سایر منابع:
سایر خبرها
عدالتخواهانی که علی ع را کشتند
هم معاویه و عمروعاص. چرا حکومت داری؟ اصلا حکومت مال خدا است. پس هر کس حکومت دارد بزنیم. چرا پول داری پول مال خدا است پس هر کس پولدار است بزنیم. تو پول و قدرت داری و این همه انسان فقیر داریم پس تو بدی. اگر بگویی خدیجه پولدار بود محمد(ص) پولدار بود موسی (ع) پولدار بود امیرالمومنین پولدار بود امام خمینی پولدار بود نمی فهمند. اگر بگویی باید پول داشت و خرج جبهه حق کرد حکومت داشت و خرج احقاق حق مظل ...
فقاهت علوی زمینه ساز عقلانیت امت اسلامی/ محمدحسین مختاری
یر و تبیین قرآن کریم برای امت اسلامی از دیگر کارکردهای معرفتی دوران فقاهت علوی است که با عقل فطری و بر مبنای اصل حفظ نظام اجتماعی و صیانت از امت واحدۀ اسلامی به عنوان اوجب واجبات و وارد بر همۀ احکام اسلامی، زندگی مردم را سامان بخشید. از این رهگذر عقلانیت فقاهتی، بر مبنای انسان مفسّر، خشونت را از جامعه زدود و فضای عالمانه ای در جامعه رقم زد و از رادیکالیسم جلوگیری کرد. حال اگر ما کتاب را ...
دین داری حداکثری، دین داری اخلاق محور
نیازی نیست که حتما در مناسک و مراسم به این مهم دست یابیم. دیگر آنکه در دین داری عامه، عقیده، مهم تر از جان آدمی است و این با عقل سر تعارض و تنافر دارد. حال آنکه برای دین داران معنوی، دین برای بهتر کردن زندگی، شکوفایی اخلاقی و امنیت و سلامتی انسان است. خداوند تمامی پیغمبرانش را با خطر مواجه می کند تا انسان را از معرکه ها نجات دهند. در دین داری اخلاقی، عقل به آدمی اجازه نمی دهد در ...
شگفتا از این همه عظمت و دریغا از این همه مظلومیت!
راستای اهداف توحیدی است. عدل در تبیین آن حضرت (ع)، بیانگر مفهومی گسترده است که موجب رشد و اعتلای جامعه می شود و آحاد جامعه را در مدار رشد و تعالی قرار می دهد. همچنین در نگاه آن حضرت (ع) عدالت از جمله جنود عقل است که هستی براساس آن استوار است. در باور علی(ع)، عدالت هم ناظر به درون انسان است که نتیجه آن، تقوا و پاکی است و هم ناظر به بیرون است که حاصل آن جامعه ای متعادل، همدل و متحد است. از ...
بخش های نادیده گرفته شده حکومت داری علی(ع)
...: از ایشان مردم لغزش هایی سر می زند و اشکالاتی بر آنها عارض می شود و خواسته و ناخواسته خطایی بر دستشان می رود. پس آنان را مشمول عفو و گذشت خود ساز، همان گونه که دوست داری خداوند تو را از عفو و بخشش خویش بهره مند کند . 2- امام علی نفس جنگ را مذموم می دانست. او در خطبه ای در ذم جنگ فرمود: به خدا سوگند، هر روزی که جنگ را به تاخیر می اندازم برای آن است که آرزو دارم عده ای از آنها به ما ...
شمه ای واگو از آنچه دیده ای
به گزارش فرهیختگان آنلاین ، امام علی(ع) بعد از پیامبراکرم(ص) مهم ترین شخصیت جهان اسلام است. برای هر مسلمانی افتخار است که علی(ع) را دوست بدارد و پیرو او باشد. علمای اسلام از هر گرایشی مطالب بسیار بلندبالا درباره امام علی(ع) بیان کرده اند. تنها به عنوان نمونه، مولانا صاحب مثنوی معنوی در بیانی نسبت به امیرمومنان می گوید: ای علی که جمله عقل و دیده ای/ شمه ای وا گو از آنچه دیده ای. یعنی تو ...
یادداشتی از آیت الله العظمی صافی: در سوگ پیشوای موحّدان
َ الْإِنْسَ کُتَّابٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ؛ ای علی! اگر دریاها مرکب و درخت ها قلم و انسان ها نویسنده و جنّیان حسابگر شوند، فضائل تو را نمی توانند بشمارند. (2) یا ارزش یکی از میدان های جهاد آن مجاهد فی سبیل الله را در راه اعلای کلمةالله و دفاع از حق، افضل از عبادت جنّ و انس و یا تمام امّت معرفی کرده باشد، دیگران در مدح و ثنای آن حضرت چه می توانند ب ...
