سایر خبرها
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
ایران هسته ای- خبرگزاری رویترز در گزارش مهمی از دبی و لندن، شیوه های دقیق کارشکنی امریکا در مسیر رفع واقعی تحریم ها علیه ایران را افشا کرد. این گزارش چند روز پس از آن منتشر می شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز اول فروردین در مشهد فرمودند امریکا تقریبا هیچ اقدامی برای تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران انجام نداده است. متن کامل این گزارش که روز 4 فروردین 1395 و به قلم ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
ایالات متحده و یا ایالت 51 آمریکا بر می شمارند،زیرا تل آویو، پایتخت سیاسی و حکومتی ایالات متحده آمریکا می باشد وام های نظامی صرفاً پس از جنگ 1967 شروع شد. این روند با کمک های بلاعوض در سال 1985 به کلی تغییر کرد. کمک های اقتصادی در سال های بعد بسیار افزایش یافت. در سال های اخیر کمک مالی سالیانه دولت آمریکا برای اسرائیل در حدود تقریبی 5 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی حفظ شده، و این علاوه ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، شهید روضان مرادی و ... راه نفوذ به شهر برای دشمن را از امری سهل الوصول به خیالی خام تبدیل کرد. گیلانغرب، در سال های اول انقلاب و پیش از تهاجم عراق شاهد خرابکاری های تجزیه طلبان بود و سپس در تاریخ مهر ماه 59 یگان های لشکر 4 ارتش عراق وارد گیلانغرب شدند. در حالی که ستون نظامی دشمن به باغ کشاورزی و پمپ بنزین شهر رسیده بود، عکس العمل و مقاومت مردم آنان را تار و مار کرد ضمن آن که با ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
را می توانیم در مقاله ای که در سال 2007 میلادی به قلم سیمور هرش در روزنامه ” نیویورک تایمز” منتشر شد؛ ملاحظه کنیم. در این سند آمده است که چگونه آمریکا، عربستان و اسرائیل همه منابع مالی و تسلیحاتی خود را برای از بین بردن نظام سوریه و ایران در اختیار تروریست ها قرار داده است. دولت سوریه نیز تاکید کرده است که شواهد و اسناد فراوانی دارد که نشان می دهد سعودی ها در کنار قطر و ترکیه، حمایت ...
آشنا:اقتصاد مقاومتی قبل از اقدام نیازمند اجماع است/ نهادهای نظامی و اقتصادی باید دولت را همراهی کنند
...> وی افزود: مشکلات اقتصادی کشور مزمن شده است. سال های قبل از انقلاب به گونه ای و سال های بعد از انقلاب به گونه دیگری سردرگم آرزوها و شعارهای مردم گرایانه و اقدامات متعارض بوده ایم. مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی قبل از اقدام نیازمند اجماع است، تصریح کرد: اجماع بر سر ساخت مسائل و راه حل ها از یک طرف و آمادگی برای جراحی های سخت و دردآور. آشنا با اشاره به ...
دیدار شاعران کشورهای حوزه نوروز با دانشجویان تاجیک+تصاویر
...> کاظمی گفت: با استفاده از محیط مناسب و همزبانی، شاعران و نویسندگان مهاجر افغانی مقیم ایران شرایط برای رشد را پیدا کردند و از حوالی اواخر دهه 1360 بود که انجمن های ادبی مهاجران افغانستانی در ایران شکل گرفت. تقریبا بعد از 10-15 سال نخستین همایش های شعر ما دایر و اولین مجموعه های شعر ما منتشر شد. در این فضا و بستر مساعد تعداد زیادی از شاعران توانمند مهاجر مانند ابوطالب مظفری ، محمدشریف سعیدی ، قنبرعلی ...
سعودی ها باید بازی با حاصل جمع صفر در مقابل ایران را تغییر دهند
قدرت خلع و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید به شکل رابطه ای اختصاصی درآمد. تا زمانی که ایران آمریکا از گفت و گو با یکدیگر امتناع می کردند سعودی ها با آرامش به کار خود ادامه می دادند. لابی های سعودی به واشنگتن فشار می آوردند تا علیه برنامه هسته ای ایران و تاسیسات هسته ای این کشور دست به اقدام نظامی بزند و پس از تلاش دولت اوباما برای حل و فصل تاریخی مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک، آنها به ...
