سایر منابع:
سایر خبرها
ملک الشعرای بهار، شاعر، سیاستمدار یا متفکر
رفاه و وحشت و پیشرفت و سبعیت و زشتی ها و زیبایی هایش. شاید در آن روزگار، به ویژه برای بسیاری از متشرعان و سنت گرایان، هنوز سمت وسوی حرکت این قطار روشن نبود. توصیف گابریل گارسیا مارکز از قطار زرد رنگی که در رمان صد سال تنهایی وارد دهکدۀ ماکوندو ( Macondo ) می شود، کمابیش در مورد برخورد بیش تر کشورهای شرقی با تمدن جدید صدق می کند. کسی که به فکر تجارت با دنیای مترقی می افتد، عامۀ مردم نیستند ...
امینی: حرکت ادبیات عاشورایی از ذوق گرایی به سمت حرفه ای شدن
هیئت را برگزار می کنند، ممکن است کاملاً خوشایند نباشد، مثلاً حرکت دسته سینه زنی راه بندان ایجاد کند و ... این دلیل نمی شود که من انتقاد کنم و کل ماجرای عزاداری را انکار کنم، اگر کسی گفت نوکر امام حسین(ع) هستم، غلط گفته است، ایستادن روبروی سنت مردمی روبروی رفتار مردم خوب نیست. مرحوم شهید مطهری از انحرافات انتقاد کرد و گفت از خودتان قصه درست نکنید، اما اینکه بگوییم برگزاری هیئت اصراف است، به جای نذری ...
استیضاح لازم نیست!/ بازی جدید مقتدی صدر به نتیجه می رسد؟
بارها و بارها تکرار کرده است. مکانها اگرچه مهم اند ولی مهم تر از آن اصل حوادث است که پندآموزند. شیوه قصه گویی و روایت گذشتگان در قرآن نیز بر همین معنا و با این استدلال است. قصه های قرآن، برخلاف قصه های دیگران برای به خواب بردن نیست، برای بیدار کردن فکرها و فطرت هاست و مخاطبش مردم دانا و فهیم و عاقل و سلیم است، که اهل عبرت آموزی و درک حقیقت اند. که فرمود: لَقَدْ کانَ فی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی ...
فریدون مشیری، شاعر دلاویزترین شعر جهان
شهر ساکن گردید. پدربزرگ مادری او نیز میرزا جوادخان مؤتمن الممالک از شاعران روزگار ناصری بوده هست. پدر فریدون، ابراهیم مشیری افشار در سال 1275 در همدان پا به عرصه ی حیات گذاشت. فریدون مشیری در جوانی به تهران آمد و در سال 1299 در وزارت پست و تلگراف مشغول به کار گردید و ازدواج کرد. فریدون مشیری با حکایات سعدی غزلیات حافظ و حماسه فردوسی بزرگ گردید. زمانش فرارسید که به دبستان برود. سال 1311 بود ...
قلمرو شعر آئینی، ملی و دینی است/ مداح و هیئت خنثی، مبارز نمی سازد
به زبان مردم باشد، یا حتی به زبان محاوره باشد، باز در همه عرصه ها بوده و هست، در خود شعر آیینی هم وجود دارد. من با هر فرمول ی که جلو می روم، چیزی درک نمی کنم که شعر هیئت یک امر جدا و متمایز است؛ یا چیزی باشد که به دلیل تمایز یا خاص بودنش بخواهد جریان بسازد و بماند. اگر می خواهند بگویند که این شعر مردمی و امروزی است، خیلی از شاعران ما مردمی و محاوره ای شعر گفته اند؛ ما شعر محاوره را در ...
گفت وگو با مهراب قاسمخانی و شقایق دهقان؛ همه آیدی فیک داریم
دوست نداره، منم دوست ندارم. - شقایق: نه، دوست نداشتم. کپی دست چندم سریال ساختمان پزشکان بود. ما توی این شماره داریم در مورد قومیت ها می نویسیم. شما اصلیتت کجائیه؟ قاسم خان اسم شهره؟ - مهراب: نه، ما ترک هستیم. خب قاسم خان محله خاصیه؟ - مهراب: من شنیدم گردنه گیر معروفی بوده. احتمالا اجدادمان به اون بر می گردن. من ترک اردبیل و زنجان هستم. مادرم ...
لباس زشت پادشاه / چرا بانک های ایرانی در استفاده از شبکه های مجازی ضعف دارند؟
ای حضور کمرنگ در این شبکه ها، انتقادی است که در تمام این سال ها به کسب وکارهای ایرانی وارد بوده . به طور کلی با این انتقاد موافق هستید؟ آیا این کسب وکارها از روند حرکتی مردم در شبکه های اجتماعی جا مانده اند؟ لعلی : اول از همه باید تاکید کنم که حضور من در این پنل به هیچ وجه برای دفاع از عملکرد بانک ها در این حوزه نیست و خودم منتقد جدی عملکرد بانک ها هستم، اما باید نکاتی را هم به نمایندگی ...
