سایر منابع:
سایر خبرها
سنجش شنوایی نوزاد، غربالگری کودکان ناشنوا
راهکار درمانی برای افراد مبتلا به کم شنوایی است عوارض ناشی از وجود کم شنوایی دائم - تأخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان - اختلال در ایجاد ارتباط با دیگران، اختلال عاطفی ، اختلال در تفکر، تاخیر رشد اجتماعی فرهنگی، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی - اختلال در خواندن و نوشتن ، اختلال در حافظه شنیداری ، بروز ناتوانی های درکی شنیداری، کاهش ذخیره لغات و ... . درمان و ...
تری اکسفنیدیل Trihexyphenidyl
وجود دارد. با دوزهای زیاد، عصبی بودن، تحریک، اضطراب ، تهیج و سردرگمی یا بی خوابی ذکر شده است. عوارض جانبی محیطی: دهان خشک، اختلال عرق، ناراحتی شکمی، حالت تهوع و یبوست رایج است. تاکیکاردی یا ضربان قلب سریع ممکن است گزارش شود. اضافه وزن نیز ممکن است رخ دهد. عوارض ادراری تناسلی: امکان احتباس ادرار یا تأخیر در دفع ادرار و ناتوانی جنسی وجود دارد. عوارض بینایی: ممکن است ...
راه های تشخیص شریک مناسب برای ازدواج چیست؟
...، معمولا هم قوای جنسی آنها فعال شده و هم از حیث عاطفی و عقلایی، به سطح خاصی رسیده باشند. به همین دلیل است که زمان خیلی دقیقی را نمی توان برای این سطح از رشد تعیین کرد. لذا تفاوت های فردی- خانوادگی و فرهنگی به شدت در میزان آن تاثیر دارد و نمی توان برای آن یک سال خاصی را مطرح کرد.در هر صورت با این که رشد جنسی تقریبا برای بیشتر مردم آشکار است و کمتر دیده می شود که افراد قبل از آشکار شدن ویژگی های ...
همیشه عزت سینما و تئاتر
گرفت و گیرهای خانواده، انتظامی از حدود 14سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه های لاله زار آغاز می کند. آن زمان مشکلات و انتقادهایی که مردم به دستگاه دولتی داشتند در پیش پرده خوانی مطرح می شد و برای همین او چندین بار طعم حبس و تعهد و زندان را می چشد. معتقد است آنچه از پیش پرده خوانی آموخته ارزش این همه مخاطره را داشته است: پیش پرده خوانی توانایی عجیبی می خواهد در رو به رویی با تماشاگر ...
کارنامه تحصیلی انیشتین/گرانترین بازیکن تاریخ لیگ کیست؟ /قانونی جدید در آرایشگاه های مردانه/شیوه رفتاری ...
. مقیاس نمره ها از 1 تا 6 بوده که آلبرت جوان در بسیاری از دروس مانند فیزیک، تاریخ، جبر و هندسه نمره کامل 6 را به دست آورده است. گفتنی است؛ انیشتین تا چهار سالگی صحبت نمی کرد. پزشک متخصص به پدر و مادرش گفته بود که فرزند آن ها زبان باز خواهد کرد، ولی عقب مانده خواهد بود. انیشتین در طول زندگی اش قوه بیان ضعیفی داشت، احتمالا افسانه تنبل بودن او هم از همین امر ناشی شده است. ولی او اصلا شاگرد تنبلی نبود ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
نگرانی هایی را ابراز کردند یا ممکن است ابراز کنند که البته جنس این نگرانی ها با هم تفاوت دارد. عده ای هم مطابق همیشه دچار بدفهمی هستند. لذا به نظرم همه کسانی که علاقمند به انقلاب و نظام هستند نه تنها ناراحت و نگران نشدند بلکه از این فرمان استقبال کردند. جریانی هم وجود دارد که در این چند سال بنا را بر این گذاشته که رهبری نظام هر حرفی را می زند آنها شروع به تحریف و مخالفت کردن می کنند. این افراد هم در جبهه مخالف انقلاب هستند و یکی از عرصه های جدی مخالفت و مبارزه نسبت به مواضع رهبری نظام است. ...
