سایر منابع:
سایر خبرها
پارسانیا : هبوط ریشه آن هویتی که انسان مدرن یافته
که علوم پایه از آن ها تغذیه می کند و آن نوع معرفت شناسی و هستی شناسی آن است. البته اگر سراغ خود مدرن ها بروید جنبه هستی شناسی آن را منکر شده و بیشتر بعد معرفت شناسی آن را برجسته می کنند. ما نیز بعضا از تقدم معرفت شناسی بر هستی شناسی سخن می گوییم چون آنها از این زاویه وارد بحث می شوند. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اما همه این ها در حوزه علوم حصولی و مفاهیم است. شاید یک لایه عمیق ...
وضعیت فکر سیاسی تا جامعه شناسی تاریخی ایران
زبان مورد نظر بازگردانیم و هم همه مطالب را به صورتی به هنجار درآوریم که برای مخاطب قابل قبول باشد، کار بسیار مشکلی است. ** ایده پایان تئولوژی نشست نقد و بررسی ایده پایان تئولوژی در اثر جدید و 2 جلدی بیژن عبدالکریمی یعنی تئولوژی عقلانیت مدرن و علوم انسانی جدید و تئولوژی و تاریخ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد. بیژن عبدالکریمی مولف کتاب پایان تئولوژی در آغاز به بیان ...
چالش های فرهنگ دانشگاهی در ایران
های دانشگاهی دور هم جمع شده اند، به زبانی مشخص حرف بزنند و ارزش هایی همچون، سخن گفتن به زبان علم، نوشتن، خواندن، گوش دادن، بحث کردن، دقت کردن، تمرکزکردن، پرسیدن، پاسخ دادن و... را در خود درونی کنند. معتقدم، دانشگاه، شکلی از زندگی است و در این شکل از زندگی بتدریج یک نوع ساخت احساسی، انرژی عاطفی و فرآیند شناختی در افراد شکل می گیرد؛ درست همانند فردی که در قبیله ای به دنیا می آید و ذائقه آن ...
تکلیف خود را روشن نکنیم، بومی سازی علوم انسانی رخ نمی دهد
اسلامی آشکار می شود و در جامعه شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی به خصوص در بحث نظرها و مکاتب علوم انسانی مطرح می شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اهمیت بومی سازی علوم انسانی در کشور خاطرنشان کرد: در موضوع بومی سازی علوم انسانی یا نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی، مباحث مبنایی معرفت شناسی و انسان شناسی نقش اساسی دارد. محمدی عراقی اظهار کرد: ما تا زمانی که تکلیف خود را در مباحث ...
نقد و بررسی معیار بداهت تصوری از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
، بساطت، تحویل به علم حضوری و تفصیل. در نوشتار حاضر، هر چهار دیدگاه مطرح شده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. در پایان، دیدگاه تفصیل به رغم برخی اشکال ها، نظریه صحیح دانسته شده است. این نظریه مدعی است به دلیل تعدد مفاهیم بدیهی، ملاک بداهت آن ها امر واحدی نیست، بلکه هر دسته معیاری ویژه دارد. کلیدواژگان: تصور، بدیهی، معیار بداهت تصوری، بساطت، عمومیت، علم حضوری. نویسندگان: رضا باذلی ,حسن عبدی پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - شماره 5,دوره سوم پاییز و زمستان 1394. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
پایان تئولوژی به هیچ یک از نظام های حقیقت و بشرساخته آگاهی، تن نمی دهد/ بازسازی اندیشه برای ساخت آینده
هفته اول اسفندماه 1395 برگزار شده بود، این دومین جلسه نقد و بررسی کتاب پایان تئولوژی اثر بیژن عبدالکریمی است، کتابی که شامل دو جلد با نام های تئولوژی، عقلانیت مدرن و علوم انسانی جدید و تئولوژی و تاریخ است. در آغاز نشست، عبدالکریمی به عنوان اولین سخنران جلسه، به معرفی اجمالی کتاب خود پرداخت و گفت: بحث های این اثر سیاقمند است و اگر از پایان تئولوژی صحبت می شود، باید دقت کنیم که از چه ...