مردم ما بنده شکم نیستند | امروز در کشورمان کارخانه تولید مدرک داریم
قیام جداسازی اسلام ناب از اسلام اموی بود. وی بیان کرد: در زمان معاویه و یزید اسلام را طور دیگری نشان می دادند و دین در آن زمان مانند ظرف واژگونی شده بود که محتویاتش به بیرون ریخته است و به گفته رهبر معظم انقلاب اسلام اموی شده بود و مردم بر اثر تبلیغات منفی اهل بیت پیامبر (ص) را نشناخته بودند. دخالت افراد معلوم الحال در امر عزاداری آزار دهنده است مدرس حوزه علمیه با ...
نگاهی به حواشی تغییر مدیریت والیبال ممسنی
زیادی همراه بود به نظر میرسد رفتنش نیز با حواشی روبرو شد. جعفری در اوایل بیشتر از طرف حامیان رئیس سابق مورد انتقاد قرار گرفت و با حضورش در حوزه ورزش ممسنی درگیر حواشی زیادی شد که اصلی ترین حاشیه ایجاد شده را میتوان مسابقات والیبال بانوان و مواضع بانوان والیبالیست در قبال وی دانست. آن روزها از همه طرف هجمه بود و شاید به سهام نمیگفتند اما رسانه ها با موج زیادی از اظهار نظرها ...
غزل شماره 159 حافظ: نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد خط ساقی گر از این گونه ...
غزل شماره 141 حافظ: دیدی ای دل که غم عشق دگربار چه کرد
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر دیدی ای دل که غم عشق دگربار چه کرد چون بشد دلبر و با یار وفادار چه کرد آه از آن نرگس جادو که چه بازی انگیخت آه از آن مست که با مردم هشیار چه کرد اشک من رنگ شفق یافت ز بی مهری یار طالع بی شفقت بین که در این کار چه کرد ...
غزل شماره 136 حافظ: دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان کرد
... تا به حدیست که آهسته دعا نتوان کرد بجز ابروی تو محراب دل حافظ نیست طاعت غیر تو در مذهب ما نتوان کرد 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 تعبیر فال حافظ شما صلاح خداوند این گونه است و تقدیر الهی را نمی توان تغییر داد. با مردم با مهربانی رفتار کن و سر جنگ و دعوا نداشته باش. هرکسی نمی تواند وارد دل تو شده و محرم اسرارت گردد. در انتخاب دوستان صمیمی دقت کن. کمک و مدد گرفتن از خدا را هرگز فراموش مکن. 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 〰 شاهد فال: غزل شماره 137 - دل از من برد و روی از من نهان کرد ...
غزل شماره 131 حافظ: بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد هلال عید به دور قدح اشارت کرد ثواب روزه و حج قبول آن کس برد که خاک میکده عشق را زیارت کرد مقام اصلی ما گوشه خرابات است خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد بهای باده چون لعل چیست جوهر عق ...
من ها به فدای هدف ها نه هدف ها فدای من ها
برایشان محال بود و دست بسته در گناه نبودند و نخواستند که چشم باز در راه شوند. مردم بعد از این واقعه نظامی و عاطفی و تربیتی که در این ایام اتفاق می افتد سه صورت پیدا می کنند که یا ناراحت هستند یا خوشحال یا بی تفاوت روزگار می گذرانند و ما در این روزها نمی توانیم ناراحت نباشیم چون این به دور از انسانیت و فتوت است و نمی توانیم خوشحال باشیم چون شریک در جنایت ها و اتفاقات آن روز خواهیم شد و ...
چرا امت پیامبر به روی فرزند پیامبر(ص) شمشیر کشیدند؟
شکم هایتان از حرام پر شده است پس بر دلهای شما مهر خورده وای بر شما چرا ساکت نمی شوید و چرا گوش نمی دهید و نمی شنوید .( 3 ) علاه بر این که گرایش های دنیاخواهانه و ریاست طلبانه، گاهی انسان را از نصرت حق و مبارزه با باطل باز میدارد، گاهی هم از سوی ظالمان و اهل باطل، با بذل مال و وعده های دنیوی، دام بر سر افراد میگسترند و دل ها را به سوی خودشان جذب می کنند . در زیارت اربعین از ...
