سایر منابع:
سایر خبرها
برگزاری سومین دوره شب های شعر بلادشاپور در دهدشت
...> رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه تجلیل از عوامل فیلم ممیرو به کارگردانی هادی محقق را از دیگر برنامه های نوروز برشمرد و عنوان کرد: این مراسم هشتم فروردین با حضور غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت در مجلس و مسئولان شهرستان در فرهنگسرای ارشاد اسلامی دهدشت برگزار می شود. کاظمی جو اضافه کرد: شاعران برگزیده از استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در سومین دوره شب های شعر بلادشاپور شرکت دارند. ...
حاشیه های جالب دیدار ایران و هند
تعطیلات عید نوروز با توجه به رایگان شدن این دیدار استقبال خوبی از دیدار هند و ایران داشتند. * هنگام تعویض سیدجلال حسینی و ورود او به داخل زمین نیمکت نشینان تیم ملی برای او تونل درست کردند و او با عبور از آن آماده حضور در میدان شد تا صدمین بازی او را برای تیم ملی ایران جشن بگیرند. هنگامی که این حرکت از سوی ملی پوشان ایران صورت گرفت داور چهارم قصد دخالت و تذکر را داشت که کی روش به داور چهارم ...
برگزاری روز جهانی نوروز در مقر سازمان ملل در وین به میزبانی ایران
به گزارش ایرنا، رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص برگزاری این جشن گفت: نوروز یک جشن باستانی ایرانی است و با توجه به قطعنامه ای که توسط تعدادی از کشورهای برگزار کننده نوروز در مجمع عمومی تصویب شده است، روز 21 مارس به عنوان روز نوروز شناخته می شود. این روز در مقرهای سازمان ملل در نیویورک، ژنو و همچنین وین، جشن گرفته می شود. امسال هم به همت جمهوری اسلامی ایران، این جشن ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
اینکه تا پایان دور دوم انتخابات بحث هیئت رئیسه کنار گذاشته شود چون باعث اختلاف می شود و دوم اینکه موضوع را باید به منتخبان مردم واگذار کرد و آنها هم با توجه به دریافتی که از حضور مردم در صحنه سیاست دارند تصمیم خواهند گرفت که پاسخ روشنی به این نگرش مردم بدهند. * برای چند درصد 69 کرسی های مجلس، کاندیدا دارید و آیا پیش بینی شده است که مرحله دوم انتخابات مجلس دهم همچون هفتم اسفند برگزار ...
یادواره سردار شهید عظیم محمدی زاده در دزفول برگزار شد
آفرینی این سردار شهید در جبهه برای همگان روشن شد، عنوان کرد: از همان ابتدای ورودش به جبهه جنگ مسئولیت هایش آغاز شد و در نهایت به جایی رسید که اگر در مجموعه سپاه و جنگ شهید حسن باقری یک جایگاه ویژه و برجسته دارد شهید محمدی زاده نیز به حسن باقری لشکر هفت ولیعصر(عج) خوزستان تبدیل شده بود با این تفاوت که شهید باقری به شدت اهل خطابه و سخنرانی در محافل و جلسات قرارگاه بود اما سردار شهید حاج عظیم محمدی زاده ...
رقص تانگوی اوباما در میان اعتراضات ضد آمریکایی مردم آرژانتین
افتخار استقبال می کند، برگزار شده است. وی افزود چپ ها این راهپیمایی را علیه اوباما برپا کرده اند چون هم زمانی این سفر با چهلمین سالروز کودتایی که امریکا از آن حمایت کرده، مانند زدن سیلی به صورت است. امریکا از دیکتاتوری نظامی که از سال 1976 تا 1983 در آرژانتین حاکم بود، حمایت کرده است. حدود 30 هزار نفر در سرکوب کودتای خونین علیه مخالفان چپ گرا و اعضای اتحادیه کارگری کشته شدند ...
خدمت جهادی در اولویت کار شهرداری در سال 95 است
میان مردم خواهد آمد. وی همچنین از تولید اقلام متنوعی جهت اطلاع رسانی، فرهنگی و آموزشی به مناسبت نوروز خبر داد و گفت: تولید و توزیع بیش از بیست هزار عدد سی دی معرفی شهر اهواز، چاپ کتابچه های ویژه راهیان نور، چاپ و توزیع نقشه گردشگری و راهنمای مسافران نوروزی تنها بخش کوچکی از محصولاتی است که منتشر شده اند. موسوی همچنین از برگزاری تورهای رایگان اهوازگردی به عنوان یکی ...
