سایر منابع:
سایر خبرها
جشن نوروز از کجا آمده است؟
اینکه زندگی پرتلاش و پرزحمتی را رقم زده اند، اما هرگز نگذاشته اند رسم دیرین، و سنت کهن این مرز و بوم به دست فراموشی سپرده شود. دنیای ما ایرانیان، دنیای بسیار جالبی است، از مراسمات جشن و عید گرفته تا مراسمات عزاداری هایمان، همه و همه نشان از فرهنگ و اصالت تاریخی ما ایرانیان دار. مردم فرهنگ دوست ما، در طی سالها در برگزاری رسم ها کوتاهی نکرده و هرسال نیز با شور و شوق بیشتری حضور خود را نشان ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد
شما خواسته اید از شبکه یک پخش می شد و تهیه کننده اش مجید خالقی سروش بود؛ برنامه ای که از افراد علاقمند به گزارشگری خواسته شد تا به سازمان نامه بنویسند. جواد خیابانی 26 ساله پس از دیدن این برنامه، نامه ای به صداوسیما نوشت با این مضمون که همه حرف های تان راست نیست و دست از این کارها بردارید، آمدن به تلویزیون پارتی می خواهد. واکنش خالقی به آن نامه بسیار جالب بود زیرا پس از خواندنش، به خیابانی زنگ زد ...
سفر تصویری به سیستان و بلوچستان سرزمین دریا و کویر
دارد که یکی از این مجموعه ها در فاصله 250 متری شمال شرقی ارگ زاهدان کهنه قرار دارد. از شهر زاهدان کهنه امروزه فقط برج و باروی آن و قلعه تیمور باقی مانده است. این شهر دارای سه قطعه آبادی بوده که شامل ارگ کهندز، شارستان و ربض است و گرداگرد هرکدام را حصاری به همراه برج های تدافعی، به شکل مستطیل، در بر گرفته است. کوه خواجه کوه خواجه یا (کوه رستم) تنها اثر طبیعی در دشت سیستان است که در ...
چرا عراقچی در زمان جلیلی به انگلیسی صحبت نمی کرد؟/نیروهای ایرانی امنیت اروپا را به عهده بگیرند/در دیدار ...
شروع اکران خصوصی بادیگارد به حاتمی کیا گفت: من حتی یکی از فیلم های شما را هم از دست نداده ام. جمله او را همسرش با نگاهی آرام تایید کرد و گفت: شاید آژانس شیشه ای را بیست بار دیده باشیم. حاتمی کیا هم قبل از شروع فیلم به آنها گفت: دل ما هم به شما خوش است که این فیلم را ببینید و ان شاءالله بپسندید. چند ثانیه از پایان فیلم نگذشته بود که بهزاد نبوی و حاتمی کیا برای دومین بار در یک روز یکدیگر را در آغوش ...
چرخش زبانی براساس گفتگو بنانهاده شده بود/ مناظره نقش زبان درفلسفه
بین گونه های متفاوت کاربرد زبان قائل شوی که گویی کاربرد علمی زبان به شکلی از مشکلاتی که بقیه زبان با آن مواجه است فرار می کند . جان: ما رابطه ای علت و معلولی بین خودمان و جهان نجومی داریم و جهان نجومی از طریق زبان با ما ارتباط برقرار نمی کند، بلکه برعکس ما از زبان استفاده می کنیم تا بتوانیم این جهان نجومی را مقوله بندی کنیم. وقتی به جهان پول و مهمانی ها می پردازیم با یک سری تبادلات علت و ...
سفیر اندیشه کارگردان هستم
کشی ماشین گرفته تا سفره پهن کردن مقابل سینماها. با درست و غلط این موضوع کاری ندارم اما هر تمهیدی سعی کردند که جاذبه به وجود بیاورند. منِ دست به قلم باید دل و دماغ این را داشته باشم هرچند که قرار هم نیست که همیشه هلو برو توی گلو باشد ولی آدمیزاد است. از آن طرف محدودیتهایی که به لحاظ نوشتاری دارد، از طرف دیگر مسائلی که خودش دچار روزمره گی هست و پس زدن تماشاچی هم مزید بر آنها باضافه هجمه کارهای ...
زندگی بابک حمیدیان تازه داماد سینمای ایران
اصلا بخش عمده ای از زندگی ام را مطالعه کتاب های مختلف تشکیل می دهد. متاسفانه در کشور ما مردم ارتباط خوبی با مطالعه ندارند، کتاب نمی خرند و حتی رابطه آنها با دنیای مطبوعات نیز کمرنگ شده است. من شخصا این را درک نمی کنم که عده ای، عدم خرید کتاب را به چیزهای دیگری مثل گران شدن کرایه تاکسی و گوشت و مرغ و... ربط می دهند؛ یعنی واقعا یک فرد نمی تواند در طول یک سال حتی دو، سه کتاب معمولی بخرد!؟ امیدوارم ...
