سایر منابع:
سایر خبرها
تمدن نوین اسلامی با تک صدایی ایجاد نمی شود
شود؟ ممکن است کسی بپرسد شاید در حوزه های نانوتکنولوژی، موشکی و هسته ای جزو کشورهای رده بالای جهان نیز باشیم ولی در حوزه مثلاً لوازم معیشتی، دولتمردان و مجریان ما خوب عمل نکرده اند و عقب تر نیز هستیم؛ پس تمایز ما با آن ها چیست؟ این تفاوت در دو جهت است؛ یکی در مبانی معرفتی و دیگری در غایت این تفکر. امروزه نسبی گرایی معرفتی بر تمدن مدرن حاکم است مبانی معرفتی تمدن مدرن، سه مورد ...
پاسخ به سوال مهم: انسان تنها موجود هوشمند در جهان است؟
که ما انسان ها تصور می کنیم. حتی همین امروز و با تکنولوژی های مدرن، ما تنها به یک محدوده جزئی از دنیا می نگریم. اما با تمام این تفاسیر، هنوز هیچ شواهدی از بیگانگان به دست نیامده است. انریکو فرمی با انجام محاسباتی دقیق اظهار کرد که حتی تنبل ترین تمدن های فرازمینی، می باید تاکنون با ما تماس برقرار کنند و علاوه بر آن، سایر سیارات موجود در جهان را به عنوان خانه های جدید خود انتخاب کرده باشند. ...
دوگانه پررنگ معنویت و مادی گرایی در بحران کرونا/ نظریه ناسازگاری ابزار و معنا انحرافی است!
...، درآمد، مرگ و میر، اعتیاد، طلاق، قتل و خودکشی ارائه می دهد. همه این شاخص های انسانی را که بگذاریم روی همدیگر می بینیم واقعیت این نیست. رهبر انقلاب میفرمودند که خودشان در انحراف و توحش حیوانی هستند، اما توحش مدرن. توحشی با پوسته موفق، اما از درون تهی. بعد وقتی که دیدند یک جایی معنویت حقیقتاً دارد رشد می کند، گفتند یا با ما هستید یا جهان سومی و عقب افتاده هستید. فرض کنیم این چیزی که ...
تقابل تاریخی غرب وحشی با ملت ایران
واقعاً تحریم ها به سرعت از هم فرو می پاشید بنابراین شاید ایران در آن صورت 150 میلیارد دلار کسب نمی کرد، اما بخش عمده ای از آن را می گرفت، زیرا ما قادر نبودیم حمایت متحدان خود را از تحریم ها حفظ کنیم. علاوه بر این جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز ساعاتی پس از نهایی شدن توافق برجام به ای بی سی نیوز می گوید: اگر توافق نمی کردیم، چین، روسیه و دیگران با ایران تجارت می کردند زیرا آن هنگام، تحریم ها ...
جامعه ریسکی و اخلاق مخاطره
، مدرنیته احتمال کلی مخاطره را در برخی حوزه ها و شیوه های معین زندگی کاهش می دهد، اما در عین حال شاخص های مخاطره آفرین جدیدی را مطرح می سازد که در اعصار پیشین عمدتا و یا کاملا ناشناخته بودند(گیدنز، 1380: 50). از دیدگاه گیدنز، در شرایط مدرن امروزی بیشتر خطر هایی که با آن روبه روییم، دیگر از جهان طبیعت بر نمی خیزند. تهدیدهای بوم شناختی ما نتیجه دانش اجتماعی سازمان یافته اند و به واسطه تأثیر صنعت گرایی ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: باید تفکر رسانه ای را جایگزین مصرف رسانه ای کنیم
: رسانه در زندگی انسان ها همزاد با زیست اجتماعی بشر است و در طول دوره های مختلف زندگی اجتماعی انسان، ما دوره های مختلفی را در رسانه ها داشته ایم. رسانه های سنتی که تاریخ قدیمی تری دارند مشابه خطابه و کتاب و نیز رسانه های مدرن که نمونه هایی چون روزنامه، رادیو و تلویزیون و مواردی دیگر و ما اکنون در دوره رسانه های عصر جدید هستیم. وی گفت: این دوره جدید یک زیست بوم تازه ای را به زندگی انسان ...