هشدار انصار حزب الله به دولت روحانی در مورد اجرای اقتصاد مقاومتی/در صورت قصور مسئولان موجبات اعتراضات بر ...
“اقدام و عمل در تحقق اقتصاد مقاومتی” بنامد و به جدّ صراحت و قاطعیت در عمل و اقدام را از متولیان امور خواستار شوند. حاصل مطالبه رهبر معظم انقلاب آنکه اقتصاد مقاومتی یگانه راه حل برون رفت از تنگناهای اقتصادی موجود و البته شدنی و موثر و کارآمد خواهد بود به شرط آنکه متصدیان امر اولاً باصدق لهجه و صراحت، زین پس، دیگر با وعده های بی ثمر از وقت کشی بیشتر بپرهیزند، پذیرش مشروط برجام از سوی رهبری ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
پیش بینی رفتار نرخ ارز در سال 95
ارزش پول ملی حتی اگر نتواند در دوره ای کوتاه به صادرات کمک نماید، می تواند به کاهش واردات و بیشتر شدن تقاضا برای کالاهای داخلی منجر شود. از سوی دیگر، انتظار می رود نرخ بهره -البته با تاخیر- همراه با تورم کاهش یابد. لذا انتظار می رود قیمت دلار در برابر ریال تقویت گردد و از این رو به اقتصاد ملی کمک کند. ارزش پول ملی در اقتصادهای نوظهور نیز کاهش یافته است و این اقتصادها به دیده فرصت به این ...
تیزی خنجر داعش بر گردن غرب چه می کند؛ بخش دوم
ترکیه محدود نماند. همانگونه که اکنون در غرب قربانی می گیرد. ایران برای مصلحت و ایجاد صلح در جهان اسلام و کل جهان از ابتدا، تنها و بنا به درخواست ملت و دولت عراق و سوریه، در برابر داعش ایستاد. ایران از گفتن حقایق درباره ی واقعیت تفکر تکفیری صهیونیستی داعش ترسی به خود راه نداد اما همواره و همیشه کوشید و اعلام کرد که برای جنگ واقعی با داعش در میدان عمل است... حال این دولت های غربی و عربی منطقه ...
نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ( KHAMENEI.IR )، در خاطره ای از ایشان آورد: نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب در این سی سال، تجربه هم پیدا کرده ایم. گاهی به روی ما لبخند زدند. اوائل گاهی بعضی از ما باور میکردیم. یواش یواش فهمیدیم پشت صحنه چیست. فریب لبخند دشمن را، فریب وعده های دروغ دشمن را نخوریم. جبهه ی ...
واردات بی رویه کالا یکی از علل عدم موفقیت دولت در رونق اقتصادی است/ گره زدن رفع مشکلات به برجام، کار ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حجت الاسلام محمد رجایی در گفتگو با خبرنگار ندای گناباد ضمن تبریک سال 1395 درخصوص شعار سال گفت: بیش از یک سال از ابلاغ منشور اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری می گذرد و علی رغم شروع فعالیت هایی توسط دولت، انتظار رهبری در این خصوص وجود سرعت عمل بیشتری در اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است. وی اظهار کرد: نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به ...
کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی فقط شعار می دهند کاسبان اقتصاد مقاومتی با شعار ولایت هستند/ آمریکا بعد ...
را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده اند، بدانید که عالی ترین محضر اقتصاد مقاومتی همین مجاهدت شما در مناطق محروم است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: کسانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی وارد حوزه اقدام و عمل می شوند مطیع ولایت هستند و افرادی که در این زمینه فقط شعار می دهند کسانی هستند که نه تنها مطیع نیستند بلکه کاسب اقتصاد مقاومتی با شعار ولایت می باشند و این امر شکلی از ...
