تشریح نظام واره فقهی توسط آیت الله رشاد در 152 باب
سایر منابع:
سایر خبرها
رابطه دموکراسی و فلسفه از دیدگاه بیژن عبدالکریمی
، آبجکتیو و فارغ از ارزش ها و بدون دخالت دادن بحث های اخلاقی و آرمانی درباره واقعیت سیاسی نظر بدهد. من حقیقتا به فلسفه سیاسی جدید به هیچ وجه باور ندارم و معتقدم، براساس پاره ای توهم پایه گذاری شده است. در دوره جدید می خواهند علوم انسانی را به طور کلی و حیات سیاسی و تأمل و تفکر درباره امر سیاسی را که در گذشته در حوزه فلسفه سیاسی بوده است از حوزه فلسفه جدا کنند و به حوزه علم سیاست بسپارند و ...
اگر فتوای یک فقیه جواب نداد باید در روش استنباطش تجدید نظر کند
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در راستای برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت الله محمدباقر صدر)، کرسی علمی با موضوع “فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار” سه شنبه مورخ 24 آبانماه توسط گروه فقه و حقوق پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. ارائه دهنده این کرسی علمی آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو ...
آیت الله علیدوست: نباید باری را بردوش فقه گذاشت که رسالت آن نیست/ اخیرا شاخه هایی که برای فقه در حوزه ...
اصول فقه کارا نیست. اقای علیدوست گفت: از جناب آیت الله شهید صدر دوجا ورود می بینیم که با فلسفه فقه نظام ساز تناسب دارد. یکی بحث منطقه الفراغ است. البته این بحث نیز به اسم ایشان سکه خورده و الا با عناوینی مانند مالانص فیه در تراث قبل از ایشان وجود دارد. اما در منطقه الفراغ می توانیم خیلی از بحثها را داشته باشیم. البته در اصل منطقه الفراغ بحثهای زیادی وجود دارد که آیا فراغ از نص عام است یا نص ...
حجت الاسلام میرمعزی: دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تاسیس شود
روابط توسط شریعت ارائه شده و نظام اقتصادی خود آن مجموعه روابط همساز و سازگار است. شهید صدر کمتر وارد بحث نظام اجتماعی شده اند. گفته اند در جامعه ای که مذهب هست، می توان از علم اقتصاد اسلامی سخن گفت ولی درباره نظام اقتصادی اسلام، با اینکه تصور روشنی از نظام اجتماعی داشته اند، صحبتی نداشته اند. وی با اشاره به نظر اهل تسنن گفت: اهل تسنن معتقدند ما یک اصول ثابتی داریم و نظام اقتصاد تطبیق این اصول بر ...
انتقام سختی از عاملان جنایت ایذه می گیریم
مبین اسلام اشاره کرد و افزود: زن را در زندگی جوامع اسلامی مایه آرامش و آسایش خواندند و فرمودند همانگونه که ذکر خدا موجب آرامش است وجود زن در زندگی جوامع اسلامی نیز باعث آرامش و آسایش خانواده ها است . وی در ادامه به سه مورد اساسی که خداوند به پیامبر اسلام آن را سفارش کرده اند اولی اهمیت زن و دومی استفاده از عطر و سومی نماز اشاره و به چندین روایت در این باب پرداخت، و تصریح کرد: اگر می ...
آیت الله رشاد: ساختار فقه کنونی متناسب با فقه نظام ساز نیست/ فرهنگ باید یک قوه مستقل داشته باشد
ساز باشد؟ ساختار رایج الگوی مرحوم محقق حلی در کتاب شرایع است. عموم علماء از ایشان پیروی کرده اند. این الگو 52 باب دارد. آقای رشاد الگوی فقه نظام ساز را روایتی از امام صادق علیه السلام دانست و گفت: حضرت فرمودند أُصُولُ الْمُعَامَلَاتِ تَقَعُ عَلَی أَرْبَعَهِ أَوْجُهٍ مُعَامَلَهُ اللَّهِ وَ مُعَامَلَهُ النَّفْسِ وَ مُعَامَلَهُ الْخَلْقِ وَ مُعَامَلَهُ الدُّنْیَا. این چهاربخش از اهمیت برخوردار ...