آنچه در کانادا پنهان است و نمی بینیم_1/ حقوق بشر در کشوری که خود را مدافع دیگران می داند
در کانادا یکی از معضلات جدی حقوق بشری در رابطه با شرایط عادلانه محیط کار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز آن را به کانادا متذکر شده است. حق برخورداری از تأمین اجتماعی سازمان بین المللی کار وابسته به سازمان ملل متحد طی گزارشی در سال 2018 اعلام کرد وضعیت تأمین اجتماعی بومیان مطلوب نیست و این افراد عموماً به کارهایی مشغول اند که یا به تأمین اجتماعی دسترسی ندارند و یا دسترسی ...
قرآن و هنر اسلامی / ژان لوئیس میکون - ترجمه انشاء الله رحمتی
کریم پیوسته انسان ها را به آن توجه می دهد، یادآور می شود: و آن حقیقت این است که فقط خداوند، آفریدگار قادر مطلق، پروردگار جهان ها، تقدیر همه آفریدگان را در ید قدرت خویش دارد و هیچ انسانی را نرسد که جایگاه وی در فعل خلاقانه را مدعی شود، زیرا هیچ کس همانند او نیست: لم یکن له کفوا احد (اخلاص،4) و در عین حال، خداوند که اراده فرمود تا آدمیان را بر صورت خویش(علی صورته) بیافریند، از جمله قوایی که به آنان ...
کارآگاه اشتودر از باطن ناخوشایند سوئیس پرده برداری می کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
داده اند. همان طور که می دانیم شخصیت مخلوق سیمنون، سربازرس مِگره است که یک سربازرس پاریسی است و در سال های دور از روستا به شهر آمده است. به هرحال اشتودر و مگره، شباهت هایی با یکدیگر دارند اما قصه هایشان یک تفاوت مهم هم دارد که به ماهیت کلاسیک و مدرن شان برمی گردد. در داستان های مگره، خواب ها و کابوس های سربازرس روایت نمی شوند اما گلاوزر در معمای مرگ ویچی بخش هایی را به روایت خواب های آشفته کارآگاه ...
در سوگ اندیشمند نوگرا
از جوانی با درک صحیح از نیاز روزگار خود در کنار علوم متداول حوزوی، به مطالعاتی فراتر از مباحث رایج در حوزه های علمیه روی آورد و در این امر به یکی از سرآمدان حوزه های مطالعاتی خویش بدل شد. در پیام تسلیت حجت الاسلام خمینی همچنین تأکید شده است: سلامت نفس او و ارادت خالصانه اش به امام و ارزش های اصیل انقلاب همواره او را به عالمی دردآشنا با هویت دینی مبدل کرده بود که مخلصانه در امر پیرایش دین و انقلاب ...
تأملی بر دیدگاه های آیت الله محقق داماد در مورد خلافت و امامت
حد نفسه دلیلی بر آن وجود ندارد و جملگی ادله امامت و خلافت بر خلاف این نظریه دلالت دارد؛ ثالثاً: با صرف نظر از ادله و اقوال، نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکلی درست می کند که باید گفت نظریه اهل سنت در باب خلافت و امامت –آن گونه که ایشان از مثل ابن خلدون نقل کرده – از این نظریه بهتر است، چون اگر امامت مربوط به امور دینی و خلافت مربوط به امور دنیایی باشد، و امام در شرایطی خلافت را به فرد فاسق و ...
هرم هایی عجیب تر از اهرام مصر
ها را معرفی می کنیم. هرم بزرگ چولولا| بزرگ ترین هرم دنیا کجا؟ مکزیک اندازه: 182 هزار مترمربع مساحت با ارتفاع 54 متر مردم مصر اصرار دارند که هرم بزرگ جیزه در کشورشان، بزرگ ترین هرم جهان است، اما در واقع این عنوان به هرم بزرگ چولولا به معنای کوه ساخته شده توسط انسان در مکزیک تعلق دارد. این بنا بزرگ ترین سازه تاریخی جهان، ساخته دست یک تمدن و با حجم کلی حدود بیش از چهار ...
