سایر خبرها
وظیفه حوزه پاسخ به شبهات از راه قرآن است
: بنابراین هر مشرک و کافری در ته دره هم که باید نومید نیست و دلش متوجه خدا خواهد شد؛ به امام علی(ع) فرمودند آیا عقل به این مباحث راهی دارد و ایشان فرمود اگر از اسارت نفس و هوا بیرون بیاید بله کمابیش ممکن است راه یابد چون در درون او و فطرتش وجود دارد و علامه از این قبیل شاگردان بود. وی در پایان افزود: علامه هم قرآن و هم فلسفه را در حوزه احیا کرد و هم راه های عملی را هم نشان داد. وظیفه ما به عنوان شاگرد علامه این است که به شبهات از منظر قرآن پاسخ دهیم. انتهای پیام ...
علامه طباطبایی و نیاز امروز ما !
...، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده بود. در فلسفه و حکمت از شاگردان برجسته آیت الله سید حسین بادکوبه ای در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان هم از محضر عارف بزرگ و عظیم الشأن مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی (قدس سره) طوری بهره مند شده بود که می فرمود: ما هر چه داریم از مرحوم قاضی داریم! شاکلة علامه طباطبایی در تفسیر قرآن ...
از شاهکارهای علمی ملاصدرا تا تعامل حکمت متعالیه با فلسفه کانت
کنار استدلال عقلی به کار می برد. وی اضافه کرد: برخی از همین رو گمان کرده اند که حکمت متعالیه فلسفه نیست بلکه متافیزیک است و حتی برخی نیز گفته اند که این مکتب، کلام است و ما در صدد پاسخ به این مسأله هستیم؛ ملاصدرا از ظرفیت همه گرایش هایی که در حوزه فلسفه و متافیزیک سخن گفته اند استفاده می کند از این جهت حکمت متعالیه چهارراهی است که برهان، عرفان کلام و وحی را در کنار هم آورده است. ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
به دنیا، ظواهر و مظاهر دنیوی و مادی آن نداشت . اندیشه و تفکر نوگرایانه از دیگر خصلت های علامه محسوب می شد و این اندیشمند بزرگ تلاش می کرد تا به دور از تعصب ها و برپایه عقل و عقلانیت درباره مسایل جهان بینی و فلسفی بیاندیشد، پس تمام مکتب ها و اندیشه ها را بررسی می کرد و تعصبی نسبت به هیچ کدام از فلسفه ها و مکتب ها نداشت و همواره در تلاش بود تا از میان اندیشه های مختلف، آن را که صحیح تر است ...
علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی و دینی را با هم هماهنگ کند
پایان نمی یابد و همیشه رو به جلو است. محمدرضا اسدزاده سخنران سوم در این نشست سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. او گفت: من تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از جعفری و بعد از جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این ...
کتاب تمهید القواعد به چاپ هشتم رسید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما چاپ هشتم کتاب تمهید القواعد اثر صائن الدین ابن ترکه اصفهانی و با حواشی آقامحمدرضا قمشه ای و آقامیرزا محمود قمی و با مقدمه و تصحیح و تعلیق علامه سید جلال الدین آشتیانی hc مؤسسه بوستان کتاب در 480 صفحه منتشر شد. وجود شناسی یکی از مباحث اساسی در فلسفه و نیز عرفان نظری است و فیلسوفان و عارفان هر یک بحث های مفصلی در این باره کرده اند. صائن الدین علی بن محمد ...
آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان قم برگزار شد
...، سخنران ویژه این مراسم پیرامون جایگاه علمی علامه طباطبایی گفت: مدتی پیش در محضر آیت الله جوادی آملی بودم و ایشان گفتند که در داخل و خارج کشور، در بین عوام و خواص و دانشگاهیان و حوزویان، علامه طباطبایی جایگاه ویژه ای دارند و این در حالی است که بسیاری از هم نسلان ایشان با وجود اینکه حتی از نظر عملی، برتر بوده اند، چنین جایگاهی را پیدا نکردند. استاد فلسفه و عرفان افزود: این جایگاه ...
