سایر منابع:
سایر خبرها
همایش بین المللی شمس تبریزی با تجلیل از شمس پژوهان پایان یافت
همایش بین المللی شمس تبریزی شامگاه چهارشنبه در مقبره این عارف نامی با تجلیل از شمس پژوهان به کار خود پایان داد. به گزارش ایرنا، نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه این همایش با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ها و محافل علمی و فرهنگی با محور عرفان ناب اظهار کرد: چنانچه این همایش ها با انحراف های عقیدتی و عرفان های کاذب مقابله کنند، بسیار کارساز خواهند بود. سید تقی کبیری ...
نماینده خوی خواستار ثبت جهانی آرامگاه شمس تبریزی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سیدتقی کبیری در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی در خوی گفت: برگزاری همایش ها، گردهمایی ها، کنگره ها و محافلی که بتواند در عرصه مسیرگشایی عرفان های حقیقی و ناب اتفاقات این چنینی بیفتد یقینا در مقابله با انحراف های فکری، عقیدتی و عرفان های کاذب بسیار کارساز خواهد شد. وی افزود: امروز نیاز بشرِ غرق در مادیات، تکنولوژی ...
یادمان شمس تبریزی؛ مصداقی از جایگاه والای عرفانی تبریز
را دگرگون کرد؛ تا به حدی که درس و وعظ را به یکسو نهاد و اهل وجد و سماع و شاعری شد . این تغییر حال مولانا، بر مذاق طرفداران وی و اهالی شهر، خوش نیامد و بنای ناسازگاری و اذیت شمس را نهادند و شمس، در نوبت اول، قونیه راترک گفت؛ اما مولانا وی را بازگرداند. بازهم آزار و اذیت های مردم، شمس را فراری داد و این بار کسی از وی خبری نداد؛ شوریدگی و سرگشتگی مولانا در فراق شمس، وی را در مثنوی به تصویر ...
جدل بر سر تصوف/ نگاهی به دیدگاه های مخالفان و موافقان برگزاری کنفرانس شمس
که بحث به ساخت مقبره شمس تبریزی در خوی رسیده است. اما با همه این اوصاف جدل تازه بیشتر بر سر عرفان و تصوف است تا مقبره و آرامگاه شمس. موج مخالفت ها با اعلام برگزاری کنفرانس شمس تبریزی بخشی از مخالفان از دو سوی متفاوت درباره این کنفرانس به اظهارنظر پرداخته اند. در حالی که برخی مساله را بر اساس ساخت آرامگاه شمس تبریزی قرار داده اند، بعضی دیگر دقیقا سیبل حمله را به سمت عرفان و ...
با مدعیان طب اسلامی برخورد کنید
پرستیدنی نیست آورده است: با وجود شهرت مولانا جلال الدین محمد بلخی در ایران و صد البته در جهان، انسان امروزین و به ویژه فرد ایرانی هنوز تکلیف خودش را با او روشن نکرده است. از سویی برخی مولوی و چهره برجسته معاصرش شمس تبریزی را با نسبت های ناروا تخطئه می کنند.... از سوی دیگر هم شاهد اظهارنظرهای متعصبانه و ناسیونالیستی افراطی نسبت به مولانا هستیم که به جنجال ایرانی بودن یا ایرانی نبودن او دامن می زنند یا ...
از جلوه گری دیدگاه های شمس در مولوی تا تلفیق عشق و عقل
شعر شکوفا شد. هنوز کسی نمی داند شمس به مولانا چه گفت که این گونه دگرگون شد اما چیزی که مشخص است این است که شمس تبریزی یک عالمِ جهان دیده بود. وی به این شعر مولوی که می گوید" از تو، به حق، رسیده ام، ای حق حق گذار من! / شکر ترا، ستاده ام، شمس من و خدای من! " اشاره کرد و یادآور شد: حسین بن منصور حلاج که از عارفان زمان خود بود به اکبر عرفان رسیده بود و کلمات قاصر بود که دیدگاه او را بیان ...
