سایر منابع:
سایر خبرها
سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست/ بانک ها نباید از بدهی ها سود بگیرند
اهمیت همکاری متقابل مردم و شهرداری خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مردم و شهرداری بسیاری از کارها با سرعت بهتری پیش می رود. آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای قم حساب مستقل قائل شوند، تصریح کرد: قم به تمام عالم تشیع تعلق دارد و اجرای برنامه های عظیمی همچون کنگره تکفیری ها با حضور علمای تراز اول از 80 کشور جهان، ظرفیت عظیم این شهر را نشان می دهد. وی با تاکید بر اینکه مسئولان قمی باید همیشه از دولت طلبکار باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود حوزه علمیه و حضور علما و شخصیت های ویژه در قم، مسئولان باید حساب خاصی برای قم قائل شوند. ...
بانوان با تأسی از حضرت فاطمه (س) در برابر فساد و بی حجابی بایستند
یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بانوان جامعه می توانند با تأسی و اقتدا به حضرت فاطمه زهرا (س) در مقابل هجمه های فرهنگی بایستند و به کمال برسند. حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س) و آغاز سال نو، اظهار کرد: نکته قابل توجه در رابطه با ولادت حضرت زهرا (س) این است که پیامبر (ص) به ...
بانک ها نباید از بدهی ها سود بگیرند
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهری قم ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مشکلات و بدهی های شهرداری قم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به سخنان شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی های شهری اظهار کرد: سود بانکی شرعاً و عرفا جایز نیست و بانک ها نباید از بدهی ها سود بگیرند. به گزارش میزان، وی با تأکید بر ضرورت اطلاع رسانی اقدامات و برنامه های شهرداری، خاطرنشان کرد: خوب است که اقدامات سال 94 شهرداری و کارهایی که برای سال 95 در دست اقدام است، فهرست وار در رسانه های گروهی و رسانه ملی منتشر شود. این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم و علما باید بدانند چه اقداماتی در شهر صورت می گیرد و چه کارهایی قرار است، انجام شود و چه کارهایی در مرحله مطالعه قرار دارد که این گزارش ها خوشحالی مردم و علما را در پی دارد. وی، لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در خصوص اقدامات شهری و علل دریافت عوارض و هزینه های خدماتی خاطرنشان کرد: شهرداری همانطور که به مسائل بهسازی شهری و عمرانی توجه می کند، باید به دنبال اقدامات فرهنگی و بهسازی روحی در شهر نیز باشد. آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور برای تبریک سال جدید، گفت: در تماس تلفنی با رئیس جمهور به ایشان گفتم که به دنبال تحقق برجام اخلاقی در کشور هم باشید. وی تصریح کرد: شخصی که قاچاق می کند، رانت می خورد و اختلاس می کند برای کشور مشکل ایجاد می کند، باید این مسائل نیز در کشور حل شود. این مرجع تقلید با تأکید بر توسعه اقدامات فرهنگی در شهر قم بیان کرد: در تهران نیز اقداماتی در بخش های فرهنگی صورت می گیرد و در شهر قم نیز باید بسترهایی در حوزه فعالیت های فرهنگی ایجاد شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم نظارت بر ساخت و سازهای بی رویه در شهر را مورد تأکید قرار داد و افزود: اینکه در کوچه های کم عرض ساختمان های بلندمرتبه ساخته می شود و در بسیاری از موارد پارکینگ ها پس از تأیید شهرداری تغییر کاربری داده می شود، باید نظارت شود. آیت الله مکارم شیرازی لزوم مراقبت از روند ساخت وساز به اندازه استعداد هر منطقه، تصریح کرد: در امور ساخت وساز در شهر باید نسبت به دور زدن قوانین و مقررات شهری جلوگیری شود. وی با اشاره به وجود ساختمان های نیمه کاره در سطح شهر قم، بیان کرد: بسیاری از ساختمان های نیمه کاره در شهر چهره و منظر شهری را خراب کرده که باید ساماندهی شود. این مرجع تقلید با بیان اینکه مردم به دنبال سرمایه گذاری منابع مالی خود در بخش های مختلف باشند و به سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز کفایت نکنند، گفت: باید آماری احصا شود که چقدر ساختمان در قم بدون سکنه وجود دارد تا از سرمایه گذاری بی رویه در این بخش جلوگیری شود. وی با تأکید بر اهمیت همکاری متقابل مردم و شهرداری خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مردم و شهرداری بسیاری از کارها با سرعت بهتری پیش می رود. آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای قم حساب مستقل قائل شوند، تصریح کرد: قم به تمام عالم تشیع تعلق دارد و اجرای برنامه های عظیمی همچون کنگره تکفیری ها با حضور علمای تراز اول از 80 کشور جهان، ظرفیت عظیم این شهر را نشان می دهد. وی با تاکید بر اینکه مسئولان قمی باید همیشه از دولت طلبکار باشند، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود حوزه علمیه و حضور علما و شخصیت های ویژه در قم، مسئولان باید حساب خاصی برای قم قائل شوند. ...
