سایر منابع:
سایر خبرها
پیام تبریک یونسی به مناسبت زادروز آشو زرتشت
یکتاپرستی در جهان بود. این پیامبر ایرانی در سرزمینی ظهور کرد که مردمانش همواره یکتاپرست بودند. او مردمان ایران را به پرستش خدایِ دانایِ بزرگِ هستی بخش دعوت کرد. راستی، درست کاری، صلح طلبی و همبستگی از آموزه های اساسی این کیش بود. بدین جهت ایرانیان زرتشتی در طول تاریخ، از جشن های ایرانی همچون سده، مهرگان و نوروز به عنوان نماد انسجام بخش اقوام ایرانی، حراست کردند. زرتشتیان با الهام از فرامین کتاب ...
ایرانی های خارج نوروز را بیشتر دوست دارند
اختصاص می دهند. اولین عید عروس و دامادها هم معمولا از اهمت خاصی برخوردار است. خیلی از خانواده های داماد در اولین نوروز برای عروس شان سفره هفت سین می برند و خیلی از عروس ها هم بعد از رفتن به خانه بخت برای اینکه نشان دهند عروس باسلیقه ای هستند بهترین سفره هفت سین را در اولین سال زندگی مشترک شان پهن می کنند. برای همین همه طیف آدمی برای سفارش سفره هفت سین پیدا می شود. خریدن یا ...
صله ارحام و روش های دید و بازدید
به بستگان را جزء حقوق مالی محسوب می کند و آنجا که سخن از کمک اقوام به میان آمده، آن را به عنوان یک حق واجب ذکر کرده، می فرماید: و آتِ ذَالقربی حقَّهُ و المِسکینَ حقوق خویشاوندان و مسکین را ادا کن. امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز می فرماید: فَمَنْ اَتاهُ اللهُ مالاً فَلْیَصِله بِه قَرابَتَهُ کسی که از سوی خدا ثروتی به دست آورد، باید بستگان خویش ...
جشن نوروز از کجا آمده است؟
در عین اینکه زندگی پرتلاش و پرزحمتی را رقم زده اند، اما هرگز نگذاشته اند رسم دیرین، و سنت کهن این مرز و بوم به دست فراموشی سپرده شود. دنیای ما ایرانیان، دنیای بسیار جالبی است، از مراسمات جشن و عید گرفته تا مراسمات عزاداری هایمان، همه و همه نشان از فرهنگ و اصالت تاریخی ما ایرانیان دار. مردم فرهنگ دوست ما، در طی سالها در برگزاری رسم ها کوتاهی نکرده و هرسال نیز با شور و شوق بیشتری حضور خود ...
مجلسی: ارزش نوروز به دلیل ریشه دار بودن و قدمت دیرینه آن است/ توانایی جلب گردشگران با آیین های نوروزی
... وی بیان کرد: نوروز را تنها در ایران جشن نمی گیرند بلکه این جشن در افغانستان و کشورهای شمال آن نیز نمود دارد. این کشورها به جزء تاجیکستان بقیه ترک نژاد و ترک زبان هستند و نوروز را پاس می دارند. مجلسی اظهار کرد: دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن که در تاریخ فرهنگی ایران بیش از همه زحمت کشیده می گوید: ایران فرهنگی تا آنجا می رود که نوروز پاس داشته می شود. بنابراین می بینید که کردهای عراق ...
چرا مردم در تعطیلات از تهران فرار می کنند؟
کجاست؟ در نیمه دهه 70 از سوی سازمان میراث فرهنگی در جلسه ای با شورای شهر تهران درباره تهران به عنوان یکی از شهرهای تاریخی صحبت می کردم و آنها با تعجب به من نگاه می کردند؛ یا در سال 85 با تعدادی از فیلم سازانی که درباره تهران کار می کردند همراه بودم و متوجه شدم همه فیلم هایی که در سال 85 درباره تهران ساخته شده برابر تمام فیلم هایی است که از ابتدای اختراع فیلم تا آن زمان ساخته شده است. ...
