سایر منابع:
سایر خبرها
شریف زاده: مشایی از معجزات امام خمینی بود!
...> در آن همایش چه اتفاقی افتاد؟ در آن جلسه همه حرف می زدند، وقتی خود مشایی وارد بحث شدند حرف های جالبی از ایشان شنیدم، حرف هایی که عمیق بودند و همه جا نوشته نشده بود. برای من تعجب آور بود، گفتم شاید همینطوری به زبان آوردند. یکبار دیگر یک جلسه دیگر رفتم و با ایشان بحث کردم دیدم اتفاقا وقتی با او حرف می زنم خیلی عمیق جواب می دهند و وارد جزئیاتی درباره شناخت و نفس انسان، کرامت انسان و ... ...
آزمونی ساده برای فهم عظمت دعاهای ائمه (ع)
سودمند است. کُنه قرآن از انوار خدا بوده و در عالم ها مظاهری دارد منظور از فهم معنای کلام خدا این است که اجمالا بداند کُنه قرآن از انوار خدا بوده و در عالم ها مظاهری دارد که این مظاهر نیز تأثیراتی دارد . در عوالم آخرت صورتی مانند صورت پیامبران ، فرشتگان و بندگان صالح خدا داشته ، در این شکل سخن گفته ، در پیشگاه خداوند شفاعت کرده و شفاعت او قبول می شود و شافعی است پذیرفته شده و ...
عقلانیت دینی و انقلابی در برابر عقلانیت ابزاری
عقلانیت پراگماتیستی) به عنوان رویکرد مطلوب حاکم بر تصمیمات جامعه ی جهانی در سطوح کلان و خرد در دوران مدرنیته مطرح است. ابتدا لازم است معنای عقلانیت در مفهوم مدرن آن را بررسی کرد. عقلانیت به این معناست که همه ی افراد و تصمیم سازان باید در جست وجوی یک رویکرد منسجم و سازگار برای حل مسائل جهان و جامعه ی خود باشند و توسعه ی تکنولوژی و علم را در مسیر دستیابی به این راه حل ها و رفع مشکلات موجود قرار می دهند و ...
عیار انسان در سختی مشخص می شود/ درگیری انسان با مشکلات؛ سنت عام الهی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دیشب دوم تیرماه در ادامه درس اخلاق ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: امام سجاد(ع) در دعای خاصی در صحیفه به کرامت و عفو الهی در مقابل گناه بندگان اشاره کرد. وی افزود: در این دعا امام سجاد(ع) به ابعاد مختلف بخشش و کرامت خاص و بی نهایت الهی در مقابل بندگان اشاره دارد و نشان می دهد که رأفت و کرم وجود خدا ...
علّت اکراه اولیاء از امام جماعت بودن/ علت سال ها گریه در نماز شب
نکنیم و باور به این مطلب که همه چیز من ناحیه الله است، نداشته باشیم، این است که معرفت نداریم و این معرفت است که با حبّ حقیقی توأم می شود. *حبّ کورکننده، حبّ بدون معرفت است جلسه گذشته روایاتی را عرض کردیم که بیان کردند حبّ عامل می شود انسان چشمش و گوشش بسته شود. به تعبیری چشم کور شود و گوش ناشنوا شود. گفتیم پس اگر این طور است که خود حبّ مانع معرفت است حبٌ یمنع المعرفة و عامل می ...
چرا خداوند این دنیا را مانند بهشت قرار نداد؟
.../4/3 - 11:15 467869 به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری حوزه؛ آیت الله مصباح یزدی سه شنبه شب در ادامه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری درقم با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه اظهارداشت: امام سجاد(ع) در این دعا بیان می کند که خداوند مجرای قدرت انسان را بر گذشت قرار داده است با گذشت؛ کسی است که اگر انسان در مقام ...
زندگی سرشار از گرفتاری، نشانه ایثار، زهد و خداپرستی نیست
نیست) معلوم می شود تاحالا دکان باز کرده بودند و دین دارِ درست حسابی نبوده اند. سوءتفاهم های بسیاری در جامعه ما و در جامعه جهانی پدید آمده است و ما در جهت رفع این سوءتفاهم ها داریم این بحث را انجام می دهیم. یکی از کارهایی که ما به عنوان منتظر، باید انجام دهیم این است که رفع سوءتفاهم کنیم. این بندگان خدا که در روی کره زمین دارند زندگی می کنند همه، جزء اهداف حضرت هستند و حضرت برای این ها ظهور ...
مصباح: برخی را هر چه نصیحت می کنیم، اثری از تغییرات در آنها نمی بینیم؛ پس باید آن ها را مواخذه کنیم / ...
