سایر منابع:
سایر خبرها
محمدهادی کریمی: اگر سوژه ای بی قرارم نکند سراغش نمی روم
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، کریمی بعد از چهار سال که از ساخت آخرین فیلمش می گذرد با کمدی انسانی این بی تابی را تجربه کرده است. به نظر می رسد ترجیح می دهید با سعه صدر بیشتری روند کارگردانی در سینما را تجربه کنید، این وقفه ای که ایجاد می کنید چه نقاط ضعف و قوتی برای تان دارد؟ فیلم سازی کسب و کار من نیست، تا سوژه ای من را به لحاظ احساسی سرشار از ...
استقبال اراکی ها از فیلم جیرانی در جشنواره فجر/خفه گیِ خوب
بدبختی سعی کرده بود که انسان بماند ولی برای نجات خود از نابودی هم خود و هم دیگری را نابود می کند. بهرحال شاید خفه گی برای یک مخاطب معمولی، فیلمی گنگ، بی هدف و سخت فهم به نظر برسد و یا از سیاه و سفید بودن فیلم حوصله اش سر برود؛ اما تماشاگر حرفه ای تر به خوبی متوجه ویژگی های بارز خفه گی و داستان متفاوتش برای سینمای ایران می شود. اگر فیلم های فریدون جیرانی را هم دنبال کرده باشد، به خوبی متوجه ...
لیست پر حرف و حدیث نامزدهای سیمرغ
کرده ام . من امسال فیلم زیاد ندیده ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تکنیک و ایفای نقش متفاوت از خیلی ها بهتر بود. متعجبم! و غمگین!خیلی زیاد! . فریدون جیرانی هم در واکنش به بی اعتنایی هیأت داوران جشنواره به خفه گی و نامزد شدن تنها در یک رشته جلوه های ویژه گفت: خوشحالم که داوران جشنواره لااقل برف های پشت پنجره فیلم را دیدند. سعید سهیلی هم گفت که از یک هیأت داوران ضعیف، فیلم قوی و انتخاب درست ...
تدوین فیلم کارگردان های جوان نگرانم می کند
فیلم هایی که در آنها اتفاق هولناک، غم انگیز و شدیدی می افتد کار خیلی سخت تری است زیرا از لحاظ کشش مخاطب، در فیلم هایی که گره و معمایی در آنها وجود دارد، تکلیف تدوینگر با مخاطب روشن تر است ولی در فیلم های ساده باید حس تماشاگر را با فیلم همراه کرد و این کمی کار را دشوار می کند. در تدوین نسخه نهایی فیلم، چقدر اختلاف یا اتفاق نظر میان شما و خانم توکلی وجود داشت؟ من و خانم توکلی در مورد تمام ...
وکیل الدوله ها فدای روحانی می شوند/ آغاز ترامپ، پایان رویای آمریکایی
سرویس سیاست مشرق – روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آنرا سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: ******* 38 سال پس از آن ضرب کاری امام ...
گلایه مردم از نحوه اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر مشهد
بی کفایتی خودش یا وضعیت اقتصادی بلکه ناسازگاری برخی کارها با باورهای او است؛ برخلاف انسان دوره پست مدرن، نقش اول داستان از شغل تنها به دنبال درآمد نیست بلکه، بیش از درآمد، دغدغه شرافت، طبع لطیف خود، اخلاق و فرهنگ جامعه است که برایش مهم است؛ پول و درآمد ارزش زیرپا گذاشتن ارزش های انسانی را ندارد. زندگی آقای نویسنده نمایش بعد اقتصادی انسان واقعی است؛ اقتصادی اخلاق مدار در مقابل اقتصاد سرمایه ...