دبیرعلمی همایش فقه نظام ساز: تاریخ فقه شیعه را می توان به قبل و بعد از انقلاب ایران تقسیم کرد
.... وی افزود: هر سال در سالروز جهانی فلسفه، پژوهشگاه فلسفه اسلامی با محوریت فلسفه های مضاف، فلسفه ناظر به یک دانش و یک مساله را مد نظر قرار می داده و امسال به تناسب فضای علمی حوزه علمیه، فلسفه فقه نظام ساز را مدنظر قرار داده است. حدود چهارسال است که هر ماه دو جلسه مستمر خدمت آیت الله رشاد و مدیران پژوهشکده هستیم و درباره اصل فلسفه فقه نظام ساز و نقشه راه آن بحث می کنیم. آقای ایزدهی ...
دامنه فقه وابسته به تعریف مفهوم پرستش است
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، استاد درس خارج حوزه علمیه و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، شامگاه 25 آبان ماه در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، گفت: تلقی بنده از عنوان همایش اعمال ساختارگرایانه است در حالی که ما فقهی می خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد و در ذیل آن هم ساختارها ساخته و هم متحول می شوند. ...
تشکیل اجتماعات انسانی برای پرستش است نه تأمین نیازهای بشر
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مفاهیمی که از حوزه علم کلام به علم اصول و فقه سرریز می شوند باید تبیین و فراوری شوند تا در علم فقه و اصول تکامل پیدا کنند. وی افزود: مفهوم پرستش از علم کلام و علم فلسفه فقه و فلسفه اصول به درون علم اصول و علم ...
مروری بر زندگی 5 فیلسوف بزرگ ایرانی/ از دانشمند سرزمین های اسلامی تا فیلسوفی که پدر علم شیمی شد
...، حقیقت فلسفه در دست نیافتن به حقیقت است. انسان به عنوان تنها موجود متفکر با قوه تفکر و خرد خود در تلاش است که به کشف حقایقی درباره هستی، آگاهی و این که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است، بپردازد. برای درک و یافتن پاسخ این پرسش ها، اندیشمندان از فلسفه بهره می برند. فلسفه، انسان ها را به اندیشیدن مستقل و بدون تعصب و تفاهم متقابل و صلح دوستی دعوت می کند. اهمیت فلسفه به ...
وظایف مادر در تربیت عاطفی فرزند از دیدگاه آیات و روایات بررسی شد
...، تفسیر و احادیث و رشته هایی از جمله امور تربیتی و روان شناسی تحقیق انجام دهند. وی در ادامه مباحثی را در زمینه ساختاری و محتوایی مقاله اظهار داشت و گفت: در بحث چکیده که قسمت مهمی در مقالات است؛ از همان جمله اول ما با یک نکته ای روبرو هستیم که با یک تزلزل مفهومی در خود چکیده و مباحث آینده وی را نشان می دهد. خانم کریمی هم در پاسخ بیان کرد: عواطف، تأثرات درونی هستند که در انسان ...
المیزان باید ویرایش شود/ نمونه هایی از ساده زیستی علامه طباطبایی
آیت الله رضا استادی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره علامه طباطبایی و تفسیر المیزان پرداخت و گفت: روشن است که علامه طباطبایی با تفسیر المیزان شناخته شده است، چنانکه تفسیر المیزان هم با عظمت ایشان شناخته می شود. گاهی گفته می شود این تفسیر یک دایره المعارف است و آنقدر مطالب خوب و محکمِ معارفی در این کتاب وجود دارد که تا کسی به درستی آن را مطالعه ...
نظام ساز وقتی معنا پیدا می کند که پای جامعه در میان باشد/ فقه، یک دستگاه رفتاری جامع است
ساختارش نظام سازانه تر شود به لحاظ کمی 152 باب می شود که در این طرح به جای 50 باب آمده است، در رابطه با خلق خدا نیز شامل فقه تعلیم و فقه اخلاق و فقه تزکیه و فقه اجتماع و فقه سیاست است، در فقه سیاست تفکیک قوا باید مورد ارزیابی قرار گیرد که چرا سه قوه است و چرا 5 قوه نشود. آیت الله رشاد گفت:یکی از رفتارهای انسان تنظیم است که همان نظام سازی است، در این باب فقه ولی امر و ولایت فقیه وفقه اقلیم و ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز در قم برگزار شد
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش بیان کرد: طراحی کلی در حوزه فقه نظام ساز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام و ساختار و نظام مشخصی برای آن تدوین شده و علاوه بر آن در حوزه جزییات نیز ورود خوبی به مساله شده است. آیت الله علی اکبر رشاد، نقد ساختار فقه کنونی را از دیگر اقدام ها و مباحث علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانست و ادامه داد: جوهر فقه نظام ساز، ارتباطات و ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز برگزار شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این همایش با حضور اندیشمندانی چون آیت الله رشاد، حجت الاسلام ایزدهی، حجت الاسلام علیدوست و حجت الاسلام میر باقری در قم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی دبیر علمی همایش فقه نظام ساز گفت: از حدود دو سال گذشته، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سفارشی از مقالات را برای فلسفه فقه نظام ساز اعلام کردیم و اساتید صاحب نام مقالاتی نگاشتند. ...
فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحول گرا بوده است
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی، دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز، شامگاه 25 آبان ماه در مراسم اختتامیه این همایش و رونمایی از آثار آن که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: فقه شیعه از سال های آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی می کنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست ...
برخی با حیله ،فتنه و شبهه افکنی مانع انتخاب صحیح دیگران می شوند
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: موضوع رابطه بین اخلاق و سیاست از مباحث بسیار با اهمیت در اندیشه سیاسی و دینی است. علت انتخاب این موضوع نیز جهات ابهامی است که درباره این مسئله در بسیاری از گفت وگوها، بحث ها و نوشته ها وجود دارد و نه تنها در بین صاحب نظران غربی حتی در بین متفکران داخلی نیز نوع این ارتباط به درستی روشن نیست. گاهی در گفت وگوها از ضرورت کاری صحبت می شود، اما کسانی می گویند این یک ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) برگزار شد
مرهون عوامل متعددی از جمله نیازهای جدید و موضوعات جدید بوده است. بنابراین گزارش، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) گفت: برای برگزاری این همایش معنوی و فکری و علمی، تلاش های زیادی صورت گرفته است. وی بیان کرد: گرامی می داریم یاد آیت الله سید محمد باقر صدر که ...
همه دان ها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند/ ماجرای فقه اموی و فقه حسینی
به گزارش ایکنا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه 25 آبان در مراسم اختتامیه همایش ملی فقه نظام ساز که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، گفت: به نظر بنده، باید به صورت جدی از این عنوان ابهام زدایی شود زیرا این عنوان برخی خطرات را همراه خود دارد؛ کلمه نظام ساز وصف فقه است و نه فلسفه. چنانچه منظور از فقه ...
باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی رییس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: یکی از اهم مسائل فلسفی این است که چیستی مضاف الیه بحث شود و من تلاش کردم ابهامات را توضیح دهم. وی ادامه داد: شهید صدر به نظام اقتصادی وارد نشده بلکه ...
نیازمند فقه فضا و مواد تراریخته ایم/ قوه فرهنگ به قوای سه گانه افزوده شود
می دهند. رشاد بیان کرد: این ساختار ابواب، در چهار بخش قابل تعریف است؛ ابتدا رابطه انسان با خداوند و مقوله عبد و رب که خود آن مشتمل بر یک سری نظامات خردتر است. البته ساختارها باید دائما متحول شود مثلا ابواب در دوره محقق حلی 52 بود ولی ما آن را 150 باب کردیم و معتقدم منحصر به اینها هم نیست و برخی ابواب دیگر هم مدنظر بود ولی به دلایلی از آن منصرف شدم. لزوم تدوین فقه تراریخته ...
همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز آغاز شد
.... حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی دبیر علمی همایش فقه نظام ساز در آغاز گفت: در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از حدود دو سال گذشته سفارشی از مقالات را برای فلسفه فقه نظام ساز اعلان کردیم و اساتید صاحب نام مقالاتی نگاشتند که سه نفر از چهارسخنران امشب ما مقالاتی در این همایش دارند. وی ادامه داد: نشست هایی برای تشریح این مباحث و مقالات برگزار شد تا به همایش امشب رسید؛ مرحوم شهید صدر اندیشه هایی دارد که همواره مورد بحث و استفاده است و فلسفه فقه نظام ساز با تأکید بر آراء آن مرحوم برگزار می شود. اخبار تکمیلی از این همایش ملی متعاقبا منتشر خواهد شد. ...
رییس فرهنگستان علوم اسلامی: پرستش، محور تشکیل جامعه است
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری چهارشنبه شب در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز در قم، بابیان اینکه ما فقهی را می خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را بر عهده بگیرد، خاطرنشان کرد: ماموریت فقه فقط حوزه ساختار صرف نیست بلکه تکامل نظام اجتماعی نیز جزئی از وظایف فقه می باشد. عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه توسعه حکم پیش شرط گسترش فقه است و گسترش حکم لازمه توسعه مفهوم ...
بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در راستای برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز(با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت الله محمدباقر صدر)، کرسی علمی- ترویجی با موضوع بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت الله محمدباقر صدر دوشنبه 23 آبان ماه جاری برگزار شد. در ...
بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه/ باید از نگاه فردی به نظام سازی گذر کنیم
بهترین راه این باشد که به استنادات فقهای دیگر نیز ارجاع دهیم. وقتی حقوق وارد قلمرو فقه تکلیف مدار می شود، اگر فقه را از دایره تکلیف مداری و صرفا تکلیف مداری اش بگذرید و به قعود بیندیشید، راه متفاوت در پیش روی فقهای نظام ساز خواهد گذاشت. در ادامه، حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر محمدعلی میرعلی در جایگاه نقاد نظرات و دیدگاه های خود را در این باره ارایه کردند. پایان پیام/ 47 ضمیمه : کلید واژه ها: بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | نشست علمی | ...
چرخش از ریاستی بازگشت به پارلمانی؟
اولین بار نیست که بحث تغییر ساختار سیاسی کشور (تغییر شیوه ریاستی به پارلمانی) از سوی سیاسیون، به خصوص اصولگرایان مطرح می شود. پیش از این هم این موضوع طی سال های گذشته چند بار مطرح و البته پس از مدتی از دستورکار خارج شده است. در این میان، در سال 1390 مقام معظم رهبری در جریان سفرشان به کرمانشاه بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی را مطرح کردند. ایشان در سخنانشان تصریح کردند: در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می شود که شیوه خوب و موثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسوولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر سازوکار فعلی وجود ندارد. سخنانی که راه را برای بحث های ...
گفت وگو؛ نه تحلیل های اتوبوسی !
تَسُدُّ الرّأیَ، یعنی لجاجت و خودکامگی، فکر سلیم و نظر شایسته را از انسان سلب می کند. حال یکی از شرایط ایجاد یک گفت وگوی سالم و مثمر ثمر را این دانسته اند که دیالوگ دو طرف بر مدار اندیشه و موضوعات جدی شکل بگیرد. اگر این شرط نباشد دیگر شاهد گفت وگو نیستیم، بلکه فضای جدل گونه ای را خواهیم دید که افراد در پی مغلوب ساختن طرف مقابل خود به هر قیمتی هستند. بحث سیاسی بین مردم ایران چیز ...
معاون پژوهش مؤسسه تخصصی امام صادق(ع): انسان از عبادت گریزناپذیر است/ همه موجودات عالم در حال عبادت خدا ...
...، همین مسئله چیستی انسان، چیستی خالق او و دلیل وجود او در این دنیا و غایت وجود بشر است. وی افزود: اساساً در بحث غایت شناسی دو مسئله مطرح است که یکی از آن ها هدف فعل است که چرایی خلق انسان ذیل این قالب قرار می گیرد. یکی دیگر از مسائل محوری در بحث غایت شناسی، هدف فاعل از فعل خودش می باشد. معاون پژوهش مؤسسه تخصصی امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: در بحث غایت مخلوقات بر اساس ادله عقلی ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
طباطبایی این تفسیر شکل گرفته و آیت الله جوادی آملی، تعبیری دارد در باب المیزان که المیزان قیم التفاسیر است یعنی همه تفاسیر سابق به نوعی مندرج در المیزان و تفاسیر آتی متکی به المیزان خواهد بود. حجت الاسلام والمسلمین رودگر ادامه داد: تفسیر المیزان نقش بسیار مهم و ممتاز و استثنایی در میان همه تفاسیری که تا کنون نوشه شد، برخوردار است. علامه حکیم برحسته و فیلسوف تمام عیار بود یک عنوان ...
تکالیف اجتماعی با لحاظ حقوق دیگری تشریع می شوند
ولی روی آن کار شده است و در آثاری که در این رابطه منتشر شده است تعریف شده است که فقه اجتماعی به چه معنا است. اگر مرادتان تلازم تکلیف اجتماعی با ثبوت حق است، باید تکلیف اجتماعی تعریف می شد. وی در ادامه تاکید کرد: مهمتر از این دو نکته که عرض کردم این است که اصلا چیزی که شما اینجا آوردید ربطی به آیت الله حائری ندارد و تلازم تکلیف و حق قرن ها است در میان فقهای ما و فیلسوفان غربی مورد گفت وگو است. سه نظریه در باب نسبت تکلیف و حق وجود دارد که یکی از آنها التزام است یعنی هرجا تکلیفی است لزوما حقی همراه آن است. پس این حرف، حرف آقای حائری نیست و سخن رایجی است. انتهای پیام ...