سایر منابع:
سایر خبرها
در جست وجوی فضای خالی
...، که جز شرحی از تجربیات بروک از اجرای متن های شکسپیر، پُر از ایده های تازه است درباره شکسپیر، هنر تآتر، ادبیات و حتا سیاست. نوشتن کتابی کوتاه و پُرایده درباره یکی از مهم ترین درام نویسان تاریخ تآتر، کارِ هر کسی نیست. بروک در این کتابِ دَه مقاله ای تسلط بی بدیل خود به تاریخ، تاریخِ تآتر، درام و ادبیات را نشان می دهد. او هر مقاله را با روایت، قصه یا ضرب المثل یا افسانه ای آغاز می کند که گاه در بدو ...
فهم برشت
...: از آنجا که شرایط مادی و طبیعی حکاکی در موردِ این شعرها مصداق ندارد، باید پرسید که [به جای آن] چه فاکتورهای متناظری در اینجا حضور دارند. سبکِ حکاکی این شعرها را چگونه می توان توضیح داد؟ بنیامین بعد از اشاره به سطرهایی از شعر برشت ادامه می دهد: حکاکی این شعرها برای سنگ و به شیوه کتیبه های رومی ساخته نشده است، بلکه به سبک شعارهای مبارزانِ یاغی برای صخره ساخته شده است. با این تفاسیر، خصلتِ ...
در نکوهش نقدهای بی مایه/ کریمی، آتش بیار معرکه
نوچه مالک خونه به خونه شده. راست میگه دیگه. چرا تعصب دارین به علی کریمی ؟ ما وقتی کوچک بودیم و جایگاه کلام رو نمیفهمیدیم و گاهگاهی حرفی رو جایی میزدیم که اصلا بجا نبود یکی میگفت اگه حرف نمیزدی نمیگفتیم لالی حالا خدایی باید به شما هم گفت واقعا چی فکر کردی ترسیدی فکر کنیم لال تشریف دارید واقعا که باعث تعجبه که سایت شما هر حرکت علی کریمی رو به باد انتقاد میگیره خدائی ...
حرام خوری دیگر خوشمزه نیست!
...: بسیاری از این سینماگران عاجز در تحلیل رویدادهای مرتبط با اصناف خودشان هستند، چطور برای طبقه متوسط مجازی ساخته و پرداخته ذهنشان نسخه اجتماعی غلط می پیچیند و از سوی دیگر تعریف رسمی طبقه متوسط را مخدوش کرده اند. در سینمای ایران یک پرچم واحد و یک ساحت تک ژانری به نام سینمای اجتماعی داریم. سینمای اجتماعی محدودی که زوایای مختلف شکلی، فرمی و محتوایی خود را با دشواری توسعه داده است ...
درباره جشنواره ای که قرار بود جای سینمای فرح پهلوی را بگیرد
جیب امت و کیسه امانت در دست دولت می رود، به سوی هیچ حرکت می کند و هرچند که قصد اش این باشد که غربی باشد، آن هم نیست. انقلاب اسلامی به غیر از هر ساله یکی دو فیلم با موضوع تاریخ سیاسی انقلاب، جایگاهی در این جشنواره ندارد. هیچکدام از اتفاقاتی که برای مخاطب در سینمای غرب رخ می داد اینجا جایگاهی نداشت و ندارد. مخاطب می بایستی که در سالن جشنواره فجر بنشیند و با خودآگاه خود، محتوای ارائه شده را مطالعه ...
گیتی: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است/ ما که نه در فیلم های جشنواره شادی دیده ایم نه امید!
...: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است و اغلب آثار سینمایی از منظر ساختار و محتوا ضعیف تر از سال های قبل هستند و هیچ نکته خوشایندی در آثار سینمایی مشاهده نمی شود. وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه فیلم های جشنواره فجر سی و پنج حتی به ژانر خودشان هم وفادار نیستند؛ به عنوان مثال فیلم خوب بد جلف ...
