سایر منابع:
سایر خبرها
چشم انداز کشور و صنعت هسته ای بعد از برجام/ حسینیان گفت تصویب برجام از الطاف خفیه الهی است
کشور ما است و مملکت چند صدایی یعنی همین. وی سپس در مورد اتّفاق مجلس گفت: همان موقع که مجادله می کردیم آقای لاریجانی گفت آقای صالحی بیاید پشت تریبون و در گیرودار جدل بودیم که ناگهانی ما را به پای تریبون کشیدند و ظاهراً تقدیر الهی بوده چون آن روز قرار نبود در صحن مجلس حضور یابم. من رفته بودم در مراسم تشییع شهید همدانی عزیز و به پاس احترام به این مرد بزرگ اَدای وظیفه کنم که زنگ زدند و ...
سه پیشنهاد عاشورایی برای کتاب خوان ها
سوری آن را یافته به زبان لاتین است که شخصی به نام یولیوس آن را نوشته است و در این گزارشِ مفصل به حوادث بعد از واقعه کربلا می پردازد. نویسنده گزارش محافظ یا خادم مخصوصِ عالی جناب جالوت، نماینده وقت امپراتور روم بوده است. در بخشی از گزارش، حوادث مربوط به دربار بنی امیه و شهر شام در سال 61 هجری قمری مطابق 682 میلادی، بیان شده است. اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می شود که داستان به ...
حجت الاسلام کرمی: امام حسین (ع)، بزرگترین رهبر جهان
...: مراسم شب چهارم محرم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج عبدالرضا هلالی ، حاج حیدر خمسه ، حاج روح الله بهمنی و کربلایی مهدی کمانی در هیئت الرضا (ع)برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید: نهضت عاشورا مطابق شرع اسلام بود؟ یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در نهضت عاشورا که از سابق محل انظار مختلف بوده این است که آیا حرکت امام حسین ...
چندبار با کروبی صحبت کردم/ روحانی از اصولگرایان شناسنامه دار است
ببینیم صحبت های امروزتان هم بر سخنان قبلی تان تاکید دارد یا خیر. خباز : چون شما سوال می کنید، عرض می کنم. من معتقدم پرداختن به این مسائل در حال حاضر نه تنها کمکی به آرامش کشور نمی کند بلکه جبهه گیری ها هم شروع می شود. چه لزومی دارد من این صحبت ها را باز تکرار کنم. البته حضرت آقا از فتنه سال 88 به عنوان ظلم، گناه بزرگ و نابخشودنی یاد کرده اند که قابل اغماض نیست. خباز ...
عربستان در حادثه منا کوتاهی کرده است
عموم جهان شده است به طوریکه امروز در هر جای کشورهای اسلامی حضور پیدا کنید قطعاً بازتاب گفتمان تقریب را در آنجا خواهید دید. دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: امروز در فاز سوم که عملیاتی کردن تقریب و فعالیت های تقریبی است، قرار داریم، لذا تأسیس اتحادیه های گوناگون تقریبی با هدف تقریب بین مذاهب و ایجاد وحدت در جوامع اسلامی، ایجاد اتحادیه جهانی زن مسلمان، اتحادیه علمای مقاومت ...
لاریجانی در جمع آمران به معروف و ناهیان از منکر
به گزارش سرمد ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه 26 مهرماه در همایش تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره علت عدم توجه به پیشنهادهای نمایندگان هنگام تصویب جزئیات طرح اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام و انتقاد اعمال نظر هیأت رئیس در این باره گفت: تدوین برجام سه سال به ...
نصرالله: ما نبرد با تروریست ها را تا آخر ادامه می دهیم
محسوب شود. آیا منطقی است که آنچه آن ها دین می پندارند بر قلب پیامبری - هر پیامبری که باشد- نازل شده باشد، گذشته از اینکه بخواهد این، دین اسلام باشد و بر قلب حضرت محمد صلی الله علیه و آله سرور پیامبران و خاتم الانبیاء نازل شده باشد. غیر ممکن است که اینگونه باشد. اما آنچه هم اکنون در حال رخ دادن است سیاه نمایی و زشت نمایی اسلام است. این مساله منجر به این امر می شود که در جهان هیچ کس اسلام را نپذیرفته ...
