سایر خبرها
جراحی های زیبایی دست معمای شاه را برای انتخاب بازیگر بست/ رئیس جمهور آمریکا را پشت چراغ قرمز پیدا کردیم
انجام داده و سپس همگی می رویم برای ضبط نهایی. ***در عنوان بندی نام شما و امیر دژاکام به عنوان بازیگردان ذکر شده است. آیا تفکیک خاصی از نظر مسئولیت وجود داشته است؟ خیر. سریال معمای شاه با حضور استاد دژاکام وارد مرحله پیش تولید شد و ایشان از همان ابتدا حضور داشتند اما به دلیل حجم بالای نقش ها، من به گروه اضافه شدم. پس از آنکه کار اصطلاحاً روی غلتک افتاد، استاد دژاکام از پروژه ...
کلید آشتی شجریان با مردم در دست خود اوست، نه دولتمردانی که بخاطر قدرت از غیرت دینی می گذرند
اسلامی در گذرد. تعهد و تعصب آگاهانه نسبت به دین میراثی است که مردم مسلمان ایران از امام خمینی رضوان الله علیه فرا گرفته اند. هنر و هنرمند تا آنجا برای مردم قابل احترام است که در تقابل با دین و انقلاب و خدای آن قرار نگرفته باشد. هرچند امروز شجریان در بستر بیماری افتاده است و بنا به عادت ما ایرانی ها که معمولا در چنین موقعیت هایی به طور ویژه مهربان می شویم و درشت گویی ها یا برخی ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم+عکس
راه برود. زندانبان او را آوردند و بچه ها خود را به بغل او انداختند اما وقت ملاقات را بلافاصله تمام کردند و نمی شد محسن را که خردسال بود از پدرش جدا کرد به نحوی که اکثر مامورانی که آنجا بودند به گریه افتادند. در دوره بعد از انقلاب نیز آقای هاشمی خود را وقف کشور کرده بود. در زمان جنگ مرتب به جبهه می رفت و حتی زمانی که تهران بود هم به خاطر فشردگی کار حتی شب ها در دفترش می خوابید و بسیاری ...
آیت الله موسوی جزایری: حضور احمدی نژاد در مناطق عملیاتی افتخاری برای خوزستانی هاست / آیت الله کعبی: راه ...
...، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در دیداری صمیانه دقایقی به گفت و گو با دکتر احمدی نژاد پرداخت. در این دیدار آیت الله کعبی خطاب به دکتر احمدی نژاد گفت: راه شهدا و امام باید ادامه پیدا کتد و این حضور در یادمان های شهدا شایسته تقدیر است دکتر احمدی نژاد نیز سال جدید را سال تحقق آرمان های انقلابی ملت ایران آرزو کرد. ...
انتقاد از کار برخی مترجمان قدیمی
فارسی امروزی آن را ترجمه می کند. یا مثلا کتابی از ویکتور هوگو به نام “تیره بختان” از اوایل دوران رضا شاه ترجمه شده است اما دو سه دهه بعد همین کار با نام “بینوایان” ترجمه می شود. او در ادامه گفت: گاهی اوقات در ترجمه های مکرر “ایدئولوژی مترجم” اثرگذار است. ایدئولوژی مترجم می تواند موافق مضمون اثر یا مخالف مضمون آن باشد. مثلا بعضی ترجمه های قرآن در جای خاصی مترجم شیعه درباره فلان کلمه در ...
بمناسبت فرا رسیدن سالروز نامه تاریخی امام روح الله به آیت الله منتظری
و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید به گزارش میدان72 سالروز نامه تاریخی امام راحل به قائم مقام وقت رهبری در 6 فروردین سال 68 آقای منتظری که به دلیل سوابق انقلابیش از سوی مجلس خبرگان به عنوان قائم مقام رهبری منصوب شده بود به دستور امام خمینی(ره) طی پیامی تاریخی عزل شد. متن کامل پیام حضرت امام در ادامه می آید: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه ای برایتان می نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم می دانم؛ خدا را در نظر می گیرم و مسائلی را گوشزد می کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می بینید که چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرده اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین تر می دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می دادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی باشید و به طلابی که پول برای شما می آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می شوید که آخرتتان را خراب تر می کند-، با دلی شکسته و سینه ای گداخته از آتش بی مهری ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می کنم دیگر خود دانید: 1 – سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال ها نریزد. 2 – از آنجا که ساده لوح هستید و سریعاً تحریک می شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 – دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 – نامه ها و سخنرانی های منافقین که به وسیله شما از رسانه های گروهی به مردم می رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی کنم. و الله قسم، من با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی دارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می کنند نگردند. از خدا می خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه 6 / 1 / 68 روح الله الموسوی الخمینی کد مطلب : سایر اخبار ...
