سایر منابع:
سایر خبرها
انتقاد از کار برخی مترجمان قدیمی
گونه است. مثلا کتابی از دکارت با نام “گفتار در روش” داریم که در زمان قاجار توسط مستشرق معروف کنت دو گوبینو ترجمه شده و بعدها نیز محمدعلی فروغی و دیگران این کتاب را ترجمه کرده اند. یا کتاب “جامعه باز و دشمنانش” از کارل پوپر را استاد احمد آرام و استاد عزت الله فولادوند ترجمه کرده اند. همچنین از کتاب “کاپیتال”(سرمایه) نوشته مارکس که از معروف ترین کتاب های این نویسنده است دو ترجمه فارسی وجود دارد که ...
معتادان رسانه های اجتماعی، بیشتر افسرده می شوند
رسانه های اجتماعی که روی نمونه های محدود و کوچک محلی انجام شده بود، نتایج ضد و نقیضی در پی داشت، اولین پژوهش گسترده و در سطح ملی در ایالات متحده آمریکا نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین این دو مقوله وجود دارد. برایان آ. پریماک، مدیر مرکز تحقیقات رسانه ها، فناوری و بهداشت در دانشگاه پیتسبورگ که سرپرستی نگارش مقاله پژوهشی اخیر را بر عهده داشته است، می گوید: از آن جایی که رسانه های اجتماعی ...
هفتاد و ششمین شماره فصلنامه قبسات منتشر شد
، اثرمستقیم یاغیرمستقیم دارند. یکی از آثار و نتایج این مبانی، نقش آن در روش و منطق علم است. همانگونه که علوم انسانی موجود، برمبانی دین شناختی خاص همچون جدایی دین ازدنیا، انفکاک مبدأ قلمرو دینی از قلمرو دنیوی (قلمرو حداقلی برای دین)، ارتباط نداشتن علم و دین، تحویل و تحدید هدف بعثت و جهت گیری دعوت انبیا در امورباطنی، فردی و اخروی و جدایی آن از زندگی و حیات اجتماعی و ... استوار است که این مبانی در روش ومنطق ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
داشته باشیم و مسیر عملیاتی حل مساله را به گونه ای طراحی کنیم که جامعه، بازخورد معضلات خود را به روشنی در پژوهش های علوم انسانی ببیند. در غیر این صورت دائم دچار دور باطل خواهیم شد. وی با تاکید بر اینکه در پرداختن به مشکلات و ضعف های علوم انسانی موجود در کشور، لازم است به سیر تحولات آن در دوره 200 ساله اخیر و حتی قرن های پیش از آن توجه کرد، خاطرنشان کرد: از قرن هفتم و بعد از حمله مغول ها ...
همایش بین المللی شرق شناسی، تاریخ وادبیات پارسی
پژوهش ها پیرامون سعدی شیرازی تاریخ های مهم: شروع ثبت نام در همایش: 29 بهمن 1394 شروع دریافت مقاله در همایش: 29 بهمن 1394 آخرین مهلت ثبت نام: 26 اردیبهشت 1395 آخرین مهلت ارسال مقاله: 18 اردیبهشت 1395 اعلام نتایج داوری: 21 اردیبهشت 1395 زمان برگزاری: پنج شنبه – 6 خرداد ماه 1395 محل برگزاری: ارمنستان – دانشگاه دولتی ایروان دبیرخانه ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
کلید حل بحران آب در جیب مردم یا دست دولت؟
همه به دلیل غلط بودن سیاست مذکور نیست بلکه به دلیل اجرای غلط یک سیاست درست است. اگر هدف از واگذاری مدیریت بهره برداری و نگهداری از تاسیسات و منابع آب کشاورزی به تشکل های مردمی را بسط ظرفیت ها و وظایف بهره برداران، به منظور پیشرفت جامعه از یکسو و از سوی دیگر رسیدن به توسعه پایدار در نظر بگیریم؛ راهبرد توسعه از طریق مشارکت مردمی در بخش آب رهیافتی مناسب است. علاوه بر بخش کشاورزی چگونه می ...
تبیین مولفه های زندگی اجتماعی امام خمینی (ره) به عنوان الگوی روحانی انقلابی
اصولا اعمال و رفتار انسان وابسته به افکار و ارزش های اوست؛ یعنی با توجه به مبادی تصوری و تصدیقی که کسب می کند که به تعبیری می توان آن را نظام ارزشی دانست، اعمال خود را جهت دهی می نماید. اگر بخواهیم مولفه های یک حوزوی انقلابی را بررسی کنیم، قطعا بهترین الگو بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بودند. محل تأمل است که حضرت امام (ره) چگونه وظایف فردی و اجتماعی خودشان را انجام دادند که حرکت ایشا ...