شمس در وجود مولوی خود را یافت
رابطه او با شیخ برکت آورده است: ماجرای شمس و مولانا با همه شگفتی و غرابتش در عالم عرفان بی سابقه نیست . وی شمس تبریزی را انگیزه تولد ثانی و توسعه شخصیت مولوی معرفی کرده و می گوید: شمس، مولوی را به امکانات وسیع بالقوه ذهن خودش آشنا کرد و مولوی از طریق شمس دریافت که او تنها او نیست که در محافل درس و مشق می نماید . وی افزوده است: قرابت روحی شمس با مولوی آن قدر زیاد بود که شمس ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
تنوع دینی هند؛ الگویی برای جهان
...> او در بخش دیگری از این نوشتار طنز، شعر را بدتر از سینما دانسته و آورده است: همه چیز از همین شعر کوفتی و شاعران کوفتی تر شروع می شود. همین مولوی و شمس فکر می کنید کم آبروریزی کردند؟ آدم خجالت می کشد بگوید. بعد از آن وقت مردم ما نادانسته و غافل پول خرج می کنند، می روند قونیه... از این کار بدتر؟ بدتر از زیارت مولانا، زیارت شمس. قونیه در ایران نیست هرکس آنجا هر غلطی می خواهد بکند بکند.... بد واقعی ...
الیف شافاک؛ زن محبوب این روزهای بازار کتاب
چنین توفیقی در بازار ایران نداشته اند اما با کمی جستجو می توان دید که در چند سال گذشته جامعه متوسط کتاب اخوان ایران به آثاری که به نحوی ارتباطی داشته با ماجرای شمس و مولانا واکنش مثبتی نشان می دهند. حتی اگر بازخوانی خاصی از این جنس عرفان باشد. مثلا یکی از عامه پسندترین آثار مرحوم زرین کوب یعنی پله پله تا ملاقات خدا تا مدت ها در سبد خرید کتاب خانواده های ایرانی در سال های دهه هفتاد و حتی ...
هیمنه فرقه های معاند در مقابل شیران شیعه، پوشالی است/ حزب اللهی ها همچون امیرالمومنین(ع) در عین اقتدار، ...
های جنگی و دفاع مقدس را به نمایش عمومی گذاشته بود. یک غرفه هم برای جنگ نرم با عنوان غرفه ادیان و فرق ترتیب داده شده بود که در آن بازدیدکنندگان با گروه ها و فرقه هایی که در کشور عزیز ما فعال هستند آشنا می شوند. در این غرفه به بعضی از فرقه های جدید و قدیم اشاره شده بود. من جمله گروه ها و فرقه های صوفی منش فعال در دزفول را به نمایش گذاشته بودند. با وجود اینکه شاید این غرفه از نظر ظاهری و ...
اهمیت هم نشینی، تبرک و توسّل به اولیاء الله در مثنوی
، است که چه بسا به مناسبت کلام در ذهن مولانا تولد یافته باشد. البته پیش از مثنوی در احیاء العلوم و کیمیای سعادت غزالی، حکایت هایی وجود دارد که در آنها مرد معیل و نیازمندی بر مزار یک محتسب نیکوکار می گرید و حاجتش روا می شود، اما آن محتسب نامش بدرالدین عمر نیست و در مصر است، نه در تبریز. به هر حال، همان گونه که پیش از این اشاره کردیم در منظر مولانا قصه و حکایت صرفاً یک پیمانه برای بیان ارشادات است و ...
شناخت مان از هند کم است/ تأثیرات فرهنگ ایرانی اسلامی بر شبه قاره
متاثر از اسلامی متاثر از فرهنگ ایرانی است؟ بله افراط گرایی که ما در کشورهای همسایه گاهاً می بینم در هندوستان این گونه افراط گرایی را نمی بینیم. *نگاه مسلمانان هم نسبت به خودشان آیا یک نگاه مسالمت آمیز است؟ تفاوت اعتقادی همانطور که در همه جا هست در هند هم وجود دارد و در جاهایی با هم اختلاف دارند که نمی شود منکر آن شد. اما در مبانی اصلی اسلام اختلافی ندارند. اما نگاه ...