کانت اعتباری برای فراسوی ذهن انسان قائل نیست/ زمانی که رویکرد ما نسبت به مسائل تغییر کند نجات می یابیم
علم را با دانش فلسفه و نسبت فلسفه با علم انسانی را مشخص کرده است. عرصه علوم انسانی تعابیر صریحی را در بخشی از آثار خود دارد که موضوعات و موجوداتی است که با اراده انسانی ایجاد می شود در قبال موضوعات و موجوداتی که مستقل از اراده انسان هستند. وی عنوان کرد: توجه به علوم انسانی یا علوم روحی یا علوم تاریخی و علوم اجتماعی با یک توجهی از این قبیل در دوران مدرن شکل گرفت و فارابی علوم انسانی را ...
گفت وگو با علیرضا خطیب زاده نویسنده کتاب هفت وادی عشق و سلوک
مولانا در مقدمه دفتر دوم مثنوی اشاره می کند: شریعت، علم کیمیاست. طریقت عمل به کیمیاست و حقیقت، زری است که از کیمیا به دست می آید. عرفان نوعی نگرش متعالی درون دینی است که یک عارف می تواند داشته باشد.با عرفان می توانیم به عرصه رازآمیزی و رازآلودگی دین وارد بشویم که هیچ وقت پایانی بر آن متصور نیست و هیچ مرحله ای هم سالک راه متوقف نمی شود برای کسب معرفت دینی. شما نسبت فلسفه و عرفان را چگونه می ...
ناگفته ای از دیدار آیت الله جوادی آملی با اعضاء تیم هسته ای
در این لحظات فضای معنوی و عاطفی خاصی بین آیت الله جوادی آملی و عباس عراقچی ایجاد شده ، حتی عراقچی اظهار داشته شما بحث دیاثت در فرهنگ اسلامی آن هم در تبیین مفهوم غیرت را مطرح فرمودید، اما به ما چه ها که نگفتند! آیت الله جوادی آملی بعد از این سخن عباس عراقچی ضمن ابراز نارضایتی از برخی کج فهمی ها و دامن زدن به مباحث انحرافی تاکید کرده اند که هیچ ارتباطی بین آن بحث با شما و دوستانتان نبوده است. ...
کسوف "فرهنگ دانشگاهی" در ایران
فرهنگ دانشگاهی در ایران مواجهه هستیم. معتقدم که ورود عقیده و ایدئولوژی به حوزه علم، غلبه امر سیاسی بر امر آکادمیک، پوپولیسم، نفرین نفت، غلبه بوروکراسی بر دانشمندان، بی ثباتی مدیریت های دانشگاهی و در نهایت کژتابی های پول؛ از دلایل کسوف فرهنگ دانشگاهی در ایران است؛ بدین معنا که پول به دانشگاه آمد و به جای اینکه وسیله ای برای مبادله شود، به عنوان امری اصیل وارد زندگی علمی شد و بحث بنگاه داری دانشگاهی را ...
ناگفته ای از دیدار آیت الله جوادی آملی با اعضاء تیم هسته ای
جوادی آملی به موضوع فوق اشاره موکد کرده و خاطر نشان ساخته اند چنان قصد و مقصودی که برخی در شبکه های اجتماعی و دیگر محیط ها نسبت به افراد خاص گفته اند، به هیچ وجه وجود نداشته و ندارد. بنابر گزارش خبرگزاری ها چندی پیش آیت الله جوادی آملی در جریان دیدار با محمدرضا عارف نماینده تهران گفته بودند: دیاثت یا اخلاقی است یا سیاسی و کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است و بیگانه را در حریم ...
آینده از آن کشورهایی است که برنامه ریزی مناسب برای مقابله با چالش های احتمالی دارند
وهله اول منوط به پذیرفتن تغییرات در ابعاد مختلف و سپس منوط به داشتن نگرش جامع، برنامه ریزی همه جانبه و دگرگونی در اکثر شئونات و ارکان تثبیت شده خواهد بود. وزیر علوم ادامه داد: در جهان امروز با توجه به محدودیت منابع در اختیار کشورها، پیشبرد اهداف علم و فناوری در گرو آینده نگری است، به کمک مطالعات آینده نگری امکان شناسایی پییشران های موثر بر توسعه علم و فناوری در سطوح تحلیل نهادی، ملی و ...