از مشاوره های برادرانه برای حضور در مجلس تا تاکید بر حفاظت از محیط زیست/28 درصد مردم متاسفانه به نوعی ...
مدیریت آن را برعهده داشت 4 سال مشغول تحصیل شدم، پدربزرگم جزو روحانیان قم و از دوستان امام خمینی (ره) بودند و همچنین از سال های 39 تا 40 بنده در محضر ایشان و آیت الله بهجت حضور پیدا کردم. بعد از سال های 42 که اتفاقات 15 خرداد در قم به وقوع پیوست بنده نیز با پیوستن به انقلابیون بطور مداوم مشغول فعالیت های مبارزاتی شدم.سه فرزند دارم و خودمان 4 برادر و 3 خواهر هستیم. فرزندان شما نیز در عرصه ...
دشمن از دو مقوله نفوذ در درون و محدود کردن در بیرون استفاده می کند/شهدای مدافع حرم، ایرانیان را در جهان ...
دفاع از اسلام تلاش می کنند . در کشوری که دعای خانواده شهید وجود دارد هیچ کس نمی تواند به موقعیت این کشور صدمه وارد کند . فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) ادامه داد: شهدا به دنبال نام و نان و زمین ومال و اموال و ذخائر دنیوی و اسم و رسم نبودند آنها جان خود را دادند تا اسلام بماند وادامه دادن راه شهدا هزینه دارد. امروز حیات اسلام در انقلاب اسلامی است. ما امروز کشورهای اسلامی زیادی رادر ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
بسازی راجع به چه می سازید؟ – دیگر برای کسی که انقدر خودش را تابلو کرده است، نمی شود. دوربین مستند باید با مردم شناخته شود. موضوعی که بخواهید درمورد مستند بسازی، چه خواهد بود؟ – باز هم عدالت اجتماعی. یعنی موضوع آثارشما عدالت اجتماعی است که تا ظهور امام زمان هم ادامه دارد! – بله، عدالت اجتماعی تاریخ مصرف ندارد فقط اینطور نیست که هرکس به عدالت اجتماعی پرداخت مردم احساس ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
از کشور خارج شوند و به ادامه تحصیل بپردازند؟ نه، دنبال این چیزها نبودند. خودشان نبودند یا شما مانع شدید؟ نه، نیازی به ممانعت نبود. خودشان نمی خواهند، چون خانواده با هم خیلی جمع هستیم. پس مجموعا پنج فرزند دارید؟ نه، بعد از فوت مرحوم همسرم، با خانم دیگری ازدواج کردم و یک فرزند دارم که کلاس سوم دبستان است. نوه من سه سال از فرزندم بزرگ تر است. ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
با هیچ سیل و طوفان و زلزله ای خراب نمیشه... فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون کسانی که لایق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن. خلخالی از احکام اعدامی که داده بود پیشمان بود امام خمینی خودشان خیلی موافق این حکم ها و اعدام ها نبودند از طرف دیگر منتظر بودند که کارها هم پیش بروند که انقلاب شکست نخورد. در واقع گاهی اوقات ناچار بودند که برخی افراد را اعدام کنند که ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
؟ بله، مجوز ما موسسه فرهنگی و هنری از ارشاد است. این مجوز قابلیت های زیادی دارد. در همه زمینه های فرهنگی و... یعنی مجوز شما الان هیچ گیری ندارد؟ نه. واقعا هیچ گیری ندارد. خیلی هم راحت به ما مجوز دادند. آیا منیژه حکمت، مادرتان، هم درگیر اینجا هست؟ نه، اصلا! شما این قدر که به استمراز کار فکر می کنید، این نگرانی را ندارید که مثلا مجوزتان را باطل ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
هفته نامه مثلث گفتگویی مفصل با عباس عبدی داشته که در ادامه می آید: در سال 92 و در حالی که کمتر از چند روز به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده بود ما متوجه تغییر فضا شدیم. از همان زمان اندک قبل انتخابات برخی تحلیلگران گمانه زنی می کردند که آقای روحانی ممکن است رای بیاورد. در انتخابات اخیر هم برخی تحلیلگران از چرخش فضا و شرایط سیاسی آن هم چند روز مانده به انتخابات خبر می دادند. شما ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
دیگری هم مثل عزیز بهادری، رئیس فیروز و نظام فاطمی از جمله کسانی بودند که تهیه کنندگان دنبالشان بودند. آیا شما 4، 5 فیلم در یک سال ساخته اید؟ صفایی: من 5 تا هم ساخته ام. سالی که سینما به کلی خوابیده بود و فروش نمی کرد، دو تا فیلم ساختم که پرفروش بوده است. سال 56 عشق و خشونت را ساختم که بعد از انقلاب به عنوان انقلابی پروانه گرفت که خیلی مهم بود. آن زمان مسعود شاهی معاون وزیر بود و دستور ...
تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآنی
دانم مسئولان فرهنگی ما به چه چیزی فکر می کنند، ادامه داد: آیا نونهالی که از ابتدا به جای آشنایی با کلام الهی، با موسیقی آشنا می شود و حتی بدتر از آن با حرمت شکنی بین پسر و دختر و رقص انس می گیرد، توان تشکیل جامعه قرآنی را دارد؟ آیا در ترویج فرهنگ قرآنی باید تنها به برگزاری مسابقات بسنده کرد؟ وی با یادآوری فرمایشات امام خمینی(ره) اظهار کرد: حضرت امام(ره) فرمودند: کتاب انقلاب ما قرآن ...
بچه گول زنی ملی با طعم سبزی پلو ماهی + تصاویر
سبزی پلو ماهی و.. (دیپلماسی غذایی) تنظیم کرده بودند اوباما سپس بخش قابل توجهی از پیام نوروزی خود را بر محور برجام و دست آوردهای آن برای ایرانیان اختصاص داد و به طور تلویحی می توان این قسمت از پیام را واکنش و پاتک به گفتمان " نفوذ " که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده دانست؛ تاکید بر ارتباط گیری دانشگاهیان در مقابل هشدار اخیر رهبری درباره نفوذ آکادمیک، تاکید بر نقش استارت آپ ها، ضرورت ...
وکیل الدوله های زمان احمدی نژاد دم از بله قربان گویی مجلس آینده می زنند
آذرقلم : مسعود پزشکیان وزیر بهداشت در دولت اصلاحات بود که از حوزه انتخابیه تبریزبه مجلس نهم راه یافت و در انتخابات مجلس دهم نیز رای اول تبریز را به دست آورد . این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با عصر ایران گفت: برجام نه تنها دستاورد دولت یازدهم است بلکه بهترین دستاورد مجالس بعد از انقلاب است. به گزارش آذرقلم ، مشروح کامل این گفت وگو را در ادامه بخوانید سال ...
افشاگری بی سابقه نماینده تالش در خصوص انتصابات استان و دست های پشت پرده!+جزئیات
شد و پرفسور برزیگر جایگزین ایشان شد. وی افزود: متأسفانه دکتر نوبخت نقش اول را در تغییرات در استان گیلان دارد و در این تغییرات، راه امام (ره) و انقلاب مدنظر قرار گرفته نمی شود و تنها بحث های سیاسی و حزبی مطرح است تا مباحث تخصصی. به عنوان مثال آموزش و پرورش گیلان به دلیل انتصاب افراد حزبی و جناحی در کشور کاهش رتبه داشته است و یا رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چه تخصصی در برنامه ...
روایت باهنر از واکنش لاریجانی به عدم کاندیداتوریش
. خودشان نبودند یا شما مانع شدید؟ نه، نیازی به ممانعت نبود. خودشان نمی خواهند، چون خانواده با هم خیلی جمع هستیم. پس مجموعا 5 فرزند دارید؟ نه، بعد از فوت مرحوم همسرم، با خانم دیگری ازدواج کردم و یک فرزند دارم که کلاس سوم دبستان است. نوه من سه سال از فرزندم بزرگ تر است. چقدر نوه هایتان را دوست دارید ؟ اینکه می گویند نوه شیرین تر از بچه است در مورد ...
سیاست ترکیه بر پایه منافع است نه باورها/ بازی های پیچیده ای در انتخابات اخیر ترکیه رخ داد/ مردم جایگزینی ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج ، در مورد شرایط فعلی ترکیه و همچنین سیاست های داخلی و خارجی حزب حاکم "عدالت و توسعه"، با حجت الاسلام حسن شعبانی، رایزن فرهنگی سابق ایران در استانبول و دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید: آناج: تحلیل خود را از جامعه ترکیه بیان کنید: علی رغم اینکه ما با ترکیه همسایه هستیم، اما نه ...
کتک خوردن استقلالی مشهور از پدرش
نیوز صحبت هایی انجام داده که در زیر می خوانید: *کمی از کودکی هایتان برای ما بگوئید. پدر من شرکت نفتی بود و ما هم 5 فرزند بودیم. از کجا بگویم؟ از کتک خوردن؟ * چطور؟ پدرم مخالف فوتبال بازی کردن من بود. دوست نداشت فوتبال بازی کنم، اما بر عکس مادرم موافق فوتبال بازی کردنم بود. من هم بچه بازیگوشی بودم. هر روز مخفیانه به زمین فوتبال می رفتم و استرس این را ...
