صائبیه؛ مکانی فراموش شده که باید از نو احیا شود
سایر منابع:
سایر خبرها
این تخته سنگ عجیب یک نفرین 1700 ساله است!
، استاد الفبای رونی، اینجا قدرت رونی را پنهان می کنم. کینه بی وقفه [و] مرگ جانکاه نصیب کسی خواهد شد که این را بشکند . در برخی از کتیبه های رونی نام قبیله ذکر شده است، اما کتیبه ی بیورکه تورپ فاقد نام سازندگانش است. محققان بر سر هدف خلق این سنگ نوشته با هم اختلاف نظر دارند. یک نظریه این است که این سنگ نوشته به عنوان قبر برپا شده و و هدف از حکاکی های روی آن که شبیه نفرین هستند ...
سفرنامه نویسی در طول تاریخ هزار ساله ادبیات فارسی مرسوم بوده است
مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی با عنوان به سوی خدا می رویم بسیار پرمحتوا و گزارشی اجتماعی و مصلحانه از آیین حج است، بعد از انقلاب اسلامی نیز، نویسندگان و شاعران مسلمان ایرانی و غیر ایرانی تحت تاثیر انقلاب اسلامی، نگاهی متفاوت به حج داشته اند که در آثار مربوط حج شان تبلور یافته است، سفرنامه های کعبه در زنجیر اثر محمدحسین زورق در دهه شصت، سفرنامه پرستو در قاف اثر شاعر انقلاب علیرضا قزوه در دهه هفتاد ...
این مسجد کبود است!
توریسم آنلاین: مسجد کبود تبریز شاهکار معماری اسلامی در ایران است. کاشی های معرق فیروزه ای و لاجوردی، نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی، از خصوصیات برجسته در معماری مسجد کبود هستند آنچنان که از مسجد کبود با عنوان نگین فیروزه بناهای اسلامی یاد می کنند.
آشنایی با یار 30 ساله امام و انقلاب/ طلبه شهیدی که خدمتگزار مستضعفین بود
را در مدرسه علمیه عبدالرحیم خان یزد زیر نظر اساتید آن زمان خواند و سپس برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت. او سال بعد به قم سفر کرد و در آنجا اقامت گزید. غفوری ادامه داد: زمانی که آیت الله حائری یزدی ریاست حوزه علمیه قم را در دست داشت و به احیا و تقویت حوزه علمیه قم اهتمام می ورزید، آیت الله صدوقی نیز نقش مهمی را در حوزه علمیه ایفا می کرد و مسئول رسیدگی به امور طلبه ها و تقسیم شهریه آن ها ...
یادکردی از سومین شهید محراب آیت الله صدوقی/یار صدیق و باوفای امام امت
از چنارهای بزرگ مدرسه را بیاندازند و بین طلبه ها تقسیم کنند . پس ازمدتی که خیلی به سختی گذشت از طریق قمشه وآباده بطرف یزد حرکت کردیم و این سفر قریب 29 روز طول کشید وبالاخره با هرزحمتی که بود خودمان را به یزد رساندیم . سفر به قم یکسال بعد یعنی در سال 1349 قمری برای ادامه تحصیلات با خانواده بطرف قم رفتیم و اقامت ما در شهر قم 21 سال بطول انجامید مرحوم شیخ عبدالکریم ...
محقق داماد: موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم
بخش دیگر آن را نزد مرحوم آیت الله بهشتی خواندم. آیت الله بهشتی آن زمان دبیر و مدیر دبیرستان دین و دانش بود. به توصیه پدرم برای درس مکاسب، به حضور ایشان رفتم و به طور خصوصی تا زمانی که حدود سال های 1339 یا 1340 به تهران تبعید شدند بخش خیارات مکاسب شیخ انصاری را نزد ایشان خواندم. در آن زمان دوست داشتم معقول (فلسفه) بخوانم. برخی طلبه ها فلسفه نمی خواندند و فقط می رفتند فقه و اصول می خواندند ...
محقق داماد: موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم / هم لباسهای من در حکومت اشتباهات زیادی را مرتکب شده اند
به گزارش – راهروهای فرهنگستان علوم، مملو از اتاق های کوچکِ متعددی است که در کنار درب ورودی هر یک از آنها نام یکی از چهره های سر شناس ایران در حوزه های مختلف علم و دانش، فرهنگ، سیاست، فلسفه و ... نقش بسته است. چهره هایی که هریک برای ایرانی آباد و سرافراز زحمت ها کشیده اند. مجتهد، فیلسوف، حقوقدان، عضو پیوسته و رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیات امنای فرهنگستان ...