مدل روابط اجتماعی از آیات فوق الادیانی استخراج شود
... رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از این گونه ها نقش مادر را نسبت به گونه های دیگر دارند و نباید همه را در یک باب دانست البته ما به علت نداشتن علم فلسفه تفسیر به این مسائل نپرداخته ایم و در حوزه مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. مبلغی با اشاره به بحث تفسیر تاریخی عنوان کرد: تفسیر تاریخی در یک تقسیم اولیه به دو دسته تقسیم می شود؛ نخست تفسیر تاریخی قطع نظر ار ترتیب ...
مهرآیین: امتناع به چه معناست؟
این مسئله را دید و مورد ارزیابی قرار داد. وقتی ما صحبت از این می کنیم که تفکر جامعه شناسی در ایران ممتنع یا ممکن است منظورمان در کجاست؟ آیا بحث در تفکر جامعه است یا بحث در تفکر جامعه شناسی در دانشگاه؟ وی ادامه داد: گاهی ممکن است بگویید که ما در دانشگاه هم فاقد تفکر جامعه شناختی هستیم. ممکن است که بگویید آنچه به عنوان سبک دانش جامعه شناسی در جهان وجود دارد در اینجا وجود ندارد، یعنی آن ...
آموزه های جهان شمول باستان شناسی در قرآن/ اهداف اشارات تاریخی در قرآن
.... قصص قرآنی فاقد تاریخ اند، اما مکان ها به صورت پراکنده آمده است. بنده به نقد این نظر پرداخته ام. عضو هئیت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: در نقد خلف الله اشاره قرآن به زمان در خصوص اصحاب کهف، رسالت حضرت نوح و سرگردانی قوم بنی اسرائیل بیان شده و گفته می شود که تاریخ در قرآن مورد اهمیت است. رشیدرضا در المنار می گوید ویژگی های قرآن هشت ویژگی دارد از جمله اینکه مملو از جزییات ...
آیین رونمایی از دانشنامه قرآن/ اهداف نگارش دانشنامه علوم قرآن
؟ سایر بخش ها را نیز به اجمال معرفی بفرمایید. بخش اول دانشنامه دارای دو محور کلی است: منطق فهم قرآن که به مبانی و روش شناسی درک کلام الهی و سنجش و آسیب شناسی معرفت تفسیری می پردازدو قرآن شناخت که به مباحث تاریخ قرآن و علوم قرآنی می پردازد. بخش دوم، حکمت نظری، پیرامون معارف قرآنی در باب هست ها و نیست ها فعالیت خود را در قلمرو دانش های خاصّ درونِ قرآن از سوی جمعی از صاحبنظران ...
آینده نگری تلفیق علم و اهتمام است
قرن 18 بود. این ایده آل نمی توانست محقق شود ولی بیجا و بیراه نبود. ایده آل همیشه چیزی است نرسیدنی ولی نرسیدنی به معنای نرسیدن به هیچ بخش آن نیست. ما می توانیم به جزئیاتی از این ایده آل برسیم. چنانچه جهان امروز بهداشت دارد، از آزادی سخن می گوید و رویای آزادی و عدالت دارد. اگر هم حقیقت آنها متحقق نشود به رویایش راضی است. آینده نگری تلفیق علم و اهتمام است رئیس فرهنگستان علوم با ...
پایان خوش گوارای مردم و سینما
گوناگون هنری و معرفت شناسی مورد توجه مخاطبان جهانی است. نمونه ای از سینمای استانداردی است که خیلی وقت ها درباره آن سخن می گوییم. - پرفروش ترین فیلم ایرانی سال است و این یعنی توانسته همان قدر به مخاطب ملی فکر کند که به مخاطب جهانی و نمونه دیگری در ایران سراغ نداریم. - هم فرزند سینمای ایران و هم به نحوی سکوی پرش بلندتری برای این سینمای شریف و نجیب است. اعتماد به نفس و انتظارات ...
دلیل ایرانی بودن مرجع تقلید روحانی لبنانی
کسب معرفت به او رجوع می کنم. وی با اشاره به اینکه ایرانی ها از رسول خدا پیروی می کنند بنابراین تناقض نیست که ما عرب ها آنها را مرجع خود و عالم خود قرار دهیم، تصریح کرد: عرب ها علوم دنیوی را از علمای خارجی و اروپایی اخذ می کنند و هیچ مشکلی هم در علمشان رخ نمی دهد. عالم و دانشمند ممکن است انگلیسی و یا فرانسوی باشد و همه این امت فیزیک و شیمی را از او یاد می گیرند و هیچ مشکلی پیش نمی آید. ...
