سایر منابع:
سایر خبرها
تجلیل آیت الله جوادی آملی از خدمات حجت الاسلام احمد احمدی
الله محقق داماد با بیان اینکه امروز برای توسعه اخلاق و تحقق آن در جامعه زیاد نوشته شده اما اجرایی نشده گفت: امروز همه کشور برای اخلاق روضه و منبر شده است اما هنوز اخلاق نداریم و این سوال مطرح می شود که چرا در دانشگاه ما اخلاق آموزشی وجود ندارد؟ وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: یک عامل مهم برای تحقق اخلاق در جامعه داشتن اسوه و الگو است. اکنون عده ای عادت کرده اند که برخی را بزرگ کنند در ...
سرآغاز افراطی گری در اندیشه است/مدل صدرایی درمواجهه با افراطی گری
جامعه شناسی که به جای کنشگری ترجیح می دهد از کتابخانه و کتاب بیرون نیاید... همه اینها می تواند مقدمات افراطی گری را در جامعه فراهم کند. صلواتی در ادامه با اشاره به نگاه ملاصدرا گفت: ملاصدرا با نگارش دو اثر با نام های کسر اصنام جاهلیه و رساله سه اصل در صدد اصلاح اندیشه نخبگان برآمده است. با استفاده از امکانات درونی فلسفه ملاصدرا می توان فهرستی از برخی عوامل فکری افراطی گری ارائه کرد این ...
آیت الله احمد احمدی؛ عالمی عامل در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه
جهت تفاوت عرفان و اخلاق از همین نکته هویدا است که در عرفان افراد ثمره خلیق به بار می آیند و تمام تلاششان این است که بهشت و دوزخ را ببیند. بنابراین در جهاد اکبر تلاش سالک این است که آنچه را که در دسترس نیست ببیند. لذا از سویی ما خیال می کنیم که طی طریق همانند مسابقات دوندگی است. در حالی که شریعت مقصد است و می دود که به ما برسد . این همان فیض و کرم الهی است؛ لذا اگر به طرف حق برویم، خداوند در مقام ...
همایش علم النفس اسلامی در بلگراد برگزار شد
...: نفس انسانی در اسلام در شاخه های گوناگون علوم عقلی و سنتی اسلامی مورد بررسی و تحلیل تفصیلی قرار می گیرد که آن علوم عبارتند از علم کلام، فلسفه و عرفان. وی اضافه کرد: همه میراث بران علوم عقلی مذکور در اسلام در تحقیقات متقن خود و در چارچوب رویکردهای روش شناختی مختلف، به دنبال کشف ناب ترین تعالیم و پیام های قرآن کریم و احادیث پیرامون هویت نفس انسانی و ابعاد و مراتب گوناگون وجودی آن بودند ...
کتاب جدید از فیلسوف ضد هگل
همواره در آغاز سنت فلسفه غرب و یونان قدیم قرار می گیرد، یعنی زمانی که انسان ها برای اولین بار تلاش می کنند نظریه هایی تدوین کنند هم برای یافتن معنای جهان و هم یافتن پاسخ برای سؤال زندگی خوب چیست؟ . در دیگر شاخه های معرفت بشری تاریخ مقوله ای ثانوی، عرضی و چه بسا مزاحم است. مثلا کسی که امروز فیزیک می خواند به تاریخ فیزیک نیاز ندارد. کسی که درباره اتم ها مطالعه می کند اگر به دنبال عقاید اتمیست های ...
تمایز مکاتب فلسفی از مکاتب فلسفه سیاسی
است و اشراق بیشتر شهودی است، اما حکمت متعالیه شامل مکاتب مشاء و اشراق است یعنی در جایی که باید حصولی و در جای دیگر حضوری است. این استاد دانشگاه با اشاره به منطق درونی فلسفه سیاسی افزود: پدیده ها از جمله پدیده های انسانی، اجتماعی، سیاسی و مدنی دارای موارد مختلف معرفتی هستند که شامل واقعیت بیرونی، ماهیت و چیستی و اصل وجودی می شوند و همه بر وجود این سه وجوه توافق دارند. علم کامل آن چیزی ...