خاقانی خیلی خودش را فریاد می زند
، برخی از شعرها در حوصله هایی از گفتمان اخلاقی و پند و نصیحت و شکل هایی از عرفان درونی و اخلاقی و باورهایی از خردورزی سروده می شوند. این گونه شاعران می خواهند مفهوم و اندیشه ای را به مخاطب ابلاغ کنند. بنابراین گفتمانی وجود دارد که می توانیم آن را پند و نصیحت نام بگذاریم که در آن منِ شاعر پیدا نیست و شاعر از خودش نمی گوید. در این عرصه، زندگیِ شخصی شاعر مطرح نمی شود و گویا شاعر از دریچه ای بیرون از ...
فیبا نباید ما را مجبور به انتخاب بین ورزش و اعتقادات کند
(همانطوری که در شعارهای اصلی این فدراسیون دیده می شود) زمان آن است که قوانین دست و پا گیر برای دسترسی عمومی به این رشته ورزشی را لغو کند و بسکتبالیست ها را مجبور به انتخاب میان ورزش و اعتقاداتشان نکند." بلقیس به زمان هایی اشاره می کند که قصد کنار گذاشتن بسکتبال را داشت؛ اما به این نتیجه رسید که این مبارزه دیگر به خودش محدود نمی شود و تعداد زیادی از زنان محجبه در سراسر دنیا با او در این ...
بررسی فعالیت های علمی و سیاسی علمای مشهور اواخر حکومت صفویه 2
...> کشمیری در مورد وی می نویسد: جمال المحققین مولانا آقا جمال الدین بن آقا حسین بن جمال الدین محمد خوانساری از محققین زمانه و مدققین یگانه بود و فضائل جمال و کمال علمش برالسنه جمهور و در کتب رجالیه مسطور است بالجمیله او مرجع علما و فضلا و ملجا و ملاذ خاص و عام بود.(کشمیری، بی تا: 191) همان طور که گذشت، وی یکی از علمای معروف و حاضر در حکومت از سوی شاه سلطان حسین بود. حضور در مجلس تاج گذاری شاه صفوی ...
فاصله گرفتن تدریجی شعر و قصّه از زندگی مردم
تشویق بچّه های طنز پرداز است که جایزه ای بگیرند وتشویق شوند و خاطره ای برایشان بماند؛ و هم جامعه را با طنز آشنا میکند و توضیح میدهد که طنز به معنای لوس بازی، لودگی و توهین نیست. شاعرانی را ازسراسر ایران دعوت می کنیم. شعرهای مطرح بیان می شود و مردم با شعر های طنز آشنا می شوند . استقبال از جشنواره خارستان فوق العاده است . در جشنواره های معمولی شعر مثلاً شبی صد نفر می آیند. اما در شب شعر خارستان که در ...
دیگر تکلیفی برای ساخت فیلم جنگی ندارم
مختلف که هیچ متکثر هم نیست. وقتی می گویید مختلف، یعنی دیدگاه های مختلف و آدم های مختلف وجود دارد که این دیدگاه های مختلف می توانند فیلم شان را بسازند. نه. این گونه نیست. یک دیدگاه جدی تری توانسته بگوید. دیدگاه دفاع مقدس را من باید تعریف کنم و نتیجه اش این چیزی شده که الان در خصوص دفاع مقدس ایجاد شده. البته اشاره می کنم رابطه خود دفاع مقدس و مردم صد در صد است. همه در خانواده، اقوام، کوچه یا محله ...
