فیلم | آرایه های ادبی در ظاهر قرآن کریم
سایر منابع:
سایر خبرها
نوشتاری از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛ نقش محدثان و فقها در عصر غیبت
...، بر محور کتاب و سنّت و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) دور نمی زد. هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی(رحمه الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزه ها به آن گونه که داشت، جلو می رفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن سینایی و صدرایی و ابن عربی پابرجا می شد، و خدا می داند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده می گشت! این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب ها قرار داد. شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّه خیر جزاء المحسنین. ...
ندای صلح برای این است که ما بشنویم، نه اسراییل
. صدام دشمن خداست و برای وصول به توحید باید او را از میان برداشت. خط مقدم منطقه عملیاتی والفجر هشت در خط، رزمندگان اسلام، این راهیان کربلایی سیدالشهدا در قرن پانزدهم هجری قمری، با تمام وجود معنای این سخن را دریافته اند و می دانند که باید برای قیام در برابر دشمن از وابستگی ها گذشت و از سختی ها نهراسید. قدس جلوه برکت خدا و پله ی نخستین معراج انسان است و مسلمین برای ...
ارزیابی پنج طرح قرآنی در نخستین گردهمایی ایده پردازان و فعالان قرآنی
درسی سازگار با اجرا این طرح پرداخت . * طرح آموزش تربیت محور قرآن به شیوه پیامبر آموزش تربیت محور قرآن به شیوه پیامبر عنوان طرحی بود که محمدرسول محمدزاده؛ کارشناس و مدیرعامل مؤسسه مدارس آیات ارائه کرد. وی شیوه آموزش قرآن در ایران را فاقد شأن علمی دانست که تنها خروجی آن آموزش طوطی وار الفاظ و عبارات قرآنی است که در نهایت منتهی به آموزش مهارت هایی همچون صرف و نحو و تجوید و ...
شبهات قرآنی | قرآن چه جایگاهی برای تعلیم و تربیت قائل است؟
اِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ .(5) این آیه گرچه در مورد صفات انبیاء پیشین نازل شده که آنها از جنس بشر بودند، و در ظاهر با سایر انسان ها تفاوتی نداشتند؛ ولی می دانیم مورد آیه مفهوم گسترده آن را محدود نمی کند؛ و حکم بر عمومیّت باقی است. این در واقع یک اصل اساسی است که همه عقلای جهان بر آن صحّه می نهند که همیشه ناآگاهان باید از آگاهان فرا گیرند ؛ زیرا علوم و دانش ها در حقیقت محصول تفکّر و ...
قوانین قرآن برابر ظلم در جزء بیست و نهم و سی ام: ظلم اقتصادی کم فروش به جامعه/ تفکّر ظلم ستیزی و ظالم ...
از راه کم فروشی،عامل سقوط انسان است. وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ 3- تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن کم فروشی است.آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند. اِکْتالُوا ... یَسْتَوْفُونَ – کالُوهُمْ ... یُخْسِرُونَ 4- کم فروشی نسبت به هر کس،گرچه مسلمان نباشد،نارواست. عَلَی النّاسِ 5-بالاتر از گناه،انس گرفتن با گناه است،به گونه ای که کم فروشی شغل انسان شود. یُخْسِرُونَ (فعل ...
فیلم | ظاهر قرآن، اعجاز است
دکتر سیدمحسن میرباقری ، مفسر قرآن کریم در قسمت بیست وسوم از مجموعه درس گفتار نمی از باران درباره اعجاز قرآن کریم می گوید: نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد، اعجاز قرآن است. اعجاز قرآن مربوط به ظاهر آن است؛ چرا که خداوند این گونه بیان می کند که اگر می توانید مانند آن را بیاورید. لذا ظاهر قرآن، اعجاز است . ظاهر دور از همانند آوردن و فراتر از این مسائل است. لذا همین ظاهر قرآن اعجاز آن است. ...
سماجت گوینده گوشت تلخ بر غلط گذشته
عبارت صریحش این بود: پیامبر وضعیتی درست کرده بود که حتی یک رفیق نه برای خودش و نه برای امام علی نمانده بود. فکر نکنیم پیامبر مهربان بود، امام علی خشن و گوشت تلخ، پیامبر به خاطر گوشت تلخی همه را از خود می تاراند. ! با دقت به عبارات و استخدام کلمات و فعل هایی که استفاده نموده ، راه هر گونه توجیه را میبندد. خطاء سوم ؛ در آیه پایانی سوره صف دست برده و تفسیر من درآوردی از آیه سوره فتح مطرح ...