نشانه هشداردهنده سرطان پوست
فردی با هر نوع پوستی، وجود دارد انواع سرطان پوست سرطان سلول های بنیانی یا پایه پوست این نوع سرطان، شایع ترین گونه سرطان پوست است و حدود 80 درصد سرطان های پوست را شامل می شود. سرطان سلول های بنیانی که در لایه خارجی پوست مستقر هستند ، دارای سرعت رشد کم بوده و به ندرت گسترش می یابد . محرک رشد این سلول ها شامل تماس با مواد شیمیایی و رادیو اکتیو، سوختگی، خالکوبی، قرار ...
تغییر ساختار منجمد وزارتخانه ها
نظر شما در این مقطع زمانی تفکیک اصلاح است یا عقبگرد؟ به نظر می رسد اگر بخواهیم همان چیزی را که قبلا وجود داشته احیا کنیم دچار عقبگرد خواهیم شد. آنچه باید اتفاق بیفتد و در تمام این مدت انجام نشده است، مطالعه علمی، اصولی، کارشناسی و دقیق در رابطه با نحوه کوچک سازی دولت و طراحی ساختار کارآمد و آینده نگر برای دولت است. در طراحی ساختار امکان دارد چند ادغام و چند تفکیک اتفاق بیفتد، منتها این ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
هر گونه بدعهدی دیگر باید به سوی پر رنگ کردن نقش دولت و دیپلماسی و اجتناب از موازی کاری با دستگاه سیاست خارجی و حوزه ماموریت دولت گام برداریم. ببینید ترامپ در این چند ماهه که بر سر کار آمده تاکنون با چه کشورهایی رابطه داشته است؟ آیا به سمت نزدیکی با سوئیس، اتریش، نروژ و فرانسه بوده یا به برقراری ارتباط پر رنگتر با عربستانی اقدام کرده که نه دولتی دارد نه قدرتی. از همین رو هم دائما در حال خرید سلاح ...
6 روش برای افزایش سریع اعتماد به نفس
که در زندگی تان به وجود می آورید. با دنبال کردن موارد زیر، اعتماد به نفس را در درون خود ایجاد کنید: صاف بایستید و انرژی داشته باشید. آیا حواستان به زبان بدنتان هست؟ حالات بدن می توانند بر سلامتی ذهنی و فیزیکی شما اثرگذار شوند. در هنگام ملاقات با افراد جدید، در هنگام جلسات کاری یا هر موقعیت دیگری، خمیده بودن یا قوز کردن پیام اشتباهی به طرف مقابلتان می فرستد. در ...
رویای آرنولد شدن با عضله های آمپولی!/باشگاه های زنانه ؛ پاتوق های پر زرق و برق جدید
....لاغری یا چاقی و متناسب شدن،آنقدر ذهن این قبیل افراد را به خود مشغول می کند که از استانداردهای روانی فاصله می گیرند،به حدی که گاها به بی اشتهایی های عصبی دچار می شوند.رسیدن به وزن ایده آل در کمترین حالت اعتماد به نفس را به آنها برمی گرداند. شوقی، عامل بعدی را در میل و گرایش ذاتی افراد به زیبایی می بیند و با اشاره به آن می گوید: زیبایی در هر جنس تعریف خاص خودش را دارد. مردان از گذشته به نیرومندی و قدرت شهره بوده اند و کلا ساختمان فیزیکی آنها هم ظرفیت این قدرت را دارد.پس نباید تعجب کنیم اگر جوانان و نوجوانان ما به باشگاه های بدنسازی برای بزرگ کردن عضلاتشان مراجعه کنند. /جام جم آنلاین ...