غفلت از زندگی صائب در اصفهان
ست چرا باید این شاعر را به عنوان یک شاعر سبک اصفهان در نظر گرفت؟ رضایی: درست است که صائب در تبریز به دنیا آمده است ما نیز احترام زیادی برای شعرا و هنرمندان تبریزی قائل هستیم اما سبکی که صائب دارد، سبک هندی است که درواقع بزرگان حوزه ادبیات بر این باور هستند که این سبک هندی نیست و سبک اصفهان است. تعداد زیادی از شعرای آن دوره در اصفهان این سبک را ابداع کردند اما چون در هند زندگی می کردند مشهو ...
تاثیر گرانی و تحریم بر ظرافت هنر میناکاری| ارائه سبک جدید ماژومینا توسط فرزند استاد صنیع زاده
این حوزه بوده، چند سالی است، سبکی جدید از این هنر را تحت عنوان هنر ماژومینا به جامعه هنری ارائه داده که در نوع خود بی نظیر است. مهندس عبدالامیر صنیع زاده پس از سالیانی خدمت در عرصه صنعت، اکنون در دوران بازنشستگی آموخته های هنری خود از مرحوم پدر و هنرمندان دیگری چون استاد حاج حسین هنردوست و استاد حاج غلامحسین فیض الهی را به سبک جدید و متناسب با شرایط روز تحت عنوان ماژومینا به ترسیم کشیده ...
هنوز چشم به راه رسیدن صائب ها هستیم
1034 ه .ق از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت و در سال 1042 ه .ق به ایران بازگشت و در اصفهان اقامت گزید و شاه عباس دوم صفوی به او مقام ملک الشعرایی داد. این در حالی است که مصطفی هادوی (استاد شهیر اصفهانی) با اشاره به نقل قول استادش صغیراصفهانی در این باره نظر دیگری دارد؛ وی معتقد است مردم اصفهان به خاطر وجود صدها چهره بنام در دوره های تاریخی که داشته است در میان خانه ...
درباره شعر و انجمن ادبی محمد قهرمان به مناسبت زادروز او | خانه ای که مجمع اهل ادب خراسان بود
شعری بخوانید! شروع می کند. [..]آخرین شاعری که در انجمن شعر می خواند، خود محمد قهرمان است. موسیقی و ساز هم جای خاصی در این انجمن و در این جلسه داشت: بعد از انقلاب، نواختن ساز و خواندن آواز از مجامع عمومی به انجمن های خصوصی آمد و در محافل خانگی مجال ظهور یافت. از حدود سال 1358 گاهی برای تنوع در میانه شعرخوانی، سازی نواخته و آوازی خوانده می شود. استاد عباس فرامرز به طور شورانگیزی سنتور می ...
برگزاری همایش واقعه الغدیر فی الادب العربی
.... به طور مثال ابن طلحه شافعی و خطیب خوارزمی حنفی در این زمینه بسیار کوشا بوده اند. اسامی دیگری نیز وجود دارد که مرحوم علامه امینی در کتاب ارزشمندشان الغدیر ذکر کرده اند و همچنین مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی نیز در کتاب المناقب از افرادی نام برده اند. 3 هزار بیت شعر از یک مسیحی درباره غدیر استاد حوزه اظهار کرد: در جهان مسیحیت هم چه در قدیم و چه در سده سوم، افرادی همچون بقراط ...
تک بیتی های صائب تبریزی حرف اول را در ادبیات می زند
عنوان مثال فانوس خیال را که صائب به کار برده یک ترکیب جدید و نوآوری است. تخیلات شاعر آن قدر قوی بوده که تشابهی بین فانوس و خیال برقرار کرده است. این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه ردپای صائب تبریزی را می توان در ادبیات معاصر دید، افزود: تأثیرگذاری سبک صائب در شعر شاعران معاصر همچون سهراب سپهری نمایان است. صائب تبریزی از ایجادکنندگان سبک هندی بوده که بسیاری از شاعران دنباله رو وی بودند ...
گفت وگو با دکتر مریم صالحی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره شعر صائب و روزگار ما | راهکار ...
ر وی کرده است. درنتیجه می توان گفت که گاهی بزرگان ادب ما اشتباهاتی می کنند که اثبات و رد آن سال ها زمان می برد و حتی در مواردی بین اهل فن باقی می ماند و به راحتی فراموش نمی شود. فکر می کنم یکی از دلایلی که باعث چنین اشتباهی در تاریخ ادبیات ما می شود این است که کسانی مثل استاد بهار دچار غرقگی در آثار کلاسیک بوده اند و به همین دلیل این تجدد و تغییر سبک در بوطیقای شعری را چندان نمی پذیرفت ...