...> وی افزود: از مجموع تدبیرهای الهی نسبت به بندگان این سؤال پدید می آید که چه می شد که خداوند متعال در این عالم سختی نمی آفرید تا همه خوش باشند، چگونه رحمت واسعه الهی چنین اقتضایی ندارد که همه عالم در خوشی باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن می فرماید انسان در رنج آفریده شده است، اظهار داشت: وجود نعمت وسایل راحتی به برکت نعمت عقل است؛ تدبیر الهی این است که درکنار خوشی ...
عرفان برای چه کسی سم است؟
. لذا این هم یک نکته مهم است منتها آن معرفتی که انسان را به سوی خدا ببرد، معرفت حقیقی است و معرفتی که ما را در گناه، در نفس دون، در این حالت ناسوتی نگاه بدارد، معرفت نیست. معرفت هست امّا معرفت حقیقی نیست. لذا نکته بسیار مهم این است که شاید عند الاولیاء منظور از این فراز این باشد که اگر کسی معرفت حقیقی پیدا کند، کما این که روایات شریفه هم داریم، او را می برد به سمت این که دیگر همه چیز را ...
شایستگی برای وصول به کمالات با تحمل سختی های دنیا ایجاد می شود
آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عقوبت های خداوند را بر طبق اصول دانست و افزود: خداوند هیچ کس را به عذاب مبتلا نمی کند، مگر اینکه بعد از بستن راه عذر بر او، حجت را بر او تمام کرده باشد. سختی هایی که خداوند برای انسان ها به وجود می آورد، برای این است که بندگان راه خدا را پیدا کنند، این سختی ها به غیر از سختی های معمول روزگار است. برخی از افراد با وجود اعتقاد به شریعت، فریب شیطان را می خورند و مرتکب گناه ...
در سختی و مشکلات، عیار انسان مشخص می شود
عام هستند و این علم است که به بشر خطوط این محدودیت ها را نیز نشان داده و آنها را نیز قاعده مند کرده است؛ ولی در خصوص حکمت های خاص الهی نیز باید گفت که خداوند به دنبال اغراض دیگری نیز بوده است که بندگان را در این بوته نقد و آزمایش قرار می دهد. مصباح یزدی اظهار کرد: این دنیا از منظر الهی مزرعه آخرت و محل سنجش ظرفیت های بشر است و در این دنیا همه افراد در معرض امتحانات هستند؛ فردی با غم، با ...
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود/ برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران؟/ روز هفتم میهمانی
(علیه السلام) نقل می کند که پدرم این طور دعا می کرد که أصلِح لِی نَفسِی مرا اصلاح کن! در ارتباط با جنبه معنوی بود. تقدم دعا برای امور معنوی غیر نسبت به امور مادی او اینجا نکته ای را هم در باب امور معنوی عرض کنم که چون این امور اهم امور است، لذا انسان باید وقتی که دیگری را دعا می کند، اول به امور معنوی او بپردازد و آن ها را از خدا بخواهد و بعد حاجات مادی او را طلب کند. بحث در اینجا ...
شب های ماه مبارک رمضان چه کتابی بخوانیم؟
دنیوی دارد، صرف نظر نماید؛ چرا که می فهمد تنها کسی که با او رابطه حقیقی دارد خداست و بس. تنها کسی که می تواند امیدها را تحقق بخشد خداست و تنها او می تواند حاجات انسان را برآورد. توجه به این معانی لطیف موجب می شود که به تدریج، پرده هایی که بین انسان و خدا وجود دارد از میان برداشته شود و به قدر ظرفیت خویش، احساس کند که به خدا نزدیک است. خداوند نیز صدای او را می شنود و آماده است که به خواسته های او پاسخ ...
با فضیلت ترین عمل در ماه خدا
؛ استغفار از عدم معرفت کامل که این مال اولیاء و مال بزرگان است. این طور ذکر می شود که کشیش گناه را می بخشد، نه؛ در اسلام بخشنده گناه، فقط خداست. حتّی پیغمبر هم نمی تواند گناه را ببخشد ما باید از گناهانمان استغفار کنیم. فایده بزرگ استغفار این است که ما را از غفلت نسبت به خود خارج می کند. ما گاهی در مورد خودمان دچار اشتباه می شویم. وقتی به فکر استغفار می افتیم، گناهان، خطاها، خیره سری ها، پیروی ...
رمضان؛ پلی به سوی رستگاری/ ماه رمضان چه دستاوردهایی برای ما به دنبال دارد؟
یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ ، خداوند برای شما آسانی و راحتی می خواهد و خواهان سختی برای شما نیست . بندگان خویش را امر به تکمیل کسری روزه هایشان می نماید، وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ ، و باید که آن شمار یعنی روزه هایی که به علت های ذکر شده نگرفته اید، تکمیل کنید و در ادامه می فرماید: لِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ، و خدا را بدان سبب که راهنمایی تان کرده است ...