تراژدی اجتناب ناپذیر: کیسینجر و جهان او
اگر امروز اشتراوس زنده بود و می نوشت، از مثال ختنه زنان برای تاکید بر محدودیت های تساهل استفاده می کرد اما در هر صورت، مفهوم تساهل، همچون مفهوم آزادی، در بطن خود یک پوچی داشت. در حقیقت، در امتناع خود از ایجاد تمایز، تساهل هر آنچه را که اشتراوس بیش از همه ارج می نهاد (تفکر انتقادی، آگاهی و خرد) رد می کرد. پارادوکس تساهل یا مدارای مطلق این بود که تساهل یا مدارا را از افراد غیرمتساهل می طلبید و اشتراوس هیچ ضرورتی نمی دید که بگوید این مساله به کجا رهنمون می شود. او نوشت: نسبی گرایان، مطلق گرایی ذاتی در سنت شکوهمند غربی مان را نفی می کنند. نسبی گرایان به احتمال اخلاق عقلانی و جهان شمول باور دارند. برخلاف معتقدان به مدارا و تساهل، باید موضع قاطع در حمایت از عقل و در برابر دشمنان عقل اتخاذ کرد. همان طور که لیبرال های وایمار نشان دادند، شما چیزی (توتالیتاریسم) را با هیچ چیز (تساهل) نمی کوبید. سرانجام، با توجه به اصل برابری، اشتراوس چندان باوری به این عقیده آمریکا ...
تولید واکسن ایرانی کرونا؛ تا چند ماه دیگر
نزدیک به یک سال می شود که جهان و ایران گرفتار کروناویروس شده است. ویروسی که هر روز تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ فرو می برد. مرگ هایی که حالا به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده و هر لحظه ممکن است هر کدام از ما که امروز خواننده این گزارش هستیم، قربانی بعدی کووید19 باشیم و این یعنی زندگی هایی که تحت تاثیر کرونا اصلاً شباهتی به گذشته خود ندارد. در واقع در یک وضعیت ناشناخته قرار داریم که دائم توسط یک مهاجم تهدید می شویم، مهاجمی که می دانیم هست، اما دیده نمی شود. در چنین شرایطی از هرکس دو کار برمی آید: اول این که جایی باشد که یک حدس قوی به او می گوید کروناویروس آنجا نیست که این یعنی همان رعایت کردن دستورالعمل های بهداشتی، و دوم این که باید امید داشته باشد تا دستان محققان واکسنی بسازند که بتواند انسان و جهان را از شر کووید نجات دهد. ...
نگاهی به تولیدات علمی استاد داود فیرحی
است مدرن در جهان اسلام. در چنین شرایطی، شاید بتوان در موقعیت معرفتی مناسب قرار گرفت و درصدد پاسخ به دو مسئله معمایی زیر برآمد: چگونه ممکن است چنین ارزش های مردم سالارانه ای، که اکنون، در نظام های سیاسی جدید، نهادینه شده یا در حال نهادینه شدن هستند، ضمانت فقهی بیابند؟ بینش فقهی سیاسی برخاسته از جامعه ای ایمانی چه نقشی در حوزه گفت وگوی عمومی و سیاست جامعه ای اسلامی در عصر ما دارد یا م ...
تولید علوم انسانی اسلامی تبیین صحیح حیات معقول و کشف عناصر من حقیقی انسان است
بتواند ضمن آنکه حیات خود را به طور مستقل گذراند، به این شش سوال پاسخ دهد موفق است: من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ به کجا می روم؟ با که هستم؟ برای چه آمده ام؟ از نظر استاد جعفری نداشتن پاسخی در خور برای این پرسش ها به احساس پوچی و بیهودگی زندگی می انجامد . نابراین، درک فلسفه حیات، خارج از دسترس علوم جزئی بشر است. نزد علامه جعفری چیزی می تواند حیات انسان را در این جهان هستی، دارای فلسفه و هدف ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
در علوم مختلف و ارتباط با اندیشمندان غربی علامه جعفری در حوزه مباحث فلسفه هنر، زیبایی شناسی، ادبیات، فلسفه، عرفان، نهج البلاغه شناسی، روانشناسی، حقوق بشر و تعلیم و تربیت آثار ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت. ایشان علاوه بر تخصص در فلسفه، عرفان و فقه اسلامی، با آثار فلاسفه کلاسیک غرب مانند سقراط و ارسطو، همچنین فلاسفه مدرن مانند دکارت، هیوم و هگل، فلاسفه معاصر نظیر راسل، ادبای معاصر ...
کتابِ کتاب هایِ نگارِ مکتب نرفته همدانی
و از سر رضایت بین دو نفر، درباره بُعد یا ابعاد رویدادها یا فرهنگ جایی از جهان که برای ثبت و ضبط و بدل شدن به یک سند/ داکیومنت انجام می شود. در پی طرح اولین پرسش و عرضه نخستین پاسخ، فرآیندی شکل می گیرد که صُورت و سیرت پرسش ها و پاسخ های بعدی را تا اتمام گفت وگو که می تواند کوتاه یا طولانی مدّت باشد شکل می دهد. به قول آلِساندرو پورتِلی، از نظریه پردازان تاریخ شفاهی: کُنش و واکُنشی را که منبع/ راوی ...