روز ولادت حضرت فاطمه (س)؛ روز احیای عفت و پاکدامنی
ایرانی می داند و مشارکت زنان در شکل گیری انقلاب را تأثیر الگویی از زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام معرفی می کنند. ایشان با اشاره به خطبه قرّای حضرت در جمع مردم مدینه می فرمایند: زنی در مقابل جباری ایستاد که اگر مردها نفس می کشیدند، همه را می کشتند و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را... زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. زن های عصر ما بحمداللّه شبیه به همان ها هستند، ایستادند ...
بررسی هدف زندگی و شادی از دیدگاه اشو (3)
نموده است و از سوی دیگر در این هنگام مانعی هم وجود ندارد. اگر در این هنگام خبر ناگوار به انسان داده می شد چه بسا با وجود همان شرایط لذتی حال نمی شد زیرا مانعی پدید آمده بود. لذت و شادی دو یار دیرین و دو همراه همیشگی اند. هرگاه لذتی پدید آید، حالت انبساط درون یا شادمانی هم تحقق می یابد و هرگاه موجود زنده از جمله انسان با شر و آفتی روبه رو گردد، الم یا درد و به دنبال آن غم و اندوه هم یار او ...
آیت الله مکارم: سودبانکی شرعاً و عرفا جایز نیست
شود و چه کارهایی در مرحله مطالعه قرار دارد که این گزارش ها خوشحالی مردم و علما را در پی دارد. وی، لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در خصوص اقدامات شهری و علل دریافت عوارض و هزینه های خدماتی خاطرنشان کرد: شهرداری همانطور که به مسائل بهسازی شهری و عمرانی توجه می کند، باید به دنبال اقدامات فرهنگی و بهسازی روحی در شهر نیز باشد. آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تماس تلفنی رئیس ...
هنرمند دروغگو نداریم/ دینم را یکی دو روزه به دست نیاورده ام که یکی دو روزه رهایش کنم
حقیقت و معرفت بیشتر شود. من دینم را در این یکی دو روز به دست نیاورده ام که یکی دو روزه رهایش کنم. به قول معروف حقیقت بیدی نیست که به این بادها بلرزد. مذهب یعنی خط مشی، یعنی روش صحیح زندگی، یعنی نگرشی فراتر از روزمرگی ها . قبول دارم برخی اتفاقات مردم را بدبین کرده است، اما باز هم به این معتقدم مردم خودشان تفکیک می کنند آدم هایی را که در پی اصل مذهب هستند از آدم هایی که با سالوس و ریا، مذهب را دنبال ...