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. بهاءالدین نه تنها عالم دینی و مردی متکلم بود بلکه ریاضیدان، مهندس، معمار و کیمیادان بود از علوم غریبه نیز آگاهی داشت. تحصیل علوم ریاضی را از نو زنده ...
برخی با حیله ،فتنه و شبهه افکنی مانع انتخاب صحیح دیگران می شوند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: موضوع رابطه بین اخلاق و سیاست از مباحث بسیار با اهمیت در اندیشه سیاسی و دینی است. علت انتخاب این موضوع نیز جهات ابهامی است که درباره این مسئله در بسیاری از گفت وگوها، بحث ها و نوشته ها وجود دارد و نه تنها در بین صاحب نظران غربی حتی در بین متفکران داخلی نیز نوع این ارتباط به درستی روشن نیست. گاهی در گفت وگوها از ضرورت کاری صحبت می شود، اما کسانی می گویند این یک ...
تاملاتی درباره کتاب جدید تفسیر برای دانشجویان
.... جمع بندی نکات فراوانند. اشتباهات دیگری در کتاب وجود دارد. مثلا تشبیه قرآن به خورشید و ماه از جهت جریان داشتن آنهاست و قاعده جری هم براساس این تشبیه نامگذاری شده است ولی در کتاب طور دیگری گفته شده که: بر پایه این سخن همه نیاز های آدمیان در معرض تابش خورشید است! (ص28). ولی سخن فقط در این جزئیات نیست. بلکه از نظر کلی ما تا یک کتاب موثر در نسل دانشجو که پاسخگوی نیازهای و شبهات باشد فاصله داریم. کتابی که حداقل بخشی از جوانان جست وجوگر دوست داشته باشند بعد از قبولی در درس، آن را در کتابخانه خود به یادگار و برای رجوع دوباره نگه دارند. ...
منصوری: برهان و عرفان محتاج قرآنند/ عباسی اقدم: علامه طباطبایی اقیانوسی عمیق و آرام بود
خاص علامه طباطبایی و التزام عقل به خدا گفت: کاری که علامه کرد مشرب سلوکی برای فهم معارف ایجاد کرد. عقل یک التزام الهی به خدا دارد، پس ما عقل آزاد نداریم. برخی می گویند فلسفه یعنی آزاداندیشی ولی عقل خودش به یک امر واقع مقید است و آن امر واقع عبودیت است. او ادامه داد :در مشاء ما اصالت را به وجود می دهیم یعنی ابن سینا اصالت را به وجود می دهد و شیخ اشراق نیز همینگونه است. اصالت وجود در ...
هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است
...، شهود و نقل است. وی فلاسفه پیرو حکمت متعالیه را فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن توصیف و علامه طباطبایی و علامه علامه یزدی و علامه جوادی آملی را به عنوان نمونه هایی از پیروان ملاصدرا برشمرد. گفتنی است، سخنرانی حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در این نشست بین المللی در گفت و گوی علمی با پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشکده اصول دین دانشگاه اسلامی جاکارتا ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
...، به نحوی که آن را دانشی روزآمد و پویا می دانست و معتقد بود فلسفه اسلامی به خصوص حکمت متعالیه با ظرفیت هایی که دارد، پاسخگوی نیاز فکری جامعه است. رویکرد فلسفی علامه طباطبایی متأثر از معرفت شناسی قرآنی است و بر همین اساس در اندیشه و منش ایشان، دین و فلسفه نه تنها در تناقض با هم نیستند، بلکه مبتنی بر نوعی هماهنگی روشمند هستند. در واقع، نگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی به دین، متأثر از فهم ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
صورت بود؟ علامه چگونه از فلسفه برای تفسیر قرآن و از آیات بینه برای تولید معارف فلسفی استفاده کرده است. نقش دوجانبه و دیالکتیکی بین آیات و بینات قرآن و فلسفه وجود دارد. بنابراین گزارش در ادامه نشست ؛ حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور ...
