سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای ترور نافرجام احمد خمینی
شهدای ایران: 28 سال از عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) می گذرد اما هنوز این شخصیت بزرگ جهان اسلام ابعاد مختلفی دارد که باید شناخته شود و به گفته مقام معظم رهبری امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده است، در این زمینه گفتگویی داشتیم با سید جواد موسوی که شش سال محافظ حضرت امام(ره) و خانواده ایشان بود. سید جواد موسوی اظهار داشت: سال آخر دبیرستان بودم که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ...
از مسئول به مسئولین
...> – امام خمینی(ره): کاخ نشینی خوی کاخ نشینی می آورد. 1 فروردین1362 مدیران و مردم نباید دچار خوی اشرافی گری، رفاه زدگی، مصرف گرایی و راحت طلبی شوند. نیم نگاهی به ساده زیستی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب – که مسئول ارشد این نظام هستند – بیاندازیم. و یک کلام: انقلابی های واقعی کاخ نشین و راحت طلب نیستند! – امام در سال آخر عمر خود نکاتی را به مسئولین و دولت گوشزد کردند که بسیار جای تأمل ...
برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در هند
مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی شب گذشته و امروز در شهرهای مختلف هند برگزار شد. به گزارش ایرنا، دراین مراسم که با حضور ایرانیان مقیم،دانشجویان و علاقه مندان بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد یاد و خاطره رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته شد. تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در شهر چنای و بنگلور در جنوب هند نیز شنبه شب ...
فرماندار خاش: امام خمینی(ره) عقلانیت و اعتدال را در دنیا حاکم کرد
اسلامی و کرامت انسانی توانست عظمت اسلام را به دنیا نشان دهد. فرماندار خاش گفت: بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل در واقع تجلیل از شخصیت این رهبر فقید، فقیه مجاهد، عالم با تدبیر و شجاع است که توانست تغییر و تحول در کشور و دنیا به وجود بیاورد و راه مبارزه با ظلم استکبار و استبداد را به همگان نشان دهد. چاکرزهی اظهار داشت: امام خمینی(ره) از رهبران برجسته جهان اسلام و حتی دنیا بودند که توانستند با ...
عزت طلبی را از طریقت امام راحل (ره) آموخته ایم
اسلامی برقرار شد وی ادامه داد: حاصل رهبری های هوشمندانه امام راحل (ره) در 10 سال ابتدایی انقلاب و تداوم راه امام و شهدا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول 28 سال اخیر نشانگر آن است که پیوند میان ملت و رهبری روز به روز مستحکم تر از قبل شده و عمق انقلاب اسلامی پیش رونده و توفنده است. مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به ثبات و امنیت موجود فعلی کشورمان در آستانه چهلمین سال پیروزی ...
چگونگی تعیین جانشین برای امام(ره)
امام درباره رهبری پرسیدم و ایشان از آیت اللّه خامنه ای نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت، در رهبری لازم نیست؟ ایشان نفی کردند. از مراتب علمی ایشان پرسیدم. صریحاً فرمودند که ایشان اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است، دارد . اکنون 28 سال از زعامت مقام معظم رهبری و هدایت کشتی انقلاب توسط معظم له می گذرد؛ اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران در این مدت در گردنه های سختی قرار گرفته اما درایت، صلابت و اقتدار ایشان این کشتی را از تلاطم ها رهایی بخشیده است. ...
در بینش فقهی امام خمینی (ره) مردم داری و مردم داری یک اصل بود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز ؛ به نقل از جهانگیریه ؛ حجت الاسلام و المسلمین یونس قائدی امام جمعه شهرستان بستک در مراسم بزرگداشت ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهر بستک، به جایگاه مردم در مکتب سیاسی حضرت امام (ره) اشاره کرد و این جایگاه را به عنوان باطل السحر کننده تهدیدها و فتنه ها عنوان کرد. وی افزود: باور و اعتقاد حضرت امام (ره) نسبت ...