پیش بینی افزایش آمار گردشگران نوروزی در دور دوم سفرها به آذربایجان شرقی
احمدیان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان هم در این روز با حضور در ایستگاه نوروزی ائل گولی تبریز و بازدید از قسمتهای مختلف آن با امضای طومار به کمپین نه به تصادفات جاده ای پیوستند. گفتنی است در حاشیه بازدید معاون عمرانی استاندار جنگ شادی با همکاری شهرداری و هلال احمر در محوطه پارک ائل گلی برگزار گردید که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
تهران واگذار شد تا به منظور استفاده عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود. پارک جنگلی یاس در تاریخ 13 فروردین ماه سال 94 همزمان با سیزده به در یا روز طبیعت، بعد از احداث زیر ساخت های اولیه لازم رسماً افتتاح شد و در اختیار عموم مردم شهر تهران قرار گرفت. علت نامگذاری این پارک به نام یاس همزمانی ایام فاطمیه با نوروز 1394 بود که بعد از ایام فاطمیه این پارک افتتاح شد. قبل از این برای این ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
راهگشا و تاثیرگذار است. یکی از گزارشگرانی که بیش از همکارانش مورد نقد قرار می گیرد، جواد خیابانی است؛ نقدهایی که از شوخی تا تخریب او پیش رفته است. این گزارشگر، متولد 27 آبان ماه سال 1345 در محله مصباح (کوچه شالچی) کرج است که در دبستان جیحون واقع در خیابان هاشمی تهران دوران تحصیلش را آغاز کرد ولی خیلی زود دوباره به زادگاهش بازگشت. خیابانی که در میان مردم بیشتر از دریچه گزارشگری شناخته شده و کمتر کسی از ...
شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در گیلان تشکیل می شود
مسائل و مشکلات خانواده های معظم شهدا وایثارگران عنوان و خاطرنشان کرد: فرمانداران مکلف هستند ضمن تشکیل مستمر این جلسات به صورت فصلی در جهت رفع موانع موجود ایثارگران گام بردارند. وی همچنین بر ضرورت تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان و شهرستان ها تأکید کرد و گفت: این شورا سال آینده در راستای تحکیم و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه در گیلان تشکیل می شود. نماینده عالی دولت ...
جشن های نوروزی در مسکو برگزار شد
به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم ، جشن نوروز مطابق با یکشنبه اول فروردین از سوی شهرداری مسکو در پارک ودنخا با حضور گروه های مختلف فرهنگی و هنری از کشورهای آسیای میانه و جمهوری های قفقاز و نمایندگان کشورهای هند و افغانستان برگزار شد. در این اجتماع چند هزار نفری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران گروه موسیقی سنتی و محلی کوبان شمس نیز به اجرا پرداخت. با هماهنگی صورت ...
چزنک رغو؛محبوب ترین غذای سنتی لرستانی ها
برخی از این غذاها در ایام نوروز توجه بسیاری از مسافران را به خود جذب می کند. آش گوشت خرم آباد یکی از غذاهای رسمی و محلی خرم آباد آش گوشت یا زیر برنجی محسوب می شود که خرم آبادی ها در اکثر مراسم ها مثل عزا و عروسی از آن استفاده می کنند. چزنک رغو این غذا از نان فطیر و روغن حیوانی درست می شود و برای تهیه آن خمیر آبکی و نرم را روی ساج یا تاوه با دست پهن می ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
دیرالزور جشن گرفت.بمبگذاری های انتحاری روز گذشته در فرودگاه زاونتم و ایستگاه های مترو این شهر منجر به کشته شدن 30 نفر و مجروحیت بیش از 135 نفر شد.این خبر در خبرگزاری میزان منتشر شده است. پیگیری موضوع رد صلاحیت منتخب اصفهان! در خبرهای این چند روزه گفته می شد، "مینو خالقی" منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، از همین رو خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با ...
جشنواره بزرگترین رنگینک در آب پخش
به گزارش خلیج فارس ؛ ناصر امیرزاده در گفت وگو با خبرنگار تسنیم؛ با بیان اینکه در ایام تعطیلات انواع جشنواره ها تدارک دیده شده اظهار داشت: جشنواره غذاهای محلی در جزیره شمالی گناوه هفتم فروردین ماه برگزار می شود که در این جشنواره انواع غذاهای دریایی شامل غذاهای طبخ شده با میگو و ماهی ارائه می شود. وی از برگزاری جشنواره مجسمه های شنی در سواحل گناوه خبر داد و تصریح کرد: در این جشنواره که ...