روایت شهادت تک تک یاران امام حسین در دشت کربلا
نادم نبود و تصوّرش بر آن بود که خیری برای خود کسب کرده است . کسی در روزگار حکومت مصْعب بن زبیر از وی شنید که می گفت : یارب ّ! انّا قد وَفَینا، فلا تجعلنا یا رب ّ کمن قد غَدَر!؛ خدایا ما به عهد خویش وفاکردیم ؛ ما را با کسانی که عهد شکنی کردند، قرار مده . ابن اعثم ، سخن بریر بن خضیر را خطاب به کوفیان آورده است که فریاد می زد: نزدیک من آیید ای کشندگان دختر پیامبر خدا (ص ) و ذرّیه او! در ...
تقویت الگوهای ملی مذهبی؛ آبی بر آتش دل نگرانی های مادرانه نسبت به تغییر هویت جوانان دانشجو
باز نام علی اکبرِ حسین را می برد؛ می خواهد فرزندش را به دست جوان بنی هاشم بسپرد؛ می گوید: نمی دانم فرزندم قدرت رویارویی با تحولات مرحله جدید زندگی اش را دارد یا نه؛ نگران است که نکند فرزندش در تلاطمات دنیای جدیدش برای رسیدن به پیشرفت مادی از ارزش های ملی و مذهبی اش دور شود. آهی می کشد و آرام می گوید: فرزندم را با ذکر ائمه و در مجالس امام حسین(ع) بزرگ کرده ام؛ دوباره نام حضرت علی اکبر را ...
تاثیر مرثیه سلیمی در شرح مصایب شهیدان کربلا /مقبل پایه گذار نوعی خاص از مرثیه به نام واقعه است+ فیلم
...> سلیمی مرد سلیم طبع و نیکو نهاد و اهل دل بود و در شاعری طبعی قوی داشت و در منقبت امیر المومنین علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام قصاید غراء دارد و ولایت نامه ها را چون او کسی از جمله مداحان نظم نکرده است . سلیمی اهل فردوس خراسان بود اما در سبزوار زندگی می کرد و در آن دیار به شغل دیوانی و جمع اوری باج و خراج برای حاکمان مشغول بود تا اینکه روزی براتی برای پیرزنی نوشت . پیرزن فریاد کنان ...
آخرین ساعات زندگی امام حسین(ع) چگونه گذشت؟
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین ، از ولادت حسین بن علی (ع) که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص) که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر راستین اسلام (ص) درباره حسین (ع) ابراز میداشت، به بزرگواری و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند. سلمان فارسی می گوید: دیدم که رسول خدا (ص) حسین (ع) را بر زانوی خویش نهاده او را می بوسید و می فرمود: تو بزرگوار و ...
چهار روایت در شهادت قمر بنی هاشم/ ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
شده مردن از این حیات بهتر است که تو را خوار و زار و اهل بیت اطهار را در میان دشمنان گرفتار ببینم و ناله العطش از اطفال مشوش بشنوم. بر تن من دست و بر دستم علم العطش آنگه بیاید از حرم دست عباس ار نباشد صف شکن بهر یاری تو گو نبود به تن مرخص فرما داد دل از این ستمکاران بدکیش بستانم و به تیغ انتقام مدبران کوفه و شام را شربت مرگ بچشانم. امام (علیه السلام) چاره ای غیر از اذن ...
عاشورا؛ روزنه ای برای تشکیل حکومت یا نهضتی برای تثبیت امامت
پیمان و میثاق برداشته و راه برای امام باز شد. امام یک قطب و جریان فرهنگی بود و نمی توانست درگیر نشود، لذا این طور نیست که بگوییم امام فقط برای شهادت یا حکومت یا نجات جانشان قیام کردند، بلکه همه اینها به این مسئله برمی گشت که امام از اهل البیت(ع) بود و مقام الهی از جانب خداوند و پیامبر به ایشان اعطا شده بود و وظیفه هدایت مردم و اتصال میان زمین و آسمان را بر عهده داشتند؛ لذا امام قیام کردند تا مقام ...
مجالس امام حسین (ع) مجالس انسان ساز
واجبات و مستحبات، بیرون کردن محبت دنیا از دل، ذکر محبتها و نعمتهای الهی، محبت به محبان اهل بیت، خدمت به خلق، گذشت از بندگان خدا، اخلاص، حضور قلب در نماز، ایثار، سکوت، حسن ظن، پرهیز از مال حرام بخصوص در عین قدرت بر کسب آن، خرد دیدن دنیا و بزرگ دیدن آخرت، اظهار دوستی، یاد خدا، پرهیز از عالمان دنیا طلب، هدیه، انصاف، توبه، احسان، عدالت، طهارت، صبر، توکل، انفاق، نماز شب، محبت به دیگران به خاطر خدا و... ...