تفسیر وصیت حضرت علی به امام حسن توسط آیت الله خامنه ای
...، اگر ما عمل کردیم، چون کلید عمل مردم، عمل مسئولین است، واقعا رفتارهای ما در مردم اثر میکند و مردم آنها را سرمشق قرار میدهند . حضرت میفرماید خودشگفتی آفت عقل و خردمندیها است. به مجردی که انسان در مورد خودش دچار این اشتباه شد و این غلط را کرد که از خودش خیلی راضی شد و فکر کرد که چقدر درست دارد عمل میکند و فکر میکند، خطای در عمل و در رفتار قطعا شروع خواهد شد و به دنبالش خواهد آمد ...
سیاست امیرمومنان امام علی(ع) بر اساس عدالت و صداقت بود
مفسد سبب غفلت انسان است، اظهار کرد: از نظر امیرمومنان بهترین سیاست عدالت است، رعیت جز با عدالت اصلاح نمی شود، وقتی مردم ببینند کسی ار عدل سخن بگوید اما خود از آن بهره نبرده باشد ناامید می شوند،، امروز چرا باید مردم ما بیکار و خجالت زده خانواده خود شوند. حجت الاسلام والمسلمین مومنی در ادامه فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) گفت: وقتی مردم عدالت ببینند دین داری برای آنها آسان می شود مردم به ...
کردستان| ای "علی(ع)" که جمله عقل و دیده ای، شمه ای واگو از آنچه دیده ای
هر که وسعت در مال یافت و نپنداشت که این یک غافلگیری از سوی خداست، در جای ترسناکی آسوده مانده است ، همانا بر شما از دو چیز می ترسم: درازی آرزو و پیروی هوای نفس. اما درازی آرزو سبب فراموشی آخرت شود و اما پیروی از هوای نفس آدمی را از حق باز دارد و دو تن به خاطر من هلاک شدند: دوستی که اندازه نگاه نداشت و دشمنی که بغض مرا در دل کاشت . مردم شریف و متدین استان کردستان که کسی در محبت آنها به ...
فقه بدون اخلاق اصلاح گر جامعه نیست
گرایی در مناسک دعوت کنیم؛ همان طور که پیامبر(ص) فرمودند که برای تکمیل مکارم اخلاق فرستاده شده ام. دروغ بد است، خیانت در امانت و ضایع کردن حقوق دیگران مسلماً خلاف اخلاق اسلامی است. وی افزود: پیامبر(ص) فرمود که اگر همسایه و دوست تو مریض شد، ولی به عیادت تو نیامد، وقتی او مریض شد به عیادتش برو؛ همچنین اگر از کسی درخواست وام کردی و بخل ورزید و به تو نداد، ولی اگر خود او گرفتار شد، تو به او کمک ...
نشانه های عقل گرایی در نهج البلاغه
تلاش شود به جای دشمنی و درگیری به دوستی و ارتباط و برقراری پیوند بپردازیم. برخی مقصود از خرد را در این سخن امام (ع)، عقل عملی یا عقل معاش دانسته و گفته اند: کلمه عقل، در اینجا به صورت مجاز در مورد تصرّفات عقل اطلاق شده است از باب اطلاق نام سبب بر مسبّب و ازجمله تصرّفات عقل در تدبیر امور، محبّت به دیگر مردم است؛ و چون انسان در رفع نیاز زندگی محتاج به دیگران است و رفتارش با مردم در این ...
ای روزگار کاش بار دیگر به جهان ما یک علی می دادی
هنگامه شهادت فرمود: به خدای کعبه که رستگار شدم. این سخن بدان معناست که پروردگارا از تو سپاسگزارم زیرا مرا در بالاترین مرتبه به ضیافت خویش دعوت کردی و پذیرفتی، چرا که در اوج اخلاق، ایمان، تقوا، عبادت و کمال انسانی هستم. شخصیت و سیره مولای متقیان جلوه ای کامل از انسان متعالی را به تصویر می کشد. علما بر این مساله اتفاق نظر دارند که فضیلت و مکارم اخلاقی به طور کامل در نخستین پیشوای شیعیان نمود ...
بهترین عمل در شب های قدر در خواست "کمال عقل" از خداوند است
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، یکی از دلایل عزت شب های قدر نزول کتاب هدایت قرآن کریم و تمامی کتاب های مقدس در این شب است ماه رمضان، ماهی که قرآن در آن نازل شده است، تا هدایتی برای مردم و نشانه هایی روشن از هدایت و جدایی حق از باطل باشد. این شب، عزیز است چرا که، موجبات هدایت انسان به سوی خدا را فراهم می سازد، هدف رسیدن به خداست و این سفر الهی و لقاء خدا جز با قدم های معرفت ...