دفاع مقدس در آیینه ی مثنوی های انقلاب اسلامی (علمی-پژوهشی)
مسائل روز و گذاشتن نتیجه گیری به عهده ی مخاطب از ویژگی های شعری اوست. او در داستان هایش دانای کلی است که فقط نقان نیست؛ بلکه در بطن داستان حضور دارد. تحلیل گری است که نه تنها مردم زمان خود را از انذار می دهد، بلکه شخصیت های داستان را نیز تشویق و تحذیر می کند. لذا معلم به تصاویر شعری و خیال پردازی در تک بیت ها تاکید ندارد، بلکه در طول مثنوی خود یک فضا و تصویری را ایجاد می کند که این فضاها و تصاویر ...
گشت2 بریده ای از صفحات سیاسی روزنامه ها است
خودش موفق هم بوده باشد، آن گاه ریسک ساخت قسمت دوم حتی افزایش هم پیدا می کند. قیاس با فیلم اول، مخصوصا وقتی فیلم دوم به خوبی اثر قبلی نباشد، می تواند خطرات جبران ناپذیری را در گیشه ایجاد کند. اما سعید سهیلی این خطر را پذیرفته و بعد از گذشت 5 سال و تغییر یک دولت، سراغ ساخت قسمت دوم فیلم گشت ارشاد رفته است. فیلم تازه او اما بسیار عقب تر از قسمت اول است. انگار همه چیز فقط در کنار هم قرار گرفته تا آقای ...
سرخط ...
کودتای نظامی هم به گوش می رسد. شاید گزافه نباشد که بگوییم آینده آمریکا این روز ها به آینده ترامپ گره خورده است. پاسخ قاطع به ترامپ دکتر حسن کربلایی در این شماره از روزنامه رسالت اورده است: ملت بزرگ ایران جمعه این هفته به مناسبت یوم الله 22 بهمن، سالگشت پیروزی انقلاب کبیر اسلامی به خیابان ها می آیند تا با فریاد مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل سالروز انقلاب شکوهمند اسلامی ...
باقری: فهم صحیح موجب درست خواندن متون کهن می شود
های آموزشی مخاطب خود را با زبان این متون آشنا کنیم یا فقط متون کهن ساده و روان را برای بچه ها بیان کنیم. این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: البته در این میان راه سومی هم وجود دارد راهی که علی حاتمی در سینما انجام داد. او برای انتقال متون کهن به مخاطب، زبان جدیدی خلق کرد، کاری که دریابندری در ترجمه کتاب بازمانده روز انجام داد و بخشی از زبان قاجار را با زبان عصر طلایی(1301تا 1320) درآمیخت و زبان جدیدی خلق کرد و داستان را با آن زبان بیان کرد که برای مخاطب بسیار جذاب بود. ...
درمان زخم طلاق عاطفی با پند روانکاوانه!/ شخصیت ها از سوژه جا ماندند
او از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می کند. نقد فیلم: فیلم پیرامون یکی از مسائل جاری در جامعه مدرن امروز ماست؛سوژه طلاق عاطفی. پوران درخشنده بعد از فیلم "هیس!دختران فریاد نمی زنند." با یک وقفه 5 ساله بازگشته تا به حلاجی مسئله طلاق عاطفی در فیلم "زیر سقف دودی" به عنوان یکی از به روزترین سوژه های اجتماعی جامعه ایرانی بپردازد.درخشنده خود مدعی است که سوژه فیلم هایش را از نظرات و ...
مخاطب را نباید با فریب کاری عصبانی کرد
جدیدش و جزئیات و لطایف کارگردانی اش با او گفت و گو کرده ایم. از فصل نرگس بگویید. ایده اولیه فیلمنامه فصل نرگس سال 93 به ذهن من رسید و علت انتخاب سوژه و اصلی ترین انگیزه آن، اتفاق تراژیکی بود که برای عسل بدیعی افتاد. نکته جالب دیگری که یکی از انگیزه هایم شد، شروع کار بازیگری عسل بدیعی بود که با فیلم بودن و نبودن بود که مضمون آن همین بود و بعد از این که سرنوشتی همان گونه برایش رقم ...
