سایر منابع:
سایر خبرها
اسکار حق مسلم ما است
کار شناسان دانستند، اما بعد از اصرار مخاطبان، اشعار شاعر معروف دوران جاهلیت، یعنی امروالقیس را برگزیدند. اشعار این شاعر، مملو از توصیفات ادیبانه و خیال انگیز از دم و نوش و معشوق است. حضرت امیر، خود شاعری چیره دست بودند و در خانواده ای هنرمند پرورش یافته بودند و اشعار پدر بزرگوارشان، جناب ابوطالب، از مهم ترین متون ادبی عرب در تاریخ این قوم محسوب می شود و قصیده لامیه اش که حاوی 100 بیت است، در حمایت ...
فرهنگ در رسانه
اصلی است . اینها را هم برای این نوشتیم که می خواستیم جهان ذهنی شخصیت مرد را برجسته کنیم . چون داریم جهان ذهنی مرد را روایت می کنیم و چون این استدلال را داریم، نمی خواستیم انسجام داشته باشد . منطق ما این بود . مثل وقتی که دارم با شما به شکلی راحت حرف می زنم و با کس دیگری درگیری دارم و ممکن است در همین حالت لیوان را به سمت او پرت کنم ! این حرکت بدنی من یک کار را انجام می دهد و فضای من با شما کار ...
ضیاء موحد: هدف زبان در شعر، هنر است نه خبر
شعر فارسی می گوید. موحد در مورد تاثیر زبان فاسی و عربی بر هم می گوید: تاثیر این دو زبان بر همدیگر زیاد است. در تاریخ ادبیات می بینیم که بسیاری از شاعران ادبیات عرب ایرانی بوده اند. اما مساله این نیست؛ چون این طبیعی است که ملت های کشورهای مجاور از همدیگر تاثیر پذیرفته باشند، اما در حوزه شعر، مهم بحث زبان و تحولات زبانی است وگرنه شاعران بسیاری مضامین خود را از دیگر شاعران گرفته اند. او ...
مردم باید دین را در وجود علمای ساده زیست لمس کنند
دریافت کرد . وی یادآور شد: مهاجرت برای تحصیل و تبلیغ علوم دینی از خوزستان به نجف و از نجف به ایران و اصفهان از دیگر خصایص آن عالم فرهیخته و برجسته بود، مهمتنین ویژگی علمایی چون آیت الله سید علی موسوی بهبهانی این است که عمر خود را برای خدمت به اسلام و تربیت مبلغان دینی صرف کردند و در حقیقت بسیاری از مردم دین خود را مدیون چنین عالمانی هستند . عضو شورای عالی حوزه های علمیه با ...
جریان شناسی خاندان صدر در عراق
یابیم که فقیهی از این شجره ی طیبه در سطوح عالیه ی مجامع علمی و حوزوی شیعه نبوده باشد. آیت الله سید اسماعیل صدر؛ از استوانه های حوزه ی علمیه نجف اشرف است که در نیمه قرن سیزدهم هجری در اصفهان متولد شد و پس از چندی به کربلای معلی کوچ کرد و از محضر میرزای شیرازی بزرگ کسب فیض کرد. وی که در پایان عمر از مراجع تقلید مسلم در عراق به شمار می رفت به سال 1334هجری قمری وفات یافت و در جوار امامین کاظمین ...
آثار استاد آریانپور انقلابی در تاریخ نویسی معاصر است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدعلی افتخاری آریان پور بامیانی، تاریخ پژوه و ادیب برجسته افغانستانی، روز گذشته درگذشت. خدمات بی بدیل این استاد شاخص تاریخ اسلام و افغانستان و ایران، مثل همه موارد مشابه، ناشناخته و غیررسانه ای باقی مانده است. شوکتعلی محمدی شاری و قنبرعلی تابش، دو شاعر و نویسنده مشهور افغانستانی، یادنامه کوتاهی برای او نوشته اند که در تسنیم ...
نُسَخ خطی گنج های پنهانی که از ارزش آنها غافلیم / رسول جعفریان
در ایران را نداریم، اما از روی قرائن عمومی حدس بر این است که این روش در دهه سی با حمایت برخی از عالمان و نویسندگان این حوزه آغاز و بسرعت توسعه یافت. بدون شک در ایران پس از نسل ابن یوسف و یکی دو نمونه دیگر، مهم ترین قدم را مرحوم دانش پژوه و جمعی از دوستان و یاران او مانند احمد منزوی و علی نقی منزوی برداشتند. قدم های بعدی از مرحوم حائری و استاد احمد اشکوری و شماری دیگر بود که خدای رفتگانشان را ...
رگ قلب اهوازی ها باز می شود/ رئیس جمهور در راه ری
ریش سفیدان، نیروهای نظامی و انتظامی به صلح و سازش رسیدند. بزرگداشت شاعر انقلابی و آئینی در بوشهر آئین بزرگداشت مرحوم خلیل عمرانی در بوشهر برگزار می شود. مرحوم خلیل عمرانی از شاعران بزرگ انقلابی و آئینی بود که دارای جایگاه ویژه ای در شعر کشور است.این مراسم ساعت 19 روز چهارشنبه دوم دی ماه با حضور شعرای کشوری و استانی در بوشهر برگزار می شود. آیت الله صفایی بوشهری امام ...
