علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی و دینی را با هم هماهنگ کند
سایر منابع:
سایر خبرها
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
ضرورت تفکر بر می گردد. بشر بدون خودآگاهی نمی تواند زندگی کند و این صرفا تفکر جزئی نگر علمی نیست که می تواند مسائل ما را حل کند، بلکه بشر نیاز دارد که درباره جهان، انسان و جایگاه انسان در جهان بیاندیشید. همچنین در مورد معناداری و بی معنایی جهان فکر کند. این ها مسائلی نیست که دانشمندان علوم تجربی یا رشته های دیگر مانند حقو، مدیریت و آی تی به آن بپردازند. بنابراین تفکر کلی درباره جهان را اهل فلسفه به ...
علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر
بدون تفسیر به رأی و به شیوه قرآن به قرآن که نمایی از تکامل قرآن است، انجام داد. شریعتی تبار ابراز کرد: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می شود، به طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است. حسین لطیفی مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر مهمانان این ...
وظیفه حوزه پاسخ به شبهات از راه قرآن است
به گزارش ایکنا، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم در سیزدهمین گردهمایی استادان علوم عقلی با بیان اینکه علامه طباطبایی از نوادری بود که هم از منبع آسمانی و هم از منبع زمینی بهره های فراوان برد، گفت: زمینی خوب بار می دهد که از باران مناسبی برخوردار باشد و هم در درون خود چشمه جوشان داشته باشد و زمینی که فقط از باران بهره ببرد ولی در درونش چشمه نباشد پرفیض نخواهد بود. وی ...
عالمی که حاضر نشد در آمریکا فلسفه تدریس کند
عالمی که حاضر نشد در آمریکا فلسفه تدریس کند به گزارش قم نیوز به مناسبت سالگرد ارتحال مفسر کبیر قرآن حضرت علامه طباطبایی (رض) مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است: بسم الله الرحمن الرحیم العلماء فی الارض کالنجوم فی السماء پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مثل عالمان در زمین همانند ستارگان در آسمان است با توجه به ابعاد وجودی مفسر کبیر قرآن مرحوم علامه سید ...
تشکیل اجتماعات انسانی برای پرستش است نه تأمین نیازهای بشر
فقه وارد می شود که در اصول به حجیت و در فقه در حکم پدیدار می شود؛ اگر فلسفه فقه را علمی ناظر به فقه و درجه دو بدانیم اصلی ترین مفهومی که باید بحث شود مفهوم حکم است که اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه فراهم نمی شود و این توسعه در حکم ارتباط مستقیم با توسعه دامنه پرستش دارد. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: حد فقه کنونی پرستش را به معنای در امان از عقوبت قطعیه تفسیر ...
فلسفه به ما می آموزد چگونه ناملایمات اجتماعی را به تفکر تبدیل کنیم
ایران کشوری است که در آن چراغ فلسفه مستمراً روشن بوده و هنوز هم روشنی بخش فضای فکری، حکمی، عرفانی و علمی ماست. البته در دانشگاه های ما، عنایت برنامه نویسان رشته فلسفه بیشتر به فلسفه نظری شامل منطق، ریاضیات، طبیعیات و مابعدالطبیعه بوده است و بخش فلسفه عملی که شامل اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدن است، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. مشکلات فردی و اجتماعی ما وقتی با فلسفه عملی پیوند می خورد که ما در دانشگاه ...
رابطه دموکراسی و فلسفه از دیدگاه بیژن عبدالکریمی
علم سیاست چه معنایی دارد؟ نقد شما بیشتر ناظر بر علم سیاست در قرائت پوزیتویستی آن است. اما اگر فلسفه سیاسی پسامتافیزیکال مورد توجه قرار گیرد، شاید بتوان از این دفاع کرد که ارزش های سیاسی از استقلال نسبی برخوردارند. برای نمونه از منظری پراگماتیستی کسی چون ریچارد رورتی از تقدم دموکراسی بر فلسفه سخن می گوید. متفکرانی دیگر چون جان رالز نیز قائل به این استقلال و خودبنیادی، حقیقت امر سیاسی ...