آیت الله هاشمی رفسنجانی: برخی تحت تاثیر ادبیات مارکسیستی همه چیز را دولتی می خواستند
کشور مهم است و کارهای بخش خصوصی هم به نفع مردم و کشور است. ایشان جزایر ایرانی را نگین های ارزشمند در خلیج فارس دانست و گفت: آقای دکتر روحانی هم از اهمیت این جزایر و هم از نقش آنها در پویایی اقتصاد خبر دارد و شما صاحبان سرمایه در جزیره کیش مطمئن باشید سیاست اصولی دولت حمایت از شماست. آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر علاقه مردم به انقلاب اسلامی گفت: در همه مقاطع، هر وقت ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
سال اقتصاد مقاومتی می توان مهم ترین راه تحقق آن را کاهش وابستگی به نفت دانست. نکته ای که رییس جمهور روحانی هم بر آن انگشت گذاشته تا به شعارهای منتقدان خود که امید دارند با اتکا به این شعار زمینه بازگشت خود به قدرت اجرایی را فراهم آورند نیز پاسخ عملی داده باشد. همان اقدام وعمل که مورد تاکید رهبری در پیام نوروزی هم قرار گرفت. [این نکات و اشارات البته از نویسنده این سطور است نه ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
اینها یک قطب بمانند و همین الان اصلا دولت را به دست اصولگرایان بدهند از این بهتر که نمی شود! می خواهند چه کار کنند؟ چه برنامه و ایده ای دارند که می خواهند این مملکت را درست کنند؟ می خواهند با خارجی ها دعوا کنند و برجام را کنار بگذارند؟ اقتصاد را مسخره کنند؟ اصلا از کجا می خواهند پول بیاورند و چگونه می خواهند این مردم را به جامعه شان معتمد کنند که بتوانند کاری بکنند؟ فرض کنید فردا همه 290 ...
ائتلاف سعودی شکست خورده است/ باوجود پیشنهاد رشوه هرگز تسلیم آل سعود نخواهم شد
را بمباران کند. عبدالله صالح خطاب به منصور هادی گفت: ای مزدور! ادعا می کنی رئیس جمهور قانونی مردم یمن هستی. تو هیچ مشروعیتی نداری. پس از این که این همه زن و کودک را کشتی، می خواهی بر بیست و هفت میلیون یمنی حکومت کنی! هرگز شهرهای یمن تسلیم شما نخواهند شد و تو حتی قادر به حفظ امنیت خود هم نیستی. وی در ادامه با تشکر از جنبش حزب الله و سید حسن نصرالله که در کنار مردم یمن علیه ...
وظیفه دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی، برداشتن موانع تولید است
.... رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری بابیان اینکه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی باعث به حداقل رسیدن تورم و برچیده شدن رکود می شود افزود: مسئولیت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی بر عهده دولت و ملت است. وی گفت: هنوز تحریم و تهدیدهای دشمنان در عمل برطرف نشده و دشمنان نظام همان دشمنان سابق هستند و دولت تدبیر و امید برای اقتصاد مقاومتی قدم هایی برداشته است. اکرمی بابیان اینکه در ...
بازنگری سند ملی زیست فناوری بر اساس پیشرفت های کشور
برنامه های سند ملی زیست فناوری است، بنابراین در برخی زمینه ها ضعف های زیادی در این سند وجود دارد که نیاز به بازنگری آن را ضروری کرده است. زینلی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس شرایط جهانی و شرایط کشور، سند چشم انداز بیست ساله و قوانین و مقرراتی که در سال های اخیر وضع شده مانند قانون شرکت های دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و موارد مشابه، لازم است با برنامه حساب شده تری روند پیشرفت دنبال شود. ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
.... می توانم بگویم در این موضوع نظرم به نظر رهبر انقلاب نزدیکتر است. شما خواسته یا ناخواسته درگیر مشکلاتی هستید که سیاستمداران با آن مواجهند؛ تهمت زدن، کینه ورزی و... این مسال به ویژه در چند سال اخیر درباره آیت ا... هاشمی وجود داشته است. چطور با این مساله کنار آمده اید و همسر آیت ا... هاشمی در روزهای سخت چگونه به شوهر و فرزندانش کمک می کند؟ اخلاق و شخصیت و صبر آقای هاشمی به ...