نگاهی به اندیشه قرآن بنیان علامه محمدتقی جعفری
ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در 27 مجلد اشاره کرد. این دو اثر به نوبه خود، حاوی عمده ترین تفکراتی است که او به مدت 4 دهه متناوب، به آنها پرداخت و کوشید یافته های خویش را در قلمروهایی چون انسان شناسی، جهان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، حکمت، فلسفه و عرفان، ارائه کند. اندیشه قرآنی علامه جعفری علامه جعفری گرچه فرصت نیافت تفسیر کاملی از قرآن به رشته تحریر درآورد ولی ...
مروری بر شرح زندگی و تلاش های علمی علامه محمدتقی جعفری | نزدیک ترین دانشمند عصر جدید ایران
، به توصیه استادان بزرگوارش دوباره به ایران برگشت و پس از بررسی نیازهای موجود علمی و فکری و فرهنگی جامعه، به جای تدریس فقه و اصول و... به کار پاسخگویی به شبهات جوانان و تحقیق و تألیف پرداخت. تفسیر نهج البلاغه استاد جعفری ترجمه و تفسیر نهج البلاغه را در کنار همه پژوهش های ادبی و هستی شناسی و حقوق بشر و فلسفه و عرفان، تا پایان عمرش انجام داد و 27 جلد ترجمه و تفسیر از او منتشر شد ...
عالمانی چون علامه طباطبایی، نیاز امروز ما !
شیعه نیوز : سیدمحمدحسین طباطبایی مشهور به علامه طباطبایی مفسر، فیلسوف، فقیه، عارف و اسلام شناس است. او از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن 14 شمسی بود که نویسنده تفسیر المیزان و کتاب های فلسفی بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم است. روز 24 آبان ماه 1401 چهل و یکمین سالروز درگذشت این علامه بزرگ است. استاد مرتضی نجفی قدسی مؤسس "دارالقرآن علامه ...
نگاهی به زندگی و زمانه علامه جعفری در سالروز رحلتش/ پیشگام گفت وگوی تمدنی
دریاهای معرفت در قالب یادداشت ها و مقالات با احتمال عدم توفیق در معرفی چهره نورانی آنان همراه است. آیت الله خامنه ای درباره مراتب بالای علمی و تبلیغی علامه جعفری می گویند: یکی از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری جامعیت بود، یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود و در فقه، فلسفه، تبلیغ و هنر برجسته و بسیار پر کار بود و هیچ بخشی از گستره عظیم علمی و فکری، ایشان را از بخش دیگر غافل نکرد ...
برگ برنده متدینین در برابر سکولارها چیست؟
به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی اخوان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز چهار شنبه 25 آبان ماه در مدرسه پائیزه زمینه های فلسفی فلسفه دین که توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود با موضوع فلسفه اخلاق و فلسفه دین سخنرانی کرد. در ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید: به طور کلی می توان گفت فلسفه به معنای بحث از مفاهیم و اصول بنیادی زندگی همانند دین، حقوق، هنر و ...
نقد کتاب علم النفس فلسفی در دانشگاه اصفهان
...، زیرا هم در حکمت نظری و هم در حکمت عملی، در قله پاکی و زهد بود. علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی عالم به زمان، با نوشتن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، به نقد مکتب مارکسسیم و عقاید پیروان این مکتب پرداخت. وی افزود: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی، پرورش شاگردان شاخص بود؛ از شهید مطهری گرفته تا آیت الله جوادی آملی و بزرگان دیگری که می شناسیم. انصافاً هر کدام از این بزرگان در حوزه علمیه ...
آقای کدیور دروغ می گوید/گاز اشک آوری که سمت علامه طباطبایی شلیک شد
(پسرعموی پدر علامه) و از مبارزان دیرین نهضت اسلامی به گفت وگو نشستیم. آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی برادرزاده آیت الله سید علی قاضی طباطبایی اسوه عرفان است، هر چند خود آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی اگر از عمو سبقت نگرفته باشد کمتر از او هم نبوده، اما ایشان تمایلی به مراوده و آشنایی و رفت و آمد با همه کس نداشت، به قولی در بین مردم بود، اما با مردم نبود. از او به نام شیدای گمنامی نام ...
