سایر خبرها
عناصر ساختاری خشونت در افکار سیدجمال
به انگلیسی ها دارد، در رساله ای نقد می کند. سیدجمال در این رساله لحن اسلام گرایانه بیشتری دارد؛ اما همین سید جمال در بحثی که با ارنست رنان با عنوان علم و اسلامیسم منتشر شده، از موضع یک متفکر غیرمذهبی صحبت می کند و به جنبه های منفی مذاهب در طول تاریخ نیز اشاره می کند، اما تأکید دارد که این جنبه ها ذاتی ادیان نیست؛ یعنی برخورد سیدجمال، مدرن و جامعه شناختی است. به طورکلی، سیدجمال یک فرد ...
موضع گیری در برابر سخنان آیت الله علم الهدی؛ کج فهمی یا غرض ورزی؟
را هم قبول دارد اما حجاب را از دست داده و آرایش کرده و با موی پریشان مقابل مرد نامحرم ظاهر شده، علاوه بر این که خودش گناه کرده، ابزاری برای وادار کردن حداقل 100 نفر دیگر به کار حرام می شود، از این رو این گناه از بدترین گناهان است. آیت الله علم الهدی در اینستاگرام خود نیز به این سوال که بدحجابی گناهی بزرگتر است یا اختلاس، پاسخ داد که این امر واکنش هایی در بین برخی روحانیون اصلاح طلب در ...
گفتگو با آقا غلام درباره اتفاقات جنجالی فوتبال
. اگر افشین در برنامه بلند شود و بگوید افشین من تحصیلات دارم، قشنگ نیست. مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. البته من دبیر کل فدراسیون فوتبال را مقصر نمی کنم ولی با عین حال، افشین با عشق کارش را کرد. تا همین یکی دو ماه پیش هم قراردادش بسته نشده بود. ما خانواده ای هستیم که بینی و بین الله دنبال پول نیستم. من 11 سال مربی فجر سپاسی بودم. گوش می گیری؟ من در این 11 سال 450 میلیون تومان از فجرسپاسی ...
سیره مبارزاتی امام هادی در محاصره نظامی - ماجرای شفای متوکل طبق فرموده امام هادی
خلفای عباسی هم عصر بود; که به ترتیب عبارتند از: 1 - معتصم، برادر مامون (217 - 227) 2 - واثق، پسر معتصم (227 - 232) 3 - متوکل، برادر واثق (232 - 248) 4 - منتصر، پسر متوکل (6 ماه) 5 - مستعین، پسر عموی منتصر (248 - 252) 6 - معتز، پسر دیگر متوکل (252 - 255) امام هادی علیه السلام در زمان خلیفه آخر و به دست عوامل وی مسموم گردیده و ...
راز روشنگری و صراحت این روزهای رهبر انقلاب
، تَلبِسونَ [یعنی ] مشتبِه میکنید حق را با باطل، وَ تکتُمونَ الحَقَّ، حق را کتمان میکنید. حقیقت را باید بیان کرد که این وظیفه ی ما است.94/10/14 به همین دلیل است که وقتی اصول امام، آرمان ها و افتخارات انقلاب و اسلام ناب مورد خدشه یا تحریف واقع می شود؛ رهبر انقلاب اسلامی به دفاع از آن ها بر می آیند و آن ها را مدلل و مستدل برای ملت بازگو می کنند. چه آنجا که اسلام رحمانی در مقابل اسلام ناب قرار می گیرد ...
وام قرض الحسنه؛ ابزار حذف فاکتور صوری/ قرارداد صوری از ربا هم بدتر است
تقلید در مورد دستمزد شاغلان در بانک های ربوی که حرام است بی ربط نباشد و در حالیکه عده ای جواب داده بودند که برخی از این قراردادها ربوی نیست و ممکن است اکل مال به باطل باشد یا شبهات دیگر داشته باشد اما مرحوم آیت الله رضوانی، آن موقع فرموده بودند که مشکل این قراردادهای صوری از ربا هم بیشتر است و علتش این است که در ربا، شخص مالک وجه می شود و فقط مازادش مشکل پیدا می کند اما اگر پولی را در قالب جعاله ...