دامنه فقه وابسته به تعریف مفهوم پرستش است
احکامی که اسلام بیان کرده فقط ناظر به رفتار فرد و تامنی از عقوبت نیست و ناظر به عرصه قلب و ذهن و حس افراد است گرچه در حوزه فهم، محور آن احکام توصیفی است زیرا در فهم جهان باید معارف توصیفی وحی را محور قرار دهیم و نمی توانیم حکمت مستقل از وحی درست کنیم. وی افزود: احکام رشد انسان هم باید به نحو هماهنگ تشکیل شود همان کاری که در عرفان در حوزه روح انجام می شود پس فقه باید در حوزه فردی هم ارتقاء ...
آیت الله جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی: جامعه عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه ...
سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی ابراز داشتند: علما و دانشمندان گاهی فقط از کتب و اساتید بهره می برند اما عده اندکی از علما نیز هستند که علاوه بر بهره گیری از کتب از یافته ها و سوالات درونی خود نیز استفاده می کنند. ایشان با اشاره به جایگاه علامه طباطبایی در حوزه ابراز داشتند: علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته می شود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان ...
از شاهکارهای علمی ملاصدرا تا تعامل حکمت متعالیه با فلسفه کانت
علمیه قم با اشاره به سخنان شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری ضعف فلسفه را علت پیشی گرفتن الحاد و علوم الحادی می داند؛ گرایش به الحاد به این علت است که فلسفه به معنای متافیزیک رشدی که باید نداشته است؛ در غرب گفته می شود که در جهان اسلام پس از ابن رشد فلسفه رشد نکرده است در حالی که می توان ادعا کرد در دوران مدرنیته فلسفه مرد و فلسفه را به معنای علم گرایی کشتند. با ترمیم علوم انسانی می توانیم ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
دانش فیزیک و فلسفه را حمل کند و در جست وجوی یافتن مرز نامرئی و ناشناخته ای که میان این دو علم کشیده شده است، روزها و شب های بی شماری را با تئوری های متقدمین و متأخرین هستی شناسی قدیم و جدید درباره ذره و ماده سیر و سفر کند و آنگاه کتابی را با نام بهت انگیز ارتباط انسان و جهان را به جهان عرضه کند، به راستی کاری شبیه معجزه است، معجزه ای باور نکردنی . علامه جعفری چه تاثیری در عرفان اسلامی ...
علامه جعفری تفکر فلسفی را با تفکر دینی هماهنگ کرد
موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. دکتر محمدرضا اسدزاده در این نشست گفت: سخنان خود را با طرح این سوال آغاز می کنم که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. بنده تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از آقای جعفری و بعد از آقای جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این پژوهشگر ...
علامه جعفری مطالعه طبیعت را عبادت دینی می دانست
ایشان صحبت و گفت و گو کنند. دکتر گلشنی اظهار داشت: علامه جعفری دغدغه داشت چرا افرادی که از ایران می روند، ایران را فراموش می کنند و نسبت به ایران بی تفاوت می شوند. چندین بار به چین رفتم و دیدم چقدر آنها وطن دوستی دارند. به نظر بنده هویت ملی و دینی باید از دوران دبستان در دل افراد کاشته شود. این پژوهشگر فلسفه علم با بیان اینکه تخصصی شدن ابواب فقه مورد تاکید علامه جعفری بود ...
یادی از علامه محمد تقی جعفری
...، گفت: این اندیشه متأسفانه در مجامع علمی چندان مطرح نمی شود و مجامع علمی کشور به ویژه تبریز آنچنان که باید نسبت به علامه جعفری و اندیشه های او پرداخت نکرده اند. او با کمک علم، دین و فلسفه توانست حیات معقول را تبیین کند. اگر کسی بخواهد این علامه ذوالفنون را بیشتر بشناسند بایستی به نظریه حیات معقول او مراجعه کند تا ببیند که نگاه این علامه به علم و دین و بیان به روش فلسفی نسبت به ارکان حیات معقول ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
صورت بود؟ علامه چگونه از فلسفه برای تفسیر قرآن و از آیات بینه برای تولید معارف فلسفی استفاده کرده است. نقش دوجانبه و دیالکتیکی بین آیات و بینات قرآن و فلسفه وجود دارد. بنابراین گزارش در ادامه نشست ؛ حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم علامه طباطبایی، گفت: حضور فلسفه فقط نباید در تفسیر مورد بحث باشد بلکه حضور ...