دعوتنامه ای برای نهی از امر به معروف
کمیکی را برای مخاطب خلق می کنند، شخصیت پردازی نقش ها ضعیف و کاراکترها چنان تک بعدی و توخالیند که نمی توانند هیچ احساسی را منتقل کنند. کارگردان با سوژه قرار دادن موضوع بخشش و گذشت در محوریت فیلم، داستان فردی روحانی را روایت می کند که فرزندش در درگیری با جوانی برای امر به معروف شهید شده و حال برای فرار از دست خانواده قاتل که به دنبال کسب رضایت هستند به همراه زنی که بعد سال ها صیغه تازه به ...
سریال های تلویزیونی راویان ناب انقلاب
غیرخطی بعد از سریال های متعددی که قصه هایی ساده را به شکل خطی و مستقیم روایت می کردند، داوود میرباقری در دومین تجربه تلویزیونی اش، سریالی به نام رعنا که بی تردید یکی از ماندگارترین سریال های تلویزیون درباره انقلاب است را در دستور کار قرار داد. رعنا داستان زنی به همین نام است که پسرش در جریان حوادث انقلاب ناپدید شده و حالا در مسیر یافتن فرزند به حقایقی درباره گذشته پی می برد. رعنا ...
برانکو، کی روش و کشتی توفان زده فوتبال ملی ما
روزنامه اعتماد: کشتیبان را سیاستی دگر آمد. این جمله کلیدی را قوام السلطنه طی اعلامیه خود برای قبول نخست وزیری در تیر سال 1331 بر زبان جاری ساخت و البته عمر دولتش مستعجل بود و به طرفه العینی پس از وقایع 30تیر، مجبور به قبول استعفا شد. حال حکایت سیستم مدیریتی ما در همه امور جامعه است که نیاز به سیاستی دیگر و تدبیر در بزنگاه ها بیش از گذشته احساس می شود. حواشی این روزهای فوتبال ...
ویدئوچک لطفا!
را فدای مخاطب نمی کند، اتفاقا در انتها به مخاطب ضربه می زند و به نوعی، تمرکز را از مقطع زندگی قهرمان برداشته و نگاهی کلی تر و بهتر از زندگی قهرمان به مخاطب ارائه می کند. این نگاه کلی به مخاطب، این احساس را می دهد که فریب نخورده و باعث می شود بعد از فیلم نیز زود احساس خود را نسبت به قهرمان از دست نداده و هنوز با او در ارتباط باشد. فیلم بیست و یک روز بعد ، جدا از داستان خوب خود، کارگردانی ساده و ...
هیچ کس قدرت پیشگویی ندارد...
زاده-بخش اجتماعی به نظر می رسد که دلایلی همچون اعتماد به نفس پایین، نداشتن مهارت کافی برای حل مشکلات و داشتن سوءظن و شک نسبت به دیگران بخصوص اعضای خانواده از جمله دلایلی است که باعث می شود بعضی افراد به سمت رمال ها که ادعای پیشگویی از آینده را دارند سوق پیدا کنند. این در حالی است که هیچ کس نمی تواند آینده را پیشگویی کند و رمالان که از این طریق کلاهبرداری می کنند نیز توانایی حل مشکلات مردم ...
بی اصالت، بیگانه/ نقد فیلم "سوفی و دیوانه"
... فیلمی توریستی " سوفی و دیوانه " فیلمی است ایرانی برای غیر ایرانیان، که با نمایش تصاویری کم نظیر از کشورمان ظاهراً سعی دارد نظر توریست ها را به کشورمان جلب کند. داستان ساده و ضعیف فیلم هم صرفاً در خدمت مناظر گردشگری قرار دارد. با این نگاه توریستی، تصویری غیرواقعی از ایران نشان می دهد و تنها ده درصد از واقعیت تهران را به تصویر می کشد. کارگردان فیلم تنها مناطق جذاب بالای ...
او (خانه)؛ ملودرامی اجتماعی در دل ژانر جنایی!
