سایر منابع:
سایر خبرها
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
زندگی بین طیف های متفاوت ساخته شده. فیلمنامه این فیلم کشش خوبی دارد و تجربه داوودنژاد برای ساخت چنین فیلم هایی توانسته از فیلمنامه خوب پرتوی یک اثر سینمایی نسبتا خوب تولید کند. بازی ها روان است و ریتم فیلم با روال نسبتا خوبی تا انتها حفظ می شود. سوفی و دیوانه مهدی کرم پور بعد از پنج سال فاصله که از آخرین کارش پل چوبی می گذرد با یک درام عاشقانه دوباره به سینما بازگشته است ...
انزوا ی فرم گرفتگی در روز پنجم جشنواره فجر
ذهن مخاطب را سر هیچ درگیر کنند. قصد انزوا تلنگری به قضاوت های نادرست انسان است، در تمام فیلم کلی شبهه مبنی بر بدکاره بودن همسر پرویز مطرح می شود، اگرچه شخصیت پرویز به گونه ای طراحی شده که مخاطب نیز این شبهات را باور نمی کند اما پایان بندی فیلم هم به این شبهات پاسخ جامعی نمی دهد. اگر مخاطب این مساله را باور کرده بود، بدون شک پایان بندی فیلم از نارضایتی فراوانی برخوردار می شد. ورود داستان های ...
جواد عزتی: از تماشای ماجرای نیمروز در سینما به وجد آمدیم
.... این اتفاق درباره باقی عوامل اصلی این فیلم نیز وجود دارد. این فیلمساز مورد علاقه من است که این میزان جاه طلبی را به رخ می کشد و به همه عواملش گفته بیایید و عرض اندام کنید و بدین شیوه نسل جدیدی از بازیگران را معرفی می کند. فراستی: مهدویان اصلا درام بلد نیست! در ادامه مسعود فراستی بیان داشت: اتفاقا اساس مشکل من بر سر درام است. بنظرم مهدویان اصلا درام را قبول ندارد. علت این ...
نامه ای برای عبور محترمانه اصلاح طلبان از روحانی
هم خاصیت دارد ! بصورت خودخوان به نسخه جلایی پور و نصر اصفهانی عمل کرده بود اما پر واضح آنکه راه به جایی نبرد و خیزشی به راه نیافتاد! این کلاف در هم تنیده مشکلات بزرگی را در پیش پای دولت قرار داده است. چطور می شود به مردمی که منتظر ارزانی و لغو تمام تحریم ها در یک لحظه بوده اند توضیح داد که قرار است با یک فروند یا اصلا با هزار فروند هواپیما در زندگی آنها معجزه ای رخ بدهد؟! به بیان ...
خودزنی های عجیب برای عالی تر نشدن !
دومین ساخته وحید جلیلوند با یک افتتاحیه باشکوه همراه است؛ بدون قیل و قال اضافی و در نهایت احترام به ساحت درام. پرده نخست فیلم، به شدت مستعد برداشت های متناوب از حادثه ای است که در لحظات ابتدایی فیلم رقم می خورد. بنابراین ایده فیلم را باید یک ایده بسیار خوب به حساب آوریم.در ادامه داستان، فیلمنامه با روندی که در پیش می گیرد، به دفعات مخاطب خود را غافلگیر می کند و سویه ای را در پیش می گیرد که کمتر ...
جیغ بنفش استضعاف بر سر شهر هزار رنگ
سودجو نشان بدهد. ای کاش آباجان به جای بازی با تیپ ها اصلاً روی شخصیت "آذرنگ" متمرکز می شد. قصه ای به مراتب بهتر... سوفی و دیوانه: چرا روشنفکرها انقدر "اسیر" دخترکان چرت و پرت مغلق گو هستند؟ سوفی و دیوانه "مهدی کرم پور" چیزی بیشتر از این نیست. دو آدم الکی در یک موقعیت الکی با یک مشت شعار الکی و یک پایان بندی الکی! نتیجه همه این الکی ها می شود یک اکران سراسر مفرح ...