طرابیشی، ناقد ناقد عقل عربی در تکاپو
کردند که نزدیک به سه دهه از عمر حرفه ای خود را صرف نقد آثار اندیشمند دیگری نمودی در حالی که اگر این زمان را برای پروژه خود صرف می کردی، قطعا توفیق و حاصل بیشتری داشته و موثرتر عمل می کردی! پاسخ او به این انتقاد جدی آن بود که من از نقد جابری دو هدف را دنبال می کنم اول نقد جابری و نشان دادن لغزش گاه ها و خیانت او به منابع پژوهش و نیز ابطال برخی پیش فرض های مهم نظریات وی و از سوی دیگر به طور موازی ...
نقش اسرائیل در احیای ایدئولوژی داعش
حمایت کنیم. ما تلاش خواهیم نمود تا همزیستی بین اسرائیل و کشورهای همسایه اش را حمایت کنیم." از اهداف مهم این بنیاد در اسرائیل برقراری روابط دانشگاهی و پژوهشی میان مراکز آموزش عالی اسرائیل و آلمان می باشد. در وبسایت این بنیاد آمده است که هدف آنان از همه تلاشها برقراری صلح و امنیت برای مردم اسرائیل می باشد. [1] سیاست بنیاد کنراد در ایجاد جامعه باز دموکراسی بر اساس سیاست هضم شدن مؤلفه های بومی ...
مترصد خروج مطالعات قرآنی از بن بست هستیم
سخنران در حوزه های مختلف از جمله علوم اجتماعی، اقتصاد، فلسفه، مطالعات فرهنگی و علوم قرآنی به بیان مطالب خود در خصوص تعاملات بین علوم انسانی و مطالعات قرآنی پرداختند. پارسا از برنامه های دیگر انجمن خبر می دهد که در خصوص روش تحقیق، پایان نامه نویسی و مقاله نویسی برگزار شده است وی اضافه می کند: انجمن همچنین درس گفتاری در زمینه رتوریک و نشستی در زمینه مطالعات حدیثی در غرب برگزار کرد. ...
از تدوین اطلس وضعیت زنان تا تلاش برای ورود به عرصه های مدیریتی کشور
پی بررسی های کارشناسی و ارزیابی های مبتنی بر سطح و عمق فعالیت های موجود، طرح تولید ساختاری منعطف، چابک و ماموریت محور در دستور کار معاونت قرار گرفته، با برون سپاری ابزاری چون آموزش و پژوهش، از طریق ارتباط هرچه بیشتر با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده در سطح ملی و استانی، اجرائیات مربوطه از ساختار وظیفه ای به روش عملکردی و خروجی محور تغییر جایگاه داده، تمرکز بر اهداف اصلی و اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت معاونت، فراهم شده است. اجتمام**7268 ** 1418 ...
دلیل اصلی اقبال مردم به جریان های میانه رو چیست؟
ولی رویا داریم؟ مردم ایران به طور متوسط روزانه 2 دقیقه زمان را صرف امور اجتماعی می کنند، با این حال در فعالیت های سیاسی مانند انتخابات مشارکت 62 درصدی دارند. احمدی، کلاس های روانشناسی در سالن های بزرگ شهر برگزار می کند و حداقل 10 سال است که با جوانان جویای ثروت و شهرت تهرانی ارتباط دارد. روانشناسی خوانده و اعتقاد دارد، بخش مهمی از جامعه ایرانی به مشاوره نیاز دارد. یک روز پس از ...
صله ارحام و روش های دید و بازدید
دیگران را ندارند، برایشان لازم نیست. این تصور نادرستی است، زیرا هدف از صله رحم برقرار کردن ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه های گوناگونی امکان پذیر است. گاهی رفتن به منازل خویشان، سلام و احوالپرسی، تلفن زدن و نامه نوشتن، محبت ایجاد می کند و سبب دلجویی از خویشان می شود. به فرموده امیر مؤمنان علیه السلام صِلُوا اَرْحامَکُم وَ لَو بِالتَّسلیمِ با بستگان خود صله رحم کنید، گرچه با ...
تب و تاب شاخص های اقتصادی در سال 1394/کدام شاخص بیشترین تغییر را به نمایش گذاشت؟
روزنامه نگاری اقتصادی، طی سال های گذشته به رغم نابسامانی شاخص ها، گزارشگری این شاخص ها مسیری تکاملی را پیموده است. به عنوان مثال، نقل است که فرهاد رهبر در دوره صدارت کوتاه مدتش بر مسند سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت نهم (که البته در آبان ماه 1385 به پایان رسید) وجود یک رابطه اثبات شده بین نقدینگی و تورم در ارتباط ایران را به پرسش گرفته بود و بر این مبنا، تبعات تورمی سیاست های انبساطی دولت محمود ...
