سایر خبرها
در جست وجوی فضای خالی
...، که جز شرحی از تجربیات بروک از اجرای متن های شکسپیر، پُر از ایده های تازه است درباره شکسپیر، هنر تآتر، ادبیات و حتا سیاست. نوشتن کتابی کوتاه و پُرایده درباره یکی از مهم ترین درام نویسان تاریخ تآتر، کارِ هر کسی نیست. بروک در این کتابِ دَه مقاله ای تسلط بی بدیل خود به تاریخ، تاریخِ تآتر، درام و ادبیات را نشان می دهد. او هر مقاله را با روایت، قصه یا ضرب المثل یا افسانه ای آغاز می کند که گاه در بدو ...
درباره جشنواره ای که قرار بود جای سینمای فرح پهلوی را بگیرد
جهل مدرن دارد و ذیل حقانیت، مخاطب را بند ریسمان ولایت اللهی کند. جشنواره فجر جایگزین جشنواره بین المللی تهران که فرح پهلوی آن را برگزار می کرد شد. جشنواره تهران، مانند همه پدیده های فرهنگی دوران پهلوی، در خدمت مدرنیزاسیون ایران بود. طبیعی است که جشنواره تهران ابزاری باشد برای تحقق مبانی نظری و عقیدتی سوبژکتیویته مدرن. یعنی اگر قرار باشد که ارضای نفس اماره بشری محقق شود و او تمام عیار بر جهان ...
از طلاق عاطفی تا حرام خوری در جشنواره فیلم فجر
شود به درخواست دوست آیدا به نام سعید (مصطفی زمانی) اطلاعات محرمانۀ مناقصه را خارج نماید. بعد از سعادت آباد (1389) که اولین فیلمنامۀ ساخته شده از امیر عربی بود، این دومین همکاری مازیار میری با این نویسنده است. اگر آن فیلم با بازی های خوب حامد بهداد و لیلا حاتمی سر پا بود در اینجا آن بازیگران و بازی ها نیز وجود ندارند. مضافاً که قصه نیز بسیار ضعیف و آبکی است. اگر بازی خوب غزل شاکری نبود ...
رمان های ادبی، ظرفیتی برای سریال ها
، اما اول باید تکلیف این موضوع روشن شود. یک اقتباس موفق در قصه های مجید کمتر کودک و نوجوان متولد دهه 60 و 70 است که از سریال قصه های مجید خاطره نداشته باشد؛ مجموعه ای ساده، صمیمی و دوست داشتنی که از مجموعه قصه هایی به همین نام، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی مورد اقتباس واقع شد و در قالب 11 فیلم تلویزیونی و سه فیلم سینمایی، خاطراتی خوش را برای مخاطبان آن سال های تلویزیون رقم زد ...
نگاهی به پرفروش ترین آثار انقلابی و دفاع مقدسی
انقلاب اسلامی نوشته شده است می توان به آثار تازه منتشر شده ای از زنده یاد نادر ابراهیمی اشاره کرد همچون پدر چرا توی خانه مانده است؟ ، برادرت را صدا کن ، سه دیدار که بیانگر دیدار با امام خمینی(ره) است، انقلاب به ما چه داد؟ ، نیروی هوایی (قصه های انقلاب) و ... . پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن 1357، بررسی و مطالعه درباره جنبه های مختلف انقلاب اسلامی یکی از موضوعات مورد توجه صاحب ...
حاشیه های روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر/ از جنجالی ترین نشست برج میلاد با "قاتل اهلی" تا تکرار ...
گرفته است. هر چند که سالن نمایش در هنگام اکران این فیلم، پر نشد، ولی شاهد خروج مردم از سالن نیز نبودیم، فیلمی که توانست تا حدودی مخاطبان را راضی کند. نشست نقد و بررسی این فیلم نیز بیشتر معطوف به پرسش سوالاتی درباره آمارها و صحت و سقم معضل طلاق عاطفی گذشت، سوالاتی که پوران درخشنده در پاسخ به آنها گفت: شاید 90 درصد خانواده هایمان در طلاق عاطفی قرار دارند، چه زوج هایی که سال ها با هم زندگی ...
