سایر منابع:
سایر خبرها
دیوار سکوت پنتاگون راه حل بحران اوکراین نیست
جریان آن سخنرانی، وی روابط میان مسکو و آمریکا را در پایین ترین سطح خود از زمان جنگ سرد اعلام کرد و گفت: علت این سردی روابط عدم وجود مکانیزم هایی برای برقراری روابط مناسب محسوب می شود. این مقام مسوول سفارت روسیه در واشنگتن گفت: حتی در دوران جنگ سرد نیز ایالات متحده و شوروی با وجود بحران های موجود روابط نظامی داشته اند. اما در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تمامی ارتباطات میان مسکو و واشنگتن ...
دلایل پیوستن صالحی به تیم مذاکره کننده چه بود؟
مباحث و موضوعات فنی در این دور از مذاکرات، زمان بیشتری را به خود اختصاص داد و این فرصت برای دو طرف ایجاد شد که در بالاترین سطح ممکن، برای دستیابی به فهم و درک بهتر نسبت به ابعاد و زوایای موضوعات و رسیدن به تفاهم تلاش کنند. البته ذکر این نکته ضروریست که به دلیل سیاسی شدن موضوع هسته ای کشورمان، باید نسبت به یافتن راه حل های سیاسی نیز اهتمام کرد. در این میان، درک درست موضوعات فنی و نیز فهم دقیق ابعاد ...
پروژه های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار می شود
تمام ظرفیت های فرهنگی استان در سال جدید استفاده کنیم، چرا که لازمه رشد و توسعه همه جانبه استان ایجاد نشاط فرهنگی و فضای امید در بین اقشار مختلف جامعه است. استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه دولت تامین امنیت برای شهروندان است، گفت: در سایه تلاش دست اندرکاران تامین امنیت استان، امروز آذربایجان شرقی به عنوان استان برتر از نظر امنیت تلقی می شود و این روند باید در ...
قلوب همه آزادگان با انقلاب اسلامی است/ وهابیت صدای ناهماهنگ جهان
است اما گروههای دیگری که دینی نیستند روابط شان بر اساس سود و منافع است. *گرایش فکری جوانهای یمن به غرب چگونه است؟ یمن ترکیبی از افکار و اندیشه های مختلف را در خود جای داده است و در هر دوره یک گروه فکری می آید و گروه دیگر می رود. در دوره ای مارکسیست ها غالب بودند و سپس از دور خارج شدند و اکنون وهابیت در حال جولان دادن است اما اینها هم رفتنی هستند و مذاهب اصلی یمن یعنی زیدیه و ...
آتش جنگ یمن دامن حکام سعودی را خواهد گرفت/ مردم شیعه و سنی یمن پاسخ این تجاوز را خواهند داد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،عمران علی محمدی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل 90 در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار با اشاره به تجاوز عربستان به یمن و بمباران هوایی این کشور اظهار کرد:حمله نظامی عربستان به یمن،هیچ دستاوردی برای این کشور به دنبال نخواهد داشت. وی ادامه داد:این اقدام نظامی عربستان و چند کشور عربی موجب جنگ افروزی در منطقه شده و ...
کارشناس غربی: ایران از حوادث یمن، به نفع خود در مذاکرات استفاده خواهد کرد
های منطقه از جمله بحران سوریه، لبنان، فلسطین و عراق از طرفهای درگیر خواسته است مشکلات و اختلافات خود را با گفتگو حل کنند. این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش پایانی سخنان و تحلیل خود درباره بحران یمن گفت اوضاع منطقه خاورمیانه در همین حالت پر تنش و پیچیده است و دیگر نیازی به تنش بیشتر نیست. به باور آتمان تازاگارت ایران با در پیش گرفتن همین منطق، تلاش خواهد کرد از بحران یمن به عنوان برگ برنده یا دلیل و سند دیگری در مذاکرات هسته ای خود استفاده کند. ...
حملات علیه یمن جنگ علیه یک انقلاب است/عربستان و کشورهای حامی او مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده اند
هفتم و هشتم این منشور هم اشتباهاتی رخ داده و شورای امنیت نیز کمیخطا رفته است چرا که اجازه مداخله در امور کشورها را می دهد، در حالی که هیچگاه کشوری اجازه ندارد از فردی که در سمت خود قانونی نیست در کشوری دیگر حمایت کند. قنادباشی با اشاره به متن منشور سازمان ملل گفت: شورای امنیت در این قطعنامه از طرف های یمنی به ویژه انصارالله خواسته است تا به مذاکرات بازگردند و برای دستیابی به راه حل ...
