سایر منابع:
سایر خبرها
چهره ها در شبکه های اجتماعی
و مدتی بعد در چادر زندگی خواهد کرد. ثریا حکمت که روزگاری ستاره ای در سینمای ایران بود حال، حتی توان پرداختِ هزینه درمان دندان های خود را نیز ندارد. او به نقل از خودش، در مراجعه به وزارت ارشاد حتی خواستار پیش خریدی قبرش در قطعه هنرمندان برای فروشش در زمان حیات برای گذران زندگی، تقاضا داده بود. عده ای از مردم در پی انتشار دردنامه او خواستار کمک به این هنرمند شده بودند. وی با بیان اینکه در وضعیت ...
شناخت مختصری از زندگانی امام هادی علیه السلام
حال هر موقع خطری از جانب مخالفان احساس می شد خلفا و اطرافیان و عموم کارمندان دستگاه خلافت، در سرکوبی آن خطر نظر واحدی داشتند. 2 - خوش گذرانی و هوسرانی درباریان: خلفای عباسی در این دوره به خاطر خلأی که بر دستگاه خلافت حکومت می کرد، به شب نشینی و خوش گذرانی و میگساری می پرداختند و دربار خلافت غرق در فساد و گناه بود. صفحات تاریخ اخبار شب نشینیهای افسانه ای آنان را ضبط نموده است. ...
چاوشی: نمی توانم بین سنتوری و کجایی انتخاب کنم
به جایی رسید که شماره موبایلش را هم عوض کرد تا از دسترس خارج باشد. چاوشی بالاخره دل به دریا زد و در این گفت وگو تقریباً به همه سوالات بی پاسخ سال 94 جواب داد. محسن چاوشی روی کلمات حساس است. به کلمه به کلمه حرف هایش فکر می کند و بعد آن را بر زبان می آورد. بخوانید: * سال 94 برای تو با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. اتفاقاتی که هر کدام شان باعث شد مورد نقد و البته توجه قرار ...
جای خالی روابط استاد و دانشجو
...، باید سخن از همکاری های گسترده علمی استاد و دانشجو به میان آوریم. در این گزارش به سراغ برخی استادان و دانشجویان رفته ایم و از آنان درباره نوع ارتباطشان با یکدیگر پرسیده ایم. رابطه خاص شریفی ها با استاد مهدی ملکی فر یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درباره رابطه خودش و دوستانش با استادها می گوید: " شکل ارتباط کاملا بستگی به استاد دارد اما در دانشکده مدیریت ...
گردهمایی هنرمندانی با لب های خندان
تنگناهای زیادی است که با ایجاد یک تشکیلات سازمان یافته و کنار هم بودن هنرمندان، می توان حق ستانی و رهنمود کرد تا هیچ هنرمندی در مهجوریت قرار نگیرد. این هنرمند با طرح این پرسش که چرا هنرمندان نتوانند در مجلس نماینده مستقل داشته باشند و از حقوق صنفی خود دفاع کنند؟ ادامه داد: چند سالی می شود که قرار است یک دهم درصد از بودجه عمرانی برای خریدن آثار هنری صرف شود، که در هشت سال گذشته پنج صدم درصد ...
واکنش تند روح الله زم به اظهارات ده نمکی درباره شهید آوینی/ ده نمکی کذاب! + دفاع یک روزنامه نگار از ده ...
حقیقت را برای او و مخاطبانش نوشتم و او نیز مرا بلاک کرد. ❊ پی نوشت: به صحبت های سراسر کذب افرادی هم چون پناهیان و ده نمکی و این تیپ افراد درباره او اهمیتی ندهید. آنان در سال 1370 و قبل از آن دشمن خونی او بودند، اما حالا به مانند همه چیز می خواهند او را نیز مصادره کنند. محمد تاجیک از اهالی رسانه در حمایت از مسعود ده نمکی در کانال تلگرامش نوشت: 1.مسعود ده نمکی انسان بسیار ...
