سایر منابع:
سایر خبرها
پرداختن به زندگی و شخصیت شهید غنی پور جرأت می خواهد/ حبیب به هیچ عنوان نقاب به چهره نداشت
اش به مصاف همة مشکلات آمده بود. او می خواست که وارد چنین گود سختی شود و جریان سازی کند و تأثیر بگذارد و چون خلوص نیت داشت و در درون خودش به شدت آدم پاک و زلالی بود، روی مخاطب هم تأثیر گذاشت و جاودانه شد. شخصیت حبیب به گونه ای بود که حتی پدر عزیزش تحت تأثیر او قرار می گیرد و مثلاً بارها سیگارش را پشت سرش قایم می کند تا حبیب نبیند که او سیگار می کشد. وقتی ما در مقابل آدمی قرار می گیریم که ...
خوب، بد، اما نه جلف!
تلویزیونی ابله و خوشمزه است، نمی تواند خیلی توجه منتقدین را جلب کند. فیلم به واسطه زوج درخشانی و جمشیدی تصویر سریال تلویزیونی پژمان را جلوی چشم می آورد و چه خوب که قاسمخانی در این مورد به وادی انکارنیفتاد و پذیرفت که می تواند از یک زوج تلویزیونی فیلمی قابل قبول بسازد. قاسمخانی در نویسندگی و فیلمنامه چهره قابل توجه ای است؛ او سن پترزبورگ و مارمولک و طبقه حساس و... را نوشته، همین سه کار ...
نامزدهای سودای سیمرغ فیلم فجر اعلام شد
- وحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضاء نامزدهای بهترین کارگردانی - وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاء - ابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی - حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز - علیرضا داوودنژاد برای فراری -رامبد جوان برای نگار نامزدهای بهترین فیلم - جهانگیرکوثری برای فراری - جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی - سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز -علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء ...
دستمزد برخی بازیگران باورنکردنی است
به عنوان آد م هایی که قرار است مخاطب را تغذیه کنند ، طبیعتا آنها بر اساس نیاز مخاطب این کار را خواهند کرد . البته اینجا منظورم از نیاز مخاطب، فقط نیاز به سرگرم شد ن نیست. یک گروه از فیلمسازان و نویسند گان شبیه اسفنج هستند . روی مسائل اجتماعی د قت د ارند و همه مسائل را جذب می کنند و د ر نهایت متوجه می شوند که این مساله می تواند موضوع فیلم آنها باشد و بر اساس آن، با هد ف تلنگر زد ن به مخاطب یا ...
چند نام از جشنواره سی و پنجم در یاد می مانند؟ / سال متوسط ها
امتیاز سد معبر است. قصه ای که مانند ابد و یک روز متر و معیارهای قضاوت درباره انسان ها را زیر سوال می برد و ذهن ما را به چالش می کشد. قاسم (حامد بهداد) یکی از بهترین شخصیت هایی است که در این جشنواره دیده ایم. عصبی، پرخاشگر، منفعت طلب و شکننده. حامد بهداد یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم ثبت کرده. یک هیولای قابل ترحم، سکانس مواجهه او با فروشنده ای که اجناس دزدی می خرد را مقایسه کنید با سکانس ...
مسعود کیمیایی قله سینما است
حقوق اولیه و مسلم هر انسانی است و نباید کسی بخاطر دوست داشتن بعضی چیزها مورد ملامت قرار گیرد و یا بخاطر دوست نداشتن چیزهایی ملامت شود. سهیلی افزود: رعایت این حق در سینما خیلی کمتر دیده میشود چون تا فردی اعلام می کند چیزی را دوست ندارد مورد تهاجم قرار می گیرد. هیچ کارگردانی حق ندارد از کسی که فیلم او را دوست ندارد دلخور شود. وی ادامه داد: وقتی من فیلم می سازم همه می توانند ...
