سایر منابع:
سایر خبرها
عصر امامت حضرت صادق(ع) در نگاه رهبری
به گزارش پیک نکا ، رهبر معظم انقلاب در بخشی از کتاب "انسان 250 ساله" عصر امامت حضرت امام صادق علیه السلام را مورد بررسی قرار داده اند. * بیان گوشه ای از فضای دوران امام صادق (ع) در فضای پریشان و غم زدۀ کشور اسلامی که فقر و جنگ و بیماری، همچون صاعقۀ برخاسته از قدرت طلبی و استبدادِ حکمرانان اموی بر سر مردم بینوا فرود می آمد و می سوخت و خاکستر می کرد، پرورش نهال فضیلت، تقوا ...
تحولات منطقه ای نشان از پیروزی حق بر باطل دارد
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش غربی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، حجت الاسلام قربانعلی صفایی پور در خطبه های نماز جمعه این هفته میامی به میزبانی مسجد جامع این شهر، ضمن تحلیل مباحث سیاسی کشورهای منطقه از تضعیف داعش تا کودتای ترکیه، ابراز داشت: نظام ایران در خاورمیانه با جبهه عربستان آمریکا و داعش تکفیری ها در حال مبارزه است و اگر مدیریت مطلوب و مناسب و تدابیر ویژه مقام معظم ...
برگزاری مراسماتی همچون جشن حافظ موجب ترویج بی بند و باری و تربیت دیوث است/ آقای وزیر ارشاد، أین تذهبوا؟!
: اینها کسانی هستند که اگر قدرت پیدا کنند، نماز را اقامه می کنند و زکات می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. امام جمعه پیشوا اظهار داشت: وقتی می خواهیم مسجد و حوزه علمیه بسازیم، می گویند پول نداریم، ولی چطور برای برگزاری چنین مراسماتی پول دارند؟ خطیب نماز جمعه پیشوا خطاب به وزیر ارشاد گفت: این تذهبوا؟ (کجا می روید) وظیفه شما اقامه نماز و تربیت عبد صالح است نه اقامه فساد و تربیت دیوث. انتهای پیام/ ...
رازی که جز پس از ظهور، آشکار نمی شود/ امام صادق و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت
اشک می ریزی و دیده ات گریان است و چه حالتی این سوگواری را بر شما درآورده است؟ امام صادق علیه السلام آهی سوزناک از ته دل کشید و هراسش را از آن نشان داد و فرمود: وَیلَکُمْ نَظَرْتُ فِی کِتَابِ الْجَفْرِ صَبِیحَةَ هَذَا الْیوْمِ وَ هُوَ الْکِتَابُ الْمُشْتَمِلُ عَلَی عِلْمِ الْمَنَایا وَ الْبَلَایا وَ الرَّزَایا وَ عِلْمِ مَا کَانَوَ مَا یکُونُ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ الَّذِی خَصَّ اللَّهُ ...
هیچ مکتبی به اندازه اسلام ارزش و کرامت انسان را والا نمی داند/آمریکایی ها باید از جاری کردن نام حقوق بشر ...
درگاه حق خنثی می کند. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه علمای اخلاق نیز یکی از راههای نفوذ شیطان و نفس را در درگیری بشر با وسوسه و گناه، ناامیدی انسان از در گاه حق می دانند، گفت: رعایت تقوا به هر میزبان که برای انسان مقدور است او را از تلاش برای نزدیکی به حق ناامید نمی کند. وی با اشاره به روز جهانی حقوق بشر گفت: اصل تکریم انسان از اصول مطرح شده در قرآن ...
گناه و فساد سبب ناکامی و نابودی ملت ها می شود
ها را از گناه باز دارند و آنان را به کارهای نیک دعوت کنند. مولوی اسماعیل زهی برخورد فیزیکی با افراد گناهکار را وظیفه حاکم اسلامی ذکر کرد و ادامه داد: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود خداوند متعال افراد آن جامعه را به عذاب گرفتار و ظالم را بر آنان مسلط می گرداند. وی تاکید کرد: وظیفه شرعی و دینی مسلمانان است که از روی حکمت و دلسوزی مردم را از گناه منع و بر عمل به ...
دهه کرامت فرصت مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، آیت اله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه های نماز جمعه این هفته زنجان اظهار داشت: همزمان با میلاد باسعادت حضرت معصومه(سلام اله علیها) تا ولادت امام رضا(علیه السلام) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است. خطیب جمعه زنجان با یادآوری اینکه در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به کرامت انسانی بهاد داده نمی شود، خاطرنشان کرد ...