داستان یک فیلم اولی محبوب شبیه ابد و یک روز
حرکت در مسیر خسته نباشید را ادامه دهم و در راستای همان فیلم حرکت کنم. کمااینکه ممکن است فیلمِ بعدی ام هیچ ربطی به سدمعبر نداشته باشد. قصه مطرح شده در سد معبر دغدغه تان بود یا فقط به این فکر می کردید که تنوع ژانر و تنوع فیلم در کارنامه کاری تان داشته باشید؟ بحث راجع به دغدغه کمی لوس شده است ولی فکر می کنم که اساسن دغدغه جزئی از کار یک فیلم ساز است. اگر دغدغه نباشد، نباید وارد ...
حرام خوری دیگر خوشمزه نیست!
نمی رود؟ مدعیان اِشراف به حوزه های اجتماعی و نمایش دردمندی جامعه، چرا به صورت اغراق آمیز و رادیکالی روی طبقه و سه مولفه نمایشی دزدی، هیزی و تجاوز متمرکز هستند؟ یعنی مسئله جامعه طبقه متوسط با تعاریف رایج سینماگران، محدود به نمایش همین سه گزاره می شود؟! بسیاری از این سینماگران عاجز در تحلیل رویدادهای مرتبط با اصناف خودشان هستند، چطور برای طبقه متوسط مجازی ساخته و پرداخته ذهنشان نسخه ...
یک خنده بعد از هزار قصه غصه دار جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
سریال پژمان بودند لحظاتی را بوجود آورده که مخاطب می تواند خاطره تلخ فیلمهای قبل جشنواره را از ذهن پاک کند. داستان فیلم خوب بد جلف درباره این است که کارگردان هنری سنما از طرف تهیه کننده اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخاب های ممکن هستند، اما اگر می خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقش ...
نه در حد فیلم سینمایی و نه در قواره جشنواره! / نقد فیلم "انزوا"
دیدن جمشید هاشم پور در ظاهری بسیار متفاوت، برای مخاطب جالب است. البنه فراموش نکرده ایم که " انزوا " اولین تجربه سینمایی عباس میرزایی است و انتظار نداریم فیلمی بدون عیب و نقص باشد؛ اما توقع "ساختار استاندارد" از یک فیلم سینمایی، توقع زیادی نیست و اگر قرار است که یک فیلم، این را هم نداشته باشد بهتر است اصلا! ساخته نشود. پرداخت کلیشه ای به مضمون: فیلم درباره "قضاوت ...
تو فوق العاده ای پسر
می رفت در اولین تجربه کارگردانی خود سنگ تمام بگذارد و با یک فیلم خوب، مخاطب را غافلگیر کند. اما آنچه در خوب، بد، جلف رخ داده اصلا شبیه آن پیش انگاره هایی که توقع داریم نیست. خوب، بد، جلف گویی ادامه سریال پژمان است. انگار داستان ادامه دارد. با این تفاوت که شوخی های کلامی فیلم به دلیل کنار رفتن های خطوط قرمز تلویزیون، این بار صریح تر یا به زبان بهتر جلف تر شده است. حالا به آن ترکیب سام درخشانی ...
شانس بالای ماجرای نیمروز برای کسب سیمرغ های جشنواره
فروش چشمگیری نائل شود. فمینیست آذر/ محمد حمزه ای خلاصه داستان: امیر (حمیدرضا آذرنگ) شوهر آذر (نیکی کریمی) برای نجات جان خودش، همسرش را بدنام می کند. در این زمانه که برخی زنان شریف، فیلم های دفاع مقدسی می سازند (شیار 143، دریاچۀ ماهی و ویلایی ها) نمی دانم چه اصراری است که مردان، مدافع حقوق زنان شوند و فیلم های فمینیستی بسازند. چرا هنوز برخی اصرار دارند که ...