بدون استمداد از عرفان و فلسفه نمی توان به لایه های عمیق قرآن دست یافت
علامه آشتیانی اگر راه فلسفه درست است راه عرفان کوتاه تر و مستقیم تر است. بدون کمک گرفتن از عرفان و فلسفه نمی توان به تمام لایه های آیات قرآن و روایات دست یافت علامه از همین اصل استفاده می کند و معانی دقیقی از آیات قرآن استنباط می کند. وی ادامه داد: شاگردی علامه آشتیانی در محضر بزرگان اسلام برگرفته از شاگردی اساتید ایشان در محضر اهل بیت(ع) است ما هر چه داریم از مکتب اهل بیت(ع) است، در عالم ...
چهارده آذر سالروز خاموشی ستاره فروزان شعر آیینی آذربایجان زنده یاد شاعر جواهر کلام استاد محمد عابدتبریزی
...، از جمله: عطار نیشابوری، نظامی گنجوی، مولوی، سعدی، حافظ و... در طریق قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سیر و سلوک می نمود و از بزرگترین افتخارات آن سعید فقید این بود که از خادمین درگاه همایونی حضرات معصومین (علیهم السلام) است. آن سخنور بزرگ در محله خیابان شهر تبریز به سال 1314(ه. ش) در یک خاندان مذهبی که همه فضای آن از منار معنویت مستنیر بود، دیده به جهان گشود و از میامین همین انوار ...
دکتر داوری اردکانی: ایران را منکر نشویم، این انکار وجود خویش است
درست ندارند، وجهش اینست که عقل جهان بین و جهانساز در آنجا ریشه نکرده است. وقتی علم و فلسفه و معارف در کشور ما شکوفا بود اروپا علم نداشت و وقتی اروپا به علم جدید رسید بخش اعظم جهان تا مدت ها به کلی از آن بی نصیب بود. وقتی کشوری ناتوان در مدیریت و بی بهره از علم است، شاید درشعرو فرهنگ و هنر و موسیقی و عرفان و سیاست هم مقلد باشد. اینها همه در تناسب با یکدیگر وجود دارند پس چگونهعلم و عقل را جهانی بدانیم ...
از نفس افتاده ها /چرا چهره آمریکا را بزک می کنند؟
، جامعه ی جهانی، منافع هژمون و سایر مسائلی است که یک انسان امنیتی غربی (نه عادی) از زاویه ی آن، جهان را می بیند. 2٫ توزیع توانمندی های ایدئولوژیک متناسب به ایدئولوژی سازی لیبرالی پیرو مورد قبل، یعنی تلاش برای زنده نگه داشتن لیبرال دموکراسی، می بایست به توزیع توانمندی های ایدئولوژیک براساس ایدئولوژی سازی لیبرالی نیز اشاره کرد. عده ای به طور خاص در فضای اجتماعی، نسبت به توانمندی ...
سه دستور العمل عرفانی از آیت الله علی آقا قاضی رحمه الله
افکنده و آنان را آزمایش کنی و مبادا از روی نظر [و رای] خودت دست به کاری بزنی و در همه مواردی که راه دارد، احتیاط کن و از فتوا دادن فرار کن همانند فرار کردن از شیر درنده و گردن خود را پل عبور برای مردم قرار نده . ای ابو عبدلله، دیگر از نزد من برخیز; همانا برای تو خیرخواهی [و نصیحت] کردم و [ذکر و] ورد مرا فاسد نکن زیرا که من مردی هستم که نسبت به [گذشت عمر و ساعات زندگی] خودم [حساب دارم و ...
سلسله درس های بازاریابی و فروش از معلم بازاریابی
با توجه به مطالبی که تاکنون مطرح کردم به این نتیجه می رسیم که بازاریابی یک علم بهره بردار است یعنی از دستاورد های سایر علوم استفاده می کند و به کمک سایر علوم به حوزه های جدیدی تحت عنوان علوم بین رشته ای می رسد و هدف تمام اینها این است که بتواند در راستای تسهیل سازی برای مخاطبان هدف و خدمت بیشتر به آنها و همچنین رشد و ارتقای بنگاه های اقتصادی و بهره مندی بالاتر مشتریان درون سازمانی (کارکنان) گام بردارد و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی، هدف اساسی و غایی بازاریابی است. ...