تئاتری که برای روشندلان اجرا شد/ نمایش تئاتر ایرانی در سوئیس و هلند
انتخاب طرح های بخش مسابقه تئاتر خیابانی معرفی کرد. گویا جشنواره فجر کمربند همت خود را بسته بود تا سر فرصت دبیران بخش های مختلف را مشخص کند تا همه گارها برای لحظه آخر نماند. خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر 29مرداد در تالار ایوان شمس برگزار شد و طی آن برگزیدگان تئاتری سال گذشته از نگاه منتقدان تئاتر و همچنین برگزیدگان مسابقه ...
اخبار کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی
عاشوری 3 فروردین 95 با اعلام اینکه 5 مسجد بین راهی و شبانه روزی در نکا برای خدمت به مسافران در ایام نوروز 95 فعال هستند، گفت: در اواخر سال گذشته جهت بررسی وضعیت مساجد بین راهی و ساماندهی این مساجد برای استقبال از مسافرین نوروزی جلسه ای با حضور رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا، روابط عمومی شهرداری و هیئت امنای برخی از مساجد این شهرستان برگزار و برای استقبال از مسافرین و اعزام روحانی به این مساجد برنامه ...
همایش فرهنگی هنری بختیاری برگزار شد
همایش فرهنگی هنری بختیاری به میزبانی ایل بهداروند سوم فروردین 1395در شهرستان مسجدسلیمان روستای گاوداران برگزار شد. این مراسم با تلاوت آیاتی از قران کریم و سرود میهن عزیزمان آغاز سپس دکتر بابک داودی ضمن تبریک سال نو وخوش آمد گویی خدمت مهمانان عزیز یاد آور شد. دکتر داودی گفت: این مراسم متعلق به تمام بختیاری ها و مهمان های نوروزی میباشد و ما ایل بهداروند بعنوان میزبان لحظات ...
دیدار شاعران کشورهای حوزه نوروز با دانشجویان تاجیک+تصاویر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در ابتدای این برنامه محمدیوسف امامزاده رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان عید نوروز را به مهمانان تبریک گفت. وی حضور شاعران و محققان کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران، افغانستان، آمریکا، اروپا، چین و جمهوری های شوروی سابق در برنامه های نوروزی تاجیکستان را در راستای حفظ سنت های این جشن نیاکان و تحکیم دوستی و نزدیکی بین ملت ها دانست. امامزاده ...
آشنایی با بازی های بومی و محلی کهگیلویه و بویراحمد
یکی از آنان برخورد کرد آن شخص به جای فردی که در گودال مانده می نشیند. چو بازی یا ترکه بازی این بازی نوعی رقص مردانه است و در مراسم عروسی و ختنه سورون و جشن ها برگزار می شود. بازی کن همراه با آهنگ ساز و نقاره حرکت پاهای خود را تنظیم می کند. شخصی که ترکه را در دست گرفته سعی می کند آن را به پای حریف خود بزند حریف نیز با چوب بلند و کلفتری که دارد سعی می کند مانع برخورد ترکه به پای ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
گمنامِ جدید، فرزند روح اللهِ بهشت زهرای تهران، افغانستانی است
دو ماه، کل جهان را به هم می ریزد. * * * بزرگترین سنت نوروزی در کشور افغانستان، زیارت زیارت گاه های منسوب به حضرت علی(ع) است. در 2 شهر کابل و مزار شریف زیارتگاه های باشکوهی منسوب به حضرت علی(ع) وجود دارند که در نخستین روز سال جدید، مراسم عظیمی در این زیارتگاه ها برگزار می شود و صدها هزار افغانستانی در آنجا گرد هم می آیند. در این مراسم، علمی منسوب به حضرت علی(ع) که ...
فرزندانمان با اجرای جشن نوروز با فرهنگ اصیل ایران آشنا می شوند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح بردسکن، بیش از 27 سال است که به گرامیداشت ایام نوروز و تحول زیبای طبیعت، جشن باشکوه نوروز هر ساله به همت کودکان پیش دبستانی کرامت در سالن اجتماعات ارشاد بردسکن برگزار می شود. همین موضوع بهانه ای شد تا گفتگویی داشته باشیم با زهرا منعمی، معلم بازنشسته و مدیر پیش دبستانی کرامت با سابقه ای 30 ساله که در کنار کودکان بردسکن همراه با خانواده ...