، در واقع نیروی شر وارد می شود و پسر عمه عاشق باید از داستان خارج شود. به نظر این نگاه کاملاً سیاه و نا امید کننده است. دختر خانواده که او نیز به خوبی از عهده نقش خود برآمده در واقع نوعی بازی در بازی را به اجرا می گذارد. نقش دختر دلسوز و عاشق بابا که هر چه فیلم جلوتر می رود، رفتار و منش و دیالوگ هایش به سمتی می رود که در انتهای فیلم شخصیت اصلی اش رو می شود و در واقع تازه مخاطب متوجه می شود اصرار دختر برای اینکه جنازه طبق وصیت به اتاق تشریح دانشکده پزشکی برده نشود، چیست. او شریک قتل پدر است و چه زیبا تلفیقی از ملودرام و تراژدی در ژانر جنایی به نمایش گذاشته می شود. ...
فیلم های غیر قابل تماشا در جشنواره فجر
ناتوان است. از فیلم های درخشنده نه شخصیت ها و هویتشان بلکه نشانه ها و پیام های فیلمساز به یاد می ماند و این ها چیزهایی نیستند که در ذهن مخاطب به تاثیرگذاری بینجامد. داستان های بی مایه و هزینه های هدر رفته در این میان فیلم هایی هم در جشنواره امسال حضور دارند که با یک سوال پایه ای تر مواجه اند: چرا این فیلم ها اصلا ساخته می شوند؟ فیلم هایی که نه در جشنواره توفیقی از سوی مخاطبان و ...
بازیگران بهترین بازی شان را ارائه کردند
فجر در بخش مردمی مورد توجه قرار گرفت. بله؛ این توجهات در زمان جشنواره و به دنبال آن اکران، خستگی را از تنم بیرون راند و حس کردم زحمتم به هدر نرفته است. به هر حال سوژه آن فیلم بسیار حساسیت برانگیز بود و هر قدم اشتباهی ممکن بود روی کلیت کار تاثیر بگذارد و باعث شود حقیقت زیر سایه قرار بگیرد. ایجاد بالانس در چنین شرایطی کار ساده ای نیست اما خوشحالم در آن فیلم تابوی حرف زدن در مورد تجاوز به ...
قرآن کریم با زندگی رزمندگان جبهه آمیخته بود/ بچه های جنگ نماد عمل به آیات قران کریم بودند
و موضوع تاریخ با ادبیات یعنی داستان گره می خورد که سبک جدیدی به نام خاطره داستان در ادبیات انقلاب و ادبیات دفاع مقدس ایجاد شد. وی تشریح کرد: این حوزه زایش در ادبیات اتفاق ساده نیست چراکه در محیط های دانشگاهی اساتید برجسته ادبیات بارها این ادعا را داشته اند که ادبیات انقلاب به ویژه ادبیات دفاع مقدس علمدار پیدایش گونه های نوظهور بوده است که می تواند با ادبیات هزار ساله قبل در یک سطح قرار گیرد ...
برجسته، متفاوت، موفق/ نقد فیلم "ماجرای نیمروز"
قصه ای درباره حوادث تاریخ انقلاب اسلامی است. کاری درخشان از محمدحسین مهدویان که بجرأت می توان آن را یکی از برجسته ترین و متفاوت ترین آثار سینمایی در ایران دانست. او در این فیلم به یکی از مهمترین ادوار تاریخ معاصر می پردازد؛ دوره ای که "سازمان مجاهدین خلق" یا همان منافقین، وارد فاز مبارزه مسلحانه با انقلاب نوپای اسلامی شدند. "مهدویان" روایت اثرش را از 30 خرداد سال 1360 آغاز کرده است ...
انتخاب های جنجالی
نه چیزی به مخاطب اضافه میکند. (آریان گلصورت/ کافه سینما) زیر سقف دودی تعداد نامزدی: 6 کارگردان: پوران درخشنده (نامزد بهترین کارگردانی) بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی (نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن), بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقت دوست خلاصه داستان: شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می شود، به دنبال پیدا کردن ...
