سایر خبرها
از روشن شدن چشم سینماگران تا کم سوشدن چراغ سینماها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ سینما در هفته ای که گذشت روزهای تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت. در آغاز هفته گذشته نمایشگاه عکس فیلم سینمایی ایستاده در غبار افتتاح شد. سحاب زری باف مدیر عکاسی فیلم سینمایی ایستاده در غبار ، این نمایشگاه را در تالار پایین خانه هنرمندان برپا کرده و تا 2 تیر میزبان علاقه مندان عکس های این فیلم است. در آغاز طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان ...
گالری های تهران در آخرین روزهای بهار
ایران برپا شده است. این نمایشگاه با ارائه آثاری از بناهای تاریخی ایران همراه آیات، اشعار و احادیثی درباره ماه رمضان، به استقبال این ماه مبارک رفته است. این نمایشگاه تا 18 تیرماه در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برپاست. شهر کتاب فرشته یک نمایشگاه گروهی شامل آثار نقاشی خط چهار هنرمند 21 خردادماه در گالری شهرکتاب فرشته افتتاح شده است. در این نمایشگاه آثاری از علیرضا ...
چهره و سیمای کشاورزی لالی دگرگون می شود/ دستفروشی در ایام ماه مبارک ممنوع است/ ساخت 44 واحد مسکن ویژه ...
...، کالاهای تولیدی ملی شامل افزایش قیمت شده اند. رئیس اتحادیه صنف خوار و بار فروشان دزفول با مقایسه قیمت اقلام مصرفی با ماه های گذشته عنوان کرد: با جلسه ای که با اداره صنعت، معدن و تجارت داشته ایم فروشگاه هایی به عنوان "فوق العاده ضیافت ماه رمضان” تعیین گردیده اند که به عنوان مثال کالای شکر را که در ماههای گذشته به قیمت 2600 تومان در هر کیلو به فروش رفته، در ماه رمضان با کاهش 200 تومانی به ...
به متوسلیان گفتند از لبنان برگردید
نژاد تهیه کننده فیلمی نشست که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر 94 شد. آنچه می خوانید حاصل همین گفت وگوهاست: *** حبیب الله والی نژاد: بعد از تجربه مجموعه تلویزیونی آخرین روزهای زمستان که روایت مستندگونه ای درباره شهید حسن باقری بود، تصمیم به ساخت نسخه سینمایی زندگی حاج احمد متوسلیان گرفتیم که تحقیق و تدوین فیلمنامه آن 3 سال زمان برد. 45 جلسه نیز فیلمبرداری آن طول کشید ...
کشف اشیای تاریخی از مسافر مترو - میراثی که از هند بازگشت
هزار و 600 نفر که ایام عید در سوادکوه شب اسکان داشتند، 100هزار نفر در روستاها مستقر شدند. طرح توسعه گورستان ابن بابویه را تهدید می کند در ادامه برنامه های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران که با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار می شود، روز 25 خرداد فیلم مستند آرامستان به کارگردانی شهرام میراب اقدم در تالار استاد شهناز به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی ...
بزرگترین مشکل تئاتر ایران، نبود آموزش اصولی است + تصاویر
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ؛ احمد زیانی نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگرجوان تئاتر استان فارس، از کودکی کار تئاتر را در استان گلستان آغاز کرد. درچند اثر تصویری هم به عنوان بازیگر حضور داشته است و موفقیت های متعددی در جشنواره های مختلف در قالب بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر در کارنامه کاری اش به ثبت رسیده است . زیانی ساخت موسیقی و انتخاب بسیاری از نمایش ...
هنرمند با پیمانکار در تبریز فرقی ندارد!/ خلق تابلویی نفیس با 5 میلیون سنگ ریزه
، چرا هنوز کمیته های هنری، تجسمی و صنایع دستی تشکیل نداده اند؟ مدتی قبل من به شهردار تبریز پیشنهاد دادم برای تبریز 2018، یکی از خانه های قدیمی را به عنوان موزه انتخاب کنیم و تابلو موزائیک 30 -40 نفر از مشاهیر تبریز و افراد شاخص و 30 بنای تاریخی استان را با این تکنیک کار کنم و در آنجا نصب کنیم، گرچه آقای نجفی دستور اجرای این کار را داد، اما همه پشت گوش انداختند، البته باید از سعید حاجی زاده، عضو ...
گردش فرهنگی پنجشنبه های عصرایران/ فیلم های خاطره انگیز در چارسو، شکارمرغابی در ایرانشهر و اکران بارکد
...، پژمان بازغی و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخته اند. ایستاده در غبار را در سینماها تماشا کنید فیلم سینمایی ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز از هفته پیش به اکران عمومی سینماها ملحق شده است. این فیلم که اثری درباره سردار احمد متوسلیان است در جشنواره فجر سال گذشته سیمرغ بهترین فیلم را کسب کرده است. روایت شناسی قصص قرآنی بخشی از سبک شناسی ...