سوگواران خموش
، نمایشی است که بیش از واقعیت های تاریخی، درگیر عواطف زخم خورده زمانه خویش است؛ و به همین دلیل هم، در حوزه اجرائی، با وجود جلوه های دیداری و تابلوهای زیبا و خیره کننده اش، نه تنها از بازتاب دغدغه های عصر خود باز می ماند، که از فراهم کردن شرایط گفت وگوی حتی نمادین میان گذشته و حال مخاطب خود نیز به تمامی ناتوان باقی می ماند. جامه دار: سر روی شونه کی می ذاری و گریه می کنی، میرزاتقی؟ دردهای دلت ...
ماجرای سفر پیاده مرحوم بحرالعلوم از نجف به کربلا / فیلم
ادیان نیوز : دانلود فیلم منبع : حفظ و نشر آثار رهبری
از مایه تنفس خواندن شعر در حوزه تا معرفی برنده ترین ابزار ایفای نقش طلبگی
المللی شعر حوزه که در 13 مهرماه 1394 برگزار شده بود، قرائت و منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سابقه و اهمیت مقوله شعر در حوزه های علمیه و در نظر برخی از فقها و علمای بزرگ شیعه خاطرنشان کردند: توجه به مقوله شعر و شاعر خوب بودن، منافاتی با علمیّت و فضل و هیچ یک از مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد. رهبر انقلاب برخاستن رایحه شعر در فضای علمی متراکم حوزه های ...
ماجرای سفر مرحوم بحرالعلوم از نجف به کربلا از زبان رهبر کبیر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی 13 مهر 1394 در دیدار اعضای ستاد جشنواره ی بین المللی شعر حوزه ماجرای سفر پیاده مرحوم بحرالعلوم از نجف به کربلا را تعریف کردند
عباس معارف؛ متفکری به دنبال وحدت علوم
امروز کمتر مورد توجه قرار می گیرد. او پژوهشگر حوزه فلسفه، عرفان، ادبیات، فیزیک، نجوم، حقوق، اقتصاد و موسیقی و نوازنده دوتار و تنبور و تحصیلکرده رشته حقوق و علوم سیاسی بود. معارف همچنین از شاگردان ویژه و برجسته مرحوم احمد فردید بوده است. معارف روز 17 فروردین 1333 در تهران به دنیا آمد و در روز اول دی ماه 1381 درگذشت. به بهانه سیزدهمین سالروز در گذشت او به سراغ بهروز فرنو، عضو هیئت علمی و ...
شاعر بودن با فقاهت منافات ندارد
...: از ضعف به هرجا که نشستیم وطن شد وز گریه به هر سو که گذشتیم چمن شد [این بیت از] طالب آملی [است ]. شعرای عرب همراه ایشان بودند، به نظر من نکته ی خیلی جالبش اینجا است؛ اینکه حالا بحرالعلوم یک بیت شعر طالب آملی را بخواند، این خیلی عجیب نیست امّا اینکه ایشان در سفر زیارتی کربلا، از نجف تعدادی شاعر با خودش همراه کرده و میبرد، به نظر من مهم است؛ شعرای عرب گفتند که ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
اند و عده کمی از آنها امور دیگری را به آن اضافه کرده اند و همچنین اجمال در قرآن فراوان هست مثل آیه زکات و حکم حد نصاب آن همچنین نماز و روزه و حج و این تکلیف مشکلی است که انسان خمس همه املاک و درآمدهای خود را [روزبه روز] خارج کند و اقتضای شریعت سهله سمحه آن را نفی می کند و روایت از نظر سند صحیح نیست و در صراحت آن همچنین تأمل وجود دارد، زیرا گاهی منظور از فایده روزبه روز در صناعاتی است که محل خمس ...
ثبت نام رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان/ تصمیم های اقتصادی دولت در بودجه 95/ گرگ ...
دیدار اعضای ستاد جشنواره بین المللی شعر حوزه که در تاریخ 13 مهر 1394 برگزار شده بود، بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در محل برگزاری این جشنواره در تالار ایوان شمس تهران منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سابقه و اهمیت مقوله شعر در حوزه های علمیه و در نظر برخی از فقها و علمای بزرگ شیعه خاطرنشان کردند: توجه به مقوله شعر و شاعرِ خوب بودن، منافاتی با علمیت و فضل و هیچ یک از مقولات ...
برپایی همایش بزرگداشت آیت الله العظمی سیدعلی موسوی بهبهانی در اصفهان
مطلب یادآور شد: حضرت آیت الله العظمی سیدعلی موسوی بهبهانی در اواخر سال 1303 یا اوایل سال 1304 در بهبهان در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود . وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله بهبهانی زبان فارسی و مقدمات علوم و ادبیات عرب را در 18 سالگی در خدمت اساتید آن زمان از جمله مرحوم میرزا محمد حسن و مرحوم آقا شیخ عبدالرسول و مرحوم حاج سید محمد ناظم الشریعه بهبهانی مشغول بود و در سال 1322 قمری ...
