سایر منابع:
سایر خبرها
تحلیل المانیتور از تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهایش از سوریه
سرویس سیاسی بی باک بخش بین الملل: ایران و روسیه در یک اردوگاه قرار دارند اما هر کدام دیدگاه خود را در مورد نتیجه این جنگ دارند. مقامات روس به روشنی گفته اند بیشتر از آن که مقامات سوریه برایشان مهم باشد به دولت این کشور و وضع کنونی اهمیت می دهند، در حالی که ایرانی ها بر حفظ نقش بشار اسد، تاکید دارند. گروه بین الملل مشرق - زمانی که روسیه در چهاردهم مارس اعلام کرد تصمیم گرفته ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
، جاسوسی و انتقال اطلاعات سری به اسرائیل ( لازم به یادآوری است که در زمان ریاست جمهوری بوش پسر این سازمان اعلام کرد که کاندولیزارایس وزیر خارجه وقت آمریکا، اطلاعات دفاع ملی این کشور را در اختیار این گروه قرار داده است. برگزاری کنفرانس توسط AIPAC یکی از مهمترین برنامه های آن محسوب شده و معمولاً انجام می گیرد و همواره رؤسای جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی سخنرانان اصلی آن هستند ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
به گزارش “گذارنیوز” تلاش عربستان سعودی در عملی ساختن رویکرد تغییر رژیم در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی و معارض با دولت اسد، با توجه به ابعاد و اهمیت منطقه ای و استراتژیک سوریه، نوع روابط دولت بشار اسد با آل سعود و به خصوص جایگاه سوریه در محور مقاومت قابل تحلیل است. پشتیبانی مالی و اختصاص دلارهای عربستان برای تهیه سلاح و قاچاق اسلحه به داخل سوریه، ارائه راهکارهای عملیاتی به افراد ...
نتایج عجیب مقایسه انسان با حیوانات! + تصاویر
هایی را درباره ارقامی مرتبط با مارپیچ ها، فاصله آنها و تعداد قدم هایی که باید برای رسیدن به غذا برداشته شوند را به یکدیگر منتقل می کنند. عنکبوت ها عاشق بوی بدپا و خون انسان هستند بر اساس آزمایشات دانشگاه کانتربری در نیوزلند، پای انسان نسبت به جوراب، بو را مدت بیشتری نگه می دارد و نوعی از عنکبوت ها عاشق این بود هستند. دانشمندان این دانشگاه این عنکبوت ها در یک شیشه قرار دادند طوری ...
سعودی ها باید بازی با حاصل جمع صفر در مقابل ایران را تغییر دهند
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، شورای آتلانیتک در یادداشتی به قلم یکی از اعضای خود به نام امیر هندجانی اشتباهات عربستان سعودی و دست بالای ایران در معادلات منطقه ای را برشمرد. در ابتدای این گزارش آمده است: شاید این موضوعی مشخص باشد که رقابت میان ایران و عربستان آینده خاورمیانه را تعیین خواهد کرد. جنگ سردی که میان دو ابرقدرت منطقه خاورمیانه در گذشته وجود داشت امروز به ...
رایزنی در مسکو تصمیم گیری در ژنو
به گزارش خبرگزاری مهر ، این سند شامل 12 بند به شرح زیر است: 1 : اصلاح نهادهای کشور سوریه بر اساس مولفه های بین المللی 2: بازسازی ارتش سوریه بر اساس اصول ملی به همراه قرار دادن گروه های مسلح در آن 3: فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان 4: پرداخت ضرر به همه کسانی که از وقوع جنگ در سوریه خسارت دیده اند. 5:حاکمیت سوریه بر ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
حمایت اتحادیه اروپایی از مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روسیا الیوم، "فدریکا موگرینی" در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که در ژنو برگزار شد، با بیان اینکه ادامه روند حل و فصل بحران سوریه برای اروپایی ها و سوری ها مهم است، تاکیدکرد: خطری که اروپا را تهدید می کند به گسترش داعش درسوریه مرتبط است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: هیچ گونه تغییری در ...
دیدار نماینده دولت سوریه با موگرینی
یافتن مواضع مشترک میان طرف های مختلف است و درصورت موفقیت در این زمینه ، روز پنجشنبه این موارد را اعلام خواهد کرد. در همین حال رندا قسیس رئیس یکی از گروههای مخالف گفت: گمان نمی کنم در این دور اتفاق زیادی افتاده باشد؛ منتظر هستیم آمریکا و روسیه مساله کلیدی را حل کنند و تا آن زمان این روند ادامه خواهد داشت. جهاد مقدیسی رئیس گروه مخالف قاهره نیز تایید کرد که انتظار دارد دی میستورا گزارشی ...