عذر بدتر از گناه پناهیان
پیامبر مهربان بود، امام علی خشن و گوشت تلخ، پیامبر به خاطر گوشت تلخی همه را از خود می تاراند. ! با دقت به عبارات و استخدام کلمات و فعل هایی که استفاده نموده، راه هر گونه توجیه را میبندد. خطاء سوم؛ در آیه پایانی سوره صف دست برده و تفسیر من درآوردی از آیه سوره فتح مطرح کرد، ایشان آیه اشداء علی الکفار به "اشداء علی الحساد" برگرداند ! شگفتا ! حسد بجای کفر؟! در فقه تصریح شده ...
انتقاد شیخ حسین انصاریان به اظهارات محفل گرایانه پناهیان از حضرت علی و پیامبر(ص) + پوزش طلبی و استغفار ...
ایشان می فرمود از علی بن ابی طالب شکایت نکنید و او این خشونت را در راه خدا دارد. من مانده ام که رسوا خدا چرا یک باندی برای خودش درست نکرد و خیلی ها را تاراند. 13 سال به خاطر همین گوشت تلخی طول کشید. در همین رابطه هادی سروش ، استاد حوزه علمیه هم انتقاداتی چند بر پناهیان وارد دانسته است. هادی سروش بیان داشت که ، گوینده "گوشت تلخ" بعد از آن گفتار بسیار غلطش که محتوا و ظاهر آن کاملا با ...
معناشناسی قرآن، شناخت تحلیلی، اندیشه ورزانه و اجتهادی است
بر اینکه معناشناسی قرآن، شناخت تحلیلی، اندیشه ورزانه و اجتهادی و امری خطیر است، گفت: معناشناسی قرآن، شناخت هویت مفهوم سازی، جمله پردازی و تکوین شبکه درهم تنیده نظام های اعتقادی، تشریعی و اخلاقی قرآن، با نظر به همه عناصر تولید معنا در بافت عبارات و فضای کلی متن، برای انسان در عصر خاتمیت است که دست یابی به این مهم بر سه اصل عمده ابتنا دارد. دکتر سعیدی روشن ادامه داد: اولین اصل آگاهی به ...
اجازه ندهیم حسادت در وجودمان نهادینه شود
با قدرت و قوت دریافت کنید و دستورهای ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر گفتند: شنیدیم و در باطن گفتند: نافرمانی کردیم و به سبب کفرشان دوستی گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید و ایمان تان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان می دهد پس بد چیزی است آنچه ایمان تان به آن فرمان می دهد. قبلاً مجموعه ای از تعهداتی که خدای متعال از قوم یهود گرفته بود ذکر شد، ایمان به خدا ...
سیدمرتضی آوینی : راوی خون نگار فتح
بوده است. شهید آوینی فیلمسازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره غائله گنبد (مجموعه شش روز در ترکمن صحرا) سیل خوزستان، و ظلم خوانین (مجموعه خان گزیده ها) آغاز کرد: به روستاها رفتیم که برای خدا بیل بزنیم. بعدها ضرورت های موجود رفته رفته ما را به فیلمسازی کشاند. ما از ابتدا در گروه جهاد نیت مان این بود که نسبت به همه وقایعی که برای انقلاب اسلامی و نظام پیش می آید عکس ...
از کامران تا مرتضی، راهی طولانی که آوینی طی کرد تا به شهادت رسید
درباره کار در جهاد سازندگی می نویسد: با شروع کار جهاد سازندگی در سال 58 به روستا ها رفتیم که برای خدا بیل بزنیم بعد ها ضرورت های موجود رفته رفته ما را به فیلم سازی کشاند... ما از ابتدا در گروه جهاد نیت مان این بود که نسبت به همه وقایعی که برای انقلاب اسلامی و نظام پیش می آید، عکس العمل نشان بدهیم مثلاً سیل خوزستان که واقع شد، همان گروهی که بعد ها مجموعه حقیقت را ساختیم به خوزستان رفتیم و یک گزارش ...
سود پرستی بنیاد اقتصاد آزاد
آمارهای مربوط به رشد درآمد ملی به نحوه ی توزیع ثروت ارتباطی ندارد و اگر ثروت صرفاً در یک قطب خاصی نیز افزایش پیدا کرده باشد، باز هم آمارهای کلی درآمد ملی نشان دهنده ی رشد هستند. این چیزی است که در همه ی جوامع به اصطلاح پیشرفته ی امروز مصداق دارد. این جوامع را در حالتی پیشرفته و توسعه یافته می خوانند که بیشترین فاصله های طبقاتی در آنها وجود دارد. حقیر سخن جون رابینسون را به عنوان حجت ذکر ...