چرا ایتالیا ایتالیا فیلم بدساخت و ناهنجاری است؟
و آینده خود در حسرت این رویا غرق است. این روال ادامه دارد تا اینکه با ورود هر یک از شخصیت ها داستان فیلم به گونه دیگری رقم می خورد. آنچه درباره فیلم باید بدانیم همسانی عجیبی است که درست در شرایطی که فیلم موزیکال سرزمین لالا (la la land) در حال درو کردن جوایز است در ایران نیز فیلم ایتالیا ایتالیا ساخته می شود. "ایتالیا ایتالیا" اولین ساخته فیلمساز جوانش از معدود فیلم های ...
سانس فوق العاده برای 10 فیلم/ فراستی: مهدویان پخته تر شده است/ حاشیه ها باعث می شود به جشنواره نیایم
فیلم فجر شب گذشته 10 فیلم به سانس فوق العاده رسید. **قطبی زاده: مهدویان احساسات مخاطب رابه قلیان می آورد/ فراستی: مهدویان پخته تر شده است مهدویان در اجرا یک نوع فاصله گذاری دارد. این فاصله گذاری هم در فرم و هم در قصه وجود دارد او بدون آنکه به ابعاد تراژیک واقعه نزدیک شود، احساسات مخاطب را به قلیان درمی آورد. ** حاشیه ها باعث می شود به جشنواره نیایم بازیگر ...
نقد خواندنی محمدتقی فهیم بر ماجرای نیمروز
شود و مرید پیدا می کند. البته ماجرای نیمروز برای رسیدن به سطح سینمای جهان، بی توجه به جنبه های دیگر درام نبوده است. فضاسازی کاملا باور پذیر است. شروع فیلم و فصل های لا به لای تیتراژ تا بیانیه سازمان مبنی بر قیام مسلحانه، آکسسوار صحنه، لباس، استفاده از فیلتر و حرکت دوربین (که تا انتها ادامه دارد) به مستند پهلو می زند و بی شبهه مخاطب را به آن سال ها می برد. گریم ها، شخصیت سازند. شخصیت ها ...
جدال بر سر ماجرای نیمروز در آنتن زنده تلویزیون
...، همواره خطوط افقی و عمودی بیداد می کند. این فاصله گذاری ضمن اینکه برای گذر از راکورد تصویری 30 سال پیش است و به سختی می تواند مشکل طراحی صحنه گرفت، در قصه نیز این رخ می دهد. قصه پردازی به لحاظ تصویر. مهرداد صدیقیان دلبسته دختر است. اما در تمام فیلم مدام سعی می کند این دلبستگی به دختر و این تعهد به مجموعه را به کشمکش درونی تبدیل کند. در عین حال یک شخصیتی که از قله ها آمده حالا مجبور است در شهر ...
سینما یا تله فیلم؟ مساله این نیست، مصیبت این است
افت همه فیلم اولی ها دامن "ویلایی ها " را هم گرفته. ناخنک زدن بی دلیل به فضای قصه عمیق ننه قربون و رها کردنش، شخصیت های رها شده ای که هرکدامشان قصه ای دارند و می توانند خستگی مخاطب را در فیلم بگیرند و نمی گیرند. اما با همه اینها "ویلایی ها" به مراتب از بقیه فیلمهای جشنواره بهتر است. در کادربندی، کارگردانی و فرم تا این لحظه جشنواره.. نگار: طوفانی شروع می کند این "رامبد جوان ...
روشنفکری ذهنی، بدویت عینی/ نقدی بر فیلم نگار به کارگردانی رامبد جوان
فرهنگ امروز/علی فرهمند: نگار در ظاهر مدرن جلوه می کند و کارگردانی هم بر این رویکرد تأکید دارد؛ در صورتی که در پس نقابِ نماهای شیک و گول زننده اش، نگاه کلاسیک دریافت می شود. هرچند این مسئله به خودی خود اصلا بد نیست به شرطی که فرم و ساختار در خدمت این نگاه باشند که در فیلم نگار چنین نیست. عنوان فیلم، نام قهرمان فیلم است و او آرام آرام در مسیر داستان معرفی می شود و درنهایت هم با گرفتن ...