سوگواری خاص گیلانی ها در عزاداری سید و سالار شهیدان + تصاویر
استان گیلان با آیین های خاصی برگزار می شود. علم بندی با روشن کردن شمع، نذر و نیاز و حاجت خواهی همراه است. شخصی که نذر و نیتی دارد پارچه سبز رنگی را بر علم می بندد. مراسم علم بندی، مقدمه علم واچینی محسوب می شود و در این مراسم مردم مناطق مختلف با پذیرایی از عزاداران در مساجد و حسینیه ها با تشکیل دستجات مختلف سینه زنی و خواندن نوحه، پرچم های سیاه را به نشانه عزاداری سیدالشهداء بر بالای سر در ...
کوه به کوه نمی رسد، آدم به آدم چرا
که به خاطر اختلافات، متوجه جهان اسلام می شود که مهم ترین آن امنیت خاطر رژیم جعلی صهیونیست برای تداوم جنایات علیه فلسطینی های مظلوم است .اشتاین مایر نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه خوشحالم که پس از 10 سال پیگیری، مناقشه هسته ای ایران و 1+5، حل شد ، گفت: مایه خرسندی است که دقیقا در روز اجرای توافق نامه ژنو به دیدار شما می آیم. آلمان آماده است مبادلات تجاری و اقتصادی و حتی رفت وآمدهای سیاسی را ...
کشف رابطه بین هاشمی رفسنجانی و علی دایی
نظر مقبولیت و پیشبرد برنامه هایشان کمک می کند و برعکس ، شکست ها به آنها آسیب می رساند. * آیا فضای فرهنگی موجود در ساختار اجرایی و رفتاری ورزش نمادی از فرهنگ جامعه ایرانی است؟ - بگذارید با یک مثال توضیح دهم. مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در استادیوم آزادی برگزار شد و تماشاگران کره ای هم آمده بودند. پس از پایان بازی تماشاگران کره ای جای خودشان را تمیز کردند و تمام آشغال های ...
کارگروه اقتصاد زیارت تشکیل می شود/ ضرورت مشارکت پررنگ تر بخش خصوصی در این عرصه
مثبت و خوبی رسیده ایم. اهمیت زیارت عارفانه، آسان، ارزان و باکیفیت معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اهمیت موضوع زیارت در این استان بزرگ بر کسی پوشیده نیست، در خصوص اهداف کلان مورد نظر در این چشم انداز عنوان کرد: در بحث استراتژیک زیارت، هدف و چشم اندازی که برای این معاونت ترسیم شد بر مبنای زیارت عارفانه، آسان، ارزان و باکیفیت همراه با تکریم ...
ای بابا من نگران سگم بودم نه جنبش سبز/ خاطرات هاشمی از دوستی با ملک عبدالله/ زیباکلام: دروغ گفتیم! با ...
دولت مبنی بر اینکه توافق هسته ای منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور می شود؛ دروغ بوده است. زیباکلام در برنامه برجام، ایران - جهان که عصر دیروز به همت انجمن اسلامی دانشگاه گلستان برگزار شده بود، صراحتا گفت توافق هسته ای معجزه نخواهد کرد و حامیان دولت طی چند سال اخیر بویژه در 2 سال گذشته درباره اثرگذاری توافق بر وضعیت معیشتی جامعه دروغ گفته اند. او تاکید کرد اینکه حامیان دولت گفته اند با توافق هسته ای ...
چرا شخصیت های غیرمسلمان زبان به مدح امام حسین (ع) گشوده اند؟
مسلمانان سلطه پیدا کرده و عهد و پیمان الهی را شکسته و حرام های خدا را حلال کرده و ظلم و ستم پیشه کرده است، اگر به قول و فعل در برابر چنین حاکمی نایستد بر خداست که روز قیامت او را همراه با این حاکم جائر در آتش جهنم بیفکند. یعنی این فقط تکلیف امام حسین(ع) نیست بلکه همه مسلمانان وظیفه دارند در برابر این وضعیت بایستند، حتی اگر تنها باشند. ممکن است در این راه کشته شود یا به زندان برود اما او باید تکلیف ...
میزبانی شیراز ازهفت“سرو نقره ای”
اسامی پذیرفته شدگان به تفکیک بخش های گوناگون 25 شهریور اعلام شد و همچنین چهارمین دوسالانه سرو نقره ای از 11 آبان به مدت ده روز در گرین لند صدرای شیراز برگزار می شود که مراسم اختتامیه و اهدای جوایز هم 14 آبان در تهران برپا خواهد شد. دبیر چهارمین دوسالانه گرافیک سرو نقره ای در فارس گفت: تاکنون 600 اثر به جشنواره راه یافته اند که در کنار شهر سبز صدرای شیراز، گالری های وصال، افدستا، بیدبن، تار ...