سلسله اشتباهات استراتژیک دولت در مذاکرات هسته ای/برخی مسئولان در مواجهه با دشمن روحیه شاه سلطان حسینی ...
فشار خواهد آورد. وقتی دشمن بفهمد جیب شما خالی است فشار را بیشتر می کند البته روز بعدش وزیر اقتصاد عنوان کرد که به روحانی اطلاعات غلط داده اند، 136 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم. اشتباه دیگر این بود که هیچ فعالیتی در داخل برای حل مشکلات توسعه و اشتغال استفاده نکرد و همه چیز را به مذاکرات گره زد و اشتباه دیگر این بود که شخص آقای روحانی بیش از اندازه به آمریکا خوشبین شد در حالیکه ما یک ...
موضع گیری در برابر سخنان آیت الله علم الهدی؛ کج فهمی یا غرض ورزی؟
علی (ع) و تاکیدات ایشان بر پاکدامنی، پوشش اسلامی و عفاف بانوان ذکر گردیده است. تاکیدات اسلام بر حفظ بیت المال، رعایت حق الناس و تاثیرات مفاسد اقتصادی در جامعه انکارناپذیر است اما شاید هدف از بی اهمیت جلوه دادن حجاب و آسیب های بدحجابی و پوشش نامناسب در جامعه و موضع گیری های این چنینی قدمی دیگر در جهت تخریب چهره های شاخص کشور از جمله آیت الله علم الهدی دارد و اینگونه به نظر می رسد که چنین ...
توکل بر خدا؛ شعار می دهیم یا عمل می کنیم
ایمان داریم که خداوند روزی دهنده و صاحب امور است پس ترس از بنده خدا بی مورد خواهد بود ضمن اینکه توکل بر خداوند بهترین عاقبت را نصیب انسان می کند حتی اگر در نظر ما کمی تلخ هم باشد. درواقع عنایت خداوند به عنوان یک قانون الهی، جریان خاصی را در مجموعه جهان هستی به دنبال دارد و با وارد کردن سلسله ای از امور و علت ها، رسیدن به هدف را قطعی می کند، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:هر کس اهل توکل باشد و کار ...
تهاجم فرهنگی
در امور تیراندازی و اسب سواری در دین اسلام قمار محسوب نمیشود .(که این نشان دهنده اهمیت دفاع در دین است ) شاخصترین گروه مومنین مجاهدین فی سیبل الله بودند انان بدلایل الهی و اجتماعی مورد تکریم جوامع انروز بودند ( کلام امیرالمومنین در خصوص مجاهدین اسلام که با تمام نیروهای نظامی در جهان فرق می کند و نمونه امروزی ان سپاه پاسداران انقلاب اسلامیست. بسیار زیباست حملوا بصائرهم علی اسیافهم؛ (نهج ...
روزنامه های یکشنبه
تومانی به عنوان بن کتاب به دانشجویان و طلاب کشور در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: ثبت نام دانشجویان و طلاب برای دریافت یارانه خرید کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 26فروردین ماه آغاز می شود. روزنامه اطلاعات با انتشار عنوان رئیس جمهوری: کلید حل مشکل مسکن در دست بخش خصوصی است، آورد: دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، تأمین مسکن برای قشرهای آسیب پذیر ...
پرویز کاظمی: احمدی نژاد تیم نداشت، ناچار به همکاری با امثال من بود
...؛ بنابراین آقای مدنی به عنوان سرپرست وزارت رفاه تعیین شد. از قبل با آقای احمدی نژاد آشنایی نداشتم در جلسه ای با سید مهدی هاشمی در مورد مشکلات کار صحبت می کردم که بحث تصدی وزارت رفاه پیش آمد من موافقت و دیدگاه هایم را بیان کردم ایشان نیز استقبال کرد. سال ها کار مدیریتی انجام داده ام و کارم سفارشی نبوده است. من مدیر نمونة صادرات کشور و مدیر نمونة غرب تهران شدم و شرکتم نیز یکی از ...