نبود روایت نمایشی؛ نقطه ضعف معمای شاه در روایت تاریخ معاصر
حتی سریال سازی از جایی آغاز می شود که شخص نویسنده و کارگردان با استفاده از اطلاعات و منابعی که در دست دارد اقدام به روایتی متفاوت از امری واقع نماید که بر بستر درام یعنی قصه ای زاییده تفکر و تعقل او شکل گیرد وگرنه که اگر قرار باشد تنها با استفاده از ابزاری همچون تصویر، روایت خطی از تاریخ داشت که باید گفت براین اساس چندان اتفاق خاص هنری به وقوع نپیوسته است. معمای شاه حتی با فرم و ساختار ...
چرا سینمای ما از قهرمان تهی شد؟
برقرار نمی کنند. وقتی سینما تبدیل به کلاس درس می شود و ازخلاقیت، اعتقاد، باور جامعه، قهرمان و عامل مهم درام و داستان فاصله می گیرد از مسیر تاثیرگذاری خارج می شود و تبدیل به حدیث نفس می شود. صلح جو نیز ادامه داد: من کاملا با صحبت های آقای فهیم موافقم اما متاسفانه حالت شعار پیدا کرده است. اگر مردم نبودند سینما به وجود نمی آمد. سینما در ابتدا نوعی بازگوشی فنی و صنعتی بوده و بعد درخواست ...
دولت در برخی موارد رفوزه شده است
.... زمان گفتگو با آقای وکیلی، قبل از فوت هاشمی رفسنجانی بوده است، لذا برای حفظ امانت، سؤالات و اظهار نظرات درباره آقای هاشمی، حذف نشده است. ******* ** جناب آقای وکیلی قبل از تنظیم قرار این مصاحبه جستجوهایی درباره شما در فضای مجازی کردم، جایی دیدم که در سال 84 آقای هاشمی شما را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد در نظر داشته است، این درست است؟ نه. ممکن است در ذهن ...
روز ششم: جان شیفته
که "یک فیلم دیدم و خوش گذشت" و این همان چیزی است که متأسفانه سینمای ایران در سالهای اخیر از آن تهی است یعنی فیلم ساختن برای سرگرم کردن مخاطب، برای ایجاد حال خوش در او، بدون شعار و پیام و بیانیه و مانیفست و به همه این دلایل "خوب، بد، جلف" فیلم خوبی است چون تکلیفش با خودش و با مخاطبش کاملاً روشن است. خوب هم ساخته شده و مخاطب را تا پایان نگاه می دارد و راضی از سالن بیرون می فرستد و احتمالاً رقم قابل ...
وقتی رادیو از سینما پیشی می گیرد
. فرار دختر و پسر جوان، اعلامیه های پسر و علت ضد انقلاب بودنش، رابطه آذرنگ و همسرش، دعواهای دو داماد و پیشینه اش، بمباران مدرسه و ... از این جمله هستند که هیچ کدامشان به سرنخ اصلی داستان متصل نیستند و با حذف هر کدام، به ساختار فیلم آسیبی وارد نمی شود. وانگهی، آباجان قرار است نماد باشد؛ نماد مظلومیت، صبر و رشادت. اما فیلمنامه آنقدر نامنسجم است و شخصیت پردازی ها آنقدر ضعیف و ناقصند که این نماد به هیچ ...
صواب ساختن ماجرای نیمروز کمتر از اعدام انقلابی رجوی نیست!
. فیلم به ذات قصه گو و تقریبا تمام وقایع آن روزها را با جزئیات تشریح می کند و مخاطبی که با آن روزها آشنا نیست می تواند لذت کافی را از فیلم ببرد. اما فیلم کمی شیطنت هم می کند و مخاطب را مثلا در مورد مسعود کشمیری وادار به تحقیق و پژوهش می کند. در مورد کشمیری مستند خوبی با عنوان پرونده نا تمام به کارگردانی جواد موگویی ساخته شده است که دیدن این مستند قبل از فیلم به لذت کشف گره مسعود کشمیری ...