پاسخ صدیقه طاهره(س) به شبهه مادیین / مصحف فاطمه چگونه جمع آوری شد
در بخشی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) مباحثی مانند عقائد و معارف دین بیان شده است که در این بخش حضرت به دو شبهه که از سوی بعضی مادیّین درباه معرفت به حضرت حق مطرح شده پاسخ دادند. به گزارش مشرق، به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) گفتارهایی از دروس اخلاق آیت الله جوادی آملی [...] در بخشی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) مباحثی مانند عقائد و معارف دین بیان شده است که در این بخش حضرت به دو شبهه که از سوی بعضی مادیّین درباه معرفت به حضرت حق مطرح شده پاسخ دادند. به گزارش مشرق، به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) گفتارهایی از دروس اخلاق آیت الله جوادی آملی درباره آن حضرت از نظر می گذرد؛ پاسخ صدیقه طاهره (س) به شبهه مادیّین حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها خطبه ای به نام فدکیه دارند که دارای دو بخش است؛ بخشی به عنوان خطبه و بخشی به عنوان خطابه که مربوط به استرداد فدک می باشد که البته این بخش استرداد فدک هم محتوای فراوان قرآنی دارد اما در بخشی از این خطبه مباحثی مانند عقائد و معارف دین بیان شده است که در این بخش حضرت به دو شبهه که از سوی بعضی مادیّین درباه معرفت به حضرت حق مطرح شده پاسخ دادند که عینا همین جواب 25 سال بعد در بیان حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه هم مطرح شده است. مرحوم کلینی در جلد اول کافی، شبهه مادیّین را مطرح می کند و آن شبهه این است که خدا جهان را از چه چیزی آفرید؟ یا من شیء آفرید یا من لا شیء , اگر خدای سبحان جهان را از یک سلسله موادّ ازلی خلق کرد پس آن ماده ها ازلی است و نیازمندی به خالق نیست, اگر من لا شیء خلق کرد لا شیء که عدم است نمی تواند ماده برای چیزی باشد که خدا از عدم, عالَم آفریده باشد پس اگر من شیء باشد لازمه اش ازلیّت ماده است و بی نیازی از مبدأ, اگر من لا شیء باشد که این محال است چون لا شیء نمی تواند ماده باشد، انسان نمی تواند از عدم چیزی را به بار بیاورد و این شیء هم خالی از دو نقیض نیست هر دو نقیض, محذور دارد پس معاذ الله خلقتی در کار نیست! حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه به این شبهه پاسخ می دهند، و می فرمایند: اینکه گفتید اگر خدا جهان را من شیء خلق کرده باشد لازمه اش ازلیّت ماده است، این مطلب درست است، خدا جهان را من شیء خلق نکرد, اما اینکه گفتید اگر من شیء خلق نکرد من لا شیء خلق کرد که این محال است، این شبهه و اشکال از شماست چون نقیض من شیء , من لا شیء نیست، نقیض من شیء , لا من شیء است چون نقیض کلّ رفعه أو مرفوع نقیض کلّ شیء رفعه, نقیض مِن ألف, من لا ألف نیست لا من ألف است این خطبه نورانی صدیقه کبرا به این شبهه پاسخ داد و فرمود: خلق الأشیاء لا من شیء نه من لا شیء این لا من شیء یعنی چیزی در عالم نبود و خدا بدیع السماوات و الأرض است نوآور است. خداوند ماده را از چیزی خلق نکرد لا من شیء خلق کرد نه من لا شیء ; زیرا نقیض موجبه محصّله, موجبه معدوله نیست، سالبه محصّله است، نقیض من شیء , من لا شیء نیست این من لا شیء موجبه معدوله است نقیض من شیء , لا من شیء است. شبهه دومی که حضرت در خطبه فدکیه پاسخ دادند این است که بالأخره ماده یک صورتی می خواهد, یک نقشه ای می خواهد، خدای سبحان این نقشه را از چه کسی و از چه چیزی گرفته است؟ حضرت فرمود این طور نیست که خدا الگو و نقشه را از جای دیگر گرفته باشد، هم ماده نوظهور است و هم صورت نوظهور است, خداست که ماده آفرین است, خداست که صورتگر است و بدیع است. قرآن اصل پیدایش نظام هستی را، به خوبی بیان کرده؛ در جریان خلقت انسان فرمود من انسان و نظام هستی را با سلامت کامل خلق کردم و مجموعه آسمان و زمین همه به حق خلق شده اند، اگر در درون این فطرت چیز ناحقی ریخته شود این فطرت حق ساخته، آن موضوع و علم ناحق را که با فطرت ناسازگار است نمی پذیرد و پَس می زند مانند دستگاه گوارش بدن که سالم خلق شده اند و غذای مسموم را نمی پذیرند . نظام هستی، ظلم، دروغ و تهمت را نمی پذیرد؛ هر کسی ساختار حرکتی او با زمین و آسمان و فطرت مخالف باشد اثری از او در ساختار هستی نمی ماند چون نظام آفرینش، باطل را قبول نمی کند. انسان هر عملی را انجام دهد اگر با فطرت او مغایرت داشته باشد در روز قیامت نه تنها نام عمل نوشته می شود بلکه خود عمل را هم می بیند؛ اهل بیت(ع) و قرآن و دین و همه ارزش های الهی برای تطهیر انسان آمده و همه این موارد به منزله طب است. حضرت در بخش دوم به بیان خطابه پرداخته و فرموده است، ای مردم امنیت و امانت را مدیون پدرم و پسر عمم علی(علیه السلام) هستید، پدرم امنیت داخلی را با وحدت و امنیت خارجی را با سیاست و جنگ نظامی برطرف کرد. قدر این امنیت، امانت و وحدت را بدانید بین خود اختلاف نکیند، اگر اختلاف کنید بدان شما بر شما مسلط می شوند. اگر پدرم پیامبر خاتم و پسر عمم هم علی مرتضی نبود، امنیت داخلی و خارجی زیر دست و پا له شده بود؛ اگر مواظب نباشید و در بین خود اختلاف کنید، اختلاف از دورن رخنه می کند و وحدت اسلامی را از بین می برد، همچنانکه این اتفاق در دوران فرزندان انبیاء الهی یعقوب زاده و ابراهیم زاده ها به وقوع پیوست و امپراطوری شرق و غرب بر آنها مسلط شدند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) درباه علما هم بیانی دارد که آن را از قرآن بیان کرده و فرموده عالم دین آن است از مسئله خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد؛ کسی که از ترس انتقام و شوق رفتن به بهشت، خدا را عبادت می کند، آدم خوبی است و اهل نجات است؛ اما عالم دینی کسی است که از خوف من النار و وصال بهشت گذشته و به خدا رسیده و همواره خدا را حاضر و شاهد می بیند، احترام می کند و حرمت صاحب خانه را نگه می دارد و در حریم الهی رفتار ناشایست انجام نمی دهد؛ این خشیت بالاتر از خوف است . مصحف فاطمه(س) چیست و چگونه جمع آوری شده است؟ مرحوم کلینی(رضوان الله علیه) در جلد اول کافی نقل می کند که بعد از رحلت وجود مبارک پیغمبر(ص) جبرئیل می آمد و آن معارف الهی را بیان وحوادث آینده را تشریح و بازگو می کرد. صدیقه کبری(سلام الله علیها) هم اینها را می شنید بعد به حضرت امیر(سلام الله علیه) املاء می کرد و علی بن ابی طالب(س) نیز آنها را یادداشت می کرد و در نهایت مصحف فاطمه(س) نام گرفت. اگر خدا به حضرت ابراهیم(ع) یا برخی انبیای دیگر صحف داد به وجود مبارک صدیقه کبری(س) هم صحیفه عطا کرده است منتها این صحیفه شریعت نیست؛ولی اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نیست که جبرئیل می آید یعنی چه؟! چگونه تنزّل می کند؟ این چه وحی ای است که بر غیر نبی می آید! چه وحی ای است که بر غیر امام می آید! این چه وحی ای است که بر حجّت خدا بر معصومه کبری می آید! Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
چرا باید در نوروز دن کیشوت بخوانیم؟/ مطالعه کتابی که منشی زاده آن را از آثار شکسپیر برتر می داند
دن کیشوت سنگینی می کند. آثار شکسپیر به جز یکی دو اثر همگی در قصر جریان دارند و ربطی به انسان های معمولی ندارند. در حالی که دن کیشوت آن قدر انسانی است که از ادبیت می گذرد و آن قدر ادبی است که از انسانیت می گذرد. این کتاب را سرچشمه بسیاری از مقولات ادبی می دانند. این شاعر ادامه داد: می دانیم که امیل زولا پدر ناتورالیسم است اما سروانتس دو قرن پیش از او با قرار دادن دو انسان مقابل یکدیگر ...
دلنوشته های علی مندنی پور برای عطا طاهری بویراحمدی
مردی که عمر پر برکتش را در راه خدمت به مردم و با مردم سپری نموده ، و همواره در مناسبت های خوش و ناخوش، پای ثابت محافل و مجالس همولایتی هاست. پیر دیری که دروازه ی خانه کوچک اما پر نور و سرورش ،در همه ی احوال بر روی دوستدارانش باز است.و باروی گشاده از آنان استقبال می کند. شخصیتی متین، متواضع و بی تکلف که هرکس با هر مشرب فکری و فرهنگی قادر است ،به راحتی با وی انس و الفت برقرار و از مصاحبت اش بهره ها ...
