آدورنو می پرسید: چگونه می توان در برابر سلطۀ پنهان مقاومت کرد؟
سایر منابع:
سایر خبرها
کرونا؛ نئولیبرالیسم و جهانی سازی
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : عباس خامه یار در مطلبی با عنوان کرونا؛ نئولیبرالیسم و جهانی سازی ، به پیامدهای گوناگون شیوع کروناویروس در آینده این مکتب فکری و به اصطلاح نظام نوین بین المللی پرداخته است. به گزارش ایسنا، متن کامل نوشته عباس خامه یار به شرح زیر است: کرونا؛ نئولیبرالیسم و جهانی سازی 1- از همان روزهای نخست ورود مهمان ناخوانده، با این تحلیل ...
سیاست برای طباطبایی حتی از اخلاق و حق طلبی جداست/ اصل اندیشه ایرانشهری می تواند به احیای تمدن نوین ...
این خصوص چیست؟ شما می دانید که بنده نسبت به دیدگاه های فردیدی هایدگری نقدهای مهمی دارم و طبعاً این نقدها متوجه برخی دیدگاه های استاد محترم جناب آقای دکتر داوری هم می شود. اصل اینکه اندیشه هایدگری فردیدی بشر را در برابر غرب به عنوان نماد استکبار دست بسته می کند حرف درستی است و من در این زمینه البته با دلایلی متفاوت، با آقای طباطبایی موافقم اما ایراد ایشان به دکتر داوری درباره اومانیستی ...
عشق رمانتیک ؛ رابرت جانسن ؛ ترجمه بارانه عمادیان؛ نشر نو آیا ما می توانیم واقعا عاشق کس دیگری باشیم؟
. یونگ می گفت همان طور که رؤیا بیان نمادینی از ناخودآگاه هر فرد است، اسطوره ها نیز بیانی نمادین از ناخودآگاه جمعی یک فرهنگ و ملت هستند. پنج کتاب حاضر، با بررسی یک اسطوره عاشقانه قرون وسطایی به نام تریستان و ایزولت در صدد است عشق رمانتیک را روان کاوی کند. تریستان، پسری است با پهلوانی ها و فداکاری هایش، که روزی پس از نوشیدن شراب عشق، دل به ایزولت می دهد. این داستان پر فراز و نشیب ...
جشنواره "روهر" برای کارگران و فرودستان است/ احیای هویت کارگران با اجرای تئاتر در کارخانه های تعطیل شده/ ...
مردم شاغل و ساکن این کارخانه ها و مناطق صنعتی راه اندازی می شود و هر ساله بودجه ای قابل توجه ازسوی ایالت در اختیار آن قرار داده می شود که بخش عمده این بودجه صرف توسعه زیرساخت ها یعنی همان کارخانه های قدیمی می شود. استفانی کرپ از سال 2018 دبیر این جشنواره شده است؛ هنرمندی اهل هامبورگ آلمان که در دانشگاه آزاد برلین ادبیات مدرن آلمانی، فلسفه و درام یونانی مدرن را فراگرفت و در سال 1985 دکترای ...
از جشن طلاق تا ختم پارتی، چه بر سر فرهنگ مان آمده است؟
فرهنگ با زندگی بشر پدید می آید و تغییر شکل می دهد پس همین مسئله کافیست که بدانیم یک رفتار ساده ممکن است سال ها بعد فرهنگ شود. آیا فرهنگ وراثتی است؟ خیر. هیچ کودکی فرهنگ را از DNA والدین خود به ارث نمی برد. فرهنگ با آموزش از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.فرهنگ را به مانند یک اپلیکیشن(نرم افزار) می توان بر روی انسان نصب نمود. اما نمیتوان به مانند هیتلر به فکر این بود که نوع نژاد سبب ...