خود زیست نامه کوتاه مولف "از آستارا تا استراباد"
این کار چیست؟ امروز هم که سن من به نود و هشت سالگی رسیده و سی و اندی سال از دوران بازنشستگی من می گذرد نفهمیدم این تغییر و تحویل از کجا سرچشمه گرفته است و برای چه و برای که این امر صورت عمل به خود گرفته است. مشیر الدوله این کتاب را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده و کتب تاریخی قدیمی متکی بر اسناد و مدارک یونانی است و یادی از گذشته ایران ندارد. من هنوز نمی دانم که پادشاهان اساطیری ما هیچ ...
غارت ماهواره ای سینمای ایران
سال پیش با چنین مشکلی رو به رو شده بودم، ولی چون محدودیت مالی داشتم، شکایت هایم نتیجه نداد و در حال حاضر هم راه حل دیگری جز پیوستن به این جریان جهانی نیست . کارگردان فیلم سینمایی چهل سالگی در ادامه درباره لزوم حمایت رسانه ملی از فیلم های سینمایی و پخش آنها از این رسانه و احقاق حقوق هنرمندان گفت: مشکل اینجاست که رسانه ملی ما فیلم های سینمایی داخلی را پخش نمی کند و این داستان بسیار طولانی و ...
فرهنگ در رسانه
در حال افول است و فرهنگ جدید در حال شکل گیری. عصر اینترنت تقریباً شبیه عصر اختراع چاپ است. دست نویسی و نقل سینه به سینه ای که قرن ها و هزاره ها رواج داشت کاملاً با فرهنگی که با ظهور چاپ به وجود آمد متفاوت بود. میوه اش این اختراع قرن پانزدهم تقریباً 300 سال بعد به ثمر نشست و به طور نهایی چهره دنیا را عوض کردند. امروز روندها بسیار سریع تر شده اند و نباید قرن ها در انتظار دیدن اثراتی که اینترنت در ...
حسن غفاری معرفی عکاس: استاد حسن غفاری
سینمایی ناف، محمد شیروانی،1381 فیلم سینمایی کافه ترانزیت ، کامبوزیا پرتویی ، 1382 فیلم سینمایی زندگی درمه ،محصول ترکیه و فرانسه ، 1382 فیلم مستند وقت خوب مصائب ، درباره احمد رضا احمدی ، ناصر صفاریان، 1382 سریال تلویزیونی عشق راخط نزن ، عباس رنجبر، 1384 سریال تلویزیونی مادر صدامومی شنوی ،کامبیز کاشفی ، 1384 • جوایزعکاسی برگزیده هفته فرهنگی بم، تهران ...
بعد از شش سال، تقلب در انتخابات 88 توسط کروبی به مهندسی انتخابات تعبیر شد!/ کروبی: نتیجه انتخابات را نمی ...
گروه سیاسی- رجانیوز: جنجال بر سر انتشار نامه ای منتسب به مهدی کروبی در فضای مجازی بار دیگر فرضیه اداره این چهره ساده لوح سیاسی توسط اطرافیان را که در سال 88 با حضور اعضای ستاد موسوی در ستاد انتخاباتی وی دهان به دهان می چرخید، قوت بخشیده است و این در حالی است که 6 سال پس از فریب این چهره و افتادن در بازی از پیش طراحی شده جریان ضد انقلاب، مهدی کروبی که آرایی کمتر از آراء باطله انتخابات 88 کسب کرده بود، بواسطه تبلیغ و تهییج این تیم هدایت کننده، اکنون خود را به عنوان یکی از رهبران مخالفین جمهوری اسلامی قلمداد ک ...
محسن چاوشی: هرگز نمی توانم بین سنتوری و کجایی یکی را انتخاب کنم
...> چاوشی بالاخره دل به دریا زد و در این گفت وگو تقریباً به همه سوالات بی پاسخ سال 94 جواب داد. محسن چاوشی روی کلمات حساس است. به کلمه به کلمه حرف هایش فکر می کند و بعد آن را بر زبان می آورد. بخوانید: * سال 94 برای تو با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. اتفاقاتی که هر کدام شان باعث شد مورد نقد و البته توجه قرار بگیری. پیش از آغاز سوال ها می خواهم به صورت کلی درباره سالی که گذشت، بگویی. ...