اسلام شهود و روایات را به منابع تولید علم افزوده است
بومی اجتناب ناپذیر است وی تأکید کرد: علوم انسانی غربی نسبت به فهم همه ابعاد وجود آدمی ناتوان است و به آن توجهی نمی کند و نمی تواند هم توجه داشته باشد، چون صرفا محصول عقل و تجربه بشری است. بنابراین باید علوم انسانی بومی و متناسب با جامعه خودمان داشته باشیم. اگر بخواهیم کاری قرآنی کنیم، باید تکلیف چند مبنا را روشن کنیم؛ اول مبانی قرآن شناختی علوم انسانی یعنی پاسخ به امکان، جواز، مطلوبیت و ...
مورخی که به خاطر مصدق از مدرسه اخراج شد
ایوان شمس گفته بود. تکمیل همایون زندگی خود پس از اخراج از دبیرستان را چنین روایت کرد: از مدرسه علامه که اخراج شدم رفتم پیش آقای مهیاری مدیر مدرسه مهیار که ملی بود و محققا لمئاتی از عرفان در وجودش بود. فقط از من پرسید: نماز می خوانی؟ گفتم بله. مستخدم مدرسه را صدا زد و گفت: غلامحسین بیا این را ببر سر کلاس. هیچ کار دیگری هم نکرد. از اتفاق چند ماه بعد من مهمان زندان شدم. یک پسربچه شانزده ...
سرمنشأ ایثار مردم اصفهان کجاست؟/ نگاهی به تاریخ اصفهان؛ از قرن 10 هجری تا 25 آبان 1361
اصفهان در طول چند قرن، از درخشان ترین چهره های علمی جهان اسلام و اثرگذارترین عالمان جهان تشیع بوده و تحولاتی تاریخی در حیات شیعه پدید آورده اند؛ جامعیت علمی که در حوزه علمیه اصفهان شکل گرفت سبب شد در کنار فقه و اصول و کلام، به تعلیم حکمت و فلسفه و عرفان و آموزش علوم دیگری مثل طب و نجوم و ریاضی در بالاترین سطوح توجه کافی مبذول شود، در این دوره اصلی ترین موضوع تشیع یعنی امامت و حکومت مورد تحقیق و تبیین ...
دشمنان، ضرب شست های متعددی از ملت ایران خورده اند
و امام پرچمدار آن بود یک نگاه جامع به علوم و معارف اسلامی از جمله فلسفه عرفان فقه و کلام توجه داشت. امام جمعه قم ادامه داد: از سوی دیگر امام نگاه فرا مذهبی و امت اسلامی داشتند و به عقل و ایمان و هویت همه مسلمانان باور داشتند و در عین حال از تئوری برخوردار بودند که در تعامل و گفتگو با ادیان و مذاهب دیگر حاشیه نداشتند و بر عقلانیت اسلامی تأکید و بر جهاد و مقاومت بر ظلم و ستم در جهان اسلام ...
ساختن هویت های جدید
نکته اساسی دیگر در باب این روزنامه، دیدگاه انتقادی آن است که مساله شناخت برای زنان را با هدف تغییر مطرح می سازد. این روزنامه در حقیقت بیش از آنکه وظیفه اطلاع رسانی برعهده داشته باشد، منعکس کننده خواسته های اجتماعی زنان بوده است. روزنامه ای که می توان آن را مبلغ اندیشه های فمینیستی در میان زنان طبقات بالای جامعه ایران دانست. مطرح کردن خواسته های اجتماعی زنان نیز زمانی اهمیت می یابد که به این نتیجه رسیده باشیم که به دلیل بی سوادی زنان، بیشتر خوانندگان این روزنامه نیز مردان بودند و آگاهی دادن به مردان در باب حقوق اجتماعی زنان نیز از دیگر هدف های روزنامه زبان زنان بوده است. نگارش مطبوعاتی در ایران نخستین بار نام روزنامه به معنای کاغذی که اخبار و رخدادهای جامعه در آن درج می شود در کتاب میر عبداللطیف شوشتری نگارنده کتاب تحفة العالم در دوره قاجار آمده است. شوشتری کتاب خود را در سال 1180 شمسی یعنی حدود 37سال قبل از انتشار نخستین روزنامه در ایران به نگارش در آورده است. او نخستین بار در هند با روزنامه آشنا شده است، میرزا ابوطا ...