صنعت مس زنجان، با قدمت هزار سال+ تصاویر
به گزارش موج رسا , آثار مادی و معنوی بجا مانده از ملتها نمایانگر فرهنگ و تمدن اقوام گذشته هر سرزمین است که گاهاً تا به امروز نیز باقی مانده است، از میان تمام آنچه به عنوان میراث فرهنگی یک ملت تلقی می گردد، "صنایع دستی" جایگاهی ویژه و نقشی اساسی در معرفی فرهنگ و تمدن گذشته هر ملت دارد. در این آثار است که خلق و خو و خصوصیات ذوقی و اعتقادات هر دوره بی پرده عنوان گشته و امکان دستیابی به ...
چرا عراقچی در زمان جلیل به انگلیسی صحبت نمی کرد؟ - نیروهای ایرانی امنیت اروپا را به عهده بگیرند - در
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. رصد ...
نوروز فصل محاسبه اعمال، برنامه ریزی برای آینده و بهار دل ها
نحوی اعمالی که به خرافه و شرک نزدیک بود را حذف کرد. در ایران، مردم، زمان عید نوروز اعمالی انجام می دهند که بسیار پسندیده است و حتی در طول سال نیز می توان همان گونه بود و آن اعمال را انجام داد. اعمالی مانند خواندن دعا و آرزوی نیک نمودن برای خود و دیگر انسان ها، روزه، نظافت که در دین اسلام بسیار مورد تأکید است، استعمال بوی خوش که از آداب پسندیده است، آراستگی و پوشیدن لباس تمیز که از نشانه های ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
باستانی ! نوروزش خوب است؛ ولی باستانی اش بد است! باستانی، یعنی این که همه این جشن های دوره سال – مثل جشن نوروز یا جشن مهرگان یا جشن های دیگری نظیر خردادگان ، مردادگان و جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومت های استبدادی و سلطنت های پوسیده دوران جاهلیت ایران بود. محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجه و ارادت به حضرت حق، در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی، در نوروز نبود ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
و به تصویب رسید. بر این اساس در مارس (فروردین) سال 1990 میلادی جشن همگانی و مردمی نوروز به عنوان روز تعطیل اعلام شد که این امر مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت. جشن نوروز از قرون گذشته تاکنون در شهرهایی مانند بخارا، سمرقند، خوارزم، خوقند و شهرسبز باشکوه و شوکت خاصی برگزار می شد و امروز با همان شیوه قدیمی انجام می شود. در روز نوروز سمنک، حلیم، سنبوسه ای گیاهی از سبزیجات، بویژه آش ...
گردشگری ایران در پسابرجام ؛هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران*
نظر گرفته می شود و تمامی این هتل ها به بانک های عامل معرفی شده اند. در جدول زیر به بخشی از مهمترین رویدادهای مربوط به گردشگری ایران در طول سال 94 پرداخته ایم؛ ماه روز رویداد تیر 1394/04/03 نشریه فاینشنال تایمز در گزارشی به روند ورود گروه های بزرگ هتل سازی و پتانسیل های ناشناخته گردشگری در ایران پرداخت که با رفع احتمالی تحریم ها می تواند با رشد قابل ...
نوروز جشنی کهن تر از هزاره ها و فرمانروایی است
شادی ابراهیمی شستن تن و مو و پوشیدن جامه ی نو و خوردن خوراک خوب از آیین های نوروزی برای تمام مردم فلات ایران و قفقاز و آسیای میانه بوده است. در ایران و افغانستان نورورز آغاز سال نو است اما در سرزمین های قففاز و آسیای میانه که سال میلادی دارند نوروز جشن گرفته می شود اما شروع سال محسوب نمی شود. کشورهایی که آیین نوروز در آنها رایج است عبارتند از: ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
خانواده ها هدیه می کند. خواندن نماز در امامزاده عبدالله کلور و ادامه حرکت به طرف روستای گردشگری شال با باغات گیلاس و روستای تاریخی گیلوان بخش بعدی سفر را رقم می زند. روستای گیلوان و خانقاه گیلوان همان جایی بوده که خاستگاه گورستان قدیمی و تاریخی بیش از چهار هزار سال است و بعد از عبور از روستای گیلوان و در ارتفاعات خانقاه گیلوان منطقه راس سر میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
باز هم کسی احتمال نمی داد که ده نمکی بخواهد این مسیر را ادامه دهد. اما امروز این فیلمساز پنجمین فیلم بلند خود را هم ساخته و به جشنواره سی و چهارم فجر هم رسانده. در طول این سال ها ده نمکی همواره شخصیت جنجالی اش را پا به پای این فیلم ها به همراه داشته. اما بدنه روشنفکری سینما هیچگاه وحتا زمانی که با فیلم دومش رکورد تعداد تماشاگر را زد او را به عنوان یک فیلمساز حرفه ای نپذیرفت. منتقدانش معتقدند فیلم ...