به مناسبت سالگرد شهادت پیش آهنگِ غریبِ هنر انقلاب تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ - که در سال 1370 منتشر شد - خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت ...
فرار از زندان 2 قصه اسارت خودساخته آدمی است
، برهنگی و ... نیست بلکه فقر، نبود خرد و اندیشه است. عبدا... زاده درباره فضاسازی و شیوه کارگردانی اثر توضیح داد: در این نمایش بازی ها عمدتا از بافتی رئالیستی سود می جویند اما در طراحی صحنه، لباس و نور از فانتزی های مختلفی استفاده کرده ایم. آنچه که در کارگردانی بیش از همه برایم اهمیت داشت روایتی ساده، بدون پیچیدگی و غامض گویی بوده است. من به دنبال یک ارتباط صمیمی و دوستانه با تماشاگرانم هستم ...
معیار حذف یارانه ها رسماً اعلام شد
رفاه اجتماعی مراجعه و اعتراض خود را ثبت می کردند. بعد از بررسی با آنها تماس گرفتند و نسبت به اقدامات صورت گرفته گزارش داده شد. با این حال، بسیاری از افراد، همچنان نسبت به حذفشان از لیست یارانه بگیران اعتراض دارند. احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جام جم گفته است: ضریب خطای ده درصد برای کار به این بزرگی طبیعی است و در صورت اعتراض مجددا مورد بررسی قرار می گیرد. گفت وگوی ما ...
فیلم زندگی احمدی نژاد را می سازم
. بمب خبری ای که هادی در اواخر گفت وگو با بانی فیلم مطرح کرد، مذاکره برای ساخت فیلمی با موضوع زندگی محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق کشورمان بود که در این بخش منتشر می شود. *** ناصر: اتفاقاً در یک کارگر ساده نیازمندیم هم نمی خواستم بازی کنم. (می خندد) چرا، ظاهراً این فیلم به دنیای کارهای مورد علاقه شما نزدیک تر است. ناصر: نقش جوری بود که من یک دختر 16-17 ساله داشتم ...
99 درصد اخلاق و یک درصد هنر
محدودی است که اشباع شده و هنرمند بلاتکلیف و تفاوتش با دوره های قبل هم همین است هنرمند دوره صفویه تکلیفش با خودش و کارش مشخص بود و خودش بود و با هنرش زندگی می کرد. نقاشی امروز اصفهان با نقاشی معاصر جهان چه نسبتی دارد و چه تاثیری از موج های هنری جهان می پذیرد؟ زیاد دور نمی بینم، هنرمندان امروز به هر حال با این همه تنوع نقاشی در جهان این تنوع و شاخه شاخه های متفاوت به هر حال به یک گوشه ای از نقاشی ...
برادر شهید مدافع حرم :امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ...
آوینی افرادی مثل مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند /متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است به گزارش میدان 72 از آ ناج کارگاه بررسی اندیشه های شهید سید مرتضی آوینی عصر دیروز در پاتوق کتاب تبریز برگزار شد. مهدی نعلبندی در این نشست با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شخصیت این شهید، انسان محوری بودن وی می باشد، اظهار کرد: این انسان محوری بودن به معنای اومانیسم نیست که خودش در آثار خود، آن را نقد می کند بلکه آوینی توجه به انسان را در منظومه فکری خود ارائه می دهد. وی ادامه داد: شهید آوینی در تمامی اظهاراتش به انسان توجه کرده و هنر را هم در همان چهارچوب تعریفی خود ارائه کرده است؛ آوینی از هنر چند محور را تعریف می کند، اول اینکه هنر معرفت است و کاری که هنرمند انجام می دهد همان عمل عارف انجام است. هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند قالب را گرفته و هنر را در داخل آن بریزند این کارشناس امور رسانه و فرهنگی با اشاره به تبلور مقوله شیدایی و عشق در هنر آوینی، ابراز کرد: آوینی به کشف و شهود در هنر معتقد بود. وی