سایر منابع:
سایر خبرها
اختلاف طبقاتی کشنده؛ زیرچرخ های توسعه آقازادگی!
سنین پایین (که از ابداعات رئیس دولت سازندگی و درباره فرزندانش بود)، استفاده از پول های بادآورده در حوزه های مختلف و رفتارهایی از جنس دوردور کردن با خودروهای گرانقیمت که اخیرا از آن به جولان دادن جوان های سرمست غرور ثروت تعبیر شد و موارد خلاف ارزش دیگر، از عوارضی است که این روزها بشدت ذهن طبقه متوسط را به خود مشغول می کند و زمینه ساز ناامنی و از میان رفتن سرمایه اجتماعی می شود. نقد این ...
روز سوژه های فیلم نشده؛ از طلاق عاطفی تا ترور فعال اقتصادی / قاتل اهلی ثابت می کند دوران کیمیایی به کلی ...
اما نگاه شرافتمندانه ای نسبت به طبقه متوسط و فقیر دارد. حتی می توان گفت طبقه فقیر و جنوب شهری فیلم از طبقه متوسط آن شریف تر است. نگاهی که سعید روستایی در ابد و یک روز هم داشت و به رغم سیاه بودن آن زندگی قائل به امید در آن خانه و برای اهالی آن بود. قاتل اهلی / یک فیلم بیچاره فیلم قاتل اهلی یک بدشانسی بزرگ دارد. تقاطع منصور لشگری قوچانی با نگاهی امروزی به مسائل و مفاسد اقتصادی و ...
سارا و آیدا ؛ جعلی و ساختگی/ التهاب الکی خوش ها!
استفاده درستی بکند. همه چیز فیلم انقدر جعلی و الکی و سرخوشانه است که بیش از آن که تاثیرگذار از کار دربیاید، خنده دار از آب درآمده. خصوصاً لحظاتی که مصطفی زمانی قرار است آن وجه هیولایی درونش را نشانمان دهد. میری همین مشکل را در فیلم های قبلی اش داشت. حوض نقاشی هم یک ملودرام جعلی و ساختگی بود که صرفاً احساسات رقیق تماشاگران را هدف قرار داده بود. یا سعادت آباد بیشتر از آن که یک واکاوی عمیق از طبقه متوسط باشد یک سری مباحث خاله زنکی به روز شده و مدرن به نظر می رسید. میری تا زمانی که صرفاً یک تکنسین باشد و نتواند صاحب نگاه و هویت مستقلی شود، فیلم هایش به همین بدی خواهد بود. * فردا 0 0 ...
به دولتی که مدعی ست پاکترین دولت ها از زمان مادها بوده؛ فقط می توان دهن کجی کرد/نه به دولت می توان ...
راهنمای سفر من : به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار ایلنا؛ همایون اسعدیان با تازه ترین ساخته خود فیلم سینمایی “یک روز بخصوص” در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. فیلمی که مانند بسیاری از آثار سابق وی از یک دغدغه اجتماعی نشات می گیرد. این فیلم فردا؛ یکشنبه (17 بهمن ماه) برای اهالی رسانه به نمایش درمی آید. پیش از نمایش فیلم سراغ اسعدیان رفته ایم تا درباره فضای آن با او ...
نقدی بر یادداشت موهن احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق/ کسی در باد گریه می کند!
غلامی نویسنده ی ضعیفی ست که تلاش می کند متوسط جلوه کند ولی او در روزنامه نگاری به همین میزان هم استعداد ندارد، پس مهم ترین روزنامه ی روشنفکران را زرد می کند و سلیقه ی مخاطبش را که روزی روزگاری روزنامه های خوبی می خواند تنزل می دهد! قدِ او در تحلیلِ مسایلِ اجتماعی و سیاسی جامعه کوتاه تر از درکِ عمومی جامعه و فهمِ عمیقِ مردم از تحولات روز است، لاجرم از مردم عقب می مانَد و زور می زند و به خودش فشار می آورد و سرخ می شود که مردم را بکشانَد پایین تا هم قدِ خودش شوند! ...