بنای ما نقد پذیری و کاهش عصبیت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای ما گفت و گو ،کاهش عصبیت و افزایش سطح اشتراکات است. به گزارش پامچال نیوز به نقل از خبرنگار ایسنا سید رضا صالحی امیری در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز، که شامگاه سه شنبه 10 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: بنای ما گفت وگو، تحمل، مدارا، نقد پذیری، درک متقابل و افزایش سطح اشتراکات است. وی افزود: چهار کانون اثر بخش در هر جامعه ای حضور ...
کارگاه سکولاریسم های اسلامی برگزار می شود
سکولاریسم های متعدد پژوهش هایی را مطرح می کند که پیش فرض های سنتی مرتبط با مرزهای غرب و مدرنیته را زیر سؤال می برند. این رویکرد به دنبال یک یک چشم انداز مقایسه ای است که در آن شباهت ها، تفاوت ها، پیوستگی ها و ناپیوستگی ها بطور آزادانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند. سخنرانان: برایان اس. ترنر از دانشگاه شهری نیویورک و دانشگاه کاتولیک استرالیا، ملبورن. تیجانا کرستیچ، دانشگاه ...
لازمه پیاده سازی فرهنگ اسلامی تولید متناسب با فرهنگ اسلامی است
امانیستی را به هم بزنیم. ما نیازمندیم که برای انقلاب گام های اساسی برداریم. امروز علوم متعددی در حال شکل گیری است، اما این بحث از ابتدای اسلام مورد توجه بود؛ حال آن که بخشی از علوم انسانی را به فلاح و رستگاری نمی رساند. قدیانی در ادامه بیان داشت: نگاه به علم یک بحث ضروری و اساسی است. نگاه به حوزه هایی خصوصاً علم انسانی می تواند دگرگونی در کشور ایجاد کند و این مسئولیت به عهده کسانی است که از ...
راشد یزدی: مدرک گرایی محض خلاف حرکت تکاملی انسان است
به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی چهارشبه شب در جمع دانشجویان یزد افزود: مدرک زمانی ارزش دارد که در قبال آن انسان بر معرفت و ارزش های الهی و انسانی خود بیفزاید . وی ادامه داد: علم و دانش و کسب مدرک در دانشگاه ها هنگامی دارای ارزش و اعتبار است که دانشجو مسلح به سلاح زمان باشد و در پی بررسی و تحلیل رویدادها بر آید و در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضوری آگاهانه داشته باشد. ...
هر اندیشه باید بتواند کارآمدی عینی خود را ثابت کند
اصالت تعلق بود که به حق می توان آن را از بهترین دوره های فلسفه استاد حسینی (ره) قلمداد کرد. حضور استاد میرباقری در قامت مستشکل مباحث و همچنین تحفظ استاد حسینی بر اصطلاحی بحث نکردن و توضیح مفاهیم و اصطلاحات فلسفی، این دوره را در میان سایر دوره ها منحصر به فرد کرده است. علاوه بر این در این دوره ، جلسات ابتدای دوره فلسفه اصول که در موضوع معرفت شناسی است و همچنین ان شاء الله دوره عالی نظام ولایت، مورد ...
بنای ما نقد پذیری و کاهش عصبیت است
آفتاب نیوز : به گزارش خبرنگار ایسنا سید رضا صالحی امیری در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز، که شامگاه سه شنبه 10 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: بنای ما گفت وگو، تحمل، مدارا، نقد پذیری، درک متقابل و افزایش سطح اشتراکات است. وی افزود: چهار کانون اثر بخش در هر جامعه ای حضور و بروز دارند که می توانند منبع اصلی تعادل و تعامل و همگرایی ملی باشند. کانون اول نخبگان و اصحاب علم ...
