سایر منابع:
سایر خبرها
فروغ فرخزاد، اشاره ای به غیابِ" زن" در ایران
مانده ام. هنوز هم به شعرِ آن بچه بوداییِ اشراف زاده ی کاشانی در شعرِ درخشانِ مسافر ، هشت کتاب از روح آنیمایی و زنانه ی او در من می شکفد . هنوز سپهری در من آغاز می کند ، اما فروغ همه ی آغازها را فرو می پاشد تا بی سرانجامی و بی پایانی در لحظه ی شروع حضوری مملو داشته باشد. جامعه ی کنونی روح زن را متهم می خواند. جامعه ای که مادر ندارد ، گرسنه و خوف انگیز می شود. آنچه زبانِ آدمانِ ...
با سعید یوسف نیا به بهانه سالروز درگذشت فروغ فرخزاد فروغ باور کرد که نقطه رسیدن در این دنیا نیست
همه تغییرات در فروغ شد و از شعر عاشقانه به اشعار تاثیرگذار اجتماعی رسید؟ فروغ هم مثل همه انسان ها از ضعف شروع کرد، اما در ضعف متوقف نشد و به قوت رسید. فروغ هم مثل همه انسان ها همه احساسات بشری را تجربه کرد، اما با شدت بیشتر! به همین دلیل است که مخاطب با شعر او احساس نزدیکی زیادی می کند. شاعر اصیل، کسی است که به جوهره زندگی نزدیک شده و به مرور اضافات زندگی را حذف می کند ...
آوای زن ایرانی عصر نو
. موسیقی شعرش در این دوره یکی از پرتلألوترین اشکال آن در شعر جدید فارسی است. او با چابکی شگفت آوری مرز سنگین شعر و نثر را با کلام آرام و روحی زنانه سبکبال کرد. با گریختن از وزن در معنای عروضی دقیق، آن را به پیوندهای درونی واژه ها و ترکیب سازی ها هدایت کرد. شعرش با فاصله گرفتن از سنت در معنای متصلب و متصنع آن، به آوای زن ایرانی عصر نو تبدیل شد. اما در نگاهی کلی تر، شعر او توانایی و ناتوانی ...
زنی با افکاری آزاد
چهره های شعر امروز تثبیت شود. با مرگ او موسیقی درخشانی که خاص شعر معصومانه اش بود غیرقابل تقلید ماند و از گسترش بازایستاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر معاصر: می بینیم که فروغ با گسترشی که در کیفیت افاعیل قائل شده است بیش تر از نیما که اغلب به توسعه کمی افاعیل گراییده بود وزن شعر را گسترش داده است و یکی از خصوصیات فراموش شده شعر قرن چهارم را که به علت کلیشه وار شدن زبان شعری در دوره های بعد ...
هرآنچه می خواهید از فروغ بدانید+فیلم
روحیه و شخصیت راستین فروغ را می باید از شعرهایش شناخت. آنانکه او را از نزدیک می شناختند می گویند: (یک انسان والا بود و صادق و صمیمی و مهربان. روشن بینی عجیبی داشت که از حقیقت سرچشمه گرفته بود. حالتی داشت چون قدیسین: آمیخته ای از صفا و راستی و معصومیت.)یکی از دوستانش می گفت: (فروغ تجسم آزادی بود، در محبس، اگر بتوانید حداکثر آزادی و حداکثر حبس را مجسم کنید، فروغ همین بود و تلاطم هایش ...
فروغ بعد از نیما در شعر معاصر پیشتاز است
محمود نیکبخت، منتقد ادبی گفت: فروغ شعر امروز را درک کرده بود و عناصر زنده را جذب و عناصر مرده را دفن کرد تا بتواند شعر خوب و قابل قبولی عرضه کند، از این نظر فروغ در شعر معاصر بعد از نیما پیشتاز است؛ چراکه تلاش کرد تا شعر از انقیاد وزنی خارج شود. به گزار ش مهرخانه ، به نقل از ایبنا، محمود نیکبخت، منتقد ادبی، شاعر و مترجم در سال 1372 دست به انتشار کتابی با عنوان از گمشدگی تا رهایی زد که ...