برگزاری روز جهانی نوروز در وین به میزبانی ایران
حرا- رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص برگزاری این جشن گفت: نوروز یک جشن باستانی ایرانی است و با توجه به قطعنامه ای که توسط تعدادی از کشورهای برگزار کننده نوروز در مجمع عمومی تصویب شده است، روز 21 مارس به عنوان روز نوروز شناخته می شود. این روز در مقرهای سازمان ملل در نیویورک، ژنو و همچنین وین، جشن گرفته می شود. امسال هم به همت جمهوری اسلامی ایران، این جشن در ...
خدمت جهادی در اولویت کار شهرداری در سال 95 است
اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مبتنی بر گردشگری در شهر اهواز و زمینه سازی برای بهره گیری از فرصت جذب گردشگر در سایر ایام سال اذعان داشت: با توجه به فرصت بوجود آمده پس از برجام، همه باید تلاش کنیم زمینه را برای جذب سرمایه گذار، گردشگر و بهبود فضای کسب و کار فراهم کنیم و با نگاهی بلند مدت، مدل توسعه شهر اهواز را به شهری پویا در اقتصاد شهری و با کیفیت برای زندگی قرار دهیم. ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
پارک دانست. بوستان نیاوران بوستان نیاوران که قبلا صاحبقرانیه نامیده می شد، جز و املاک یکی از بازماندگان قاجاریه بود. پس از ساخت کاخ نیاوران از این قسمت از زمین در تملک شهرداری قرار گرفت و با ارائه نقشه ای در سال 1340 توسط سردار افخمی طرح منظمی در بوستان پیاده گردید. بوستان نیاوران در خیابان پاسداران،ابتدای خیابان شهید باهنر واقع شده است. بوستان نوروز و پل ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
انسانی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص طرح کلان اعتلای علوم انسانی گفت: این طرح با همت پژوهشگاه تدوین و طراحی شده و در دستور کار قرار گرفته است و هدف پژوهشگاه از تهیه چنین طرحی جهت گیری به سمت کارآمدی علوم انسانی در جامعه است. وی همچنین با تأکید بر علاقه و آمادگی پژوهشگاه برای جلب همکاری و مشارکت همه دغدغه داران حوزه علوم انسانی در اجرای این طرح، اعلام کرد: در حال حاضر ...
هاشمی در عسلویه: تمدن جدید خلیج فارس با محوریت نفت و گاز ایجاد می شود/ برخورد نامناسب محافظان هاشمی با ...
پروژه ها ارائه کردند . گفته می شود در این سفر نیم روزه دیدار مردمی پیش بینی نشده است و بر اساس خبرهای رسیده قرار است وی نشستی با نخبگان منطقه انجام گیرد. * نکته جالب توجه دراین سفر حضور خانواده هاشمی در این سفر است که این سفر را به از حالت کاری به تفریحی تغییر داده است. همسر و دخترانش و محسن و یاسر هاشمی به عنوان همراهان در این سفر وی را همراهی می کنند. * در حال حاضر ...
