سایر منابع:
سایر خبرها
بهار برای همه بهار است اما...
: برای مثال بچه های محروم از تحصیل که به هر دلیلی مثل مشکلات مالی و یا فرهنگی از تحصیل محروم هستند از گروه هدف های این انجمن محسوب می شوند و برای این کودکان طرحی با نام کودکان امید راه اندازی کرد. این کودکان با بررسی خانه به خانه و بازدید شناسایی می شوند و مراحل تلاش برای حل مشکل این کودکان به صورت پروژه های تک نفره شروع می شود. مدیرعامل انجمن امداد دانشجویی ایما افزود: کودکان حاضر در ...
از هدیه جاکلیدی مزین به ماهواره شریف ست به رئیس جمهور تا اردوی جهادی در مناطق محروم
نزدیک به 3 سال دانشجویان و نمایندگان آنان اجازه بیان مواضعشان به رئیس جمهور در روز دانشجو را نداشتند. موارد بیان شده تنها بخشی از فعالیت های بسیج دانشجویی در سال 94 بود که از موارد مغفول مانده می توان به برگزاری اردوهای جهادی به مناطق محروم، برگزاری نشست های علمی در حوزه اقتصاد مقاومتی و بسیاری موارد دیگر نام برد. انتهای پیام/ ...
یادگارانی از نسل پاکان درسرزمین خاوران
امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده است به گونه ای که سالانه حدود 150 هزار زائر و مشتاق به زیارت خاندان اهل بیت (ع) برای زیارت به این مکان مشرف می شوند . ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال 1383 ساخته و نصب گردیده است . در قسمت بالایی ضریح اسماء متبرک خداوند بر روی صفحه های مطلا حکاکی شده و به شکل زیبایی ...
زندگی بدون جهاد برابر با مُردن است
و نخبگان در اردوهای جهادی بیان کرد: زکات علم این جوانان و نخبگان حضور در مناطق محروم است و سال های زیادی بود که این نخبگان از دستاورد مردم در روستاها استفاده کردند و به این جایگاه رسیدند و حالا باید زکات آن را با خدمت به محرومان بدهند. فعالیت 512 گروه جهادی در کشور در نوروز 95 سردار نقدی افزود: حضور این افراد در مناطق براساس تکلیف است و همان طور که جامعه آنها را پرورش دارد و ...
اقتصاد مقاومتی؛ یکی از فعالیت های پیش بینی شده در اردوهای جهادی
...، آب، برق، مدرسه و... است، اضافه کرد: این روستا هزار و 850 نفر جمعیت، 6 شهید و یک مفقودالاثر دارد. وی ساخت مدرسه دو کلاسه برای 40 دانش آموز، ساخت غسالخانه، ساخت خانه عالم و ساخت سرویس بهداشتی را از پروژه های عمرانی در این روستا دانست و افزود: در مجموع این پروژه ها در فضای 120 متری ساخته خواهد شد. مسئول ستاد جهادی شهید اسماعیل سیرت نیا با بیان اینکه نداشتن 7 کیلومتر راه جاده ...
امامزاده محمد عابد(ع)؛ شهید وصال امام بر حق روزگار خویش
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، امامزدگان و بقاع متبرکه از جمله اماکن مقدسی هستند که در تمامی ایام سال به ویژه ایام نوروز محلی مناسب برای گذران وقت در فضایی معنوی به شمار می آیند، استان مرکزی با وجود 260 بقعه متبرکه در مناطق شهری و روستایی پذیرای خیل گسترده ای از مردم گوشه و کنار ایران است. این استان دارای 12 شهرستان با قدمتی دیرینه که هرکدام دارای امامزادگانی شاخص ...
پیش نمایش بازی Uncharted 4: A Thief’s End؛ پایان یک ماجراجو
پاید که دوباره قلب کاوش های دریک به تپش درآمده و بر می خیزد. برادر نیتن به نام سم که سال ها تصور می شد مرده حالا برگشته و برای انجام کاری مهم از برادر خود کمک می خواهد. در آخرین نسخه ی منتشر شده با هجمه ای از سوالات مواجه شدیم، این که هویت واقعی نیتن چیست و چه سر گذشتی داشته است. وقایع نسخه ی چهارم 3 سال بعد از Drake's Deception روی می دهد. نیتن دریک در آخرین نمایش حلقه ی النا را به ...