رحمان سیفی آزاد از ماجان می گوید
...> فارغ از اینکه جشنواره ها برگزار شوند یا خیر، به نظر می رسد برخی از کارگردان های ما (فارغ از نگاه اجتماعی که عده ای سیاه نمایی می نامندش و عده ای هم آن را درد های موجود در جامعه می دانند) هستند که کارهایی که روی پرده سینما ارایه می دهند چیزهایی است که جامعه ایران درگیر آن است. ماجان به نظر می رسد از همین دست فیلم ها باشد اما در ادامه هم همین طور گام خواهید برداشت؟ به عبارت دیگر سلیقه فیلمسازی شما ...
قضاوت ممنوع!
جشنواره سی و پنجم محسوب می شود. "ماه گرفتگی" اثر مسعود اطیابی فیلمی است درباره حوادث سال 88 . فیلمی که کنجکاوی زیادی برای دیدن آن وجود داشت. پس از ساخت آثاری چون پایان نامه و قلاده های طلا، بسیاری علاقه مند بودند تا بدانند ماه گرفتگی با چه رویکردی به مسائل سال 88 نگاه می کند. فیلم کوشیده تا به بیان دیدگاه های دوطرف بپردازد و موضع گیری نکند و در نهایت حرفی بزرگتر برای گفتن داشتن باشد اما ...
کمدی انسانی ؛ نه تاریخی و نه سیاسی است/ قصه گویی فیلم را مخاطب دوست دارد
...، مدرسه و در کل پیرامونش به یک نگاه کلی از جامعه ای که او در آن بزرگ شده و نیز اثری که او در بزرگسالی بر پیرامونش می گذارد می رسیم ،اینکه خشونت چطور در وجود یک فرد نهادینه و سپس باز تولید و منتشر می شود. شخصیت های داستان به درستی طراحی شده اما بهتر نبود از بازیگر معروف و شناخته شده برای ایفای نقش اصلی استفاده می شد تا مانند دیگر بازیگران که نقش های کوتاهی برعهده دارند به ذهن می ماند ...
حرام خوری دیگر خوشمزه نیست!
فقر نسبی است، حتی در مرتبه اولی تر از فرهادی. سینمای اصغر فرهادی درباره طبقه متوسط، فاقد درمانگری است اما سینمای سعید روستایی با در نظر گرفتن فیلمنامه سد معبر و فیلم ابدو یک روز ، نوعی مکاشفه نمایشی است و در نیمه دوم روایت هایش مسئله درمانگری را مطرح می کند. با این توضیحات مشخص است که سینمای تالیفی اصغر فرهادی و سعید روستایی در منطق، مانیفست و حتی ایدئولوژی تفاوتی فاحشی دارند، حتی نسبت به ...
قطار عاشقانه ای که در ایستگاه جا ماند
...، به لحاظ شخصیت پردازی، ماهی و سارا دو نقطه مقابل هم هستند؛ کنش و واکنش. ماهی زنی پخته، به شدت درون گرا، ساکت و افسرده است که واکنش او به اتفاقات به شکلی خیلی درونی تر با هیجانات بسیار کمتر و بیشتر از طریق چهره و نگاه بروز می کند. او زیر ذره بین جامعه است. ماهی با وجود استقلال فکری و میانسالی، در یک جامعه سنتی و احاطه شده با تعصب های قومی، خانوادگی و به شدت بسته نگه داشته شده و امکان بروز ...
ایتالیا ایتالیا طعم تند طلاق عاطفی به سبک ایتالیایی
فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا ساخته کاوه صباغ زاده، فیلمی شخصی اما با نگاهی اجتماعی است؛ که البته در دل آن می توان نقدهای اجتماعی، نگاه هایی شخصی، سینمایی و آمیخته با شعر موسیقی ها و کلیپ های ایتالیایی دید. البته این ها مواردی است که جمع آن در یک فیلم سینمایی کمی دور از ذهن و غیرواقعی است؛ اما این همه در کنار هم به خوبی نشسته و فیلمی ابزورد به نام ایتالیا ایتالیا را ساخته است. ایتالیا ...
معجزه یکی بود، یکی نبود...
