سایر منابع:
سایر خبرها
چه خبر از این روزهای حسین فریدون؟
دستور برادر، حسین می بایست به عنوان دستیار ویژه، بار مسئولیت برنامه ریزی ها و هماهنگی های خاص را بر دوش بکشد، اما جوهر این حکم، به باور منتقدان حسنین، خبر از اختیاراتی نانوشته می داد و دست وی را در هر امری باز می گذاشت. به این شکل، بار دیگر فریدون به زیر سایه برادر بزرگ تر شتافت و مقرر شد روحانی را در دولت نوپایش، سایه به سایه مشایعت کند. او ضمن آنکه شاه کلیدی از اختیارات را برای ورود به ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
مروان حمار، و از خلفای بنی عباس با عبداللّه بن محمد معروف به سفاح و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی هم عصر بودند. از این که در مدت سی وچهار سال، هفت خلیفه اموی و عباسی زمام امور را به دست گرفتند، پژوهشگران خارجی آن را حاکی از تسلط یک نوع تشنج و اضطراب و عدم ثبات بر جامعه اسلامی می دانند. تشنجی که موجب شد * 50 سال زندگی با حگومت اموی حکومت دودمان اموی، در سال 132 هجری ...
جزئیات تشکیل سازمان مقابله با آسیب های اجتماعی/ رئیس انجمن مددکاری: سال ها جرات حرف زدن نداشتیم
آسیبها را تحلیل کردم نایب رئیس مجلس ناراحت شد و گفت ما اصلا این وضعیت را نداریم. چرا این را می گویید. خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به صورت تلفنی وارد بحث شد. پیش بینی و آینده نگری شما در این حوزه چیست؟ خدادادی: همه با این مسئله دست و پنجه نرم می کنیم. واقعا به گفته رهبر عظیم الشان انقلاب ما در این حوزه 20 سال عقبیم. مسایل اجتماعی تحت تاثیر مسایل سیاسی و اقتصادی ...
مراد و هیولا؛ یکی تروریست و دیگری قهرمان ملی!
به عنوان کارگر موقت ایستگاه تاکسی در همان فرودگاهی که سال ها بعد آن را بمب گذاری کرد، مشغول به کار شد. او با یک مراکشی که در محله بدنام مولن بیک جهاد طلب استخدام می کرد، مرتبط شد. نجیم در 17 فوریه سال 2013 از بروکسل به آنتالیا رفت. روز بعد او با یک شماره از سوریه با خانواده اش تماس گرفت. دو هفته بعد پدرش نزد پلیس بلژیک رفت تا گزارش دهد که پسرش به سوریه سفر کرده است. نجیم در آنجا عضو یک ...
کی خسته است یک سوال آرمانی است نه احساسی
انسان ها وطی کردن مسیر کمال برای جامعه بشری است. انقلاب ایران، محصول عقده های فروخورده و فشار و فقر نبود و تنها محصول خداخواهی ملت ایران بوده است. در حال حاضر با گذشت 37 سال از انقلاب، این موضوع بسیار عمیق تر از سال 57 بر دل ملت است. متاسفانه به این سوال که چرا نباید زیر بار سلطه برویم به درستی پاسخ داده نشده است. نظام سلطه معتقد است که ایران نمی تواند کشورخود را اداره کند و با تراشیدن دشمن های بیرونی ...
زنان نیمه لخت در خیابان های تهران + عکس
می زدند که زنی مجنون در کوچه پسکوچه های این شهر در حال قدم زدن است، بیم آن می رود که به کسی آسیب برسد. ... و طولی نمی کشید که یک آمبولانس آژیرکشان می آمد و دخترک به ظاهر مجنون را زیر نظر پلیس با خود می برد. این جملات را حتماً آن ها که دهه شصت را تجربه کرده اند، باور می کنند. حتی 20 سال پیش هم اگر با این سر و وضع کسی در خیابان انقلاب ظاهر می شد در خوشبینانه ترین حالت ممکن بود عده ای فکر ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
اتفاق می افتد؟ در بین سال های 1302 تا سال 1305 است. یعنی بر خلاف آنچه که در زمان قاجار رخ داد و در دو جنگ با روسیه، بخش های مختلفی از ایران از دست رفت؛ رضاخان این بار بدون هیچ جنگی این مناطق را به آنها می دهد؟ کاملا همین طور است. البته نمایندگان مجلس مثل مرحوم مدرس، آن زمان از این ماجرا با خبر نبودند چون این کار تا حدی محرمانه بود. یعنی رضاخان در سال 1302 بحث اعاده ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
برای ازدواج دارند. به نظر می رسد دهه شصتی ها بیش از حد پی تحصیل، شغل و افزایش توانمندی های خودشان بوده و هستند. البته این تصمیمی نبود که خودشان به تنهایی بگیرند. واکنش، رفتارها و باورهایی که در ذهن آنها گنجانده شد نیز در این امر بی تاثیر نبود. اگر شما هم دهه شصتی باشید حتما به خاطر دارید که دختران این نسل به شدت به ادامه تحصیل ترغیب می شدند. ازدواج یک دختر دهه شصتی در دوران ...