انصار حزب الله فیلم ام را از پرده پایین کشید اما من خود حزب الله ام
. اینکه به خاطر دوست داشتن بعضی چیزها مورد ملامت قرار نگیرد یا به خاطر دوست نداشتن اش اما متاسفانه این اتفاق در جامعه کمتر دیده شده و در سینما خیلی کمتر. او با بیان اینکه در سینما هم این حق وجود دارد و هیچ کارگردانی حق ندارد کسی که فیلمش را دوست ندارد را مورد عصبیت قرار دهد، گفت: من وقتی عکسی را روی طاقچه خانه ام قرار می دهم کسی حق ندارد به آن خرده بگیرد ولی وقتی فیلم می سازم دیگر عمومی است و ...
کارگردان گشت ارشاد در نشست فیلم: کیمیایی را در اندازه خودمان پایین نیاوریم
...، مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری حضور داشتند. سعید سهیلی در ابتدای این نشست گفت: وظیفه خود می دانم که با تمام سلول های بدنم از تک تک افرادی که در این جمع حضور دارند تشکر کنم و از کسانی که فیلم را دیدند، چه دوست داشتند و چه نداشتند، سپاسگزار باشم. او در ادامه درباره حواشی که در نشست فیلم قاتل اهلی به وجود آمد اظهار داشت: کسانی که سالن قاتل اهلی را به هم ریختند اهالی مطبوعات ...
فیلم های غیر قابل تماشا در جشنواره فجر
ساختار و یک شخصیت مرکزی بخش زیادی از کشش و جذابیتش به دوش بازیگر اصلی قرار می گیرد و پریوش نظریه چه از نظر شکل و شمایل و چه از نظر اجرا در قالب شخصیت نگار موفق به همراهی مخاطب نمی شود. سردرگمی ای که او در شخصیت و کنش هایش دارد مخاطب را نیز بی حوصله می کند. همچنین در فیلمی که بخش زیادی از تجربه ما از طریق صدا شکل می گیرد، بهتر بود فیلمساز با وسواس بیشتری روی صدای فیلم کار کند تا این میزان بدفهمی مکالمات وجود نداشته باشد. با همه این تفاسیر این فیلم شخصی میهن دوست از بسیاری فیلم های اجتماعی مدعی جشنواره امسال با همه نقایص اش در مرتبه بالاتری قرار می گیرد. انتهای پیام ...
ازدحام تماشاگران خفه گی درتالار حافظ شیراز
و زیر سقف دودی در نوبت اکران شانزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز قرار می گیرند. پیرامون نمایش فیلم خفه گی که فریدون جیرانی را پس از مدتها بار دیگر سر زبان ها انداخته و جشنواره را دست کم در شیراز با استقبال تماشاگران همراه کرد آنچه بیش از همه برای مخاطب مورد توجه قرار گرفته گریم الناز شاکردوست در این فیلم و تکنیک فیلمبرداری است که آن را در میان آثار به نمایش در آمده تا روز پنجم متفاوت کرده ...
هر از راه رسیده ای وارد موسیقی متن می شود
فیلم که بتواند ماندگار باشد. او تاکید کرد: ما با این خطر روبرو هستیم که در چند سال آینده چیزی به عنوان موسیقی فیلم نداشته باشیم چراکه در گذشته آدم های جدی در این حوزه حضور داشته باشد اما این اتفاق نمی افتد این مشکلی نیست که فقط در موسیقی وجود داشته باشد بلکه ما این مشکل را در همه حوزه های هنر می بینیم از طرف دیگر در حوزه موسیقی به شکل مطلق اوضاع مناسبی نداریم طبیعتا این سیر قهقهرایی می ...
بازگشت سعید سهیلی به چارچنگولی در گشت 2 / فیلم هایی که برای مردم ساخته نمی شوند / قصه هایی که اسیر دست ...
حامد یامین پور - گروه فرهنگی رجانیوز: نهمین روز جشنواره فیلم فجر ما را مطمئن کرد که دیگر تب جشنواره خوابیده و هیچ اتفاق ویژه ای را نباید انتظار بکشیم. شاید تا پیش از جشنواره بسیاری انتظار دیدن اسرافیل آیدا پناهنده و گشت2 سعید سهیلی را داشتند اما اکران آن در برج میلاد نشان داد که مطرح شدن این فیلم ها در اوایل جشنواره چیزی بیشتر از یک هیاهوی رسانه نبوده است. کمدی انسانی / قصه ای که اسیر ...