بازنمایی فرهنگ در بحران کرونا
فراموشی شده ایم؛ فراموشی که سرعت زندگی مدرن آن را به تدریج بر ماتحمیل نموده است و روز به روز هم بیشتر می شود! زندگی مدرن برای ما مدرسه و دانشگاه به ارمغان آورد و قول رفاه و پیشرفت و آسایش داد؛ فراهم شدن آموزش رایگان، بهداشت رایگان،زندگی سالم و بدون دغدغه، فرصت های طلایی پیشرفت در علم، هنر، تجارت، تکنولوژی و همه و همه به شرط پذیرش یک اصل به نام نظم و عقلانیت مدرن! در پذیرش این نظم و ...
ادبیات کودک عنصری برای پیوند ادبیات با توسعه پایدار است
برنامه به تعریفی از مفهوم "توسعه پایدار" پرداخت و گفت: توسعه پایدار به معنای فراهم آوردن امکانات روزمره در زبان حال است بدون اینکه این امکانات برای نسل های بعدی از بین برود. وی با اشاره به سلطه جهانی زبان انگلیسی بر دنیا گفت: ما از جنگ جهانی دوم به دلیل هژمونی ایالات متحده و از ابتدای دهه 1990 با تک بعدی شدن سیاسی اقتصادی جهان شاهد هژمونی زبان های ملی هستیم بطوریکه نگاه ها به زبان ...
قایقرانی در برهوت واقعیت
دکتر عباس نعیمی جورشری، جامعه شناس و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به مناسبت سالگرد درگذشت سیروس قایقران نوشت: واقعیت چیست؟ ما چه درکی از واقعیت داریم؟ آیا واقعیت، نتایج اکتسابی ناشی از حواس پنجگانه است؟ تداخلی از نورون های عصبی است در چنبره بافت ماهیچه ای؟ یا خشکی التزام آوری است که یک توپ فوتبال در مسیر ضربات احساس می کند؟ واقعیت چیست؟ فیلم تار است. متعلق به ...
داوودنژاد از مصائب تلخ سانسور می گوید
ان بسته شدن راه ورود فیلم های ایرانی به زندگی مردم ایران می شود و در نهایت به باز شدن راه برای ورود هرچه بیشتر فیلم های خارجی و غلبه آنها برفضای دیداری شنیداری کشور می شود که کمابیش شده است. سانسور، پدیده و سدی است که پیش از انقلاب تا این روزها گریبانگر سینما و اهالی هنر بوده و هنرمندان از تیغ سانسور به عنوان عاملی مخرب یاد می کنند. شاید بتوان سانسور را یکی از حواشی و چالش های پیرامون ...
یک فیلم هوشمندانه؛ بالاخره انگل کیست؟
. همچنان که در خانواده ثروتمند (همچون طبقه فرودست)، هیچ نشانی از فرهنگ بومی به چشم نمی خورد. ماشین های سواری، وسایل بازی کودکان، موسیقی مهمانی و... همه نشان از جامعه ای دارد که از خود دور افتاده و انگل وار به جامعه مادر (استعاره از آمریکا) چسبیده و از آن تغذیه می کند. این از خودبیگانگی حتی در اسامی افراد و مثلا معرفی معلم هنر نیز اتفاق می افتد: "جسیکا از ایلینوی". گویی ایلینوی پاسخ همه سوالاتی است که ...
کرونا جوامع را هم سرنوشت کرد
زمانی در تئوری سیاسی می گفتند دولت بزرگ منقرض شده است و پس از این دولت باید کوچک و کوچک تر شود. البته این تئوری بیشتر بر پایه اقتصاد بود اما امروز به نظر می رسد که تشکیکی در این تئوری ایجاد شده است. نام این پدیده را می توان ضربه سرنوشت مشترک گذاشت؛ چراکه بسیاری فهمیده اند مرکز بدون پیرامون نمی تواند به زندگی ادامه دهد. وقتی حاشیه وجود دارد، در هنگام پاندمی یا حتی اپیدمی های گسترده نمی توانیم از حاشیه انتظار رعایت بهداشت را داشته باشیم. ...