اظهار نگرانی شدید چین از تجاوز عربستان به یمن
وزارت خارجه چین اعلام کرد که نسبت به اوضاع نابسامان یمن به شدت نگران است. مسکو نیز نگرانی شدید خود را ابراز کرده و اعلام کرد که برای دست یابی به سازش سیاسی برای بحران یمن با تمامی طرف ها در این کشور در تماس است. در همین حال، ائتلاف مخالفان سوریه از تجاوز عربستان سعودی به یمن استقبال کرد. به گزارش شفقنا، به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه چین با اظهار نگرانی شدید این کشور نسبت به اوضاع ...
اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب درمورد جزایر ایرانی
آمیز این مسأله بر اساس قانون بین الملل نیست. وی در ادامه گفت: منطقه موضع ایران در عراق، سوریه و حوثی های یمن را با نگرانی دنبال می کند. العربی افزود: سپاه ایران در کنار ارتش عراق علیه داعش می جنگد و مشکل در این است که ارتش عراق این موضوع را پذیرفته است و با اینکه حکومت عراق، حکومتی باهوش است اما باید آن را از این موضوع دور کنیم. دبیر کل اتحادیه عرب در حالی از موضع امارات در این خصوص حمایت می کند که بر اساس اسناد تاریخی این موضوع به نفع ایران خاتمه پیدا کرده و طرف سومی حق دخالت در این موضوع را ندارد. ...
هشدار انصارالله به متجاوزین/ افزایش شمار شهدای تجاوز عربستان
عربستان سعودی، حال و آینده منطقه را در معرض تنش، بحران و خطر قرار می دهد. حزب الله لبنان اعلام کرد: حمله به یمن تجاوز آشکار به ملتی محسوب می شود که می خواهد خود بدون دخالت کشورهای دیگر چه کشورهای همسایه و چه جهان تصمیم بگیرد. در ادامه بیانیه از عربستان سعودی و هم پیمانان آن خواسته شده است که فورا و بدون هر گونه پیش شرط به این تجاوز پایان دهند. گفتگوی تلویزیونی رهبر ...
تجاوز عربستان به یمن / انصارالله: قاطعانه پاسخ می دهیم/ بمباران فرودگاه صنعا توسط عربستان
این کشور درخواست اعزام نیرو کرده و اسلام آباد در حال بررسی این درخواست است. 12:29 شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : دولت چین از همه طرفها خواست به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با یمن پایبند باشند و به شیوه گفتگو این منازعه را حل وفصل کنند. 12:27 به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، یکی از مقامات گروه انصار الله یمن اعلام کرد ...
استقلال یمن، مخالفان حکومت های مردمی را نگران کرده است
عربستان به عنوان یک واحد سیاسی در منطقه خاورمیانه، احساس می کند وضعیت فعلی یمن و تسلط جریان های مردمی و انقلابی که در حال شکل گیری هستند، روند آینده یمن را به سمتی می برند که منافع عربستان در آن وجود ندارد؛ لذا انگیزه خود عربستان در این رابطه مدنظر است که این اقدام را پایه ریزی کرد و دوم از دیدگاه منطقه ای و بین المللی است. وی ادامه داد: به نظر می رسد احساس عربستان بر این است که معادلات ...
عربستان بار دیگر یمن را بمباران کرد/ واکنش انصارالله به تجاوز ریاض/ درخواست کنگره آمریکا از اوباما/ ...
توطئه کرده اند. رویترز در تحلیلی اقتصادی و سیاسی از حمله عربستان به یمن افزود: بحران یمن به حدی رسید که بعید نیست عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت را در منطقه، به درون خود بکشد. سفیر عربستان همچنین با توجیه اینکه عملیات هوایی به مواضع حوثی ها (جنبش انصارالله) به آنها اجازه نمی دهد عدن را تصرف کنند، ادعا کرد: ما بارها تصمیم گرفتیم از طریق طرح ابتکاری خلیج (فارس) برای حل بحران یمن ...
هفت سینی برای بانوی اول آمریکا
... اوباما دروغ نمی گوید، هذیان می گوید! فرق دروغ و هذیان این است که دروغ عموماً بهره ای از باورپذیری دارد و دست کم عده ای آن را باور می کنند اما درباره ی هذیان گفته اند که حرفی است که شواهد فراوانی علیه آن وجود دارد. هذیان را کسی باور نمی کند چون نمی تواند. مقام شماره ی یک و سکان دار کشوری که 12 سال است منطقه ی غرب آسیا را به آتش کشیده، میلیون ها زن و مرد و پیر و جوان و کودک را به ...