حضرت امام(ره) هیمنه غرب را شکست/ جنایات منطقه ثمره جدایی دین از سیاست است
آزاده و حق طلب، مبارز، با ایستادگی در برابر استبداد و استعمار، زمینه تاسیس یک نظام الهی و اسلامی مبتنی بر خواست و اراده مردم را فراهم کرد. رئیس اداره تبلیغات اسلامی پارسیان با اشاره به تفکیک ناپذیری دین از سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: دشمنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند دین را از زندگی مردم خارج کنند اما امام دین را به متن جامعه آورد و نشان داد موفقیت در همه عرصه ها ...
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
. وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی ویژگی های امام خمینی (ره) داراست گفت: مقام معظم رهبری در فتنه 88 از رأی مردم برخلاف نظر برخی خواص دفاع کردند و وقتی خاتمی در سال 76 رأی آورد رأی مردم را پذیرفتند. آیت الله خاتمی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره انتخاب کاندیدایی در زمان انتخابات برای رفتن سایه جنگ از کشور گفت: نخستین روز پس از انتخابات ایران ترامپ با حضور در ...
مجلس و دولت در خدمتگزاری به مستضعفان و محرومان فروگذاری نکنند/ مراقب باشید سیاست بازان شما را به سوی ...
غفلت یا عمد به آنان پیوسته اند . *همه چیز را با زمان گذشته مقایسه کنید اینجانب توصیه می کنم که قبل از مطالعه وضعیت کنونی جهان و مقایسه بین انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابات و قبل از آشنایی با وضعیت کشورها و ملتهایی که در حال انقلاب و پس از انقلابشان بر آنان چه می گذشته است، و قبل از توجه به گرفتاریهای این کشور طاغوتزده از ناحیه رضاخان و بدتر از آن محمدرضا که در طول ...
یادش بخیر! هفته های عاشقانه در جماران
در گلوی مردم فشرده بود. چشم ها خشک بود چون شرم می کرد از گریستن. هنوز امید داشتیم که این تلاوت ها برای شفا باشد. مگر می شد باور کرد. هنوز ظهور نرسیده بود و روح خدا به خدا پیوست. دیگر کسی از حزن و سوگواری، شرم نداشت. ملت پدرش را از دست داد. خمینی پدر همه ما بود و نمی گذاریم کسی امام را برای خودش بردارد. برای خودش خواب ببیند، برای خودش امام را مصادره کند و برای خودش امام را تعریف و تحریف کند. ما فرزندان خمینی هستیم! وَٱلسَّلامُ عَلَیۧناٰ وَ عَلیٰ عِباٰدِاللّه ٱلصّاٰلِحیۧن حجت الاسلام حامد عبدالهی ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
می ورزید و با عشق لقاالله به فداکاری در جبهه ها و در سطح کشور به کار ارزشمند خود ادامه می دهید، بیدارباشید و هوشیار که بازیگران سیاسی و سیاستمداران حرفه ای غرب و شرقزده ودستهای مرموز جنایتکاران پشت پرده لبه تیز سلاح خیانت و جنایتکارشان از هرسو و بیشتر از هر گروه متوجه به شما عزیزان است ؛ و می خواهند از شما عزیزان که با جانفشانی خود انقلاب را پیروز نمودید و اسلام را زنده کردید بهره گیری کرده و ...
شهروندان آستارایی در سوگ امام خوبی ها عزاداری خیابانی کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، جمع کثیری از پیروان و شیفتگان ولایت صبح امروز ( 14 خرداد) در سوگ ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن برگزاری عزاداری خیابانی با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند . شرکت کنندگان در این مراسم با پوشیدن لباس های مشکی و با در دست داشتن پرچم های عزا و همچنین همراه داشتن عکس هایی از امام خمینی(ره) عشق و علاقه خود را یکبار ...