چ فردا در تلویزیون
شبکه یک فردا: چ، ساعت 16 به گزارش روابط عمومی سیما، فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، فردا ساعت 16 از شبکه یک پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: در اواخر مرداد سال 1358، دکتر مصطفی چمران از طرف دولت موقت ماموریت پیدا می کند به پاوه برود و درگیری داخلی به وجود آمده در آنجا را خاتمه دهد. سه راس درگیری مورد نظر را مردم پاوه، کردهای جدایی طلب و رزمندگان پاسدار تشکیل می دهند. چمران با تکیه بر نگاه عرفانی و بینش صلح جویانه اش، هم باید در برابر جسارت و میل به عدالت طلبی اصغر وصالی به عنوان فرمانده پاسداران مستقر در پاوه مقاومت کند و هم دکتر عنایتی به عنوان رئیس کردهای شورشی را قانع کند که دست از درگیری بردارد که ... فریبرز عرب نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان در چ هنرنمایی کرده اند. شبکه دو امروز: هینوکیو، ساعت 8 فردا: پاپوش، ساعت 8/ عملیات قطب شمال، ساعت 17 و 30 دقیقه سینمایی هینوکیو به کارگردانی تاکاهیکو آکیاما امروز ساعت 8 صبح از شبکه دو پخش می شود. فیلم تلویزیونی پاپوش به کارگردانی منوچهر هادی نیز فردا ساعت 8 روی آنتن می رود. بهنام تشکر، حدیث میرامینی و اصغر محبی بازیگران این فیلم هستند. در همین روز، فیلم سینمایی عملیات قطب شمال به کارگردانی گرا بوآل، ساعت 17 و 30 دقیقه نمایش داده می شود. شبکه سه فردا: آرزوهایت را به خاک نسپار، ساعت 10 فیلم تلویزیونی آرزوهایت را به خاک نسپار به کارگردانی مهدی چوپانی و تهیه کنندگی میثم ریاحی، جمعه 28 خرداد ماه ساعت 10 از شبکه سه به نمایش درمی آید. در این فیلم خواهیم دید: زنی به نام نرگس در آستانه جدایی از همسرش قرار دارد اما با تمام وجود تلاش می کند تا این اتفاق نیفتد و در این مسیر از اعتقاداتش کمک می گیرد... امید روحانی، سارا بهرامی، معصومه آقاجانی، بهرام کمیجانی و سمیرا گودرزی در فیلم تلویزیونی آرزوهایت را به خاک نسپار ایفای نقش کرده اند. شبکه چهار امروز: عیار 14، ساعت 20 و 30 دقیقه فیلم سینمایی عیار 14 به کارگردانی پرویز شهبازی امروز ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه چهار روی آنتن می رود. محمد رضا فروتن، پوریا پورسرخ، کامبیز دیرباز و مینا ساداتی در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده اند. شبکه پنج فردا: غذای دریایی، ساعت 9/ نبردگاه ممنوعه، ساعت 13 و 30 دقیقه انیمیشن غذای دریایی به کارگردانی آن هو گوه، فردا ساعت 9 از شبکه پنج پخش می شود . در خلاصه داستان فیلم با بازی استیون بون، کولین چانگ، چی رن چانگ و جیسون کاتوم آمده است: یک گربه ماهی کوچک با یک نهنگ گوشتخوار دوست است. گربه ماهی، چند تخم روی صخره ای مرجانی پیدا می کند و خوشحال می شود که اقوامش را دیده، اما دو ماهیگیر تخم ها را با خودشان می برند و ... فیلم سینمایی نبردگاه ممنوعه به کارگردانی جان ارل و آدریان پاورز نیز ساعت 13 و 30 دقیقه نمایش داده می شود. شبکه کودک امروز: خرگوش مخملی، ساعت 22 انیمیشن سینمایی خرگوش مخملی به کارگردانی میچل لندن جی آر، امروز ساعت 22 از شبکه کودک پخش خواهد شد. فردا نیز انیمیشن سینمایی باسیل موش کارآگاه زبل به کارگردانی جان ماسکر و دیو میچینر ساعت 22 از این شبکه روی آنتن می رود. شبکه نمایش فیلم های سینمایی و تلویزیونی الیور تویست ، خبرچین ، نیکولاس نیکلبی ، سر پر سودا و هشت میلی متری امروز ساعت 11،15،17،21 و 23 از شبکه نمایش روی آنتن می رود. فردا نیز فیلم های سینمایی و تلویزیونی سر پر سودا ، خوش آمدید ، مرد عوضی ، تحول هنری و وثیقه ساعت 11، 17،15، 21 و 23 از این شبکه پخش می شود. ...
حضور در شبکه های اجتماعی دغدغه ام نیست
نیکی مظفری مدت ها به عنوان مدیر تولید، جانشین تهیه کننده، طراح صحنه و طراح گریم مشغول فعالیت بود و پس از آن، بازی در نمایشنامه های شب روی سنگفرش های خیس به کارگردانی هادی مرزبان و رویاهای رام نشده به کارگردانی ایوب آقاخانی را در کارنامه خود ثبت کرد. وی همچنین در مجموعه تلویزیونی غریب آشنا به کارگردانی صباغ زاده با پدرش همبازی شد. با نیکی مظفری درباره فعالیتش در شبکه های اجتماعی به گفت وگو نشسته ایم. در شبکه های اجتماعی به چه شکلی فعالیت می کنید؟ در شبکه های اجتماعی، یک صفحه اینستاگرام دارم و در آن به خبررسانی فعالیت هایم در زمینه تئاتر، سینما و مراسمی که در آنها حضور دارم می پردازم. علاوه بر آن، برخی نمایش ها و کتاب ها را نیز معرفی می کنم. حضور در شبکه های اجتماعی برای شما چه مزایا و معایبی داشته است؟ انسان نباید زیاد درگیر چنین شبکه هایی باشد و روی آنها تمرکز کند چراکه زمان مفید خود را از دست می دهد. حضور بی هدف در این شبکه ها باعث دور شدن از هدف و مسیر اصلی می شود. اصولا شبکه های اجتماعی دغدغه من نیستند. فقط سعی می کنم تمام نظرات را بخوانم؛ برخی از آنها زیبا و پرانرژی است و صاحبانش با لطف تشویقم می کنند. تا جایی که بتوانم با حسی متقابل از این افراد تشکر می کنم. در کنار این سعی دارم به نقدها هم فکر کنم و توجه ویژه به آنها داشته باشم. نقدها و بازتاب هایی را که در فضای مجازی می گیرید، در کارهایتان لحاظ می کنید؟ گاهی اوقات استفاده می کنم؛ زیرا چندان دغدغه درگیری در فضای مجازی را ندارم، اما برخی نقدها سازنده است؛ مثلا در یک اجرای صحنه ای، مخاطبان کار را می بینند و پس از آن نظر و نقد خود را می نویسند. این نوع نقد خیلی سازنده است زیرا متوجه نقاط قوت و ضعف می شوم. گاهی نیز مورد تشویق قرار می گیرم که انگیزه ای مضاعف برای ادامه کار می دهد. چقدر از فضای شبکه های اجتماعی برای معرفی کارهایتان استفاده کرده اید و این اقدام چقدر در جذب مخاطب تاثیر داشته است؟ بی تاثیر نیست و به همین دلیل احساس می کنم این تبلیغات خیلی خوب است، چراکه مخاطبان در جریان روند یک پروژه قرار می گیرند. در مجموع می تواند بسیار سازنده باشد. در صورت امکان و با اجازه عوامل و روابط عمومی یک پروژه، تصاویری از صفر تا صد کار مانند پیش تولید، تست گریم، تمرین، اجرا و مراسم خاص بعد از اجرا منتشر می کنم که در زمینه اطلاع رسانی خیلی کمک می کند. به نظر شما هنرمندان چطور می توانند از این فضا برای بهتر کردن فرهنگ جامعه استفاده کنند؟ همه هنرمندان عزیز که دارای صفحه مجازی هستند، تعداد زیادی دنبال کننده دارند که در روز چند بار صفحه هایشان را می بینند. پس فرصت خوبی است که هنرمندان، فیلم های سینمایی، نمایش های روی صحنه، کتاب ها و اتفاقات مربوطه را اطلاع رسانی کنند. گاه دیده می شود مردم در شبکه های اجتماعی برخوردهایی دارند که در فضای عادی جامعه اتفاق نمی افتد. هنرمندان به چه شکلی می توانند در بهبود این نوع رفتارها تاثیرگذار باشند؟ کارشناس این موضوع نیستم و کسی باید این مساله را تجزیه و تحلیل کند که بتواند ریشه ای و درست به آن بپردازد. احساس می کنم اگر به طور مشخص بدانم هدفم چیست، چه چیزی را دنبال می کنم و می خواهم به کجا برسم، باعث می شود درگیر بعضی مسائل نشوم. از صحبت های شما برداشت کردم که به هنرمندان پیشنهاد می دهید نسبت به نظرات ناشایست، برخورد خاصی نداشته باشند. راه حل و پیشنهاد نمی دهم. تا الان توجه خاصی به برخی نظرات نداشته ام، اما شاید همین امشب اتفاقی پیش آید که نوع برخوردم تغییر کند. سعی کرده ام این موضوع چندان دغدغه ذهنی ام نباشد، مرا به حاشیه نکشد و از هدفی که در ذهن دارم، دور نکند. الهام برمکی ...