معیار مصلحت اندیشی؛ عدم مفسده یا وجود مصلحت؟
سرپرست واگذار شده است، عبارتند از مصلحت اندیشی اولیاء در امر تربیت کودک که این نوع از مصلحت، اصولاً در مورد حق تنبیه کودک کاربرد دارد و تنبیه کودک از سوی ولیّ و سرپرست باید بر اساس مصلحت آنان باشد و در غیر این صورت، موجب ضمان خواهد بود. در حقوق کیفری ایران نیز تنبیه کودکان از سوی اولیاء و سرپرستان باید بر اساس مصلحت باشد.(11) البته تنبیه بدنی کودک از نگاه اسلام بسیار محدود است؛ زیرا باید به گونه ...
همسویی بورس با اقتصاد مقاومتی
سازمان بورس برطرف شود. وی در پایان عنوان کرد: همچنین مشکلاتی که درخصوص بحث های مالیاتی گریبان بسیاری از فعالان بازار سرمایه را گرفته از جمله مواردی است که متاسفانه در شرایط کنونی وجود دارد. اعمال سیاست جدید در ادامه محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) حلول ماه رجب را تبریک گفت و به سخنرانی پرداخت. وی با تاکید بر اهمیت اعتماد جامعه به فرآیندهای ...
ولایتی: شرط رفتن اسد برای ما خط قرمز است
ایجاد نفوذ از طریق پول و رانت است. وی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که در را روی کمپانی ها ببندیم بلکه باید مراقبت های اطلاعاتی داشته باشیم. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که وضعیت منطقه هیچ گاه تا این حد بی ثبات نبوده و اکثر کشورهای منطقه همچون لیبی، سوریه، عراق، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان و ... در آن ها آثار بی ثباتی وجود دارد عنوان ...
کلیدهای تربیت از نگاه امیرالمومنین(ع)
نکند و آخر کار را هم در نظر بگیرد در همه امور تدبر، اصلی کاربردی و مهم است و در تربیت امری خاص است و هم ویژه و هم مؤثر... آدم ظاهر بین از درک حقایق ناتوان است و این سبب می شود که در دیگر بخش های زندگی نیز برداشتش سطحی و کم عمق باشد، برای مثال کسی که به ظاهر انفاق بنگرد چیزی به جز فقر و ناداری نمی بیند اما اگر باطن و پایانش را ببیند یک تجارت پُر سود را در نظر می آورد؛ همانطور که ربا در ...
عفو 11 هزار زندانی در سال 94
، چهار نفر آنها اطلاعی ندارم. محسنی اژه ای با اشاره به تعداد بازداشتیان و احضارشدگان در این پرونده تصریح کرد : با توجه به اهمیت این موضوع برای مسئولین نظام و همچنین دستگاه قضائی کار سنگین و مورد توجهی در خصوص این پرونده صورت گرفت. انتصاب حجت الاسلام بهرامی به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری محسنی اژه ای گفت: در اواخر سال گذشته به علت اینکه دادستان سابق کل کشور حجت ...
برادر شهید مدافع حرم :امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ...