ماجرای نفوذ
می کند. 35 سال از این ماجرا می گذشت اما یک سکانس سینمایی درباره این وقایع ساخته نشده بود. در سینمای دنیا هرکدام از این اتفاقات سینمایی ترین سوژه ها برای پرداختن و تاثیرگذاشتن بر افکار عمومی هستند اما سکوت سینمای ایران درباره تاریخ معاصر تلخ و گزنده است. نکته ای که کارگردان ماجرای نیمروز از آن به کوتاهی سینما درباره تاریخ معاصر تعبیر می کند. به گزارش بولتن نیوز، سینما سال ها با ادعاهایی ...
کمدی انسانی ؛ نه تاریخی و نه سیاسی است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، فارس نوشت: فیلم سینمایی کمدی انسانی ساخته محمد هادی کریمی داستان کودکی را تا سن جوانی روایت می کند. فیلم قصه گو است اما در پس این قصه گویی مسیری که باعث ایجاد خشونت در وجود این جوان می شود را مرور می کنیم. بحران های اجتماعی از ناظم مدرسه گرفته تا نرسیدن به عشق جوانی اش را درفیلم شاهد هستیم. فیلم یک درام ساده نیست پس از تماشای اثر مخاطب را به فکر وادار می ...
ظهور دوباره چپ گرایی آرمان خواه در سینمای ایران
گاهی هم در ورژن هایی ضعیف و دم دستی مثل کلاشینکف سعید سهیلی، نمونه های دهه نودی اش روی پیشخوان قرار گرفتند. البته مصطفی کیایی هم در همین سال ها چند کمدیِ چپِ پرفروش ساخت که متأسفانه، گذشته از مورد آخری، در اکثرشان موضع گیری های غیر منطقی و یکسویه نسبت به مسأله دانه درشت ها، لااقل برای بعضی تحلیل گران جدی تر و دقیق تر، دافعه ایجاد می کرد. کمالی (با بازی خوب امیر جعفری) کسی است که ده سال ...
سینمای ایران و فیلمنامه هایی که هنوز می لنگند!
کشورمان بتاباند. ماجرای نیمروز هم مثل ساخته های قبلی مهدویان داستانی پرچالش را روایت می کند؛ این بار نه در بحران های جنگ، بلکه در دهه 60 که نامش به تنهایی برای بسیاری یادآور تنش، التهاب و آشوب است. محور فیلم درباره خیانت های سازمان مجاهدین خلق است و روزی که وارد فاز نظامی و به منافقین تبدیل می شود. فیلمساز در این فیلم هم با ظرافتی مثال زدنی به جزئیات توجه کرده و با بهره بردن از ...
چه کسی برنده دعوای خواننده و قاتل اهلی است؟
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو - علی مرادخانی؛ تمام آن 200 نفری که دیشب فقط در یکی از سالنهای کوروش روی زمین نشسته بودند تا قاتل اهلی را ببینند با اشتیاق آمده بودند تا فیلمی را ببینند که دو سال به طرق مختلف متوقف مانده بود و حالا بالاخره راه به سینما پیدا کرده بود. فیلمی که حاشیه های بی پایان و نه چندان دوست داشتنی ش به بار کنجکاوی ها افزوده بود و این ها یعنی یک ماراتن دیگر از اتفاقات جدید درباره ...
فیلمی که نه تاریخی است، نه سیاسی/ ماجرای کتک کاری دو بازیگر/ جدال تهیه کننده و کارگردان در نیمه شب ...
سینمایی ماجرای نیمروز ساخته محمد حسین مهدویان با اقبال بی سابقه ای در سالن آزادی مواجه شد و سانس فوق العاده برای فیلم در نظر گرفته شد. ** روایت خون دل یک ملت در ماجرای نیمروز / نمایش قساوت منافقین فیلم ماجرای نیمروز روایت یک سازمان منحرف است که برای سهم خواهی از انقلاب اسلامی حاضر شد ده ها هزار نفر را به فجیح ترین شکل ممکن به شهادت برساند. **مستند متهمین دایره بیستم ...