نگاهی به اندیشه قرآن بنیان علامه محمدتقی جعفری
انضمام انسان در افق قرآن) است. در کتاب حرکت و تحول از دیدگاه قرآن موضوع حرکت ابتدا از دیدگاه علم و فلسفه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نگاه جدیدی از طریق قرآن به آن صورت گرفته است. کتاب انسان در افق قرآن ، نیز رساله ای است در زمینه انسان شناسی با آمیزه ای از دین و اعتقاد که بیشتر به تصویرگری اخلاقی و روانشناختی انسان پرداخته است و موضوعاتی از جمله حقیقت انسان در قرآن، خود طبیعی و حیات ابدی، خود طبیعی ...
ماجرای مخالفت با تعلیقات علامه بر بحارالانوار/ چرا علامه طباطبایی مرجعیت را رها کرد؟
اسلام این قابلیت را در تفکرش ایجاد کرد که تفکر وی مختص زمان و مکان خاصی نباشد و در تمامی دوره ها قابل ارجاع باشد و همین امر سبب شد تا تفسیرش از سوی مجموعه های غیرشیعه هم مورد توجه قرار بگیرد. ایکنا آنچه در آثار علامه به چشم می خورد توجه ایشان به انسان و جایگاه و کرامت انسانی است. به همین دلیل مرام اخلاقی ایشان همچنان پربار است. نظر شما درباره نوع نگاه علامه به انسان چیست؟ گفته ...
علامه طباطبایی عالم را تابلوی نقاشی خدا می دانست
در فلسفه، همان اصالت معشوق در عرفان است و این دو از یکدیگر جدا نیستند و این همانی است که علامه طباطبایی متأثر از آثار بزرگانی همچون حافظ، عطار و... بر آن صحه می گذاشت. او به رغم مقامی که در بحث فقه و فلسفه داشت، باز هم به فهمیدن و اندیشیدن بها می داد و به هر سخنی از سوی هر کسی توجه می کرد، چون هر انسانی را که خداوند آفریده از حکمت خود در وجود او نهاده است. منصوری لاریجانی با بیان این ...
نقد کتاب علم النفس فلسفی در دانشگاه اصفهان
فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان نیز در ادامه این نشست، گفت: همان گونه که اشاره شد، این کتاب بیان بسیار خوبی دارد و به عنوان منبع درسی بسیار مناسب است. در نشانی مطالب، دقت خوبی انجام شده و کتاب فهرست بندی خوبی دارد. من چند ترم این کتاب را تدریس کرده ام که با استقبال دانشجویان مواجه شده است. باید جرئت و جسارت نویسنده را تحسین کرد، زیرا کشتی گرفتن با ابن سینا و ملاصدرا کار ساده ای نیست. این جرئت و جسارت در ...
هنر ملاصدرا در جمع بین عقل، شهود و نقل است
...، شهود و نقل است. وی فلاسفه پیرو حکمت متعالیه را فیلسوف، متکلم و مفسر قرآن توصیف و علامه طباطبایی و علامه علامه یزدی و علامه جوادی آملی را به عنوان نمونه هایی از پیروان ملاصدرا برشمرد. گفتنی است، سخنرانی حجت الاسلام علی شیروانی هرندی در این نشست بین المللی در گفت و گوی علمی با پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشکده اصول دین دانشگاه اسلامی جاکارتا ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
بعداً این دیدگاه علامه از سوی بعضی از روشنفکران مورد نقد قرار گرفت، به طوری که بعضی از آنان به خصوص سیدجواد طباطبایی، جمع میان فلسفه و سفسطه و بی توجهی به تمایز بنیادین سفسطه و ایده آلیسم را اشتباه می دانند. علامه طباطبایی با احیای فلسفه صدرایی و همچنین با نگارش اصول فلسفه و روش رئالیسم، درصدد بود که ساحت فلسفه در ایران به خصوص در بعد اسلامی آن، شکل و صبغه ایدئولوژیک پیدا نکند، زیرا در ...