6 فضیلت ویژه ماه رمضان
، منزه است از آنکه مانند انسان ها محلی برای سکونت داشته باشد چرا که ذات مقدسش از مقتضیات بشری به دور است و یا آنکه رمضان؛ شهر الله (ماه خدا) خوانده شده به سبب عظمت و ویژگی هایی که این ماه را از سایر ماه های سال متمایز گردانده است. درک عظمت و بزرگی این ماه عزیز ممکن نیست مگر به واسطه ی بهره گیری از بیانات معصومین (علیهم السلام). آنانکه بر اسرار عالم اشرافی کامل دارند به روشنی دلیل برتری و ...
برای نماز و روزه مان باید منت خدا را بکشیم
می کشاند. معرفت اگر کم هم باشد ولی صحیح باشد خوب است. سوره توحید بسیار ثواب دارد زیرا معرفت را زیاد می کند. عمل به وظیفه معرفت را قوی تر می کند. _ اول باید متمرکز به عمل به وظیفه باشیم. ببینیم که خدا از ما چه می خواهد و ببینیم که رضای خدا و امام زمان (عج) در چیست. این که در مقابل چه چیزی به ما می دهند ظاهر است. مقام مصلحت خداوند به غیر از مصلحت انسان هاست. مصلحت ما بنا به مصالح خودمان ...
بایدها و نبایدهای دعا و مناجات خوانی
...، کلام معصوم (ع) دسته بندی و طبقه بندی می شود. گاهی مخاطب امام (ع) یک انسان عادی است و ایشان فقط قصد قانع کردن او را دارد. ممکن است جوابی که می دهد، جواب حقیقی نباشد؛ مثلاً از امام (ع) سؤال می کنند، آیا خدا می تواند همة عالم را در یک تخم مرغ جمع کند؟ فلاسفه می گویند، محال است و قدرت خداوند به محال تعلق نمی گیرد و بحث های فلسفی ای که به دنبال آن طرح می شود؛ ولی امام (ع) برای اینکه آن ...
نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت
: 333) امام صادق(ع) فرمود: کسی که به همۀ امامان اقرار کند امّا مهدی را انکار کند، مانند کسی است که به همۀ پیامبران اقرار کند امّا نبوّت محمّد(ص) را انکار نماید. گفتند: ای پسر رسول خدا، مهدی از فرزندان شما کیست؟ فرمود: پنجمین از فرزندان هفتمین؛ شخص او از شما نهان می شود و بردن نام وی بر شما روا نیست . مقصود از این روایات به حسب ظهور عرفی پنجمین فرزند از هفتمین امام است؛ یعنی ...
قرآن و وجود امام مهدی (عج)
با روح، به فرمانش، بر هر کس از بندگانش بخواهد، نازل می کند [و دستور می دهد] که مردم را انذار کنید که معبودی جز من نیست؛ پس، از من بپرهیزید . از این آیه استفاده می شود ملائک، همراه روح، برای تقدیر و ابلاغ مقدرات بشر، بر بندگان مخلص خداوند نازل شده، دستوری نیز همراه خود می آورند که همانا توحید است. امام باقر (ع) فرمود: یا معشر الشیعة !خاصموا بسورة انّا انزلناه تفلجوا ...
تفسیر حکمت تکرار تمثیل دنیا در قرآن
مثل ها برای تفکر و تذکر و برای پیدایش تنبه در فهم حقایق قرآنی و عبرت پذیری در مقام عمل است. یعنی مدار و محور به کارگیری تمثیل در قرآن یا مربوط به جنبه معرفتی مسئله است، یا با جنبه ایمانی و قلبی آدمی ارتباط دارد، در هر حال غرض آن، سوق دادن انسان به سوی غایتی است که غرض نزول قرآن محسوب می شود و آن مسئله هدایت انسان و تقرب او به سوی خداوند است. یکی از نکات قابل تأمل در تمثیلات قرآنی تکرار ...
شکرگزاری در برابر نعمت های الهی وسیله ای برای رسیدن به کمال است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوشنبه شب در سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: خداوند متعال انسان را آفریده تا تکامل پیدا کند و به قرب الهی برسد. وی افزود: خداوند متعال از شکر کردن و ستایش شدن از سوی انسان ...
نقد و بررسی سه تقریر از واقعی بودن باید اخلاقی
بایستی آنها بالغیر است و پس از ایجاد، به وجود بالغیر یا واجب بالغیر متصف می شود. (همان: 53) بنابراین همه موجودات نوعی بایستی و و ضرورت دارند که در برخی بالذات و در برخی بالغیر است که به هنگام وجود به آن متصف می شوند. در مقابلِ هستی اتحادی یا وجود محمولی، استی ربطی یا انضمامی قرار دارد. مثلاً هنگامی که می گوییم انسان عالم است ، واژه است نشان می دهد که بین انسان و علم نوعی رابطه وجود دارد ...