جشن بزرگ نوروزی در شهرستان خلیل آباد برگزار می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا محمودی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی ، با اعلام این خبر اظهار داشت: با همکاری دوستداران گردشگری در شهرستان خلیل آباد اقدام به برگزاری دومین جشنوراه بزرگ کویر نوردی در ایام نوروز کرده ایم. وی با بیان اینکه این جشنواره در تاریخ 5 و 6 فروردین ماه 95 برگزار خواهد شد، خاطر نشان ...
پیام آورانِ شاد نوروزی در برج آزادی
کدام از آن ها که اشعار و آهنگ متفاوت ولی با مضمون نزدیک بهم مانند اتحاد، همبستگی و شادی دارند را خوانده و اجرا می کنیم. او در توضیح موضوع این نمایش که نوعی سیاه بازی به حساب می آید، گفت: در گذشته بسیار دور، که همه ماه های سال 30 روز حساب می شده، مردم در پنج روزی که در آخر سال اضافه می آمده، به جشن و سرور برای سال جدید می پرداختند. یکی از رسوم این جشن ها، انتخاب یکی از پیام آوران نوروز ...
انسان محور اصلی نوروز ایرانی است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و ایام نوروز دکتر اسماعیل آذر یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان انسان، محور نوروز نوشتند که مشروح آن را در ادامه می خوانید: انسان محور نوروز: بوی گُل و بانگ مرغ برخاست هنگام نشاط و روز صحراست فرّاش خزان ورق بیفشاند نقّاش صبا چمن بیاراست ما را ...
هنر واقعی را در این موزه ببینید+تصاویر
آشامیدنی ها همچون نوشابه، دوغ، آب میوه و ... به وجد آمده و شگفت زده می شوید. در این موزه 10 هزار نوع خوراکی و نوشیدنی به چشم می خورد که بنا به گفته استاد، پنج هزار مورد از این خوراکی ها به تنوع غذایی مردم آذربایجان و ایران پرداخته است. 15 نوع از انواع کوفته تبریزی که قدمت آن از 500 سال پیش تا 150 سال پیش بوده و کوفته هایی که امروزه خانم ها در منزل می پزند در این موزه خود آرایی می کند ...
چرا - همای - با ایرادات اش دوست داشتنی است؟
مخاطب در این زمینه... علاقه ای ندارم درباره دیگران حرف بزنم. جشنواره موسیقی فجر به نوعی نماینده حال و روز یک سال موسیقی ایران به شمار می رود. شما هم در جشنواره امسال حضور داشتید؛ این دوره را چه طور دیدید؟ بهتر است جشنواره را ارزیابی نکنم؛ خوانندگان و موسیقی دانان در این دوره بیلبوردهای زیادی از عکس های خودشان در سطح شهر داشتند و جشنواره امسال بیش تر شبیه یک جشن خانوادگی برای بعضی ها شده بود. ...
بفرمایید دی جی خانم و بارمن برای مهمانی های مختلط! +عکس
در سال های گذشته وقتی در خیابان های شهر تردد می کردیم گاهی زمزمه هایی می شنیدیم و آگهی هایی که پنهانی دست به دست می چرخید و عده ای را هم به خود جذب می کرد، آگهی برگزاری کلاس های حرکات موزون که به صورت غیر رسمی و بدون مجوز برگزار می شد و حتی برای گرفتن آنها می ترسیدند و عده ای بی تفاوت از کنار آنها رد می شدند. اما این روزها فقط کافی است سری بچرخانیم و دیوارهای شهر را با دقت ببینیم و یا ...
معرفی کاندیداهای جوایز اولیویر
...، به فاصله یک روز از مراسم اسکار به عنوان کاندیدای بازیگری جایزه اولیویر مهمترین جایزه تئاتر انگلستان معرفی شد. طبق فهرست کاندیداهای چهلمین مراسم جوایز اولیویر مارک رایلنس، بندیکت کمبربچ و کنت برانا از جمله چهره های مطرح بازیگری جهان هستند که در بخش بهترین بازیگر مرد این دوره از معتبرترین جوایز تئاتری انگلستان، کاندیدا شده اند. همچنین دیوید ساچت نیز از کاندیداهای بهترین بازیگر مکمل ...