سریر، نوربخش و پیرنیاکان ماندگار شدند
فیاضی (عضو علی البدل دوم)، حسن بخشی به عنوان بازرس کانون و فاطمه مقدم (بازرس علی البدل) معرفی شدند. آخرین انتخابات خانه موسیقی در تاریخ 10 خردادماه در تالار وحدت برگزار شد و طی آن کانون نوازندگان سنتی به عنوان پرجمعیت ترین کانون خانه موسیقی اعضای هیئت مدیره خود را انتخاب کرد. داریوش پیرنیاکان، زیدالله طلوعی، مسعود شعاری، بهداد بابایی و رضا موسوی زاده به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره کانون نوازندگان سنتی، میرجعفر حیدری (عضو علی البدل اول)، عباس تجویدی (عضو علی البدل دوم)، وصال عربزاده به عنوان بازرس کانون و سحاب تربتی به عنوان بازرس علی البدل، منتخبان اعضای این کانون بودند. ...
مخاطبان باهوش امروز را نمی توان فریب داد
کارگردانی و نویسندگی نمایش زیر نور خورشید ، کارگردانی و بازیگری در نمایش عسک ، کارگردانی نمایش نهنگ ، نویسنده و کارگردانی نمایش مارتین لوترکینگ 2008 ، بازی در نمایشنامه خوانی ماجرای نیمه شب به کارگردانی فرهاد مهرخیرانی و کارگردانی و بازیگری تئاتر فقط به خاطر مادرت ، بخشی از رزومه سیدمسعود حسینی در زمینه تئاتر است که از این بین، نمایش آخر و نمایش دور دنیا در 80 روز که حسینی، به عنوان دستیار کارگردان و مسئول فنی در آن حضور داشت، جزو نمایش هایی بودند که در قالب تئاترهای برگزیده کلاس های کارگاهی، به جشنواره تئاتر کارگاهی کشوری راه یافتند. با این کارگردان، نویسنده و بازیگر جوان و خوشفکر تئاتر که این روزها مشاور کارگردان نمایش های کابوس در زمستان (مهدی حسین زاده) و رجال و زنش (مبین مولایی) است، درباره اوضاع روز تئاتر گفت وگوی کوتاهی انجام دادیم. شما در کارنامه کاریتان سابقه بازیگری و کارگردانی دارید. کدام کار برایتان راحت تر است؟ به عقیده من کارگردانی و رژیسوری تئاتر یکی از سخت ترین مشاغل دنیاست. ایجاد هماهنگی بین تمامی بخش های فعال یک تئاتر از بازیگر تا دکور، لباس، گریم و... و هدایت هر یک از این تخصص ها با علم و آگاهی درست، در جهت ایجاد یک هم صدایی و وحدت بیان، آن هم با در نظر گرفتن خصوصیت روانی هر یک از اعضا و دست اندرکاران گروه هنری و با مدنظر قرار دادن دیدگاه و در اصطلاح درج امضا کارگردان بر اثر نویسنده و هدف کلان نمایشنامه اش... همه اینها کار یک کارگردان را بسیار سخت می کند و باعث می شود فشار روانی فراوانی بر دوش او گذاشته شود. برای همین است که یک کارگردان ابتدا و قبل از جمع آوری اعضای گروهش، از چند ماه قبل به طرح برنامه ها و تمرکز بر متن و تناسبات شیوه اجرا و اعضا می اندیشد و در نهایت در کنار گروه گردآوری شده، به تدوین و تکوین اثر خود با استفاده از توانمندی و نظرات اعضا اقدام می کند. البته یک بازیگر هم اگر مسئول باشد و به درستی بخواهد بر روی نقش خود سرمایه گذاری کند انرژی بسیاری از او گرفته می شود که باید با مواردی که در کارگردانی عرض کردم خود را همسو و به عنوان یک خالق مستقل، تأثیر مثبت و هنری خود را نسبت به نقش و کلیت اثر نمایشی ایفا کند. اعتقادی به بازیگری و کارگردانی همزمان دارید؟ خودم این تجربه را داشته ام. گاهی کارگردان فکر می کند با شناختش از نقش و تحلیل و در نهایت کلیت نقشه اجرایی که در سر دارد می تواند با حضور خود به عنوان بازیگر، تأثیر بهتری بر روند اجرا بگذارد، اما معتقدم این کار سبب می شود کارگردان در مسئولیت کارگردانی خود به علت هجمه مسئولیتی که به عنوان بازیگر بر دوش دارد، بخشی از انرژی مفید و تمرکزش را بر رسالت کارگردانی خود از دست دهد. جریانات روز تئاتر را رصد می کنید؟ راستش متأسفانه به دلیل مشغله های کاری و به جهت این که مثل خیلی از همکارانم هزینه های معاشم از طریق فعالیت های خارج از علاقه و تخصصم صورت می گیرد و این کار گرفتاری های خاص خود را دارد، بنابراین باید بگویم خیر، این روزها خیلی کمتر امکان حضور در تئاتر را داشته ام و تنها به پیگیری اجراها و نقدهای آن و خبرهایش از طریق اپلیکیشن ها مشغولم. باز هم متأسفانه اهالی تئاتر سال هاست که مورد بی مهری واقع شده اند و همچنان امید داریم با برنامه ریزی مسئولان دلسوز، زمینه و شرایط مساعدی برای حرفه ای گری و اشتغال در این عرصه ایجاد شود. صرف نظر از این درد دل، خوشبختانه رویکردهای قابل توجهی چه از نظر ایده پردازی اجرایی و چه از نظر تحلیل های دراماتیک، بر روی صحنه این روزهای تئاتر کشور در جریان است و این نشان از قدرت اهالی این عرصه در نقش مؤثرشان در بهره گیری از علم روز و خلاقیت های هنری ایشان در رابطه با فرهنگسازی و خلق هنرهای بدیع نمایشی است. به اعتقاد شما تئاتر امروز ما در چه چیزهایی ضعف دارد و نقاط قوتش کجاست؟ مشهودترین نقطه ضعف تئاتر این روزها، برنامه ریزی ناصحیح مدیران از یک سو و از سوی دیگر حضور علاقه مندان بی شماری است که هر روزه در تلاش هایی بی برنامه و ناآگاهانه برای رسیدن به صحنه مقدس تئاتر در تکاپو هستند و بی آن که خودشان را از نظر تکنیکی و علمی مجهز کنند و بی آن که در بوته نقدها و رهنمود های استادان ارزشمند هنرهای نمایشی قرار بدهند با رویایی زیبا و با هزینه های شخصی، مستقیما به محک خود روی صحنه اقدام می کنند که عموما نه تنها با شکست مواجه می شوند، بلکه با کاهش اعتبار صحنه مقدس تئاتر، مسبب آزردگی مخاطبان آن می شوند. متأسفانه بخشی از دانشجویان و هنرجویان هنرهای نمایشی بی توجه به این که سطح استعدادهایشان نیاز بیشتری به تلاش و کسب معلومات برای پرورش علاقه و هنرشان دارد نیز در این دایره شکست قرار گرفته و به این حواشی دامن می زنند و متأسفانه اعتماد مخاطبان و مسئولان را دچار تزلزل می کنند. اینها در حالی است که تئاتر در بیشتر کشورهای پیشرفته، یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی است. جا دارد که همین جا از همکاران دلسوز و توانمندم که در نهایت خلاقیت، تأثیرات مثبتی در پوشش دادن به این حواشی و حفظ و بازپس گیری اعتمادها، در نگهبانی از تقدس این صحنه رؤیایی، متناسب با استانداردهای روز دنیا خدمت رسانی می کنند، قدردانی کنم. آنها مهم ترین نقطه قوت تئاتر این روزها هستند. شما تجربه نمایشنامه نویسی هم داشته اید؟ بله. سال 92 در ...