نکوهش قطع رابطه با خویشان در قرآن / مصداق هایی از قطع رحم و صله رحم
تکامل یک اجتماع بزرگ از همه جنبه های مادی و معنوی و اخلاقی از جامعه های کوچک که خانواده باشد، شروع می شود و با تکامل آنها جامعه بشری نیز اصلاح خواهد شد . لذا اسلام از این مسأله، بهره برداری کامل نموده و دستور به تقویت جامعه های کوچک که همان خویشان و نزدیکان انسان می باشد، داده است. چرا که مردم از کمک کردن و پیوند با آنان، رویگردان نیستند چون خونشان در رگ همدیگر بوده و از هم فاصله ندارند و اعضای یک ...
برانکو سبک جدیدی را به فوتبال ایران آورد | خداداد عزیزی درست گفت
... *ناصر خان این روزها کمتر در اطراف فوتبال حضور پیدا می کنی؟ -شرایط به این شکل پیش آمد و فعلا در حاشیه فوتبال هستیم. *چرا ناصر محمدخانی که یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بود الان باید در حاشیه باشد؟ -با گذشت زمان تفکرات انسان ها عوض می شود و شاید ما در تفکرات مدیران جدید جایی نداشته باشیم. *در زمان دوران فوتبال خودتان چند سال عید نوروز را در کنار ...
انتظار برای بهار واقعی
اراده و اختیار انسان ها در آن دوره- در زمان اهل بیت علیهم السلام نیفتاد. اما نوید این اتفاق را به ما داده اند که جامعه بشری در نهایت از این سرمای منجمدکننده ی نگاه انسان محوری و نگاه اومانیستی عبور خواهد کرد و قطعا به یک جامعه توحیدی خواهد رسید. ما امروز بعد از امام عسگری علیه السلام در حال گذار از این جامعه هستیم، یعنی گذار از جامعه منجمدشده ای که با نگاه های اومانیستی از محور توحید فاصله ...
انتقاد از کار برخی مترجمان قدیمی
و از زبان انگلیسی ترجمه شده است. این مترجم بیان کرد: گاهی اوقات نیز "هنجارهای زبانی زمانه و نیاز زمانه" موجب انجام ترجمه های مکرر می شود. مثلا از یک اثر معروف و پرخواننده مانند "سه تفنگدار" (از الکساندر دوما) از دوره قاجار تاکنون چند ترجمه در دست داریم. آن ترجمه ای که در زمان قاجار انجام شده با توجه به هنجارهای زبانی و زمانی خودش بوده است و کسی که امروز ترجمه می کند با توجه به زبان ...
سیاحت در سرزمین شیرین و فرهاد
ساسانی نسبت می دهند و همواره مورد توجه هخامنشیان بوده است. طاق بستان، یا طاق وستان در سمت راست ورودی شهر کرمانشاه ، در شمال شرقی این شهر، مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ساسانی است که با فضای مرکبی از کوه و چشمه و آبشار، به گردشگاهی مصفا و چشم اندازی دل انگیز تبدیل شده است . کرمانشاه، یکی از گزینه های پیشنهادی ما برای سفرهای نوروزی است. در تعطیلات نوروز 94، شما این ...
خصلت هایی که در جنگ و صلح نمود می یابند +تصاویر
در این صحنه خلق کرده بار منفی این جمله کمتر به چشم می آید و با فاصله گذاری ایجاد شده مخاطب درک بهتری از وضعیت این زن و تلاشش برای حفظ بقا پیدا می کند. نگاه دژاکام به این اثر نمایشی برخلاف اکثر آثاری که از روی ننه دلاور و فرزندانش به صحنه رفته اند نگاهی تراژدی - کمدی است. وی تلاش کرده در اجرای این نمایشنامه شناخته شده جنبه هایی از متن را بیرون بکشد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته ...
نوروز فصل محاسبه اعمال، برنامه ریزی برای آینده و بهار دل ها
کرده و بهترین استفاده را از وقت ببرد. پس انسان با زنده شدن طبیعت باید به تفکر پرداخته و سعی در اصلاح خودش داشته باشد. اعیاد را بر چهار گونه تقسیم کرده اند: 1. اعیاد دینی 2. اعیاد مذهبی 3. اعیاد ملی مانند روز استقلال کشورها 4. عید تکوینی که جهان عید می گیرد و انسان در آن نقشی ندارد مانند عید نوروز که طبیعت سبز و شکوفا و دنیا خرم و خوشحال می گردد پس این عید عید جهانیان است نه عید زرتشتیان ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
...! بی ذوقی و بی سلیقگی تا این حد! (4) نوروز، اسلامی نه باستانی اسلام، عید نوروز را گرفت؛ محتوای انسانی و اسلامی و معنوی به آن داد و به مردم برگرداند. اول تحویل سال، شما به دستور اسلام با خدا رابطه برقرار می کنید و می گویید: یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال ؛ ای کسی که گردش زمین و آسمان، گردش دل ها و چشم ها و گردش روزگاران به دست توست ...
