سایر منابع:
سایر خبرها
مهندسی تاریخ به سمت عصر ظهور
سخن گفتند، ولی در چارچوب تمدن مدرن غرب حرکت کردند و از یک مدرنیزاسیون همه جانبه در حوزه سیاست و فرهنگ و اقتصاد دفاع می کردند که مآلاً منجر به تحول در فرهنگ و ساختارهای اقتصادی می شد. این دو جریان با یکدیگر درگیر بودند. از منظر تئوری فلسفه تاریخ در تحلیل حوادث، کار فقیهانی چون شیخ فضل الله نوری که از مشروطه مشروعه دفاع کردند، کاملاً بر حق بوده است. همین مسیر در جریان های بعدی از جمله در ...
بولتن هنر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ هنرهای تجسمی (6 اسفند)
گروه هنرهای تجسمی، شاید مهمترین خبری که امروز در دنیای هنر کشورمان در رسانه منتشر شد، خبری درخصوص آیدین آغداشلو و سفر طولانی مدت او به خارج کشور و اعلام بازنشستگی اش از دنیای هنر بود. به گزارش بولتن نیوز ، برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ اتو پینه در موزه هنرهای معاصر ایران، گزارشی از فعالیت موزه لندن و یک سال رکوردشکن دیگر، برگزاری آیین اختتامیه دومین سمپوزیوم نقاشی تهران، اظهارنظر ساعد نیک ذات درخصوص جشنواره تجسمی فجر، کشف جدید و حیرت برانگیز درخصوص مجسمه هزارساله ب ...
پیوند علم و تمدن از مسیر هموار مهندسی
زرین دیگری در تاریخ نفت ایران خواهد بود؛ امر مهمی که جایگاه صنعت نفت را به عنوان پیشران توسعۀ کشور، بیش از پیش نمایان می سازد.ورود به پنجمین روز از آخرین ماه سال، بهانه ای است برای گرامیداشت زادروز عالم برجسته، خواجه نصیرالدین توسی و نکوداشت تلاشگری همه مهندسان ارجمند، بویژه مهندسان حاضر در صنعت نفت که مصمم هستند رهایی از بندهای وابستگی و دستیابی به جایگاه بایسته و شایسته ایران اسلامی را با اندیشه ...
گفتگو با نرگس آبیار، کارگردان فیلم شیار 143
...> فیلم شما چه خصوصیتی دارد که می گویید همه آمدند پشتش و دوستش داشتند؟ - فکر می کنم چون یک برش واقعی از جنگ است و همان واقعیت هایی را نشان می دهد که همه ما از جنگ می دانیم، بدون اینکه بخواهد شعار بدهد یا حرفی را به مخاطب تحمیل کند. من همان چیزی را نشان دادم که وجود داشته، و شاید یک دلیل تاثیرگذاری اش همین باشد. منظور از همه چه کسانی هستند؟ چه کسانی فیلم را دوست داشتند که برای شما ...
نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فکری شیعیان
حاضر یا همان غیبت، به مثابۀ اصلی اعتقادی، خود سبب تحول و تغییر در حوزۀ علمی و فکری شیعه شده است. از این رو برای نشان دادن صحت این استدلال نکات زیر را باید پاسخ گفت:1. باورداشت غیبت چه تأثیری در حیات علمی و فرهنگی شیعیان داشته است؟2. آثار این باورداشت چه بوده است؟روشن است که نویسنده پیامدهای باورداشت غیبت را تنها در میان شیعیان اثنا عشری بررسیده است، نه دیگر فرقه های شیعی. ...
تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
الذین یَجْتَمِعون علی الأَمر، و کلُّ قوم اجتَمَعوا علی أ َمْر، فهم شِیعةٌ وکل قوم أمرهم واحد یتبع بعضهم رأی بعض فهم شیع. (ابن منظور، 1414: 8 / 188) در حوزه کلام شیعه، بر کسانی که به امامت و خلافت بلافصل علی(علیه السلام) معتقدند و اثبات امامت را از طریق نصّ جلی یا خفی می دانند، اطلاق می گردد. (شهرستانی، 1364: 1 / 169) فرقه های عمده شیعه عبارت است از: امامیه، کیسانیه، زیدیه و اسماعیلیه. ...
اعلام موجودیت " ستاد مبارزه با تحجر و اسلام آمریکایی"
که همه احتیاج به اتحاد دارند این ها دارند در لباس تشیع، تخریب می کنند. سوم مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان. از این لحاظ قید افراطی را ذکر می کنم که ما با اختلاف نظر علمی مشکلی نداریم. همان گونه که در حوزه های علمی و دانشگاه ها اختلاف نظرهای علمی وجود داشته و الآن هم هست، و باید در مکان های خاص به خودش مطرح و بحث بشود. مشکل ما این اختلافات نیست مشکل ما سر آن بحث افراطی اش است. یعنی شما با فلسفه و ...