خرد تنظیم گر و عقل کنشگر
آقای دکتر نسبت بین روشنفکری ایرانی و اقتصاد (توسعه) چیست و آیا می توان گفت که روشنفکری ایران از این موضوع غفلت کرده است؟ نسبت روشنفکر ایرانی با اقتصاد مانند نسبت روشنفکر با همه پدیده های جامعه است. در واقع روشنفکر نیروی اجتماعی خاصی است با ذهنیت معین که بیشتر می کوشد گفتمان خاصی که به طور عمده در حوزه عمومی مطرح است، طرح و به مساله تبدیل کند. اگر به تاریخ روشنفکری ایران نگاه کنید، بخش بزرگی از آنها چپ بوده اند و اساسا گرایش مارکسیستی داشته اند. این دیگر گفتن ندارد که هسته فکری و ذهنی جریانات مارکسیستی مباحث اقتصادی است. اگر به آن دوران برگردیم روشنفکران را متهم می کردند که به اقتصاد خیلی اهمیت می دهند. اگر به کتاب های روحانیون و مذهبی های آن دوران نگاه کنید، می بینید که روشنفکران را متهم می کردند که اقتصاد را اساس قرار داده اند؛ در حالی که به باور آنها مسائل دیگر مهم تر بوده است. در سال های قبل و سپس در دوران انقلاب گروه های چپ به طور عمده کتاب های سرمایه، علم اقتصاد نیکی تین، اقتصاد نوشین، اقتصاد به زبان ساده می خواندند و کلاس های فوق برنامه در دانشگاه برای خوانش آنها صورت می گرفت. اما باید پرسید این توقع را چرا ما باید از رو ...
هابرماس فهمید که نمی توان دین را از صحنه اجتماع حذف کرد
این خصوص توجه نشده است. به نظر من، یکی از مهم ترین تحولاتی که هابرماس در سیر تفکر خود ایجاد کرده است، این است که او در دیدگاه های قبلی خود، جدایی حوزه های ارزشی- فرهنگی علم، اخلاق (دین) و هنر از یکدیگر را به عنوان عقلانی شدن جامعه در مدرنیته قلمداد می کرد. این سه حوزه در درون فرهنگ های سنتی یا به عبارت دیگر، در جهان بینی اسطوره ای و نیز دینی- متافیزیکی با هم آمیخته شدند و جدایی آنها در نتیجۀ فرآیند ...
رضایی: لازمه فسادستیزی ، انظباط انقلابی است
حوزه نفوذ اهمیت می دهیم ، به مراقبت ازدرون هم بپردازیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که معرفت و اندیشه حضرت زهرا (س)چراغ هدایت است ، افزود: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) نسخه ای جامع برای نجات جوامع اسلامی است. ظاهر این خطبه به زمین و باغ فدک اشاره دارد اما به این بهانه حضرت، حکام وجوامع اسلامی را مورد خطاب قرار داده و خطرات بزرگی را که در کمین جهان اسلام بوده، هشدار داده است ...
بهره گیری از مکتب خواجه نصیرالدین طوسی در اجرای بازدارندگی
به اندازه ای زیاد است که اگر متخصصین تنها بر همین بخش تمرکز کنند، جهان غرب باید بسیاری از اندیشه ها را از ما فرا گیرد. معاون فرهنگی حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه نخبگان تاریخ اسلام در تحولات تاریخی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا کرده اند، بیان کرد: نقش بزرگان و نخبگان در بنیان گذاری اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده است و در حقیقت نخبه هدفمند و دغدغه مند کسی است که فارغ از داشتن عنوان، پست و ...
تحلیل جوایز اسکار 2017 / سالِ کم رونق هالیوود
آسمان سنگ ببارد" هم از دیگر فیلم های شایسته ای بود که به رغم چهار نامزدی در رشته هایی چون بهترین فیلم و فیلمنامه ، در نهایت شبی دلسرد کننده را پشت سر گذاشت و دستش از مجسمه طلایی کوتاه ماند. مازیار فکری ارشاد* * منتقد سینما و روزنامه نگار در مجموع به نظر می رسد هالیوود سالی کم رونق را پشت سر گذاشته است. سالی که کمتر فیلمی مورد توجه خاص و عام قرار گرفت و اساسا کمتر فیلمی آنقدر بحث برانگیز شد که در خاطره ها بماند. 2016 از آن سال ها نیست که در آینده از آن به عنوان یکی از فرازهای قابل توجه تاریخ سینما نام ببرند. ...