از کنار هم به راحتی نگذریم
زندگی هم قرار می گیرند و بر سرنوشت یکدیگر تأثیر می گذارند. سیلی زدن متداول و رایج ساختار کلاسیک که معمولا در 10 دقیقه، یک ربع اولیه فیلم وجود دارد، اینجا دیده نمی شود و طبعا از الگوی خاص خودش پیروی می کند که در بین این شخصیت های داستانی متعدد باید به جزئیات معرفی شوند، گفت وگوهای بین شخصیت های فیلم که طبعا اطلاعاتی مهم دارند، در واقع به ما کد می دهند که در ذهن مخاطب بماند. در واقع در این ساختار ...
جشنی برای مهندسی ترین سازه تاریخی ایران
دستی و گردشگری ادامه داد: یکی از مهم ترین اولویت های ما در این سازمان حفاظت و صیانت از آثار تاریخی است. احمدی پور همچنین تقویت اقامتگاه های بوم گردی را از ظرفیت های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: در استان خراسان رضوی هفت مورد از این اقامتگاه ها ایجاد می شود که تاکنون سه مورد به بهره برداری رسیده و چهار مورد دیگر در مرحله گرفتن اعتبار است، که در این زمینه صندوق کارآفرینی امید ...
خوبهایی که بد شدند
اصلانی و مهتاب کرامتی نیز نمی تواند تلخی خلأ بزرگ بی محتوایی داستان و نبود گره های اصولی درام فیلم را برای لحظاتی از یاد مخاطب ببرد. سوفی و دیوانه همه چیز فیلم برای یک سورپرایز بزرگ فراهم بود.فیلم ساختن کرم پور پس از چند سال و حضور امیر جعفری در نقش اول فیلم و آن پوستر فوق العاده عجیب فیلم سبب شد تا سوفی و دیوانه توجهات بسیاری را به سوی خود متمایل کند.اما آنچه دیده شد، اگر تا پایان ...
ویلاهایی در بیایان! / نقد فیلم "ویلایی ها"
استفاده کرد که ذهن مخاطب آن ها را تکراری نمی داند. غریبانه "کویتی پور" که برای تیتراژ پایانی انتخاب شده بود نیز قرابت کاملی با درونمایه فیلم داشت و مخاطب را تا پایان تیتراژ همراهی می کرد. " ویلایی ها " فیلمی ارزشمند در سینمای ایران است که می توان آن را شبیه هیچیک از آثار سینمایی با موضوع دفاع مقدس ندانست. ............................. پایان پیام / 101 عناوین ...
روزنامه های پنجشنبه
کسبه آسیب دیده است. ** روز سوم، روز فیلمسازان زن موتور حرکت قصه شب سوم از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با فیلم ویلایی ها استارت خورد و نخستین ساخته بلند سینمایی منیر قیدی با استقبال خوب تماشاگران در سینمای رسانه ها رو به رو شد. شامگاه دوازدهم بهمن ماه با صف بلند تماشاگران، حضور سینماگران شناخته شده، تشویق ممتد حاضران در سالن همایش های برج میلاد و نشست های خبری پربحث و البته با ...
نشست پرسش و پاسخ فیلم سوفی و دیوانه
کار می کنم و این حرفه را در ایران، فرانسه و امریکا تدریس کردم، می دانم از آغاز با چه نوعی فیلمی طرفم و می دانم چه نوع مخاطبی هم از فیلم ها استقبال خواهد کرد. سوفی و دیوانه به اندازه خودش است و ما هم با آن خوشحال هستیم. مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سوفی و دیوانه در ادامه صحبت های کرم پور اضافه کرد: خرافه پنداشتن سینما، مقوله ای کهنه است. مخاطب یک فیلم را یا می پسند یا نمی پسندد! این که چه ...