از تاریخ ویل دورانت انتقاد می کرد و میگفت که این تاریخ بشری است و تاریخ باید بر مبنای تاریخ انبیا دوباره نگاشته شود. وی یادآور شد: آوینی انقلاب اسلامی را بعثت دگرباره انسان می نامد و هنر و تاریخ را هم بر همین اساس تعریف می کند؛ آوینی می گوید قالب محتوا را بر می گزیند و تکنیک را جزوی از محتوا قلمداد می کند. این شهید معتقد بود هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند، قالب را گرفته و محتوای خود را داخل آن بریزند. آوینی چه تعریفی از هنر داشت؟ نعلبندی با اعلام اینکه آوینی یکی از منتقدین شعار هنر برای هنر می باشد، عنوان کرد: روح و تفکر انسان به چیزی مقید است و این از هنر برای هنر سرچشمه نمی گیرد، نگاه شهید آوینی به هنر در زمان خود و صرفا خودش خلاصه نمی شود و زمان های قبل از وی نیز چنین افرادی مثل مرحوم فردید چنین سبکی داشتند. وی توضیح داد: آوینی اثر هنری را تنزل یافته و تمثل شده اندیشه هنرمند می داند. او معتقد بود که تعریفی که غرب از انسان دارد، انسان قهر کرده از دین و آسمان است. او زبان هنر را زبان قرب و شهود معرفی کرده است. از انکار سینمای ملی تا سبیل نیچه ای این فعال حوزه فرهنگی، شهید آوینی را منکر هنرهای زیبا دانست و افزود: او چنین هنرهایی را به دوران پس از مشروطیت منتسب کرده است. آوینی که معتقد به عرفانی بودن هنر است، سینمای ملی را انکار می کند و یا می فرماید که باید دانست که سینما از بابت ماهیت نزدیکی بیشتری با کفر و شر دارد تا اسلام و یا می گوید که غرب تنها واقعیت از جهان امروز است. وی بیان داشت: آوینی یک عقبه دارد و نباید وی را منقطع برداشت کنیم، وی که سبیل نیچه ای بود، سیگار را ترک می کند و یک زمانی می شود که کل آثارش را آتش می زند. آوینی را نباید محدود کرد نعلبندی با بیان اینکه شهید آوینی در مرحله شناخت ذات غرب، جهان امروز، هنر و انسان قرآنی قابل تجویز می باشد، اعلام کرد: برخی از ماها متاسفانه شهید آوینی را هنرمند متفکر سیاسی، جناحی و حتی حکومتی می شناسیم ولی نباید آوینی را محدود کرد. وی ادامه داد: برای مثال حضرت آقا در سال 78 دیدگاه آزادی شهید آوینی را رد کرده است. لذا باید مواجهه ما با آوینی به مانند یک اندیشمند باشد. یک متفکر در خیلی جاها می تواند قابل نقد باشد. شباهت تعریف های شهید آوینی به شهریار این فعال حوزه رسانه با انتقاد از تقلیل آوینی، اظهار کرد: من در هیچ یک از آثار آوینی رد پایی از ناسیونالیستی ندیده ام، ولی برخی ها با تقلیل آوینی به ایران گرایی رسیده اند. برای آوینی امت مفهوم زیادتری نسبت به کلمه ملت دارد. وی اذعان داشت: تعریفی که شهید آوینی نسبت به انقلاب اسلامی و غرب ارائه کرده است، شبیه تعریف مرحوم شهریار از قومیت می باشد چراکه هر دو ناظر بر امت بودند. آوینی در پی این بود که زبان سلوک عرفانی را تعریف کند. نعلبندی با اشاره به مخالفت آوینی با اندیشه سوق کل هنر به سمت موسیقی، تشریح کرد: او بر این باور بود که هنر به سمت فرمالیسم محض و انتزاع نمی رود چراکه این همان مفهوم انسان قهر کرده با آسمان است. دغدغه انقلاب زدایی احمدرضا بیضایی نیز در این نشست با بیان اینکه محوریت صحبت بنده براساس کتاب آغازی بر یک پایان است، خاطرنشان کرد: بیضایی در این کتاب به مبانی نظری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اشاره کرده است. ابداع کننده تعبیر انقلاب زدایی، مقام معظم رهبری می باشد، ایشان در سخنرانی آخر سال 94 به انقلاب زدایی در حوزه های علمیه اشاره داشتند و مباحث شهید آوینی با تعابیر رهبری در مورد انقلاب زدایی تطبیق