معنای سعادت در چند کلمه از حسین بن علی(ع)
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، متن زیر سخنرانی علامه محمد تقی جعفری با موضوع بررسی دیدگاه ها و سعادت از نظر امام حسین(ع) است که در شب نهم محرم سال 72 ایراد شده است: دریافت بحث ما درباره سعادت است که این شهید داربقا، حضرت امام حسین(ع) در حساسترین لحظات عمرشان و در با عظمت ترین حادثه تاریخ متذکر شده اند. فرهنگ ما، مخصوصا فرهنگ ادبی و نیز مسائل اخلاقی ...
نگاهی به آداب و رسوم عزاداری در مهریز
قدمت بیش از 150 سال با شوق خاصی انجام می گرفته است. یکی از مراسم عزاداری که با وسعت زیادی در نقاط مختلف ایران و با تاثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق به اجرا درمی آید، مراسم "نخل برداری" و یا "نخل گردانی" است که با مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا (ع) در روز عاشورا برپا می شود. نخل برداری در روز عاشورا با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار می شود که مردها در میان حسینیه ها و ...
آیین های عاشورایی استان مرکزی
ای از جنس برنج نصب می شود که نقش پنج انگشت در بالای علم وجود دارد و بیانگر و نشانه انگشتان بریده حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و از بالا تا پایین علم نیز با پارچه های رنگارنگ تزیین می شود. در آخرین شب ماه ذیحجه، خانواده هایی که علم دارند مراسم عزاداری و قرائت دعا را در منزلشان برگزار می کنند و در روز اول با تجمع هیات ها و مردم، این علم ها به حسینیه ها منتقل می شود. همراه با این علم گردانی افرادی ...
آیین های عاشورایی در روستای درازی
به گزارش "سپاس"، به نقل از ترنم دشتی مردم روستای درازی همچون مردم سایر نقاط شهرستان دشتی مراسم دهه اول محرم را با شکوه خاصی برگزار می کنند. این روستا که در 12 کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان قرار دارد، از روستاهای باسابقه دشتی است و به نقل از لغت نامه علامه دهخدا 200 سال پیشتر جمعیت آن 900 نفر بوده است و این روستای کوچک آن قدر به بزرگی مشهور بوده که آخوند ملاعلی که مجتهد بوده از نجف ...
مولفان و پژوهشگران حوزه تاریخ فاجعه منا را محکوم کردند
کاروان ها و دول آسیب دیده، بی تفاوتی و خونسردی و بالاتر از آن عدم صداقت و دروغ گویی در ارائه آمار و اطلاعات درست، اقدام به جمع آوری دوربین های حفاظتی منا و مراسم حج و حتی کنترل وسایل ارتباطی زوار با ورود به حریم شخصی آن ها از طریق ضبط و توقیف تلفن های همراه برای پاک کردن سرنخ های این حادثه نمونه هایی از این اقدامات نادرست است. باید اذعان کرد مدیریت این مراسم بزرگ و ایجاد امنیت و آرامش که ...
امام خمینی(س) نسبت به مجالس عزای حضرت سید الشهدا چه سفارشات و در آن مجالس چه حالاتی داشتند؟
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - اصغر میرشکاری: از جمله مسائل و عناصری که با واقعه عاشورا ارتباطی تنگاتنگ دارد و جملۀ کسانی که با تاریخ سیاسی اسلام سرو کار داشته و در این زمینه از خود آثاری بر جای گذاشته اند، بر آن تآکید ویژه دارند، عنصر امر به معروف و نهی ازمنکر و در وجه دیگر آن عدالت طلبی و هدف گذاری در راستای رسیدن به این ایده آل بشری است. واقعه عاشورا با ظرفیت بی نظیرخود با این عناصر کلیدی ...
تحلیل نقش نمادین نخل بندی در آیین سیاوشان
کیلومتری شرق سمرقند که یک مراسم تابوت گردانی را، احتمالاً درباره ی سیاوش، نشان می دهد. شکل این اتاقک نخل مانند شباهت بسیاری به نخل هایی دارد که امروزه در عزاداری های محرم بر دوش عزاداران حمل می شود. نخل گردانی در زمان حاضر در شهرهایی چون یزد، نایین و میبد به اجرا درمی آید. نخل گردانی عاشورا در شهرهای یزد، نایین و میبد. نخل گردانی از دیرباز در میان مسیحیان نیز رایج ...