جهانی جدید با پیکری زخمی و مجروح
منطقه و حتی سطح جهانی داشته باشند. یک موضوع مهم این است که اگر در ایجاد نظم و جهان آینده، فعالانه مشارکت نداشته باشیم، به همان سرنوشتی دچار خواهیم شد که پس از رویداد های بزرگ مانند جنگ های جهانی اول و دوم به ایران تحمیل شد؛ اولاً تمامی دستاورد های انقلاب اسلامی را از دست خواهیم داد و ثانیاً هرگونه تغییر در ساختار قدرت های بین الملل (برابر تجربه های تاریخی) تاثیرات زیادی بر کشور ما خواهد ...
کرونا باعث بازاندیشی در بنیادهای زندگی خواهد شد
تواند دستگاه شناخت انسان را در معرض پرسش جدی قرار دهد و دگرگون کند. انسان امروز که سرمست از دستاورد های بیرون از حوزه روحی و معنوی بوده، تصورش این بود که می تواند بر هر امری فائق بیاید. شاید از نیمه اول سده هفدهم یعنی زمانی که هگل کتاب عناصر فلسفه حق را در 1820 نوشت، عنوان کرده بود که انسان مسلط بر طبیعت و عالم شده است و خرد جدید بشر توانسته سلطه و چیرگی انسان بر عالم را حاکم کند ، این نگاه در حال ...
رؤیای پساقرنطینه
بیش ازپیش مشتاق برگشتن کدام یک از داشته های حیات سابقش است و برای بازپس گیری کدام یک از شئون زندگی حاضر است به نبرد با مرگ برود و همان موارد، احتمالاً معنای وجود هر کدام از ما هستند. رؤیاهای پساقرنطینه، برای هرکدام از ما سرنخ هایی از شناخت جهان درونمان هستند که گیرودار زندگی مدرن، فرصت تأمل در آن ها را از ما سلب کرده بود. فلاسفه و متکلمان مسلمان در دفع شبهات مربوط به شرور عالم به عدمی ...
تفاوت کووید 19 با آنفولانزا از نظر متخصصان
در اینجا قصد داریم شرح تفاوت کووید 19 با آنفولانزا را از زبان متخصصان بگوییم. بسیاری بر این باورند که کروناویروس بسیار شبیه به ویروس آنفولانزا است و نمی توان آن دو را از یکدیگر تشخیص داد. سون تزو نویسنده ی کتاب هنر رزم (The Art of War) در این کتاب اصل مهمی را به خوانندگان توصیه می کند. اصل دشمن خود را بشناس نه تنها برای استراتژیست های نظامی صدق می کند بلکه به سیستم ایمنی بدن شما نیز ...
سید جواد طباطبایی در تفکیک سیاست از اخلاق پیشتاز است
تنگناهای سیاسی بیفزاید! از این جملات واضح ایشان در مقابله با اخلاق و خصوصی سازی آن، می توان دلیل اصلی خصومت آقای طباطبایی را با مرحوم جلال آل احمد فهمید. البته جلال آل احمد یک اندیشمند برجسته نبود اما چیزی از او به نام غربزدگی در تاریخ به جا مانده که امثال آقای طباطبایی را به شدت متأثر ساخته است. *آقای طباطبایی درخصوص تصور غلط پیرامون سکولاریسم و خلط معنای آن بین زمینه معنایی مسیحیت و ...
چالش های حقوقی مواجهه دولت با کرونا
بین کلان ارزش های جامعه از جمله عدالت، محدودیت های حاکم بر آزادی ها و نظم شود و در این خصوص، پاسخگوی عموم جامعه نیز باشد. گام دوم: کرونا از زاویه حقوق اساسی حقوق اساسی در بیان دکتر محمد هاشمی- از اساتید به نام این رشته-در تضمین حقوق و آزادی ها و تحدید حکومت خلاصه می شود. بر این اساس در مبارزه با کرونا بحث صلاحیت، شناسایی نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز، تعیین کیفیت اعمال اقتدار و ...