ما سه نفر بودیم
وارد این عرصه شده اند. من شخصاً، کاملاً مخالف این ادعا هستم که می گویند دولت یا حاکمیت از استارت آپ ها باید حمایت مالی کند. آنچه بیش از همه مورد نیاز استارت آپ هاست فراهم کردن فضایی است که آنها بتوانند آزادانه فعالیت کنند. نباید استارت آپ ها محدود شوند اما متاسفانه در کشورمان قوانین و مقرراتی وجود دارد و فضا برای فعالیت های نوآورانه استارت آپ ها چندان مهیا نیست. یعنی شما برای هر اقدام جدید ...
امیدها و ناامیدی های سال 1394- محمدمهدی مظاهری*
زیادی از مسلمانان کشورهای مختلف و اعتراض کشورهای اسلامی گوناگون از جمله ایران گردید. اعدام شیخ نمر روحانی مبارز شیعه در عربستان یکی دیگر از مسائلی بود که به تیرگی هر چه بیشتر روابط ایران و عربستان انجامید و سبب ساز حوادث تلخی همچون حمله به سفارت عربستان در برخی شهرهای ایران نیز گردید. با وجود تلاش های ایران برای جبران این امر، عربستان سعودی در ادامه سیاست های خصمانه و تفرقه افکنانه اش، از این حادثه ...
فروردین 94/ قول نامه برجام در لوزان سوییس
شرکت در مجلس ترحیم را جایگزین دید و بازدید مرسوم سالانه کرد. خاطره ای از هاشمی رفسنجانی در همایش گرامی داشت بانوی انقلاب ( خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی ) نیز منتقدان او را به واکنش، تشکیک یا انکار واداشت. آقای هاشمی گفته بود: در سال 88 راضی نبودم که وارد رقابت های انتخاباتی شوم اما خانم ثقفی مرا خواستند و فرمودند امام این انقلاب را به دست شما و دوستان تان سپرده است. آیا می دانید ...
اقوام و اقلیت ها تقویت کننده امنیت ملی ایران هستند
قبیل مباحث وجود دارد؟ گه گاهی هنوز هم این بحث ها از سوی این بخش مطرح می شود. بخش دیگری از فشارها نیز ناشی از ناحیه متعصبان مذهبی شیعه و سنی مطرح می شد. متعصبان اهل سنت یعنی وهابی و کسانی که هوادار گروه های افراطی و تندرو بوده، بشدت نگران بودند و هنوز هم فشارها و تبلیغات سوء آنان ادامه دارد. از سوی دیگر، گروه های افراطی شیعه که رهبر معظم انقلاب آنان را شیعیان انگلیسی خطاب کردند، مخالف فعالیت های ...
مهراوه شریفی نیا؛ قبل از کیمیا، بعد از کیمیا (2)
این است که وقتی یکباره از قسمت یک تا صد آن را ساختنددیگر فرصتی برای جبران نماند. اصلا چطور به این نتیجه رسیده بودند که کل سریال را بسازند؟ الان در همه جای دنیا بهترین سریال را هم که می خواهند بسازند، چند قسمت می سازند بعد اگر دیدند بیننده دارد، ادامه می دهند. اگر سریال نمی گرفت ریسک بزرگی بود. - بر سر زمان پخشش خیلی بحث بود ولی از ابتدا می خواستند هر شب پخش شود. می خواستند ...
روح اقتصاد مقاومتی، رونق تولید در کشور است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران عصر روز گذشته، چهارم فروردین ماه در ادامه سلسله همایش های حیات طیبه که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جدید در بخش مسائل سیاسی را بسیار کلیدی ارزیابی کرد و در ادامه به تبیین این بخش از بیانات رهبر معظم ...
حسن روحانی در سفر به استان های مازندران ، گیلان و گلستان چه وعده هایی داد؟ + وعده ها و سخنان حسن روحانی ...
دانشگاه این کشور شود، پرسیده اند نمره ات چند بوده، در پاسخ نمره ای می گوید که بعد معلوم می شود، اشتباه است. دچار حیرت شده ایم - این دولت از تهدید نمی ترسد. - آیا راه ترویج عفاف در جامعه، ون است؟ راه دیگری نداریم؟ بانوان ما که خودشان فرهیخته و دانشگاهی و استاد و محقق هستند آیا برای گسترش عفاف و حجاب راهی ندارند؟ آخر اگر آدم چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر عین آن را نباید انجام ...
محیط زیست؛ 94 چه شد؟ / 95 چه خواهد شد؟
جمهوری ساخته شد که بازتاب و تاثیرگذاری زیادی داشت. اتفاقات بد کم نبودند مدیر دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اتفاقات ناراحت کننده و منفی در حوزه محیط زیست در سال 94 را هم برشمرد. او در این باره گفت: یکی از غم انگیزترین اتفاقات در سال 94 درگذشت شادروان اینانلو بود که افراد زیادی را متاثر کرد. دکتر محمد درویش همچنین درباره ...