کمال تبریزی دبیر جشن خانه سینما شد
رویداد را در دوره های مختلف بر عهده داشته اند . کمال تبریزی کارگردان سینما ساخت فیلم های چون لیلی با من است ، همیشه پای یک زن در میان است ، مارمولک ، فرش باد و... را در کارنامه کاریش دارد و اخیرا نیز امکان مینا را در جشنواره فجر داشت و این روزها مشغول ساخت سریال سرزمین کهن است . جشن خانه سینما هر ساله به مناسبت 21 شهریور ماه روز ملی سینما برگزار می شود . ...
نقش های تاریخی را دوست دارم
به گزارش جام جم سیما ، او سال 70 به ایران برمی گردد و در شماری از بهترین نقش های تاریخی و معاصر تلویزیون ایران هنرنمایی می کند. مامون سریال ولایت عشق، عبدالله بن مطیع سریال مختار نامه، میرزا کوچک خان جنگلی در عمارت فرنگی، چارلز مارلینگ روزهای به یاد ماندنی، امیر کبیر در سال های مشروطه، افسر اداره آگاهی در خواب و بیدار، تاجر تبهکار و منفی بی صدا فریاد کن، مرد اهل خانواده در بی قرار ازجمله نقش های خوب این بازیگر است. با صادقی درباره تجارب بازیگری اش گپ وگفتی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. وضعیت بازیگری این روزها چگونه است؟ با توجه به رکودی که در تولیدات وجود دارد شرایط کاری چندان ایده آل نیست و به نظر می رسد کارهای با کیفیت کمتر ساخته می شود و امیدوارم با رفع مشکلات اقتصادی کارهای باکیفیتی ساخته شود. در بحث فیلمنامه هم در برخی آثار با ضعف هایی مواجه هستیم. آیا علاقه دارید در بازیگری بیشتر با کارگردان های خاصی مثل مهدی فخیم زاده همکاری داشته باشید؟ با مهدی فخیم زاده راحت تر همکاری می کنم و موقعی که ایشان از من دعوت کنند دعوتشان را می پذیرم و در این دو دهه همکاری به زبان مشترک رسیده ایم. فخیم زاده کارگردان توانایی است. نقش های تاریخی برایتان چه ویژگی هایی دارد؟ نقش های تاریخی به لحاظ کیفیت و نوع بودجه و حمایتی که از آنها در تولید انجام می شود و هنرمندانی که در جلو و پشت دوربین در این پروژه ها حضور دارند بسیار باکیفیت و درجه یک هستند. من در سریال های تاریخی زیادی ایفای نقش کرده ام و در اغلب این سریال ها همه چیز ایده آل بوده است. بازی در این نوع کارها هم آسان تر است؟ نه، خیلی مشکل تر است یک بازیگر موقعی که در نقش تاریخی بازی می کند با یک فاصله بعید زمانی در مورد نقشش مواجه است که برای بازیگر چالش بزرگی محسوب می شود، مثلا اگر قرار باشد نقش یک شخصیت تاریخی را بازی کنید که مابه ازا و الگوی بیرونی ندارد و برای من نیز یکی دوبار اتفاق افتاد و نقش سفیر انگلیس را بازی کردم که کار دشوارو پرچالشی بود یا نقشی متعلق به 5000 سال قبل را بازی کردم که برای ایفایش مابه ازایی نداشتم و بارها پیش آمده که بازی های یک سریال تاریخی چندان موفق نبوده و دلیلش هم همین دشواری های موجود بوده است. در بحث گریم هم با توجه به گریم سنگین این نوع نقش ها بازیگر باید ساعت ها این گریم سنگین که آغشته به مواد شیمیایی است را روی سر و صورتش تحمل کند. لباس های کارهای تاریخی هم در بیشتر موارد زیاد و سنگین هستند و بازیگر باید در گرمای تابستان لباس های ضخیمی را بر تن کند یا در سرمای زمستان بنا به اقتضای نقش لباس های سبک بپوشد و اینها چالش ایفای نقش های تاریخی است. اما بازتاب و عملکرد این نوع نقش ها خوب و تاثیرگذار است. درکارهای تاریخی شما در برخی موارد نقش آدم های بزرگی مثل امیر کبیر را بازی می کنید که باعث افتخار و ایجاد تفکر می شود و بارها خودم را جای شخصیت های تاریخی گذاشته ام که در لحظات دشوار چگونه تصمیم های بزرگ گرفته اند. بیشتر علاقه دارید نقش های تاریخی معاصر را ایفا کنید یا نقش های تاریخی دوران گذشته؟ من بیشتر علاقه دارم نقش های تاریخی مربوط به دوران گذشته را بازی کردم. نقش حضرت نوح و ابراهیم را به همین دلیل بازی کنم. نقش هایی که قدمت چندین هزار ساله دارد. بعدتر هم نقش های تاریخ مثل مامون در ولایت عشق و عبدالله بن مطیع در مختار نامه را قبول کردم و باید برای رسیدن به نقش مطالعه و صبر و حوصله زیادی انجام داد. چه تفاوت های تکنیکی بین بازی نقش های تاریخی و نقش های روز وجود دارد؟ تفاوت زیادی وجود ندارد. اصولا درسینما و تلویزیون روز دنیا روش متداول بازی رئالیستی است. بازی های آوانگاردی و سوررئال هم بیشتر در تئاتر کاربری دارد. در برخی آثار ملودراماتیک بخصوص مربوط به شرق دور و هند بازی ها همچنان نمایشی و تا حدی اگزجره است. در اغلب دوران بازیگریتان و تا قبل از حضور در سریال های مهدی فخیم زاده عموما نقش های مثبت بازی می کردید؛ اما از آن زمان به بعد نقش های منفی و خاکستری هم داشتید. ایفای نقش های غیر متعارف به لحاظ شخصیتی و نوع کنش بسیار چالش برانگیز است و در ضمن نتایج لذتبخشی هم دارد. اصولا در حیطه درام قرار نیست آدم ها سفید یا سیاه مطلق باشند و براساس شرایط پیش رو تصمیم گیری و عمل می کنند. با وجود چنین شخصیت هایی مخاطب به فکر وادار می شود و در مورد کنش و عمل کاراکتر فکر می کند. حضور آدم های سپید مطلق یا شرمطلق کنش هایشان را قابل پیش بینی می کند و چالشی به همراه ندارد و حتی باعث خستگی مخاطب می شود. آیا قبل از سریال بی صدا کن هم نقش منفی بازی کرده بودید؟ قبل از این سریال نقش منفی مامون را در ولایت عشق بازی کرده بودم و برای ما ایرانی ها که دوستدار امام رضا هستیم مامون یک شخصیت منفی است. معمولا خیلی از بازیگران که نقش های منفی مشهور تاریخی را بازی می کنند گاه با واکنش بد برخی مخاطبان روبه رو می شوند. آیا برای شما هم چنین تجربه ای رخ داده است؟ نه، شاید واکنش و تحلیل مخاطب از بازی من در نقش مامون جدا از مسائلی بود که اشاره کردید. در سریال هم تصویر صرفا سیاه و کدر پررنگی از مامون ارائه نشد؟ بله، هدف نشان چهره سیاه و پلید مامون نبود و در سریال این تاکید وجود داشت که مباحث آموزنده نشان داده شود فردی که شاید ابتدا به ساکن ...