احمدی نژاد: اشتباه محاسباتی کردم!
سال از انقلاب، این موضوع بسیار عمیق تر از سال 57 بر دل ملت است. وی با اشاره به ایستادگی انقلاب در برابر نظام سلطه اظهار کرد: متاسفانه به این سوال که چرا نباید زیر بار سلطه برویم به درستی پاسخ داده نشده است. نظام سلطه معتقد است که ایران نمی تواند کشورخود را اداره کند و با تراشیدن دشمن های بیرونی سعی دارد مردم را از موضوعات داخلی غافل کند. متاسفانه برخی از افراد داخلی نیز همین فکر را دارند ...
هیلاری، نامزدی حزب دموکرات را پذیرفت
سعی دارد افکار عمومی را قانع کند در حالی که نظرسنجی ها نشان می دهد هنوز بخش های بزرگی از جامعه آمریکا می گویند مطمئن نیستند که وزیر سابق خارجه "ارزش اعتماد" دارد یا نه. بخشی از این مشکل کلینتون به مساله استفاده از یک ایمیل شخصی به عنوان وزیر خارجه بر می گردد؛ اقدامی که پلیس فدرال، اف بی آی، "به شدت غیرمحتاطانه" به خصوص در زمینه مبادله اطلاعات محرمانه توصیف کرد. کلینتون با ...
آسیب های اجتماعی صاحب متولی شد
مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم در حوزه آسیب های اجتماعی فقط نباید یک آسیب را ببینیم زیرا به تنهایی نمی توان آنها را حل کرد به همین خاطر وجود چنین سازمان هایی الزام دارد اگرچه در کشور ما سازمان های زیادی در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند. وی خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای اجتماعی در کشور، رهبر معظم انقلاب نظر دادند که سطح فعالیت ها باید گسترده شود که به همین منظور این ...
عرصه دفاع مقدس عرصه رقابت سیاسی نبود
انقلاب و آینده کشور خواهد خورد که جبران آن امکان پذیر نیست. صمدی لرگانی: اعتقاد داریم که همه موفقیت ها و دستاوردهای موجود کشور مدیون خون شهدای گرانقدر است و میزبانی آنان افتخار بزرگی است که نصیب این دانشگاه شده است و به یمن برکت آن برای نخستین بار 2 نماز جمعه در این واحد برگزار شد که در نوع خود و استقبال مردم بی نظیر بود و تاثیر حضور دو شهید خوشنام در دانشگاه بسیار مشهود و در رفتار ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
...> بین آن کوچه ای که باریک است چه غم گریه آوری داری از زمین خوردن تو فهمیدم بی کسی، ارث مادری داری ارث آن مادری که در کوچه صورتش در هجوم سیلی بود بعد آن ضربه سخت وا میشد پلکهایی که شد سیاه و کبود ولی آقا خیالتان راحت بین آن کوچه ظلم باطل شد معجر مادر زمین خورده بین صورت و دست حائل ...
توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه جندی شاپور درخصوص آئین نامه جدید پوشش دانشجویان
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خوزستان، دکتر ساسان موگهی در خصوص نگرانی ها از اجرای آئین نامه جدید رفتار و پوشش حرفه ای فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: هر محیطی شأن و مقامی دارد و پوشش افراد وقتی وارد آن محیط می شوند باید متناسب با شأن آن مکان باشد؛ دانشگاه نیز به عنوان محیط تولید علم از شأن بالایی چه از نظر دینی یا علمی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه در گذشته آیین ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
...> و تا دلتان بخواهد، دسته بندی از این مسئله می توان ذکر کرد! قانون گریزی و قانون شکنی! همان عنکبوتی که هزاران دست و پا دارد که مدام در حال تنیدن تارهایی به دور زندگی بشر است تا در یک بی نظمی و نابسامانی، استعدادهای جامعه را به دام بیاندازند و سرمایه ها را هرز ببرد! اما این عنکبوت در کشور ما ایران چطور راه خودش را پیدا کرد؟ چه می شود که تخلفات غیرقانونی هم در بین مردم ما ...
