سایر منابع:
سایر خبرها
نقد رابطة مالکیت خصوصی و نابرابری اجتماعی
...، المیزان، ترجمة سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی. طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان، تهران، ناصر خسرو. فیض کاشانی، ملامحسن(1415ق)، تفسیر صافی، تهران، الصدر. گولد، جولیوس و ویلیام ل.کولب (1376)، فرهنگ علوم اجتماعی، تهران، کیهان. مصباح، محمدتقی (1372)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی. صادق گلستانی: مربی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). سیدحسین شرف الدین: استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). معرفت فرهنگی و اجتماعی 11 ادامه دارد... ...
گزارش ولادت حضرت مهدی درمنابع اهل سنت
را در ذکر ابوالقاسم حجت و خلف صالح، ابن ابو محمد حسن الخالص و امام دوازدهم [14]قرار داده است. در وی در این فصل به قول گنجی شافعی (از علمای اهل سنت مقتول به سال 658 ق) استدلال کرده و می گوید کتاب خدا و سنت رسول او بر بقا و تداوم حیات مهدی از زمان غیبت تاکنون دلالت دارد و هیچ مانعی برای بقای او وجود ندارد؛ همچنان که در استمرار حیات عیسی بن مریم و خضر و الیاس از میان اولیا خدا و أعور دجال و ابلیس ...
شعر برای شهریار نوعی سحر حلال بود/ توصیه های استاد برای شاعر شدن
جلد به نظم و یک جلد به نثر ترجمه کند و درحال حاضر در انتظار آماده شدن مقدمات برای چاپ این اثر یازده جلدی است. همزمان با روز شعر و ادب فارسی گفتگوی مهر با این محقق را درباره محمد حسین بهجت تبریزی(شهریار) می خوانیم: جناب فاضلی در نگاه تفسیری شما منش شهریار در شعر را چگونه می دانید؟ به باور من در عصر حاضر که بازار شعر بسیار آشفته است و در مجالس مختلف می بینیم که آثاری به اسم شعر ...
دعا کردن چه آدابی دارد؟
...، ص 483. .[7] دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 153 – 154، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق. [8]. ر.ک: دعای آشکار یا پنهانی ، سؤال 8963. [9]. الکافی، ج 2، ص 487. [10]. همان. [11]. صدوق، محمد بن علی ، علل الشرائع، ج 1، ص 182، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش. [12]. شیخ حرّ عاملی، محمد بن حسن ، وسائل الشیعة، ج 7، ص 111، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق. اسلام کوئیست منبع: ...
نظر علمای اهل سنت درباره ولادت امام زمان(عج)
؟ حضرت فرمود: وصی من علی بن ابیطالب است. بعد از او دو سبطم حسن(ع) و حسین(ع) هستند و بعد از آن ها نه امام از صلب حسین(ع). یهودی گفت: ای محمد! آن ها را برایم نام ببر. حضرت فرمود: بعد از حسین پسرش علی، بعد از علی پسرش محمد، بعد از محمد پسرش جعفر، بعد از جعفر پسرش موسی، بعد از موسی پسرش علی، بعد از علی پسرش محمد، بعد از محمد پسرش علی، بعد از علی پسرش حسن بعد از حسن پسرش حجت محمد مهدی است این ها دوازده ...
گزارشی از نشست کتابخوان انزلی; از معجزه الفبا تا من بدون پول کیستم
نصرت امین مشهور به بانوی ایرانی از مفاخر زنان اصفهان وایران ،بلکه از افتخارات عالم شیعه و اسلام میباشد ، وی درسال 1266به دنیا آمد .اوفرزندسید محمد علی بن حسن حسینی معروف به امین التجار اصفهانی بود او از کودکی عاشق کتاب خواندن وفکر کردن بود ،لحظات تلاوت قرآن برای او لذت بخش ترین وقت ها بود،بانو در سال 1282 با پسرعموی خود ازدواج کرد وبا کسب اجازه از او شروع به تحصیل نمود او مدت مدیدی از عمر خودرا صرف ...