تجلّی اراده متصرّفانه الهی در جهان اجتماعی
. 2 . الاهیّات اسلامی و علم اجتماعیِ اسلامی برداشت دیگر این است که تبیین مداخلات خداوند در جهان اجتماعی، بدون برخورداری از علم اجتماعی متناسب با آن جهان اجتماعی و واقعیت هایش و فقط با اتّکاء به الاهیّات – از قبیل فقه، کلام، تفسیر، فلسفه و ... – ممکن نیست . از این رو، الاهیّات در عرض علم اجتماعیِ اسلامی نیست، بلکه علم اجتماعیِ اسلامی یکی از شاخه ها و فروع الاهیّات است؛ همچنان که ...
تبیین راهبردهای پژوهشی استخراج الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت از دیدگاه شهید مطهری (ره)
تأثیرگذار در گذشته و حال جامعه ی کنونی ما: از جمله در کتاب های مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، علل گرایش به مادی گری، انسان کامل، فلسفه اخلاق و... . شهید مطهری (رحمة الله علیه) و تبیین الگوهای جامعه ی دینی همان گونه که دست یابی انسان به سعادت و ایجاد یک انسان سعادتمند، علاوه بر دستورهای نظری، نیازمند الگویی عملی است که دستورالعمل های آن مکتب خاص در مورد سعادت در عمل اجرا کرده و به منصه ی ظهور ...
سرخط ...
بر انزوای آمریکا بود و انتظاری درباره لغو تحریم ها و اعمال نشدن تحریم های جدید نداشتید، با دیگران توافق می کردید تا آمریکا در انزوا بماند. آمریکا همه آن چیزی را که از مذاکره می خواست، خود مذاکره بود تا به جهان بگوید ایران هم پای میز آمد . شما از عزت ملت هزینه کردید تا تحریم ها را رفع کنید؛ اکنون که با لغو نشدن تحریم ها و وضع تحریم های جدید مواجه هستید، می گویید توافق را با دیگران ادامه دهیم تا ...
ایران؛ نه سرزمین و نه آیین
فلات ایران اثر فرهنگی و مدنی ژرفی بر این کشور، به عنوان یک قدرت سیاسی و هویت ایرانی نهاد. اسلام، دینی تازه و پر نیرو به ایران هدیه کرد و از ایران هدایای فرهنگی و مدنی فراوانی دریافت نمود. ایرانیان در زمینه اخترشناسی، پزشکی، کیمیاگری، صنایع گوناگون، هنر و دست ساخته ها و معماری، فلسفه، عرفان، کلام و فقه و... کمک فراوانی به گسترش تمدن اسلامی کردند. آیین حکومتی فدراتیو که بیش از اسلام از راه واپسین ...
اسلام خواهی و راهبرد استکبار غربی
و استمرار زندگی بین المللی به صورت عادلانه و انسانی و نیز رشد و پیشرفت و تعالی و توسعه پایدار همه ملت ها ودولت ها، نه در سایه رقابت و قاعده بقای اقویا و زورمندان فراهم می آید، بلکه به شدت درگرو همیاری و همپایه نگری انسان ها و ملت ها است. برای این مهم به اخلاق، حقوق و ارزش های متعالی و انسانی نیازمندیم و ادیان به ویژه ادیان الهی و بزرگ می تواند به عنوان یکی از منابع و مراجع در این زمینه عمل ...
آسان شدن مشکلات با ابزار عشق و محبت - محبت راه را هموار می کند
چیزهایی به تو می دهیم که نمی توانستی جاهای دیگر به دست بیاوری. زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُم این یک فصل جدیدی است. لباس تقوا لازمه ی انسان مؤمن وَ آتاهُمْ تَقْواهُم یعنی انسان مؤمن هدایت شده لوازمی دارد، انسان مؤمن، انسان هدایت شده باید لباس تقوا بپوشد و توشه ی تقوا هم تدارک ببیند. خدا می گوید: این را خود ما می دهیم وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ [10] لباس تقوا، پر جاذبه ...