3 نقش مهم خواجه نصیر در فلسفه اسلامی
.... شرح خواجه فقط شرح لفظی یا کوشش برای آسان سازی فهم عبارات نیست، کاری که مثلاً بسیاری از کتاب های کمک درسی حوزوی امروزی انجام می دهند. این کارها از سنخ خدمات علمی است، نه مشارکت در پیشبرد علم. کار خواجه از سنخ و جنس دیگر و بسی فراتر از این است. او تحلیل و تفسیر فلسفی می کند. یعنی عناصر و لوازم دعاوی فلسفی ابن سینا را کشف می کند و عقلانیت آن دعاوی را تبیین می کند و از این طریق فلسفه را ...
خواجه نصیرالدین طوسی؛ پلی میان دانش پیش و پس از دوران مغول
توان به شرح اشارات ابن سینا، التذکره فی علم الهیئت بنام تذکره نصیریه، تحریر المجسطی در هیئت و نجوم،اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف در عرفان، الادب ابوخیر للولد الضغیر با اشعار عربی و فارسی ازخود خواجه، جواهر الفرائض اصول علم فرائض و مواریث، اساس الاقتباس در فن منطق، بیست باب در اصطرلاب در علوم غریبه، زیج ایلخانی و مثلثات کروی اشاره کرد. در دوران صدارتش رصدخانه مراغه را ساخت و روز تولدش را شاید ...
اعوانی: برخی عقل رامانند آپاندیس می دانند
طوسی نامی شنیده باشد بلافاصله چند علم در ذهنش می آید که در درجه اول کلام است. به هر حال خواجه طوسی نظام دهنده کلام شیعه اثنی عشری با کتاب تجریدالاعتقاد و سایر رسالات است. باز در علوم انسانی و فلسفه عرفان، شرح بر اشارات در نمط نهم و در غیر علوم انسانی نیز نجوم و ریاضیات و ... ایشان بسیار زحمت کشیدند. حجت الاسلام محقق داماد یادآور شد: آنچه در اخلاق و فلسفه از خواجه صحبت نشده شامل آن می شود ...
نماد ما می توانیم روزت مبارک
...> اندیشمندان و بزرگان ازلحاظ تألیفات و آثار، خواجه نصیرالدین را با ابن سینا مقایسه می کنند و تفاوت آن دو را تنها در پزشک بهتری بودن ابن سینا و ریاضیدان برتری بودن طوسی ذکر می کنند. در اینجا به برخی از آثار او اشاره می کنیم: اخلاق ناصری، اساس الاقتباس، جوامع الحساب بالتخت و التراب، رساله الشافیه، شکل القطاع، زیج ایلخانی، تذکره فی علم الهیئه، تنسوق نامه و بسیاری تألیفات دیگر که در حوزه های ریاضیات ...
نجات فلسفه مشاء با کمک اندیشه های خواجه نصیرالدین طوسی
اینطور نبود که صرفاً پاسخ شبهه بدهد خیلی از پاسخ هایش خود مبدأ یک فهم جدید بود. تشکیک فلسفه وجود که این اندازه در ملاصدرا مهم است باید ببینیم که این مسئله ابتدا در اشارات ابن سینا و سپس شرح خواجه بر اشارات در پاسخ به شبهه ای از فخررازی مطرح شده، بنابراین تشکیک وجود را گرچه خواجه مستقل مطرح نکرد البته به اشکالات هم پاسخ داد. وی همچنین یادآور شد: علم همه موجودت به خدا باز در جواب شبهه ...
انقلاب شیخ طوسی در حوزه حجیت خبر واحد
.../12/5 - 11:17 441956 به گزارش خبرنگاری اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی دوشنبه، 4 اسفندماه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در بخشی از این همایش آیت الله مصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: هر کس از خواجه طوسی نامی شنیده باشد بلافاصله چند علم در ذهنش می آید که در درجه اول کلام است. وی افزود: خواجه طوسی نظام دهنده کلام ...