ضرورت اختصاص بودجه فرهنگی ارشاد به نهاد ائمه جمعه
باید رفتار و گفتار حضرت معصومه(س) را الگوی زندگی خود قرار دهند. وی با بیان اینکه امروزه عده ای به نام حقوق بشر و کرامت انسانی وحشیانه ترین جنایات را در حق بشر انجام می دهند، گفت: تروریست های تکفیری در مقابل دوربین و رسانه ها اقدام به گردن زنی یک کودک بی گناه سوری می کنند. حافظ نیا ادامه داد: مدعیان حقوق بشر به جای محکومیت این جنایات، از تکفیری های داعش و سلفی با تزریق مالی و ...
مقاومت کارگشاترین استراتژیک در مقابل مستکبرین عالم است
امام صادق(ع) برای اصلاح جامعه اسلامی بود، برگرداندن مردم از اسلام بی تأثیر به اسلام مؤثر بود، تربیت 4000 شاگرد برجسته بصورت تخصصی برای معرفی اسلام ناب بوده است. وی بیان کرد: از هرکس حرف را نپذیرید با زبان نرم و بظاهر خیرخواه شما را از ارزشها دور و تسلیم بیگانگان می کنند، در آن هنگام که نااهلان بر شما مسلط شوند و باطل بر جای خود استوار شود، جهل و نادانی بر مرکب ها سوار و طاغوت زمان قدرت یابد و ...
یکی از راه های به دست آوردن کمال در انسان حفظ زبان است/شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نهادی مردمی و انقلابی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خبرنیمروز ، حجت السلام والمسلمین محمد قاسمی با بیان اینکه پرهیز از بیهوده گویی و شنیدن سخنان لغو، از کرامت آدمی است، اظهار داشت: امام زین العابدین (ع) می فرماید: سخن زیبا مال و ثروت را زیاد می کند؛ روزی را افزایش می دهد، مرگ را به تأخیر می اندازد؛ آدمی را محبوب خانواده اش می سازد و او را وارد بهشت می کند. وی به زیان های سخن گفتن زیاد اشاره ...
نماینده ولی فقیه در سپاه: قدرت موشکی ایران در حقیقت قدرت اسلام است/ دشمن دنبال امور فراهسته ای است
...> سعیدی با بیان اینکه در طول تاریخ تقابل دو جبهه حق و باطل را به کرات شاهد بوده ایم ، اضافه کرد: هیچ گاه تقابل بین این دو جبهه، به گستردگی امروز نبوده است که در یک طرف انقلاب اسلامی، رهبری و مردم انقلابی و در طرف دیگر مجموعه ای از استکبار جهانی از آمریکا، اروپا و ارتجاع منطقه قرار گرفته باشند و این تفاوت دیگر عصر امروز با عصر رسول گرامی اسلام(ص) است. وی عنوان کرد: در عصر پیامبر اکرم(ص ...
مساله حقوق های نامتعارف دل ها را جریحه دار کرد/ارگان های مسوول در تولید کالای فاخر فرهنگی کوتاهی نکنند
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: مسئله حقوق های نامتعارف مردم را اندوهگین و وجدان های خفته را بیدار کرد. وی ادامه داد: غفلتی واقع شده است، ما ادعای حکومت علوی داریم حضرت علی ابن ابیطالب(ع) در خطبه شقشقیه می فرمایند:علی را چه به حکومت،علی مرد خدا و مرد عشق است دل ذوب شده ای با خدا دارد چرا حکومت را قبول کرد. امام ...
گرایش به اشرافی گری در بین مسئولان از مصادیق غفلت است/آمریکا صحنه گردان فتنه علیه ایران
القعده میلاد حضرت معصومه(س) که روز دختران نیز نامگذاری شده و یازدهم ذی القعده میلاد شمس الشموس، انیس النفوس، حضرت امام رضا(ع) است که چند سالی است که فاصله میلاد حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) را دهه کرامت نامگذاری کرده اند که این دهه فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ و اخلاق رضوی علیه السلام است. وی افزود: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم دختر معصوم است هم خواهر معصوم و هم عمه معصوم ...
امام صادق(ع) هیچگاه به افراطی ها و تفریطی ها روی خوش نشان نداد
...، باید جاذبه شما از دافعه بیشتر باشد و به حد افراط وتفریط نرسد. * احیاء شعائر و امربه معروف و نهی از منکر نکته دیگری که امام (علیه السلام) خیلی مراعات می کردند، مسئله احیای شعائر و امربه معروف و نهی از منکر بود؛ به هیچ قیمتی بر سر احیای امربه معروف و ابطال منکر معامله نمی کردند، مرحوم کلینی در کافی این قصه را از هارون بن جهم نقل می کند که در حیره با امام صادق علیه السّلام ...