ناگفته هایی از فروغ فرخزاد از زبان خودش
حرف های مبتذل روزانه. بازسازی صحنه مرگ فروغ فرخزاد فروغ از کدام شعرهایش متنفر بود؟ همه کسانی که ذره ای هم با شعر فروغ آشنا هستند، حتما می دانند که او از سه مجموعه شعر اولیه اش خوشش نمی آمده: اسیر (1331)، دیوار (1335) و عصیان (1336). همه هم می دانند که چقدر مجموعه تولدی دیگر (1343) و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (1342) را دوست داشته است. اما بعضی حرف های کمتر گفته ...
فروغ فرخزاد: شاید مرا یک زن سبکسر احمق بدانید ...
فرخزاد شاعر چندزبانه آن هایی که به ادبیات دهه های 30 و 40 علاقه دارند و زندگینامه شاعران فعال آن سال ها را خوانده اند، خوب می دانند که چقدر شعر آن روزگار متاثر از شعر مدرن بود و شاعرها چند زبان بلد بودند، از نیما گرفته تا فریدون رهنما و... فروغ هم از این دسته جدا نبود. وقتی که فروغ سال 36 برای اقامتی چند ماهه ایران را ترک می کند، زبان های آلمانی و ایتالیایی را آن قدر خوب یاد ...
فروغ شاعری عاشق و زن بود+رادیو گُلوَنی
و نهفته بودن در رسم زندگی اش جای نداشت: آنچه در من نهفته دریاییست...کی توان نهفتنم باشد؟ او بی محابا برای اثبات خود، زنانگی و عشق قدم برمیداشت و وزیدن باد در کوچه را ابتدای ویرانی می دانست. فروغ در تمام سال های زندگی اش دست از عشق ورزیدن و زندگی کردن برنداشت و با همه پوچی که خود در اشعارش به آنها اشاره کرده بود لبریز از زندگی بود. او اعتقاد داشت: من به پایان دگر نیندیشم...که همین دوست داشتن زیباست. او در اوج عشق و زندگی، در 24 بهمن 1345 فروغ بر اثر تصادف بی فروغ شد. خوانش مجید آقایی از شعر فروغ فرخزاد: پایان پیام ...
شکوفایی استعداد دانش آموزان با کنترل عوامل استرس زا
زنانه در شعر معاصر فروغ فرخزاد شاعری عاطفی و نخستین زنی بود که از عواطف زنانه در شعر فارسی سخن گفت. عاطفه با ابعاد و عناصر مختلف شعر فروغ درآمیخته و آن را از ظرفیتی تازه و بی سابقه برخوردار ساخته است. او در شعر، از حساسیت و قابلیت های خود، کمال بهره را برد و از این طریق، به نگرش شاعرانه و زبانی ویژه دست یافت. روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان آوای زن ایرانی عصر نو به قلم کامیار عابدی ...
شرحِ پری به شعر معاصر
به گزارش ایلنا، آثارخوشنویسی حسین قنواتی در نمایشگاهی با عنوان شرحِ پری به شعر معاصر با رویکردی تازه در ترکیب بندی و رنگ های متناسب خط با فضای شعر نو از 27 بهمن در نگارخانه لاجورد وابسته به موسسه کتاب آرایی ایرانی به نمایش گذاشته می شود. با توجه به سابقه فعالیت این شاعر و هنرمند و انتشار مجموعه لیلیِ لال عنوان این نمایشگاه نیز اجرای ایده ای رازآلود به نظر می رسد که به گفته وی از تلفیق ...
51 سال از درگذشت فروغ گذشت/ بازخوانی شعر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد...
فروغ زمان فرخ زاد (زادهٔ 8 دی 1313، تهران — درگذشتهٔ 24 بهمن 1345، تهران)، معروف به فروغ فرخزاد و فروغ، شاعر معاصر است. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. فروغ فرخزاد در 32سالگی بر اثر واژگونی اتومبیل درگذشت. فروغ با مجموعه های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم ساز ...