آینده ای نامیمون در انتظار رژیم بی کفایت آل سعود
همان ایام در کشور عربستان، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر کسانی بخواهند در پناه کعبه به گسترش شرک و کفر و کینه توزی بپردازند و از این طریق به دین اسلام ضربه و خدشه وارد کنند، عملی شدن این هشدارها دور از ذهن نخواهد بود. وی گفت: امروز بی کفایتی آل سعود در برگزاری مراسم حج بر کسی پوشیده نیست و قطعاً نیز این قبیل حوادث به همراه اقداماتی مانند حمله دولت عربستان به یمن، حمایت از رژیم صهیونیستی و گروه ...
دسته های عزاداری بزرگترین نمایش جهانی است
یک دل نمی گنجد دو دوست ساعد باقری در ادامه این جلسه بخش هایی از تاریخ واقعه عاشورا را برای حاضران روایت کرد و بعد از آن قطعه ای با صدای محمد احمدوند در مایه شوشتری خوانده و با ساز عود هاشم احمدوند همراهی شد. این جلسه در ادامه با شعرخوانی علی اکبر جعفری یکی از شاعران حاضر در جلسه و خواندن قرآن با صوت علیرضا نداف قاری ممتاز قرآن کریم همراه بود. دسته های عزاداری ماه ...
بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و نمودگاری آن در تحلیل اسطوره ی توتمی گاو در شاه
ای از کهن الگوها را نمادینه کرده، عطش ذاتی انسان برای میل بازگشت به گذشته و غم غربت متأثر از آن ( نوشتالژی ) را سیراب می کنند. از نظر الیاده، "کنش آیینی"، متضمن کاری اصلی و آغازین است که با تکرار آن عمل الهی و ازلی تجدید می شود. چنانچه آیینهای نو شدگی جهان ( سال نو ) به معنی تجدید خلقتی است که مطابق الگوی تکوین و آفرینش عالم صورت می گیرد ( الیاده، 1362: 50 ). علاوه بر این، او باور دارد که ...
هویت انقلاب در میانه ی مخاطرات
ورود یابد و فقط با حضور حضرت حجت (عج) می توان در این حوزه حضور داشت و اقدام کرد. حضرت امام (ره) در واکنش به تهدید چنین تفکر و متفکرانی بیان داشته اند: آن ضرری که از این آخوندهای درباری اسلام می خورد، بدتر از آن ضرری است که از آمریکا می خورد؛ برای اینکه این ها با یک ظاهر اسلامی، اسلام را منزوی می کنند و آن ها [آمریکا] با این ظاهر نمی توانند کاری بکنند. [31] امروز جامعه ی مسلمین طوری شده که مقدسین ...
بررسی الگوی پری گونگی و نخستین انسان در شخصیت سیاوش
به رستاخیز وی می پیوندد؛ می تواند گزارشی نوین از آیین قربانی کردن شاه باشد که در این مفهوم داستان او با روایت ازدواج دموزی ( Demuzi ) و ایننّا ( Iininna ) الهه برکت و زایندگی، ارتباط پیدا می کند که براساس آن دموزی، باید نیمی از سال را در جهان زیرین و دنیای مردگان به سر ببرد. یکی از ویژگی هایی که به شهادت سیاوش، تقدس می بخشد، پیشگویی مرگ، ارزش آیینی و ضرورت کین خواهی آن است. مطابق ابیات ...