آشتی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
پیوند با آن ها، جایگاه آن ها و نسبت شان با خداوند، نسبت شان با شیعیان و چند موضوع مهم دیگر است. بخش دوم غم نامه ای از مظلومیت، تنهایی و اضطرار امام زمان علیه السلام و بی مهری ها، بی وفایی ها و غفلت ما نسبت به ایشان، و قهر و فرار ما از او، و نیز گله ها و انتظارات حضرت از شیعیان و هم چنین راه آشتی و جبران تقصیرهای گذشته، وصال و برنامه ریزی جدید برای داشتن رابطه ای صحیح و صمیمی و عاری از بی ...
انتخاب شهیدان جوزی شهادت سرخ بود/ عروج شهدای خمسه سادات در عید قربان
علی اکبر (ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حیات اذعان داشت که در دوران دفاع مقدس به صورت مستمر 6 نفر از اعضای خانواده در جبهه ها حضور داشتند. پدرم می گفت اگر همه در راه امام (ره) شهید شوید کم است وی در ابتدای سخنان خود، یکی از دلایل اصلی علاقه خانواده اش را به جهاد و حضور در جبهه های جنگ ، مجاورت و هم نشینی با شهید بزرگوار مهدی شاه آبادی پیش نماز محله چیذر دانست و گفت : قرابت ...
غرب عامل کشتار مسلمانان در خاورمیانه است/ امپراتوری رسانه ای غرب پشتیبان نظام آل سعود
معصومه (س) که به نام روز دختر نامگذاری شده است، اظهار داشت: وی مانند حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) عشق عمیقی به ولایت داشت و زمانی که برای دیدن امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس مشهد مقدس بود مخالفان امامت وی را از دیدار با آن امام محروم کردند. حجت الاسلام نقی باقری افزود: بانوان مسلمان در تمامی برهه های تاریخی نقش های مختلف و تاثیرگذاری را برای زنده نگاه داشتن دین اسلام ایفا کرده اند و در زمان ...
مبنا و معنای ملاکات قانون گذاری در شریعت
ایجاد کرده است. مثلاً گفت که درست است که زن از شوهر باید اطاعت کند اما ای شوهر تو حواست جمع باشد و باید رفتار درستی داشته باشی. در آن زمان یک قبیله اگر فردی از قبیله دیگر را می کشت، قبیله فرد مقتول برای انتقام کشی مثلاً ده نفر را می کشتند. پیامبر در چنین شرایطی گفت این نادرست است و اگر یک نفر از شما کشتند شما هم تنها حق دارید یک نفر را بکشید و نه بیشتر و آن هم اگر نکشید بهتر است و عفو کنید”. [3 ...
شهادت امام جعفرصادق(ع) تسلیت باد
دست من خارج شد، به من باز نخواهد گشت. آن مرد که حضرت را نمی شناخت و از بزرگواری ایشان متعجب شده بود، پرسید: این مرد کیست؟ گفتند: جعفر بن محمّد علیه السلام است. گفت: چنین کاری از مانندِ چنین کسی سر می زند! بحارالانوار، ج47، ص23 2- شخصی می گوید: شبی باران می بارید و من پشت سر امام صادق علیه السلام می رفتم که چیزی روی زمین افتاد. رفتم و سلام کردم. فرمود: جستجو کن و آنچه روی زمین یافتی به ...
بیانیه اعتراضی به فیش های حقوقی نجومی!
امام حسین علیه السلام 111• فارس| فیروزآباد| هیئت محبان شهدا 112• اسلامشهر| هیئت منتظران ظهور 113• آذربایجان| هیئت دانشجویی عاشقان ثارالله دانشگاه مدنی 114• تهران| هییت عشاق الزینب سلام الله علیها 115• مازندران| کلار آباد| هییت زینبیون سلام الله علیها 116• کهگیلویه و بویر احمد| گچساران| هیئت شهدای گمنام 117• اصفهان| نجف آباد ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
: من در مسجد کوفه نهصد استاد حدیث مشاهده کردم که هر کدام از جعفر بن محمّد حدیث نقل می کردند . (5) امام صادق (علیه السلام) در سال 114 هجری رهبری امت را به دست گرفت. آن حضرت در مجموع دوران امامت خود با خلفایی چند از بنی امیه و بنی عباس معاصر بود. از خلفای بنی امیه افرادی مانند: هشام بن عبدالملک بن مروان، ولید بن یزید بن عبدالملک، یزید بن ولید بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید بن عبدالملک ...