خواجه نصیر، امام را جامع حکمت و فکرت می داند
فرقه را رد و یکی را قبول می کند. او می گوید که علم کلام ما را به یقین نمی رساند. حال غزالی چگونه فلسفه را فرا می گیرد در حالی که هیچ استادی هم نداشته است. خودش می گوید فلسفه را با خواندن متون و بدون مراجعه به هیچ استادی یاد گرفته است. اما باید گفت چگونه می شود فلسفه را بدون استاد یاد گرفت؟ این در حالی است که خواجه با یادگیری از استاد بسیار پیشرفت می کند. اعوانی با اشاره به اینکه غزالی از ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های صبح سه شنبه
دست خدا را بسته دانسته و اعلام می کردند یدالله مغلوله در حالی است که دست خدا هیچ گاه بسته نبوده و نخواهد بود. این انقلاب با روح خدا به وجود آمد و به فرموده امام خامنه ای همواره دست غیب ] که همان دست خدا است[ حافظ این انقلاب بوده است. یدالله با جماعت است و این ملت در بیست و دوم بهمن ماه نشان داد که همچنان با وحدت و یکپارچگی بر اصول خود پافشاری و استقامت می کند، و همین موضوع نشان از آمادگی ایران برای ...
از ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار تا روز مهندسی
نصیرالدین طوسی" ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. وی در ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء را آموخت و در سال های بعد ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات را خواند به طوری که در علوم روز به تبحر و استادی تمام رسید. وی چند سال پس از واقعه حمله سپاهیان چنگیزخان مغول، به قلعه اسماعیلیه پناه برد و در آن جا نیز از تالیف و ...
خواجه نصیر علم و تمدن را دوباره به جامعه بشری و اسلامی برگرداند
به گزارش خبرنگار مهر، خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوفی واقع گرا و حقیقت گراست. وی حکمت و فلسفه را از آن جهت می خواهد که معتقد است کمال و سعادت نفس در اتصاف و تخلق به آن است. بنابراین تأملات فلسفی خواجه حاصل دغدغه هایی است که وی آنرا خارج از ذهن خود و در مواجهه با بحرانهای فکری و نظری و دوری جامعه از تفکر فلسفی و حاکمیت افکار اشعری دریافت نموده و تا بدانجا پیش می رود که حکمت را حاکم بر تمام وجود و ...
شیخ طوسی؛ احیاگر علوم و فلاسفه اسلامی
را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت را نزد خالویش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیرالدین طوسی را دسته ای از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر(یازدهم) نام نهاده اند. علامه حلی که یکی از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی می باشد درباره استادش چنین می نویسد؛ خواجه نصیرالدین طوسی افضل عصر ما بود و ...
راز جمع فاطمه ثانی و محبوبه المصطفی (ص) در واژه ای به نام زینب (س)!
فهماندند که خدا می خواهد سیاهرویی تو را به تاریخ ثابت کند و نیز در کوفه ابن زیاد را بسیار تحقیر کردند و فرمودند: خدا را سپاس که ما را به وجود پیامبر اسلام (ص) اکرام داشته ... بعد رسما او را فاسق و فاجر معرفی و چنان تحقیرش کردند که او باور نمی کرد که یک زن اینطور برابر دشمن قد علم کند. انتهای خبر/ ...
صداقت: در مقتل نویسی به منابع بعد از سال 700 مراجعه نمی کنم/ تحقیقات درباره زندگی، محل دفن و فرزندان ...
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سعیده محبی: سید علی اکبر صداقت با استناد به استخراجاتی که از منابع کهن تا سال 700 هجری انجام داده است، می گوید: در مورد فرزندان حضرت زینب (س) که در واقعه کربلا حاضر بودند، قول عون بن عبدالله بن جعفر قوی است؛ اما درباره این که محمد بن عبدالله بن جعفر آیا فرزند حضرت زینب (س) بوده است، بنا بر استخراجاتی که انجام داده ام، این گونه نیست. بر اساس آن چه در اقبال سید بن طا ...
5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دست یافته است. مناسبت ها: روز بزرگداشت دانشمند شهیر امامی "خواجه نصیرالدین طوسی" ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. وی در ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء را آموخت و در سال های بعد ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات را خواند به طوری که در علوم روز به تبحر و استادی تمام رسید. وی چند ...
خواجه نصیر بایک دهم درآمداوقاف چه کرد/ احیاگرحیات عقلی جهان اسلام
درجه دوم اهمیت قرار دارد. احیاگر حیات عقلی جهان اسلام محقق طوسی یکی از پیشروترین فلاسفه اسلامی است که تعلیمات مشائی ابن سینا را پس از آن که در طول دو سده در محاق کلام قرار گرفته بودند احیا کرد. او مظهر نخستین مرحله ترکیب تدریجی مکتبهای مشائی و اشراقی است. او با پاسخ به انتقادات غزالی، شهرستانی و فخررازی به فلسفه باعث شد حیات عقلی در جهان اسلام و خصوصاً ایران ادامه پیدا کند ...