دلایل پیوند عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار ، در تطوّر حیات مکتب شیعه، دو نقطه عطف، محسوب می شوند و با همین دو مفهوم، بسیاری از مبانی، اصول و عقاید مذهب تشیع، مورد مطالعه قرارگرفته و از سایر فرقه ها و نحله های اسلامی، باز شناخته می شود. البته ما معتقدیم که اساس و مبنای تشیع، به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) گذاشته شده است و شخصیت هایی مانند حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسن (علیه السلام) برای نشو و نشر آن زحمات فراوانی کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند؛ اما حادثه عاشورا به عنوان انقلابی شناخته می شود که موجب شد بسیاری از زوایای تاریک و پنهان عملکرد خاندان اموی آشکار شود و اسلام حقیقی و نیز حقانیت ائمه (علیهم السلام)، عیان گردد. پس از واقعه کربلا و امامت ائمه بعدی (علیهم السلام)، جریان غیبت آخرین امام شیعیان، برجسته ترین موضوعی است که جزء اعتقادات اصلی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، به شمار می آید. این اعتقاد برخواسته از این اصل است که خداوند هیچ گاه، زمین را بدون حجت نمی گذارد. بر این اساس و با غایب شدن ظاهری حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرها، مفهوم انتظار متولد، و مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جزء مبانی فکری و عقیدتی واقع شد. بر اساس این مفهوم، اگر چه حجت خدا، در پسِ پرده غیبت به سر می برد، اما به صورت محسوس و غیر محسوس، جهانیان و خاصه، شیعیان را همواره از عنایات و توجهات خود، بهره مند می کند و لحظه ای از راهنمایی و ارشاد آنان، باز نمی ایستد. به دنبال پذیرش مسئله غیبت، این اعتقاد نیز تثبیت شد که با فراهم شدن شرایط ظهور، آن حضرت به اذن خداوند ظهور خواهد کرد و بساط ظلم و بیداد را برخواهد چید و جامعه را به سوی کمال و سعادت، هدایت خواهد کرد. هرچند که از عاشورا، به عنوان یک واقعه و حادثه یاد می شود و از انتظار، به عنوان یک اعتقاد؛ ولی بررسی و شناخت شخصیت های خالق این دو مفهوم و اهداف و برنامه های ایشان، این فرضیه را به دست می دهد که میان این دو عنصر اصلی اعتقادات شیعی، اتحاد و هم پوشانیِ کامل برقرار است. اما این ارتباط، چیست و چگونه این دو مفهوم، در یک قالب جای می گیرند و نهایتاً به هم می پیوندند؟ این، سوالی است که پاسخ به آن، هدف این نوشتار است. تحلیلی بر مفاهیم پیوند: در لغت به معنی خویشاوندی و نزدیکی نَسَبی و هم چنین به عمل فروبردن شاخه درختی به درخت دیگر گفته می شود.68 گاهی، پیوند و رابطه ای که میان دو چیز و یا دو کس برقرار می شود، آن دو را تا سر حدّ اتحاد پیش می برد؛ به گونه ای که میان آنان، هیچ فاصله و مرزی باقی نمی ماند. مراد از پیوند در عبارت پیوند عاشورا و انتظار ، به نوعی با هردوی این معانی سازگار است. عاشورا: در زبان عربی، به معنی دهمین روز ماه است. عاشورا از جمله روزهایی است که نزد مسلمانان و یهودیان، اهمیت داشته و دارد. به اعتقاد یهودیان، عاشورا یا کیپور ، روزی است که خداوند در آن، فرعونیان را در رودخانه نیل غرق کرد و حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل را از دست ایشان نجات داد؛ از این رو، روز دهم ماه تشرین را -که عید کیپور نامیده می شود- روزه می گیرند و آن را کفاره گوساله پرستی ِ بنی اسرائیل، می دانند. البته بسیاری از مورخان عرب، معتقدند که عاشورای مورد نظر یهودیان، با عاشورا ی مسلمانان، از لحاظ زمانی تفاوت دارد. به اعتقاد آنان، عاشورای یهود (کیپور)، روز دهم ماه تشرین (اولین ماه عبری) است. اما در نزد مسلمانان، این روز اعتبار دیگری دارد. بسیاری از اهل سنت، این روز را روزی مبارک و خجسته می دانند و بر این باورند که در این روز، خداوند، آدم و حوا را آفریده است؛ لذا روزه گرفتنِ در این روز را مستحب می دانند. ولی در نظر شیعیان، این روز، به جهت کشته شدن امام حسین (علیه السلام) در آن، شوم است؛ لذا این روز را روز حزن و اندوه قرار می دهند و در مساجد، برای امام حسین (علیه السلام)، نوحه سرایی و مرثیه خوانی می کنند.69 انتظار: در لغت، به معنی چشم به راه داشتن 70، و در اصطلاح چشم انتظاری برای فرا رسیدن ظهور موعود آخرالزمان است. هرچند که اعتقاد به مهدویت ، در بسیاری از ادیان و مذاهب وجود دارد، اما انتظار ، در فرهنگ شیعه، هویت یافته است. به اعتقاد مکتب شیعه، دوازدهمین وصی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، در پس پرده غیبت است و در زمانی که فقط خدا می داند، ظهور خواهد کرد؛ لذا اعمال و مناسکی را جهت تعجیل