بیمار استاندارد ؛ شیمی عجیب و نامتعارف یک گروه سریال سازی
می یابد.یک بار شعبده باز آماتوری که ناگهان قدرت غیب کردن خود را می یابد،گاهی یک صاحبخانه خسیس با استدلالهای عالمانه اش و یک بار سمساری طماع که مانند فیلسوفها صحبت می کند، هر کدام توجه بیننده را به خود جلب می کنند و تصویرسازیهای پازل گونه سریال را کامل می کنند. خرده روایت های فراوان و قصه پردازی پر رنگ هم در طول داستان سریال را از خطر کسالت بار شدن می رهاند و با رنگ و لعاب کاراکترهایی هویت مند و ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
آغاز سال نو، مانع بیماری و بدبختی اهالی خانه می شود. جوانان قزاق در عید نوروز اسبی سرکش را زین کرده و عروسکی که ساخته دست خودشان است، با آویز زنگوله ای به گردنش در ساعت 3 صبح که ساعتی معین از شب قزیر است، در شهر و روستا رها کرده تا از این طریق مردم را بیدار کنند. این عروسک در حقیقت نمادی از سال نو است که آمدن خود را سوار بر اسب به همه اعلام می کند. همچنین پختن غذایی به نام نوروز گوژه ...
دانشمندی که رویان را خلق کرد
و آغاز فعالیت های کارآزمایی های وی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی بزرگسالان در ترمیم ضایعات قلبی، گفت: پژوهشگاه رویان درصدد است که نقش محوری را در پزشکی فردا ایفا کند که شامل پزشکی ترمیمی و پزشکی سرطان می شود. وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان پس از 10 سال راه مرحوم کاظمی آشتیانی را ادامه می دهد، گفت: رویان قصد دارد همان گونه که می خواست همواره در پزشکی فردا نقش محوری داشته باشد ...
آرزوی 10 بازیگر زن سینما و تلویزیون در سال نو
گرامی داشته می شود. در اسلام و به ویژه آیین تشیع نیز به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و برای گرامی داشتن آن تاکیدات فراوانی صورت گرفته است. مردم ایران همه ساله از یک ماه مانده به نوروز با آیین های باشکوهی همچون خانه تکانی، گستراندن سفره هفت سین و امثالهم به استقبال بهار می روند... سینماپرس برآن شد تا همزمان با نوروز 1395 با هنرمندان راجع به آرزوهایشان در سال جدید به گفتگو نشسته و ...
ارتباطات نوروزی و نوروز ارتباطی
فضای فناورانه نو و با استفاده از نسل های نوین تلفن هوشمند، از آیین و سنّت های نوروزی تاثیرات فراوان گرفته و در مقابل بر آنها اثر گذاشته است. جانمایه ارتباطات نوروزی، تمکین ذهن و زبان از فرهنگ سرزندگی و حیات تاریخ طبیعت و انسان است. در نو شدن روز و ماه و فصل و سال در زندگی دوباره طبیعت و نشاط یافتن جامعه، ذهنیت عمومی تغییر می کند. در آیین نوروز، نشاط، امید، آشتی و گفت و گو اصل است و غم، نومیدی ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
از این چشم اندازها است حرکت ماشین ها از ارتفاع پست به طرف ارتفاع بیش از دوهزار متر از وسط جنگل احساس حرکت را از مسافران گرفته و لحظه ای توقف در جنگل و دیدن زیبایی درختان و سرسبزی و نشاط خاص آن فضا آرزوی مسافران است و این آرزو تنها با توقف در مسیر دست یافتنی است. در کنار زیبایی جنگل وجود آبشارهای کوچک و بزرگ در وسط جنگل در مسیر جاده و نوشیدن آب گوارای آن خستگی سفر چند ساعته از مرکز کشور ...