وقتی هیچ تخصصی پشت مدرک های تحصیلی نیست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اورامانات ، وقتی می بینیم آمار بیکاری زیاد میشود، ریشه دراین دارد که مدرک داده میشود ولی هیچ تخصص و مهارتی پشت آن نیست، ودر این صورت می توان گفت جامعه دچار بیماری شده و یا میشود. درنظام تعلیم و تربیت دلسوزی همه جانبه کم رنگ شده است، و باید نسبت به معلمی بودن خود و نقش مهم تعلیم وتربیت تجدید عشق وعلاقه کرد.همه با هم تلاش ودلسوزی همه جانبه کنیم تا ...
از معرکه گیری و مساله گویی تا شکار شاهانه
فرادید | از اواسط عصر قاجار با رشد فرهنگ شهر نشینی و تحولات ناشی از تجدد خواهی در ایران سیمای جامعه و زندگی ایرانی به سرعت تغییر کرد و اشکالی به خود گرفت که پیش از آن سابقه نداشت. به گزارش مجله تاریخ فرادید، گرچه فقر و تنگدستی تصویر غالب شهرهای ایران در عصر قاجار بود اما زندگی در حصار شهرها و ملال و یکنواختی آن از یک سو و ارتباط ایران با جهان در حال توسعه از سوی دیگر باعث بوجود آمدن ...
هواشناسی؛ علمی کاربردی و آینده نگر
بهره گیری از کمک های دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه و رسانه ها در کنار استفاده از انرژی های نو اقدام های شایسته ای را در این راه انجام بدهند. وی با بیان اینکه تمام افراد جامعه می توانند با عملکرد درست خود مانع از تغییر اقلیم در کشور شوند، گفت: تغییر اقلیم یک اصل مهم در هواشناسی به شمار می رود بنابراین ضروری است که فرهنگ سازی های لازم در جامعه برای جلوگیری از این امر صورت بگیرد. مردم با فعالیت های ...
تأسیس صندوق پس انداز مسکن یکم
اقدامات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است: تأمین مسکن کم درآمدها: برنامه مسکن مهر با توجه به اینکه تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکن مهر، علاوه بر جلوگیری از استهلاک سرمایه گذاری های عظیم صورت گرفته در پروژه های مسکن مهر، زمینه دسترسی حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور به مسکن و همچنین برگشت سرمایه و منابع اعتباری به شبکه بانکی و امکان بهره مندی از آن ...
مشاهیر آذربایجان را بیشتر و بهتر بشناسیم
نوشته ها و سخنرانی های خود می توانست با قشر بزرگی از جامعه ارتباط برقرار کند و مفاهیم اصلی دانش و فناوری را به آنان منتقل نماید. تخصص پروفسور هشترودی در زمینه هندسه دیفرانسیل بود. مهمترین اثر علمی نگاشته شده توسط محسن هشترودی، پایان نامه دکترای او در زمینه هندسه دیفرانسیل است، که در آن یکی از مدل های ریاضی استادش (کارتان) را تعمیم داد که امروزه به نام اتصال هشترودی شناخته می شود. جدای از پژوهش ...
جامعه پذیری افراد با تفکر فلسفی تنها راه خروج سبک زندگی از بن بست ها است
... داود حیدری، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه فلسفه در چند ساحت می تواند وارد سبک زندگی ما شود، گفت: دانش های فلسفی موجب گسترش عقلانیت در جامعه می شود و افرادی که این علم را می آموزند، محدود به مکاتب فلسفی نمی شوند. وی ادامه داد: فلسفه دانشی است که تنها بخشی از آن به معرفی و تشریح و تحلیل مکاتب فلسفی می پردازد اما بخش دیگری از این علم، درصدد افزایش قدرت تحلیل و ...
بررسی الگوی کیفیت معاشرت با مردم از منظر امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه
بهترین الگوی تربیتی بوده و ارائه سیره تربیتی آنان یک ضرورتانکارناپذیر است و در این میان، ارائه دیدگاه های تربیتی امیرمؤمنان علی علیه السلام بر ضرورت این کارمی افزاید. هدف این پژوهش اثبات برتری نظام تربیتی امیرمؤمنان علیه السلام بر دیگر نظام های تربیتی می باشد.روش پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده که طی آن، از تحلیل اسنادی نیز استفاده شده است.نمونه گیری در پژوهش انجام نشده؛ به عبارت دیگر، کلیه منابع و مراجع مرتبط مورد بررسی واقعشده است. نویسنده: حسن نقی زاده، زهراسادات قاضی زاده هاشمی معرفت شماره 208 -فروردین 1394 برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
احیای روابط رسانه ای در شرایط بی اعتمادی
مسؤلان روزنامه اخبار سان جوز گفت: روابط عمومی ها، گزارشگران بدون حقوق روزنامه ها هستند. وابستگی روابط عمومی به رسانه ها هدف روابط عمومی، خبررسانی، شکل دهی به افکار، عقاید و جریان آن ها است. این هدف تنها در صورتی به دست می آید که مردم به طور مداوم و مستمر پیام ها را دریافت کنند. رسانه ها، در تمام انواع آن ها، کانال های باارزشی در ارتباطات و جامعه خبری هستند. آن ها به طور فزاینده ...
