سایر منابع:
سایر خبرها
فضای مجازی جولانگاه شیاطین استعمارگر
اقوام و یا افراد با نفوذ در بین مردم می باشد تا به این وسیله شخصیت آن قوم و یا فرد را در بین مردم تخریب کرده و از همراه شدن مردم با ان قوم و یا فرد جلوگیری کنند. همچنین پیروان شیطان همواره تلاش دارند تا با رواج بی فرهنگی و کشاندن جوامع به سوی تمسخر یکدیگر، بذر کینه را در دلها کاشته و قلبهای انسانها را از هم دور نگه دارند. استعمارگران در 90 درصد از کشورها با این تاکتیک موفق بوده اند، اما ...
معرفی: مرداب هسل/ دِه یوش/ روستای دزلی
بود که امروزه کمتر به چشم میخورند دلیل اصلی آن هم جاده ایست که در مجاورت مرداب هسل توسط سازمان جنگل ها احداث شده و مردم منطقه به خصوص در روز سیزدهم فروردین ماه هر سال که روز طبیعت است با متحمل شدن کمترین مشقت با وسیله ی نقلیه خود را به آنجا رسانده و الحق والانصاف با ریختن زباله هایشان خوب از خجالت طبیعت در می آیند. دِه یوش یوش در فاصله 5 کیلومتری غرب بلده و در مسیری است که ...
دعای بخشش گناهان - دعاهای قرآنی
فرمود آیا اینها نفع یا ضرری را متوجه شما می سازند؟ بت پرستان که از پاسخ حجت ابراهیم عاجز شدند به جای آن که اقرار کنند که بتها نمی شنوند و قدرتی ندارند، در جواب او فقط گفتند: ما از پدرانمان تقلید کردیم و به غیر از تقلید هیچ دلیلی بر بت پرستی خود نداریم. وقتی بحث ابراهیم با قومش به این مرحله رسید که آنها برای بت پرستی خود هیچ دلیلی، غیر از تقلید نیاوردند، ابراهیم از آنها و خدایانشان اعلام ...
وزیر ارشاد احمدی نژاد: اصلاح طلبان خود را دلبر و اصولگرایان را هیولا جلوه می دهند/ بنیاد باران دولت در ...
بود؟ دولت در سایه یک مفهوم جهانی است که در حکومتهای(به ظاهر) مبتنی بر دموکراسی و رای مردم مطرح می شود . مثلا در امریکا وقتی جمهوری خواهان در قدرت اند حزب دموکرات نقش دولت در سایه را بازی می کند و برعکس، در ایران هم عملا این رویه وجود داشته هرچند اسم و عنوان دولت در سایه مطرح نمی شد.برای نمونه بنیاد باران که از سوی اصلاح طلبان شکل گرفت تا حدودی برای انجام این وظیفه بود. با فرصت ها ...
نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد
گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می کنند، همه در آن فضا جهت گیری پیدا می کنند، همه در آن فضا کار می کنند. پاسخ معظم له به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی های آزاد اندیشی (مورخ 16/11/1381) بسیار روشنگرانه و بدون اما و اگر و چون چرا است: بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم فرزندان و برادران عزیز با همه مضمون نامه شما موافقم و ...
چرا با وجود لغو قرارداد توتال سود می کند؟/ توتال پرداخت رشوه را تأیید می کند، وزارت نفت تکذیب!
...، مسئولیت اجرائی ندارد. وظیفه ستاد سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر اجراهاست. دستگاه ها هستند که اجرا می کنند و عملکرد دستگاه ها در نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات حتی در ارتش و سپاه اتفاقا رو به رشد بوده. با وجود اینکه اینها نیروی نظامی هستند و در صورت ضرورت باید وارد شوند، در مناطقی مثل دریا و برخی مناطق مرزی از توان نیروهای نظامی استفاده کرده ایم. بنابراین بخشی از این اعتراضات ناشی از ...