آنتونی مان یا داگلاس؛ کیمیایی یا لشکری قوچانی
فریدون جیرانی از امکان حل اختلاف در پروژه قاتل اهلی می گوید: روزنامه شهروند – حمیدرضا عظیمی: داستان قاتل اهلی که محل اختلاف تهیه کننده و کارگردان آن است، به حاشیه های دیگری دامن زده است. با اینکه چند روزی از اکران قاتل اهلی در کاخ جشنواره می گذرد، هنوز هم اختلافات وجود دارد و به نظر این اختلافات غیر قابل حل می رسد. فریدون جیرانی در تلاشی برای پایان دادن به این اختلافات نامه ای به مسعود ...
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره +تصاویر
اتحاد خبر:نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران "سودای سیمرغ"سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. به گزارش میزان، در ادامه این گزارش به معرفی این بازیگران پرداخته است که می خوانید: *** مریلا زارعی برای "زیر سقف دودی" مریلا زارعی بازیگر مطرح سینمای ایران امسال با فیلم های"زیر سقف دودی" به کارگردانی پوران درخشنده و فیلم سینمایی "اسرافیل" به کارگردانی آیدا ...
فصل نرگس ؛ دغدغه انسانی برای نهادینه شدن اهدای عضو در جامعه/ فیلم ما دغدغه زندگی دارد
مشکلات است؛ خوشبختانه من در هر دو فیلمم تلاش کرده ام تا مخاطبان را به یک زندگی بهتر دعوت کنم و خوشحالم که این اتفاق به اذعان بسیاری از منتقدان و سینماگران رقم خورده است. من در آیینه های روبرو قصد آگاه سازی مخاطب را داشتم و در فصل نرگس سعی کردم موضوع مهم انتخاب را دستمایه اصلی کارم قرار دهم؛ من در این فیلم به مخاطبانم تأکید می کنم که ما نباید تنها به خودمان فکر کنیم؛ ما باید به همه اطرافیان ...
تابستان داغ رکورددار شد/ نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
جایگاهی مشابه نگار دارد و این فیلم هم می تواند در 9 رشته شانس دریافت جایزه داشته باشد. فراری به کارگردانی علیرضا داودنژاد با نامزدی در هشت رشته، ویلایی ها به کارگردانی منیر قیدی با نامزدی در هفت رشته، زیرسقف دودی به کارگردانی پوران درخشنده با نامزدی در شش رشته و یک روز بخصوص ساخته همایون اسعدیان با نامزدی در چهار رشته در رتبه های بعدی قرار دارند. اسامی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران ...
پولاد کیمیایی: حال پدرم بد بود و مجبور شدم آن حرف را بزنم!
اما کم انصافی است که فیلم را سخیف بدانیم، بالاخره ما تلاش کردیم به مخاطب احترام گذاشته و قرار نیست من اینجا ثابت کنم فیلم سخیف نیست، به نظرم بهتر است بعد با هم صحبت کنیم و شما بفرمایید که چرا این فیلم را سخیف می دانید. سهیلی در ادامه گفت: من قبل از این نشست چند جلسه در نشست ها حضور یافتم تا چیز یاد بگیرم. سال 91 سر اکران گشت ارشاد اتفاقی افتاد که من گفتم این شتر در خانه من خوابیده که ...
تماشاگران فیلم قاتل اهلی، سالن را ترک کردند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی "قاتل اهلی" به کارگردانی مسعود کیمیایی در کاخ رسانه های جشنواره اکران شد. پیش از اکران فیلم، منصور لشکری قوچانی از قرارگیری در کیمیایی سر باز زد و پرویز پرستویی نیز در ادامه اعتراض خود در کاخ جشنواره حاضر نشد. این در حالی بود که با گذشتن از دقیقه 40 تماشاچیان شروع به صحبت کرده و بعد از دقایقی شروع به ترک سالن کردند. فیلم قاتل ...