چیستی و چرایی زمینه سازی برای ظهور
آن توجه می شود، به طور عمده، زیر عنوان پیروی خالص از خداوند و ولی او گرد می آیند؛ زیرا شناخت خداوند و امام زمان عجل الله فرجه و باور به آنان، باید در رفتار دیده شود و تبلور حقیقی آن در فرمان برداری خالص و فراگیر از آن نورهای پاک آشکار گردد. همسوکردن رفتارها، نیت ها و جهت گیری ها، بر پایه خواست رهبر الهی، از مهمّ ترین ویژگی های رهروان راستین است و این به خوبی در زمینه سازان ظهور و یاران امام مهدی ...
سه منبع پژوهشی برای مطالعه درباره شخصیت امام صادق(ع)/ چگونه امام زمان(عج) بر دنیا مسلط می شود+ پاسخ امام ...
السلام را واجد مباحثی ارزشمند دانست. به گزارش فارس، یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت و عصر ظهور پرسیده می شود، این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر قیام می کنند، آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ مسبوطی به این پرسش پاسخ داده است که بخش دوم آن با برسی منابع حدیثی در ادامه می آید: در منابع حدیث تعبیرات جالبی دیده می شود که به طور ضمنی پاسخ رسا و روشنی برای سؤالات فوق در بر دارد؛ از ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
...> آقایان بعضی از ما بار اهل بیت علیهم السلام هستیم! روی دوش هستیم! امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید فرمود: والله اگر نگاه و دعایم را از شیعیان بردارم شیعیانم را تکه تکه می کنند. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: یک عده از شیعیان ما روی زمین می نشینند و جمع می شوند و فضایل ما اهل بیت علیهم السلام را می گویند به آنجا ملائکه می آید. بعضی از ما نگاه و نظر اهل بیت علیهم ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
جهنم در مقابلاعمال بد، خود را ملزم و پایبند به اوامر الهی میداند وتخطی از حد وذات شرع را ظلم به نفس خود و جامعهاش میداند.در اینجا امام جعفر صادق (رضی الله عنه) با صداقت قلبی میفرماید:دین مایه زینت و آرایش هر فرد مسلمان است، انسان بی دین همچو خانه مخروبهی مکان حشرات موذی است. امام جعفر صادق (رضی الله عنه) در گزینه سوم میفرماید: بخشش وگشادهروی انسان مسلمان در تقوایش هویدا است، وقتی انساناین ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
سید هاشم وفایی السلام ای حجت حق بر زمین السلام ای حجت حق بر زمین حضرت صادق امام المومنین یا ولی الله یا کهف الوراء فانیا لله ای مرد خدا ما خدا را با تو پیدا میکنیم دیده با یاد تو دریا می کنیم با تو احیا شد قیام اهل بیت با تو رونق یافت نام اهل بیت ای فقیه بی بدیل روزگار ...
زن مظهر خلاقیت الله
کُلُّکُم مسئول عَن رَعیَّته [34] ؛ تمامی شما نگهبان و همگی مسئول زیردستان خود هستید. چنان که قرآن کریم در وصف اسماعیل صادق الوعد می فرماید: وَ کانَ یَامُرُ أهلَهُ بِالصَّلاه وَ الزَّکاهِ و کانَ عِندَ رَبّهِ مَرضِیّا [35] ؛ او همواره خانواده اش را به نماز و زکات فرمان می داد و همواره مورد رضایت پروردگارش بود . اینکه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام ...
معبری که خدمات اسلام را شاخص و دزدان علم را رسوا می کند
فرموده است بزرگان ما می فرمایند علم را به دست بیاورد و لو در جاهای بسیاری دور باشد توصیه های مکرر دین مابه علم ]موزی است چون اسلام دین حق است دین علم است. اگر مکتبی باطل باشد می خواهد مردم چیزی ندانند اما اسلام دین علم و دانش است در اسلام در حضوص کیهان و کهکشان ها حرف دارند در جغرافیا قل سیرو فی الارض در جنین شناسی حیوان شناسی گیاه شناسی علم طب علم شیمی علم ریاضی و ... اسلام و دین ما حرف ...
گناه اصلی که ظهور را به تأخیر می اندازد، ناتوانی مدعیان ولایت مداری در زندگی دسته جمعی است
داشته باشد. خداوند می فرماید: الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم (محمد/1) کسانی که کافرند و با حق درگیر می شوند، خدا اثر اعمال آنها را از بین می برد. حالا فرض بفرمایید اگر ما این آیه را در ارتباط با آمریکا، باور کنیم، چه نگاه متفاوتی پیدا خواهیم کرد! مهمترین موضوع در معارف مهدوی بهبود وضع مدعیان ولایتمداری است نکتۀ دوم این است که در روایات ...