سایر خبرها
بازسازی گزاره های علوم جدید با نگارش هوشمندانه تفسیر میان رشته ای
اقتصاد و قرآن و بحث شگفتی های نجومی قرآن که تطبیقی است بین گزاره های علوم نجوم و فیزیک با مباحث علم نجوم در قرآن و یا بحث بهداشت روانی و جسمی در قرآن تدوین شده است. البته تاکید می کنم ما در آغاز راه هستیم و اقیانوس قرآن به مراتب بیش از این ظرفیت دارد که هنوز از آن بهره مند نشده ایم. جزایری در بحث روش شناسی و متدلوژی تفاسیر موضوعی گفت: در روش شناسی یا به تعبیر عرب زبان ها منهجیه توجه به مبانی ...
مسجد در دین مبین اسلام نماد فرهنگ است/ مساجد اهرمی برای ترویج اقتصاد مقاومتی
.... در ابتدای بحث اشاره داشتم به اینکه مساجد امروز باید همانند صدر اسلام فعال باشند، برای مثال آموزش بسیاری از مباحث دینی در آن زمان در مسجد بود، آموزش معارف دینی، آموزش قرآن، آموزش علوم مختلف یعنی مساجد در واقع مدارسی بودند که متکفل رشد علمی جامعه اسلام بودند. امروز با توجه به تغییراتی که در فضای جوامع ایجاد شده است نمی گوییم که به طور کل این رویکرد باشد اما می توان برای مامومین ...
معیار مصلحت اندیشی؛ عدم مفسده یا وجود مصلحت؟
اندیشی به مفهوم متناسب با وضعیت آنان باشد. مصلحت در حقوق خانواده؛ به ویژه مصلحت مورد نظر در حقوق مربوط به مولّی علیه مانند کودک، همان رعایت بهترین منافع است که امروزه در حقوق کودک از آن به منافع عالیه کودک(3) تعبیر می شود و نه صرف عدم ضرر یا جلوگیری از کاری که منجر به ضرر می شود. ازاین رو، برخی از فقهاء صرف عدم مفسده را کافی ندانسته، بلکه وجود مصلحت را در حقوق خانواده، اصل دانسته و حتی بالاتر از این ...
تأثیر علم مقاصد در آرای شهید صدر به روایت شاگرد وی
با اشاره به اهداف علم مقاصد تصریح کرد: کشف ارتباط میان عوامل شریعت، کشف ویژگی های اسلام، کشف مقاصد شرعی از جمله عام و خاص و ایجاد گزینه های مختلف نظام های جامعه برای ولی امر (ولی فقیه)، اهداف علم مقاصد است. وی با توضیح هدف چهارم علم مقاصد گفت: یکی از وظایف علم مقاصد این است که گزینه های مختلف نظام های جامعه را به ولی فقیه ارائه کند و مثلاً در عرصه اقتصاد، مکتب اقتصادی اسلام را نشان می دهد و ...
نگاهی بر مفهوم عدالت و توسعه در اقتصاد اسلامی
کشاورزی است با مزرعه (33) یا اسب دونده است با میدان مسابقه (34) یا سوداگر است با بازار تجارت (35) یا عابد است با معبد (36) دنیا از نظر اسلام مدرسه و محل تربیت انسان و جایگاه تکامل او است. (37) عدالت مبنای توسعه در اقتصاد اسلامی به طوری که گفته شد در میان متون مذهبی و آیات و روایات، شواهد فراوانی را می توان در مورد و تحسین و تایید عدالت یافت. در اینجا آیات و روایاتی مورد استناد ...
شهید صدر حکومت اسلامی را بدون ولی فقیه قابل تصور نمی دانست
ارتباط میان عوامل شریعت، کشف ویژگی های اسلام، کشف مقاصد شرعی از جمله عام و خاص و ایجاد گزینه های مختلف نظام های جامعه برای ولی امر (ولی فقیه)، اهداف علم مقاصد است. وی با توضیح هدف چهارم علم مقاصد گفت: یکی از وظایف علم مقاصد این است که گزینه های مختلف نظام های جامعه را به ولی فقیه ارائه کند و مثلاً در عرصه اقتصاد، مکتب اقتصادی اسلام را نشان می دهد و گزینه های مختلفی را جز استنباط خود ولی ...
