پشتوانه قرن ها اندیشه مزدیسنایی که جهان هستی و جلوه خداوندی را به نور عقل جستجو می کرد، در مینوی خرد اندیشمندی به بار نشست که اندیشه را به علم نجوم، ریاضی، منطق، پزشکی و موسیقی آراسته بود. هنوز بسیاری آقایان دینهم درهمکم پای از عدم بیرون ننهاده بودند، تا بر صفحه هستی این آب و خاک و در گستره سیاسی روزگار صفوی، به پشتوانه قدرت حاکمیت ...
تفاوت گفت وگوی مدرن با دوران کلاسیک
که از 2500 سال پیش در زمان سقراط، افلاطون و ارسطو سابقه دارد و چون افلاطون معتقد بود که به عالم مثل راه پیدا کرده و هر فیلسوفی که به درستی فلسفه بداند به آن عالم راه پیدا می کند، با گفت وگو می تواند دیگران را برای یافتن حقیقت تشویق و ترغیب کند. بنابراین، گفت وگو در یونان باستان به معنای ابزاری برای کشف حقیقت است. یک نقطه مثبت که در گفت وگوی یونان وجود دارد، این است که دو طرف حاضر به صحبت کردن با ...
آیت الله اعرافی: نخبگان جهان اسلام باید از روح جهادی و فعال در مواجهه با دشمنان برخوردار باشند
مظلوم بوده ایم و این را از سیاست های انقلاب خود می دانیم و همه عالم می داند که رهبری و مردم و علمای ایران این راه پر افتخار را به فضل الهی ادامه می دهند و مسئولین ما نیز پای این آرمان انقلاب اسلامی ایستاده اند. مدیر حوزه های علمیه عنوان داشت: قم شهر علم و کانون علمی بزرگی در عالم اسلام به شمار می آید در قم مجموعه مراکز علمی پذیرای قریب 200 هزار دانشجو طلبه و فعال در علوم مختلف اسلامی و ...
نقد و عیارسنجی فلسفه از نظر بهاء الدین خرمشاهی
است تا به نام ایمان و دین، با عقل بنیادی فلسفه بستیزد و برتری وحی را بر عقل استنتاجی به کرسی نشاند؛ اما او اگرچه با فروتنی چنین قیاسی را آگاهانه رد می کند، باز همچنان غزالی وار به فلسفه می تازد و می خواهد آن را به سود دین از سویی، و به سود علم پوزیتیو از سوی دیگر رد کند. اما چنین بی پروا در چند صفحه حکم آخر را در باب گستره عظیم فلسفه در جهان امروزکردن و به چیزی تاختن که ما هنوز در آستانه آشنایی با ...
گفت وگو با کریم مجتهدی درباره نسبت فلسفه و ترجمه
، فلسفه در ایران هنوز تا آن اندازه بالغ نشده که ما بتوانیم از تألیف آثار فسلفی حرف بزنیم و بنابراین باید به ترجمه قناعت کنیم و ترجمه را اصولا استعاره ای از تفکر بدانیم و بگوییم تفکر ما از سنخ ترجمه است یا آن طور که برخی اهالی فلسفه به پیروی از گادامر ادعا می کنند، ترجمه متون فلسفی از یک زبان به زبان دیگر چندان معلوم نیست امکان پذیر باشد و بنابراین باید دست اندرکار آموزش جدی زبان بیگانه به دانشجویان شد و ...
به میزبانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: توافق سه جانبه همکاری علمی ایران، عراق و روسیه امضا شد
معتقد است بین عقل و دین مشکلی وجود دارد، در حالی که در اصل هیچ مشکلی وجود ندارد. در واقع، بین برهان و قرآن هیچ اختلافی نیست و همین است که باعث می شود در همکاری و تعامل میان عقل، دین و علم نیز مسئله ای وجود نداشته باشد. همچنین علی اکبر علی اکبرف، رئیس انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در سخنانی اظهارکرد: کارل مارکس و وبر برای جهان نسخه تجویز می کردند، چرا که اروپا را کل جهان می دانستند ...
جایگاه عقل و مراتب آن در مثنوی معنوی مولوی
اما عقل کلی آدمی را از قید بندگی می رهاند و به مراتب عالی کمال می رساند. در این مقاله با استناد به اشعار مولوی علاوه بر توضیح مراتب عقل، به تقابل برخی از مراتب آن با عشق هم پرداخته شده است. متن عقل و خرد در ادبیات فارسی، بویژه در آثار شاعرانی که با علم کلام و فلسفه و منطق آشنایی داشته اند، جایگاه ویژه ای دارد. گاه نیز به دلیل مضمون یابی و بیان مفاهیم و مضامین و صور خیال و ...