تقوا، مکانیسم جامعه پردازی و ترقی اجتماعی در اسلام است
ست بگوییم تقوا یعنی نیروی مصونیت بخش در درون انسان. سوال بعدی مربوط به منشأ و سرچشمه تقواست. به بیان دیگر، می خواهیم بدانیم چه عاملی در وجود انسان مولّد تقواست. به نظر می رسد، در درجه اول، فطرت و عقل فطری که در وجود همه انسان هاست تقوا ساز است. انسانی که فطرت و عقل فطری اش زنده بگور نشده باشد، گناه را منکر و غریبه می داند و به آن نزدیک نمی شود. به قول مولانا: صیقل عقلت بدان ...
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح کرد: رادیکالیسم تکفیری، ارمغان فهم قرآن منهای عترت
.... از این رهگذر عقلانیت فقاهتی، بر مبنای انسان مفسر، خشونت را از جامعه زدود و فضای عالمانه ای در جامعه رقم زد و از رادیکالیسم جلوگیری کرد. حال اگر ما کتاب را بدون مفسر در نظر بگیریم، عدالت فاشیستی شکل خواهد گرفت؛ چرا که ظاهر کتاب مورد استناد قرار خواهد گرفت در این صورت خشونت طلبی در ساحت انسان رادیکالیسم شکل می گیرد. و صرفاً با تمسک به ظاهر یک آیه به کشتار عظیم مردم حکم ...
تقدیر امام جمعه بیرجند از تهیه کنندگان کتاب انگلیسی خاطرات حاج قاسم
...> نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: زحماتی که شما کشیده اید و آنهایی که به قلم و بیان برای احقاق حق و ابطال باطل و حمایت از عقل و مبارزه ی با ظلم تلاش می کنند، بسیار قابل تقدیر است. وی ادامه داد: آنچه که نسبت به مقام ولایت امیرالمومنین علی(ع) در همه اسناد حال می خواهد در اسناد وحی باشد که به گفته های ذات پروردگار بر می گردد و یا می خواهد قبل از بعثت پیامبر اسلام و یا بعد ...
امام علی(ع) به سیاست غیراخلاقی تن نداد / تجاوزگری و زیاده خواهی را پس بزنید / مصطفی دلشاد تهرانی در گفت ...
رفتارهای نادرست و مناسبات آلوده می کشاند و تجاوزگری را به تمام معنا در هر امری ترک کنیم. هفتم وَ اَلْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ؛ بزرگ شمردن قتل در یک جامعه سالم، بزرگترین مصیبتی که ممکن است اتفاق بیفتد، کشته شدن یک انسان بی گناه است، حال بهتر است انسانی که قتلی مرتکب شده و می توان او را قصاص کرد، بخشید چرا که منطق دین آمده، زنده کند، دین اصلا نمی خواهد کسی کشته شود حتی پیامبر(ص) و علی(ع) در جنگ ها ...
اختلاف مومنان در پرتو ولایت و با قانون آسمانی حل می شود
... وی افزود: نظر قرآن این است که انسان ها متعدد و آرزوهای آنها هم بی نهایت است به همین علت بین آنها درگیری پیش می آید، امروز شاهدیم عقلای منهای دین در سازمان ملل که باید عدالت را برقرار کنند برای خود حق وتو گذاشتند یعنی اگر همه دنیا هم حرف حقی را بزنند آنها می توانند آن را رد کنند. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: دانشمندان حقوق نمی توانند اختلافات بشری را حل کنند زیر آنها هم ...
آیا کسی هست از من بخواهد تا جوابش را بدهم؟
کننده ای هست که من او را بیامرزم؟ انسان در بهترین ماه الهی یعنی شهر رمضان قرار گرفته است، و ماه رمضان، به بیست و یکمین بارگاه رحمت رسیده است، و بیست و یکمین شب مهمانی و قدر دانی در شب جمعه - که شب بخشش الهی ست - جای گرفته است. شبی که بهتر از هزار ماه است؛ و روز قدر بیست ویکم در جایگاه جمعه نشسته است که روز بازگشت به سوی انسان کامل است. رحمت در رحمت در رحمت ...
رویکرد تکفیر، فرق ولی خدا را با شمشیر شکافت
پذیر است.همچنینن تفسیر و تبیین قرآن کریم برای امت اسلامی از دیگر کارکردهای معرفتی دوران فقاهت علوی است که با عقل فطری و بر مبنای اصل حفظ نظام اجتماعی و صیانت از امت واحدۀ اسلامی به عنوان اوجب واجبات و وارد بر همۀ احکام اسلامی، زندگی مردم را سامان بخشید. مختاری ادامه داد: عقلانیت فقاهتی، بر مبنای انسان مفسر، خشونت را از جامعه زدود و فضای عالمانه ای در جامعه رقم زد و از رادیکالیسم جلوگیری ...