اقبال مردمی به جبهه فرهنگی انقلاب در جشنواره فیلم فجر
نظامی منافقین را در ایران را بر عهده داشت. ماجرای نیمروز روایتی تاریخی از تابستان پر آشوب و پر التهاب دهه شصت است. تاریخی که از چشم جادویی سینما مغفول مانده تا اینکه پس از سی و هفت سال درباره اش فیلمی داستانی ساخته شد. فیلم به ذات قصه گو و تقریبا تمام وقایع آن روزها را با جزئیات تشریح می کند و مخاطبی که با آن روزها آشنا نیست می تواند لذت کافی را از فیلم ببرد. اما فیلم کمی شیطنت هم می کند و ...
کاخ رسانه به وجد آمد
توانایی خود را در خلق فضای جنگ و دهه 60 و نگاه ویژه اش در پرداخت مضمون و انتخاب ساختار به رخ کشیده بود در ماجرای نیمروز هم به مقطعی ملتهب از دهه 60 و آغاز فعالیت مسلحانه سازمان مجاهدین پرداخته است. بازسازی داستانی از ماجرای ترور شهید رجایی و شهید بهشتی و در نهایت کشف مخفیگاه موسی خیابانی یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در یک فیلم باورپذیر، حاضران در سالن را غرق در جان فیلم کرد ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
شعار سال: روزهای چهارم و پنجم جشنواره فیلم فجر، با اکران فیلم هایی همراه بود که در همه آنها موضوع محوری قصه، مرگ بود. امسال به طور کلی در قریب به اتفاق فیلم هایی که تاکنون در برج میلاد نمایش داده شده است، قصه فیلم ها حول مرگ یک کاراکتر شکل گرفته است. یکی از مهم ترین نکات در روزهای اخیر اعلام اسامی فیلم های صدرنشین در فهرست آرای مردمی فیلم فجر است. به گفته علی آشتیانی پور فیلم های برتر هر شب در ...
چرا معمای شاه سریال ضعیفی بود؟
فنی تر، داستان سریال دراماتیزه نشده بود و نمایشی گنگ و سردرگم از رویدادهای تاریخی بود که نه مستند بودند و نه داستانی. نگاه پسینی و توهین به شعور مخاطب ظاهرا شخصیت اصلی سریال، یعنی امیرمحمود با بازی امیریل ارجمند، قرار بود خود روایتگر داستان نیز باشد. برای این کار به بانه خاطره نویسی او از نریشین استفاده شده بود. این کار این امکان را به سازندگان می داد تا بخش هایی از تاریخ را که به ...
ماجرای نیمروز ؛ فیلم تحسین شده مردم و منتقدان
ماجرای نیمروز ، جدیدترین فیلم امیرحسین مهدویان است که دو شب پیش در برج میلاد به نمایش درآمد و به نوعی تحسین اهالی رسانه و منتقدان را به خود جذب کرد. این فیلم اولین کاری است که مهدویان به شکلی کاملا سینمایی و داستانی آن را جلوی دوربین برده است. قصه فیلم درباره اتفاقات دهه شصت و جنایاتی است که سازمان مجاهدین(منافقان) در آن ایام انجام داد. ماجرای نیمروز نحو کشته شدن موسی خیابانی، یکی از ...
نشست پشت دیوار سکوت در برج میلاد | واقعیتی تلخ با شکر خیال
شده است، گفت: برای اینکه فیلم به مستند نزدیک نشود و فیلم تلخی نباشد کمی در واقعیت دخل و تصرف کردیم. وی ادامه داد: سحر نگارش این فیلمنامه را آغاز کرد و من بازنویسی هایی را روی آن انجام دادم. به شدت تحت تاثیر موضوع قرار گرفتم و ساخت این فیلم را وظیفه خود دانستم. کار گردان پشت دیوار سکوت با اشاره به فیلم مستندی که در گذشته درباره ایدز ساخته شده بود، افزود: نوید نامور با شهامت فیلم چند ...