تبلیغات و آموزش، حلقه مفقوده نظام جامع مالیاتی ایران
دولت بهار - اسلام ذوالقدرپور/ در عصری که آموزش و تبلیغات از کارآمدترین ابزارهای تحقق اهداف یک سیاستگذاری راهبردی و به خصوص سیاستگذاری اقتصادی است، این ابزار در ایران و به خصوص سیاستگذاری های مالیاتی، فراموش شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد. مالیات که یکی از منابع اصلی درآمد دولت ها از زمان تشکیل دولت های اولیه حتی در قرون باستان بوده است، طی چند دهه اخیر به ابزار اصلی دولت ها برای ...
فرهنگ در رسانه
گروه فرهنگی: امروزه رسانه ای نیست که فعالیت داشته باشد و به مقولات فرهنگی توجهی نکند. چه اینکه فرهنگ و رسانه دو روی یک سکه بوده و اصلاً نمی توان دم از کار رسانه ای زد ولی مقولات فرهنگی را نادیده گرفت. در این شرایط، یکی از مهمترین رسانه هایی که از قدیم الایام و به طور مدام، موضوعات فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است، روزنامه ها بودند. تا جایی که بعید است تا امروز روزنامه منتشر شده باشد که هیچ بهره ...
به مناسبت سالگرد شهادت پیش آهنگِ غریبِ هنر انقلاب تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با ...
برادر شهید مدافع حرم :امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ...
آوینی افرادی مثل مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند /متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است به گزارش میدان 72 از آ ناج کارگاه بررسی اندیشه های شهید سید مرتضی آوینی عصر دیروز در پاتوق کتاب تبریز برگزار شد. مهدی نعلبندی در این نشست با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شخصیت این شهید، انسان محوری بودن وی می باشد، اظهار کرد: این انسان محوری بودن به معنای اومانیسم نیست که خودش در آثار خود، آن را نقد می کند بلکه آوینی توجه به انسان را در منظومه فکری خود ارائه می دهد. وی ادامه داد: شهید آوینی در تمامی اظهاراتش به انسان توجه کرده و هنر را هم در همان چهارچوب تعریفی خود ارائه کرده است؛ آوینی از هنر چند محور را تعریف می کند، اول اینکه هنر معرفت است و کاری که هنرمند انجام می دهد همان عمل عارف انجام است. هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند قالب را گرفته و هنر را در داخل آن بریزند این کارشناس امور رسانه و فرهنگی با اشاره به تبلور مقوله شیدایی و عشق در هنر آوینی، ابراز کرد: آوینی به کشف و شهود در هنر معتقد بود. وی از تاریخ ویل دورانت انتقاد می کرد و میگفت که این تاریخ بشری است و تاریخ باید بر مبنای تاریخ انبیا دوباره نگاشته شود. وی یادآور شد: آوینی انقلاب اسلامی را بعثت دگرباره انسان می نامد و هنر و تاریخ را هم بر همین اساس تعریف می کند؛ آوینی می گوید قالب محتوا را بر می گزیند و تکنیک را جزوی از محتوا قلمداد می کند. این شهید معتقد بود هنرمندان انقلاب اسلامی مجبورند، قالب را گرفته و محتوای خود را داخل آن بریزند. آوینی چه تعریفی از هنر داشت؟ نعلبندی با اعلام اینکه آوینی یکی از منتقدین شعار هنر برای هنر می باشد، عنوان کرد: روح و تفکر انسان به چیزی مقید است و این از هنر برای هنر سرچشمه نمی گیرد، نگاه شهید آوینی به هنر در زمان خود و صرفا خودش خلاصه نمی شود و زمان های قبل از وی نیز چنین افرادی مثل مرحوم فردید چنین سبکی داشتند. وی توضیح داد: آوینی اثر هنری را تنزل یافته و تمثل شده اندیشه هنرمند می داند. او معتقد بود که تعریفی که غرب از انسان دارد، انسان قهر کرده از دین و آسمان است. او زبان هنر را زبان قرب و شهود معرفی کرده است. از انکار سینمای ملی تا سبیل نیچه ای این فعال حوزه فرهنگی، شهید آوینی را منکر هنرهای زیبا دانست و افزود: او چنین هنرهایی را به دوران پس از مشروطیت منتسب کرده است. آوینی که معتقد به عرفانی بودن هنر است، سینمای ملی را انکار می کند و یا می فرماید که باید دانست که سینما از بابت ماهیت نزدیکی بیشتری با کفر و شر دارد تا اسلام و یا می گوید که غرب تنها واقعیت از جهان امروز است. وی بیان داشت: آوینی یک عقبه دارد و نباید وی را منقطع برداشت کنیم، وی که سبیل نیچه ای بود، سیگار را ترک می کند و یک زمانی می شود که کل آثارش را آتش می زند. آوینی را نباید محدود کرد نعلبندی با بیان اینکه شهید آوینی در مرحله شناخت ذات غرب، جهان امروز، هنر و انسان قرآنی قابل تجویز می باشد، اعلام کرد: برخی از ماها متاسفانه شهید آوینی را هنرمند متفکر سیاسی، جناحی و حتی حکومتی می شناسیم ولی نباید آوینی را محدود کرد. وی ادامه داد: برای مثال حضرت آقا در سال 78 دیدگاه آزادی شهید آوینی را رد کرده است. لذا باید مواجهه ما با آوینی به مانند یک اندیشمند باشد. یک متفکر در خیلی جاها می تواند قابل نقد باشد. شباهت تعریف های شهید آوینی به شهریار این فعال حوزه رسانه با انتقاد از تقلیل آوینی، اظهار کرد: من در هیچ یک از آثار آوینی رد پایی از ناسیونالیستی ندیده ام، ولی برخی ها با تقلیل آوینی به ایران گرایی رسیده اند. برای آوینی امت مفهوم زیادتری نسبت به کلمه ملت دارد. وی اذعان داشت: تعریفی که شهید آوینی نسبت به انقلاب اسلامی و غرب ارائه کرده است، شبیه تعریف مرحوم شهریار از قومیت می باشد چراکه هر دو ناظر بر امت بودند. آوینی در پی این بود که زبان سلوک عرفانی را تعریف کند. نعلبندی با اشاره به مخالفت آوینی با اندیشه سوق کل هنر به سمت موسیقی، تشریح کرد: او بر این باور بود که هنر به سمت فرمالیسم محض و انتزاع نمی رود چراکه این همان مفهوم انسان قهر کرده با آسمان است. دغدغه انقلاب زدایی احمدرضا بیضایی نیز در این نشست با بیان اینکه محوریت صحبت بنده براساس کتاب آغازی بر یک پایان است، خاطرنشان کرد: بیضایی در این کتاب به مبانی نظری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اشاره کرده است. ابداع کننده تعبیر انقلاب زدایی، مقام معظم رهبری می باشد، ایشان در سخنرانی آخر سال 94 به انقلاب زدایی در حوزه های علمیه اشاره داشتند و مباحث شهید آوینی با تعابیر رهبری در مورد انقلاب زدایی تطبیق دارد. وی افزود: مرعوبیت در برابر غرب و غرب زدگی که بر اساس سوراخ هایی است که شیطان مثل مار می تواند وارد شود؛ به ویژه فرهنگ که تمام مقوله های اجتماعی سیاسی به آن وابسته است. افردی همچون سریع القلم که به استقلال اعتقادی ندارند وارد دستگاه اجرایی شدند برادر شهید مدافع حرم عنوان کرد: از نظر شهید آوینی انقلاب اسلامی نظیر ندارد و از منظر استقلال، نخستین انقلابی است که با شعار نه شرقی نه غربی به وجود می آید. تمامی انقلاب هایی که در دو سه دهه اخیر بر پایه نظام سازی انجام شده، به دامن شرق یا غرب لغزیده و از بین رفته اند. وی ادامه داد: از منظر شهید آوینی، بعد از فروپاشی شوروی رفع تباین