در مقاله ای بررسی شد: چالش های اخلاقی بحران ویروس کرونا
هستند و ما در جامعه ای زندگی می کنیم که در آن هر زندگی و هر فردی اهمیت دارد. شاید این عبارت مرکل به این جملة مشهور اشاره دارد که مرگ یک انسان فاجعه است، اما مرگ میلیون ها انسان فقط آمار است . عبارتی که به استالین منسوب است و البته شواهد نشان می دهد که سال ها قبل توسط دیگران به کار رفته بود. [4] ارزش ذاتی هر فرد انسان بدون توجه به هر حیثیت دیگر و فارغ از هرگونه پیامد به روشنی در کلمات و ...
اروپا همیشه دین دار بوده و خواهد ماند/ جدایی دین و دولت ممکن نیست/ شخصی سازی دین سرابی بیش نیست/ دین می ...
فلسفه ی مدرن و مشخصاً دوران نقادی روشنگری از اساس انسان را در نسبتی معین میان عقل و ایمان و آزادی تعریف کرده است. با این حال نباید از کنار این واقعیت به سادگی گذشت که امروز در اروپا بیشتر مردم خود را فردی دین دار می دانند و حاضر به پذیرش جامعه ای که از بیخ و بن با دین ناسازگار باشد، نیستند. اما اکثریت دین داران اروپایی از سویی اهل مدارا هستند و به ارزش های آزادی خواهانه متعهدند. البته ...
روسو و رومانتیسم؛ اعتراضی فرهنگی به تمدن مدرن و سرمایه داری
منتشر شده اند. رومانتیسم- نه به مثابه مکتب ادبی بلکه به عنوان جهان بینی- در نیمه ی دوم سده ی هجدهم و در کشورهای اصلی اروپایی شکل گرفت. اگر می بایست تاریخ گشایشی برای این جریان فرهنگی مدرن انتخاب کرد، این تاریخ می تواند سال 1755، یعنی تاریخ انتشار گفتاری درباره منشا و بنیادهای نابرابری در میان انسان ها باشد؛ چرا که این کتاب مانند غرش رعدی در آسمان آبی روشنگری بود، غرشی که هنوز هم پژواک آن ...
استاد دانشگاه گوته: ایرانیان اندیشه ها را از طریق شعر بهتر می فهمند
ها ترویج یافته، از بقای بیشتری به نسبت اندیشه های مدون دیگر برخوردار بوده است. گوته حافظ را به عنوان آخرین پیام آور اندیشه های مهم عرفانی و فلسفی مشرق زمین می دانست و لامارتین نیز، می کوشید تا زبان مدرن خود را، از اندیشه های حافظ لبریز کند! شیللر به تمامی ابعاد ادبیات فارسی و تاریخ ایران دلبستگی داشت با این حال، حافظ را به عنوان قله کوه تاریخ و فرهنگ ایران می پنداشت و معتقد بود که دیگر، سرودن چنین ...
تفکر همراه با رضایت خالق و مخلوق از اصول مهم تربیتی
به یادگیری آن هستند . این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تفکر خود مقوله ای جدا نبوده و در شش ساحت تربیتی نظام آموزشی مستتر است، بیان کرد: بسیاری از تنش ها و فضاسازی های منفی ایجاد شده در جامعه که ناشی از انتشار برخی مطالب و اخبار غلط در فضای مجازی است ناشی از دو عامل مهم است . وی گفت: عدم توجه به اصل عقلانیت و تفکر در مطالب منتشر شده در فضای مجازی و توطئه های دشمن که به دنبال ...