توصیه های هشت گانه آیت الله سیستانی به جوانان
اجتماعی را فراهم نسازد، بلکه باید برای همه مردم به صورت یکسان کار کند و از کار خود به عنوان وسیله ای برای رسیدن به منافع یا نزدیک شدن به افراد استفاده نکند؛ چراکه دست یابی به حقوق خاص از طریق کاری که وظیفه انسان است جایز نیست و اگر هم انسان مجبور بود میان مراجعان خود یکی را ترجیح دهد باید فرد ضعیف تر را ترجیح دهد، چون آن فرد چاره و حامی دیگری جز خداوند متعال برای رسیدن به حق خود ندارد. ...
فرش قرمز نوروز زیر پای میهمانان اسکو/لذت گردش در دل کوه
دل صخره های شیرین را از نزدیک بچشند که این روستا در پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1376 به شماره 1857 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این روستا از حدود 4 هزار و 500 سال پیش به حیات خود ادامه داده و هنوز که هنوز است پناهگاه امنی برای مردم خسته و در جستجوی آرامش این دنیای پرهیاهو به نظر می رسد. بقعه امامزاده سید حسین بن سید عبدالغفار اسکو آستان مقدس این سید بزرگوار در ...
استرس بلند مدت خود را به نگرانی های کوچک روزانه تبدیل کنید
بدنش است به دنبال آب می گردد و آن را می یابد نگرانی او از بین می رود. این دقیقاً چگونگی برخورد مغز شما با نگرانی و استرس ها می باشد. اضطراب تنها یک احساس است که به انسان کمک می کند با مشکلات فوری در محیط پیرامون مقابله کند و برای حل مشکلات کوتاه مدت ساخته شده است. در زمان قدیم هیچ چیزی به عنوان استرس مزمن وجود نداشته، چرا که در دنیایی با قانون ” دریافت پاسخ فوری از محیط پیرامون” اصلاً ...
واژه ی خلود در قرآن
؛ یعنی ماندگاری و ثبوت و استمرار همیشگی، و در صفات هم این گونه است، امّا به اعتبار رابطه ی آنها با ذات و ارتباط آنها به هم می باشد. راغب تعریفی فراگیر از خلود ارائه می دهد، می گوید: دوری جستن شیء از عارضه های فساد و بقای آن به همان حالتی که هست. این تعریف یا توصیف، تنها بر مجردات- که دچار فنا و فساد نمی شوند- قابل تطبیق است؛ یعنی عالم جوهرها که با ماده و ترکیب فاصله دارند و یا عالم ملکوت و عالم ...
چهار هدف زندگی هندوئی
آن و بهره مندی از آن و با استفاده از نیروی خود آن تعیین و امکانات باطنی و ظاهری آن و نهادن بنیان زندگی براساس حقیقت روح. ریشه ی تمام اضطرابات که انسان به حکم روحیه ی خود گرفتار آنست نتیجه ی محجوب ماندن از نفس واقعی و توقف در نفس ظاهری و اشتباه آن با واقع است. حس برین انسانی عبارتست از اینکه آدمی به حکم عقل و منطق و قلب و از راه عشق و علاقه و اراده و نیروی خود بکوشد تا افکار و عقایدش جهانی شود ...
"نصایح خاص" آیت الله العظمی سیستانی به جوانان
بشمارد یا به لذت های دنیوی گرایش داشته باشد، اما هرگز نباید ارتباط خود با خداوند متعال را کاملاً قطع کند و بدین ترتیب راه بازگشت را برای خود ناهموار سازد. انسان باید این نکته را بداند که اگر در هنگام احساس توانایی و عافیت، به قدرت و سلامت خود مغرور شود و فرمان خداوند سبحان را ناچیز شمارد، سرانجام، در هنگام ناتوانی و ضعف، چاره ای جز بازگشت به سوی پروردگار ندارد؛ بنابراین، از همان عنفوان جوانی که مدت ...