ترس و لرز در سریال آینه سیاه
تلویزیونی را از جشنواره بین المللی امی از آن خود کند. • در سال 2013 و پس از پخش هر دو فصل سریال ای. وی کلاب که یکی از مشهورترین وبسایت ها در زمینه نقد و بررسی آثار تلویزیونی و سینمایی است، آینه سیاه را در فهرست بهترین آثار سال 0213 در کنار فیلم ها و سریال هایی همچون سفیر و لطفا دوست داشته باش قرار داد. • برایس دالاس هاوارد که پیش از این در فیلم هایی همچون خدمتکاران، گرگ و میش ...
قبلا مهم + الان ناکام
مقولات روانشناختی، نیاز به تحقیق نبود. این فیلم به جرات، ضعیف ترین کار پرونده درخشنده که حتی بازی های مریلا زارعی و فرهاد اصلانی نیز اصلا خوب نبود. قاتل اهلی خوب شروع می شود، اما خیلی زود به جاده خاکی می زند و همینطور تا انتهای فیلم، تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم، عملا دو پاره است و حداقل اگر صحنه های مربوط به پولاد از کل فیلم حذف می شد، باز هم همین فیلم بد باقی می ماند، اما حداقلش ...
سیاه و سفیدی خفه گی ناشی از جهان بینی جیرانی بود
به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلامی که با سه فیلم از سه کارگردان پوران درخشنده، سعید سهیلی و فریدون جیرانی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور دارد؛ از تجربه متفاوت فیلمبرداری این فیلم ها گفت. سلامی با بیان اینکه اعتقادم بر این است که هر فیلمنامه ای خودش می گوید باید با آن چه کار کنی گفت: خود فیلمنامه خفه گی درمورد رنگ با من حرف می زد. مدیر فیلمبرداری خفه گی با اشاره به اینکه ...
روزنامه های دوشنبه
مجزاست و اگر هم مصلح اجتماعی باشم و هم فیلمساز فیلمم به سمتی می رود که یا مسأله سیاسی طرح کنم یا اجتماعی؛ و بعد شروع کنم به نسخه دادن. در وهله اول به لحاظ سینمایی از ایده فیلم خوشم آمد و فکر کردم بسیار موقعیت جذابی است. جامعه ایران یک جامعه سینمایی است به خاطر بسیاری از سوژه هایی که در طول روز در آن اتفاق می افتد. مرحوم عباس کیارستمی هم در مورد ایران گفته بودند که ایران بهشت فیلمسازان ...
نامزدهای "سودای سیمرغ" جشنواره فیلم فجر
که در روز آخر سال، ماجرایی برایش اتفاق می افتد. به نظر می رسد این فیلم، یکی از جالبترین فیلم های حاضر در جشنواره باشد. حضور سگی به نام هایکو در فیلم، به جذابیت این فیلم افزوده است. از بازیگران دیگر فیلم می توان به پوریا رحیمی سام و نازنین فراهانی اشاره کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی: نوشته هایم نه خوب می کند، نه می کشد!
فیلم های روی پرده را دیدم. چهل سال داور فیلم بودم. قصه های زیادی هم به سینما دادم. سیمرغ بلورین گرفتم. عشق سینما هم هستم. به سختی زندگی می کردم و هیچ کس را هم نداشتم تا کمکم کند. بنابراین در تئاتر حتی نقش سیاهی لشکر هم به من نمی دادند. اما همچنان عاشق سینما بودم. تمام جشنواره ها را می رفتم و حالا حداقل چهل سال است که داور جشنواره های مختلف سینمایی هستم. به همین دلیل همه چیز را اول می بینم ...
سارا و آیدا ؛ وقتی کارگردان مخاطب را رها کرد است و برای خود فیلمسازی می کند!