ماه گرفتگی در نیمروز
هایی دعوتنامه به کارگردانی مهرداد فرید بود. این فیلم تحت عنوان یک اثر مذهبی و در ستایش از زیارت امام هشتم، نه تنها هیچ ارتباطی با این محتوا ندارد که باعث مضحکه و توهین به ارزش هاست. به گونه ای که مخاطب از ابتدا تا انتها به حجم بالای ساده انگاری و بلاهت در فیلم می خندد. نکته عجیب این است که این فیلم با بودجه بنیاد فارابی که یک نهاد دولتی است، ساخته شده و عجیب تر اینکه هیئت انتخاب به حضور چنین اثری در ...
هزارتوی یک ذهن پیش بینی ناپذیر
شیرازه کار کاملا از دستش رها نشود و نگذارد مخاطب با بافت اصلی قصه بیگانه شود. خاصه آنکه فیلم مجموعه ای از بهترین بازیگران جدید و قدیم سینمای ایران را دارد. از نگار جواهریان که تجربه بازی در فیلمی این چنینی (با اعترافات یک ذهن خطرناک هومن سیدی) را در کارنامه خود دارد. تا مانی حقیقی، که مثل همیشه نقش بورژوای مغرور و بی اعتنا به همه چیز را بازی می کند و از افسانه بایگان، ستاره زن سال های دور که در ...
قطبی زاده: به توانایی مهدویان غبطه می خورم/ فراستی: مهدویان اصلا درام بلد نیست!
. این فاصله گذاری ضمن اینکه برای گذر از راکورد تصویری 30 سال پیش است و به سختی می تواند مشکل طراحی صحنه گرفت، در قصه نیز این رخ می دهد. قصه پردازی به لحاظ تصویر. مهرداد صدیقیان دلبسته دختر است. اما در تمام فیلم مدام سعی می کند این دلبستگی به دختر و این تعهد به مجموعه را به کشمکش درونی تبدیل کند. در عین حال یک شخصیتی که از قله ها آمده حالا مجبور است در شهر محبوس شود. در حرف زدن حجازی فر، چهره و نوع ...
ماه گرفتگی ، فیلمی که تلاش می کند منصف و شجاع باشد
افزوده ای برای فیلم ایجاد نکرده است بلکه در برخی صحنه ها بقدر موسیقی نچسب شده است که حس های صحنه را نیز مغشوش و خراب هم می کند و لازم دارد موسیقی متن دوباره ای ساخته شود. اما با همه ضعف ها و ایراداتی که فیلم دچار است، دارای نقاط قوتی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. فیلم در یک بستر اجتماعی به بهترین شکل ممکن به مفهوم فتنه نزدیک شده است. فتنه در روایات به وضعیتی گفته می شود ...
یاد گرفته ام چگونه از کنار خط قرمزها رد شوم/ بحرانِ طلاق عاطفی
هم اطلاعات کمی به مخاطب می دهید اما مخاطب قضاوت منفی درباره اش ندارد. - چون من اصلا آدم ها را سیاه و سفید نمی بینم. در طلاق عاطفی که مطلق نمی شود کسی را سیاه یا سفید دید. این کنش و واکنش هاست که آدم ها را به یک نقطه بحرانی می رساند. حالا باید زن قصه آگاهی های خودش را توسعه دهد و تصمیم بگیرد چون با چالش جدید رو به رو شده است. حتی مرد قصه در نقطه ای ایستاده که گویی کاری از دستش بر نمی ...
جاذبه های مبتذل، دور از جامعه حقیقی ایرانی/ نقد فیلم "خانه دیگری"
جای قصه و تصویر نداشته اش که اساس سینماست و باید مخاطب را حتی یک لحظه به حال خود راحت نگذارد جذابیت های مبتذل را پیش روی بیننده می گذارد؛ در " خانه دیگری " با دو قشر سنتی و مدرن روبه رو هستیم: خانواده اکرم خانم که چادر به سر است و در محله های پایین شهر زندگی می کنند، نماینده سنتی های جامعه اند؛ اما هیچ بویی از واقعیت این سنت نبرده اند! در اولین معرفی، از آن ها رقص می بینیم و ...