فردوسی؛ طلایه دار دین ورزی عالمانه
و اشعارش سرشار از آموزه های انسان ساز تعلیمی و تربیتی. آموزه هایی، چون عدالت و دادگری، آزادگی، حق خواهی، ظلم ستیزی، راستی و درستی، ادب، مروت و جوانمردی، سخاوت، احسان و نیکوکاری و... فردوسی شاهان و حاکمان را همواره به عدالت و دادگستری تشویق می کند و رمز سعادت و رستگاری را در دادگری و مردم داری می داند: مگردان زبان زین سپس جز به داد که از داد باشی تو پیروز و شاد همه داد جوی و همه داد کن ...
درباره شب قدر؛ که تا گم کرده خود را بیابد عقل انسانی
: خداوندا، در این منزل، برافروز از کرم نوری که تا گم کرده خود را بیابد عقل انسانی و نکته شگفت تاکید مولانا بر عقل انسانی است که باید با تامل و اندیشیدن گمشده خود را پیدا کند. شب قدر است در جانت، چرا قدرش نمی دانی؟ تو را می شورد او هر دم،چرا او را نشورانی؟ شب قدر فرصتی است برای اندیشیدن در خود، فرورفتن در خویش و تامل در خویشتن خویش. باید مغتنمش داشت و برپای چنین نهالی آب لطف و همت افشاند. شب قدر خود را پیدا کنید. ...
دین، جان را آباد می کند
به گزارش ایکنا، مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب گذشته، 23 اردیبهشت ماه، در هیئت بنیاد زینب کبری(س) به صورت مجازی با سخنرانی ناصر مهدوی، دین پژوه، برگزار شد که در ادامه مشروح این سخنان را می خوانید؛ ادعای بنده این است و بارها هم گفته ام که عقیده باید در خدمت آدمیان باشد و دین برای این است که رنج انسان ها کم شود و قرآن فرمود لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ ؛ یعنی پیامبران مأمور شدند برای نجات و رهایی و ...
نیهیلیسم؛ نتیجه کشف حقایق عالم با عقل جزئی / در فرصت کوتاه عمر چطور سعادت مند شویم
و همه انسان ها بفهمند که خدای یگانه ای وجود دارد و معادی در کار است و قرآن کتاب آسانی است، همه این مسائلی که در مورد آن صحبت می شود و برخی ها شک می کنند، برطرف خواهد شد. اما اگر اینطور شود، طبیعتا همه فرشته می شوند، اما آن وقت قدر و شأن انسان به عنوان اشرف مخلوقات معنا نداشت. انسان به واسطه انتخاب آگاهانه اش اشرف مخلوقات است ما به واسطه انتخاب آگاهانه ای که داریم، اشراف ...
حکمت الهی اقتضا می کند برای ظهور نشانه هایی باشد/ دشمن می خواهد مردم به جای ایجاد شرایط در پی علائم ظهور ...
آخرالزمان پیچیدگی تقابل حق و باطل است، طبیعی است که تشخیص حق و باطل هم بسیار سخت می شود، از این رو، ضرورت دارد منتظران به عالمانی که عالمانه بحث و انسان را به خدا و توحید دعوت می کنند، مراجعه کند. وی در ادامه ابراز کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی سوءاستفاده دشمن از این ابزار به نوعی موضوع جابه جایی حق و باطل و ایجاد شک و تردید در حق را بسیار پیچیده می کند. تا جایی که می توان گفت ممکن است حتی ...
علی (ع)، قهرمان عدالتخواهی / از برخورد با ژن های خوب تا مفسدان اقتصادی، الگویی برای این روزها
تاسیس دولت و رهبری جامعه از شئون صاحب ولایت است و پیامبر و علی (ع) رئیس دولت و حاکمیت بودند و از منظر علی (ع) حکومت باید در خدمت مردم و در جهت رشد و تعالی آن ها و رفاه و آسایش آن ها در دنیا و آخرت باشد و در روایات داریم وقتی که ابن عباس پسر عموی حضرت درباره کفش مندرس ایشان سوال کرد، حضرت علی (ع) گفته است که به خدا سوگند حکومت بر شما، از این کفش برای من بی ارزش تر است مگر آنکه حقی را احقاق کنم و داد ...
دلسوزی نسبت به کاری که انجام می دهیم، مصداق حق الناس در محیط کسب و کار است
تک نعمات خداوند موظف است زیرا آن ها حق و حقوقی دارند که باید ادا کنیم. انسان همچنین در مقابل خود و حق الناس دیگران مسئول هستیم. دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تصریح بر اینکه امام صادق فرمودند هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست ، اظهار کرد: خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق رسیدن به خود قرار داده است و در حقیقت حق الناس را بر حق الله مقدم کرده است. وی با ...