پوران درخشنده: دهه هفتادی ها خطرناک ترند
تنگ شده است در بخش دیگری از این نشست مریلا زارعی بازیگر با بیان اینکه خانم درخشنده فیلمساز دغدغه سازی است، گفت: کانسپت و ایده این طرح برایم جذاب بود، البته قطعا ما مشکلاتی هم داشتیم اما با همه وجود تلاش کردیم. او درباره نقش شیرین و انتخاب نقش هایی با موضوعات اجتماعی توضیح داد: من هم طناز هستم و هم خیلی شوخ و ژانر کمدی استاندارد را که هم برای بازیگر و هم برای مخاطب جذاب باشد ...
از کابوس تا حماسه/ ماجرای نیمروز ؛ فیلم بی رقیب جشنواره فجر
مستند نزدیک است که در فرم. مهدویان همانقدر بازنمایی واقعیت رویدادهای سال 60 برایش مهم است که نحوه انتقال آن به مخاطب و هم حسی او با ماجراهای فیلم. ذکر دقیق تاریخ هر رویداد در گوشه پایین تصویر تنها یک نشانه نیست. یک ادعای بزرگ است برای وفاداری به واقعیت. از حضور شهید بهشتی تا انفجار حزب جمهوری و از مسعود کشمیری تا انفجار نخست وزیری تا فرار مسعود رجوی و ضربه 19 بهمن همه در فیلم هست. او حتی به درستی ...
نگار رامبد جوان در سرزمین عجایب
قانون کاری ساخته نیست، در قامت یک شخصیت کنش مند و دارای اصالت به گرفتن انتقام پدرش از دار و دسته اسکویی (مانی حقیقی) برمی آید. فیلم حتی وامدار و برگرفته از فیلم گاو خونی و نوشته های جعفر مدرس صادقی هم می تواند باشد، جایی که مرز خیال و واقعیت جهان واقعی، عینیت دار و منطق گرا با جهان توهمی و سیال ذهن به هم گره می خورند، ولی با همه این وجود آیا معنی و مخرج این نشانه شناسی و تبارشناسی به ...
اگر ماجرای نیمروز را نسازیم، با فایل صوتی منتظری تاریخ را برایمان خواهند ساخت / وقتی مخاطب فیلم با بچه ...
علی نادری- رجانیوز: یک فایل صوتی بعد از نزدیک به 20 سال منتشر می شود؛ در آن همه ارکان نظام انقلابی ایران از امام خمینی تا قوه قضائیه و خوشنام ترین چهره ها را از زبان آیت الله منتظری متهم می کند به ظلم در ماجرای اعدامهای 67. درباره ماجرا و اصلش و چرائی آن، بقدری مخفی کاری شده است که نسل دوم و سوم و چهارم ندانند که ماجرا چیست و اصلا چرا در سال 67 یعنی 7 سال بعد از حرکت مسلحانه سازمان ...
گلچین روزگار یا گلچین کارگردان
محمد حسین مهدویان در فیلم ماجرای نیمروز قصد خلق دنیایی از حوادث پرآشوب سال 60 و ترور های مجاهدین خلق را دارد اما آن را تلف می کند،موضوعی که تنها به واسطه خودخواهی وهوش کارگردان صورت می گیرد . کارگردان یک مسیر را به خوبی یادگرفته است،مسیری که تشویق و جوایز در آن خواهد بود،او هربار دوربین نگاتیوی را برپایه و یا دوش سوار می کند تا تصاویری مستند گونه در روایت تاریخ خلق کندوبا صحنه سازی های ...
سینما یا تله فیلم؟ مساله این نیست، مصیبت این است
ارتباط یک باغبان با روح شهدا اما مگر سینما راهی به عالم ملکوت دارد که توقع داشته باشیم یک فیلمساز فیلم اولی بتواند خرق عادت کرده و پرده حجاب را بدرد و بی عالمی کند؟ اگر سینما راهی به این عالم داشت مرتضی آوینی سراغ مستند کلام محور نمی رفت تا با روایت صورت ها و نقل سیرت ها راهی از عالم ماده به عالم ملکوت باز کند. اصلاً فیلمها وقتی می خواهند به عالم ورای ماده سر بکشند یا وارد ژانر سینمای وحشت ...
پشت دیوار سکوت اثری مهم ولی نه چندان درخشان از خالق شاهکار شیرسنگی/ به چالش کشیدن موضوعی ملتهب با غیرت و ...