حاشیه های روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر/ از جنجالی ترین نشست برج میلاد با "قاتل اهلی" تا تکرار ...
کیمیایی در همان لحظات آغازین نشست، گفت: نشستن با خبرنگاران تبعات داد. با دنیای مزدوری در هنر و سینما روبه رو هستیم. جنس خندیدنها و ترسیدن قیمت جلسات را میدانیم مسعود کیمیایی در پاسخ به نقد خبرنگار روزنامه جوان که دیالوگهای آثار اخیرتان برای مخاطب امروزی گنگ است و دکوپاژ این فیلم مشکل دارد، بیان کرد: من میدانستم با وجود سیاستهای روزنامه تان از فیلم خوشتان نیامده است. به نظر شما اول یک فیلم بساز ...
کاوه سجادی حسینی: سینما ذات بی رحمی دارد/ فروشنده شانس اصلی اسکار است
سینمای قصه گو رفته ام این فیلمساز درمورد فیلم تازه خودش هم گفت: فیلمنامه ام بالاخره کامل شد و فیلم را ابتدای سال بعد کلید می زنیم. برایم جذابتر است که در جشنواره بعد فیلم را رونمایی کنم؛ اما به تهبه کننده بستگی دارد. در این فیلم مخاطب را هدف گرفته ام و سمت سینمایی رفته ام که مخاطب را همراه کند و این تصمیم شاید تحت تاثیر همکاری با اصغر فرهادی تشدید هم شده و فیلمی قصه گو را خواهم ساخت. ...
روز سوژه های فیلم نشده؛ از طلاق عاطفی تا ترور فعال اقتصادی / قاتل اهلی ثابت می کند دوران کیمیایی به کلی ...
یک مأمور در حال اخراج طرح انضباط شهری است که طی یک اتفاق در جریان کارش با چالشی مواجه می شود. اتفاقی که زندگی او را به کل تحت تأثیر قرار داده و دچار مسئله می کند. این فیلم نشان می دهد که سعید روستایی به عنوان فیلمنامه نویس خود را به عنوان کسی که می تواند از یک قصه اجتماعی و خطی داستانی پرکشش بنویسد تثبیت می کند. داستانی که مخاطب با اشتیاق آن را ادامه می دهد و شکل قرار گرفتن خرده قصه ها ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
شعار سال: روزهای چهارم و پنجم جشنواره فیلم فجر، با اکران فیلم هایی همراه بود که در همه آنها موضوع محوری قصه، مرگ بود. امسال به طور کلی در قریب به اتفاق فیلم هایی که تاکنون در برج میلاد نمایش داده شده است، قصه فیلم ها حول مرگ یک کاراکتر شکل گرفته است. یکی از مهم ترین نکات در روزهای اخیر اعلام اسامی فیلم های صدرنشین در فهرست آرای مردمی فیلم فجر است. به گفته علی آشتیانی پور فیلم های برتر هر شب در ...
انزوا ی فرم گرفتگی در روز پنجم جشنواره فجر
.... آباجان روایتی ضعیف از یک مادر بود که به انتظار فرزند به جبهه رفته اش نشسته است و در خلال این انتظار با چند قصه همراه می شود. قصه هایی نیم بند که شاید هیچ ربطی به شخصیت آباجان در فیلم ندارند. فراری اما در میان فیلم های چهارشنبه شب نمایش موفقی داشت و نمرات مناسبی از سوی مخاطبان حاضر در سالن کاخ جشنواره گرفت. اگرچه فیلم به عنوان یک نقد اجتماعی ساخته شده بود، اما بیشتر متکی بر بازی های محسن ...
جواد عزتی: از تماشای ماجرای نیمروز در سینما به وجد آمدیم
.... این اتفاق درباره باقی عوامل اصلی این فیلم نیز وجود دارد. این فیلمساز مورد علاقه من است که این میزان جاه طلبی را به رخ می کشد و به همه عواملش گفته بیایید و عرض اندام کنید و بدین شیوه نسل جدیدی از بازیگران را معرفی می کند. فراستی: مهدویان اصلا درام بلد نیست! در ادامه مسعود فراستی بیان داشت: اتفاقا اساس مشکل من بر سر درام است. بنظرم مهدویان اصلا درام را قبول ندارد. علت این ...