تقویت ایمان و صبر ریسمان رهایی از خودکشی است
مهمترین عوامل گرایش افراد به خودکشی را در نبود مهارت های زندگی فردی و اجتماعی می دادند و بر این باورند که تقویت اعتقادات و باورهای دینی نقش مهمی در بازدارندگی افراد برای تمایل به خودکشی دارد. هادی معتمدی روانشناس و آسیب شناس اجتماعی، سیدحسین نبوی جامعه شناس و مدرس دانشگاه، امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و سیاوش گودرزوند چگینی روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا به واکاوی علل ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
زمین لرزه های قابل انتظار در منطقه البرز و تالش بود (رخداد زمین لرزه نزدیک به سناریوی بدترین حالت بود)؛ بنابراین در ارزیابی خسارت ها باید اندازه بزرگا و محل رخداد را در نظر داشته باشیم. ضمنا این زلزله در نزدیکی پهنه شهری منجیل، رودبار و لوشان رخ داد و عملا سه شهر ما را تا حد زیادی ویران کرد، همچنین زلزله منجیل در نزدیکی محور و مخزن سد سفیدرود رخ داد که هنگام زلزله مخزن این سد لبالب و پر از آب بود ...
آتش به اختیار علیه اشغالگران
توصیه رهبر عزیز انقلاب، هیچ کدام از این دو نباید مانع پرداختن به دیگری بشود. آتش به اختیار باشیم اخیرا رهبر معظم انقلاب ، در دیدار با دانشجویان، اصطلاح آتش به اختیار را به کار بردند. این مفهوم، در میدان جنگ نظامی، زمانی به کار می رود که ستاد و قرارگاه مرکزی که باید دستور بدهد، اشکالی پیدا می کند، دچار اختلال می شود یا ارتباطش با یگان های عملیاتی قطع می شود. ایشان خطاب به افسران ...
چرا زیر بغل بیشتر از هر جای دیگر عرق می کند؟
اضافی را از بین برده و بدن را سرد می کند. متاسفانه این عملکرد طبیعی گاهی اوقات به دلیل استفاده از داروهای مختلف و یا شرایط و مشکلات احساسی، ممکن است دچار اختلال شده و میزان تعریق افزایش یابد. اما سوال اساسی این است که با وجود بیش از 2 میلیون غده تعریق در سراسر بدن، چرا زیر بغل بیشتر از هر جای دیگر عرق می کند؟ در واقع، غدد عرق آپوکرین که باعث تعریق زیاد می شوند، زیر ...
پوسته پوسته شدن سر نوزاد، درمان
...: در طی چند هفته اول پس از تولد، پوسته ریزی سر نوزاد بسیار شایع است که یکی به علت ریزش لایه ای از پوست می باشد که در دوران جنینی وجود داشته و دیگری به علت رشد سریع سلول های پوستی است. اگر با دقت به سر نوزاد نگاه کنید متوجه می شوید که پوست سر نوزاد با بقیه فرق دارد. پوسته ریزی هایی که اغلب در تمام سر و یا قسمتی از سر ایجاد می شود، معمولا تا سن سه ماهگی برطرف می شود. گاهی ...
سرنوشت نامعلوم ارکستری که رهبری از آن تعریف کرد
فضای باز تلویزیون اجرا کردیم و ایشان هم از اجرا خوش شان آمد. آن زمان مدیر مرکز موسیقی صداوسیما آقای مهدی کلهر بود و نوازنده های خوبی در تلویزیون فعالیت می کردند. بودجه این ارکستر را نیز خود رهبری درنظر گرفتند. ایشان چند سال بعد بازهم به صداوسیما آمدند و تنها جایی که حدود یک ساعت نیم در آن حضور داشتند همین ارکستر سمفونیک صداوسیما و استودیو 103 بود. جالب اینکه در آن بازدید رهبری درباره شوستاکویچ و ...