معنای حق در نگاه اندیشمندان اسلامی
.... مقدّمه امروزه بحث از حق در حوزه های گوناگونی از جمله نسبت انسان با خود، خدا، طبیعت و جمادات، و نسبت با انسان های دیگر، اعم از روابط افراد با هم، افراد با حکومت و نیز حکومت ها با یکدیگر مطرح می شود. ملاحظه فوق، اهمیت بحث از حق را، که در دنیای جدید اگر مهم ترین جزء مقوّم اخلاق، حقوق و سیاست نباشد، به تحقیق یکی از مهم ترین مسائل عرصه های مذکور است،[1] روشن می سازد. ...
قرائت دانشمندان غرب از آموزه قانون طبیعی در عصر جدید
... 5. محقق داماد، سید مصطفی، گفت وگو با حجه الاسلام و المسلمین دکتر محقق داماد ، مندرج در: حق، حکم و تکلیف، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. 6. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج1، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چ2، 1366. 7. ----------------، دروس فلسفه اخلاق، تهران: مؤسسه اطلاعات، 1367. 8. مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، ج1، بیروت: دارالتّعارف، 1983م. ...
اگر خواجه نصیر نبود، کلام شیعه در شیخ صدوق متوقف می ماند
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، همایش خواجه نصیرالدین طوسی ظهر امروز (دوشنبه 4 اسفند ماه) با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران، شهین اعوانی عضو مؤسسه حکمت و فلسفه و جمع دیگری از اساتید و چهره های فلسفه کشور در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. ...
غزالی نخستین کسی است که فلاسفه را تکفیر کرد/ برخی عقل را مانند آپاندیس می پندارند
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، همایش خواجه نصیرالدین طوسی ظهر امروز (دوشنبه 4 اسفند ماه) با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی، غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران، شهین اعوانی عضو مؤسسه حکمت و فلسفه و جمع دیگری از اساتید و چهره های فلسفه کشور در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران آغاز شد. ...
آیت الله کریمی جهرمی: نمی شود نسل سرگردان را با مضامین سطح پایین، بالا برد / اثر زینبی امروزین باید ظالم ...
شهرستان جهرم است. وی تحصیلات مقدماتی خود را در شهرهای شیراز و جهرم آغاز کرد و سپس برای گذراندن مراحل عالی، به حوزه علمیه قم وارد شد و از محضر استادانی چون آیات عظام امام خمینی(ره)، گلپایگانی، اراکی، سلطانی، طباطبائی و سید محمد محقق داماد بهره برد. وی عمر خود را طی 5 دهه گذشته به تحقیق، تدریس و تبلیغ در حوزه های فقه و اصول، معارف قرآن و حدیث، مهدویت و اخلاق اسلامی سپری کرده است. تاکنون هشتاد اثر تحقیقی از این استاد حوزه منتشر شده است. عقیله بنی هاشم زینب سلام الله علیها را انتشارات بوستان کتاب در 152 صفحه به بهای 7500 تومان منتشر کرده است. ...
آزادی بیان، افراط گرایی و داعش از نظر پروفسور طارق رمضان
شفقنا- پرفسور طارق رمضان، استاد مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه آکسفورد و همچنین عضو هیات علمی دپارتمان دین شناسی آکسفورد است. او همچنین در دانشگاه مطالعات اسلامی در قطر و مالزی هم به صورت دوره ای درس می دهد و یک محقق برجسته در دانشگها دوشیشیا در کیوتو ژاپن محسوب می شود. وی مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و همچنین ادبیات فرانسوی دارد و دکترای خود را نیز در زبان عربی و مطالعات اسلامی در ...
نگاهی به نقش مقاصدالشریعه در فتاوای اهل سنت
هایی نوشته وآن را رواج دادند. آیت الله العظمی جوادی آملی می گفتند: مرحوم علامه طباطبایی المیزان را برای پاسخ به تفسیر المنار نوشته اند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین این بحث عنوان کرد: بحث مقاصد تا زمان شاطبی، خیلی در میان اهل سنت مطرح بود و از زمان "شاطبی" تا قرن 14 حتی در میان اهل سنت نیز خاموش و متوقف بوده و به فراموشی سپرده شده است. اوج گیری دوباره بحث مقاصد الشریعه در زمان ...
تعامل امام علی(ع) با خلفا در جهت وحدت اسلامی
. ابوسفیان که شم سیاسی نیرومندی داشت، زمانی که خبر بیعت مردم را با ابوبکر شنید، زمینه اختلاف مسلمانان را آماده تر دید. افزون بر خطر ارتداد، اختلاف مهاجران و انصار در پایتخت کشور اسلام، امری نمایان بود موضعگیری های انصار و مهاجران در جریان سقیفه که به طرح شعار منا امیر و منکم امیر شد، نشانی از زمینه اختلاف بین این دو گروه بود. به رغم این که پیامبر صلی الله علیه و آله پیوسته برای ایجاد ...