دارد. وی افزود: مرعوبیت در برابر غرب و غرب زدگی که بر اساس سوراخ هایی است که شیطان مثل مار می تواند وارد شود؛ به ویژه فرهنگ که تمام مقوله های اجتماعی سیاسی به آن وابسته است. افردی همچون سریع القلم که به استقلال اعتقادی ندارند وارد دستگاه اجرایی شدند برادر شهید مدافع حرم عنوان کرد: از نظر شهید آوینی انقلاب اسلامی نظیر ندارد و از منظر استقلال، نخستین انقلابی است که با شعار نه شرقی نه غربی به وجود می آید. تمامی انقلاب هایی که در دو سه دهه اخیر بر پایه نظام سازی انجام شده، به دامن شرق یا غرب لغزیده و از بین رفته اند. وی ادامه داد: از منظر شهید آوینی، بعد از فروپاشی شوروی رفع تباین ایدئولوژی شرق و غرب رخ داد؛ متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است؛ او می نویسد که اگر ما می خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید بدانیم که مفهوم استقلال پوچ و بی معنیست و باید از این استقلال صرف نظر کنیم. امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ایران بایک دکمه می زنند این فعال فرهنگی توسعه اقتصادی را از بزنگاه های انقلاب اسلامی دانست و گفت: بحث توسعه اقتصادی از بابت فرهنگ توسعه متفاوت با جریان روشنفکری است؛ در انقلاب اسلامی امام یک بار هم نفرمودند که من آمده ام شما را به توسعه اقتصادی برسانم، این مسئله یکی از بدیهیات است که از وظایف مسئولین می باشد. وی توضیح داد: کسانی در اوایل انقلاب معتقد بر نظام تکنوکراتی بودند و می گفتند امام انقلاب کرد و به قم رفت تا نظام را به افراد تکنوکراتی بسپارد؛ قران کریم گریختن به دامن غرب را با کلمه مرض تعبیر نموده است. تا شر آن ها به ما نرسد. امام گفت که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما اکنون برخی ها معتقدند که آمریکا با یک بمب توان انهدام تاسیسات کشور را دارد. غرب برای نفوذ متوسل به زور نمی شود این فعال فرهنگی در پایان بیان داشت: آوینی می گفت که در دهکده جهانی باید یک منطقه آزاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سلطه استکبار وجود داشته باشد. کوره دهی نیست که فرهنگ غرب به آنجا نرسیده باشد، غرب برای نفوذ فرهنگی متوسل به زور نمی شود . فقط بر اساس نفسانیت انسانها انجام می دهیم. تعبیر آوینی از روشنفکری در ادامه حسن مولادوست با اعلام اینکه ما در موقعیت نقل آوینی هستیم نه در بیان نقد وی، اظهار داشت: برخی از دوستان که روحیه خودآوینی بینی دارند، هنوز در بیان آوینی متوجه نیست؛ این شهید در مورد روشنفکری سیاسی، اقتصادی و دینی حرف زده است. آوینی با ارجاع به کتاب مبانی اقتصادی شهید مطهری، مفهوم امروزی بانک را قبول ندارد؛ مباحث روشفکری سیاسی با روشنفکری هنری و ادبی همپوشانی هایی دارد. وی اضافه کرد: در مورد مثلث آوینی، شریغتی و جلال آل احمد باید بیشتر صحبت گردد. چکشی که جلال در خدمت و خیانت به روشنفکران می زند و یا شریعتی در بحث طرفداری صریح و روشن خود از امام و یا وقتی می گوید امضای تمامی قراردادهایی که در تاریخ وجود دارد باید از روشفکران بگیریم، هرگز سراغی از امضای آخوند نجفی را نخواهیم دید؛ همان بیان بعد از انقلاب، توسط آوینی که با دیدن امام زنده می شود، به صورت به روز از وی می شنویم. این آوینی شناس اذعان داشت: نقد این سه نفر در مورد جریان روشنفکری خیلی سنگین تر بود چون خودشان از درون آنها را نقد می کردند. آوینی در علت آن می گوید چرا که من از راه طی شده سخن می گویم، هزاران نقد و کلید واژه حوزوی در مورد روشنفکری وجود دارد، ولی هیچکدام رگ روشنفکری را تکان نمی دهد. وی