نامه ای برای عبور محترمانه اصلاح طلبان از روحانی
هم خاصیت دارد ! بصورت خودخوان به نسخه جلایی پور و نصر اصفهانی عمل کرده بود اما پر واضح آنکه راه به جایی نبرد و خیزشی به راه نیافتاد! این کلاف در هم تنیده مشکلات بزرگی را در پیش پای دولت قرار داده است. چطور می شود به مردمی که منتظر ارزانی و لغو تمام تحریم ها در یک لحظه بوده اند توضیح داد که قرار است با یک فروند یا اصلا با هزار فروند هواپیما در زندگی آنها معجزه ای رخ بدهد؟! به بیان ...
خودزنی های عجیب برای عالی تر نشدن !
دومین ساخته وحید جلیلوند با یک افتتاحیه باشکوه همراه است؛ بدون قیل و قال اضافی و در نهایت احترام به ساحت درام. پرده نخست فیلم، به شدت مستعد برداشت های متناوب از حادثه ای است که در لحظات ابتدایی فیلم رقم می خورد. بنابراین ایده فیلم را باید یک ایده بسیار خوب به حساب آوریم.در ادامه داستان، فیلمنامه با روندی که در پیش می گیرد، به دفعات مخاطب خود را غافلگیر می کند و سویه ای را در پیش می گیرد که کمتر ...
جیغ بنفش استضعاف بر سر شهر هزار رنگ
سودجو نشان بدهد. ای کاش آباجان به جای بازی با تیپ ها اصلاً روی شخصیت "آذرنگ" متمرکز می شد. قصه ای به مراتب بهتر... سوفی و دیوانه: چرا روشنفکرها انقدر "اسیر" دخترکان چرت و پرت مغلق گو هستند؟ سوفی و دیوانه "مهدی کرم پور" چیزی بیشتر از این نیست. دو آدم الکی در یک موقعیت الکی با یک مشت شعار الکی و یک پایان بندی الکی! نتیجه همه این الکی ها می شود یک اکران سراسر مفرح ...
داستان یک فیلم اولی محبوب شبیه ابد و یک روز
حرکت در مسیر خسته نباشید را ادامه دهم و در راستای همان فیلم حرکت کنم. کمااینکه ممکن است فیلمِ بعدی ام هیچ ربطی به سدمعبر نداشته باشد. قصه مطرح شده در سد معبر دغدغه تان بود یا فقط به این فکر می کردید که تنوع ژانر و تنوع فیلم در کارنامه کاری تان داشته باشید؟ بحث راجع به دغدغه کمی لوس شده است ولی فکر می کنم که اساسن دغدغه جزئی از کار یک فیلم ساز است. اگر دغدغه نباشد، نباید وارد ...
یک خنده بعد از هزار قصه غصه دار جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
سریال پژمان بودند لحظاتی را بوجود آورده که مخاطب می تواند خاطره تلخ فیلمهای قبل جشنواره را از ذهن پاک کند. داستان فیلم خوب بد جلف درباره این است که کارگردان هنری سنما از طرف تهیه کننده اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخاب های ممکن هستند، اما اگر می خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقش ...
نه در حد فیلم سینمایی و نه در قواره جشنواره! / نقد فیلم "انزوا"
دیدن جمشید هاشم پور در ظاهری بسیار متفاوت، برای مخاطب جالب است. البنه فراموش نکرده ایم که " انزوا " اولین تجربه سینمایی عباس میرزایی است و انتظار نداریم فیلمی بدون عیب و نقص باشد؛ اما توقع "ساختار استاندارد" از یک فیلم سینمایی، توقع زیادی نیست و اگر قرار است که یک فیلم، این را هم نداشته باشد بهتر است اصلا! ساخته نشود. پرداخت کلیشه ای به مضمون: فیلم درباره "قضاوت ...