پیام نوروزی اوباما در کنار تهدیدها نشانه بلاتکلیفی آمریکایی هاست
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه سه شنبه سوم فروردین ماه در ارتباط مستقیم از مشهد با برنامه زنده "تیتر امشب " شبکه خبر ، با تبریک سال نو و نوروز و آرزوی سالی پر از شکوفایی اقتصادی و پیشرفت و سربلندی برای ملت ایران گفت : ملت بزرگوار ما به خوبی می دانند که ما مدت هاست با آمریکایی ها مسئله داریم و داریم دست و پنجه نرم می کنیم. آنها حاضر نیستند که انقلاب ما را در عمل به رسمیت بشناسند. می ...
لوریس چکناواریان: تختی را مردم کشتند
. البته من در آن سال ها 14 سالم بود و هیچ وقت پیش نیامد که بتوانم با جهان پهلوان صحبتی یا مراوده ای داشته باشم. اگر آن اتفاق نمی افتاد، حتما به او نزدیک می شدم، اما صد حیف که تختی خیلی زود از دنیای موقتی به دنیای واقعی پناه برد. به نظر شما چرا معرف و شخصیت تختی این همه مورد توجه قرار گرفته است؟ شاید منظور شما این باشد که در تعریف از ایشان اغراق می شود. دقیقا! در حالی که تختی ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
طلبان که متشکل از 40 نفر از نیروهای فعال اعم از حزبی و غیرحزبی بود و با محوریت آقای عارف منجر شد. یکسری کارها از قبل طراحی شده بود که این شورا هم همان مسیر را رفت تا ما نگاهمان نگاه اجماعی باشد. یکی از نقاط قوت جریان اصلاحات این بود که از اول نگفت چه کسانی کاندیدای ما هستند و اعلام کرد که هر کسی که در خودش توانایی و صلاحیت می بیند و می تواند رأی مردم را با خودش همراه کند، در انتخابات ثبت ...
واکنش ها به مرگ یوهان کرایوف؛ هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان است
.... پیتر اشمایکل | خبر وحشتناکی بود. یکی از بزرگترین های این ورزش. یک اسطوره بزرگ برای بازی. جایش خالی خواهد بود. درک کویت | او کسی بود که بیش از هر کس از او یاد گرفته ام. جایش خالی خواهد بود. برای خانواده و دوستانش آرزوی صبر دارم. باشگاه یوونتوس | : یکی از بهترین های تاریخ فوتبال و یک رقیب فوق العاده که در فینال 73 برابرش قرار گرفتیم، یوهان تو هرگز فراموش نخواهی ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
از دیگر سطوح هستند که درجه شمولیت علوم انسانی را به نمایش می گذارند و هر یک از لایه ها نسبتی ویژه با فرهنگ و فناوری دارند. قبادی با تاکید بر این که از این رو، هیچ ساحت و لایه ای از علوم انسانی وجود ندارد که با فرهنگ عجین نباشد، اظهار کرد: از سوی دیگر، این علوم با توجه به اینکه همگی به مقوله مشترکی به نام انسان می پردازند، وجوه مشترک و جهان شمولی دارند که خود مبنای تعامل و ارتباط میان ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
درس های استاد
تفکر انسان هم لباس زیبا به تن کند . اینها را استاد حسین علیزاده، چند سال قبل و در ایام نوروز گفته و در ادامه به مردم که نه، به مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که نقش مهمی در تصمیم گیری های اجتماع دارند توصیه کرده بود: لباس زیبای تفکر نو را همزمان با نو شدن طبیعت به تن کنند . امسال، وقتی استاد رجعت به خویش می کند تا ببیند در رابطه با اتفاق هایی که در ...
ایرانی ها کدام بازی ها را در سال 94 پسندیدند
... خوشبختانه در صورت برخورد به یک دشمن شکست ناپذیر امکان کمک گرفتن از دوستان در قالب Go- op وجود دارد؛ هر چند تعداد دفعات استفاده از این امکان محدود است. پس از اتمام بازی نیز می توان یک بار دیگر و با استفاده از New Game Plus و در کنار حفظ تمام امکانات و پیشرفت های به دست آمده در تلاش پیشین به محیط بلادبورن بازگشت؛ هرچند این بار با گیم پلی و نبردهایی بسیار سخت تر از تلاش نخست مواجهه خواهید شد ...
این 10 فیلم مدیون بازیگران خود هستند
بر سر بدبودن یا خوب بودن مدیگان نیست. بلکه به عبارت بهتر قلب تپنده درام انسانی سیگل، شکنندگی نوع بشر بر سر انجام وظیفه است که او را لحظه به لحظه به سمت انسانی تر شدن و شکننده تر شدن سوق می دهد تا این که پرونده اش بسته شود و از پا بیفتد. 2- پرسه های شبحی با بارانی قرمز دانلد ساذرلند در فیلم حالا نگاه نکن مالیخولیای یک پدر فرزند از دست داده را به خوبی نمایش می دهد ...