حضور هنرمندان اردبیلی در 44 رویداد ملی
ساخته رضا جمالی، قارلی داملار ساخته هایده مرادی، فیلم پیرمرد و دوچرخه ساخته سلیم معزی در جشنواره فیلم 100 شاهد حضور انیمیشن بن بست ساخته محسن جعفری و کفش خانه ساخته مدینه حسین زاده بودیم. مدیر انجمن سینمای جوان استان گفت: شاهد حضور فیلمنامه همین حوالی، کسی شبیه توست نوشته مهدی شاداب و دریا نوشته مریم صبوری در دومین جشنواره فیلم سما بودیم که هنرمندان ما در این جشنواره ها نیز خوش درخشیدند ...
جلسات ختم خانگی قرآن تا طرح بیت النور در منزل خانواده شهدا
ساعت 21 ادامه خواهد داشت . وی گفت: در این راستا شهرداری منطقه یک برای آماده سازی فضای مساجد در ماه رمضان اقدام به غبار روبی مساجد به همراه توزیع 140 سبد نظافتی در بین مساجد، حسینه ها،تکایا وبقعه امام زادگان (ع) سطح منطقه یک نمود افزایش کارکردهای فرهنگی و آموزشی مساجد شهردار منطقه 3 تهران در جمع ائمه ی جماعات این منطقه بر افزایش و تقویت کارکردهای فرهنگی و آموزشی مساجد ...
معصومه ابتکار تهدید شد
، مؤید آن موضوع بود که هوای تهران، بسیار آلوده است. از سال 89- 90 که بدترین شرایط را متأسفانه در سال 90 داشتیم و 91 و همین طور تا رسید به 92 که وضع، کماکان بد بود. کمی بین 90 تا 91، افت کرد ولی کماکان، گزارش هایی داشتیم از آلاینده های 300 برابر حد مجاز. دیگر از روزهای اول دولت، با آقای مهندس زنگنه مذاکره کردم. چون می دانستم کار خیلی سختی است. تحریم ها بود، همه مشکلات پالایشگاه ها بود، تقاضای خودرو ...
پیام دو وزیر دولت به احسان علیخانی برای ساخت ماه عسل
به گزارش جام جم سیما ، در طول این هشت شبی که از ماه مبارک رمضان و پخش ماه عسل از شبکه سه سیما می گذرد نظرات مثبتی به سمت این برنامه روانه شده که از آن میان پیام علی ربیعی و عباس آخوندی به عنوان وزرای دولت تدبیر و امید، شایان توجه بود و به عنوان نظرات مهم درباره برنامه احسان علیخانی محسوب می شود. در ابتدا علی ربیعی؛ وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در یادداشتی عنوان کرد: من به عنوان یک کنشگر به شما تبریک می گویم و همیشه برنامه شما را در ماه مبارک رمضان می بینم و هروقت فرصتی پیدا کنم و یا درگیر جلسه ای نباشم با اشتیاق آن را تماشا کردم و می کنم. من می خواهم نام برنامه شما را گسترش غمخوارگی ملی بنامم. می خواهم نام برنامه تان را هر ایرانی یک مددکار اجتماعی اطلاق کنم و همچنین می خواهم نام برنامه تان را ماه عسلِ زندگی خوب برای ایرانیان نام گذاری کنم. یا شاید بهتر باشد بگویم که یک ماه، ماه عسل اما ماه ها زندگی خوب برای ایرانیان و زندگی پر از شیرینی و عسل برای هر ایرانی که با این برنامه اتفاق می افتد. به گسترش خیر جمعی نیازمندیم و ماه عسل به نظرم حالا دیگر یک رسانه جمعی شده و یک نوع سخنگوی خیر جمعی است. خیر جمعی فقط کمک مالی نیست؛ خیر جمعی کمک از یک لبخند تا کمک ودستگیری و حتی یک آموزش ساده از طریق مهربانی است. من به نوبه خودم ابتدا به عنوان یک شهروند و بعد به عنوان وزیر دولت تدبیر و امید از تلاش های تهیه کننده و مجری این برنامه تشکر می کنم. و پس از آن عباس آخوندی؛ وزیر مسکن و راه دومین وزیری بود که در پیامی به تهیه کننده ماه عسل برای ساخت چنین برنامه ای تبریک گفت و نوشت: میان دغدغه ها و مشغله های روزانه ام در ماه مبارک رمضان هر زمان که فرصت پیدا کنم و بتوانم حتماً حتی برای دقایقی هم که شده تماشاگر ماه عسل می شوم. برای من اتفاق خیلی مهمی است، اینکه جایگاهی در تلویزیون به مردم اختصاص پیدا کند تا شنوای قصه آنها باشیم. اینکه میان این همه آدمهایی که در طول روز می بینیم و قصه هایشان را نمی دانیم تلویزیون محمل و صندلی اش را به آدم های عادی تحویل دهد که هم عبرت آموزی داشته باشد و هم تامل برانگیز و مهم تر از همه بر نهاد و نفسی که به خاطر فضای زمانی آماده تحول است تأثیر بگذارد. این برنامه می خواهد خیرطلبی و امیدواری را انتشار دهد و با قصه هایی که حتی شاید به ظاهر شاد نیست تلاش کند ابتهاج درونی ایجاد کند و نفس حقیقت جو را به خدا نزدیک تر کند. برای همین به شما و گروه تولیدتان خسته نباشید می گویم، برقرار باشید. برنامه ماه عسل که دهمین سال پخش خود را پشت سر گذاشته است به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی هرشب حوالی ساعت 19 از شبکه سه سیما به روی آنتن می رود. منبع : تسنیم ...