بایسته هایی درباره شعر فاطمی
بیشتر از موضوع دینی، باید موضع دینی داشته باشد. موضوع توقف در منزل صورت و ظاهر دین است یعنی مدح و منقبت صرف و موضع پرداختن به درونه، سیرت و حقیقت دین، یعنی بیان معارف و حقایق دینی و توحیدی. جان مایه شعر آیینی اصیل و فاخر موضع مندی آن است، نه موضوع بندی آن یعنی ایستادن شاعر در جبهه حق و حق مداری و برائت از ظلم و باطل و زشتی و پلشتی. متاسفانه امروز جای عالمان دینی و شاگردان مکتب فقهی ...
به بهانه حضور مجموعه شعر معصومه داودآبادی در دور نهایی جایزه شاملو/خروج شعر زن از چارچوب خانه
در شعر شاعران زن، بیشتر یک ویژگی است تا امتیاز و این ویژگی از دهه های پیش و به خصوص در شعر فروغ فرخزاد در شعر امروز ما دیده شد. این زبان زنانه که گاه شکل اعتراض به وضعیت موجود زن و محدودیت ها و نادیده گرفته شدن های او در اجتماع به خود می گیرد در پاره ای موارد صرفا در چارچوب خانه اتفاق می افتد، چیزی که به آن ادبیات آشپزخانه ای اطلاق می شود و ما را با زبانی منفعل، یکسو نگر ، سطحی و تک ساحتی مواجه می ...
محقق: تاثیر جشنواره شعر در درازمدت مشخص می شود/ شعر زبان گفت و گوی ملت هاست
جواد محقق در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره اهمیت تاثیرگذاری جشنواره ها و اینکه به نظر می رسد جشنواره شعر فجر آنقدر که باید تاثیرگذاری نیست؟ اظهار کرد: جشنواره های فرهنگی به نوعی میوه چینی آخر فصل هستند و آثار ارائه شده به جامعه را مورد بررسی قرار می دهند که در درازمدت تاثیر گذار هستند. وی افزود: بحث رشد کیفیت آثار در جشنواره شعر را می توان در یک بازه زمانی 10 الی 15 ساله ...
گفتم کتابم را برای ممیزی به خودم می دادید/ استاد امیری فیروزکوهی را با حضرت آقا شناختم
! بر شما واجب است که با جوان ها صحبت کنید. چرا؟ خود حضرت می فرماید: چون آنها نسبت به خیر از همه اصناف و طبقه های اجتماعی بهتر و راحت تر متوجه می شوند و قبول می کنند چون دلبستگی هایشان نسبت به دنیا کمتر است. قطعا مخاطب جوان بهترین فرض در سرایش شعر است. ما هنر را ابزار اعتماد می دانیم * آقای بابایی! وقتی شاعر درمورد دغدغه های جامعه شعر می گوید به شاعر روزمره منتسبش می کنند. آیا ...
تالیف کتاب چهار فصل در شعر زنان معاصر از سوی عضو هیات علمی واحد میانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر عزیزه یوسفی با بیان اینکه کتاب چهار فصل در شعر زنان معاصر از اندیشه شاعرانه زن سخن می گوید اظهار کرد: زن، به عنوان نیمی از پیکره خلقت و در عین حال پروراننده و نیمه دیگر آن. مخاطب اثر نیز به طور خاص می تواند دانشجوی ادبیات فارسی بوده و یا به طور اعم، مخاطب کتاب، چه زن و چه مرد، می تواند بر افکار خود نگاهی بکند. وی گفت: اثر حاضر اندیشه های شعری سه تن ...