آوینی افرادی مثل مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند /متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است به گزارش میدان 72 از آ ناج کارگاه بررسی اندیشه های شهید سید مرتضی آوینی عصر دیروز در پاتوق کتاب تبریز برگزار شد. مهدی نعلبندی در این نشست با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شخصیت این شهید، انسان محوری بودن وی می باشد، اظهار کرد: این انسان محوری بودن به معنای اومانیسم نیست که خودش در آثار خود، آن را نقد می کند بلکه آوینی توجه به انسان را در منظومه فکری خود ارائه می دهد. وی ادامه داد: شهید آوینی در تمامی اظهاراتش به انسان توجه کرده و هنر را هم در همان چهارچوب تعریفی خود ارائه کرده است؛ آوینی از هنر چند محور را تعریف می کند، اول اینکه هنر معرفت است و کاری که هنرمند انجام می دهد همان عمل عارف انجام است. هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند قالب را گرفته و هنر را در داخل آن بریزند این کارشناس امور رسانه و فرهنگی با اشاره به تبلور مقوله شیدایی و عشق در هنر آوینی، ابراز کرد: آوینی به کشف و شهود در هنر معتقد بود. وی از تاریخ ویل دورانت انتقاد می کرد و میگفت که این تاریخ بشری است و تاریخ باید بر مبنای تاریخ انبیا دوباره نگاشته شود. وی یادآور شد: آوینی انقلاب اسلامی را بعثت دگرباره انسان می نامد و هنر و تاریخ را هم بر همین اساس تعریف می کند؛ آوینی می گوید قالب محتوا را بر می گزیند و تکنیک را جزوی از محتوا قلمداد می کند. این شهید معتقد بود هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند، قالب را گرفته و محتوای خود را داخل آن بریزند. آوینی چه تعریفی از هنر داشت؟ نعلبندی با اعلام اینکه آوینی یکی از منتقدین شعار هنر برای هنر می باشد، عنوان کرد: روح و تفکر انسان به چیزی مقید است و این از هنر برای هنر سرچشمه نمی گیرد، نگاه شهید آوینی به هنر در زمان خود و صرفا خودش خلاصه نمی شود و زمان های قبل از وی نیز چنین افرادی مثل مرحوم فردید چنین سبکی داشتند. وی توضیح داد: آوینی اثر هنری را تنزل یافته و تمثل شده اندیشه هنرمند می داند. او معتقد بود که تعریفی که غرب از انسان دارد، انسان قهر کرده از دین و آسمان است. او زبان هنر را زبان قرب و شهود معرفی کرده است. از انکار سینمای ملی تا سبیل نیچه ای این فعال حوزه فرهنگی، شهید آوینی را منکر هنرهای زیبا دانست و افزود: او چنین هنرهایی را به دوران پس از مشروطیت منتسب کرده است. آوینی که معتقد به عرفانی بودن هنر است، سینمای ملی را انکار می کند و یا می فرماید که باید دانست که سینما از بابت ماهیت نزدیکی بیشتری با کفر و شر دارد تا اسلام و یا می گوید که غرب تنها واقعیت از جهان امروز است. وی بیان داشت: آوینی یک عقبه دارد و نباید وی را منقطع برداشت کنیم، وی که سبیل نیچه ای بود، سیگار را ترک می کند و یک زمانی می شود که کل آثارش را آتش می زند. آوینی را نباید محدود کرد نعلبندی با بیان اینکه شهید آوینی در مرحله شناخت ذات غرب، جهان امروز، هنر و انسان قرآنی قابل تجویز می باشد، اعلام کرد: برخی از ماها متاسفانه شهید آوینی را هنرمند متفکر سیاسی، جناحی و حتی حکومتی می شناسیم ولی نباید آوینی را محدود کرد. وی ادامه داد: برای مثال حضرت آقا در سال 78 دیدگاه آزادی شهید آوینی را رد کرده است. لذا باید مواجهه ما با آوینی به مانند یک اندیشمند باشد. یک متفکر در خیلی جاها می تواند قابل نقد باشد. شباهت تعریف های شهید آوینی به شهریار این فعال حوزه رسانه با انتقاد از تقلیل آوینی، اظهار کرد: من در هیچ یک از آثار آوینی رد پایی از ناسیونالیستی ندیده ام، ولی برخی ها با تقلیل آوینی به ایران گرایی رسیده اند. برای آوینی امت مفهوم زیادتری نسبت به کلمه ملت دارد. وی اذعان داشت: تعریفی که شهید آوینی نسبت به انقلاب اسلامی و غرب ارائه کرده است، شبیه تعریف مرحوم شهریار از قومیت می باشد چراکه هر دو ناظر بر امت بودند. آوینی در