گلچینی از بهترین اشعار هوشنگ چالنگی
ادبی ایران معرفی شد اما پس از تقابل با شعر شاملو به جرگه شعر دیگر پیوست و این باعث شد شعر او دچار تغییرات نحوی زبان شده و تمامیت معماری آن را تحت تأثیر قرار گیرد. احمد شاملو هوشنگ چالنگی را آبروی شعر فارسی می دانست. همچنین بسیاری از منتقدان چالنگی را بهترین شاعر شعر ناب خوانده اند. چالنگی گرچه تا مدت ها دفتر شعری منتشر نکرد اما همواره در شعر معاصر ایران حضور داشته است. آثار منتشر شده چالنگی آن جا که ...
وزیر احمدی نژاد: ما دیو شدیم و اصلاح طلبان دلبر!
اصولگرایان مزید بر علت شد مانند؛ نداشتن ارتباط وثیق با توده های مردم، عدم ارائه برنامه های اجرایی متقاعد کننده، کم کاری چهره های شناخته شده، ضعف کاندیداها در مناظره ها و ناتوانی در معرفی ابعاد شخصیت کاندیدای نهایی به گونه ای که در یک نظر سنجی یک ماه بعد از انتخابات 10درصد مردم هنوز آقای رئیسی را نمی شناسند! تصور می کردند جبهه (جمنا) تشکیل شده تا به لطایف الحیل به کاندیداتوری اقای ...
ردپای واژه چپ در زبان پارسی / حسن شیدا
فرهنگ امروز/ حسن شیدا: در فرهنگ و زبان پارسی مانند هر زبان دیگر واژه هایی حضور دارند که در معانی و مفاهیم گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، اما علی رغم نقش درخور توجهشان کمتر درباره آنها تحقیق شده، یا اصلاً کسب به آنها نپرداخته است. مثلاً مقاله های بسیاری درباره عشق، هجران، گل و بلبل، مادر، داستانهای شاهنامه، تمثیل های سعدی، و یا بهار و پاییز و زمستان و... در نظم و نثر پارسی، به رشته ...
من، داود رشیدی بچه خیابان ری کوچه آبشار...
دارید؟ بله. مردم اثر اصالتا فرانسوی بود، اما به فارسی ترجمه شده بود و من هم به عنوان یک شاگرد مدرسه ای در آن نقش داشتم. صحنه نخست، در کلاس درس اتفاق می افتاد که خود استاد نوشین معلش بود. در آن صحنه نوشین از کلاس می پرسید یک معلم خوب و فداکار وقتی بعد از کلاس درس به خانه می رود، چه حالی دارد؟ یکی از شاگردان دست بلند می کرد و می گفت آقا خستس و بعد مردم می خندیدند. من خیلی دوست داشتم این ...
روایت شاعرانه زندگی
احساس نمی کند، که این مسئله باعث شده نسبت به برخی ابیات بی توجهی کند و سهل انگارانه از کنارشان بگذرد؛ ابیاتی که با اندکی وسواس و هنر شاعر در انتخاب و چینش واژگان و تأملی بر زبان شعر و پرهیز از مستقیم گویی، می توانستند به شاه بیت هایی بدل شوند.
اصلاح طلبان خود را دلبر و اصولگرایان را هیولا جلوه می دهند/ بنیاد باران دولت در سایه احمدی نژاد بود
...، مجلس و شوراها را داشتند مطرح نشد؟ آیا حق تشکیل دولت در سایه در آینده برای طیف اصلاح طلب هم محفوظ خواهد بود؟ دولت در سایه یک مفهوم جهانی است که در حکومتهای(به ظاهر) مبتنی بر دموکراسی و رای مردم مطرح می شود . مثلا در امریکا وقتی جمهوری خواهان در قدرت اند حزب دموکرات نقش دولت در سایه را بازی می کند و برعکس، در ایران هم عملا این رویه وجود داشته هرچند اسم و عنوان دولت در سایه مطرح نمی ...