به بهانه بازگشتن نام احمد متوسلیان به صدر اخبار
با اطلاعاتی که از سوی مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور انجام شده، متوجه شدیم آن عزیزان زنده هستند. خبرها و احتمالات جدی مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان، با اکران فیلم موفق و خوش ساخت ایستاده در غبار به کارگردانی امیرحسین مهدویان، همراه شد. این فیلم در جشنواره فجر برنده بهترین سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده بود. با این اوصاف، در فضاهای مجازی نیز اقبالی گسترده به احمد متوسلیان به وجود آمد ...
واکنش هنرمندان و افراد مشهور به فیلم ایستاده در غبار +تصاویر
کوتاه نوشت: فیلمی که باید دید رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، در صفحه مجازی اش، توصیف خود از دیدن فیلم ایستاده در غبار را نوشته است: دیروز یک فیلم خوب دیدم؛ فیلمی که چند جوان، آن را ساخته اند. ایستاده_در_غبار... . فیلمنامه خوب ، کارگردانی خوب، بازیگری خوب، طراحی صحنه خوب...خوب خوب خوب ! چند سالی هست که فیلمسازان جوان ، دوستداران سینما را غافلگیر و ذوق زده می ...
کاری کردیم که 115 سال رخ نداده بود/برای دیدن مستند پاتوق می سازیم
فیلم مستند را نداشته ایم. یکی از اهداف ما بعد از تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه توجه به اقتصاد سینمای مستند و نمایش دادن آنها در پرده سینما بود. برای مثال در حال حاضر هر روز ساعت 19:00 خانه هنرمندان فیلم های مستند را نمایش می دهد که ما قبلا این موضوع را اطلاع رسانی کرده بودیم، اما با این وجود نمی توان انتظار داشت که رفتار فرهنگی مردم در طی مدت یک الی دوماه تغییر کند زیرا ما ابتدا باید به طور ...
چرا بهنوش بختیاری همه جا هست؟
صحبت های خود به هفت صبح گفته بود: سال گذشته وقتی من برای جشنواره فیلم فجر کاندیدا شدم یک دوستی که من فکر می کردم خیلی نازنین است پشت سرم گفته بود بهنوش نه استعداد دارد نه بازی بلد است فقط دیدند که فالوئرهای اینستاگرامش زیاد است کاندیش کردند!... من می دانم که از جانب مدیران صدا و سیما رصد می شوم اما آن ها هم می دانند که شیله پیله ای ندارم. من چند وقت پیش برای شکایتی به پلیس امنیت رفته بودم و ...
سوسن پرور: به خانواده ام گفته ام در اینستاگرام مرا فالو نکنند!
پرور و خانواده اش یکی از شرکت کنندگان بخش خانواده باحال برنامه خندوانه هستند. با این بازیگر درباره حس خوب، اعتماد و ... هم صحبت شدیم. چطور می توان آدم باحالی بود؟ به نظرم یک آدم باحال یا یک اتفاق باحال یعنی انتقال انرژی و حس خوب. الان ما تلفنی با هم صحبت می کنیم اگر ما بتوانیم حس خوبی را در این مکالمه به یکدیگر منتقل کنیم، آدم های باحالی هستیم. در مسابقه خانواده باحال، خانواده ای مورد توجه قرار می گیرد که در عین سادگی، خودش باشد و بدون فیلتر انرژی و حس مثبت را به مخاطب بدهد. حس خوب، اعتماد هم به وجود می آورد. صد در صد! چیزی که در دنیای امروز و زندگی کنونی ما خیلی کم وجود دارد. دیروز در جاده، خانمی خیلی اصرار داشت من تا مسیری او را برسانم، اما واقعیت این است که من جرات نکردم و نتوانستم به او اعتماد کنم. اما اگر ما بتوانیم از آدم های پیرامونمان حس خوب بگیریم، اعتمادمان به آدم ها هم بیشتر خواهد شد. حس خوب زمانی به وجود می آید که با طرف مقابل ارتباط برقرار کنی و ما که نمی توانیم با همه آدم ها ارتباط بگیریم. من به این اعتقاد ندارم. سوال اینجاست که در زندگی روزمره چقدر ما به یکدیگر توجه می کنیم؟ مثلا سوار مترو یا اتوبوس که می شویم ما به چند نفر مهربانانه نگاه می کنیم یا چند نفر به ما نگاه می کنند؟ ما چقدر به یکدیگر کمک می کنیم؟ مثلا اگر بار سنگینی در دست کسی ببینیم به او کمک می کنیم؟ اگر کنار اتوبان ماشین ما بنزین تمام کند چند نفر به ما کمک می کنند؟ و ... ما آدم ها شاید به هم ربطی نداشته باشیم اما می توانیم به هم حس خوب بدهیم. چرا باید کار جامعه ما به جایی برسد که در کوچه و خیابان از صدای موتوری که از پشت سرمان می شنویم وحشت زده شویم و بترسیم. خب این به همان بی اعتمادی برمی گردد؟ ذهن ما به دلیل اتفاقات بدی که پیرامونمان رخ داده این گونه برنامه ریزی شده است. ذهن ما این طور برنامه ریزی شده از آدم هایی که نمی شناسیم باید بترسیم چون آنها خطرناک هستند. زنده یاد نادر ابراهیمی همیشه می گفت من از آدم هایی که نمی شناسم، نمی ترسم بلکه از آشناها می ترسم. این نشان می دهد که قضاوتش درباره کسی که نمی شناخته مثبت بوده، اما جامعه ما به سمتی رفته که ما آدم های ناشناس را خطرناک می دانیم چون فرکانس و امواج مثبت برای هم نمی فرستیم. توی ترافیک همه با اخم روبه روی خود را نگاه می کنند و هیچ کس برنمی گردد به راننده ماشین کناری لبخند بزند. ما بندرت به پلیس هایی که در خیابان ها و بزرگراه ها توقف می کنند، خسته نباشید می گوییم! ما یک لحظه از کنار هم رد می شویم و یکدیگر را می بینیم؛ بنابراین چقدر خوب است که در همان لحظه حس خوبی به یکدیگر منتقل کنیم. این سبک زندگی در فرهنگ ما بوده اما در یکی دو دهه اخیر کمرنگ شده چون از طرفی به ما می گویند مثلا به آدمی که از روبه رویت می آید نگاه نکن! و از طرفی می گویند نگاهش کن و لبخند بزن. این باعث تناقض هایی در رفتار ما شده که گاهی نمی دانیم باید چه کنیم. نگاهمان به دیگران نباید جست وجوگرانه و از روی قضاوت باشد، نباید به دیگران خیره شویم، اما می توانیم در یک لحظه از کنار آنها رد شویم و سلام بدهیم. وارد آسانسور می شویم، اگر کسی داخل آسانسور باشد حتی اگر او را نشناسیم چه ایرادی دارد سلام بدهیم... معتقدم ما از ارتباط برقرار کردن با آدم ها می ترسیم چون از بعدش می ترسیم و آموزش ندیده ایم که باید چه کار کنیم. نمی دانیم طرف مقابلمان مثلا بعد از سلام ما چه واکنشی نشان می دهد و درباره ما چه فکر می کند. اما ما باید آزمون و خطاها را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم رفتارمان را اصلاح کرده و یاد بگیریم به هم اعتماد کنیم. ما همه اینها را در فرهنگمان داشته ایم چه اتفاقی باعث شده که از آنها عبور کنیم و فراموششان کنیم؟ در زندگی ماشینی امروزی فرصت کافی برای دید و بازدید و حتی صحبت کردن با اطرافیان نیست، به همین دلیل خیلی از رفتارهای درست گذشته، اکنون برای ما به نوعی ایجاد مزاحمت می کند. فناوری زمان ما را پر می کند، وقت آزادی که داشتیم و آن را مثلا با صحبت کردن با همسایه پر می کردیم، الان با اینترنت پر می کنیم و دیگر وقتی نداریم آن را به همسایه یا فامیل اختصاص بدهیم. مدل ارتباطات عوض شده و در کنارش احساس ناامنی هم بیشتر شده است. شاید به این دلیل است که در گذشته آدم ها بیشتر صورت یکدیگر را می دیدند و رو در رو با هم صحبت می کردند، اما الان چهره و ذات آدم ها در سایه فضای مجازی پنهان شده و واقعیت آنها دیده نمی شود و دیگر نمی توان به آنها اعتماد کرد؟ در دنیای مجازی بیشتر آدم ها خود واقعی شان نیستند.این دنیا فضایی ایجاد کرده که برخی با نام ها و شخصیت های دروغین در آنجا زندگی می کنند و برایشان مهم نیست دیگران درباره این شخصیت کذایی چه قضاوتی دارند! برخی از چنین آدم هایی تبدیل به افراد چند قطبی می شوند و به دیگران آسیب می زنند. به نظرم باید درباره دنیای مجازی فرهنگ سازی شود تا بتوان از آن بدرستی استفاده کرد.پلیس فتا باید بیشتر درباره جرایم اینترنتی به مردم اطلاعات بدهد. شاید فحش دادن در اینستاگرام جرم باشد، اما من از آن بی خبرم و نمی دانم چگونه باید آن را پیگیری کنم. چرا ما به دلیل فضای ناامنی که گروهی در فضای مجازی و مثلا اینستاگرام به وجود می آورند، نتوانیم از ظرفیت های خوب این گونه فضاها استفاده کنیم. احساس می شود شما ذاتا آدم شادی هستید، ریشه این شادی در کجاست؟ بخشی از آن به خانواده ام برمی گردد. شاد زیستن، روشی برای زندگی است. من هم برخی اوقات غمگین می شوم، اما ترجیح می دهم شاد زندگی کنم. منظورم از شادی فقط خندیدن نیست، بلکه آرامشی است ک ...
واکنش جناب خان و رامبد به استفاده از گاز اشک آور!/ جهیزیه احلام کامل می شود
به گزارش جام جم سیما ، بعد از یک شب تأخیر، مسابقه خانواده باحال این بار با حضور تیم وحید شمسایی و رضا رودکی با نظمی متفاوت از قبل شروع شد. در همین راستا ابتدا نمایشی از گروه رودکی با موضوع برگشتن از عروسی به همراه یک پدر حواس پرت نمایش داده شد و بعد هم شمسایی ها که شامل دامادِ عمو و داماد داماد عمو بودند، به روی صحنه آمدند و فضای خواستگاری را مجسم کردند. در ادامه شمسایی خاطره ای از سیریش شدن یک سگ و ترس همیشگی اش از این حیوان گفت. بعد هم دو نفر از اعضای تیم رودکی غرق شدن در دنیای مجازی و فیگورهای سلفی و این دست موارد را به نمایش درآوردند. ما بین مسابقه جناب خان ظاهر شد و از حساسیت بازی های یورو گفت. او همینطور خرید کامل جهیزیه را از شروط جدید خانواده احلام خواند و در همین راستا با رامبد شروع به چک کردن وسایل خریده شده کرد. همانطور که این سنجش از ظرف ها تا تخت صورت گرفت جناب خان با اشاره ای مبهم به رویدادی که چندی پیش بینندگان حاضر در استودیو رقم زده بودند گفت: رامبد گاز اشک آور هم بخر؛ چون احلام سفارش داده. اما نمی دونم چرا این روزها این گاز انقدر مد شده؟! اینجا بود که جوان ادامه داد: آره هر کسی همراهش است، چون به درد دعوا به ویژه دعوا بر سر آب جوش دم افطار می خورد! در 5 دقیقه نهایی گروه شمسایی به استثنای خودش جلو آمدند و دامادهای عمو با رادیویی به طرز جذاب و حرفه ای موج های گوناگون این رادیو را به شیوه خودشان بیان کردند. خانواده رودکی هم آداب و هفت خوان سوار و پیاده شدن از مترو را با هم تداعی و توصیف کردند. در آخر پیش از دعاها و آرزوها، شمسایی به درخواست رامبد پا به توپ شد و با یاد کردن از تعداد گل هایی که او را آقای گل جهان کرد، چند روپایی زد. بعد از این قسمت خندوانه دیگری به پایان خود رسید. منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ...
الهام حمیدی چه سریالی را برای دیدن پیشنهاد کرد؟ + عکس
به گزارش جام جم سیما ، الهام حمیدی نوشت: ... مجموعه تلویزیونی( برادر ) به کارگردانی جناب اقای افشار که انصافا از خوبها هستند و هنر نمایی همکاران عزیز و محترمم مثل اقایان پور شیرازی ، یاری ، و پورسرخ و گلاره عزیز و سایر عوامل محترم ، در شبکه دو در حال پخش است که به نظرم خوش درخشیده و جای خودشو پیدا کرده بنابراین تماشای این مجموعه را به شما سروران توصیه و پیشنهاد میکنم و به همه دست اندر کاران و عوامل این مجموعه خسته نباشید می گم ...
آخوندی طرحش را مزخرف نامید/ ارج را چه کسی تعطیل کرد؟
حامی خانه دار شدن مردم است و از ته دل برای موفقیت او دعا می کند. این همان در باغ سبز معروف و وعده روز اول است. اما شاید کسی باور نکند که گوینده، به فاصله کوتاهی بعد از این سخنان، ریل عوض کرده و بگوید: مسکن مهر طرح مزخرفی است ! اما این اتفاق افتاده است! نه تنها این اتفاق، که باز مدتی بعد همان شخص مسکن مهر را فاجعه آمیز خوانده است! آیا به راستی گوینده هر دو سخن یکی است!؟ یعنی کسی در دنیا ...