پی این بود که زبان سلوک عرفانی را تعریف کند. نعلبندی با اشاره به مخالفت آوینی با اندیشه سوق کل هنر به سمت موسیقی، تشریح کرد: او بر این باور بود که هنر به سمت فرمالیسم محض و انتزاع نمی رود چراکه این همان مفهوم انسان قهر کرده با آسمان است. دغدغه انقلاب زدایی احمدرضا بیضایی نیز در این نشست با بیان اینکه محوریت صحبت بنده براساس کتاب آغازی بر یک پایان است، خاطرنشان کرد: بیضایی در این کتاب به مبانی نظری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اشاره کرده است. ابداع کننده تعبیر انقلاب زدایی، مقام معظم رهبری می باشد، ایشان در سخنرانی آخر سال 94 به انقلاب زدایی در حوزه های علمیه اشاره داشتند و مباحث شهید آوینی با تعابیر رهبری در مورد انقلاب زدایی تطبیق دارد. وی افزود: مرعوبیت در برابر غرب و غرب زدگی که بر اساس سوراخ هایی است که شیطان مثل مار می تواند وارد شود؛ به ویژه فرهنگ که تمام مقوله های اجتماعی سیاسی به آن وابسته است. افردی همچون سریع القلم که به استقلال اعتقادی ندارند وارد دستگاه اجرایی شدند برادر شهید مدافع حرم عنوان کرد: از نظر شهید آوینی انقلاب اسلامی نظیر ندارد و از منظر استقلال، نخستین انقلابی است که با شعار نه شرقی نه غربی به وجود می آید. تمامی انقلاب هایی که در دو سه دهه اخیر بر پایه نظام سازی انجام شده، به دامن شرق یا غرب لغزیده و از بین رفته اند. وی ادامه داد: از منظر شهید آوینی، بعد از فروپاشی شوروی رفع تباین ایدئولوژی شرق و غرب رخ داد؛ متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است؛ او می نویسد که اگر ما می خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید بدانیم که مفهوم استقلال پوچ و بی معنیست و باید از این استقلال صرف نظر کنیم. امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ایران بایک دکمه می زنند این فعال فرهنگی توسعه اقتصادی را از بزنگاه های انقلاب اسلامی دانست و گفت: بحث توسعه اقتصادی از بابت فرهنگ توسعه متفاوت با جریان روشنفکری است؛ در انقلاب اسلامی امام یک بار هم نفرمودند که من آمده ام شما را به توسعه اقتصادی برسانم، این مسئله یکی از بدیهیات است که از وظایف مسئولین می باشد. وی توضیح داد: کسانی در اوایل انقلاب معتقد بر نظام تکنوکراتی بودند و می گفتند امام انقلاب کرد و به قم رفت تا نظام را به افراد تکنوکراتی بسپارد؛ قران کریم گریختن به دامن غرب را با کلمه مرض تعبیر نموده است. تا شر آن ها به ما نرسد. امام گفت که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما اکنون برخی ها معتقدند که آمریکا با یک بمب توان انهدام تاسیسات کشور را دارد. غرب برای نفوذ متوسل به زور نمی شود این فعال فرهنگی در پایان بیان داشت: آوینی می گفت که در دهکده جهانی باید یک منطقه آزاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سلطه استکبار وجود داشته باشد. کوره دهی نیست که فرهنگ غرب به آنجا نرسیده باشد، غرب برای نفوذ فرهنگی متوسل به زور نمی شود . فقط بر اساس نفسانیت انسانها انجام می دهیم. تعبیر آوینی از روشنفکری در ادامه حسن مولادوست با اعلام اینکه ما در موقعیت نقل آوینی هستیم نه در بیان نقد وی، اظهار داشت: برخی از دوستان که روحیه خودآوینی بینی دارند، هنوز در بیان آوینی متوجه نیست؛ این شهید در مورد روشنفکری سیاسی، اقتصادی و دینی حرف زده است. آوینی با ارجاع به کتاب مبانی اقتصادی شهید مطهری، مفهوم امروزی بانک را قبول ندارد؛ مباحث روشفکری سیاسی با روشنفکری هنری و ادبی همپوشانی هایی دارد. وی اضافه کرد: در مورد مثلث آوینی، شریغتی و جلال آل احمد باید بیشتر صحبت گردد. چکشی که جلال در خدمت و خیانت به روشنفکران می زند و یا شریعتی در بحث طرفداری صریح و روشن خود از امام و یا وقتی می گوید امضای تمامی قراردادهایی که در تاریخ وجود دارد باید از روشفکران بگیریم، هرگز سراغی از امضای آخوند نجفی را نخواهیم دید؛ همان بیان بعد از انقلاب، توسط آوینی که با دیدن