روشنفکران، عقل را از حجیت انداختند
دوران گذارمی خواهند، می خواهند برای گذار ازسنت به مدرنیته که نیازمند یک برزخی به نام مدرنیته دینی است از دین استفاده کنند. آنها می گویند ما یک دوران سنت داشتیم و یک دوران مدرن و پست مدرن، برای گذار از دوران سنت به دوران مدرن و پست مدرن نیازمند یک برزخی هستیم و آن برزخ مدرنیته دینی است. آن اسلامی که در عرصه اجتماع و سیاست و فرهنگ و همه چیز کار آمد است آن اسلام اسلام ناب است. اگر اسلام را التقاطی کردید ...
آخرین قطعه از پازل اندیشه سروش
تردید می کنیم؟ در مرگ های دسته جمعی ای نیز که در اثر بیماری های واگیردار یا جنگ های وسیع یا حوادثی چون سیل و زلزله و آتش فشان و .... همان فلسفه حاکم است. همه جا قانونی و سنّتی و مصلحتی و علل و عواملی و قضاء و قدری حاکم و جاری است. قادر مطلق بودن خداوند به معنای نقض قوانین و سنّت ها و تقدیرات او نیست، تا گمان شود چون خدا قادر مطلق است پس می باید به اقتضای رحمتش برای نجات انسانها همه این قوانین و سنتها ...
کاتوزیان؛ حقوقدانی مؤلف و نظریه پردازی برجسته
ناصر کاتوزیان یکی از پرکارترین و با سابقه ترین استادان حقوق ایران بود که سال های طولانی عمر خود را در تعلیم و پرورش دانشجویان، استادان و صاحب نظران حقوقی کشور سپری و خدمات ارزشمندی را در حوزه حقوق به میهن اسلامی ارائه کرد. به گزارش همنوا به نقل از ایرنا؛ ناصر کاتوزیان در دوم اردیبهشت 1306 خورشیدی در یکی از قدیمی ترین محله های تهران به نام کوچه دردار خیابان ری دیده به جهان گشود. وی ...
حجاب از جنس نرم است، برخورد مکانیکی نکنیم
و اینکه حرف ما را به عنوان نصیحت یا تجربه خواهند پذیرفت. در حالی که واقعیت این است که جوانان در همه جای دنیا می خواهند به یک موضوعی برسند، تجربه کنند ولو اینکه دیگران گفته باشند این تجربه انجام شده است اما متأسفانه گاهی اوقات در سیاست ها و برنامه ریزی ها، روح و جان جوانان در نظر گرفته نمی شود و فقط به ظواهر آنان اهمیت داده می شود. رعایت ظواهر و حدود اخلاقی و الهی در یک جامعه دینی مهم و اصل است ...
طاعون لیبرال دموکراسی
با یک جمعیت محافظت نشده به وضوح انقلابی خواهد بود. آیا ما رهبری ای داریم که قادر باشد به سیاست های گروه های برخوردار از امتیازات برتر و ایدئولوژی های حاکم دست رد بزند و جامعه ما را نجات دهد و آن را بر پایه ای که دوام بیشتری داشته باشد بنا کند؟ و یا اینکه ویروس کرونا، همان چیزی که به عنوان کاتالیزور در مشتعل کردن بمب ساعتی بدهی ها عمل کرد، برای سختی های اقتصادی سرزنش خواهد شد؟ ...
تمدن را انبیا به بشر می دهند/ شهید مطهری فیلسوف فطرت است
مسلمین در بخش هایی از روند تمدن سازی شان دچار التقاط و یونانی زدگی شدند و وی معتقد است در همان دوره افرادی پیدا شدند که دین را تصفیه و پالایش کردند. بنابراین شهید مطهری حالت دوم را برای اقتباس روا می داند، یعنی آن حالتی که هویت مستقل تمدن و فرهنگ اسلامی و به صورت کلی جامعه اسلامی، مخدوش نشود. این پژوهشگر ابراز داشت: از همین رو می توان سه ضلع را در نظر گرفت، یک ضلع عالم تجدد است که شهید مطهری آن را ...