رایزنی روحانی با سران شش کشور و تاکید ظریف درباره شیوه توافق+فیلم
توانیم گفت وگوهای سازنده ای در این خصوص ازجمله در مورد بحران سوریه و مبارزه مشترک با گروه تروریستی داعش داشته باشیم. 16:28- دیوید کمپبل، نماینده انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا نیز در گفت وگو با ایرنا، با ابراز امیدواری از حصول توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، گفت: ظاهرا توافق هایی درخصوص موضوعات هسته ای در حال شکل گرفتن است؛ اما به نظر من این توافق باید جامع و قابل توجه باشد ...
5 راهکار عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
برخی از صاحب نظران با وارد کردن شبهاتی این گوهر ناب را با مفهوم ریاضت اقتصادی غربی مترادف خواندند، لذا بر خود لازم دانستم که با اعتصام به آیات الهی تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی بر عموم ملموس تر گردد و در ادامه به راه کارهای عملی اقتصاد مقاومتی و تولید ملی با استناد به سخنان محققان اشاره خواهد شد. ابزار های اقتصادی دولت ها در طول تاریخ، ملّت ها تلاش چندانی برای ...
سازمان ملل و شورای امنیت چرا تجاوز آَشکار سعودی و نقض حاکمیت یمن را محکوم نمی کنند؟
مردمی منطقه به دوش دارد. رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه تأکید کرد: نکته قابل توجه در این شرایط تناقض در رفتار آمریکا، غرب و مجامع بین المللی است، مجامع بین المللی قوانین بین المللی را تا جایی که منافع مستکبران را تأمین کند، اجرا می کند، اگر اتفاق کوچکی در گوشه ای از دنیا بیفتد که منافع مستکبران را تحت الشعاع قرار دهد، مجموعه قوانین بین المللی روی میز می آید و سیل محکومیت ها به راه ...
پشت پردۀ پرواز جنگنده های ائتلاف ضدداعش درتکریت
نیز از طریق دولت از آن ها درخواست کمک می کنیم. وی در ادامه افزود: دولت عراق از ما سئوال نکرد که در عملیات آزادسازی تکریت، به دخالت و همکاری ائتلاف غربی نیاز داریم یا خیر. هادی العامری تصریح کرد که در عملیات حمله به تکریت، نیروهای بسیج مردمی، نیروهای پلیس فدرال و تعداد بسیار کمی از نیروهای ارتش عراق حضور خواهند داشت. خبرگزاری های آمریکایی، سه شنبه شب از آغاز پرواز ...
پوشش زنده؛ حمله عربستان سعودی به یمن
نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می باشد موجب پیچیده تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصتها برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه های یمنی در اولین زمان، خواستار توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با ...
تاکید فرستاده آمریکا به گروه های مختلف سیاسی در سودان جنوبی
دستیابی به صلح تنها از طریق مذاکره میان طرف های مختلف در این کشور آفریقایی هموار می شود. وی ادامه داد: باید سازش میان گروه های مختلف سیاسی در سودان جنوبی برقرار شود تا صلح به دست آید. ما هر کاری را که از دستمان بربیاید برای یافتن راهی به منظور خروج از این بحران انجام می دهیم. در حال حاضر بهترین راه برای تمدید مشروعیت قانون اساسی در سودان جنوبی ایجاد یک دولت گذار و متحد ملی است. ...
انتقاد ظریف از حمله عربستان به یمن
است هرچه سریعتر اقدامات نظامی پایان یابد و گفت وگو برای پیدا کردن راه حل شروع شود, ما اعتقاد داریم اینگونه اقدامات نظامی فقط می تواند منظقه را متشنج سازد و هیچ نفعی برای هیچ کشوری که وارد اینگونه اقدامات می شود نخواهد داشت. وی گفت: ما تمام تلاش خود را برای محدود کردن و کنترل این بحران انجام دادیم واین کار را ادامه خواهیم داد. وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگر از این گفت وگو افزود ...