حکم خواندن نماز با لحن آهنگین
پژوهشگران زیر نظر شاهرودی، سید محمود هاشمی ، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، محقق و مصحح: محققان موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی، ج 2، ص 444 [11]. فیاض کابلی، محمد اسحاق ، رساله توضیح المسائل ، ص 160، قم، مجلسی، چاپ اول، 1426ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج 1، ص 372 منبع:مشرق
خاطرات گلشائیان از قراردادی که بدون اطلاع احمدشاه بسته شد
سپه نطقی مشعر بر تعدی به قانون کرده از جلسه خارج شدند. مصدق با همان شیوه مخصوص قرآنی از بغل درآورد با شمایل حضرت محمد و به قرآن قسم خورد که مخالفت من به صلاح مملکت است. و از مجلس خارج شد و یک عده طرفدار مدرس و دربار که عده آن ها در حدود یازده نفر بودند از مجلس خارج شدند و مجلس به اکثریت قریب به اتفاق ماده واحده را به شرح ذیل تصویب کرد: ماده واحده مجلس شورای ملی به نام سعادت ملت انقراض سلطنت قاجاریه ...
قرن 21؛ توسعه همه جانبه در پرتو توسعه رفتارها و عادات
قرار اصلی بر این بوده است که با موضوع اقتضائات توسعه در قرن بیست و یکم در خدمت دوستان باشم. توسعه از آن دست مسائلی است که دست کم در پنجاه سال اخیر برای ما تبدیل به یک معضل شده است به این معنا که در راه وصول به آن هزینه های زیادی داده ایم، دویدیم، غصه خوردیم، حرص خوردیم، عمرها پای آن گذاشتیم ولی هنوز به عنوان یک دستاورد برای ما نزدیک نیست و دور است. پدیده ای که چاه های نفت مان را به امید حصول آن ...
اندر شناخت یک ایرانی فارسی نویس شیعه در قرن هفتم هجری
طوسی، محمد بن حسن، ال ن ه ای ة ف ی م ج رد ال ف ق ه و ال ف ت اوی ، محمد تقی دانش پژوه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1343 عربزاده، ابوالفضل، فهرست نسخه های خطی کتابخانه عمومی حضرت آیه الله العظمی گلپایگانی، قم: دارالقرآن الکریم، 1378 ک ن ت وری ، اع ج از ح س ی ن ب ن م ح م د ق ل ی، کشف الحجب و الاس ت ار ع ن اس م اء ال ک ت ب والاس ف ار، قم: م ک ت ب ه آی ه ال ل ه ال م رع ش ی النجفی ...
7 مانع اصلی استجابت دعا
...، 1412ق. [2]. لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص 524، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش. [3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 75، ص 72، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [4]. صدوق، محمد بن علی ، معانی الاخبار، ص 271، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [5]. بحار الانوار، ج 63، ص 314؛ أبو شجاع دیلمی، شیرویه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج 3 ...
پیشینه حق رأی زنان در مجلس شورای ملی (1290 1341)
اوّل کسی که به او معتقد شد بانوی حرم او خدیجه کبری اول زن اسلام بود. تاریخ معتبر سیره ابن هشام در وصف خدیجه کبری در ج 1 ص 103 گوید خدیجه دختر خویلد آن حضرت را تصدیق کرد در هرچه از جانب خدا آورده بود و درک ار او وزیر او بود. اینجا خدیجه مقام وزارت در امر نبوت دارد. اول مظهر اجتماعی اسلام جماعت بود و حضرت خدیجه کبری سالها در غربت اسلام بدنبال پیغمبر در ملاء عام قریش در جماعت شرکت می کرد ...
جریان شناسی هویت اسلامی در تاریخ ایران
.... حتی عباسیان نیز با ادعای انتساب خود به حضرت محمد مصطفی(ص) نیز در میان مردم ایران از جایگاه برخوردار شده و از همراهی ابومسلم نیز بهره مند شدند. با این وجود، ارادت به پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان، توجه به اصالت خانوادگی و صلاحیت خاندان رسول اکرم(ص) موجب شد تا ایرانیان به تشیع گرایش پیدا کنند. این تحول بنیادی در مذهب ایرانیان و علاقه به ائمه اطهار(ع) سبب شد تا جامعه اسلامی ایران از ...