بسته تلخ فیلم های جشنواره فجر در اصفهان
ایران و نیازمندان پیوند عضو و تعداد اندک خانواده های اهداء کننده دریافت کرده است. فیلم فصل نرگس به کارگردانی نگار آذربایجانی سعی دارد مضمون پیوند اعضا را در جامعه ترویج کند اما به نوعی با پایان یافتن داستان مخاطب احساس می کند که این فیلم تنها ادای دین به عسل بدیعی است و فیلم نیز در پایان به این بازیگر خوب کشورمان که اعضای وی هفت نفر را زندگی بخشیده است تقدیم می شود. اما فیلم یک روز بخصوص که همین مضمون ...
رضوی: جرقه اولیه ماجرای نیمروز در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود
برطرف کرد. بهرزو افخمی: مردم را میخ کوب کرده بودید. جواد عزتی: سلام عرض می کنم. من هم خوشحالم در این فیلم که دوستان گفتند و آقای افخمی هم لطف داشتند خیلی مسلسلی از آن تعریف کردند حضور داشتم. سید محمود رضوی: بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام و ادب. از آقای افخمی که مثل همیشه به ما لطف دارند ممنونم. از مردم که مثل سال گذشته باز دارند ما را شرمنده می کنند تشکر می کنم و ...
حلقه انقلابیون زیر درخت سیب
جشنواره فجر امسال را مصداق سینمای امید نامید اما تا به اینجای کار مرگ جزو لاینفک فیلم های جشنواره بوده است. در هشتمین روز از برگزاری جشنواره در کاخ رسانه باز هم سایه مرگ بر فضای فیلم ها سنگینی می کرد و دو فیلم به نمایش درآمده در این روز (خفه گی و کارگر ساده نیازمندیم) با قتل دو نفر از شخصیت های قصه همراه بود و جامعه ای عصبی و بحران زده را به تصویر می کشید. محسن امیریوسفی در پی نامه اخیر ...
انزوا فیلمی همگام با سینمای نوین و وفادار به سینمای قصه گو است
فرزندانش ازاین بحران. و حالا که مخاطب خود را در قالب کاراکتر اصلی قرار می دهد، گره گشایی ها آغاز می شود. وفایی وحدت در خاتمه گفت: میرزایی خوب می داند نباید خارج از ظرفیت مخاطب مشکلات را کش دهد. بنابراین با درایت و تدبیر، آرامشی که از ابتدا در کلام شخصیت اصلی داستانش در نظر گرفته، صبوری، دوری از پیش داوری و تهمت، کارگردان آنقدر دستش پر است که در پایان فیلمش نام خود را به عنوان کارگردان حک ...
روزهای پایانی/ حاشیه نگاری روز هشتم جشنواره در برج میلاد
اگر از اغلب فیلم های جشنواره فجر تا روز هفتم، عنصر اتفاق و حادثه را بگیری، فیلم هیچ چیز دیگری ندارد. حادثه و اتفاق با چاشنی تصادف ماشین یا سر به شوفاژ خوردن یا از بلندی پرت شدن! گویی درام نویسان فیلمنامه در سینمای ایران خود را مجهز به حادثه کرده اند و ترجیح می دهند به جای تعریف داستان و گره افکنی منطقی در داستان، به اتفاق رو بیاورند و خود را راحت کنند. ...
بیشتر کتاب های کودک و نوجوان زبان سالم و استاندارد ندارند
...، آنها را کاملاً قابلا درک خواند و بیان کرد: اشتباه است که ما این روزها رادیو و تلویزیون را الگوی درست زبان معیار بدانیم. در رسانه ها از زبانی استفاده می شود که به آن لهجه تهرانی گفته می شود و اعتقاد بر این است که کلمات زیادی وارد دایره لغات ما شده اند. اما باید دانست که آنها در دایره دستور زبان تعریف نشده اند و منظور ما فارسی روان و سلیسی است که قرن ها مورد استفاده قرار گرفته و قابل فهم ...