چاپ مجدد ترجمه های غلط غلوط
منتشر می کند؛ مسلما این مترجم بر روی همه این زبان ها تسلطی ندارد و فقط کتاب سای کرده است. او درباره ترجمه های تحت اللفظی نیز اظهار کرد: برخی مترجمان از گوگل ترنسلیت استفاده می کنند. ترجمه لغت به لغت بیش تر شبیه کار مکانیکی است و لغتی کم و زیاد ندارد که گاهی باعث می شود معنا به خوبی منتقل نشود. در واقع ترجمه انتقال معنا از زبان مبدا به زبان مقصد است و ترجمه خوب بازسازی و بازآفرینی متن به زبان ...
تفرش، شهر علم و ادب و گردشگری
وجود موزه مردم شناسی تفرش بسیار مورد استقبال گردشگران قرار دارد. وی اظهار کرد: با ارائه ظرفیت های تفرش می توان این بخش از ایران و استان مرکزی را به عنوان یکی از شاخص ترین مقاصد گردشگری مطرح کرد و گردشگران داخلی و خارجی را میزبان بود. میرزایی بیان کرد: تورهای گردشگری ظرفیت بزرگی برای تفرش محسوب می شود چراکه در کنار طبیعت بکر و نقاط گردشگری و طبیعت گردی دست نخورده شهرستان شناساندن ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
تاریخ، همچون سخن هستی است
می گوید و بدین ترتیب تاریخی شروع می شود که ما به آن دوره جدید می گوییم. پس معلوم است که دکارت به عنوان یک فرد نمی تواند مبداء یک تاریخ باشد؛ بلکه به عنوان زبان هستی است که مبداء یک تاریخ قرار می گیرد. یعنی سخنی را شنیده است و آن سخن را دارد بیان می کند. حالا اتفاقااین ظهور خاص از هستی برای دکارت، چنان بوده است که خودش حاجب وجود بوده است. یعنی وجود در پس حجاب من فکر می کنم پس هستم ظهور پیدا کرده است ...
فیض شریفی: شعر مرا بدبخت کرد
بر آن جویا شده ایم که خواهید خواند: اهالی شعر و نقد ادبی، با کتاب های شعر زمان ما که بعد از مرحوم حقوقی به قلم شما منتشر می شود، می شناسند و دنبال می کنند. در ابتدا از آخرین اخبار درباره این مجموعه بگویید. آخرین شان به کدام شاعر مربوط بوده و کدام مجلد در آینده چاپ می شود؟ جلد سیزدهم شعر زمان مربوط به فریدون توللی و جلد هفدهم به بررسی شعرهای علی باباچاهی اختصاص یافده است ...
درگذشت مریم میرزاخانی، فرصتی برای فکر کردن ما
.... به عبارتی، اگر زمانی افشای برخی اطلاعات شخصی استثنا محسوب می شد، امروز حفظ برخی اسرار شخصی استثناست. به سادگی نمی توان در این مورد قضاوت کرد. ما نمونه ای مثل رندی پاش را هم داریم که تقریباً همه ی خوانندگان اینجا، کتاب آخرین سخنرانی او را می شناسند. بزرگان دیگری هم داریم که بیماری هایشان را با مردم در میان گذاشته اند. برخی در موضع ضعف نسبت به ...
رشته ای محکم برای همدلی؛ نگاهی به دانشنامه ادب فارسی در افغانستان
امکانات ، چون امکانات رسانه ای عملاً در اختیار حاکمیتی بود که چندان به زبان و ادب فارسی علاقه مندی نشان نمی داد و برای عرض اندام کردن در برابر ایران ، و نشان دادن یک استقلال فرهنگی ، می کوشید میدان را برای زبان پشتو باز کند. مجموعۀ این عوامل سبب شد که عامۀ مردم ایران و حتّی تحصیل کردگان آن ، به غلط چنین بپندارند که ایران ، یعنی همین ایران کنونی و زبان فارسی یعنی زبانی که اینان با آن تکلّم ...