سابقه ی فلسفه نقّادی
. البته این فلسفه نیز با آنچه نزد قدما به نام فلسفه خوانده می شود، جز اشتراک در لفظ وجه مشترک دیگری ندارد... فلسفه کانت به منطق- که نوعی خاص از فکرشناسی است- از فلسفه- که جهان شناسی است- نزدیک تر است. (138/5) اما مطهری نمی پذیرد که فلسفه نقّادی کانت، بحثی نو و بی سابقه باشد. از نظر او لازم شمردن تحقیقی به نام فلسفه نقّادی ، در جهان اسلام و در فلسفه و حکمت اسلامی سابقه دارد. بلکه در این سنت فلسفی ...
رأی مطهری در فلسفه ی نقّادی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: علی اکبر احمدی از نظر مطهری فلسفه نقّادی کانت و بحث از امکان مابعدالطبیعه و بررسی توان عقل در حل و هضم مسائل مربوط به الهیات، بحثی تازه و ابتکاری برای مسلمان ها نیست. او بر آن است که در تاریخ مسلمین از صدر اسلام تاکنون این بحث محور منازعه ای جدّی و اساسی بوده است و صف بندی مهمی را شکل داده است: صف بندی ای ...
آنچه در مدارس به دانش آموزان ما نمی آموزند
نظام آموزش و پرورش و نهاد مدرسه در معنای مدرن آن ریشه در فلسفه روشنگری دارند. متفکران بزرگ روشنگری چون ولتر، دیدرو، و مهم تر از همه کانت، کوشیدند تا اهمیت آموزش را برای جهان بیدار شده تبیین کنند. از دیدگاه آنها آموزش نه صرفا ابزاری برای آماده کردن فرد برای ورود به جامعه، بلکه امکانی رهایی بخش بود. در چارچوب اندیشه روشنگری فرد انسانی به مدد آموزش می توانست از صغارت خودخواسته خارج شده و تبدیل به ...
پس زدن معرفت و گشودن راه ایمان از نظر مطهری
در الهیات، جهان شناسی و علم النفس، نه تنها راه ایمان را بر ایمان نمی گشاید بلکه برعکس، در آن را می بندد، بر ظهور و بروز پیراسته و صحیح آن مانع می نهد و عواقبی سخت و صعب بر راهیان آن هدیّت می کند. مطهری می نویسد: تجربه های تاریخی نشان داده است که جدایی علم [ به معنی اعم، یعنی مجموع تفکرات بشری درباره جهان که شامل فلسفه هم می شود (24/2) و ایمان [یعنی گرایش های والا و معنوی و فوق حیوانیِ انسان ...
ساختمان های امروزی،جعبه های کر و لال و کور و بی آزار
می کنند در کره زمین، از کوچک ترین عنصر، همه در یک جهت و در یک نظم حرکت می کنند؛ از یک کثرت به یک وحدت می رسند و آن تسبیح خداوندگار است. حالا مصنوع دست انسان (که در بحث ما معماری است)، این هم باید همسو با همه موجودات عالم باشد، یعنی تسبیح خداوند را بگوید. چنانچه ما با این بینش نگاه کنیم ساختمانی که شما می سازید باید شما را یاد خدا و تسبیح خدا بیندازد. به نظر شما خیلی معنوی نمی شود؟ آیا ...
همزمانی خیزش اربعینی شیعیان با دهه چهارم انقلاب
...؛ و درست به همین دلیل، یعنی تجدید حیات اسلام است که نظریه پرداز تمدنی (هانتینگتون)، تحت تاثیر این تحول جدید و واقعیت انکار ناپذیر دست به تجدید نظر زده، نظریه برخورد تمدن ها را مطرح و در آن دین را به عنوان مهم ترین عنصر تمدن، وارد ساحت سیاست می کند. او و همفکرانش همان کسانی هستند که تا یکی دو دهه قبل همه تحولات و تعاملات عرصه سیاسی جهان را صرفاً از منظر قدرت مادی و منافع ملی می نگریستند. و ...