کوهدشت مرکز تمدن و معنویت لرستان/سفر به سرزمین غارهای تاریخی ایران
مطالعه روی اشیاء و آثار به دست آمده دریافتند که منطقه سرخ دم لکی پایتخت پادشاهی به نام آل پی بوده که به صورت مستقل حکومت کرده است. قلعه زاغه کوهدشت قلعه زاغه یا زاخه در شهرستان کوهدشت و در بخش رومشگان واقع شده و سبک و نوع طاق این دژ با سایر آثار موجود در استان متفاوت است به گونه ای که این دژ تماماً از سنگ ساخته شده و سنگ های به کار رفته شده در این بنا به صورت حجاری شده و قلوه سنگ ...
پیروی از سیره حضرت زهرا راهگشای مشکلات بشر/ تربیت شدگان فاطمه نقشی ماندگار بر صفحه گیتی دارند
معرفتی و به مرتبه ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که حضرت زهرا(س) الگویی فرا زمانی هستند و محدود به زمان خاصی نیستند، ابراز کرد: قلم از بیان حالات و صفات ایشان قاصر است. این محقق و پژوهشگر حوزوی به سیره حضرت زهرا(س) در تربیت فرزند اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها ...
رقص و مراقبه از نظر اشو
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدتقی فعّالی مراقبه روشی است برای پاک سازی درون، خالی شدن از ذهن و رها کردن نفس (1). مراقبه، یعنی تهی شدن ذهن از تمام محتویات، از افکار، تصورات، خاطرات، امیال و آرزوها. فرد باید از تمام این موارد تخلیه شود. مهم ترین لحظه زندگی زمانی است که انسان چیزی برای بیرون ریختن نداشته باشد. این همان خلاء مطلق یا ...
وقتی پای یک رسالت بزرگ به نام مادربودن در میان است
شهید مرتضی مطهری در کتاب حجاب ذیل آیه 222سوره بقره آورده است ؛ “در ” سنن ابوداود ” جلد اول صفحه 499 در شأن نزول این آیه می نویسد : انس بن مالک گفت عادت یهود این بود که همین که زنی از آنها حائض می شد او را از خانه بیرون می کردند، نه با او غذا می خوردند و نه از ظرف او آب می آشامیدند و نه با او در یک اتاق می زیستند. لهذا از رسول خدا در این باره سؤال شد و این آیه نازل گشت .رسول خدا از دوری گزیدن ...
طراوت و سبزی جهان مال انسانهاست/ آوازه ی اثر خوب در تلویزیون همه جا می پیچد
گلبهی علاقه دارم، سال 95 هم سالی پر از شادی و عشق رنگ قرمز، صورتی و گلبهی است. درست است که دنیا سبزی قشنگ می شود و این ارتباط ارتباط ما را با طبیعت ایجاد می کند این طراوت و سبزی جهان مال انسان است و دست آدم ها به امانت گذاشته شده فضای سبز و رشد و کاشت درخت کم داریم، متأسفانه ما در مورد نگاه داری امانت بزرگ خداوند، نالایقی نشان دادیم. آرزو شما برای آغاز سال نو در بهار زندگیتان؟ ...
واژه ی توسم (فراست) در قرآن
. فراست همان است که عربها می شناسند: استدلال به هیأت، أشکال و سخنان انسان بر صفات و طبیعت او. در تعریفات جرجانی آمده است؛ یعنی: مکاشفه ی یقین و مشاهده ی غیب. درباره ی فراست هرچه گفته شده باشد، تعریفی بالاتر از تعریف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وجود ندارد که فرمودند: اتَّقوا فراسة المؤمن فانّه ینظُر بنورَالله و ینطق بتوفیق الله. طبری از قول انس ، سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را چنین ...
واژه ی خوف در قرآن
به مقام خوف نایل آید؛ و نعمت این مقام رفیع را درک کند. آنان این تفسیر درست بر علامه طباطبایی هم ظاهر گشت، که در خلال تفسیر این آیه به خوبی بیان معنای خوف پرداخته است: تأثر خاصی است برای کسانی که جز احساس خُردی و حقارت در برابر ساحت عظمت و کبریا و عزت و جبروت ندارند؛ و همچنین ظهور اثر ذلت و پستی و حقارت می باشد. عبادت خداوند از سر ترس، همان خضوع در برابر اوست؛ چون او خداوند صاحب جلال و ...