واکنش وزیر ارشاد به بازگشت شادمهر عقیلی به ایران/ آهنگساز معروف در آتش سوخت
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در ایام نوروز ، بسته پربازدیدهای صفحه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از اصلی ترین اخبار این صفحه خواهد بود. هر روز گزارشی از اخبار پربازدید فرهنگی در سال 94 را خواهیم داشت. امروز پنجم فروردین 95 است و چند خبر پربازدید مرداد ماه 1394 را در ادامه خواهید دید: قبرستان بقیع پیش از تخریب اینگونه بوده است + تصاویر و مداحی جدید میثم مطیعی ...
نیم نگاهی به آستان مقدس امامزاده شاهرضا(ع)
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، نام مبارک این امامزاده جعفر است، وی به امر برادر خود امام رضا (ع) برای ارشاد مردم به این دیار سفر کردکه به دست ظالمان حکومت اموی در دامنه کوهی در سال 203 هجری قمری به شهادت رسید. بنا بر روایات بعضی از سیره نویسان و مورخین، شاهرضا فرزند شمس الدین محمد بن زیدبن حسن بن علی بن ابیطالب(ع) است؛ وی در خدمت امام العادل علی زین العابدین بن امام ...
معرفی سه فیلم سینمایی و یک مستند اکران نوروزی گروه هنر و تجربه + عکس
به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، گروه سینمایی هنر و تجربه در نوروز 95 میزبان 3 فیلم بلند سینمایی چهارشنبه به کارگردانی سروش محمدزاده، نیم رخ ها به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی، تابو به کارگردانی خسرو معصومی و فیلم مستند فصل هرس به کارگردانی لقمان خالدی است. این فیلم ها از 26 اسفند ماه سال جاری در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران شده اند. چهارشنبه فیلم سینمایی ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
دیگری هم مثل عزیز بهادری، رئیس فیروز و نظام فاطمی از جمله کسانی بودند که تهیه کنندگان دنبالشان بودند. آیا شما 4، 5 فیلم در یک سال ساخته اید؟ صفایی: من 5 تا هم ساخته ام. سالی که سینما به کلی خوابیده بود و فروش نمی کرد، دو تا فیلم ساختم که پرفروش بوده است. سال 56 عشق و خشونت را ساختم که بعد از انقلاب به عنوان انقلابی پروانه گرفت که خیلی مهم بود. آن زمان مسعود شاهی معاون وزیر بود و دستور ...
از محرومیت زدایی در روستاهای سیستان وبلوچستان تا حضور 1119جهادگربسیجی در نوروز95/ تا زنده ایم مطیع امر ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، همه ساله با فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی صدها گروه جهادی خود را برای حضور در مناطق محروم و خدمت رسانی به مردم در عرصه های عمرانی، پزشکی، فرهنگی و اشتغالزایی آماده می کنند. بر همین اساس از آنجایی که رهبر انقلاب امسال را بعنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند گروه های جهادی سیستان و بلوچستان به ویژه دانشجویان و طلاب اهم از ...
خدمت رسانی به مناطق محروم ممسنی در قالب اردوهای جهادی دانشجویی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی همزمان با ایام نوروز 95 گروه جهادی دانشجویی خادمین سید علی وابسته به بسیج دانشجویی نورآباد و رستم به روستاهای محروم این مناطق اعزام شدند. گروه جهادی دانشجویی خادمین سیدعلی وابسته به دفتر بسیج دانشجویی نورآباد و رستم در قالب اردوی جهادی برای خدمترسانی به مناطق محروم، به روستای موردکرد از از توابع بخش ماهورمیلاتی شهرستان ممسنی اعزام شدند ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
نوروز وپای سفره هفت سین باید دعا برای طول عمر و سلامتی وعزت بیش از پیش معظم له باشد. اگر نیم نگاهی به سال 94 داشته باشیم شما این سال را چگونه ارزیابی می کنید؟ سال 94 سالی پر از هیجان، چالش و فراز و فرود بود. مسلما التهاب های منطقه و مسائل منطقه ای وبین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار بود که به لطف خدا، راهبردهای مقام معظم رهبری و حمایت مردم، جمهوری اسلامی ایران پیروزمندانه و عزتمندانه همه ...