داستان هایی از آنا ریشتر برای نوجوانان منتشر شد
. سفری که از آلمان شروع شد و به مصر رسید و دوباره به نقطه آغازش یعنی آلمان برگشت. مصر در شمال قاره آفریقا واقع شده و مردم آنجا به زبان عربی صحبت می کنند. اسکندریه بزرگترین بندر مصر است. شهر مانهایم نیز بندر مهمی در کنار رود راین آلمان محسوب می شود. تقریباً به مدت یک سال هنرپیشه های تئاتر شهر اسکندریه و مانهایم با یکدیگر همکاری کردند و بر این نظر توافق داشتند که حرف های مشترک زیادی برای گفتن هست ...
با بیماری آتاکسی آشنا شوید+روش درمان
معمولا بر روی مخچه تاثیر می گذارد. در حقیقت، سه تقسیم بندی مجزا برای این بیماری وجود دارد: مخچه، حسی و دهلیزی. انواع مختلفی از عدم تعادل در این طبقه بندی ها وجود دارد. فرم خفیف آن (dystaxia) و افرادی که یک طرف بدن آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد(hemiataxia) تا نوع شدید و ناتوان کننده این اختلال وجود دارد. افرادی که از نوع شدید آن رنج می برند ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. آتاکسی توسط موارد مختلفی ...
وقتی ماه عسلی ها از آب کره می گیرند!
جمله دیگر موارد موجود که در پی همین به اصطلاح نمک گیر شدن ها، در چرخه یک شکل ماه عسل رخ می دهد، تکرار آدم ها و قصه هایی است که نسبت به بقیه مقداری پررنگ تر به آن ها پرداخته شده بود. این نمایش هر سال در قسمت های اول برنامه دیده می شود و تا چند شب پلی بک ها و مهمانان سال های پیش بار سنگین تولید را به دوش می کشند! روایت چندباره یک داستان شیوه اجرا ماه عسل هم از دیگر موارد قابل توجهی ...
غذاهای دیرهضم و مشکلات ناشی از آن ها
ایجاد شود. باد شکم در اثر خوردن سریع و مصرف کردن بعضی غذاها نیز رخ می دهد. 3- نفخ بعضی از باکتری های روده به نام باکتری های تولید کننده گاز می باشند. آنها تولید کننده گازهای متان، اکسیژن، دی اکسید کرین و هیدروژن می باشند. 80 تا 90 درصد از نفخ ها به وسیله این باکتری ها ایجاد می شود. این باکتری های مولد گاز، کربوهیدرات و شکر غذای آن ها می باشد. بنابراین اگر غذاهای کربوهیدراته را ...
روایت باشگاه مس از عدم تمدید قرارداد آرمان شهدادنژاد
موجب بروز برخی ابهامات برای هواداران مس کرمان شده باشد. نه تنها در فوتبال که در هر زمینه ی دیگری، تقابل ها و موضع گرفتن های خشمانه علیه یکدیگر معمولا تصویر قشنگی برای بلند مدت در ذهن مخاطبان آن مجموعه نمی گذارد و اینکه در روزهای گذشته مجموعه ی فصل قبل تیم مس به کرات صحبت های تهاجمی را مطرح کرده اند اصلا موضوعی نیست که با استقبال هواداران این تیم مواجه شود. به خصوص اینکه این ...
شیردهی، مشکلات احتمالی و روش های درمان
و تمام مدت در هاله قهوه ای فرومی رود. این حالت معمولا گذراست و دوام چندانی ندارد به ویژه اگر تکنیک هایی را که قبلا در کلاس های دوران بارداری برای شیردهی آموخته اید، به کار بگیرید. اگر در این کلاس ها شرکت نکرده اید، می توانید از توصیه ای که در ادامه آورده ایم، کمک بگیرید. راه چاره با دست نوک سینه را بیرون بیاورید. چندین بار که این کار را تکرار کنید، مشکل برطرف می شود ولی ...