بیوگرافی مریم میرزاخانی؛ ستاره پرفروغ دنیای ریاضیات
میرزاخانی و دوست صمیمی او، پرسه زدن در کتاب فروشی ها بعد از مدرسه و خرید کتاب هایی بود که به صورت اتفاقی به آن ها برمی خوردند. مریم میرزاخانی، بعدها مدیر دبیرستان خود را به عنوان یکی از اثرگذارترین افراد در موفقیت های خود ذکر کرد؛ چرا که او تمام تلاشش را می کرد تا دانش آموزان مدرسه، از همان امکانات و فرصت هایی برخوردار باشند که پسران بودند. مدال طلای المپیاد ریاضی مریم میرزاخانی در ...
مادر صیانت کننده نظام خانواده درتمدن اسلامی
طب سنتی اسلامی؛ ایرانی کسب کرد و در طی این مدت مقالات بسیاری را به رشته تحریر درآورد که ماحصل این مقالات نگارش کتاب مثلث سلامت در دو جلد است که مشتمل بر حدود 200 مقاله کوتاه و بلند به زبان علمی ولی همه فهم چاپ شده است و قابل استفاده مردم و متخصصان است. همایش طب و دین برای شروع مباحث علمی خود با سخنرانی دکتر حسن اکبری عصر روز جمعه در شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) آغاز به کارکرد ...
بیان حقیقتی از حضرت علی(ع) توسط عالم اهل سنت
پیامبر هستی. .. در اینجا چنین عملی امکان ندارد. اعدام طاووس در چنین شرایطی موجب ننگ و رسوایی است! خلیفه پس از سکوت طولانی و دو دلی و تردید، سرانجام به طرف طاووس برگشت و گفت چه کاری بود که انجام دادی و چرا چنین جسارتی از تو سر زد؟! -چه کردم؟! -چرا کفش هایت را کنار فرشم درآوردی و مراسم ادب را به جای نیاوردی؟ چرا به عنوان امیر مؤمنان خطاب نکردی؟ وانگهی چرا بدون آنکه اجازه ...
کاهش برخوردهای امنیتی با کارگران/ ضرورت حفظ ساختار وزارتخانه در کابینه جدید
...، یک فرد مردم وار است که پس از گذشت سال ها هنوز به زندگی ساده گذشته خود در محلات جنوب شهر و کارگری در کارخانه ها افتخار می کند، در نتیجه به مشکلات و درد زندگی مردم خصوصا شهروندان آسیب دیده را به خوبی درک می کند و برای همین است که در سفرهای استانی به راحتی مورد پذیرش مردم قرار می گیرد. از این بابت باید گفت که وی در مجموعه کابینه که به رواج اشرافی گری متهم شده، بی بدیل است و تنها دروازه بان ...
چه کسانی از برگزاری کنکور نفع می برند؟
باید از نظام دانشگاه وارد می شدند. البته این هجوم افراد باعث واکنش ایجاد کنکور و رقابت برای کنکور شد. به نظر من هیچ الزامی برای کنکور در شرایط فعلی وجود ندارد. از بین مکانیسم هایی که قرار است دانش آموز را به فضاهای خالی تخصیص دهد، این فقط یکی از انواع روش هاست، در حالی که در کشورهای دیگر برای جفت وجورکردن، ادبیات مفصلی دارند. حتی روی مدرسه رفتن بچه ها خیلی کار شده و اینکه چطور می توان بچه ها را به ...
تبلیغ در محروم ترین منطقه اهواز تا جنگ زده ترین شهر سوریه+عکس
گرفته تا خود مردم سوریه با همه ادیان و فرقه اش، قاسم سلیمانی را به عنوان چهره محبوب سرزمینشان می شناسند. آن ها تصویر حاج قاسم را بر روی صفحه اصلی موبایل هایشان قرار می دهند و اگر کسی عکس یادگاری با ایشان گرفته باشد، با افتخار آن را به دوستانش نشان می دهد. البته تصاویر گوشی رزمندگان مدافع حرم، مختص به حاج قاسم نمی شود. یکی از نکات جالبی که به کثرت آنجا مشاهده کردم، این بود که عکس ...