از معرکه گیری و مساله گویی تا شکار شاهانه
کردن اوقات فراغت در اولویت قرار می دادند اما اختلاف فقر عمومی مردم با زرق و برق و ریخت و پاش دربار در تفریحات آنها نیز خود را نشان می داد. در حالی که مردم عادی به دور یک معرکه گیر یا شعبده باز حلقه می زدند و مجذوب توان خارق العاده او می شدند یا در قهوه خانه حین نوشیدن چای و گپ و گفت به پرده خوان و نقال گوش می دادند یا بیرون شهر مسابقه خر و الاغ سواری برگزار می کردند در دربار شاهی کسانی ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
رزمایش به راه می اندازند -درحالی که آنها در اینجا هیچ مسئولیتی ندارند- [امّا] جمهوری اسلامی که در خانه ی خود، در محیط خود و در حریم امنیت خود رزمایش میکند، جنجال اینها بلند میشود که چرا رزمایش کردید، چرا اقدام کردید، چرا نیروی دریایی شما یا نیروی بنابراین در قضیه هسته ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام 2 و 3 و غیره باید به وجود ...
اعزام کار گروه های تخصصی جهادی به مناطق محروم استان البرز در ایام تعطیلات نوروز
گروه استانی " تیتریک "،مسئول قرارگاه جهادی شهید علیرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی استان البرز؛ ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید به جهاد گران دانشجو، به تبیین برنامه های کار گروه های تخصصی قرارگاه جهادی شهید شجاعی پرداخت. بهنام صادقی گفت: قرارگاه جهادی شهید علیرضا شجاعی در ایام تعطیلات عید نوروز، متشکل از دانشگاه های آزاد اسلامی نظرآباد و هشتگرد، دانشگاه های ...
امامزاده صالح (ع) نگین گردشگری شمال تهران
النسبی است که با شنیدن خبر ولایتعهدی امام رضا (ع) با یک گروه صد نفری به خراسان آمدند که در راه گذر از دشت بزرگ ساوجبلاغ که در آن روزگار از مناطق ری و در راه غرب به خراسان قرار داشته دچار شبیخون دشمنان شده و شماری به شهادت می رسند و گروهی متواری می گردند . پایان پیام/ 376
کرمانشاه سرزمین زیبایی ها/ازاماکن مذهبی تاجاذبه های ساخته دست بشر
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان کرمانشاه با داشتن جاذبه های بسیار فراوان طبیعی، گردشگری، تاریخی و نیز اماکن مذهبی فراوان در فصول مختلف سال و به ویژه ایام نوروز مقصد مهمانان و مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان است. از سویی علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی هنر مردمان این دیار تحسین همگان را برانگیخته و سوغات سفر مهمانان و مسافران است، سوغاتی که حاصل دسترنج دستان هنرمند مردان ...
سیدمرتضی(ع)؛ امامزاده ای با سه و نیم میلیون زائر در سال
آستانه و بقعه مبارکه امامزاده سیدمرتضی(ع)، به شیوه معماری دوره صفویه در سال های 1354 تا 1356 هجری، شمسی ساخته شده است. این بنا با این که از معماری سنتی با ارزشی الهام گرفته ولی قدمت تاریخی چندانی ندارد. مجموعه ساختمان های منتهی به حرم مربعی است به ابعاد 25 در 38 متر و از هر چهار سوی، درهای چوبی زیبایی ارتباط حرم و فضای بیرون را تأمین می کند؛ پایین دیوار که از قسمت های دیگر متمایز است و آن را ...
طرح نامه اردوی جهادی
آباد منطقه جعفریه قم و روستاهای سراب نقل و سیاه گاو آبدانان ایلام نموده است. آخرین اردوی جهادی این گروه ، اردوی شهریورماه سال 91 در منطقه آبدانان بود که علاوه بر فعالیت های فرهنگی ، شروع به ساخت مسجد روستای سرابنقل نمود . طرح گروه جهادی آل طه در اردوی نوروزی 1391 زمان و مکان برگزاری اردوی جهادی : پنجم الی پانزدهم فروردین 1391 – ایلام ، شهرستان آبدانان ، روستای ...
پیگیری لوله کشی آب روستاهای محروم در سیستان و بلوچستان
پایین بوده و دانش آموزان بعد از مقطع ابتدایی ترک تحصیل می کنند برنامه ریزی برای ارتقای سطح سواد آنان انجام و دوره های آموزشی توسط طلاب بسیجی در این منطقه در حال برگزاری است. سجادی در ادامه به تشریح فعالیت های عمرانی این گروه پرداخت و بیان کرد: خانه عالم در یک روستا در حال ساخت بوده و در کنار آن نیز پایگاه جهادی و مرکزی به عنوان کانون فرهنگی و کتابخانه در حال تکمیل است. وی ...