آیا مثلث برمودا واقعاً خطرناک است؟
سهمگین نیز که بدون هیچ هشداری بر دریاها می تازند، می توانند در این قضایا نقش داشته است باشند. این طوفان ها برقراری ارتباط را با اختلال روبرو کرده و امواج هولناکی را پدید می آورند. وجود جزایر متعدد در دریای کارائیب باعث ایجاد آب های سطحی گوناگونی می شود که دردسرهایی را برای کشتی های بزرگ به همراه دارند. اگر حادثه ای اتفاق بیفتد، کوسه ها و نیزه ماهی ها با ولع به جان پیکر ها افتاده و آنها ...
ویتامین های لازم برای نوزاد، کدامند؟
داروخانه با چند نوع مختلف آن مواجه شوید، از کجا می فهمید کدام بهتر است؟ آیا قیمت بالاتر به معنی خاصیت بیشتر است؟ پاسخ شما این است که معمولا تفاوت زیادی بین مکمل ها به جز قیمت آن ها وجود ندارد! و همیشه هم قیمت بالاتر به معنای فایده بیشتر نیست. گاهی تنها دلیل گرانی یک مکمل نظیر هر کالای دیگری، وارداتی بودن آن و هزینه های تعرفه ای و گمرکی و سودجویی است و این ضرورتا به معنی کیفیت بهتر نیست. صد ...
6 علامت که به شما می گوید دچار افسردگی مالیخولیایی شده اید
به گزارش بهداشت نیوز افسردگی مالیخولیایی زمانی خود به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می شد، اما اکنون زیرگروهی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) است. افسردگی مالیخولیایی می تواند زندگی شخصی و کاری یک فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش "اکتیو بیت"، افسردگی مالیخولیایی دارای علائمی است که می توانند با MDD مشترک باشند و همچنین از علائمی مختص به خود برخوردار است. در ادامه با برخی ...
حفظ سلامت در سفر | چه طور به غذای محلی هر منطقه اعتماد کنیم؟
دست هایتان را بشویید. شما با دست هایتان قرار است غذا را آماده یا نوش جان کنید. سیستم ایمنی ضعیف یکی از دلایل مهمی است که باعث می شود در سفر دچار بیماری شویم. در این بین افراد مسن و خانم های باردار، بیشترین احتمال بیماری را دارند و باید مراقبت بیشتری برای حفظ سلامت در سفر داشته باشند. خوردن غذای سالم را نباید به دلیل سفرهای طولانی و روزهای خسته کننده فراموش کنید و بهترین راه حفظ تعادل است ...
22 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی شهرستان دماوند هستند/ ارائه خدمات به بیماران دارای ...
همان آنتی سایکوتیک را تجویز می نمایند. رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: همچنین درمان روانی و توان بخشی حرفه ای و اجتماعی، از اقدامات مؤثر درزمینهٔ درمان اسکیزوفرنی می باشد؛ اما نکته قابل توجه این است که مبتلایان به این اختلال، معمولاً دچار افسردگی و اضطراب نیز می باشند و در سال های اخیر، با گرایش به اختلال سوءمصرف مواد مخدر نیز همراه بوده است. وی تأکید کرد: با توجه ...
اجرای برنامه های ویژه برای زائران غیرایرانی با 4 زبان/ پذیرایی از 170 هزار زائر در بزرگترین سفره افطاری ...
برنامه به صورت دقیق و منسجم اجرا شد. جشن بزرگ روزه اولی ها وی یکی از برنامه های آستان قدس رضوی را برگزاری جشن بزرگ روزه اولی ها در روزهای 31 اردیبهشت، یکم و چهارم خردادماه در 2 نوبت صبح و عصر عنوان کرد و گفت: این مراسم ویژه پسران و دختران سال اول تکلیف به همراه خانواده هایشان در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار و بیش از 8 هزار نفر از آن بهره مند شدند. تولیدات مکتوب ...