توجه به مقوله شعر منافاتی با مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد
الرّحیم حوزه ظرفیّتهای متعدّد و چند جانبه ای دارد؛ مخصوص امروز هم نیست، در گذشته هم همین جور بوده. در بین فقهای بزرگ و علمای بزرگ شیعه آن کسانی که شاعر بودند و بعضی شان شاعران برجسته ای هم بودند، کم نیستند؛ مثل محقق حلّی، مثل پدر علّامه و دیگرانی از این قبیل؛ تا زمان های بعد، مرحوم میرداماد، مرحوم فیّاض، حزین لاهیجی و دیگران و دیگران؛ در نجف هم همین جور، مرحوم بحرالعلوم. خاطره ی بحرالعلوم را عرض ...
بشریت بخواهد یا نخواهد پیروزی با اسلام است
به نام اسلام، جهان را نسبت به اسلام بدبین می کنند. امیدوارم روزی باشد تا ببینیم تعالیم عالیه و حیات بخش اسلام همه جا را فرا بگیرد، لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ ؛ بشریت بخواهد یا نخواهد، جامعه اسلامی بخواهد یا نخواهد پیروزی با اسلام است. وی با اشاره به برگزاری اختتامیه سومین جشنواره شعر حوزه بیان داشت: جلسه امروز به لحاظ کمی و کیفی جلسه پرباری بود و علمای بزرگ ما غالباً از نعمت الهی ...
روایت حجت الاسلام گلپایگانی از پاهای آبله بسته علامه بحرالعلوم در اربعین و ملاقاتش با امام زمان(عج)
.... وی به جایگاه شعر در نظر علمای اسلام اشاره کرد و گفت: علمای بزرگ ما غالباً از این نعمت الهی بهره مند بودند. یاد قضیه مرحوم بحرالعلوم افتادم که حدود 200 سال پیش از دنیا رفت. او شاگرد برجسته آقاباقر بهبهانی بود. آقاباقر بهبهانی خود از اساتید بزرگ بود و اساتید بزرگی را مانند ملا احمد نراقی تربیت کرد. وی در اواخر عمرش به دلیل کسالت احساس کرد که قدرت استنباطش را از دست داده است و نمی ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
ایمان مخاطب.( 14 /4 /86) درست و خوب انتخاب کردن: شعر را بایستی درست و خوب انتخاب کرد. شعر یکی از نمادهای برجسته ی هنر است. هر بافته ی نظمی، شعر نیست؛ شعر خصوصیات خودش را دارد؛ باید شعر انتخاب کرد.( 3/3 /1390) ملاک شعر خوب لفظ خوب: اولاً لفظ شعر، لفظِ خوب باشد. ( 14 /4 /86) ماندگار: گاهی یک شاعر، یک بیت شعر می گوید که از چند ساعت حرف زدن یک سخنورِ توانا ...
چهارم محرم"در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای ...
در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود. عبیداللّه به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی سفیان را آزمودید و آنها را چنان که می خواستید، یافتید! و یزید را می شناسید که دارای سیره و طریقه ای نیکو است! و به زیر دستان احسان می کند! و عطایای او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.وی برای مردم شام نیز عطایائی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوی نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعی و شمر بن ذی الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک نمایند. برخی از مورخین تعداد افرادی که به سپاه عمر بن سعد پیوستند را در 4گروه ذکر کرده اند که شامل: شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ این نیروها تا روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور داشته اند.در برخی از اسناد تاریخی هم تعداد لشکریانی که به عمربن سعد ملحق شدند را بیست هزار نفر ذکر کرده اند. حر بن یزید ریاحی آزاد مرد کربلا حر بن یزید بن ناجیه ریاحی، جد او، عتاب ، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، احوص، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود.حر از سران کوفه بشمار میرفت. عبید ا...ابن زیاد او رابرای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد. حر اولین کسی بود که راه را بر امام علیه السلام بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید. در تاریخ آمده است: حر به امام حسین علیه السلام گفت: هنگامی که عبیدالله بن زیاد مرا به سوی شما روانه ساخت و از قصر بیرون آمدم، از پشت سرم صدایی شنیدم که می گفت: ای حر! شاد باش که به خیر رو می آوری. وقتی پشت سرم را نگاه کردم، کسی را ندیدم. با خود گفتم من به پیکار حسین علیه السلام می روم و این چه بشارتی است؟! هرگز تصور نمی کردم که سرانجام از شما پیروی خواهم کرد. (ابصار العین، صفحات 115 و 116) بعد از توقفگاه عقبه ، کاروان امام حسین یکسره تا منزل شراف رفت. هنگام سحر، امام به جوانان فرمان داد آب فراوان با خود بردارند و به راه بیفتند. نیمه های روز، همچنان که راه می رفتند، یکی از همراهان امام گفت: الله اکبر امام حسین علیه السلام فرمود: چرا تکبیر گفتی؟ عرض کرد: نخلستان دیدم. گروهی از اصحاب گفتند: به خدا سوگند، ما هرگز در این سرزمین، درخت خرما ندیده ایم. امام فرمود: پس چه می بینید؟ گفتند: به خدا سوگند آنچه می بینیم، تعداد زیادی اسب است. فرمود: به خدا من نیز همان را می بینم. آن گاه فرمود: اینجا پناهگاهی نداریم که به آن پناه ببریم؟ برخی از اصحاب گفتند: بله، داریم. توقفگاه ذوحسم سمت چپ ماست. اگر به آن جا برویم، تپه ای است که می توان از یک سو با این لشگر مواجه شد. امام به راه افتاد و اصحابش نیز به دنبالش به سوی ذوحسم رفتند. چیزی نگذشت که گردن اسبان نیز از دور پیدا شد. لشگریان ابن زیاد، چون دیدند کاروان امام حسین علیه السلام، راه خود را کج کرده است، آنان نیز راه خود را کج کردند و برای تصرف ذوحسم شتاب کردند اما کاروان امام زودتر به انجا رسید و آن را تصرف کرد. عصر شده بود و امام حسین علیه السلام و لشگر حر در راه کربلا در برابر هم قرار گرفته بودند. امام به سپاهش فرمود آماده رفتن شوند، آن گاه به منادی خود فرمود برای نماز عصر اذان بگوید. پس از نماز، امام حسین علیه السلام رو به لشگریان حر کرد و پس از حمد و ثنای خدا فرمود: اگر از خدا بترسید و حق را برای اهل آن بدانید، خداوند خشنود خواهد شد. ما خاندان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و از اینها به فرمانروایی بر شما سزاوارتریم. اینها مدعی چیزی هستند که به ایشان تعلق ندارد و به زور و ستم در میان شما رفتار می کنند. اگر فرمانروایی ما را خوش ندارید و می خواهید درباره حق ما نادان بمانید و نظرتان چیزی غیر از آن است که در نامه هایتان به من نوشتید و فرستادگان شما به من گفتند، اکنون باز می گردم. حرّ گفت: به خدا سوگند، من نمی دانم این فرستادگان و این نامه ها که می گویی چیست؟ امام به یکی از یارانش فرمود: ای عقبة بن سمعان! آن دو خورجین را که نامه های ایشان در آن است بیرون بیاور. عقبه نامه ها را آورد و جلوی امام خالی کرد. حر گفت: ما از آن کسان نیستیم که این نامه ها را به تو نوشته اند. ما فقط دستور داریم که از وقتی تو را دیدیم، از تو جدا نشویم تا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببریم. امام حسین فرمود: این آرزویی بیش نیست و محال است من با تو نزد عبیدالله بروم. امام حسین علیه السلام پس از آن که نماز عصر را در ذوحسَمَ به جا آورد و با لشگریان حرّ احتجاج نمود، به اصحاب خود دستور داد: به سوی مدینه باز گردید. اما لشگر حر از بازگشت آنان جلوگیری کرد. حسین علیه السلام به حر فرمود: مادرت به عزایت بنشیند! از ما چه می خواهی؟ حرّ گفت: غیر از شما، هر کس از تبار عرب بود و چنین می گفت، من نیز می گفتم مادرش به عزایش بنشیند، ولی به خدا نمی توانم نام مادر تو را جز به نیکی ببرم. امام حسین فرمود: از من چه می خواهی؟ گفت: می خواهم شما را نزد امیر عبیدالله بن زیاد ببرم. فرمود: به خدا من همراه تو نخواهم آمد. حرّ گفت: من نیز به خدا سوگند، دست از تو بر نخواهم داشت. این سخنان سه بار میان امام و حرّ رد و بدل شد و سرانجام حر گفت: من دستور جنگ با شما را ندارم. اما دستور دارم از شما جدا نشوم تا با من به کوفه بیایید. اکنون که از آمدن به کوفه خودداری می کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه؛ و نه حرف من باشد، نه حرف شما؛ تا در این باره نامه ای به عبیدالله بنویسم. شاید خدا راهی پیش آرد که سلامت دین من در آن باشد و درباره ی شما مرتکب گناهی نشوم. اینجا بود که امام علیه السلام از راه قادسیه (که به کوفه می رفت) به سمت چپ حرکت کرد و حر و همراهانش نیز به دنبال او به راه افتادند. امام حسین علیه السلام پس از رویارویی با حرّ و لشگریانش و اصرار حر بر رفتن امام به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و اصرار سرسختانه امام بر بازگشت به مدینه، تصمیم گرفت راه سومی را پیش گیرد. بنابراین حرکت کرد و حر و لشگریانش نیز در پی او به راه افتاد. حرّ پیوسته به امام علیه السلام می گفت: ای حسین! به خدا سوگند اگر جنگ کنی، کشته خواهی شد! امام حسین می فرمود: مرا از مرگ می ترسانی؟ آیا گمان می کنید اگر مرا بکشید، کارهای شما رو به راه و خاطرتان آسوده خواهد شد؟ اشتباه می کنید! من در پاسخ شما همان چیزی را می گویم که برادر اوس به پسر عمویش گفت. آن هنگام که اوس می خواست به یاری رسول خدا برود و پسر عمویش او را می ترساند و می گفت: کجا می روی؟ کشته خواهی شد. اوس در پاسخش سه بیت شعر خواند: من می روم و مرگ برای جوان ننگ نیست، آن هنگام که نیتش حق باشد و در حال ایمان به اسلام بجنگد. و در راه مردان صالح و شایسته جانبازی کند و از نابودشدگان در دین جدا گشته، به گنهکاری پشت کند. پس در این صورت اگر زنده ماندم، پشیمان نیستم و اگر مردم، بابت تو که زنده خواهی ماند و بینی ات به خاک مالیده خواهد شد، سرزنشی بر من نیست. حر بن یزید با شنیدن این حرف ها دانست که امام حسین تن به کشته شدن داده ولی تن به خواری و تسلیم شدن به ابن زیاد نداده است. از این رو خودش را کنار می کشید و با همراهان خود می رفت تا اینکه حسین علیه السلام به منزل عذیب الهجانات رسید. حر بن یزید ریاحی هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با حسین علیه السلام مصمم است، به عمر بن سعد گفت: آیا با حسین جنگ خواهی کرد؟ عمر پاسخ داد: آری، به خدا سوگند جنگی کنم که آسان ترین اتفاقش افتادن سرها و بریده شدن دست ها باشد. حر گفت: آیا پیشنهادش راضی تان نکرد؟ ابن سعد گفت: اگر به دست من بود می پذیرفتم، ولی امیر تو، عبیدالله، نپذیرفت. حرّ که دید ابن سعد در جنگ با امام علیه السلام مصمم است، عقب رفت و در کنار لشگر ایستاد. مردی از قبیله ی او به نام قره بن قیس به او گفت: امروز اسب خود را آب داده ای؟ حر گفت:نه. گفت: نمی خواهی بدهی؟ من نیز اسبم را آب نداده ام و اکنون می روم آبش دهم. حرّ از آن جا که ایستاده بود کناره گرفت و اندک اندک به سوی سپاه حسین علیه السلام رفت. مهاجر بن ادس (که در لشگر عمر سعد بود) به او گفت: ای حرّ می خواهی چه کنی؟ می خواهی حمله کنی؟ حرّ پاسخی نداد و لرزه اندامش را فرا گرفت. مهاجر گفت: به خدا کار تو مرا به شک انداخته است. من در هیچ جنگی تو را به این حال ندیده بودم. هرگز ندیده بودم این گونه از ترس جنگ بلرزی. اگر به من می گفتند دلیرترین مردم کوفه کیست، تو را نام می بردم. پس این چه حالی است که در تو می بینم؟! حر گفت: به خدا سوگند خود را در میان بهشت و جهنم می بینم و جهنم را بر نمی گزینم گرچه پاره پاره شوم و مرا بسوزانند. این را گفت و اسب خود را هی کرد و به حسین علیه السلام پیوست. حّر هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با امام حسین علیه السلام مصمّم است، به سپاه حسینی پیوست و به امام گفت: فدایت شوم ای پسر رسول خدا! من همان کسی هستم که تو را از بازگشت به وطنت بازداشتم و همراهت آمدم تا تو را ناچار کردم در این سرزمین توقف کنی. گمان نمی کردم پیشنهاد تو را نپذیرند و به این سرنوشت دچارت کنند. به خدا اگر می دانستم کار به این جا می کشد، هرگز به چنین کاری دست نمی زدم. اکنون از کرده ام به سوی خدا توبه می کنم. آیا توبه من پذیرفته است؟ حسین علیه السلام فرمود: آری، خداوند توبه تو را می پذیرد. اکنون از اسب پایین بیا. حر گفت: من سواره باشم برایم بهتر است از این که پیاده شوم. می خواهم همچنان که بر اسب خود سوار هستم، ساعتی با دشمن برای یاری ات بجنگم تا کشته شوم. سخنان حرّ خطاب به سپاهیان یزید حرّ پس از آنکه به سپاه امام حسین علیه السلام پیوست و توبه کرد، در برابر لشگر عمر بن سعد ایستاد و گفت: ای مردم کوفه، مادرتان در سوگتان بگرید! این بنده ی صالح خدا را فرا خواندید و هنگامی که به سوی شما آمد، دست از یاری او برداشتید؟ شما که می گفتید در یاری او با دشمنانش خواهیم جنگید، اکنون رو در روی او ایستاده اید و می خواهید او را بکشید؟ راه نفس کشیدن را بر او بسته اید، از هر سو محاصره اش کرده اید و از رفتنش به سوی سرزمین ها و شهرهای الهی جلوگیری می کنید. حسین همچون اسیری است که در دستان شما گرفتار شده؛ نه می تواند سودی به خود برساند و نه زیانی را از خود دور کند. آب فرات را که یهود و نصاری و مجوس از آن می آشامند و سگان و خوک های سیاه در آن می غلتند، بر روی حسین و زنان و کودکان و خاندانش بسته اید، تا جایی که آنان از فرط تشنگی به حال بیهوشی افتاده اند. چه بد رعایت محمد صلی الله علیه و آله را درباره فرزندانش کردید! خدا در روز تشنگی محشر، شما را سیراب نکند! . ظاهرا حر با اذن امام حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابه ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود: اضرب فی اعناقکم بالسیف انی انا الحر و ماوی الضیف اضربکم و لا اری من حیف عن خیر من حل بارض الخیف که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از حسین و حق دانستن این راه بود. حسین بن علی بر بالین حر رفت و به او گفت: توهمانگونه که مادرت نامت را حر گذاشته است، حر و آزاده ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت! انت الحر کما سمیتک امک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة و دست بر چهره اش کشید.حسین با دستمالی سر حر را بست. پس از عاشورا بنی تمیم او را بیرون کربلا دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، جایی که در قدیم به آن نواویس می گفته اند. درباره فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها) در منابع تاریخی آمده است که عون و محمد فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند. ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد: به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند. جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند. بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند: اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است. نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید. منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زمانی که هر یک از بنی هاشم(ع) به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (ع) برای تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد. شهدای کربلا، در پایین پای حضرت حسین (علیه السلام) مدفونند و به احتمال قوی این دو دلداده نیز در همانجا پروانه شمع محفل حائر حسینی هستند. البته در 12 کیلومتری کربلا بارگاهی کوچک منصوب به عون ابن عبدالله وجود دارد که ملجأ زائرین است. برخی را عقیده بر این است که این مرقد یکی از نوادگان امام مجتبی (علیه السلام) به نام عون می باشد. گردآوری وتنظیم:مجید کریمی ...
حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد و ارائه چند پیشنهاد(1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد نویسنده این سطور متنی را که در حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و عده ای از پیشکسوتان فرهنگی و مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش بعداز ظهر روز شنبه 28/6/94 قرائت نمود عیناً در این ستون درج می نماید. بسم الله الرحمن الرحیم سلام و ادای احترام به خانم ها و آقایان حاضر در جلسه و با عرض خیرمقدم خدمت مقام عالی وزارت و همراهان عزیز و ارجمندشان و دیگر میهمانان عزیز. وظیفه می دانم به مناسبت 31 شهریور ماه آغاز دوران 8 ساله دفاع مقدس، گرامی بدارم یاد و خاطره شهیدان والامقام، آزادگان و ایثارگران به ویژه معلمان و دانش آموزان شهید و خانواده های معظم آنان اسوه های صبر و مقاومت که آسایش و امنیت این سرزمین اسلامی را مدیون فداکاری های آنان هستیم. حقیر در نظر دارد در این جلسه از خصوصیت کمتر گفته شده شهید بزرگوار محمدعلی رجایی یعنی از آزاداندیشی آن بزرگ مرد یاد کند. در سال 1358روزی با حضور مدیران و معاونان وزارتخانه جلسه ای برگزار شده بود تا پیرامون مطالب کتاب های درسی بحث و تبادل نظر شود. شهیدرجایی اظهار داشت اگر می خواهید این امر تحقق یابد بروید با متخصصان هر رشته مذاکره و از آنها دعوت کنید همکاری نمایند، وجهی هم برای اینکار اختصاص دهید. ایشان نام چند نفر از جمله مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب را ذکر کردند. اما بعدها دیده شد در کتابهای درسی مقالات، عکس ها و نام بزرگانی که نه تنها از یاوران انقلاب بلکه از کسانی بودند که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش اساسی داشتند حذف کردند تا جایی که نوبت به حذف شعر مفسر بزرگ جهان تشیع علامه بزرگوار سیدمحمدحسین طباطبایی مولف تفسیر ارزشمند المیزان رسید. شعری با عنوان کیش مهر و با مطلع: همی گویم و گفته ام بارها – بود کیش من مهر دلدارها... اما آنچه حذف گردیده است: گره را ز راز جهان باز کن / که آسان کند باده، دشوارها جزافسون وافسانه نبود جهان / که بستند چشم خشایارها مرحوم علامه طباطبایی ترک زبان و استاد مسلم ادبیات عرب بودند به غیر از کلمه حلاج که آن هم اسم خاص بوده لغت عربی در آن شعر استفاده نشده اما به دست مولفان به تیغ سانسور گرفتار شده است. چه زیباست که تصمیم گیرندگان و نویسندگان کتب درسی در رشته های اجتماعی و ادبی و غیره به این نکته تاریخی توجه می نمودند که ابوالاسود دوئلی از حضرت علی بن ابیطالب(ع) پرسید: ای امام! بزرگترین شاعر عرب کیست؟حضرت فرمودند شاعران در یک وادی روشنی نتاخته اند تا پایان کار معلوم شود و اگر ناچار باید داوری کرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترین شاعر عرب است.(حکمت 455 نهج البلاغه). مظهر عدل و عدالت به امرؤالقیس اشاره می فرماید که بیشتر اشعار او در وصف شراب، معشوق، مجالس لهو و لعب، زیبائی های اندام اسب و امثال آن بوده و در دوران جاهلیت به وی لقب ضلیل داده بودند. جناب آقای دکتر فانی از جنابعالی درخواست می گردد ترتیبی داده شود تا برق و آب و گاز هیچ یک از مدارس در سراسر ایران قطع نگردد و در این راه استانداران محترم به کمک طلبیده شوند. دیدیم با نبودن وسایل استاندارد گرمایش و سرمایش در آموزشگاه ها ضررهای مادی و خسارات جانی جبران ناپذیری تاکنون به بار آمده است. از جمله اثراتی که بر این امور و نظایر آن مترتب می باشد سوژه ای است که به دست مخالفان نظام و حتی عده ای از موافقان حکومت داده می شود تا با تمسک به ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است بعضی از سیاست های نظام مانند کمک به دیگر کشورهای مسلمان منطقه یا آمریکای لاتین یا بعضی از کشورهای آفریقایی را مورد ایراد و انتقاد قرار دهند. پیشنهاد می نماید در تحقق خواسته های فرهنگیان شاغل تلاش های همه جانبه صورت پذیرد و دولتمردان و مسئولان ذی ربط کوشش کنند ظلم مضاعفی را که سال هاست بازنشستگان فرهنگی بویژه بازنشستگان قبل از سال 1379در زمینه تبعیضات موجود در دریافت حقوق ماهیانه، تحمل می نمایند بر طرف گردد یا حداقل کاهش یابد. از