تاملی در نسبت شعر و فلسفه
، همچنان که شاعرانگی تنها بیان پرسوز و گداز احساسات و عواطف نیست. گوهر شعر (بوطیقا) از نظر فیلسوف، خلق و پیدایش و ظهور (پوئسیس) و حقیقت است و شاعر در این مقام از امر ناپیدا و مستور پرده بر می گیرد و اسرار هویدا می کند. شعر آشکارگی هستی و رخ نمون شدن آن در روشنی گاه زبان است و شاعر با زبان امر بی نام و نشان را نامگذاری می کند و به این واسطه وجهی از وجوه وجود و هستی را آشکار می سازد. شاعران اصیل ...
وضعیت آخرالزمانی کره زمین
؟ نویسنده کتاب اسطوره متن بینافرهنگی گفت: مشاهدات می گویند انسان موثر است. باید ببینیم این انسان چه جهان بینی دارد. وقتی بنیان های فکری او را بشناسیم می توانیم مشکلات را حل کنیم. مبنای نگرش غرب و شرق به طبیعت تفاوت جدی دارند. نسبتی که یونانی ها بین خود، طبیعت و دیگری برقرار می کردند، با نسبتی که ایرانی ها، چینی ها و... با طبیعت داشتند متفاوت است. او ادامه داد: یونانی ها بین ...
خداشناسی در روایت های امام رضا (علیه السلام)
عَمَّا یُشْرِکُونَ ؛ و آنان، خدا را به عظمتش نشناختند، خدایی که روز قیامت، زمین در قبضه ی قدرت او و آسمانها پیچیده به دست سلطنت اوست، آن ذات پاک یکتا، منزه و متعالی از شرک مشرکان است (زمر/67) . یعنی انکار معاد نیز ریشه در نشناختن خدای متعال و صفت های او دارد. در علم کلام اسلامی، یکی از ادله ی اثبات ضرورت معاد، صفت عدالت عام و فراگیر اوست. دیگری، دلیل رحمت حق و دلیل سوم، قدرت او بر انجام این ...
طبقه بندی علوم از مباحث اصلی فلسفه علم است
؛ کما اینکه برخی دیگر از علوم مانند علم اصول (لااقل براساس تعریف خود مرحوم آخوند خراسانی قدّه که صاحب نظریه ی ملاک انگاری غایت علم در مسئله ی وحدت و تمایز است) دارای اغراض متعدد هستند، اما یک علم به شمار می روند؛ چنان که موضوع پاره ای از علوم عقلی مانند فلسفه، عرفان نظری و کلام (دست کم بنا به برخی اقوال) مشترک است، اما علم واحد محسوب نمی شوند؛ همچنین سنخیت ذاتی ای میان برخی مسائل با برخی دیگر از ...
فلسفه تکنولوژی در کنار اعتماد به بازار نشر آمد
2013 چاپ شده است. فلسفه تکنولوژی طی دو قرن اخیر که تدریجا به صورت نوعی رشته درآمده، بیشتر به اثر تکنولوژی بر جامعه و فرهنگ پرداخته است تا به خود تکنولوژی. میچم این نوع فلسفه تکنولوژی را فلسفه تکنولوژی از منظر علوم انسانی می نامد زیرا با علوم اجتماعی و علوم انسانی پیوستگی دارد. فقط اخیرا شاخه ای از فلسفه تکنولوژی بسط یافته است که به خود تکنولوژی می پردازد و هدفش، هم فهم رویه طراحی و ابداع ...
تأملات روزنامه نگاران از جنس تنزل دادن شناخت نیست
همین استدلال، 30 سال پیش یکی از استادان جامعه شناسی منجر به انحلال رشتۀ ارتباطات شد. 10 سال پیش هم وقتی این بحث تبدیل شدن رشتۀ روزنامه نگاری در دانشکده مطرح شد، باز هم یکی از استادان جامعه شناسی مخالفت کرد؛ بحثشان این بود که ساحت روزنامه نگاری ساحت علم و شناخت نیست، بلکه ساحت تکنیک است. رویکرد دوم: سال ها بعد یک جامعه شناس به اسم پارک که علاقۀ زیادی به روزنامه نگاری داشت، این رویکرد را به ...