دکتر الهام: نامگذاری امسال نشان داد رهبری از عملکرد اقتصادی دولت رضایت ندارند
اقدام عملی و عینی هستند و این پیام را همه باید عملی کنند. سخنگوی پیشین دولت با بیان اینکه امسال سال اقدام و عمل است، خاطرنشان کرد: نامگذاری امسال نشان می دهد که رهبر معظم انقلاب در عمل انتظار بیشتری دارند و از بیانات ایشان احساس می کنیم از عملکرد دولت در این بخش رضایت ندارند. الهام متذکر شد: معظم له از دولت برای اینکه در برابر تهدیدهای خارجی به ویژه تهدیدهای درونی نرم و ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
که بخش عمده ای از آنها از 38 کشوری هستند که آمریکا محدودیت ویزا برای آنها ایجاد کرده است، از این رو حتی مصوبه کنگره آمریکا نیز مانع ورود گردشگران به ایران نخواهد شد. آمارها گویای آن است که درخواست آمریکایی ها برای سفر به ایران درسال 2016 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و افزایش تقاضای سفر به کشور ازسوی برخی کشورها 3 تا 4 برابر بوده است. هرچند طی سال های گذشته تبلیغات منفی علیه ...
مخاطب اقتصاد مقاومتی همه قوا، نهادها و ملت ایران هستند
شعار سال: محمد نهاوندیان در تشریح برنامه های دولت در راستای تحقق 'اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل' به عنوان شعار امسال، افزود: با رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع در مسیر پیشرفت اقتصاد کشور، باید بر تلاش ها جهت جبران عقب ماندگی ها افزوده شود و با سرعت و هماهنگی بیشتری به سمت کاهش آسیب پذیری اقتصاد گام برداریم. رئیس دفتررئیس جمهوری تبیین اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند وگفت: سیاست های کلی ...
کیفیت تولیدات داخلی مناسب شأن جامعه اسلامی نیست
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله سید محمد غروی با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: اقتصاد مقاومتی و آن هم تکیه بر توان داخلی و ملی از مسائل مهم کشور است و این پروسه زمانی می تواند اثر بخش باشد تا متاثر از متغیرهای خارجی و نفت و تحریم ها نباشد . عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: موضوع اقتصاد ...
رفع برخی مشکلات مناطق آزاد نیازمند سیاست های حمایتی دولت است
شعار سال: نشست 'ارزیابی فعالیت مناطق آزاد کشور در سال 94 با محوریت تحقق اقتصاد مقاومتی ' دوشنبه شب با حضور مدیران عامل مناطق آزاد کشور و به منظور ارائه گزارش به رئیس جمهور در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد . اکبر ترکان در این نشست به نامگذاری امسال با عنوان 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ' توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت : این نامگذاری بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه اقتصاد مقاومتی در ...
آیا ایرانی ها سال شادی در پیش دارند؟/ آیاجامعه هزینه شادی واقعی را خواهد داد؟
نه زیرساخت های درست مالی. بنابراین بدون فهم تورم 43 درصد چهار سال قبل، از یارانه 45 هزار تومانی لذت می بریم و نمی فهمیم که اصل سرمایه های ماست که در حال فروکاستن است. بنابراین بیشتردلخوشیم نه رضایتمند. جامعه ایرانی نیمه بالغ است صنعتگری نقل می کرد که برای اداره غرفه نمایشگاهی به آلمان سفر کرده بود و با مقیاس ایران خودمان، دو روزی زودتر به نمایشگاه رفته بود که ببیندسفارش های ...
ایران صادرات نفت را به روزانه 2,2 میلیون بشکه رساند
خداوند این مهم حاصل شد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: سال 94 سال سختی بود و با وجود همه سختیها این سال را سپری کردیم و مردم بیش از دولت این فشارهای اقتصادی را تحمل کردند. وی با بیان این که سال 95 را با انرژی مضاعف آغاز کرده ایم، تصریح کرد: امسال از چند جهت سال خوبی برای کشور خواهد بود، زیرا اقتصاد مقاومتی وارد مرحله اجرا شده است. جهانگیری اقتصاد مقاومتی را سیاستهای ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به برخورد ...
فروزنده: دولت به جای طرح برجام 2 و 3 برای اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام کند
به گزارش دولت بهار، لطف الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: وقتی می خواهیم به هدفی برسیم در گام اول باید آن هدف را تعیین کرده سپس سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم را انجام داده و در نهایت آن را عملیاتی کنیم. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان سیاست ...