فائزه هاشمی باید از قشر دانشجو عذرخواهی کند/ تفکرات سیاسی هاشمی متزلزل شده است
سخنان فائزه هاشمی در خصوص کمرنگ شدن حجاب در بین زنان جامعه اشاره کرد و گفت: کسی که در دوران نمایندگی در مجلس مهمترین دغدغه اش دوچرخه سواری و اسب دوانی بانوان با هرنوع حجابی بوده و در زمان ریاست جمهوری پدرش کم کاری فرهنگی به اوج رسیده است نمی تواند منتقد رواج بی حجابی در جامعه باشد. وی افزود: فائزه هاشمی سنجش دینمداری مردم را به روزه داری دانشجویان دانشگاهی که خود درآن فعالیت دارد محدود کرد ...
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
، پرنده ای حلال گوشت است که مردمان مازندران عقیده دارند این پرنده در روز عاشورا شاهد شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و یارانش بوده و سرخی بال این پرنده از سرخی خون شهیدان عاشوراست) یک بار دیگر از روی مزرعه در حال پرواز بود، 24 دی ماه سال 1322 در شهر ساحلی فریدونکنار در خانه محمدحسن، چراغی روشن شد و صدای گریه کودک در جای جای خانه جاری شد، سیده سکینه به یاد تشنه لب ظهر عاشورا به نوزاد شیر غیرت و ظلم ستیزی می ...
"گسترش شیعه و نهضت علمی" در دوران بنی امیه و بنی عباس
سطح عمیق و وسیع تشکیل داد و علوم اسلامی را تدریس کرد. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) پرداختند و حضرت در آن زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی امیه و بنی عباس آشکار کرد. * میلاد پیشوای ششم شیعیان ؛ 17 ربیع الاول 83 هجری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مذهب جعفری ( شیعه ) در روز 17ربیع الاول سال 83 هجری چشم به جهان گشود. پدرش امام ...
برخی مصاحبه های کتاب جنبه تبلیغاتی دارند/ لزوم بررسی نحوه رسیدن زنان نماینده به خواسته هایشان
به آمارها ما را از تحلیل درست دور می کند شجاعی با انتقاد از به کار بردن لفظ مقتول برای کشته شدگان قیام 15 خرداد اظهار کرد: به کار بردن لفظ مقتول، کم لطفی است. در ارتباط با سهم زنان در مجلس شورای ملی اشاره شده که اکثر نمایندگان زن، وابسته به دربار بوده اند. زمانی که به آمار نگاه می کنیم، در آخرین دوره مجلس شورای ملی 20 نماینده زن حضور داشتند، اما با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ...
انتقال آموزه های دینی و فرهنگی از طریق زبان هنر ماندگار است
آموزه های دینی از طریق زبان هنر به جامعه انتقال یابد، ما به همان اندازه می توانیم در راستای نهادینه ساختن این امر موفق عمل کنیم. جانشین فرمانده سپاه آستارا نیز در این جلسه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را بر پایه فرهنگی بنا نهاد، افزود: مشکلات جامعه را به وسیله فرهنگ و با هزینه کمتری در جامعه می توانیم حل کنیم. سرگرد بهزاد قنبری از هنرمندان خواست آسیب های ماهواره، اعتیاد ...
مروری بر کمدی های تلویزیون از دهه 70 تا امروز
...> موفقیتی نظیر نوروز 72 کافی بود مسئولان شبکه یک بار دیگر تولید برنامه دیگری را به گروه جوان مهران مدیری بسپارند. او همراه برخی بازیگران نوروز 72 و اضافه کردن چند چهره جدید ازجمله رضا عطاران و...، پرواز 57 را برای دهه فجر سال 72 ساخت؛ کاری موفق تر و حتی بهتر از نوروز 72. مدیری با تیز هوشی توانست نظر مردمی را که این بار از او و گروهش شناخت پیدا کرده بودند به خوبی تامین کند. نوروز 73 ...
تمجید یک استاد انگلیسی از شیخ عیسی قاسم
یک استاد دانشگاه در انگلیس از ایستادگی شیخ عیس قاسم در برابر رژیم آل خلیفه تمجید کرد.. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سال 2011، سالی بود که مردم بحرین در اعتراض به سلسله اقدامات خصمانه رژیم آل خلیفه علیه آنها از اعمال تبعیض گرفته تا نادیده گرفتن حقوق شیعیان، به یکباره به خروش آمده و علیه این رژیم قیام کردند. از زمان زمان تاکنون حدود 6 سال می گذرد اما انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین همچنان با قدرت ...