کاستی در شفقت بزرگترها و حیای کوچکترها مصداق جاهلیت آخرالزمان
جوامع ما در آن زندگی می کنند، به اعمال و مظاهر جاهلیت که اقوام جاهلی صدر اسلام بر آن ممارست داشتند، با همه ی اشکال و انواع آن آمیخته شده است و وجود این عادات و تقلید اجتماعی سلبی در این زمان، بر وجود جاهلیت دوم، قبل از قیام حضرت مهدی(ع) تأکید می نماید. خطر اول: تعصب قبیله ای همان طور که می دانیم جامعه ی ما در زمان رسول خدا(ص) براساس قبیله ای اداره می شد و حکومت و حکم فرمایی ...
چرا قبل از اسلام گوشت خوک حرام نبود؟
، قم ، مدرسة الإمام المهدی(علیه السلام)، چاپ اول، 1408ق؛ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 407، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق./ منبع: اسلام کوئست انتهای پیام/ 852
ویژگی های روشی امام در کشف مقاصد آیات
، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. ، 1410 ق، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، تهران، مؤسسه پاسدار اسلام. برقی، احمد بن محمد، 1370، المحاسن، تحقیق سید جلال الدین حسینی، تهران، دار الکتب الاسلامیه. حر عاملی، محمد بن حسن، 1414 ق، تفصیل وسائل الشیعه لتحصیل مسائل الشریعه، ج 27، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم السلام). سیوطی، جلال الدین، 1367، الاتقان فی ...
تحلیلی بر ارتباط امام زمان(عج) با فقه، در پرتو نظریۀ اجماع تشرّفی
الله بن محمد، بدایع الافکار، قم، مؤسسه آل البیت، 1413ق. 10. سعدی، حسین علی، مبانی مدینه فاضله مهدوی در اندیشه صدر المتألهین ، مشرق موعود، سال چهارم، ش14، تابستان 1389ش. 11. شریف شوشتری، نورالله بن سید، احقاق الحق و ازهاق الباطل، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، چاپ اول، 1411ق. 12. شریف مرتضی، علی بن حسین، رسائل، مشهد، احمد المحققی، قرن 14ق. 13 ...
چرا ولایت فقیه نباید شورایی شود؟
الامر فی العصر الغیبه؛ ص240 [43] اساس الحکومة الاسلامیه ، حایری ص84٫ [44] اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضرت آیت الله خوشوقت، 7 فروردین 1388. [45] جعفرپیشه فرد، مصطفی چالش های فکری نظریه ولایت فقیه، قم: بوستان کتاب، 1382، ص 82٫ [46] مطهری مرتضی؛ امامت و رهبری، صص19- 218٫ [47] اختتامیه نوزدهمین همایش سراسری هیأت رزمندگان اسلام سخنانی پیرامون جایگاه ولی فقیه در نظام اسلامی، دوازدهم اردیبهشت سال1392 منبع: خط امام + 2 - 1 ...
آیت الله خزعلی دعوت حق را لبیک گفت/ بازخوانی آخرین مواضع در قبال فتنه، جریان انحرافی و فرزندش مهدی
علمی و معنوی ایشان ، هنوز در میان شاگردانشان و در رشد و تعالی حوزه علمیه مشهد باقی است . آیة الله خزعلی در قم ، در درس خارج فقه آیة الله بروجردی (ره ) و درس خارج فقه حضرت امام خمینی (ره ) شرکت کرد. وی همچنین مدتی در درس آیة الله بهجت حاضر شد و از محضر این مرد بزرگ نیز کسب فیض کرد. در بخش فلسفه ، اشارات را نزد مرحوم حاج شیخ جواد خندق آبادی تهرانی خواند و در درس منظومه و اسفار علامه ...
تاکید مکتب اسلام بر استحکام و پایداری نظام خانواده
گیرد و همسر خود را انتخاب کند. دین اسلام در این باره، معیارهای همه جانبه ای را برای گزینش همسر ارائه نموده است؛ از جمله: ایمان، تقوا و پرهیزکاری(بقره/221-223)، اصالت و نجابت (اعراف/58). رسول خدا(ص) مردم را از ازدواج با خضراءالدمن بر حذر داشت. از آن حضرت پرسیده شد: منظور از خضراءالدمن چیست؟ فرمود: الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ؛ [1] زن زیبا در رویشگاه بد(کلینی،1407: 5 /332). (جوادی ...