پدران و ازدواج اجباری دختران
به گزارش طلوع یزد به نقل از گروه فرهنگی مشرق: فیلم نیلوفر (1387)، محصول مشترک کشورهای فرانسه و ایران است و اولین ساخته خانم سابین جِمایل، فیلمساز لبنانی الاصل ساکن در امریکا. نیلوفر گرچه در جشنواره های چندی مانند برلین، کن و مونترال شرکت کرده ولی تاکنون در هیچ جشنواره ای در ایران نمایش نیافته است. تنها نمایش این فیلم در سینماتک خانه هنرمندان در روز دوشنبه نهم دی بود و همین رونمایی سبب نگارش این ...
مصائب آقای پورحاتم
شخصیت اصلی داستان، کارمندی به نام علی پورحاتم است که همسرش را ازدست داده. او پس از درگیرشدن یکی از پسرانش با همکلاسی خود، با مادر همکلاسی پسرش که او هم همسرش را ازدست داده، آشنا می شود. در نهایت این دو نفر تصمیم به آغاز زندگی مشترک می گیرند، اما بچه های آنها با این وصلت موافق نیستند و دردسرها از همین جا شروع می شود. علاوه بر مقاومتی که برخی از بچه ها در برابر تصمیم پدر و مادر خود دارند و آنها را همراهی نمی کنند، تشکیل این خانواده 9 نفره مشکلاتی را از نظر اقتصادی و تامین هزینه های زندگی ایجاد می کند که خود موجب بروز موقعیت های طنز و البته درام در سریال می شود. ازدواج با کوهی از مشکلات دردسر والدین در قالب یک داستان بظاهر ساده سعی دارد به چند موضوع مختلف بپردازد. از یک سو تصمیم ازدواج مجدد برای زن و مردی که چند فرزند دارند ساختارشکنانه به نظر می رسد. علاوه بر مقاومتی که ازسوی بچه ها ایجاد می شود خود آنها نیز با شک و تردید وارد زندگی جدید مشترک خود می شوند و سعی می کنند همه چیز را به روال عادی برگردانند. اما مشکلات متعددی که با آن مواجه می شوند خود آنها را نیز نسبت به تصمیمی که گرفته اند، مردد می کند. ازسوی دیگر خود بچه ها کوهی از مشکلات هستند که حالا با تشکیل خانواده جدید این مصائب چند برابر می شود. ناسازگاری آنها با هم و مقاومت در برابر تشکیل خانواده جدید بخشی از داستان ها و اتفاقات سریال را رقم می زند؛ به طور مثال، رفتار مینا دختر بزرگ پورحاتم که حتی حاضر به زندگی در شرایط جدید نیست و پیش مادر بزرگش می رود. در کنار طرح این معضلات، شاهد بازتاب مسائل تربیتی در نوع رفتار پدر و مادر با این بچه ها هستیم که جنبه آموزشی را نیز به جنبه سرگرمی سریال اضافه کرده است. مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز در سریال دردسر والدین کاملا متبلور است. مثلا پیشنهاد رشوه ای که به پور حاتم می شود یا مشکلاتی که برای تامین هزینه های زندگی از جمله تامین مسکن دارند و روند زندگی جدید آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. تمامی موانع و مشکلات با این که برای لحظاتی پور حاتم و همسرش را نسبت به تصمیمی که گرفته اند مردد می کند؛ اما سرانجام همراه با هموارشدن مشکلات آنها به این نتیجه می رسند که تصمیم درستی گرفته اند و در نهایت نیز همه چیز ختم بخیر می شود. مجموعه ای با نام های مطرح با نگاهی به فهرست عوامل سریال دردسر والدین، نام های آشنایی به چشم می خورد، از مهران مدیری و فاطمه گودرزی بازیگران نقش های اصلی گرفته تا بیژن امکانیان تهیه کننده و مسعود نوابی کارگردان سریال. بازی مهران مدیری در نقش علی پورحاتم به طور قطع یکی از جذابیت های سریال دردسر والدین است. مدیری با تصویری که در ذهن مردم از بازی در سریال های پرمخاطب طنز دهه 70 از جمله پرواز 57، ساعت خوش، سال خوش، جنگ 77، ببخشید شما و پلاک 14 داشت بازی در نقش جدی علی پورحاتم را قبول کرد. باید اذعان کرد بخش هایی از شخصیت پورحاتم که موقعیت های طنز را در سریال رقم می زند متاثر از موفقیت و سابقه خوب مهران مدیری در آن زمان است که تلفیق آن با جنبه های جدی و درام داستان، مجموعه را دیدنی تر می کند. حرکات، طرز برخورد، نوع نگاه و واکنش های پورحاتم در موقعیت های مختلف در بسیاری از موارد شخصیت های مدیری را در کارهای طنزش به یاد مخاطب می آورد و کارگردان نیز اصراری نداشته او را از فضای شناخته شده در کارهای طنزش جدا کند؛ چرا که یکی از جذابیت های سریال برای بیننده نیز همین است. مدیری پس از این سریال دیگر در هیچ کار جدی و درامی در تلویزیون بازی نکرد. شاید یکی از سختی های کار کارگردان در این سریال، هدایت بازیگران کودک و نوجوان سریال باشد که ظاهرا همین موضوع وقتگیر بوده و کارگردان پس از انتخاب بازیگران برای ایفای نقش بچه های خانواده جدید پورحاتم، قبل از شروع فیلمبرداری مدتی آنها را آزاد گذاشته تا باهم ارتباط برقرار کنند، دوست شوند و حتی دعوا کنند تا کار جلوی دوربین راحت باشد. از میان این هفت بازیگر کودک و نوجوان سریال دردسر والدین، علی صادقی جدی تر از بقیه کار بازیگری را ادامه داد و بعد ها به چهره آشنای سریال ها و فیلم های طنز تبدیل شد. از تولید و پخش سریال دردسر والدین 15 سال می گذرد؛ گذشت زمان اما چیزی از جذابیت های این سریال کم نکرده و دیدن دوباره آن می تواند لحظات خوب و مفرحی برای بیننده به همراه داشته باشد. لادن بهبودی ...
کوتاه از تئاتر
...> امین اکبری نسب دبیر شورای هنری انتخاب آثار خانه نمایش خواهد بود. ** افتتاح هفت هشتم نمایش هفت هشتم در نخستین شب اجرای خود میزبان جمعی از هنرمندان و دوستداران هنر تئاتر بود. به گزارش روابط عمومی اداره تئاتر و خانه نمایش، روز گذشته(دوشنبه) زنگ آیین افتتاح نمایش هفت هشتم به کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی توسط سه هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر شامل ابراهیم آبادی، رضا صابری و ...
از هنرمندان حمایت می کنیم
به گزارش همشهری، قالیباف که شامگاه 24خرداد، برای نشستی با هنرمندان حوزه های مختلف به خانه هنرمندان ایران رفته بود، پیش از نشست از نمایشگاه عکس ایستاده در غبار سحاب زری باف بازدید کرد. علاوه بر شهردار تهران، مسعود کیمیایی، لوریس چکناواریان، سیف الله صمدیان، محمود صلاحی، هادی ایازی، محمد سریر، عبدالحسن مختاباد، اکبر زنجانپور، منوچهر والی زاده، پولاد کیمیایی، بهروز افخمی، سیروس الوند، اصغر همت ...