سایر منابع:
سایر خبرها
وقتی بهار را دیدید، به یاد معاد باشید
...> آیت ا... جوادی آملی اظهارداشت: جریان مقلب القلوب و الأبصار در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسأله معاد و قیامت است؛ یکی اینکه فرمود افراد کافری که دلهایشان را تطهیر نکردند و آلوده است، ما در قیامت دلهای اینها را زیر و رو می کنیم وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّه دیگر اینکه در آیه نور سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می آید، می ...
مهمترین فضایل حضرت فاطمه(س) چیست؟
از شأن و جایگاه والای حضرت فاطمه (س) و با وجود تاکید خداوند در قرآن که قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربی : (ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن اهل بیتم ، در فاصله کوتاهی بعد از رحلت حضرت محمد (ص)، آن همه حضرت فاطمه (س) را مورد اذیت و آزار قرار دادند؟ امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: رأسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ حُبُّ الدُنیا؛ سر هر ...
اسرار "عید نوروز در اسلام" از زبان امام صادق (ع)
گروه فرهنگی تیتریک ؛ در این قسمت به دو نکته اشاره می شود، یکم: نوورز در روایات و فتاوا؛ دوم: اعمال مستحبی. احادیث مختلفی در مورد نوروز مطرح شده است که برخی از آنها عبارتند از: هر روزتان نوروز خدمت امیرمومنان(ع) هدیه ای آوردند. ایشان پرسید: این چیست؟ گفتند: ای امیرمومنان، امروز نوروز است. حضرت فرمود: هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید. (من لا یحضره الفقیه، 3: 300 ...
توجه به سردی و گرمی مزاج مراحل رشد سنی را در حد اعتدال حفظ می کند
.../12/28 - 07:40 422308 دکتر مسعود بلاغت محقق و پژوهشگر طب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اینکه ارکان قبل از خلقت از دو عنصر تشکیل شده یکی خلقت گرمی ودیگر خلقت سردی است گفت: بر همین اساس نیز خلقت انسان بر پایه 4 رکن مادی و یک رکن معنوی صورت گرفته است. وی افزود: انسان اولیه (حضرت آدم) دارای مزاجی معتدل بود خداوند پس از خلقت آدم حضرت هوا را از ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
. قبول کرد اما اول موضع داشتند که من گفتم همه جای دنیا همین است که وقتی امکانات برگزاری یک کنفرانس مهم را نداشته باشند به همه می گویند خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید. همین کار را کردیم. کار عجیب و ابتکار جالبی بود که من برای یک میلیون نفر از سکنه تهران که در مسیر رفت وآمد بودند نامه نوشتم و از آن ها پوزش خواستم که شما با صبوری و متانتی که دارید امروز را هم با صبر و متانت بگذرانید. بعد هم از این ...
ای دریغ از ما اگرکامی نگیریم از بهار
بریده اند. آیه 175 سوره آل عمران بیان روشنی دارد. همانا شیطان فقط اولیا و دوستان خود را می ترساند پس، از آنها نهراسید و از من پروا کنید اگر که ایمان دارید . منحصرا مردمانی از شیاطین مستکبر می ترسند که بی پشتوانه و بی رگ و ریشه باشند. آنها که وعنده مفاتح الغیب. کلیدهای غیب نزد خداوند است را باور دارند، گشایش ها و رونق ها و شکوفایی ها را نیز از حضرت حق طلب می کنند؛ که یقین دارند گردن کج کردن نزد ...
نگرشی بر معماری غیراسلامی مسجد ولی عصر(عج) +تصاویر
تر شوند. به این نکته خداوند در سوره نور آیه 36 اشاره می فرمایند: فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ، در خانه هایی (مساجد و زیارتگاه ها) خداوند رخصت داده است که آنجا رفعت یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام، تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند. برخی از اشکالات طرح جدید: پیش فرض های منحرف و مغالطه ...