خاطرنشان کرد: آوینی در تعریف خود می گفت که سبیل نیچه ای می گذاشتم و در گالری ها و محافل شرکت می کردم به طوری که از حرفایشان سر در نمی آوردم. آوینی با خروج از روشنفکری توبه کرده بود این استاد دانشگاه با بیان اینکه آوینی از درون روشنفکری بیرون آمده و توبه کرده بود، ابراز داشت: او بر اساس خودنوشتی که دارد، می گفت که من حدیث نفس می گفتم. آوینی در نصیحت به ساختن فیلم و نوشتن کتاب همیشه می گفت که از حدیث نفس دوری کن. وی در پایان یادآور شد: آوینی برای برخی از افراد از واژه شبه روشنفکر استفاده می کند چرا که روشنفکران غربی را با شرف تر از کسانی می داند که خودشان را در ظاهر روشنفکر ایرانی نشان می دهند و درونشان پوج و غیر اصیل است؛ آوینی این طور افراد را به درخت نخل تشبیه می کند که گویی درخت را از آبادان برداشته و در تبریز بکاری، آن وقت این درخت فقط تزئینی می شود. نمی خواهیم از آوینی قدیس بسازیم در ادامه روح الله رشیدی عنوان کرد: آوینی را ما زنده می دانیم پس قابل نقد می باشد. ما نمی خواهیم که از آوینی یک قدیس بسازیم و در موزه قرار دهیم. ما آوینی ویترینی نمی خواهیم پزش را بدهیم. خیلی ها کتابش را می خرند و نمی خوانند اما پزش را می دهند. وی افزود: کسانی را می شناسیم که حمال اطلاعات در مورد آوینی هستند ولی کلمه ای از این فرد جاری نمی شود. ما آوینی را انسان زنده و درگیر امروز می شناسیم. ما با آوینی تقویمی مشکل دبیر داریم و اگر معتقدیم که معتبر است، پس باید آوینی را در طول زندگی به همراه داشته باشیم. شهید آوینی در چندین جبهه جنگید مسئول دفتر جبهه مطالعات فرهنگی اسلامی استان با اشاره به کتاب توسعه و مبانی تمدنی غرب از آوینی، خاطرنشان کرد: به گفته خود آوینی، ادبیات استفاده شده در مجموعه مقالات این کتاب، با زبان ساده و ژورنالیستی نگاشته شده است. وی متذکر شد: آوینی در چندین جبهه هم زمان می جنگید، از یک طرف در جبهه بود، از طرفی به کارهای مستند و تلویزیون مشغول بود. این طور فردی پز فرهیختگی نمی دهد و یا مقاله ای تشریفاتی نمی نویسد. آوینی با غربی ها درگیر شد رشیدی توضیح داد: مقالات آوینی واکنشی علیه جریانی نامحسوس در نظام بود که تصمیم ساز بودند و کسی نمی دید جز آوینی؛ او با کسانی درگیر شده که پرستنده ی توسعه به معنای غربی هستند و پنبه شان را می زند. آوینی با اصطلاحاتی همچون افراد قرن حاضر، شروع به وهم آمیز و خیالی نمودن برخی افکار غربی کرده است. وی ادامه داد: برخی افراد در قانون گذاری کشور و به عنوان مشاوره چندین ساله برنامه بودجه در مصاحبه هایی می گفتند که می شود از دین در امور فردی و حتی اجتماعی بهره برد و برنامه ای ارائه داد و لی فکر نمی کنم که رشته جدیدی از دین به نام اقتصاد اسلامی بیرون کشید و هر چقدر از زمان گذشته به حرف های خود مطمئن تر شده است، چنین افرادی در سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه پنج ساله می نویسند. آوینی امثال مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده بود مسئول دفتر جبهه مطالعات آذربایجان شرقی در پایان اذعان داشت: افرادی مثل مرعشی که در نظام اجرایی کشور حضور دارند می گویند ما معتقد نیستیم که اسلام بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، همانطور که نظام پزشکی ندارد. اسلام دین هدایت است، همانطور که نظام مهندسی نداشته، نظام اقتصادی هم ندارد. مگر امام صادق متخصص پول و بانک بود که نظام اقتصادی معرفی کند. آوینی چنین افرادی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند. کد مطلب : سایر اخبار ...