در فرج آن حضرت، انجام می دهند. عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین (علیه السلام) و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثه عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسه امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند. انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدا می کند؛ همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: اِنتظارُ الفَرج عِباده 71٫ پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد. شخصیتهای اصلی فرهنگ عاشورا و انتظار چنان چه گذشت، عاشورا و انتظار از حد یک واقعه و عقیده عبور کرده و تبدیل به دو فرهنگ قوی و بالنده شده اند که امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به عنوان قهرمانان و شخصیت های اصلی، در رأس آن ها قرار دارند. در واقعه کربلا، امام حسین (علیه السلام) مرکزیت جریان را بر عهده داشت. ایشان در تمام طول جریان کربلا- یعنی از زمانی که کاروان حسینی (علیه السلام)، به واسطه اجبار یزید بر اخذ بیعت، تصمیم به خروج از مدینه گرفت و در مسیر پر حادثه کربلا واقع شد، تا زمانی که حماسه خونین عاشورا به وقوع پیوست- محوریت اصلی را به دوش می کشید و تصمیمات به اراده ایشان، اتخاذ می شد. هر چند که در قیام عاشورا، خاندان آن حضرت، به ویژه حضرت زینب علیها السلام و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) نیز هنرنمایی کرده اند، اما جملگی آنان، تحت پرچمی گرد آمده بودند که امام حسین (علیه السلام) به اهتزاز درآورده بود. اما در فرهنگ انتظار، قهرمان و شخصیت اصلی، حضرت حجت بن الحسن (علیهما السلام) است. در این فرهنگ، همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، در جایگاه امامت، حماسه عاشورا را خلق کرد، حضرت حجت (علیه السلام) نیز از همان جایگاه، فرهنگ و عقیده انتظار را آفرید. پنهان شدن آن حضرت از نظرها، باعث شد که پیوسته شعله شور و اشتیاق به ظهور و دیدار آن حضرت، در قلوب منتظران و پیروان، زبانه کشد. در فرهنگ انتظار، همه عناصر، پیرامون شخصیت آن حضرت قرار می گیرد. سخن گفتن از تاریخ و فلسفه غیبت، دوران غیبت، مدت غیبت، ارتباط با نائبان خاص، شرایط و زمان ظهور، وظایف منتظران و هر موضوعی که در فرهنگ انتظار مطرح می شود، به صورت مستقیم به شخصیت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتبط است. بدین ترتیب، هنگامی که از پیوند عاشورا و انتظار سخن می گوییم، به نوعی از پیوند امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته ایم؛ چه آن که، عاشورا و انتظار با نام این دو شخصیت الهی، قابلیت طرح و معنا پیدا می کند و اگر برای یک لحظه نام امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از مفهوم عاشورا و انتظار جدا کنیم، برای این دو مفهوم، ماهیتی جز معنای لغوی، باقی نخواهد ماند. . منبع: تبیان مهدویت ...
شهدای کربلا در گذشته و آینده نظیر ندارند
ابوالقاسم عالمی در این مراسم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) اظهار داشت: یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا، داغی و تیزی آهن(شمشیر) را احساس نمی کردند. سخنران و مبلغ حوزوی روایتی مشابه از پیامبر اکرم(ص) را خاطرنشان کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) خطاب به امام حسین(ع) فرمودند، تو روزی به عراق می روی و تو و عده ای که همراه تو هستند کشته می شوید، در حالی که داغی و تیزی آهن ...
همنوایی کودکان مادستان با کودک کربلا
بقعه متبرکه استان در روز جمعه میزبان همایش شیرخوارگان حسینی بوده است. حجت الاسلام محمد کاروند تجمع بزرگ شیرخوارگان حسینی(ع) را از برنامه های بزرگ طرح بصیرت عاشورایی عنوان کرد و افزود: این تجمع بزرگ به یاد و گرامیداشت شش ماهه کربلا حضرت علی اصغر(ع) با حضور شیرخوارگان و خردسالان سراسر استان همدان و مادران آنها برگزار شد و مرثیه سرایی و ذکر مصیبت و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز این مراسم ...
تأمّلی در مورد مسأله منابع فردوسی از رهگذر مقایسه روایت شاهنامه فردوسی با روایت غررالسیر ثعالبی از ج
خبر بازگشت کیخسرو به کیکاوس می رسد، همراه با بزرگان کشور به استقبال او می رود. این استقبال با آداب تمام و به گرمی انجام می شود. در هر دو منبع از استقبال گرم کیکاوس از کیخسرو سخن رفته است: پذیره شدنش همه مهتران *** بزرگان هر شهر و گنداوران همه راه و بی راه گنبد زده *** جهان شد چو زیبا به زر آزده (2165/309/4-2166) همه مشک با گوهر آمیختند *** ز گنبد به سرها فرو ریختند چو ...