ولی فقیه محور وحدت جامعه/ امام معمار نظریه ولایت فقیه است
بیان اینکه این اعتقاد به مردم در رفتار رهبر معظم انقلاب هم دیده می شود، گفت: ایشان در فتنه 88 و برهه های مختلف انقلاب از رای و نظر مردم همواره دفاع کرده اند. استکبار با هویت نظام مسئله دارد خاتمی با اشاره به اینکه دفاع از وحدت جامعه از ویژگی های مهم امام( رحمه الله تعالی علیه) بود، اظهار داشت: برای استکبار و دولت های غربی مهم نیست در ایران چه کسی بر سر کار می آید، آنها با ...
امام راحل مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است
پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس(Kiapress.ir): کیاپرس: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت : امام خمینی با به ثمر رساندن انقلاب اسلامی به ایران عزت و افتخار بخشیده است که همه ما باید دنباله رو امام راحل در سایه حمایت جانشین شایسته او مقام معظم رهبری باشیم . مراسم دسته روی بزرگداشت 14 خرداد ارتحال امام خمینی (ره ) و قیام 15 خرداد روز یک شنبه با حضور احاد مردم و مسئولین از ...
کنایه سنگین روحانی به علم الهدی
.... دکتر روحانی تأکید کرد: مردم ایران نه تنها آزادی بیان می خواهند، بلکه در حرکت اجتماعی، انتخاب شغل و مسایل فرهنگی نیز باید آزادی داشته باشند، چرا که این شعار انقلاب است. رییس جمهور با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت اجتماعی، فرهنگی و قضایی برای مردم، گفت: مردم از ما می خواهند تا مرزها و سرزمین شان امن باشد. دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم فضای امنیتی نخواسته بلکه ...
مروری بر آثار منتشر شده نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهاردهم خردادماه مصادف با رحلت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان نقش به سزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی داشتند. به این مناسبت مروری داشته ایم بر برخی از آثار کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) که در طول سال های گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آشنایی بیشتر بچه ها با این موضوعات منتشر ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت هایی با اهداف و شعارهای اسلامی، و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند؛ [10] همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امام (ره) با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
خواهند اذاهان عمومی را دچار انحراف کنند که اگر دولت، مجلس یا سایر ارکان نظام چنین و چنان باشد رو به غرب یا شرق می رود و اگر برخلاف آن باشد با منافع غرب مقابله می کند این ها همه بیرون از تصمیمات و سیاست کلی رهبری معظم نظام و انقلاب حرفهای پوچ و بیاساس بیش نیست. امروز همه می دانیم مواضع حضرت امام و مقام رهبری در قبال غرب چگونه است. رهبر انقلاب فرمودند که راه ما راه امام است و صلاح دین و دنیای ما حرکت ...
چالش های بزرگی مثل بیکاری و مسائل زیست محیطی در کشور وجود دارد
...> معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی و آسیب های اجتماعی که هر دو مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است باید در صدر کارها قرار گیرد و به طور ویژه به این دو موضوع بپردازیم. خوشبختانه برای اجرای اقتصاد مقاومتی در سال 96 برنامه های خوبی تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است و برنامه های مناسبی نیز برای رونق تولید و اشتغال زایی در دستور کار دولت قرار گرفته است. معاون اول رییس جمهور گفت: چالش های بزرگی از جمله مسئله بیکاری، کمبود منابع آب، مشکل صندوق های بازنشستگی، مسائل زیست محیطی و بودجه دولت در کشور وجود دارد. = ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
مردم منجر به پیروزی انقلاب شد." دومین مهمان این برنامه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جانباز هفتاد درصد هشت سال دفاع مقدس در شلمچه و نماینده مردم رشت در نهمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بود که به عنوان یکی از یادگاران جنگ به بیان خاطراتی از دوران هشت سال دفاع مقدس و مبارزات انقلابی پیش از انقلاب پرداختند. این یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
کس باید روی سخن حق خود ایستادگی کند حتی اگر دنیا با آن به مخالفت پرداخت. این آئین از سوی رهبر معظم انقلاب و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، تولیت آستان حضرت معصومه (س)، آیت الله محسن اراکی،برخی از علما و نمایندگان بیوت و مسئولان و نمایندگان مردم قم در مجلس و ...برگزار شد. ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
. وی با بیان اینکه مدیران و مردم باید تکالیف خودشان را انجام بدهند ادامه داد: اگر ما تکالیف خودمان را به موقع انجام بدهیم، خداوند رزق واسع و نصرت را به ما می دهد. استاد حوزه علمیه قم افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی های خودشان ما را به توحید، وحدت کلمه و تکلیف محوری دعوت می کنند، هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب مدافع خط امام راحل و وصیت های ایشان نبوده است. ...
امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده برای ملت ایران و جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در جوار امامزاده سیدمظفر بندرعباس اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سال 1342 سرآغاز نهضتی بود که متکی بر خدا و اراده مردم قرار داشت و این نهضت در شرایطی به پیروزی رسید که هیچ تحلیل گر سیاسی و هیچ دستگاه اطلاعاتی ابرقدرت ها نتوانست پیروزی آن را پیش بینی کند و این نشانه ای از الهی ...
خوزستان در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران+ فیلم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان مردم استان با نصب بنر و پارچه نوشته های سیاه بر سر در ادارات و مغازه ها به امام خمینی (ره) ادای احترام می کنند. مردم روزه دار این استان همراه با دیگر نقاط کشور بار دیگر با آرمان های امام خمینی (ره) تجدید بیعت کرده و با بر پایی مراسم عزاداری در مساجد، حسینیه ها و دیگر مکان های مذهبی یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند، در این ...
شب شعر و شروه در بوشهر برگزار شد+تصاویر
/> وی با تاکید بر ترویج و بازخوانی گفتمان انقلاب در بین هنرمندان گفت: تلاش شده هنرمندان استان بوشهر نیز در کنار سایر قشرهای مختلف مردم به صورت فعال و خودجوش در آئین های سوگواری امام راحل حاضر و با اندیشه ها و آرمانهای ایشان و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعتی دوباره داشته باشند.
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
برخی از کرسی ها گفته می شود که ولایت فقیه را قبول ندارند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم سالاری دینی به عنوان رکن دیگر نظام اسلامی یاد کرد و افزود: حضور همه جانبه مردم موجب مقبولیت نظام اسلامی شده است و امام راحل(ره) مردم سالاری دینی را در قالب اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد. وی در ادامه با اشاره به شرایط کشور در سال 88 یادآور شد: رهبر انقلاب در جریان فتنه از آرا مردم حمایت کردند و این حمایت و ایستادگی افق های روشنی از مردم سالاری دینی را به دنیا نشان داد. انتهای پیام/ 137 ...
روحانی: نمی پذیریم هرکسی ادعای رهبری مردم را داشته باشد
کشور توان و قدرت کافی را در اختیار دارد. روحانی با اشاره به اینکه اهداف مطرح شده از سوی کاندیداها در دوران تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تفاوتی با هم نداشت، بلکه شیوه های مطرح شده با هم فرق می کرد، افزود: مردم در انتخابات به شیوه رای دادند و ما باید از خدا بخواهیم در این ماه رمضان به ما توفیق دهد تا خادم خوبی برای مردم باشیم. رییس جمهور یادآور شد، امام راحل همواره بر توجه مردم تأکید داشتند و ما باید کشورمان را با کمک مردم و لطف و فیض الهی آباد کنیم. گردآوری: گروه خبر سیمرغ seemorgh.com/news منبع: isna. ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
به گزارش ایلنا دراین مراسم که دربرخی ازمصلاها و مساجد شهرهای کوچک وبزرگ برپا شده بود عزاداران با شرکت خود برادامه راه امام (ره ) که همان حفظ وحدت کلمه است با همدیگر میثاق بستند. گلباران حجره طلبگی امام (ره) برپایه این گزارش امروز یکشنبه با حضور حجت الاسلام سید محسن محمودی، رئیس ستاد 14 و 15 خرداد استان تهران، مردم و جمعی از مسئولان شهرستان و خانواده های معظم شهدای قیام خونین ...