آیا فیزیک می تواند رفتار اجتماعی را توضیح دهد؟
، در دنیای اتم ها و کهکشان ها یکسان عمل می کنند. یکی از ایرادهای مهمی که به این نوع فیزیک انگاریِ اقتصاد وارد است، این است که اگرچه حرکت سیارات مطابق با محور ثابت چرخشی آن ها در فضا است، تغییرات در اقتصاد تابع میل مردم یا به قول جان مینارد کینز، روح حیوانی جامعه است. اما این امیال را نمی توان با همان قوانین ریاضی ای تبیین کرد که بر فیزیک سیارات حاکم است و از این طریق دست به پیش بینی های ...
پادشاهی که عاشق عکاسی بود/ عکس
1847م (1260-1263ق) به وقوع می پیوندد. یعنی سالهایی که ناصرالدین میرزا ولیعهد بود و به علت کمی سن به تبریز نرفته بود. اولین عکس هم آن طوری که از گفته های ریشار بر می آید از ولیعهد و خواهرش ملک زاده خانم که بعدها به همسری امیرکبیر درآمد گرفته شد. 5 معلوم نیست ولیعهد نوجوان در مدت طولانی نوردهی عکاس در یکی از اتاقهای کاخ گلستان، چه می کرده که ریشار از عدم آرامش ناصرالدین میرزا گله کرده، ولی هر کاری ...
امیر حسین علم الهدی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا درباره گروه هنر و تجربه : این گروه را دیگر نمی توان ...
منتشر می شود. با این حساب مطمئنا اگر امکانات معرفی ما در تبلیغات محیطی و حتی در فضای تبلیغات تلویزیونی بیشتر بود و می توانستیم خودمان را در آنجا معرفی کنیم و به صورت مشخص بگوییم که به دنبال چه سینمایی هستیم، اتفاقات بهتری می افتاد. برنامه ریزی بلندمدت ما بعد از دو سه سال فعالیت، این است که بسته های تبلیغاتی خود مان را با شرایط معرفی به مخاطب عامی که فقط به دنبال سرگرمی نیست و ...
اشعار ویژه شهادت امام هادی (ع)
گر چه قلب پاکت از زخم زبان آزرده اند گر چه روز و شب بلاها بر سرت آورده اند گر چه در حقّ تو ای مولا ستم کرده اند گر چه با اجبار در بزم شرابت برده اند شعر نابت خصم را در اضطراب انداخته نقش دشمن را در آن محفل به آب انداخته شعر نابی را که خواندی سر بسر هشدار بود بر سر آن بی خبر فریاد آتش بار بود هر کلامت ...
رنجی که بیماران اسکیزوفرن می کشند
می کنند. گاهی همین آگاهی کم خانواده ها درباره این بیماری ها سبب می شود خانواده ها خیلی دیر از بیماری فرزندان شان آگاهی پیدا کنند. به قول مسئولان انجمن خانواده ها می بینند که فرزندشان کم حرف و انزوا طلب شده اند یا افت تحصیلی داشته اند اما آن را جدی نمی گیرند. برخی اوقات بعد از 10 سال ابتلا به یک بیماری مزمن اعصاب و روان است که خانواده پی به آن می برند، سال های طلایی که برای همیشه از دست ...