خوشنویس قرآنی، مرتبه ای فراتر از محسوسات را تجربه می کند
بر روح و جان می نشیند و در لایه ای عمیق تر از ادراکات حسی ما قرار می گیرد زیرا دارای پیامی است که از مرتبت والاتری برخوردار است و از این مداومت و تدقیق در فحوای کلام، اگر معتقد به دنیایی ورای ادراکات حسی باشیم این مداومت بر روح و اندیشه تأثیر گذاشته و آن را دارای جذبه ای خواهد کرد که از همان عالم وجودی و شهودی تأثیر پذیرفته است. در طول روز چقدر وقت به خوشنویسی اختصاص می دهید؟ آیا ...
اسکو سرزمین تجلی همراهی انسان با طبیعت
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اوشکایا ، محققان اسکو را با اوشکایای کهن یکی می دانند اینجا که می آیی گویی قدم در سرزمینی متفاوت گذاشته ای، اینجا تجلی همراهی انسان با طبیعت سخت و خشن و کندوان جلوه گاه تاریخ در سنگ است . شهرستان اسکو از نزدیکترین شهرستان های آذربایجان شرقی به مرکز استان می باشد که حدود 20 کیلومتر از مرکز این استان فاصله دارد . کیلومترمربع 2٫67درصد مساحت استان را ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
، در شهر تاریخی بروجرد، کودکی چشم به جهان گشود که او را حسین نامیدند. او از همان ایام کودکی، مورد مهر و علاقه سرشار پدرش، سید علی قرار گرفت و در سایه توجهات او تعلیم، تربیت و رشد یافت. 2 - والدین پدر بزرگوار ایشان، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی طباطبایی، عالمی جلیل القدر، موصوف به علم و تقوا، مرجع حوائج مردم، ساعی در اعلای کلمه دین و عارف به نسب بیت شریف خویش بود ...
اشعار آیینی ویژه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
افروز دو عالم آرا الا که روح مطهّری تو الا که جان پیمبری تو فرشتگان را تو رهبری تو به فیض الهام به نور سیما ائمه حجّت برای امت تو بر ائمه هماره حجت کنند از تو همه اطاعت چنان که از ذات حق تعالی بهشت وحی آشیانۀ تو صدای قرآن ترانۀ تو بدین جلالت زخانۀ تو شرار آتش گرفت بالا زگریه بسته ره گلویت زغصه گشته سفید مویت چو ...
روایت شفیعی سروستانی از آیین پهلوانی
پیدا کرد. سال 1306 شمسی، سال تصویب قانون ورزش اجباری بود که توسط وزیر فرهنگ وقت به مجلس برده شد. این قانون در 14 ماده تصویب شد. اما، معلمان تربیت شده متناسب با آن برنامه در کشور نبود تا پاسخ گوی نیاز عمومی مدارس باشد. ضمن آن که مقاومت های مردم ساکن در شهرستان ها و کسانی که رواج ورزش مدرن را، ضدیت با اخلاق سنتی و احکام دینی تلقی می کردند، مانع بسط سریع این امر بود. در همان سال، وزارت جنگ کانون ورزش ...
زائری: مبنای وحدت، اصول اعتقادی ودشمن مشترک است
انفعال و ناچاری و بدون برنامه بوده است. اما آن چیزی که شما می بینید در انقلاب اسلامی به عنوان وحدت مطرح شده است کاملا فعال است. باید امام را پرچمدار بزرگ وحدت به شمار بیاوریم اما در همان حال می بینید که امام ذره ای از مواضع اصیل خودشان عدول نکردند بلکه در وصیت نامه خود به صراحت در مورد موضوعاتی سخن گفتند که چه بسا برخی آن ها را ناقض وحدت به شمار بیاورند. رهبر بزرگوار انقلاب هم که بیش ...
طبقات چهارگانه در آیین هندو
عمده شمردند سبب شد در تکامل اجتماعی، طبقه ی موروث و جدایی پیدا شود. گفتند تولد اختلافات واقعی و دائمی را در وضع روحی مردم نشان می دهد که آن اختلافات را با موازین معمولی و خشن مردم شناسان نتوان دریافت. عقیده تناسخ یا تولد ثانوی که فطرت و مسیر زندگی انسان در نتیجه ی زندگی سابقش تعیین می شود هم این نظر را تأکید نمود که انسان به حکم تولد مختص یک اشتغال اجتماعی است که فطری اوست ولی توجه نمی کنند که ...