اسعد اردلان: تغییر مرزها به نفع کردها نیست
کرد ترکیه حرف بزنید ممکن است منظور و حرف او را متوجه نشوید اما لغات مشترک بسیار زیادی در این زبان با زبان فارسی وجود دارد. کردهای ساکن ایران هم به دلیل زبان ملی و هم ریشه مشترک فرهنگ فارسی و کردی به آن حرف می زنند. از این رو دلیل اشتراکات کردها در ایران تعامل فرهنگی پایدار و مستمر و همچنین اشتراک بنیانی ریشه لغوی است. تجربه تاریخی مشترک و نزدیکی هم وجود دارد . به نظرتان با پیچدگی های ...
بچه ها را در قالب بزرگسالان نریزیم/ رسانه و خانواده، گفت وگو با کودک را ترویج کنند/ کودکان را متقاعد ...
باید رابطه ساختار، مغز و رفتار در محیط ایجاد شود. یاد گیری تنها در درون اتفاق نمی افتد و وقتی که مادر به بچه می گوید راست می گویی؟ یعنی دروغ هم وجود دارد. اتفاقاً در ایران پردازش اطلاعات بدنی و فرازبانی خیلی مهمتر از خود زبان است و خود زبان به استراحت تاریخی رفته و واژه در جست و جوی معنا گم شده است. واژگانی که ما با کودک استفاده می کنیم باید نظارت شود برای مثال دروغ می گویی؟ این عبارت ...
مثل عصر حجر باید خودکفا می بودیم
رجایی به آقای عالی نسب به عنوان مشاور اقتصادی حکم داده بود. خاطرم هست در جلسه ای در شورای اقتصاد می خواستیم از واردات گندم بی نیاز شویم، ارز هم کم داشتیم و می خواستیم گندم وارد نکنیم. بحث شد که در دشت مغان به جای اینکه این همه درخت باشد، گندم بکاریم. بحث زیادی در این زمینه شد. آقای عالی نسب گفت چرا شما فکر می کنید نیاکان ما چهار، پنج هزار سال عقلشان نمی رسیده که در دشت مغان گندم بکارند؟ لابد نمی ...
همه آرزوهای مرد شعر و شکلات اردبیلک
؛ شعرهایی که بعدها چاپ و ماندگار شد. از قریحه ساده و خدادادی خود که پس از هجرتش، امام جمعه قزوین از آن به ضمیری پاک، زبانی ساده و روان و احساسی عمیق تعبیر کرد، برای سرودن شعر و تقویت روحیه رزمندگان استفاده می کرد و جاهایی هم از زبان نمکین فکاهی و طنز به ویژه در وصف صدام حسین بهره جسته است. او در مدح و ثنای ائمه اطهار(ع) و پیشوایان دینی هم شعرهای فراوانی سروده است و به واسطه ...
قهرمان، شخصیت و کیش شخصیت و نقش آن ها در جامعه و تاریخ
عدم پیشرفت و توسعه و جهل و نا آگاهی افراد جامعه وحتی اجتماع کوچک تر شکل می گیرد. در جامعه ای که کیش شحصیت در هر شکل ورنگ و لوایی وجود داشته باشد، نمی توان اثری درخور توجه از عناصر و ارزش های جامعه مدنی، نظیر کثرت گرایی، آزادی مطبوعات ودیگر رسانه ها، دمکراسی، حقوق بشر، عدالت اجتماعی، مساوات و قانونمندی و تعالی و کرامت انسانی و پیشرفت و توسعه همه جانبه، شفافیت اقتصادی و جامعه عاری از رانت خواری وفساد ...