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
...، روح مذهب نیز گرفت. در روایات اسلام نوروز روزی است که جبرئیل بر حضرت محمد (ص) نازل شد، روز غدیر خم است، و روز ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) خواهد بود. در اعتقادات کهن ایرانی روزی است که آفریدگار از خلقت جهان فارغ می شود و روز آفرینش انسان است.آمده است که در هنگام تحویل سال این دعا را بسیار بخوانند: یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر (27اسفند)
باشیم با هدف جلب توجه افکار عمومی نسبت به وضعیت کودکان نازنین مبتلا به کانسر و همین طور هنرمندانی که با این بیماری مبارزه می کنند. نمی دانم که با این زخم تازه - و درد سهمگینی که بر دوش می کشم آیا قادر به اجرای نمایش خواهم بود یا ... آن چه می دانم این است که شما ایرانیان در آن روز قادر به خلق یک معجزه و شگفتی خواهید بود... کاری کنید که جهان به احترام همت تان برخیزد و دستها را به هم بکوبد، که اگر قادر ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
آیت الله وحید خراسانی:احیای فاطمیه گوشه ای از اجر رسالت پیامبر اسلام است
فاطمۀ زهرا سلام ا... علیها عاجز و ناتوانند. همچنین فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ادراک لیلۀ القدر دانسته و با ارائه مباحثی پیرامون مبدأ خلقت انسان، سیر انسان در قوس صعود و نزول، به شأن نزول سورۀ انسان اشاره و حضرت فاطمه سلام الله علیها را ثمره خاتمیت و میوه درخت خلقت معرفی می نماید. آیت الله العظمی وحید خراسانی به آل و قربی بودن فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و روایات مختلف از جمله ...
تبریک نوروزی احمدی نژاد با تکرار 15 باره "بهار"
را اراده ملت ها می سازد و اراده ملت ایران بر استقرار توحید، عدالت، آزادی و عشق در جهان است و به فضل الهی چنین خواهد شد. نوروز امسال مصادف است با شهادت بانوی آب و آیینه و آفتاب، مادر همه خوبی های عالم حضرت زهرای اطهر (س) که از این رو باید به همگان تسلیت گفت و به همین مناسبت از مادران این سرزمین و همه مادران گیتی به خاطر سوز و عشق بی پایانشان در تربیت انسان های بزرگ و جاری کردن مهر و عاطفه ...
ویژگی های مادی و معنوی خانۀحضرت زهراء
برای آنها در نظر گرفته بود، وارد کرد. سپس هنگام خروج از خانه، در حالی که دستگیره در را گرفته بود، فرمود: خداوند شما و نسلتان را پاک گرداند .[1] 2. تنها منزلی که درش به مسجد بسته نشد از دیگر ویژگی های خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)این بود که خدا به پیامبرش فرمان داد تا همه درهایی که به مسجد باز می شد، جز درِ این خانه را ببندند: أَمَرَ بِسَدِّ الْابْوابِ إلّا باب علیّ ؛ این حدیث را ...
حکایتی خواندنی/ رطب بی هسته
رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله مانع شد که بتوانم به ملاقات و زیارت شما موفّق شوم. امام(ع) فرمود: ای سلمان ! همین امروز بیا به منزل حضرت فاطمه سلام اللّه علیها؛ چون او علاقه دارد تو را ببیند و می خواهد که تحفه و هدیّه ای را از بهشت تقدیم تو نماید. گفتم: آیا بعد از وفات رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله ، فاطمه زهراء سلام اللّه علیها برای من تحفه بهشتی در نظر گرفته است؟! حضرت فرمود ...
ارتباط پرخوری و صفای دل
روحی پرخوری در روایات برای پرخوری و اسراف در خوردن و آشامیدن آثاری بیان کرده اند که می توان گفت تفسیر واژه عدم محبوبیت اسراف گر در خوردن و آشامیدن در نزد خداوند است؛ زیرا اسرافکار محبوب خداوند نیست؛ چرا که اسرافکاری در هر کاری از جمله خوردن و آشامیدن موجب می شود تا انسان از مسیر کمال دور شود و گرفتار دنیا و زینت های آن شود. از جمله آثار باطنی و روحی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1 ...
حقیقت عمرو تحویل سال
به حیات محض متصل کند و از فیوضات آن بهره مند شود. راه اتصالی که خداوند بیان کرده، همان سببی است که از آن به حقیقت محمدی(ص) تعبیر می شود. خداوند در آیات بسیاری از جمله آیات 31 و 32 سوره آل عمران به طور خاص و در آیه 35 سوره مائده به طور عام می فرماید که خود را به وسیله پیامبر(ص) به خدا متصل کنید تا بتوانید از فیوضات الهی بهره مند شده و دنیا و آخرت شما آبادان شود. پس به جای اینکه انسان در آستانه ...