صائب تبریزی، شاعر مردم پسند
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما میرزا محمدعلی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال 1000 هجری قمری در اصفهان و به روایتی در تبریز زاده شد. جالب اینکه به دلیل موجود نبودن تاریخ ولادت یا وفات این شاعر، به پیشنهاد یک شاعر و بر اساس محاسبه نام صائب به حروف ابجد که 103 می شود یک صد و سومین روز سال (دهم تیرماه) که مصادف با تولد زنده یاد محمد قهرمان صائب پژوه شهیر ایرانی است به ...
صائب تبریزی؛ بزرگترین غزل سرای قرن یازدهم و بنیانگذار سبک هندی در شعر پارسی
... میرزا محمد علی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال 1000 هجری قمری در اصفهان و به روایتی در تبریز زاده شدغ او در جوانی همانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد. در سال 1042 هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده ای از ارباب هنر گرد او ...
چو خورشید تابان به گنبد رسید
هادی انصاری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، پژوهشگر و مؤلف آثار متعدد در حوزه اسلام و تشیع، خادم افتخاری آستان مقدس علوی و حرم مطهر سیدالشهدا(ع) در نوشتاری با عنوان چو خورشید تابان به گنبد رسید که در مجله تخصصی اندیشه های میراث اسلامی بهاریه منتشر شده است به روایتی تاریخی از مرمت گنبد مطهر حضرت علی(ع) پرداخته است، در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر خم این مقاله تقدیم مخاطبان گرامی می شود. هنگامی که امیرالمؤمن ...
شبی برای بزرگداشت بزرگترین غزل سرای سده یازدهم
در این مراسم علیرضا قزوه، شاعر و پژوهشگر شعر و ادب کشور که همچون صائب تبریزی حدود هفت سال را در شبه قاره هند برای تحقیق و پژوهش درباره زبان و ادبیات فارسی و شعرای فارسی زبان گذرانده، به بیان خاطراتی از این دوران خود در عرصه شناسایی شاعران و مفاخر فارسی زبان در هندوستان و آثار عجیب و نام آور صائب تبریزی در کتابخانه های هندی پرداخت. او افزود: در زمان صفویه بیش از 700 شاعر از ایران زمین ...
شبی برای بزرگداشت بزرگترین غزل سرای سده یازدهم
گر نام آور شعر و ادب کشور که همچون صائب تبریزی حدود هفت سال را در شبه قاره هند برای تحقیق و پژوهش درباره زبان و ادبیات فارسی و شعرای فارسی زبان گذرانده است، به بیان خاطراتی از این دوران خود در عرصه شناسایی شاعران و مفاخر فارسی زبان در هندوستان و آثار عجیب و نام آور صائب تبریزی در کتابخانه های هندی می پردازد. وی افزود: در زمان صفویه بالغ بر 700 شاعر از ایران زمین به هندوستان که مرکز شعر ...
امروز با شهریار : کس نیست در این گوشه فراموش تر از من
کس نیست در این گوشه فراموش تر از من وز گوشه نشینان تو خاموش تر از من هرکس به خیالیست هم آغوش و کسی نیست ای گل به خیال تو هم آغوش تر از من می نوشد از آن لعل شفقگون همه آفاق اما که در این میکده غم نوش تر از من؟ افتاده جهانی همه مدهوش تو لیکن افتاده تر از من نه و مدهوش تر از من بی ماه رخ تو شب من هست سیه پوش اما شب من هم نه سیه پوش تر از من گفتی تو نه گوشی که سخن گویمت از عشق ای نادره گفتار کجا گوش تر از من بیژن تر از آنم که به چاهم کنی ای تُرک خونم بفشان کیست سیاووش تر از من با لعل تو گفتم که علاجم لب نوش است بشکفت که یارب چه لبی نوش تر از من آخر چه گلابی است به از اشک من ای گل؟ دیگی نه در این بادیه پرجوش تر از من کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ...
رمان تو به اصفهان بازخواهی گشت اثر مصطفی انصافی
کتابفروشِ خسته بگوییم گورِ پدرِ تاریخ! در کنار این ها تصویری هم از گذشته تهران می بینیم (با شرح کافه ها و هتل های معروف آن دوران و نگاه و ارتباط ایرانیان نسبت به مهاجران لهستانی). شخصیت ها گرچه در داستان تو به اصفهان بازخواهی گشت کم نیستند اما به دلایل منطقی آمده اند و با همان حضور کوتاه شان تمام و بسنده توصیف شده اند جز در انتهای داستان که حضور همسر لهستانی آدریانا انگار فقط برای قرار دادن ...