، خیابان ها و دابسمش بازیگران ببیند. البته اینها فاکتورهای مناسبی برای آنونس سازی و فریب مخاطب است، اما معیارهای خوبی برای خلق یک داستان نیست. میری بی جهت قصه را هر بار تغییر مسیر می دهد، تغییری که نه تنها کمکی به داستان نمی کند، بلکه در هر مسیر گره جدید ایجاد می کند که در نهایت نمی تواند از آنها گره گشایی کند، از میثاق به مادر، از مادر به سارا، از سارا به سعید که یک دور باطل را ایجاد می کند و در این ...
تب آدم کشی در جشنواره؛ وقتی سینما راه اشتباه می رود
های پرطرفدار بین فیلمسازان کشور ماست که با توجه به بافت فرهنگی کشور و طبقات اجتماعی آن، می تواند دربرگیرنده سوژه های فراوانی باشد که با استفاده از فیلمنامه ای قوی، به اثر سینمایی جذابی تبدیل شوند؛ آژانس شیشه ای ، مرهم ، درباره الی و بسیاری از آثار از این دست را می توان به عنوان نمونه نام برد. جشنواره، امسال هم به سنت سال های پیش با معرفی هیات انتخاب و آثار پذیرفته شده آغاز به کار کرد و ...
دورهمی شخصیت های قدیمی در داستانی سردرگم/ اشارات سیاسی و اجتماعی با چاشنی طنز برای جذب گیشه
مشخص و مستحکمی استوار نیست و تنها با عنوان کردن مسائل سیاسی روز از زبان حاج عباس آن هم نه در قالبی تاثیر گذار و منسجم؛ قصد دارد فروش بیشتر در گیشه را هدف قرار دهد. پرداخت ناقض شخصیت دختران همسایه با نمایش چند تک پلان از نوازندگی آنان در خیابان های شهر برای تامین کردن هزینه دیه، جدا از اینکه در ذهنیت مخاطب اثری نمی گذارد و تعریفی صحیح را از آنها برای او ارائه نمی کند بلکه تا حدودی شعارگونه ...
باورم سینمای قصه گو است/ سینما آینه ای برای نمایش تلخی ها نیست
همذات پنداری می کند. فیلم به درستی شخصیت های خود را معرفی می کند و روابط میان شخصیت ها به درستی به مخاطب انتقال می یابد. شخصیت های دیگر قصه به گونه ای در مسیر روایت قرار می گیرند که حامد سویه های مختلف اخلاقیات را ببیند. حامد در مسیری که برایش اتفاق می افتد شروع به سقوط می کند اما در این مسیر سربلند بیرون می آید. با همایون اسعدیان به گفت وگو نشستیم که در پی می آید. اشکال فیلم را اخلاق ...
جایگزین بابک حمیدیان در ماجرای نیمروز شدم/ فرار از کلیشه ها
فیلمنامه کامل و پخته به دست بازیگر می رسد که دیگر نیازی به تحقیق و پژوهش نیست و اگر بازیگر، یک بازیگر باشد تنها کاری که در مواجهه با این فضا انجام می دهد اضافه کردن یکسری جزییات است. البته ابراهیم امینی فیلمنامه نویس و هنرمندی است که در جریان انتخاب بازیگران به مهدویان کمک موثری می کند. او با مشاوره هایی که می دهد دست روی سوژه هایی می گذارد که می تواند برای همه جالب توجه باشد به عنوان نمونه در همین ...
چرخش دوربین
ای از یک درگیری در یک مغازه حضور دارند، از آنها گذر می کنیم. اما منوچهر هادی در فیلم کارگر ساده نیازمندیم دوربین خود را می چرخاند و این بار به دنبال کارگر ها راه می افتد و قصه کارگری به نام قدم را روایت می کند، قصه ای که حرف بزرگ نمی زند و شعار نمی دهد، بلکه روایتی رئالیسم از مشکلات و رنج های کارگر ها را بازگو می کند و همین نقطه آغاز همراهی مخاطب با اثر است. تیتراژ ابتدایی نوید یک مبارزه را می دهد ...