دیدارتان با خانواده های معلمان زندانی سپاسگزاری می گردد همانگونه که در مصاحبه با خبرگزاری مهر اظهار داشته اید در حدود اختیارات قانونی برای پیگیری مشکلات معلمان از جمله معلمان زندانی تلاش خواهید نمود که این عنایت و توجه با عملکرد پیشینیان شما که حاضر نبودند اعضای کانون صنفی معلمان را به اصطلاح به حضور بپذیرند قابل مقایسه نیست. یکی از وعده های جناب دکتر حسن روحانی قبل از خرداد 92 همانا تلاش برای رفع حصر معترضان به انتخابات 88 بود بدان امید که در این زمینه اقدامات لازم معمول گردد و به نتیجه مطلوب هم برسد. تشکر از دولت تدبیر و امید که اعلام کرد بگذارید معلمان و کارگران خواسته های خودشان را بیان کنند و در یزد نیز از جناب آقای استاندار محترم و جناب آقای دکتر طالبی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جناب آقای احمد شیرزاد مدیر کل آموزش و پرورش بار دیگر تشکر می کنم که طی جلسات متعدد خواسته های به حق فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته را شنیدند و از امنیتی کردن فضا جلوگیری نمودند و سپاس از معلمان آگاه و نکته سنج یزدی که با صراحت در تجمع های گوناگون اظهار داشتند: برای احقاق حق معلمان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان کوشش می کنند اما در روزهای رسمی مدرسه و کلاس را ترک نمی کنند. باشد که در پی سفر وزیر محترم آموزش و پرورش به یزد تصمیماتی به نفع فرهنگیان محترم اعم از شاغل و بازنشسته و دانش پژوهان یزدی اتخاذ گردد. ضمناً از طرف 4600 نفر سهامدار شرکت های فرهنگیان یزد از جنابعالی دعوت می نمایم در سفر بعدی از مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) و یکی از پروژه های در دست اقدام شرکت بازدید فرمائید تا به خواست ایزد یکتا جنابعالی هشتمین وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران باشید که از تعاونی فرهنگیان یزد دیدن می نمائید. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار بر محمد و آل محمد صلوات در آن نشست عده ای از پیشکسوتان و فرهنگیان درخواست ها، پیشنهادها و نقطه نظرات خود را بیان نمودند جناب آقای غلامعلی سفید استاندار اسبق اظهار داشت: با تشکر از وزیر محترم به خاطر کارهایشان، از نظر سفر به استان ها و جلسه با معلمان و حضور در جمع فرهنگیان و به ویژه ملاقات با خانواده زندانیان و تلاش در جهت آزادی آنان که کار ارزشمندی است، متاسفانه دعا برای زندانیان و حمایت برای آزادی اسیران در قاموس بعضی منکر تلقی می شود. درباره آموزش و پرورش می توان مسائل مختلفی را مطرح نمود ولی تحت دو عنوان مطالب کلی را عرض می کنم. 1- عدالت آموزشی 2- نوسازی اموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی باید مهمترین مسئله را وضعیت معیشتی معلمان عنوان کرد پس از آن نگاه یکسان به همه معلمین و دانش آموزان و تامین و توزیع امکانات مناسب برای همه آموزشگاه ها. در رابطه با مدارس خاص تنوع آنها کاهش یابد و با اجرای قانون و پرداخت بخشی از هزینه ها توسط دولت امکان حضور بیشتر دانش آموزان در مدارس غیردولتی فراهم گردد. قانون اینگونه مدارس که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اجرایی گردد و معلمین مدارس غیردولتی در خدمات رفاهی و ادامه تحصیل و آموزش های ضمن خدمت مورد حمایت قرار گیرند. به مدارس مناطق و استان ها در زمینه های مختلف به ویژه محتوای دروس، شروع و خاتمه کار مدارس، زمان های تعطیلی و ساعات آموزشی و... اختیارات بیشتر داده شود. به تشکل های موجود فرهنگیان و ایجاد تشکل فراگیر با انتخابات آزاد برای مشارکت در امور مختلف از جمله مسائل معیشتی، مدیریتی عنایت ویژه ای مبذول گردد. در پایان باید تاکید کرد علیرغم همه مشکلات مانده از سال های پیش از قبیل استخدام های فراوان، وجود نیروی انسانی مازاد، بدهی ها و... اما نقشه راه تا حدی مشخص شده و تدوین سند تحول، زمینه بعضی اقدامات اساسی را فراهم نموده است که باید از این فرصت ها استفاده نمود. جلسه بعد از سخنان مقام عالی وزارت و پاسخگویی به بعضی از مطالب و پرسش های مطرح شده با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد پایان یافت. مدیر مسئول ...