درمانگر تشخیص می دهد، ظاهر می شود. به این ترتیب کودک حضور در موقعیت های مختلفی را تمرین می کند که قبلا با قرار گرفتن در آنها دچار مشکل می شده. او پس از قصه درمانی با قرارگرفتن در فضای واقعی می تواند رفتار مناسبی از خود بروز دهد. کودک طی قصه درمانی متوجه می شود که به طور مثال قهرمان پرخاشگر قصه، چطور با خشم خود مواجه می شود و چگونه واکنش نشان می دهد . روزهای پایانی بهمن ماه امسال همزمان ...
اکبری: نگاه حمایتی وزارت ورزش و جوانان از ورزش بانوان چشمگیر است
عباسعلی اکبری افزود: تمام تلاش ما حضور شایسته تیم ملی بانوان در رقابت های کره جنوبی است و انشالله با همت و تلاشی که در تک تک شما و کادر فنی سراغ دارم انتظار دارم که در مسابقات قهرمانی آسیایی در کره جنوبی آنقدر خوب بازی کنید که همه مجموعه فدراسیون و وزارت ورزش که برای شما تلاش می کنند ترغیب و تشویق شوند که از هندبال بانوان همچنان حمایت کنند. وی افزود: البته نگاه دولت تدبیر و امید به ...
درخشنده کارگردان فیلم زیر سقف دودی: طلاق عاطفی گستردگی زیادی دارد
این مسئله هستند. باوی درباره جدیدترین ساخته اش به گفت و گو نشستیم. پوران درخشنده: مدیریت عشق ورزی حلقه مفقوده خانواده است زیر سقف دودی در راستای فیلم های قبلی شما قرار می گیرد. نگاه سلامت شما باز هم در این فیلم قرار است تلنگری به جامعه بزند و شاید زندگی ای را نجات دهد؟ قرار نیست نجات دهد، اما واقعاً الان خانواده های ما در چه وضعیتی قرار دارند؟ در این فیلم بیشتر ...
من فیلمم را می سازم و شما انتقادتان را بکنید!
به انتقادی مبنی بر درنیامدن شخصیت های مرد قصه، گفت: من کسانی را که فکر می کردم برای شخصیت ها بهترین گزینه هستند، انتخاب کردم. با توجه به اینکه بار اصلی فیلم به عهده خانم ها بود، کار بازیگران مرد بسیار سخت می شد. آقای چنگیزیان کاراکتری سخت و به شدت منطقی را در این فیلم داشت که به نظر من توانست آن نقش را در بیاورد. وی درباره پایان بندی فیلم گفت: ما دو پایان را برای فیلم، فیلمبرداری کردیم ...
درباره جشنواره ای که قرار بود جای سینمای فرح پهلوی را بگیرد
آن روش ها که خود طراحی شده بود برای محقق شدن غایات تمدن مدرن. در نهایت سینما وظیفه داشت تا بشر را در موقعیتی حسی قرار دهد که در آن موقعیت ذهن و قلب اش آماده ارضاء مادی و کمی می شد. سینما محیط باطل را می ساخت و سوژه نفسانی در آن پرسه می زد و قدرت کسب می کرد و ارضاء می شد. همراه قهرمان یاد می گرفت که جسارت و شجاعت داشته باشد و همراه عاشق درون فیلم عاشق می شد و بقیه ماجرا. همه این تجارب حسی، مقوم شکل ...
فراموش شدگان
و روز به روز فاصله اش را از دال مرکزی جامعه بیشتر می کند. طبقه متوسط شبیه گرگی شده که همه چیز را می خواهد بدرد و خودش را تا جایی که می شود به طبقه مرفه بالانشین نزدیک کند، در این راه هم از هیچ تلاشی فروگذار نیست. دیگر هیچ چیز برایش آن باور و اصالت وجودی را ندارد؛ نه مذهب و نه اخلاق. این همان نظریه ای است که هابز از آن با عنوان انسان گرگ انسان یاد می کند. تامس هابز، فیلسوف بریتانیایی ...