از ضرورت مبارزه با تروریسم تا توسعه گردشگری
گذشته در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری سیاست خارجی فعال را از اصول مهم توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد . وی در این مراسم تصریح کرد: سیاست خارجی یک دولت و نحوه ارتباط آن با کشورهای مختلف از پایه های اساسی جذب گردشگر می باشد . رییس جمهوری گفت: اگر شرایط سیاست خارجی کشورمان در جهان نامطلوب باشد و نتوانیم به توطئه ایران هراسی غلبه کنیم، بدون تردید در جذب گردشگر هم موفق نخواهیم ...
پایان در آغاز راه
چرا خودت را اذیت می کنی؟ برابر فتوای امام در این گرمای 50 درجه نباید روزه گرفت. گفت: جوادی! من با خدای خویش پیمانی جداگانه دارم. فلاحی اهل مطالعه بود و تاریخ ایران و جهان را خوب می شناخت. به شعر و عرفان علاقه مند بود و از مولانا و شمس تبریزی یاد می کرد و به دکتر چمران از اینکه توانسته بود بین عرفان و رزم که دو مقوله جداگانه بودند قرابت ایجاد کند عشق می ورزید. با کمال تأسف تیمسار فلاحی ...
مبانی نظری علوم انسانی در دانشگاه ها با مبانی نظری اسلام در تضاد است
از فضای علمی حل می کند؟ در حالی که هم اکنون بسیاری از دستاوردهای علمی کشور که به صورت مقاله در نشریات بین المللی چاپ می شود، نه تنها مشکلی از مشکلات کشور حل نمی کند، بلکه عموماً در حال پاسخ به چالشهای کشورهای توسعه یافته اند، آیا با ورود این دانشگاه ها به داخل کشور، این مشکل حل خواهد شد؟ بنا بر خطوط ترسیم شده رهبری، باید مسیر حرکت رسیدن به تمدن اسلامی باشد، با این فرض، آیا چالشهای حال حاضر کشور ...
قانون هایی که بازنشسته می شوند/ راه دشوار رفاه
ازسوی معاونت حقوقی و بین المللی سازمان تامین اجتماعی انجام شده بود که اعضای هیات امنای این سازمان، ازجمله محمد یاراحمدیان، در گفت وگو با فارس از تدوین این پیش نویس اظهار بی اطلاعی می کردند و می گفتند که براساس مصوبه هیات دولت هر گونه تغییر یا بازنگری در قانون تامین اجتماعی جزو اختیارات هیات امناست و مدیرعامل و هیات مدیره تنها می توانند پیشنهاد دهنده باشند. باوجود اینکه ماده هفتادوششم و ...
سفر به استان قزوین/پرسش رییس جمهوری از دانش آموزان/اعتباری دیگر برای نجات دریاچه ارومیه
توسط یک خیر مدرسه ساز ساخته شده بود، زنگ آغاز سال تحصیلی 95-96 را به صدا درآورد. در این مراسم ، هزار پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی در سراسر کشور نیز مورد بهره برداری قرار گرفت. **نشاط را به مدارس بازگردانید رییس جمهوری از همه معلمان خواست که امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدارس کشور بازگردانند و تصریح کرد: باید اعتدال و میانه روی را بیاموزیم و بدانیم خشونت، افراط و تفریط، تخریب ...
آغاز عملیات احداث مجتمع فرهنگی دانشجویی انصارالمهدی به همت گروه جهادی دانشجویی قشم
های مختلف به ثمر رسیده است؛ به گونه ای که دوست و دشمن بر اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی اذعان دارند. آنچه مسلم است، استمرار پیشرفت های جمهوری اسلامی متوقف بر مجاهدت عموم ملت و به خصوص نخبگانی است که اکنون با اقبال ملت انقلابی ایران بر مسند مسئولیت نشسته اند و صد البته دارای وظیفه به مراتب سنگین تری هستند چرا که مجلس در رأس امور است. اکنون که در فصل تصویب برنامه ششم توسعه هستیم و نقش مجلس ...