مهدی گلشنی: دانشگاه آکسفورد بهتر از ما به شبهات خداناباوران پاسخ می دهد!
دین اتفاقات بسیار خوبی در غرب افتاده و فرصتی را برای خداباوران ایجاد کرده است و باید از این فرصت استفاده کنیم. گلشنی با بیان اینکه علوم در یونان قدیم، فلسفه و متافیزیک داشتند و وقتی به جهان اسلام منتقل شد همین قضیه رخ داد، اظهار کرد: البته در جهان اسلام متافیزیک اسلامی بر علم حاکم بود؛ در دوره تمدن اسلامی (که 350 سال رقیب نداشت) علم و دین به هم پیوسته بودند و علم بخشی از دین و عبادت ...
تفاوت های رفتاری نخبگان ایران با اروپا
مقامات احزاب در غرب، بیشتر از هر جریان دیگر حامی اسراییلند. حزب راست افراطی برای آزادی به رهبری گیرت ویلدرز که روز گذشته پیروز انتخابات هلند شد، نمونه آن است. گیرت ویلدرز همان است که مهاجران مسلمان را سونامی می داند و معتقد به مسلمان زدایی از هلند است و می گوید راه حل فلسطین آن است که نام کشور اردن را فلسطین بگذاریم! یا خانم ماری لوپن شخصیت سرشناس جریان راست افراطی فرانسه، رسما با تروریست خواندن ...
خنده بر هر درد بی درمان دواست؟
خنده بر هر درد بی درمان دواست؟ عنوان مطلبی است که روح الله صولت آن را ترجمه و در فلسفیدن منتشر کرده است. متن کامل را در ادامه بخوانید. اگر نیچه هم مانند افلاطون از دار دنیا مال و منالی داشت و برای خودش یک آکادمی دست و پا می کرد، حتما بر سر در آکادمی با خط درشت می نوشت: هرکس خندیدن نمی داند وارد نشود. اما حیف که نیچه دستش به دهانش نمی رسید و مجبور بود تنهایی بخندد و آنقدر بخندد که ...
فلسفه متاورس چگونه ایده آلیسم را به واقعیت تبدیل می کند؟
چندفرهنگی وابسته است، در فلسفه متاورس نیز مشکلی نخواهد بود، زیرا این مکان یک مکان مشترک برای همه در سراسر جهان خواهد بود و هویت ما در آنجا نخواهد بود. به جای اراده ما با هر چیز دیگری تعریف می شود. بارکلی معتقد بود که از لحاظ منطقی اینکه بخواهیم وجود چیزی را ثابت کنیم تنها به این دلیل که بدون آن انجام فلان کار قابل تصور برای ما نیست، نادرست است. مثلاً اینکه بگوییم صندلی وجود دارد چون اگر ...
حکمت، شاخص برجسته خداشناسی
رآن از جایگاه ارزشی فوق العاده ای برخوردار است و خداوند در آیات متعدد از حکمت و مصادیق آن سخن گفته است. نوشتار زیر به برخی از این مصادیق اشاره کرده است. *** چیستی حکمت قرآن پژوه معروف ، راغب اصفهانی درباره مفهوم حکمت در قرآن می نویسد: حکمت دستیابی به حق، به وسیله علم و عقل است.(مفردات الفاظ قرآن کریم، ص 249، حکم ) البته وی سپس تفاوت معناداری را درباره استعمال حکمت برای خدا ...
ظرفیت های هم گرایی ادیان در ایران | به قلم حقوقدان ایرانی یهودی
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، مقاله ظرفیت های هم گرایی ادیان در ایران به قلم فرهاد افرامیان در نشست تخصصی فلسفه و دین با حضور دکتر محمدرضا وصفی، دکتر گرگوری آراکلیان، دکتر موبد خورشیدیان و دکتر سیامک مره صدق نماینده ایرانیان یهودی در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از اندیشمندان یهودی و مسلمان در اولین روز این همایش ارائه گردید. مقاله حاضر به بررسی همگرایی ادیان به عنوان موضوعی توسعه ای می ...
چرا کتاب البیع امام خمینی در میان آثار ایشان فوق العاده مهم است؟
گرفته است؛ مسائلی مانند: إجزاء، عموم ازمانی و افرادی، تعارض عموم و استصحاب، مرجع به هنگام شک در مفاهیم و مصادیق، استصحاب کلی نوع سوم، حکم جاهل و عالم در احکام. سزاوار است اهل تحقیق و دقت در مطالعه این کتاب به روش حضرت امام نیز توجه داشته باشند و مشاهده کنند که ایشان با اینکه استاد مسلم علوم عقلی بوده و بیش از بیست سال در حوزه علمیه قم به تدریس کتب منطق، فلسفه و عرفان اشتغال داشته ...