آسیب های اخلاقی رابطه پسر و دختر
چکیده یکی از روابط آسیب زا و مخربی که جامعه ما را تهدید می کند، رابطه پنهانی و ناسالم بین دو جنس مخالف است. از دیدگاه دین مقدس اسلام، زنان و مردان در جامعه می توانند با رعایت حدود شرعی با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال، حریم یکدیگر، حیا و عفت خود را نیز حفظ کنند و از روابط پنهانی خودداری کنند. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته، بیان آسیب های اخلاقی روابط ...
ماموریت ها و عملکرد بعثه مقام معظم رهبری در کربلا
مهم عراق است برگزار شد که محور این کنگره دانشگاه کوفه بوده و دانشگاه های مهم عراق نیز در ارایه مقاله برای همایش نقش داشتند. * از برخی برنامه های عمومی برای زائران در بارگاه امیرالمومنین سخن گفتید. این امر در کربلا چگونه است؟ در کربلا هر روز بلافاصله بعد از نماز صبح برنامه ما شروع می شود، ابتدا زیارت عاشورا قرائت می شود، بعد از آن سخنرانی داریم، قبلا اول سخنرانی بود بعد زیارت ...
بررسی زمینه های فرهنگی اثرگذار بر استقبال و عدم استقبال جوانان از مساجد
چکیده این تحقیق به منظور بررسی زمینه های فرهنگی اثرگذار بر استقبال و عدم استقبال جوانان از مسجد با هدف شناسایی عوامل و راه کارهای اثرگذار بر جذب جوانان به مساجد و شرکت در فعالیت های آن طراحی شده است. این پژوهش، از نوع پژوهش های زمینه ای است که به روش توصیفی انجام شده است. گردآوریاطلاعات با استفاده از پرسشنامه 30 گویه ای محقق ساخته صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیهدانشجویان دانشگاه پیام ...
معرفی یک فرهنگیار (مرحوم محمدمهدی مظلوم زاده)*
دستی کازرون ، واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما . ب : اسناد و گزار شهای گنجینه واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما 1- نامه ها و مکاتبات بین مرحوم انجو ی شیرازی و مرحوم محمدمهدی مظلوم زاده، موجود در واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما . * منبع مقاله: فصلنامه فرهنگ مردم ایران – شماره 9 تابستان 1386. صفحه 161 - 177 ** علی آنی زاده: کارمند پژوهش واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صداو سیمای جمهوری اسلامی (Anizadeh Uali@yahoo. ...
سلبریتی ها به چه درد می خورند؟
کننده یا محصول جانبی واقعیت های اجتماعی موجود است، تنها ابهام گویی کنیم و از بحث کناره بگیریم. اما فارغ از ظرافت این ارتباط یا پیچیدگی جهتش، انکار این واقعیت دشوار به نظر می رسد که شیفتگیِ کنونی ما در مقابل شهرت می تواند به بدبختی ها و نارضایتی های بیشتر دربارۀ بدن، صورت، لباس، شغل، خانه و در واقع همه چیزمان منجر شود. مهم تر اینکه، این عقدۀ روحیِ اجتماعی، برای بالابردن و اولویت دادن به ...
انتقاد یا راهکار در رسانه! مسئله این است
را در قاب تصویر بگنجانیم و باید به دنبال یک درخت یا بوته گل باشیم. سایت خبری تابناک در 27آذرسال 92به نقل از علی جنتی وزیر محترم وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور نقل کرد: علی جنتی سه شنبه در مراسم روز پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می شود و بسیاری از ارزش های مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ شدن می رود. در گذشته برخی ...
شماره 61 و 62 فصلنامه علمی پژوهشی ذهن منتشر شد
کاربرد آن از دیرباز مورد توجه پژوهشگران در حوزه های گوناگون بوده است. پژوهش حاضر برآن است کارکرد نظریه کنش گفتاری جان آستین را در شناساندن نقش های معنایی و توان منظوری جملات استفهامی قرآن کریم از متن عربی آن در نیمه دوم (15 جزء دوم، ازآیه شریفه 75 سوره کهف تا پایان سوره مبارکه ناس) ارزیابی کند. برای دستیابی به این هدف، اطلاعات و داده های مورد نیاز به صورت کتابخانه ای جمع آوری و به روش توصیفی ...