سفرنامه اربعین حسینی از زبان یک خبرنگار
دوقلو که دارند شیر می خورند عکس گرفته. جالب بود که برخی از عرب ها که می دیدند ایرانی ها دارند این بچه ها را می کشیدند آنها هم می آمدند و مقداری طناب را گرفته و کمک می کردند شاید فکر می کردند که این ها نذری چیزی دارند. آخه از این جور نذرها و مشابه در این مسیر زیاده. همراهی با یک نابینا. بردن یک انسان فلج یا ... با ویلچیر. این جا تفاوت زبان ها مانع ارتباط نیست. همه همدیگر را به خوبی می فهمند ...
خودکار بیک چگونه و توسط چه کسی به ایران امد!!حکایت خواندنی و پرماجرای بیک!!
را از دلنوشته هایش منتشر کرد تا روزهای سخت زندگی را روایت کرده باشد. زندگینامه علی اکبر هم بعد از آن به چاپ رسید. پیرمرد اکنون به دور از هیاهوی شهر شعر می نویسد شاید با همان خودکار بیک. نشستن پای صحبت های یکی از نامداران عرصه صنعت و اقتصاد شنیدنی است مخصوصا اگر این مرد شاعر و نویسنده هم باشد. پیشترها علی اکبر رفوگران یکی از فعالان حوزه صنعت کتابی منتشر کرده بود به نام یادی از بودها که داستان ...
جرم شریعتی هنوز ثابت نشده است!
هسته مرکزی). این مشارکت د اد ن مخاطب د ر پروسه خواند ن، خود به تنهایی عملی است روشنفکرانه و مهم تر از همه مد رن. شما اینجا به یک متد اشاره می کنید . به شیوه ای که یک جور متعالی بود ن است، یعنی چیزی را از نو، از ابتد ا د رک کرد ن آن چنان که گویی برای اولین بار اد راک شد ه است. این احساس که د ر لحظه د وباره با امری برای اولین بار مواجه شویم، یعنی د وباره تازه د ید ن امور... . آیا این یک ...
بیشتر علمای شیعه شاعر بودند/ سلام مقام معظم رهبری به شرکت کنندگان جشنواره شعر حوزه
بحرالعلوم شد. معروف است که بحرالعلوم به خدمت امام زمان(عج) می رسیده و یک بار در مسیر کاروان عزاداری به سرعت و بدون عمامه به وسط عزاداران رفت و وقتی علت را پرسیدند گفت امام زمان(عج) را در چنین وضعیتی در این جمع عزادار دیدم. وی ادامه داد: این علامه بحرالعلوم یک بار در پیاده روی از نجف به کربلا، شاعران عربی را همراه داشت در بین راه گفت من خسته شده ام و خوب است شب را بمانیم و شعری فارسی از طالب ...
علمای اسلام همواره از شعر و شاعری استقبال کرده اند
رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به این که علما و بزرگان از نعمت شعر بهره مند بوده اند، افزود: علامه بحرالعلوم در دسته عزاداری طویرج در نزدیکی کربلا شرکت می کرد، روزی در پیاده روی که از نجف به سمت کربلا داشت، شعری از طالب آملی زمزمه کرد که اعراب از مضمون همین شعر او قصیده های مفصلی سرودند. حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی با بیان این که گاهی یک بیت شعر کار صد مقاله را می کند، خاطرنشان کرد: پیش از ظهر خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و ایشان از برپایی جشنواره شعر حوزه خوشحال بودند و فرمودند سلامشان را به همه شما برسانم. 313/ ...
زنان برگزیده در اندیشه گوته
...> جایگاهی برجسته در سرای جاودان دوست می داریم در { آرامشِ آن سرا } آنان را همراه باشیم. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و معارف سلام خبر ، آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی صبح امروز دوشنبه 30 آذرماه، نام خود را به فهرست داوطلبان انتخابات خبرگان پنجم افزود و از حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرد. او، از شاگردان حضرات آیات اراکی، وحید خراسانی و میرزا جواد تبریزی در فقه و ...
معرفی تازه ترین آثار موسی بیدج در اتفاق ترانه
که شعرخوانی شاعران، اجرای زنده موسیقی توسط بهرام پاییز، سخنرانی دکتر سیدعبدالحمید ضیایی، شاعر و استاد فلسفه پیرامون زیباشناسی شعر از آن جمله است. در این مراسم همچنین شاهد رونمایی قطعه موسیقی وحدت از تولیدات جدید مرکز موسیقی خواهیم بود. هفتمین محفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، شنبه 5 دی ماه ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ برگزار می شود. ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است. پایان پیام/ 237 ...