مصطفی زمانی: بازیگران پیچیدگی سیاست را دوست دارند
به گزارش گروه فرهنگی آنا متن این گفت وگو به شرح زیر است: یک دهه پیش فرج الله سلحشور، مصطفی زمانی بازیگر را با سریال چهل وپنج قسمتی یوسف پیامبر به مخاطبان تلویزیون و سینمای ایران معرفی کرد. از آن تاریخ تا به امروز این بازیگر دهه شصتی متولد فریدونکنار در بیش از 20 فیلم سینمایی بازی کرده است، اما هیچ وقت آن محبوبیت سریال یوسف پیامبر دوباره برایش تکرار نشد تا اینکه حسن فتحی برای نقش فرهاد ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
مستلزم این است که در اصولگرایان این تحول رخ دهد. اینها به این معنا نیست که حجاب را بردارند و تمام شود. همین که بحث شود کافی است، راه حل هم پیدا خواهد شد. زیرا این مساله مرتبط با نظم اجتماعی و عفت عمومی است و باید در چارچوب اجتماع به آن نگاه کرد نه در چارچوب های دیگر که مشکل است و بحران ایجاد می کند. همین می شود که در رادیو و تلویزیون دیدید! طرف حجاب هم دارد اما پایش را که آن طرف می گذارد، می بینید که ...
نشست ائتلاف ملی عراق با حضور عبادی/تازه ترین موضع گیری حزب الدعوه
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، دفتر ائتلاف ملی عراق در بیانیه ای اعلام کرد حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در نشست شورای رهبری ائتلاف ملی عراق شرکت کرد که طی آن طرح اصلاحات بر اساس سازوکارهای قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت. پایگاه الغدپرس نوشت در این نشست نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق حضور نداشت.منابع دیگری هم نوشته بودند که سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای ...
داریوش اسدزاده: چرا کارگردانان ما از تصویرسازی درباره بیماران HIV واهمه دارند؟/ تلویزیون هم کاری جدی ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به ویروس HIV در ایران حدودا 30 هزار نفر است و به لحاظ بازه سنی نیز سن ابتلا به ایدز در کشور ما مرتب پایین می آید. تکان دهنده تر اما این جاست که، بازهم بنا به اعلام وزارت بهداشت، بیشتر از دو برابر رقم مبتلایان به ایدز که بیماری آن ها تشخیص داده شده است، به این ویروس مبتلایند اما خودشان از این مسأله آگاه نیستند ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
.... می توانم بگویم در این موضوع نظرم به نظر رهبر انقلاب نزدیکتر است. شما خواسته یا ناخواسته درگیر مشکلاتی هستید که سیاستمداران با آن مواجهند؛ تهمت زدن، کینه ورزی و... این مسال به ویژه در چند سال اخیر درباره آیت ا... هاشمی وجود داشته است. چطور با این مساله کنار آمده اید و همسر آیت ا... هاشمی در روزهای سخت چگونه به شوهر و فرزندانش کمک می کند؟ اخلاق و شخصیت و صبر آقای هاشمی به ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
...> گروه فرانسوی هتل های آکور 23 شهریورماه اعلام کرد 2 شعبه در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تهران افتتاح خواهد کرد. شرکت فرانسوی گروه هتل های آکور (Accor) با افتتاح شعبی از هتل آیبس (Ibis) و نووتل (Novotel) که زیر مجموعه این شرکت هستند، نخستین گروه هتل های بین المللی خواهد بود که در ایران فعالیت می کند. قرارداد افتتاح این 2 هتل را سه شنبه 24 شهریورماه، سباستین بازن، مدیر عامل هتل ...
بار دیگر، آدمی که دوستش می دارم
چیز نسبت به دو موضوع حساسیت زیادی خواهند داشت؛ نخست، طرز پوشش مناسب خودشان که باید مرتب و مناسب باشد و دوم، دوری از به زبان آوردن احساسات یا جروبحث کردن در مورد مشکلات شخصی و خانوادگی در جمع های غیرخودی است. بهتر است در مورد پوشش، بی تفاوت نباشید چون بعید است با دیدن ظاهر نامرتب، رغبتی به صحبت کردن نشان دهند و درباره مسائل شخصی هم... پیشنهادمان این است؛ هرگز امتحان نکنید! مرد: نمی شود گفت ...