نشست علامه اقبال لاهوری برگزار شد/ خبرگزاری تقریب
. بعد ها از طریق آثار دکتر بقایی ماکان با او بیشتر آشنا شدم. اقبال شخصیت بزرگی است و همواره این شخصیت برای من مهم بوده و هست. وی مسلمانی مدرن بود و هم مسلمان و کوششی که برای جمع اسلام و جهان جدید کرد، شاید مهم ترین کوشش او باشد. بیهوده نیست که روشنفکران دینی ما به او توجه دارند و متأخرین نیز که اهل فلسفه تحلیلی هستند به فلسفه و اندیشه او علاقه نشان می دهند. داوری اردکانی تصریح کرد: او ...
مردی که زیاد می دانست
خیام و بررسی رباعیات خیام ، حکمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی ، تلاقی حکمت و ادب در آثار سعدی و تحلیل اندیشه ها و شخصیت حافظ (خلوت انس) آنها را مورد بررسی قرار داده است. علامه از ادبیات روسیه می گوید علامه جعفری نظریه مهمی دارد با عنوان فرهنگ مشترک بشری که به زعم او پایه و اساس تمام تمدن ها، فرهنگ ها، دین ها، مذهب ها، مکتب ها و مشرب های بشری در طول تاریخ بوده است. به عبارت ...
اصلاح طلبانِ درون قدرت، شعار ارتجاعی رضاشاه روحت شاد و قهر با صندوق رأی در گفت وگو با احسان شریعتی
از انقلاب تحلیل ها، مواضع، و گرایش های گوناگونی در طیف فکری متأثر از شریعتی به وجود آمد، و در این میان، این زوج از رهبری آیت الله(امام) خمینی پیروی کردند و بعدها نقش مهمی در نظام جدید بازی کردند. مردمی که بعد از 30 تیر سال 31 برای حمایت از مصدق به صحنه آمدند، پس از کودتای 28 مرداد 32 کجا رفتند؟ در سال 88 بخش مهمی از جامعه خواستار تغییر و تحول و اصلاحاتی ساختاری شدند. حتی می ...
حیات معقول ظرف شکوفایی استعدادهای انسان است
ادراک کلی هستی خود جهانی می شود انگار که جهان در او، گنجانده شده و تضمین گشته است. و لذا در تعریف فلسفه گفته اند: صیرورة الانسان عالمة عقلیة مضائیة للعالم العینی. آیا فلسفه آدمی را تربیت می کند؟ البته پاسخ در این پرسش بمانند پیشین نیست. فلسفه بطور عموم و فلسفه اخلاق بطور اخص آدمی را تربیت می کند، انسان را بینش عمیق می بخشد و با تبیین فضائل و رذائل (جنود عقل و جنود جهل) او، راه را از چاه می شناسد ...
استبداد دینی برای فیرحی مفهومی غیرقابل درک بود
سیاسیِ کلاسیکِ جهانِ اسلام ارائه کرد. در ادامه دکتر فیرحی تلاش کرد تا نشان دهد که ما می توانیم با توجه به آن تجربه ای که فقهای مشروطه خواه داشتند، یک نوع تفسیر سازگار با دولت مدرن از سنت الهی ارائه دهیم. نام دکتر فیرحی در عرصه کسانی که کوشیدند تا یک نوع اصلاح دینی به ویژه با تکیه بر سنت را انجام دهند همواره می درخشد. کار دکتر فیرحی تنها در حوزه اندیشه محدود نبود، بلکه در حوزه عمل هم بسیار ...
یادداشتی از محمدرضا حکیمی در پاسداشت مقام علمی علامه جعفری (ره)
.... قرآن کریم نیز به زبان عربی مبین نازل گشته است، مبین یعنی واجد همه عناصر بلاغت، در حد شامخ ابلاغ روشن و متعالی. 7. اخلاق عملی و تهذیب نفس و اخلاص در عمل؛ که لازمه زندگی مرزبانان راستین است، و بستر اصلی نتیجه بخشی تلاش های گوناگون دیگر است. دست کم نباید از پیام های مُنْیهُ المُرید و تمرین های معراجُ السعاده غفلت کرد. آموزشگر بزرگ تربیت های الهی، حضرت امام جعفر صادق (ع)، در ...