شاه رابطه بین جامعه با دولت را به هم زد
ظهور می رسانند. بروز این کارکردها موقعیت اجتماعی افراد را تعیین می کند و بر اساس تمایز نقش ها و کارکردهای اجتماعی، تفکیک اجتماعی صورت می پذیرد. قشربندی اجتماعی نوعی ویژه از تفکیک اجتماعی به شمار می رود. طبقه یکی از انواع قشربندی اجتماعی است. جامعه شناسان، طبقات اجتماعی را به سه دسته اصلی بالا، پایین و متوسط تقسیم می کنند که فراز و فرود هر کدام از آنها (طبقاتی که از حمایت یا عدم حمایت شاه ...
فتنه 88؛ دست آویز فیلم متوسط ماه گرفتگی
امتیاز محسوب می شود، اما درباره برخی نقش می توان نوعی نگاه جانب دارنه را مشاهده کرد؛ برای مثال شخصت قاسم زارع و فریبا کوثری بسیار کلیشه ای است و کامبیز دیرباز هم آنچنان که باید مطلوب پرداخته نشده است، اما به هرحال گره هایی که در فیلم وجود دارد باعث پیچش قصه شده و به نوعی تماشاگر را تا پایان با خود همراه می کند. کلیشه نگاری در فیلم به این امر مربوط می شود که ظاهر و بیان شخصیت های مثبت تنها ...
ضربه هولناک تابستان داغ / روی سخن ما با مسئولان است
در فیلم ابد و یک روز را تداعی کند که درباره آن هم باید بگویم میان این نقش و آن نقش تنها نقطه اشتراک طبقه اجتماعی هر دو نقش است وگرنه شناسنامه شخصیت ها به کل متفاوت است. در فیلم ما ایزدیار در نقش نسرین یک مادر و تصمیم گیرنده است و بقیه بازیگرها هم در نقش هایی ظاهر شدند که پیش از این نمونه اش را از آنها ندیده ایم. *مینا ساداتی از همه بازیگران متفاوت تر ظاهر شده است. این را قبول دارید ...
بر بال سیمرغ
...> موضوعی که نگاه به آن و اهمیت دادن به آن می تواند به خودی خود قابل ستایش باشد. اینکه یک کارگردان استخوان خردکرده تصمیم می گیرد به موضوعی بپردازد که پیش از این تقریبا چندان جدی گرفته نشده جای تقدیر دارد، اما مشکل نوع و شیوه روایت و البته سیاسی بازی های مرسوم این روزهای سینمای ماست که متاسفانه مثل بختک بر روی اغلب فیلم ها می خوابد! و ظاهرا به این زودی ها هم قصد برخاستن ندارد. اینکه کارگردان های ما ...
مردمی که مرغ مُرده می خورند اما عزت خود را نمی فروشند
) با اقرار دوباره نریمان همراه است. او اعتراف به دخالت در مرگ فرزندش می کند، موسی خان رودی (نوید محمدزاده) دوباره با احترام در مقابل کاوه نریمان ظاهر می شود. در طول فیلم منتظر لحظه ای بودم که با وجود همه اتفاقات یکی از آن رفتارهای پرخاشگرایانه اش را در مواجه کاوه نشان دهد، اما خان رودی (نوید محمدزاده) بازهم با احترام با کاوه رفتار می کند و این میزان احترام ، تقدس اخلاق گرایی از طبقه فرودست اجتماعی ...
"ماجان" ادای دین به همه مادران است
گفتگویی هایی که داشتیم طرحی آماده شد و ادامه یافت تا سرانجام رسید. مهتاب کرامتی ماجان وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا هدف از نمایش این فیلم نوع نگاه او به معضلات اجتماعی بود و یا دغدغه دیگری داشته است، عنوان کرد: ما هدفمان این بود تا بیشتر به معضل جامعه بپردازیم. در واقع موضوع مد نظر و هدف ما پرداختن به پدر و مادرهایی بود با چنین بچه هایی درگیر هستند ما می خواستیم نوع ...
هاشمی سیاست مداری واقع گرا و واقع بین بود
احمدی نژاد به ارث رسید و آثار زیان بار آن هنوز هم در جامعه هست و هنوز طبقه متوسط نتوانسته بعد از 4 سال کمر راست کند و مطمئناً سالیان سال زمان نیاز خواهد بود که بشود بر این مشکلات تا حدودی فائق شد. پس شما معتقد نیستید که آقای هاشمی رفسنجانی با برقراری ارتباط اقتصادی و تعامل با بازارهای جهانی واقع گرایی را نهادینه کرد؟ کشور درگیر جنگ بود و مهم ترین منابع محدودش را یعنی می توان ...