هارون و سامری
الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَیٰ مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ(بقره951) (کسانی که دلایل روشن و هدایتی را که نازل کرده ایم، پس از آنکه آن را در کتاب برای مردم بیان نمودیم، کتمان می کنند، خدا آنها را لعنت می کند و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن می کنند.) و نیز این آیه : وَ ما ...
درباره خمس، آثار و برکاتش برای فرد و جامعه/ خمس به چه چیزی تعلق می گیرد؟
انتخاب شده، یعنی فقیه عادل مصرف می شود، در حالی که در مورد مالیات چنین شرطی نیست. به علاوه اتصال طبقه محروم با عالم ربانی زمینه پندپذیری و اطاعت از خدا و رسول است و فقرا و سایر گیرندگان، چون خمس را از دست جانشین امام زمان(عج) می گیرند احساس حقارت نمی کنند. 4- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد می شود، یعنی اولاً خودش حساب مال خود را می کند نه بازرس و مأمور دولت. ثانیاً کسی را که می ...
روزی که کشتی نوح بر کوه جودی آرام گرفت
. گفتم: ای سید من! اگر این از جانب شما آموخته شود برای من دوست داشتنی تر است از اینکه اموات من زندگی کنند و دشمنان من بمیرند. پس حضرت فرمود: ای معلی ! روز نوروز روزی است که: 1. الله از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند. 2. به رسل و حججش ایمان آورند و به ائمه (ع) ایمان آورند. 3. اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده و بادها در آن وزیدن گرفته ...
برگزاری نخستین گفتمان مهارت های زندگی فاطمی در دبیرستان امام خمینی(ره) نطنز
نفس در آن نباشد. وی افزود: دومین ارتباط، ارتباط با اهل بیت (ع) است؛ ارتباط با کسانی که مثل ما انسان بودند، در این دنیا زندگی می کردند و مشمول همه قواعد زندگی در این دنیای مادی بودند اما این ها در هستی درخشیدند و توانستند سرآمد همه خلق باشند. این استاد گفتمان دینی خاطر نشان کرد: موقعیت ممتاز آنها برای این بود که اراده آن ها اراده خداوند بود حرف آنها حرف خداوند بود و جز رضای ...
آیا با واتس آپ و وایبر می توان صله رحم را به جا آورد؟
زندگی شما دور می کند و حسابرسی روز جزای تان را آسان و سهل می گرداند و شما را از مرگ زودرس نجات می دهد. این موارد تمامی اسباب آسایش و آرامش دنیوی و اخروی است که بر صله رحم بار شده است. در واقع خداوندگار عالم علاوه بر آثار اخروی که برای صله رحم قرار داده است، آثار تکوینی دنیوی نیز در آن قرار داده است که خواه ناخواه به دست انسان می رسد. یعنی این که می گوییم آثار تکوینی است یعنی حتما و حتما ...
6صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی می کند
تنها مربوط به مال نیست بلکه انسان موظف است زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بی مسئولیت نیست، در روایات آمده است: زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بی مسئولیت نیست، در روایات آمده است: زَکَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِیمُهُ مَنْ لَا یَعْلَمُه : زکات دانش، آموختن آن به کسانی است که نمی دانند. زکاةُ الجمالِ العِفافُ زکات نعمت زیبارویی عفت و پاکدامنی است. زکاة الشّجاعة الجهاد فی سبیل الله زکات ...
تبعات حسادت چیست؟
شیعه نیوز: امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 86 خصلت ناپسند حسدرا نکوهش می نمایند: و لاتحسدوا فانّ الحسد یاکل الایمان کما تاکل النّار الحطب یعنی: به یکدیگر حسد نورزید که حسد ایمان را می خورد چنانکه آتش هیزم خشک را ؛ و نیز از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) منقول است که فرمودند: به درستی که از برای نعمتهای خدا دشمنانی هست عرض شد: کیان اند؟ فرمود: کسانی که حسد می برند مردم را بر آنچه از فضل ...
پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی به مردم ایران: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند/ همه بیرون بیایند ...
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی با اشاره به در پیش بودن شهادت حضرت زهرا(س) خواستار برگزاری باشکوه مراسم عزاداری آن حضرت شد و گفت: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند و همه بیرون بیایند تا تسلیتی برای قلب شکسته امیرالمؤمنین علیه السلام باشد آن گاه که رو به رسول خدا فرمود: دخترت به تو خبر خواهد داد که چطور امّتت بر خرد کردن او دست به دست هم ...
تقارن فاطمیه و نوروز، تهدید یا فرصت
که خداوند ابراز آن را از جانب مؤمنین واجب دانسته و در قرآن کریم می فرماید: (ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن اهل بیتم .[7] و البته اگر این محبت با رنگ و بوی فاطمه(س) مأنوس شود، در جاهای مختلف به فریاد ما خواهد رسید تا آنجا که رسول خدا(ص) به سلمان فارسی فرمود: ای سلمان! محبت به فاطمه در صد جا به درد می خورد: از جمله آن ها: هنگام مرگ، عالم ...
هفت سلامی که سال شما را بهشتی می کند/ سال خود را با بهترین های عالم آغاز کنید
سلام بر شما ای بهشتیان ، نظر لطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می کند که از همه چیز جز او غافل می شوند و همه نعمت های بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می سپارند. سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین دومین سلام به نوح(ع) است سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین، درود بر نوح در میان جهانیان (صافات/ 79)؛ سلام به پیامبری که هزار سال صبر کرد تا به معبود خویش برسد و این چنین، سلامی به وسعت همه عالم به نوح ...
استاد دانشگاه قم: اکتفا کردن به ذکر مصیبتها باعث عقب ماندن از کاروان علم و فرهنگ اهل بیت(ع) می شود
در این زمینه دست یابیم ولی وقتی از فردی سخن به میان می آید که از یک کمال به معنی واقعی برخوردار است تا جایی که در رده پیامبران اسوه چون حضرت رسول(ص) و حضرت ابراهیم(ع) قرار می گیرد؛ بلکه امام زمان ایشان را حجت خود معرفی می کنند، به نظر می آید صرف پرداختن به بعد اجتماعی زندگی ایشان بدون در نظر گرفتن ابعاد دیگر کار چندان پخته و علمی نباشد زیرا در زندگی ایشان پرداختن به مسایل شخصی یا اجتماعی یا سیاسی ...
هیئات عزاداری به وسواس شیطانی گوش ندهند
کسی گذشت چیست؟ اگر امام زمان علیه السلام از شما پرسید که برای مادر پهلو شکسته اش چه کردید ، چه جوابی دارید؟ هیات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند و همه بیرون بیایند تا تسلیتی باشد برای قلب شکسته امیرالمؤمنین علیه السلام آن گاه که رو به رسول خدا فرمود: دخترت به تو خبر خواهد داد که چطور امّتت بر خرد کردن او دست به دست هم دادند. متن کامل سخنان این مرجع تقلید بدین شرح است: بسم ...
به پیشواز بهار فاطمی
اول پس از حمد ده بار سوره قدر رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره کافرون رکعت سوم پس از حمد ده بار سوره توحید رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره ناس و فلق (معوذتین) و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تا خداوند گناهان 50 ساله ات را ببخشد. هر کدام از آداب و رسوم نوروز، فلسفه یی خاص دارد، اعمالی همچون اسپند دود کردن برای دوری از چشم زخم، روشن کردن شمع که به منظور روشنایی خانه و زندگی ...
خواندن این نماز در نوروز موجب بخشش گناهان است/ امام زمان(عج) در نوروز ظهور می کنند
آیین های مردم تأکید کرده می فرمایید: آداب پسندیده ای را که بندگان این ملت به آن عمل کردند و ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدند بر هم مزن... اعمال نوروز یکی از اعمال ویژه نوروز نماز نافله مستحبی است که در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمی به آن اشاره شده است که 4 رکعت است و بعد از نماز ظهر و عصر خوانده می شود و بعد سجده و دعای مخصوص خود را دارد. گفته می ...