چگونه خنجر بر پشت شقایق نشست
خودشان مردم را به یک گفته از حضرت امام (س) ارجاع می دهند حال آنکه یار و همراه حضرت امام (س) و جانشین به حق ایشان اکنون در میان ماست و ما بار ها و بار ها نظرات ایشان را درباره سیما و برنامه های گهربار! آن شنیده ایم. چه کسی می تواند ادعا کند که نظر حضرت امام (س) جز آن بوده است که آیت الله خامنه ای (حفظ الله) فرموده اند؟ اگر شما در اندیشه تبلیغ نهضت رو به رشد اسلامی در کشورهای جهان و در ...
تاکید رهبری نشان از غربت جبهه فرهنگی انقلاب دارد، نه موافقت با فعالیت یک جریان هنری/ بازخوانی تلاش ...
به گزارش سینماپرس در مقدمه مقاله ای به قلم شهاب اسفندیاری که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده آمده است، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فر ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام هادی علیه السلام
...> خون لخته کشید از لب آن لاله ی قطعه قطعه و پرپر سر او را گذاشت بر دامن دلش آرام تر نشد بابا سر اکبر به سینه چسباند و گفت بعد از تو اُف بر این دنیا رضا رسول زاده ... روضه ات تا کجا کشانده مرا ... هرکه یک جور قسمتی دارد سامرای تو غربتی دارد خوش به حال کسی که نوکر توست واقعا چه ...
آوینی را بخوانیم تا هنر انقلاب را بیابیم
اختصاص دهد و طبعا جای آن مباحث در این مجموعه خالی است. هر چند ایشان در آثار و مقالات بعدی خویش درباره این موضوعات به کفایت سخن گفته است. آینه جادو (جلد 1) آینه جادو، اولین کتاب منتشر شده به قلم سیدمرتضی آوینی است که توسط خود ایشان و در زمان حیات شان (1370) جمع آوری و تنظیم شده است. موضوع کتاب، سینماست. مقالاتی که در کتاب گرد آمده اند پیش از آن در فصل نامه فارابی و ماهنامه ...
مصاحبه خواندنی با شهاب حسینی و همسرش پریچهر قنبری
این حال در نگاهش چیزی دیدم که تشویقم کرد به ادامه راهی که منجر به ازدواج شد. ازدواج بدون سنگ اندازی خانواده من و همسرم از نظر تقسیم بندی های اجتماعی هم گروه بودند؛ به همین خاطر به سرعت با هم صمیمی شدند طوری که پدرخانمم می گفت ما دخترمان را با پسر شما عوض کردیم. هیچ کدام سنگی جلوی پای ما نگذاشتند. مهریه هم به میزانی تعیین شد که من و همسرم روی آن توافق داشتیم. من و همسرم در همه ...
"شهید مرادپور" نقاش شهیدی که نقش شهادت را در بیت المقدس 7 به تصویر کشید
خانواده می گذاشت. بهار 67 قبل از عملیات بیت المقدس به شیراز آمدیم. حسین وقت کمی برای رفتن به جبهه داشت با این حال ابتدا به امور مربوط به خانواده رسیدگی کرد و پس از آن در حالی که حتی موفق به دیدار با خواهرانش نشده بود، راهی جبهه شد. سکانس سوم - سال 67 عملیات بیت المقدس و شهادت حسین مرادپور شب قبل از عملیات است و حسین که لباس سبز سپاه را خیلی دوست دارد، لباس هایش را می شوید و مرتب ...
مهاجری از دیار آموزگاران/ حج نیمه تمام و عاقبتی ختم به شهادت در منا
همکار و دوست دیرینه را در یک ساعت و یک مکان مقدس به دیدار معبود فراخواند و به مقام شامخ شهادت رساند. همسر شهید بهرام مهدیان تصریح کرد: او متولد سال 1333 بود و در دهه 60 بعد چندین بار که به خواستگاریم آمد ازدواج کردیم؛ ثمره این ازدواج سه فرزند، دو پسر و یک دختر متدین به نام های یاسر، صبا و علی است که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های علوم ارتباطات، مهندسی و حقوق هستند و به نحوی برای ...