امام زنده می شود، به صورت به روز از وی می شنویم. این آوینی شناس اذعان داشت: نقد این سه نفر در مورد جریان روشنفکری خیلی سنگین تر بود چون خودشان از درون آنها را نقد می کردند. آوینی در علت آن می گوید چرا که من از راه طی شده سخن می گویم، هزاران نقد و کلید واژه حوزوی در مورد روشنفکری وجود دارد، ولی هیچکدام رگ روشنفکری را تکان نمی دهد. وی خاطرنشان کرد: آوینی در تعریف خود می گفت که سبیل نیچه ای می گذاشتم و در گالری ها و محافل شرکت می کردم به طوری که از حرفایشان سر در نمی آوردم. آوینی با خروج از روشنفکری توبه کرده بود این استاد دانشگاه با بیان اینکه آوینی از درون روشنفکری بیرون آمده و توبه کرده بود، ابراز داشت: او بر اساس خودنوشتی که دارد، می گفت که من حدیث نفس می گفتم. آوینی در نصیحت به ساختن فیلم و نوشتن کتاب همیشه می گفت که از حدیث نفس دوری کن. وی در پایان یادآور شد: آوینی برای برخی از افراد از واژه شبه روشنفکر استفاده می کند چرا که روشنفکران غربی را با شرف تر از کسانی می داند که خودشان را در ظاهر روشنفکر ایرانی نشان می دهند و درونشان پوج و غیر اصیل است؛ آوینی این طور افراد را به درخت نخل تشبیه می کند که گویی درخت را از آبادان برداشته و در تبریز بکاری، آن وقت این درخت فقط تزئینی می شود. نمی خواهیم از آوینی قدیس بسازیم در ادامه روح الله رشیدی عنوان کرد: آوینی را ما زنده می دانیم پس قابل نقد می باشد. ما نمی خواهیم که از آوینی یک قدیس بسازیم و در موزه قرار دهیم. ما آوینی ویترینی نمی خواهیم پزش را بدهیم. خیلی ها کتابش را می خرند و نمی خوانند اما پزش را می دهند. وی افزود: کسانی را می شناسیم که حمال اطلاعات در مورد آوینی هستند ولی کلمه ای از این فرد جاری نمی شود. ما آوینی را انسان زنده و درگیر امروز می شناسیم. ما با آوینی تقویمی مشکل دبیر داریم و اگر معتقدیم که معتبر است، پس باید آوینی را در طول زندگی به همراه داشته باشیم. شهید آوینی در چندین جبهه جنگید مسئول دفتر جبهه مطالعات فرهنگی اسلامی استان با اشاره به کتاب توسعه و مبانی تمدنی غرب از آوینی، خاطرنشان کرد: به گفته خود آوینی، ادبیات استفاده شده در مجموعه مقالات این کتاب، با زبان ساده و ژورنالیستی نگاشته شده است. وی متذکر شد: آوینی در چندین جبهه هم زمان می جنگید، از یک طرف در جبهه بود، از طرفی به کارهای مستند و تلویزیون مشغول بود. این طور فردی پز فرهیختگی نمی دهد و یا مقاله ای تشریفاتی نمی نویسد. آوینی با غربی ها درگیر شد رشیدی توضیح داد: مقالات آوینی واکنشی علیه جریانی نامحسوس در نظام بود که تصمیم ساز بودند و کسی نمی دید جز آوینی؛ او با کسانی درگیر شده که پرستنده ی توسعه به معنای غربی هستند و پنبه شان را می زند. آوینی با اصطلاحاتی همچون افراد قرن حاضر، شروع به وهم آمیز و خیالی نمودن برخی افکار غربی کرده است. وی ادامه داد: برخی افراد در قانون گذاری کشور و به عنوان مشاوره چندین ساله برنامه بودجه در مصاحبه هایی می گفتند که می شود از دین در امور فردی و حتی اجتماعی بهره برد و برنامه ای ارائه داد و لی فکر نمی کنم که رشته جدیدی از دین به نام اقتصاد اسلامی بیرون کشید و هر چقدر از زمان گذشته به حرف های خود مطمئن تر شده است، چنین افرادی در سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه پنج ساله می نویسند. آوینی امثال مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده بود مسئول دفتر جبهه مطالعات آذربایجان شرقی در پایان اذعان داشت: افرادی مثل مرعشی که در نظام اجرایی کشور حضور دارند می گویند ما معتقد نیستیم که اسلام بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، همانطور که نظام پزشکی ندارد. اسلام دین هدایت است، همانطور که نظام مهندسی نداشته، نظام اقتصادی هم ندارد. مگر امام صادق متخصص پول و بانک بود که نظام اقتصادی معرفی کند. آوینی چنین افرادی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند. کد مطلب : سایر اخبار ...