مناظره ای از جواد الائمه(ع)که در تاریخ درخشید
ارجاع داد، رو کنید و تا زمانی که این کودک- یعنی حضرت امام جواد علیه الصلوة و السلام- بزرگ شود و خود امامت را به عهده گیرد، از آن شخص پیروی کنید. در این هنگام ریان بن صلت از جای خود برخاست و به اعتراض گفت: تو خود را در ظاهر مومن به امام جواد علیه السلام نشان می دهی، ولی پیداست که در امامت او تردید داری! اگر امامت وی از جانب خدا باشد، طفل یک روزه هم به منزله شیخ است و اگر از طرف خدا نباشد، حتی اگر ...
مهریه حضرت فاطمه (س) چه بود؟
کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به این پرسش که مهریه حضرت فاطمه زهرا (س) چه بوده است؟ پاسخ داده اند. به نقل از ایسنا، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است: هنگامی که علی(ع) به قصد ازدواج فاطمه (س) به منزل پیامبر(ص) رفت، پیامبر(ص) به ام سلمه فرمود: "برخیز و در را بگشای، که این همان است که خدا و رسولش او را دوست دارند." ام سلمه ...
آیت الله خزعلی دار فانی را وداع گفت + زندگینامه و فیلم
اشاره کردن و از ما به سر دویدن بود. و از این رو بود که فرمود: پیام مرا به علمای نجف آباد برسان و این زمانی است که هنوز نهضت شروع نشده بود. بنابراین، من خدا را بسیار شاکرم که از یک ماه پیش از نهضت تا شب آخر (14 خرداد 1368) در خدمت این مرد بوده ام. یک ساعت پس از رحلت حضرت امام(ره) به مرحوم سیّد احمد آقا گفتم: اجازه بدهید من به محضر ایشان بروم و بوسه ای بر ایشان بزنم، ایشان موافقت کرد و من صورت امام ...
آیت الله خزعلی درگذشت+ زندگی نامه و سوابق فعالیت های انقلابی
نصحیت می کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می شوم اثر نمی کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی کنم و حرف های نامناسب او را بر نمی تابم. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید... ...
عالم، عالم پرور
، عازم حوزه علمیه قم شد و این مسافرت همراه بدرقه استاد مهربان و طالب کمال دانشجویش توام بوده است. سید محمد به برکت استعداد ذاتی و ذوق و شوق فراوان تحصیلی، در طی نه سال اقامت در قم، به مراتب عالیه علمی نائل آمدند و ضمن تحصیل به تدریس و تعلیم نیز پرداختند. چرا محقق داماد ؟ ایشان در سال 1341 ه.ق، یعنی در حدود16 سالگی به دروس حضرات آیات میر سید علی یثربی کاشانی(ره) ، مرحوم آقا سید ...
امامت و ولایت اهل بیت(ع) میزان و مرز جاهلیت از اسلام
رویداد به دست وزیر امام مهدی(ع)؛ یعنی سید یمانی و مؤمنان همراه وی با استعانت از روح جدش امام علی بن ابی طالب(ع) محقق خواهد شد و ایشان کوفه را با هدف مخالفت با جاهلیت دوم در "مکه" امام مهدی(ع) فتح می نماید، همان طور که رسول خدا(ص) جاهلیت اول را در مکه آن زمان، مورد انکار و نهی قرار داد. اگر دعوت امام مهدی(ع) را مورد بررسی قرار دهیم، در این دعوت و روایات مربوط به آن، مصادیق متعددی که بر وجود ...
پنجاه دوبیتی نایاب فایز در کویت پیدا شد
همچنین گفت: علی رغم اصرار من به اسکن یا کپی از این نسخه ی کمیاب و دست نویس فایز٬ متاسفانه این امکان فراهم نگردید. این محقق که کتاب “اشعار فایز دشتی” را به تازگی از انتشارات نگاه تحویل گرفته و به زودی آنرا رونمایی می کند تاکید کرد: با این وجود پیگیر تهیه ی یک اسکن از این نسخه هستم که بیش از نود سال است در این خانواده ی بحرینی٬ کویتی دست به دست تا اکنون رسیده است. حاج عابدین دشتی با تخلص باکی از دوبیتی سرایان نام آور دشتی متولد کبگان بود که با مهاجرت به بحرین و کویت نهایتا در کشور کویت دار فانی را وداع گفت. ...