تو فوق العاده ای پسر
می رفت در اولین تجربه کارگردانی خود سنگ تمام بگذارد و با یک فیلم خوب، مخاطب را غافلگیر کند. اما آنچه در خوب، بد، جلف رخ داده اصلا شبیه آن پیش انگاره هایی که توقع داریم نیست. خوب، بد، جلف گویی ادامه سریال پژمان است. انگار داستان ادامه دارد. با این تفاوت که شوخی های کلامی فیلم به دلیل کنار رفتن های خطوط قرمز تلویزیون، این بار صریح تر یا به زبان بهتر جلف تر شده است. حالا به آن ترکیب سام درخشانی ...
شانس بالای ماجرای نیمروز برای کسب سیمرغ های جشنواره
زیبایی و سبک بصری و مستندگونۀ فیلم کمک کرده است. سکانس پایانی فیلم که منجر به قتل موسی خیابانی می شود، تماشایی و نفسگیر است و از قوت مهدویان خبر می دهد. فیلمنامه، بازی ها و خود فیلم، شانس بسیار بالایی دارند تا سیمرغ های جشنواره را درو کنند. فابیوس و خون های آلوده پشت دیوار سکوت/ مسعود جعفری جوزانی خلاصه داستان: ستاره صالحی (سحر جعفری جوزانی) در کانون ایدز، شغلی پیدا ...
چرا ایتالیا ایتالیا فیلم بدساخت و ناهنجاری است؟
و آینده خود در حسرت این رویا غرق است. این روال ادامه دارد تا اینکه با ورود هر یک از شخصیت ها داستان فیلم به گونه دیگری رقم می خورد. آنچه درباره فیلم باید بدانیم همسانی عجیبی است که درست در شرایطی که فیلم موزیکال سرزمین لالا (la la land) در حال درو کردن جوایز است در ایران نیز فیلم ایتالیا ایتالیا ساخته می شود. "ایتالیا ایتالیا" اولین ساخته فیلمساز جوانش از معدود فیلم های ...
سانس فوق العاده برای 10 فیلم/ فراستی: مهدویان پخته تر شده است/ حاشیه ها باعث می شود به جشنواره نیایم
فیلم فجر شب گذشته 10 فیلم به سانس فوق العاده رسید. **قطبی زاده: مهدویان احساسات مخاطب رابه قلیان می آورد/ فراستی: مهدویان پخته تر شده است مهدویان در اجرا یک نوع فاصله گذاری دارد. این فاصله گذاری هم در فرم و هم در قصه وجود دارد او بدون آنکه به ابعاد تراژیک واقعه نزدیک شود، احساسات مخاطب را به قلیان درمی آورد. ** حاشیه ها باعث می شود به جشنواره نیایم بازیگر ...
نقد خواندنی محمدتقی فهیم بر ماجرای نیمروز
شود و مرید پیدا می کند. البته ماجرای نیمروز برای رسیدن به سطح سینمای جهان، بی توجه به جنبه های دیگر درام نبوده است. فضاسازی کاملا باور پذیر است. شروع فیلم و فصل های لا به لای تیتراژ تا بیانیه سازمان مبنی بر قیام مسلحانه، آکسسوار صحنه، لباس، استفاده از فیلتر و حرکت دوربین (که تا انتها ادامه دارد) به مستند پهلو می زند و بی شبهه مخاطب را به آن سال ها می برد. گریم ها، شخصیت سازند. شخصیت ها ...
سینما یا تله فیلم؟ مساله این نیست، مصیبت این است
فیلم اولی وارد جشنواره فجر شده. ماجان قرار است روایت یک عشق مادری باشد بین یک مادر و یک کودک خاص. اما نه قصه سر و ته دارد، نه مادر دلیل مشخصی برای کارهایش ارائه می دهد. نه پدر کامیون دار معلوم است چه مرگش است و نه این زن متجدد رئوف فیلم پیداست چه کاره فیلم است. ماجان فیلم بسیار بدی است اما نشانه های بسیار خوبی دارد. خانواده جنوب شهری و بی فرهنگی که رفتار با یک کودک معلول را نمی فهمند ...