سروده هایی از جنس انقلاب
حماسه همیشه جاویدان تاثیرات خود را بر سایر کشورها همچون عراق گذاشته است. او می گوید: اگر به تاریخچه شعر بنگریم مشاهده خواهیم کرد همواره برای شعر اهداف مقدسی وجود داشته که در طول اعصار مختلف از زمان پیامبر رحمت(ص) گرفته تا جاودانگی انقلاب امام حسین(ع) این اهداف تاثیرات خود را در این قالب بر روی مخاطب گذاشته است. این شاعر غزلسرا رسالت شاعران را نشان دادن حقایق عنوان می کند و می افزاید: وظیفه ...
بررسی یک دهه ادبیات ترکی ایران در دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر
. پایگاه نقد شعر 1800 قطب دارد که اغلب آنها 16 تا 20 ساله هستند. 19 منتقد شعرهای این افراد را نقد می کنند. پایگاه نقد شعر جایی است که هر فارسی زبانی می تواند شعرش را ارسال کند. دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره شعر فجر در مورد جوایز دوازدهمین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: جایزه برگزیده 30 سکه است و جایزه تقدیری ها نیز 10 سکه است. امیدوارم انتخاب ها به شکلی باشد که جامعه ادبیات از کار داوران و ...
در شهرداری زبان، ساختِ شعر هم مجوز می خواهد!
...، زبان و ادبیات و هنر را دچار ویرانی نابهنگام شهر کرد البته هنوز زلزله در راه است! بدنوازی در دستگاه شور عمومی! روزگار، چندان به ما فرصت زنده ماندن داد تا عجایبی را شاهد باشیم! از اجرای پانتومیم گرفته در فلان مراسم که به حاضران اطلاع رسانی مکتوب می شد که این شعر رفتاری است تا گذاشتن فایل صوتی در رسانه های جمعی به عنوان آخرین شعر من برای مصیبت دیدگان زلزله که عبارت بود از نواختن یک ...
سنگ تمام شعرای جبهه انقلاب برای حاتمی کیا/ گاف بزرگی که جشنواره ساز شد
...، در چهارمین نشست این برنامه ماجرای پیش آمده در اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و صحبت های ابراهیم حاتمی کیا را محور قرار گرفته بود. می گفت که وابسته است اما به سپاهی نخستین شاعری که پشت تریبون آمد امیر معظمی بود که شعری در شرح حال اتفاقات اختتامیه جشنواره فیلم فجر و صحبت های ابراهیم حاتمی کیا قرائت کرد، که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم: ... ...
سلبریتی ها مسئولیت اجتماعی دارند و یک بخش آن تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه است
، چندان با شما موافق نیستم. به نظرم مردم زیاد کتاب می خوانند ولی سلیقه کتابخوانی خوبی ندارند. خبرگزاری تهران: در شبکه های اجتماعی به اندازه کافی به موضوع کتاب پرداخته می شود؟ مرتضوی: متاسفانه نه. به نظرم سلبریتی ها مسئولیت اجتماعی دارند و یک بخش آن تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه است. متاسفانه آنها حجم زیادی در مورد مسائل غیرضروری پست می گذارند مثل مانتو، یا انواع مد و مسائل دیگر ...
شیموس هینی شاهدی افشاگر
به مناسبت اعطای جایزه نوبل به شیموس هینی، شاعر ایرلندی، بیشتر نشریه های خارج و داخل ایران به او پرداخته اند. اما اکثر نوشته ها اشاره ای بود به جایزه و چگونگی آن و احیانا ترجمه یکی دو شعر و شاید نگاهی کلی به کار و زندگی او. قصد من ابتدا این بود که با ترجمه شعرهای بیشتر و به خصوص شعرهایی که نشان دهنده روند کار او باشد، خوانندگانی را که احتمالا آشنایی کمتری با این شاعر دارند، در عمق بیشتری با او آشنا کنم. ...