امنیت و ایمنی کاروان های راهیان نور در اولویت ما قرار دارد
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سردار علی فضلی جانشین ستاد مرکزی راهیان نور و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در جلسه قرارگاه مرکزی راهیان نور در اهواز با اشاره به استان های میزبان راهیان نور در ایام نوروز اظهار داشت: استان های پنج گانه خوزستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر و هرمزگان در ایام نوروز میزبان زائران راهیان نور هستند و به آنها خدمات رسانی می کنند ...
اولویت اصلی ما؛امنیت و ایمنی کاروان های راهیان نور / زائران راهیان نور مهمانی شهدا را در نوروز ترجیح ...
: زائران راهیان نور در ایام نوروز مهمانی شهدا را ترجیح دادند و با حضورشان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، وحدت و اقتدار نظام اسلامی را به نمایش گذاشتند . سردار فضلی با بیان اینکه 76 هزار مدیر کاروان در هر دو بخش کاروان های سازماندهی شده و بخش خودش مردمی در حال خدمت رسانی هستند، تأکید کرد: قریب به 27 هزار خادم الشهدا، 24 هزار روای دفاع مقدس، 26 هزار روحانی خواهر و برادر توفیق خدمتگذاری در ...
جهادگران امروز ادامه دهنده راه جهادگران هشت سال دفاع مقدس
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سایت زنان قم، نوروز ایامی مناسب است تا تمام شهروندان برای رهایی از خستگی یک سال گذشته و همچنین شروع سال جدید با انرژی مضاعف عازم سفری تفریحی، زیارتی، سیاحتی و.. شوند. در این روز ها تمام افراد خانواده اسباب و وسایل مورد نیاز خود را جمع می کنند تا به مقصدی در داخل کشور و یا به بیرون از کشور سفر کنند و از این چندروز تعطیلات بهترین استفاده را ...
شیفتگان اردوی جهادی در نوبت خدمتگزاری
خبرگزاری بسیج مازندران، معاون اجرایی سپاه کربلا پاسداران این سپاه را همانند همه ماموریت های انقلاب اسلامی پیشتاز و پیشگام دانست و گفت: سپاه در راستای اجرای فرمان رهبر انقلاب اسلامی در موضوع اردوهای جهادی پیشگام است . باآغاز فعالیت اجرایی ساخت خانه های محرومین در مناطق محروم پاسداران سپاه کربلا اولین گروه اردوی جهادی را شکل دادند و با شور و حرارت خاصی به مدت 4 شبانه روز دل از متعلقات ...
اردوهای جهادی مصداق کامل شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است
سرهنگ پاسدار احمد خسروی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه دلگان در گفتگو با خبرنگارخبر گزاری بسیج استان سیستان وبلوچستان با تبریک سال نو به حضور گروه های جهادی در نوروز امسال در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اردوهای جهادی با هدف محرومیت زادیی و خدمات رسانی به روستاها و مستضعفین در مناطق محروم صورت می گیرد. وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که شناخت درستی از کارهای جهادی نداشته و تقوا در کارمان وجود ...
90تپه واثر تاریخی میزبان گردشگران نوروزی/ابهرسرزمینی باتاریخی غنی
خبرگزاری مهر -گروه استان ها: شهرستان خرمدره با باغ های سرسبز، چشمه سارها و صخره های عظیم از مناطق دیدنی و زیبا در شمال و غرب شهرستان است که در ایام سال به ویژه در تعطیلات تابستان و نوروز پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و هموطنان از سراسر کشور است. مهم ترین علت وجودی شهر خرم دره جریان ابهر رود در طول شهر است که دلیل اصلی وجود باغ ها و زمین های کشاورزی و چهره سبز و خرم این منطقه به حساب ...
لبخند محرومین، بخش زیبای اردوی جهادی بسیج است/ مسئولان دین خود را به مناطق محروم شرق اصفهان ادا کنند
به گزارش صاحب نیوز به نقل از اصفهان شرق ، تصاویر پوسترهایی منقش به حرکت سازندگی بچه های بسیج برایم تداعی خاطرات سال های قبل حضور در کنار محرومین مناطق استان اصفهان و خصوصا برخی مناطق محروم شرق اصفهان شد و در یک کلام، سازندگی مهم ترین کلمه برای بازگو کردن حرکت جهادی بچه ها بود که با لبخند کودکان محروم برخی مناطق عجین می شد تا بتوان سرپناهی برای شب های سرد و روزهای گرم و طوفانی خانواده های محروم ...