نظارت همگانی و متقابل در نظام اسلامی
دانست که به صورت توأمان در معروف و منکر مطرح می باشد، ولی خیر صرفاً ناظر به بعد ایجابی است. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که معروف و منکر ، اصطلاحی کاملاً شناخته شده در دین است و در مورد کاربرد آن کاملاً عنایت وجود دارد. بنابراین، بسیار بجاست که وقتی دعوت به خیر مطرح می شود، مؤمنان به فعل معروف و ترک منکر توجه داده شوند. تفاوت در تعبیر دعوت و امر نیز روشن است؛ زیرا دعوت به خیر ، برخلاف ...
بخوان به نام او
.... 3- بچه ها هم مثل بزرگ ترها عاشق قدرتند. به خاطر همین نیاز است که صاحبان قدرت و رسانه ها، اعمال و رفتار شخصیت های خیالی مثل بن تن، مرد عنکبوتی و... را به آنها دیکته می کنند تا احساس نیاز به قدرت در آنها بی جواب نماند زیرا ممکن است به علت نیاز به قدرت خواهی، نیاز به معنویت در آنها زنده شود. بچه هایی که یاد بگیرند خدا منبع واقعی همه قدرت هاست و راز قدرت آدم های باخدایی مثل امام حسین(ع ...
هنر دینداری، بندگی ضمن درگیری با دنیاست/ ترک دنیا، راحت طلبی است
وَجَدْنَاهُ مُفْسِداً دَاعِیاً الْفَنَاءَ وَ الْهَلَاک (علل الشرایع/2/592) این طوری که ما اهل بیت می دانیم، هر دستوری که خدا داده است، در آن یک مصلحتی برای بندگان هست، موجب بقاءشان می شود، و به آن نیاز دارند؛ و هرچیزی را خدا نهی کرده، انسان ها به آن نیاز ندارند، بلکه مُفسد است و فاسد می کند و انسان را به سوی فناء و هلاک می برد. بعد می فرمایند: این طور نیست که اگر خداوند گوشت خوک را حرام کرده ...
تفسیر " إیاک نعبد و إیاک نستعین " از نظر امام خمینی (ره)
به گزارش گلستان ما ؛ تفسیر " إیاک نعبد و إیاک نستعین " از نظر امام خمینی (ره) : مجاهده کن که دل را به خدا بسپاری و مؤثّری را جز او ندانی ، مگر نه عامّه مسلمانان متعبّد، شبانه روزی چندین مرتبه نماز می خوانند و نماز سرشار از توحید و معارف الهی است و شبانه روزی چندین مرتبه إیّاک نعبد و إیّاک نستعین می گویند و عبادت و اعانت را خاص خدا در بیان می کنند، ولی جز مؤمنان به حق و خاصّان خدا، دیگران برای هر ...
اولیای خدا چگونه تفریح می کنند؟
کنند . (فرقان: 64) علاوه بر آیات قرآن، روایات معصومین علیهم السلام نیز نسبت به عبادت در شب تاکید و سفارش کرده اند. پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: یا علی (ع) شادمانی ویژه مؤمنان در دنیا سه چیز است: 1. دیدار با برادران دینی؛ 2. روزه دار را میهمان کردن؛ 3. سحرخیزی و عبادت در آخر شب. همچنین، در روایات آمده است خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: در تاریکی شب به پا خیز و با ...
هدف استکبار جهانی در حمایت از اقوام و مذاهب ایجاد اختلاف است
، شرط قبولی اعمال ما است، ابراز داشت: این که مودت اهل بیت(ع) در حد واجب است به دلیل مصلحت های بالایی است که در آن نهفته است. وی مهم ترین فایده مودت اهل بیت(ع) را بهترین راه برای شناخت و اطاعت خداوند دانست و گفت: این کار از طریق شناخت امام معصوم میسر می شود و معرفت پروردگار هم یک امر لازم عقلی و از واجباتی است که بر گردن انسان است. آیت الله مهدوی اظهار داشت: اگر فکر کنیم که ...
عنوان جدایی دین از سیاست انکار بخشی از دین است
دهد و عمل صالح انجام می دهد و دیگر از خدا برای او بالاتر نیست و از عبادت ها مانند روزه و گرسنگی لذت می برد. وی گناه را دو نوع دانست و افزود: گاهی انسان با خدا دشمن است و گناه می کند که بخشیدنی نیست و گاهی نیز به این علت که دچار لغزش شده است گناه می کند. آیت الله علم الهدی، در خصوص علت تأکید بر مسأله حجاب گفت: وقتی زنی بی حجاب است، تظاهر به گناه می کند و این دهن کجی به خداوند ...