روایت میرشکاک از نویسندگی در ایران پس از انقلاب اسلامی
...> وی ادامه داد: برای ادبیات داستانی ایران یک دستاورد خوب است. ما کم کم وارد عرصه ای می شویم که ضرورت وجود رمان را از طرف شعرا و دیگر هنرمندان و خود مردم احساس می کنیم. بسیاری از مباحث آقای مزینانی و میرشکاک که فرمودند در یادداشت های من بود. شعر و روایت یک مسئله تام و تمام و یکسان هستند، نپنداریم شاعر از روایت جداست، شاعر هم راوی است، تکنیک های روایت را در شعر استفاده می کند. زمانی که وارد عرصه رمان ...
دادخواهی یک شاعر از میراث گذشته تا امروز هنر اول! / سیمرغ ساخته هیچ سینماگری نیست
به گزارش سینماپرس ، علیرضا قزوه در حمایت از ابراهیم حاتمی کیا یادداشتی را منتشر کرد که در ادامه می خوانید: سیمرغ ساخته هیچ سینماگری نیست. در اصل ما شاعران روزی سیمرغ را ساختیم که اصلا چیزی به نام سینما و سینماگری نبود. اگرچه از جنس همین بازیگران و شومن های جادوگر فراوان بودند. امثال بوبکر ربابی دلقک که رئیس عمله طرب سلطان محمود بود و امثال ابودلامه حریص که دلقک و ندیم سه خلیفه سفاک - سفاح و منصور و مهدی! این را گفتم ...
میرشکاک: جز هدایت و آل احمد نویسنده ای سراغ ندارم که بیخ ایرانی داشته باشد
گفتن رازهای نگفته اش پا به عرصه رمان می گذارد. نویسندگان ما مانند ایشی گورو که نزد دیوید لاج دوره نویسنده ای خلاق گذرانده بود، آموزش خلاق ندیده اند و داستان هایشان بیشتر حسی است. شعر معشوقه است مزینانی: کاستی بزرگ این رمان از این جاست که به نظر من داستان نویس باید جامعه شناس و روان شناس باشد و به کالبدشکافی واقعیت بپردازد. و داستان مثل زنی عقدی با مهریه سنگین است. اما نسبت ...
میرشکاک: نمی توان رمان نویس از خارج وارد کرد/خبوشان: قزوه در رمان هم از آرمان های انقلابی دست برنداشته ...
تواند آن را کارگشا باشد. وی افزود: قزوه اعلام می کند سایر شاعران هم وارد چنین عرصه ای شوند، این اولین پیام برادر انگلستان است و برای ادبیات داستانی ما یک دستاورد خوب محسوب می شود، یعنی ما کم کم در حال ورود به حوزه ای هستیم که ضرورت وجود رمان را برای جامعه و مردم حس می کنیم. این نویسنده با بیان اینکه شعر و روایت یک مسئله تام و تمام و یکسان هستند، ما نپنداریم شاعر از روایت جداست ...
شب نقاشی ما روز روشن است
ناتورالیسم است. او شاید طبیعی ترین شاعر معاصر است و شاعر و طبیعت همیشه دست در گردن هم داشته اند. حال این شاعر می تواند شکسپیر جزیره باشد (تو ای طبیعت، الهه منی و خدمتگزاری من بسته به قانون های تو است) یا مولوی بلخ (ساعتی بادم خطیبی می کند/ ساعتی سنگم ادیبی می کند/ باد با حرفم، سخن ها می دهد/ سنگ و کوهم فهم اشیا می دهد). شوق طبیعت او را رها می کند و از انبوهی ذهن به روانی لسان می رسد. شعرهای پیچیده اغلب ...
ادبیات تاریخ نیست
اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگر سنایی در قصایدش این است که طراح است، یعنی می داند که در شعر و قصیده چگونه سخن خود را شروع کند، چه چیزهایی بگوید و چگون ان را به پایان برساند، به این خاطر چه بسا در مطلع شعر مدح را در تشبیب قرار می دهد و آن الگوی اولیه را رعایت نمی کند، سعی می کند طراحی داشته باشد که تا حدودی طراحی ادبی هم هست. الگوی زبانی و ساختاری سنایی برای اندرز و ویژگی های خاص شاعرانه خود، در قصاید به ...