ظهور دوباره چپ گرایی آرمان خواه در سینمای ایران
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویارویی یک کارگر زحمتکش با دانه درشت هایی که سعی می کند قانون را هم با پول های نامشروعش بخرد؛ این همان چپ گراییِ قهرمان پرور، انقلابی و اعتراضی، تقریباً غیرسیاسی و بیشتر اجتماعی؛ و به شدت آرمانگراست که در ایران با سینمای مسعود کیمیایی آغاز شد، آژانس شیشه ای سال ها بعد دوباره متولدش کرد، رسول ملاقلی پور با چند فیلم چرخ عرّابه آن را چند دوری چرخاند و ...
مس جشنواره دوباره طلا شد +تصاویر
مسئولیت اجتماعی حرکت می کند. گویی رهبر ارکستری در پس پرده اغلب این مضامین را به شکل هارمونیکی کنار هم چیده است. اما فیلم یک روز بخصوص قهرمانی را دارد که جامعه ما همچنان جستجویش می کند. قهرمانی که از سینمای اجتماعی بدون قهرمان جوشیده است و نکته حائز اهیمت این است که از ایستگاه سی و پنجم فجر، جشنواره ژس از دست یازیدن به یک هویت و منشور اجتماعی معین و مشخص، درام هایی را تصویر می کند که رویکرد قهرمانانش ...
ادای دین کارگردان کشور به همکلاسی های شهیدش / عامل اصلی جذاب تر شدن فراری
یکدیگر می دانستند و روابطی که در جامعه ترسیم شده بود بسیار ارزشمند بود، زیرا افراد حتی اگر یکدیگر را نمی شناختند، نسبت به هم احساس وظیفه می کردند و برای همین در سکانسی از فیلم ناظم مدرسه نسبت به بچه های مدرسه خود حساسیت دارد و سلامت آنها را در سلامت فرزند خود می داند. اگر بخواهیم درباره بازیگری این فیلم نیز اظهار نظر کنیم باید گفت، تمامی نقش ها به درستی شخصت پردازی شده بود، بویژه بازی ...
ادبیات قرآنی جایگزین اصطلاحات غربی در جامعه شود
با نگاه قرآن است. حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: ممکن است یک کارمند عادی ارزش بیشتری از رئیس یک نهاد داشته باشد و بر این اساس شغل نمی تواند تعیین کننده برتری باشد. وی با بیان اینکه شغل برای انسان شرافت نمی آورد اما می تواند زمینه ساز دستیابی به شرافت شود، تصریح کرد: البته شغل خوب(حلال) و بد(حرام) داریم که شغل حرام، انسان را به سقوط می کشاند اما این مسئله بدین معنا ...
نورمندی پور: ضرورت ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی در طنز وجود دارد
عامیانه استان کرمان است. شخصیت های شوخی یعنی همان افرادی که بعضا به اسم رند، ساده، بهلول، رمال و غیره در این داستان ها شناخته شده اند و باعث آفرینش موقعیت طنز شده اند. این افراد را با خصوصیات و ویژگی های خاص خودشان طبقه بندی کرده و به ویژگی ها و نقشی که در ساختار قصه به وجود می آورند رسیده ایم.
فکر نمی کنم سیمرغ بگیرم
اهمیت می داد و خصوصیت دیگرش هم اخلاق خیلی خوبش بود. * فکر می کنید ساخته شدن خوب، بد، جلف چه تاثیری در سینمای ایران می گذارد و این فیلم چه چیزی را به سینما اضافه می کند؟ نگاه بدی به فیلم های کمدی وجود دارد و به طور معمول آثار کمدی سطح پایینی دارند و در فیلم تنها به قصه اش توجه می شود که مردم را بخنداند، اما به خوب، بد، جلف از لحاظ تکنیکی هم توجه شده و بخش های دیگرش هم جذاب است ...