مصیبت، خیلی بزرگ است؛ رزیّه، یعنی حادثه بسیار بزرگ، حادثه عاشورا، خیلی عظیم است؛ فاجعه، خیلی تکان دهنده ...
محترم پیش همه. اگر آن روز کسی میگفت که همین جوان، به دست همین مردم کشته خواهد شد، هیچ کس باور نمیکرد. دوره سوم، دوره بعد از شهادت امیرالمؤمنین است؛ یعنی دوره غربت اهل بیت. امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام باز در مدینه اند. امام حسین، بیست سال بعد از این مدت، به صورت امام معنوی همه مسلمان، مفتی بزرگ همه مسلمانان، مورد احترام همه مسلمانان، محل ورود و تحصیل علم همه، محل تمسّک و توسّل همه ...
نقش زیارت در تقویت باورهای دینی
...: معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در کتاب ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام 1440، به ارائه مقالات در موضوعات گوناگون پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقه مندان می گردد. نقش زیارت در تقویت باورهای دینی اشاره انسان به فطرت خویش، دوستدار محبت است. از این رو، به افراد خاصی علاقه مند می شود و به آن ها عشق می ورزد. زیارت، بهترین نمونۀ بزرگ ...
معیارهای حضور در سپاه امام حسین(ع) چبست؟/ حرام خواری مانع از زندگی حسینی است
هجری زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله را درک نکرده اند. چون پیرمردهایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله را دیده بودند یا از دار دنیا رفته بودند و یا نمی توانستند نقشی در مدیریت فرهنگی جامعه داشته باشد. به همین جهت امام حسین علیه السلام دیدند که مردم حقانیت دین خدا را از پیغمبر ندیده و دریافت نکرده اند، بلکه خود را در دامن مرد خبیثی دیده اند که به دروغ مدعی جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله است ...
سعید کنگرانی در آخرین گفتگوی مطبوعاتی خود چه گفت؟ / روایتی از تئاتر آخر
نشان داد و گفت بازرس ویژه به من بدهید تا او را به لوکیشنی ببرم که معتادها به آنجا می آیند و خون می دهند. این کار را که کرد، شاه از دست اقبال عصبانی شد. نوار گفت وگوی مهرجویی و اقبال موجود است. هفت سال طول کشید تا این فیلم مجوز گرفت. چرا؟ چون ما در آن زمان چیزی به اسم سازمان انتقال خون نداشتیم. اولین کانتینری که زده شد، در میدان ولیعصر جلوی چشم مردم بود و علامت سازمان انتقال خون را -که آن را هم ...
اتمام حجت امام حسین(ع) با کاروانیان و ابراز وفاداری عباس(ع)
ام را به سینه پر از کینه دشمنان فروبرم و تا وقتی قائمه شمشیر در دست من است با آنان نبرد کنم و هر گاه اسلحه حاضر نداشته باشم با سنگ آنها را نابود سازم و سوگند به خدا دست از تو بر نمی دارم تا خدا بداند و امضا فرماید که ما وصیت رسول او را در باره شما به کار بردیم و سوگند به خدا اگر بدانم کشته می شوم سپس زنده می شوم باز سوخته می شوم باز زنده می شوم و بالاخره همین عمل هفتاد مرتبه با من مکرر می شود دست ...
مکن ای صبح طلوع/ ترکیب بندی برای شب عاشورا سروده دکتر احمد جلالی همراه با دکلمه
شفقنا – دکتر احمد جلالی (سفیر ایران در یونسکو)، بر اساس یک بیت قدیمی مشهور، که دسته های سینه زنی و عزاداری در سحرگاهان عاشورا زمزمه کرده و دم می گیرند، ترکیب بندی ساخته است که به همراه دکلمه و مقدمه ای جامع به قلم ایشان در ذیل می آید: مکن ای صبح طلوع اشاره: وجوه هنری هر مراسم آئینی در میزان تاثیر، گستره و ماندگاری آن تعیین کننده است. آئین های عاشورائی با صور مختلف هنری، بخصو ...
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است اهل معرفت می گویند اسرارآمیزترین و عجیب ترین شب تاریخ اسلام، شب ...
نگاهی برای دشمنان باشد و از آن جا برای حمله خود و یا دفع حمله شما استفاده کند. سپس امام در حالی که دست نافع در دستشان بود، فرمودند: به خدا سوگند! این شب، همان شب موعود است که هیچ تخلفی در آن راه ندارد. پس از این، امام کوه هایی را که در نور مهتاب نمایان بود، به نافع نشان داده، فرمودند: آیا نمی خواهی در دل شب از میان این دو کوه بروی و جان خود را نجات دهی؟ نافع خود را روی پاهای امام افکند و در حا ...