پایه گذار هسته های مقاومت در ارتش چه کسی بود/ مردی که فرماندهان جوان ارتش جمهوری اسلامی را تربیت کرد
رژیم پهلوی را ترتیب دهد. جلسه ای در دانشکده افسری برقرار شد و سخنران در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چماقداران به خیابان ها ریخته اند و علیه قانون اساسی و سلطنت در حال شعار دادن هستند، ما هم قصد داریم به حمایت از قانون اساسی به خیابان برویم و تظاهرات کنیم تا مردم آگاه شوند. آقای نامجو که در آن جلسه حاضر بود، یک مرتبه از جایش بلند شد و با صدای بلند گفت: حالا ما چماق های مان را از چه کسی باید بگیریم ...
عطریانفر: هاشمی تغییر کرده است/ روحانی را خیرالموجودین اصلاحات می دانم
و گرفتاری هایی که گریبانگیر دولت بود را بر سر شوراها بریزد و در عین حال نقاط قوت و قدرت را برای خودش حفظ کند. ممکن است بپرسید پس در شوراهای شهر چه خبر است و چرا چپ و راست این همه زمین و آسمان را به هم می دوزند تا سهم بیشتری در شورا داشته باشند؟ این ناشی از یک نوع فقر فهم سیاسی است از این جهت ما تا نتوانیم مبانی خود را در حوزه مدیریتی شوراها و دولت درست تعریف کنیم، هر دولتی هم سرکار ...
چالش بازیگران برای ایفای نقش بیمار ایدزی/ بر مشکلات سرپوش نگذاریم
زمانیکه بعد از ارائه اطلاعات می فهمیدیم شخص هنوز متقاعد نشده است، بیان می کردیم که در حال حاضر زن و شوهرهایی وجود دارند که یکی از آنها مثبت و دیگر منفی است و همچنان با یکدیگر زندگی می کنند و از آنجایی که در سریال پریا این اتفاق به صورت نمایشی نشان داده شد، فکر می کنم بخشی از سوالات مردم هم حل شد زیرا راه های انتقال به خوبی در آن نشان داده شد. *و می خواهید بگویید این تاثیری است که یک مجموعه ...
سفر به قاره سیاه، مفهومی سه گانه از ثروت، استعمار و فقر
مذاکره نماید. در یک نگاه کلی به کشورهای آفریقایی، شاید اولین مفاهیم متبادر به ذهن ثروت، استعمار و فقر باشد چرا که مجموعه کشورهای این منطقه دارای منابع و ثروت های فراوان خدادادی هستند که همین مهم استعمار و طمع کشورهای منفعت طلب را به دنبال داشته و نهایتا فقر را برای مردم این سرزمین ها به وجود آورده و به همین دلیل وقتی نام کشورهای آفریقایی برده می شود فقر، گرسنگی، کمبود و توسعه نیافتگی را تداعی ...
مازنی: بجای عزل متخلفان منتظریم ملک الموت مشکلات را حل کند
اقتصادی پس از برجام مطلوب نیست. فارس: ما هرگز به دنبال چنین موضوعی نیستیم، به هر حال شما نماینده مردم هستید و باید در خصوص مسائل اقتصادی و دیگر موارد اظهار نظر کنید. مازنی: حرفه خبرنگاری به گونه ای است که یک چیز می گویید که ما بگوییم بله. فارس: اینکه وضعیت اقتصادی مطلوب نیست را همه می گویند و مسئولان نیز بر این موضوع اذعان دارند. پس شکی در آن نیست و نمی خواهیم به ...
سیما در سوگ سالار شهیدان
، حضور همه شهرستان های کشور را در شبکه یک به عنوان شبکه ملی و عمومی خواهیم دید. در این برنامه سعی شده است مجالس و محافلی پخش شود که در موضوع سوگواری امام حسین(ع) نو آوری و ابتکار دارند. همچنین در تعامل با مخاطبان برنامه، از بینندگان خواسته می شود، تا عکس ها و فیلم هایی را که از مراسم و مجالس عزاراری عاشورا گرفتند را برای برنامه ارسال کنند تا با نام خودشان پخش شود. مستند "هنر عاشورایی" با موضوع ...