مهم ترین اخبار مازندران در زمستان 93
بندان لجمه در منطقه سرخدشت با مأموران اداره حفاظت محیط زیست درگیر و خساراتی را به خودروهای سازمانی وارد کردند. چهاردهم؛ تنها واحد تولید مرغ لاین خاورمیانه در بازدیدهای مکرر مسئولان به سوددهی نرسید و بی توجهی به این واحد تولیدی ادامه یافت. چهاردهم؛ دفن نامناسب زباله معضل امروز و دیروز مازندران نیست، نفوذ شیرابه زباله در عرصه های زیست محیطی و کشاورزی نکا مسئله ای است که به صورت ...
بررسی تحولات یمن توسط ایران و روسیه
به گزارش افکارنیوز ، ایران و روسیه پس از حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن، تحولات این کشور غرب آسیا را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس گزارش ریانووستی، ایلیاس اوماخانوف ، معاون رئیس مجلس علیای فدراسیون روسیه با حسین امیرعبداللهیان ، معاون عربی و خاورمیانه وزیر خارجه ایران تحولات یمن را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، دو طرف برای گسترش بیشتر روابط بین پارلمانی موافقت کردند و طرف روس تأکید کرد که روسیه حاضر به انجام تمامی همکاری ها برای حل و فصل مسائل منطقه است. ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
مذاکره ایران و روسیه درباره بحران یمن و سوریه
: چنین گفت و گویی (میان طرفها در یمن) به معنای تثبیت اوضاع در این کشور، حفظ تمامیت ارضی و اتحاد، یافتن راه حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه یمن که مورد قبول همه طرف ها باشد و همچنین جلوگیری از تبدیل این کشور به مرکز جدید تروریسم بین المللی است. در گزارش وزارت خارجه روسیه همچنین از تلاش های جمال بن عمر، مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن برای حل بحران این کشور حمایت شد. ...
مخالفت ظریف با توافق چندمرحله ای/ وزیر خارجه فرانسه به لوزان می رود/ تکذیب ادعای نیویورک تایمز درباره ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه شب به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته ای وارد شهر لوزان شد. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت وگو نشستند. در ادامه اخبار مخابره شده توسط خبرنگار اعزامی شبکه اطلاع ...
واکنش ایران به عملیات نظامی عربستان در یمن
و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه های یمنی در اولین زمان ، خواستار توقف فوری حملات هوائی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی نسبت به گسترش افراطی گری و تقویت تروریسم خاطر نشان ساخت این تجاوز ...
مقابله با تبلیغات تحریک آمیز طایفه ای، خواست احزاب اسلامی ترکیه
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ، احزاب اسلامی ترکیه و طرفداران آنها در اعتراض به افزایش تنش طایفه ای نشستی با شعار مخالفت با گفتان ضد مذهبی در آنکارا برگزار و اقدامات گروه های افراطی را محکوم کردند. در این نشست احزاب اسلامی ترکیه از تبلیغات طایفه ای برخی طرفها که در منطقه با عناوین دینی و مذهبی مطرح می شوند به شدت انتقاد کردند و خواستار تمسک به راه پیامبر ...
آخرین خبرها از اوضاع بحرانی یمن
همچنین ادعا کردند کنترل حریم هوایی یمن را به دست گرفته و بر فراز این کشور همسایه منطقه پرواز ممنوع اعلام کردند و همچنین همه کشتی ها را از نزدیک شدن به بنادر یمن بر حذر داشتند. این شبکه عربستانی در ادامه اعلام کرد جدا از جنگنده های عربستانی ، 30فروند جنگنده اماراتی ، 15 فروند جنگنده کویتی ، 15فروند جنگنده بحرینی و 10 فروند جنگنده قطری در تجاوز نظامی ضد یمن مشارکت دارند. گزارش های دریافتی حاکیست گروه ...
لاوروف: روسیه و نیکاراگوئه مداخله آمریکا در امور ونزوئلا را تقبیح کردند
قابل قبول است. از اقدامات دولت ونزوئلا برای پیشبرد گفت و گوهای ملی و دستیابی به توافق و سازش با مخالفان سیاسی مخالف خشونت در این کشور استقبال و حمایت می کنیم. آمریکا در راستای سیاست های مداخله جویانه اش در ونزوئلا از گروه های مخالف دولت که آشوب و ناآرامی در این کشور برپا کرده اند حمایت کرده است و در ماههای اخیر بارها در امور داخله ونزوئلا مداخله کرده است. به همین دلیل روابط ونزوئلا و آمریکا تیره شده است. اروپام*5*391**1479 ...