هاشمی رفسنجانی:تمدن جدید خلیج فارس با محوریت نفت و گاز ایجاد می شود
ویژه پارس، استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی استان بوشهر ، ائمه جمعه اهل سنت، فرماندار و مسئولین شهرستان عسلویه با اشاره به موقعیت استراتژیک این منطقه ی عظیم اقتصادی و صنعتی در تحولات کشور و منطقه گفت: گزارشاتی که از آقای استاندار و مدیر منطقه در طول مسیر شنیدم باعث شده اطلاعات من در خصوص این منطقه تازه شود . وی تصریح کرد: من در جمع شما به صنعتگران و مدیران صنایع این بشارت را می دهم که ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
کنیم تا مأیوستون نکنیم. پخش نشدنِ دیشبِ خندوانه با اینکه اتفاق خوبی نبود ولی در برنامه سازی چیز عجیبی نیست، بهتره صبوری کنیم تا همه چیز سر جای درستش قرار بگیره، از امشب باز هم در خدمتتون هستیم. دمتون گرم برای حمایتهاتون و مخلص. اظهارات روحانی درباره برجام 2 و 3 انحراف است اسماعیل کوثری در گفت وگویی، به تشریح دلایل انتخاب شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
استان در طول جنگ محسوب می شود در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است. این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد. این یادمان در ایام نوروز روزانه پذیرای 10 هزار نفر از مسافران نوروزی می باشد. یادمان های دفاع مقدس در قصرشیرین به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
پنجره ای به تاریخ گذشته یک ملت
شد و در سال های اخیر از رواج افتاده است. به سبب وجود پشم دام های مردم این استان به عنوان یک زیرانداز و همچنین پوشش لباسی به خصوص پوپان ها مورد استفاده قرار می گرفت. سیاه چادر بافی سیاه چادر با ویژگی خاصی که داردسال های سال به یک صورت و طرح باقی مانده و چنین به نظر می رسد که اوج این هنر در مراحل اولیه اختراع قرار دارد. این محصول که برای پوشش سرپناه جامعه ...
اقتصاد به وقت بهار در رادیو اقتصاد
اقتصادی سال گذشته و برنامه های اقتصادی در سال جدید آگاه می کند. وی در ادامه گفت : با توجه به رسالت رسانه و رادیو و پوشش فعالیت های اقتصادی در ایام خاص چون نوروز و در کنار آن ایجاد روحیه مثبت اندیشی در مردم ارائه این برنامه می تواند در دستور کار و اجرا قرار گیرد. عزتی گفت: هدف اصلی برنامه توجه ویژه به شعار سال، ایجاد فضای شاد و امید بخش و مفرح بین مخاطبان و اطلاع رسانی از عملکرد ...
شب نوروزی ایرانیان در بلغارستان
شرکت کنندگان ایرانی و بلغاری قدردانی نمود و عید نوروز را به حاضرین تبریک گفت. و برای آنها سالی سرشار از برکت ، معنویت ، شادی و موفقیت روز افزرون آرزو کرد . کیانی رایزن فرهنگی تاکید کرد : نوروز را یادگار از دوران باستان ایران زمین دانستند که مورد پذیرش و تایید دین مبین اسلام قرار گرفت و غنای آن در پرتو جهان بینی و تعالیم مکتب انسان ساز اسلام بیشتر شد. و از جمله ظرفیت های مثبت نوروز همراه ...
مدیرکل ارشاد: هنرمندان سهم خوبی در جذب گردشگر به مازندران داشته اند
برنامه ها حکایتگر این مساله است . مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : تجربه موفق تاثیر برگزاری برنامه های فرهنگی هنری نوروزی سال 95 درجذب گردشگر ، تدوین برنامه جامع جذب گردشگر توسط این اداره کل و دیگر دستگاههای اجرایی ضرورت دارد . وی افزود : در برگزاری جشن ها و مراسم فرهنگی و هنری شاد ویژه نوروز امسال در مازندران خوشبختانه فضای امن فارغ از هرگونه مزاحت داشتیم . جاودانی از ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
دیده ام و اینها چیزهایی که به خود آدم برمی گردد، دغدغه های خود آدم است و هابی های شخص است. وقتی به عنوان یک فیلمساز در خیابان راه می روید، اگر قرار باشد همه آدم های دور و برتان را محکوم کنید به اینکه مدل لباسی که شما دوست دارید را بپوشند، از آن جنسی که شما دوست دارید، حرف بزنند، قاعدتا به یک آدمی تبدیل می شوید که سلیقه خودتان را تحمیل می کنید. صفایی: نباید فرمایشی باشد. معیریان: من فکر ...
آغاز سال95 با اجرای طرح اندیشه ایران شهر
خانواده ایرانی - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رابطه اندیشه ایران شهر با نوروز باستانی گفت: متاسفانه ورود بحث درآمدهای نفتی و بهره برداری غلط از تکنولوژی باعث شد بسیاری از میراث فکری خود را در حوزه شهرسازی، ساخت مسکن، توسعه شهری و همسایگی از دست بدهیم. عباس آخوندی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره رابطه اندیشه ایران شهر با نوروز باستانی و اجرایی شدن این اندیشه در ...