منصوری: برهان و عرفان محتاج قرآنند/ عباسی اقدم: علامه طباطبایی اقیانوسی عمیق و آرام بود
بود و هرگز عصبانی نمی شد. همچنین هانری کربن که خود فردی وسیع و عمیق بود وقتی در کنار این اقیانوس عظیم (علامه طباطایی) قرار گرفت، آرام گرفت. بنابراین انسان هرچه بزرگ تر باشد آرام تر است و هیچ موجی آن را آشفته نمی کند. دومین سخنران این نشست اسماعیل منصوری لاریجانی استاد فلسفه و عرفان بود که سخنان خود را با چرایی ضرورت آشنایی با اندیشه و آثار علامه آغاز کرد و گفت: بهتر است بحث را اینگونه ...
عالمانی چون علامه طباطبایی، نیاز امروز ما !
السماء پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مثل عالمان در زمین همانند ستارگان در آسمان است. بیست و چهارم آبان ماه سالروز ارتحال مفسر کبیر قرآن مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی (رض) است که با توجه به ابعاد وجودی این شخصیت بزرگ لازم است همیشه یاد و نام و رسم و مرام او زنده و جاوید باشد. علامه طباطبایی را می توان الگویی کامل و تمام عیار برای روحانیت شیعه بر شمرد که در جامعیت علم ...
زندگی "علامه محمدتقی جعفری"مستندشد+فیلم
کرد. علامه جعفری در سال 1377 به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. علاقه مندان به تماشای مستند پرتره علامه محمدتقی جعفری می توانند آن را در زیر تماشا کنند:
خوب گوش دادن یکی از ویژگی های خاص علامه جعفری بود
سرویس : فرهنگ و ادب - سایر حوزه ها زمان : شناسه خبر : 1232878 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از کتاب سرگذشت ایام، آرا و اندیشه های علامه محمد تقی جعفری امروز چهارشنبه 25 آبان با حضور سید مجتبی حسینی، مهدی گلشنی، محمدرضا اسدزاده و علی جعفری همزمان با پنجمین روز سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. ...
یادی از صاحب تفسیر المیزان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی ، سید محمدحسین در سال 1281 شمسی، در خاندان علم و تقوا در تبریز متولد شد و مدت زیادی از تحصیل محمد حسین نمی گذشت که علاوه بر قرآن مجید، کتاب های گلستان، بوستان، اخلاق مصور، تاریخ معجم، ارشاد الحساب، نصابُ الصبیان و دیگر کتاب های متداول در مدارس آن روز را فراگرفت. علامه طباطبایی صرف و نحو و معانی و بیان را نزد مرحوم شیخ محمد علی سرابی ...
همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی برگزار می شود
آفرینی زنان در گام دوم انقلاب اسلامی برگزار می کند. وی افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، الگوی سوم زن مسلمان ایرانی، زن نه شرقی و نه غربی است، زنی است که می خواهد در متن باشد، زنی است که می خواهد بدون نگاه جنسیتی و به عنوان یک انسان و با دو بال علم و تقوا، هم خود مسیر رشد و کمال را طی کند و هم در پیشرفت و تعالی جامعه نقش پررنگ خود را ایفا نماید. دبیر همایش ملی الگوی سوم زن ...
مدرنیته؛ نقطه عزیمت ورود به مسئله و حل مسئله در آثار فیرحی
هستی شناسی و انسان شناسی خاص که قاعدتاً امانیزم می باشد، است و نگاه نگاه معرفت شناسی و روش شناسی خاص می باشد. وی ادامه داد: اگر این آثار را استقرائاً به این دو مبنا عرضه کنیم زمانبر خواهد بود و در این جلسه به مبنای معرف شناختی می پردازم؛ وقتی درختواره دانش سیاسی یا نظامات را مورد توجه قرار می دهیم سوار بر مبانی فلسفی می شود، یعنی از درون مبانی نظامات استخراج می شود و سپس نگاه به غایت که ...