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائاتی درباره خرید و فروش طلا، نقره و پول
و برای فرار از ربا بوده و در واقع برای دستیابی به سود پول باشد، شرعاً حرام و باطل است. سؤال 1604: افرادی دراینجا وجود دارند که سکّه های پول را که برای مکالمات تلفنی عمومی کاربرد دارند، به مبلغی بیشتر از قیمت آنها می فروشند مثلاً سی و پنج تومان از سکّه های پول فلزی را می دهند و پنجاه تومان پول اسکناس می گیرند، خرید و فروش این پول ها چه وجهی دارد؟ جواب: خرید و فروش سکّه های ...
تحریم صادرات کشاورزی با کشت "تراریخته"
نگران جیبش است. تمام این جنایتهایی که در دنیا می کنند فقط به خاطر جیبشان است. می خواهند به این وسیله کشور ما را که صاحب ذخایر انرژی است، کنترل کنند. تسنیم: با این حساب تولید تراریخته ها برای وجهه جمهوری اسلامی هم بسیار مضر است. بله؛ الآن بیش از یک دهه است که دنیای کفر در بازارهای حلال دنیا جولان می دهد. تایلند، فیلیپین، ترکیه، مالزی و حتی کشورهایی که از آنجا بوی اسلام هم به ...
تحلیل برادر میرحسین از ایران در غلاف پیچیده منطقه
و آنکارا که نمی توانند تا ابد این اختلاف دیدگاه را داشته باشند و مدعی ایفای نقش مثبت هم در مورد ماجرا باشند؟ حل همه مسائل در منطقه به دست ایران و ترکیه نیست. برای اینکه پاسخم جامع تر باشد لازم می دانم متذکر شوم که در قضیه سوریه به جز این دو کشور، کشورهای دیگری را هم می بینیم که صاحب قدرت هستند مثل روسیه، آمریکا، اسرائیل و عربستان که آنها هم سهم دارند. نکته دوم اینکه تحولات سوریه در این ...
آوینی به جای تئوری پردازی، عمل کرد/ حوزه فرهنگ بنگاه زودبازده اقتصادی نیست
زوال ناپذیر آنگونه هنری است که باید، به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – اسلام ائمه هدی – علیهم السلام – اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و ...
مصرف کالای خارجی زینتی از سوی علما تحریم شود
به وظایف فردی و اجتماعی خود بپردازد، تصریح کرد: مکتب نورانی اسلام نه تنها به دنبال توزیع فقر نیست بلکه با فقر و مسکنت مبارزه می کند. وی با اشاره به آیه پنج سوره مبارکه نسا که می فرماید: وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیَامًا؛ و اموال خود را که خداوند آن را وسیله قوام [زندگی] شما قرار داده به سفیهان مدهید گفت: قرآن کریم کلمه قیام را در مورد اموال ...
نرخ سودبانکی عادلانه نیست
...> سؤال دیگر در مورد سخنانی است که از قول حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی نقل شده است مبنی بر اینکه دریافت حقوق کارمندان از بانک های ربوی حرام است. مسلما منظور ایشان این نبوده که نظام بانکی ایران ربوی است. حال سؤال این است به نظر شما چرا چنین سخنانی در شرایط کنونی مطرح شده و در مورد ابعاد شرعی کار کردن در بانک ربوی و دریافت حقوق از این بانک ها هم توضیح بفرمائید. موسویان: از نظر اسلام، دستمزد ...