عیدی بورس به سهامداران؛ بازدهی 28 درصدی در سال 94
بازار سهام در سال 94 افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. این بازار در فروردین و تیرماه در پی توافق هسته ای انجام شده میان ایران و گروه 1+5 در شرایطی که هنوز برجام اجرایی نشده بود رنگ رونق به خود دید و در باقی ماه های سال، شاهد روزهای معاملاتی کم رونق، با حجم و ارزش اندک معاملاتی بود. با رسیدن برجام به ایستگاه نهایی در دی ماه و اجرای آن که با لغو همه تحریم های مرتبط با برنامه ای هسته ای ایران ...
گفتگوی خواندنی و جذاب با جواد خیابانی گزارشگر فوتبال
تنها گزارشگر فوتبال نبودم بلکه بسکتبال، تنیس، دوچرخه سواری و هندبال هم گزارش می کردم. وقتی شبکه سه راه افتاد، از طریق آقای خالقی سروش به مدیر گروه ورزش شبکه آقای سیدامیر حسینی معرفی شدم. در آن سال ها کنار آقای بهروان، کوتی و کیانوش می ایستادم و در هر مسابقه سه دقیقه گزارش می کردم. البته الان نمی دانم آقای خالقی سروش کجا هستند اما هرجایی هست، برای شان آرزوهای خوب دارم. از گزارش 4 دقیقه ای ...
لاوروف: روابط پنهانی ترکیه با داعش ادامه دارد
ودبیر کل سازمان ملل بطورمنظم درباره اجرای آنها باید گزارش دهد. نخستین گزارش دراین مورد درباره اجرای مفاد قطعنامه مبارزه با تروریست ها دو هفته پیش به شورای امنیت ارائه شد. وی افزود: این سند را مطالعه کرده ومتوجه شدیم که سند دقیق نیست ودرآن به موارد متعدد ذکر شده دررسانه ها ومنابع خبری مبنی برادامه دریافت تدارکات لازم گروه های تروریستی همچون داعش وجبهه النصره وسازمان های تروریستی مرتبط با ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
برای برگزاری جشن نوروز از 2-3 ماه قبل آغاز می شود زیرا برای مردم این کشور عامل تقویت روح و روان با طبیعت، عامل تحکیم مهر و مروت، دوستی، همبستگی، برادری میان مردم، ترویج آسایش و اتحاد میان اقوام مختلف، حفظ ثروت های طبیعی و دعوت به ترویج آن و پاکسازی اماکن عمومی است. آذربایجان؛ نام هایی برای زنده ماندن نوروز درباره پیدایش جشن نوروز در جمهوری آذربایجان داستان های گوناگونی نقل ...
پایان السفیر لبنان؟!/ پنجشنبه آینده شماره خداحافظی
به گزارش ایرنا، به نظرمی رسد بحران های بزرگ مالی رسانه ها و روزنامه های لبنانی، کار را به جایی رسانده که برخی از روزنامه های وزین ، کثیرالانتشار و با سابقه درخشان و طولانی به ویژه السفیر را درمسیر تعطیلی قرار داده که خسارتی بزرگ برای جهان رسانه به ویژه در جهان اسلام است. مدیر دفتر طلال سلمان در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با وی ضمن تایید خبر تصمیم سردبیر روزنامه السفیر، گفت: تصمیم برای توقف ...
پیشنهاد دیدار وزرای اطلاعات ایران، مصر، ترکیه و عربستان را دادم
که منتظر بودم تا به محض رسیدن نوبت پشت تریبون بروم و سخنرانی کنم، فردی به من نزدیک شد و پیامکی را در موبایل خود به من نشان داد. در آن پیامک نوشته بود: علی اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت امورخارجه تعیین شد. در آن لحظه شوکه شدم. روح من هم از این مسأله خبر نداشت. درست است که در شش ماه پیش از این تاریخ با من در این خصوص صحبت هایی شده بود، ولی موافقت قطعی خود را اعلام نکرده بودم. این پیامک را پیش از ...