فیلمهای سینمایی تلویزیون در تعطیلات آخر هفته
قدیم پدر مرحوم جک است و به همین خاطر جک پرونده او را بلافاصله قبول می کند. ابتدا به نظر می رسد که گری یک تاجر فعال است که ماهی چند بار به اقصا نقاط جهان سفر می کند و در یکی از این سفرها ناپدید شده است اما تحقیقات جک نشان می دهد که گری در واقع یک قاچاقچی مواد مخدر است که با همکاری یک کارتل تجاری بزرگ در استرالیا اقدام به این کار می کرده است. پس از این تحقیقات شخصی به نام دیوید از اداره پلیس با جک ...
برداشتی از فیلم دختر ساخته تحسین برانگیز رضا میرکریمی
. یکی از دخترها که در آستانه ازدواج است خانواده را خیلی مهم تلقی می کند و مهاجرت را نوعی فرار می داند و انتخاب دانشگاه های آبادان برای ادامه تحصیل توسط ستاره، نشان از اهمیت کیان خانواده در نظر این کارگردان خوش ذوق ایرانی است. در این آشفته بازار سینمای ایران که رنگ و بوی خانواده رو به افول است و فیلم هایی نظیر بارکد که هیچ ارزش حرفه ای و محتوایی ندارند ساخته می شود، این دست فیلم ها ارزش زیادی پیدا ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
؛ مبادا آن را موجب فخر و مباهات بر دیگران قرار دهی! صعصعه پاسخ داد: نه، یا امیرالمؤمنین، بلکه آن را اجر و ذخیره آخرت می دانم. علی(علیه السلام) فرمود: به خدا قسم من تو را کم هزینه (برای نظام اسلام) اما پرتلاش می بینم. صعصعه پاسخ داد: به خدا قسم شما در نظر من بسیار آگاه به خداوند هستی و او در نظر شما بزرگ است. شما نیز نزد پروردگارت جایگاهی بلند داری و اهل حکمت و نسبت به مؤمنان مهربان و رحیم هستی. ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
شعار سال: مقام معظم رهبری در سال جاری تاکید خاصی روی بحث انقلابی گری داشتند و دوگانه اصیل انقلاب و ضدانقلابی را با عنوان دوگانه اساسی نظام جمهوری اسلامی در مقابل دوگانه ها و دوقطبی های کاذبی مانند تندرو و میانه رو مطرح کردند. ایشان در مراسم 14 خرداد و همچنین در حرم امام رضا(ع) به طور مفصل به این موضوع پرداختند و ویژگی ها و شاخصه های انقلابی گری را مطرح کردند. رهبری انقلاب در همان سخنرانی به عمل ...
مختصری در باب زندگی حضرت صادق علیه السلام
وارث : حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مذهب جعفری ( شیعه ) در روز 17ربیع الاول سال 83 هجری چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش "ام فروه " دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. کنیه آن حضرت : "ابو عبدالله " و لقبش "صادق " است . حضرت صادق تا سن 12 سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلما تربیت اولیه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام ( ع ) از خرمن ...
چرا احمد متوسلیان این همه خاطرخواه دارد؟
بیت المقدس با نظر فرماندهان دائم تغییر می کرد و این تغییرات عمدتا معطوف به نظرات حاج احمد متوسلیان بود و من و آقای محسن رضایی در جلسات بیشتر چشم مان به دهان متوسلیان بود تا نظر نهایی را بگوید و طرح را تصویب و اجرا کنیم. نهایتا همان طرح نهایی مد نظر حاج احمد تصویب شد که بر اساس آن تیپ محمد رسول الله از سمت راست نهر عرایض به سمت شلمچه تا نهر خَیّن و اروند رود حرکت کند؛ در آنجا کارزار سختی ...
پرداخت پاداش بازنشستگان و فرهنگیان از زبان سخنگوی دولت
امنیت ملی یک کمیته خاص تعریف و اشخاصی نیز تعیین شده است تا بر چگونگی انجام برجام نظارت کرده و گزارش دهند. وی گفت: اینکه مواردی از نظر ما با روح برجام و یا با خود برجام تعارض دارد باید گفت که طرف مقابل نیز برخی از اقدامات ما را نقض برجام می داند. نوبخت در ادامه اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، هیئتی ویژه در حال بررسی است و موارد را به شورا و مسئولان نظام گزارش می ...