راز روشنگری و صراحت این روزهای رهبر انقلاب
یعنی اشتباه، تَلبِسونَ [یعنی ] مشتبِه میکنید حق را با باطل، وَ تکتُمونَ الحَقَّ، حق را کتمان میکنید. حقیقت را باید بیان کرد که این وظیفه ی ما است.94/10/14 به همین دلیل است که وقتی اصول امام، آرمان ها و افتخارات انقلاب و اسلام ناب مورد خدشه یا تحریف واقع می شود؛ رهبر انقلاب اسلامی به دفاع از آن ها بر می آیند و آن ها را مدلل و مستدل برای ملت بازگو می کنند. چه آنجا که اسلام رحمانی در مقابل اسلام ناب ...
عده ای در شورا از اول نگاهشان کسب قدرت و ثروت بود/آقایان خود را تبرئه نکنند؛ این اتفاقات حاصل نوع نگاه ...
هم انجام می شود. شورا ابزار لازم برای نظارت را ندارد اما در مورد بحثی که در خصوص نظارت به عنوان وظیفه شورا مطرح می کنید باید بگویم متاسفانه شورا ابزار لازم برای نظارت را در دست ندارد و بستر فراهم نیست. حتی بودجه لازم برای نظارت را هم نداریم. شورا متهم نشود که نظارت ندارد. ما با شرایط فعلی فقط میتوانیم نظارت کلی داشته باشیم. وقتی شورا برای پرداخت حق جلسه اعضا با مشکل مواجه است ...
روزنامه های شنبه
به نام محمود احمدی نژاد ثبت شده و اگر قرار است جایزه ای داده شود باید به ایشان بدهند... پوپولیسم اقتصادی و سیاسی بسیار خطرناک است؛ چون ماهیتا ضدمردمی است و پشت آن برخلاف ادعایش نظامی گری نهفته است. در پشت سرشان هم فساد مالی بزرگی نهفته است... این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های دیدار رئیس مجلس با مراجع قم ، رایزنی برای حل بحران قره باغ و سوریه ، پریناز ایزدیار: ابد و یک ...
اجرایی شدن عملیات بانکداری بدون ربا در گرو حفظ ارزش پول است
.../1/22 - 07:18 534726 ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لزوم عملیاتی شدن بانکداری اسلامی به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: در بحث بانکداری بدون ربا موضوع ارزش پول بسیار مهم است یعنی تا بحث ارزش پول حل نشود صاحب پول برای خودش ارزش قائل است، در کشوری که پرنوسان است ارزش پول به سرعت از دست می رود یعنی ممکن است فردی به کسی پولی را بدهد اما وقتی که این پول برمی گردد ...
بعد از حوادث پاریس چپ باید به ریشه های غربی رادیکال خود ایمان بیاورد
در جهان نشان می دهد که چگونه به محصولات غذایی نه به دیده حق حیاتی فقرای جهان بلکه به چشم کالا نگریستیم و همه ما گند زدیم، ازجمله من در دوران ریاست جمهوری ام . کلینتون خیلی روشن تقصیر را نه متوجه این یا آن دولت یا حکومت بلکه متوجه سیاست های بلندمدت آمریکا و اروپا در جهان می داند که بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و مابقی نهادهای اقتصادی بین المللی دهه ها به اجرای آن همت گماردند. چنین سیاست ...
پارادایم های مدیریت دولتی
به مسأله دولت و فرهنگ داده شده است را می توان با یکدیگر جمع نمود و تناقض ظاهری آنها را حل کرد. هدف اصلی این مقاله، تبیین دقیق صورت مسأله می باشد؛ هرچند در پایان به صورت اجمالی پاسخی نیز به مسأله طرح شده ارائه خواهد شد. ازاین رو، در ابتدا منظور و مفهوم مورد نظر خود از دو مقوله فرهنگ و دولت را مشخص خواهیم نمود و سپس به بیان نظریات مختلف در باب نسبت دولت و فرهنگ می پردازیم و پس از آن به ...