...: علی دشتبان/ فیلم پشت دیوار سکوت قطعا فیلم مهم و ارزشمندی است، چرا که با شرافت و غیرت موضوعی ملتهب را به چالش کشیده که بسیاری از مدعیان در هر رسانه ای از پرداخت به آن طفره رفته اند و یا به نوعی آن را پشت گوش انداخته اند، اما این زیاده خواهی و توقع بی جا نیست که به عنوان مخاطب عام یا خاص، از خالق آثاری مانند در چشم باد یا شیرسنگی انتظار بالاتری داشته باشیم، انتظاری که به نظر می رسد در این ...
واکاوی تاریخ معاصر ایران در "ماجرای نیمروز" / محمد حسین مهدویان در انتظار سیمرغی دیگر
. در مورد کشمیری مستند خوبی با عنوان پرونده نا تمام به کارگردانی جواد موگویی ساخته شده است که دیدن این مستند قبل از فیلم به لذت کشف گره مسعود کشمیری کمک شایانی می کند. اینکه فیلمی مخاطب را وادار به مکاشفه در تاریخ کند ضعف نیست، بلکه عظمت فیلم بیشتر به چشم می آید . قطعا پرداختن به موضوع مجاهدین خلق و نشان دادن تصویر اصلی آنها، نیاز امروز جامعه است که مهدویان با ماجرای نیمروز خوب توانست چهره ...
حاشیه های روز ششم جشنواره فیلم فجر/ از خنده هایی از ته دل به "خوب، بد، جلف" تا تشویق بی امان برای ...
سبب ساز خلق یک کمدی سینمایی خوب در مختصات سینمای ایران شده اند؛ فیلمی که یقینا اکران خوبی هم خواهد داشت. جدایی آذرنگ از آذر "آذر" نام محمد حمزه ای را بعنوان کارگردان دارد اما از یک طرف خط داستانی زن گرایانه آن و از طرف دیگر فضایی خاکستری که بر کل درام سایه انداخته فیلم را امتداد منطقی "شیفت شب" می کند که نیکی کریمی آن را ساخته بود. چندان هم عجیب نیست؛ تهیه کننده ...
چرا سینمای ما از قهرمان تهی شد؟
این سه منتقد در گفت و گو با محمد خزاعی؛ مجری- کارشناس برنامه به آن اشاره داشتند. فهیم درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دوره های قبل گفت: تفاوت چندانی وجود ندارد اما در راستای محتوایی جای انتقاد دارد. کلین این جشنواره به جز 5 دوره از برگزاری آن نتوانسته انتظارات را برآورده کند. ضمن اینکه دوره سی و پنجم دچار حاشیه هایی شد که می شد آن را از قبل کنترل کرد. بعد از این همه سال برگزاری ...
عصیان علیه فرآورده های خونی آلودۀ فرانسوی
را باورپذیر کرده است وی درباره چگونگی شکل گیری فیلمنامه و مقدمات پشت دیوار سکوت توضیح داد: طرحی توسط دختر آقای جوزانی به دستشان رسید که همین بحث بیماری ها بود، شروع به مستند سازی کردند، یک مدت در کانون های بیماری ایدز حضور پیدا کرده، ارزیابی می کردند و در مجموع مصاحبه هایی که با این شخصیت ها داشتند و می شود گفت 90 درصد شخصیت های فیلم ما واقعی هستند، مصداق واقعی دارند و قصه همان ها روایت ...
امیدهای سیمرغ از راه می رسند...
مهمترین فیلم روز ششم جشنواره فیلم فجر "ماجرای نیمروز" بود؛ فیلمی که نام آن یادآور وسترنی ساخته فرد زینه مان است و به مانند آن فیلم ماجرای اصلی خود را از آستانه صبح تا نیمروز روایت می کند! "ماجرای نیمروز" داستان تلاش نیروهای ضربت کمیته و سپاه برای دستیابی به خانه تیمی موسی خیابانی دست راست مسعود رجوی سرکرده منافقین در ایران را تصویرسازی می کند. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم همان طور که ...