جلسه ی صبحانه، ناهار، شام رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن برای براندای صدام!/ اطلاع ایران از شروع جنگ با عراق
مخالفین عراقی حاضر در لندن در منزل سید مجید خوئی دیدار کردیم. چند وقت بعد طرح توطئه لو رفت و من هم به آمریکا رفتم و به دویتچ قضیه را گفتم (که پیشتر جریاش را ذکر کردم). سه ماه بعد هم که قضیه دیگر کاملا علنی شد و در 17 ژوئن 96 کشفش اعلام شد. چند وقت بعد یک سند اطلاعاتی به دستم رسید. این سند گزارشی است که رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق به صدام نوشته و در آن درباره دستگیر کردن توطئه ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
گفت و گو با رضا صفایی و آرش معیریان بانی فیلم – گروه سینمای ایران – احمدرضا دانش: چرخه اقتصادی سینمای ایران حدود دودهه است که منطق خود را از دست داده و دغدغه فروش به یکی از مهمترین دل نگرانی های اهالی سینما مخصوصا تهیه کننده گان تبدیل شده است. فروشی که می توان گفت هیچ فرمول مشخصی ندارد و هیچکس نمی داند مولفه های مخاطب پسندی دقیقا چیست و چرا یک فیلم با مشخصاتی روی پرده می رود و می فروشد ...
ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است
، گروه های تروریستی خوف انگیز دیگری نظیر جبهه النصره و جیش الاسلام که همگی از ریاض تغذیه می شوند ایجاد شدند. گروه های تروریستی ایجاد شده در سوریه که اتباع کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی را در میان خود جای داده اند بنا به روایت گزارش های فاش شده از سرویس های اطلاعاتی غرب به دنبال جنگ صلیبی هستند. قاره سبز و آمریکا به خوبی می دانند که داعش اقدامات تروریستی بزرگ تری نسبت به آنچه که ...
تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآنی
مؤسسات قرآنی با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارند، بسیار خوب بوده است اما فعالیت های فرهنگی مؤسسات دولتی در حد قابل قبول نبوده است؛ البته از مسئولانی که هر از گاهی منصبشان را به دیگری واگذار می کنند انتظاری بیش از این هم نیست زیرا فقط در حد بودجه ای که در اختیار دارند کارهای تبلیغاتی انجام می دهند و بس، در صورتی که همه ما می دانیم که فعالیت های فرهنگی با یکی دو ماه و یکی دو سال جواب نمی دهد و ...
از افت سال تا یاغی سال/ بومی زدایی عباسی به ماشین سواری ختم شد/ کارت قرمزی به سرخی دل های شکسته ...
گروه ورزشی آناج/ سینا سلمان زاده ممقانی: در پایان هر سال یا هر فصل ورزشی به فعالان آن رشته عناوین مختلفی همچون آقای گل سال، خشن ترین بازیکن سال، بهترین دروازه بان سال و ... تعلق می گیرد که معیار سنجش همه آن ها اعداد و ارقام هست. از سوی دیگر ورزش به شدت با اعداد و شماره ها گره خورده است و تقریباً همه سنجش ها – از مدت زمان بازی تا تیم پیروز– با همین اعداد نشان داده می شوند. بااین حال ...
شبکه های اجتماعی؛ مسیر میان بر کمک به حل بحران های بزرگ
به جای سبزه و سمنو، خونه تکونی رو تحریم کنید که هم اتلاف آبه، هم انرژی، هم جوانی... هر بار استحمام ایرانی ها باعث هدر رفتن 17 میلیارد متر مکعب آب می شود، بیایید با حمام نرفتن به حفظ منابع آب کمک کرده و بوی گند بگیریم و کپک بزنیم. 75 درصد مغز از آب تشکیل شده و با توجه به اینکه استفاده خاصی هم ازش نمی کنیم نوعی هدر دادن آب و منابع محیط زیست محسوب می شه. به گزارش ...
فشار آمریکا بر روسیه برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه
.... یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: جان کری علاقه دارد تا واقعا دیدگاه پوتین را درباره انتقال سیاسی قدرت در سوریه بشنود. بی شک چیزی که ما دنبال آن هستیم و چیزی که دنبال آن بوده ایم این است که چگونه می توانیم روند انتقال سیاسی قدرت در سوریه را اجرا کرده و سوریه را از رهبری بشار اسد دور کنیم. بحران سوریه از سال 2011 میلادی تاکنون ادامه دارد. نیروهای دولتی سوریه در حال مقابله با گروه های تروریستی متعددی از جمله داعش و جبهه النصره هستند. ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
سهم خود، بسیار پرگذشت بود؛ همه ما نیز باید همین گونه باشیم. پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 80 در زمینه آنچه که ما در سال 80 باید به عنوان شعارهای اساسیِ خودمان به آن نگاه کنیم، من دو نقطه مهم را مطرح میکنم: نقطه اوّل، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ کننده هویت او، مایه عزّت او و وسیله رسیدن او به آرمانهاست. نکته دوم و نقطه ی اساسی دیگر مسأله اشتغال است ...