ایدئولوژی شرق و غرب رخ داد؛ متاسفانه افرادی مثل دکتر محمود سریع القلم، با کتابی تحت عنوان ایران و جهانی شدن، چالش ها و راه حل ها استقلال را نفی کرده است و همین فرد داخل دستگاه اجرایی شده است؛ او می نویسد که اگر ما می خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید بدانیم که مفهوم استقلال پوچ و بی معنیست و باید از این استقلال صرف نظر کنیم. امام می گفت آمریکا هی غلطی نمی تواند بکند اما امروز یک عده حرف از نابودی تاسیاسات ایران بایک دکمه می زنند این فعال فرهنگی توسعه اقتصادی را از بزنگاه های انقلاب اسلامی دانست و گفت: بحث توسعه اقتصادی از بابت فرهنگ توسعه متفاوت با جریان روشنفکری است؛ در انقلاب اسلامی امام یک بار هم نفرمودند که من آمده ام شما را به توسعه اقتصادی برسانم، این مسئله یکی از بدیهیات است که از وظایف مسئولین می باشد. وی توضیح داد: کسانی در اوایل انقلاب معتقد بر نظام تکنوکراتی بودند و می گفتند امام انقلاب کرد و به قم رفت تا نظام را به افراد تکنوکراتی بسپارد؛ قران کریم گریختن به دامن غرب را با کلمه مرض تعبیر نموده است. تا شر آن ها به ما نرسد. امام گفت که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما اکنون برخی ها معتقدند که آمریکا با یک بمب توان انهدام تاسیسات کشور را دارد. غرب برای نفوذ متوسل به زور نمی شود این فعال فرهنگی در پایان بیان داشت: آوینی می گفت که در دهکده جهانی باید یک منطقه آزاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سلطه استکبار وجود داشته باشد. کوره دهی نیست که فرهنگ غرب به آنجا نرسیده باشد، غرب برای نفوذ فرهنگی متوسل به زور نمی شود . فقط بر اساس نفسانیت انسانها انجام می دهیم. تعبیر آوینی از روشنفکری در ادامه حسن مولادوست با اعلام اینکه ما در موقعیت نقل آوینی هستیم نه در بیان نقد وی، اظهار داشت: برخی از دوستان که روحیه خودآوینی بینی دارند، هنوز در بیان آوینی متوجه نیست؛ این شهید در مورد روشنفکری سیاسی، اقتصادی و دینی حرف زده است. آوینی با ارجاع به کتاب مبانی اقتصادی شهید مطهری، مفهوم امروزی بانک را قبول ندارد؛ مباحث روشفکری سیاسی با روشنفکری هنری و ادبی همپوشانی هایی دارد. وی اضافه کرد: در مورد مثلث آوینی، شریغتی و جلال آل احمد باید بیشتر صحبت گردد. چکشی که جلال در خدمت و خیانت به روشنفکران می زند و یا شریعتی در بحث طرفداری صریح و روشن خود از امام و یا وقتی می گوید امضای تمامی قراردادهایی که در تاریخ وجود دارد باید از روشفکران بگیریم، هرگز سراغی از امضای آخوند نجفی را نخواهیم دید؛ همان بیان بعد از انقلاب، توسط آوینی که با دیدن امام زنده می شود، به صورت به روز از وی می شنویم. این آوینی شناس اذعان داشت: نقد این سه نفر در مورد جریان روشنفکری خیلی سنگین تر بود چون خودشان از درون آنها را نقد می کردند. آوینی در علت آن می گوید چرا که من از راه طی شده سخن می گویم، هزاران نقد و کلید واژه حوزوی در مورد روشنفکری وجود دارد، ولی هیچکدام رگ روشنفکری را تکان نمی دهد. وی خاطرنشان کرد: آوینی در تعریف خود می گفت که سبیل نیچه ای می گذاشتم و در گالری ها و محافل شرکت می کردم به طوری که از حرفایشان سر در نمی آوردم. آوینی با خروج از روشنفکری توبه کرده بود این استاد دانشگاه با بیان اینکه آوینی از درون روشنفکری بیرون آمده و توبه کرده بود، ابراز داشت: او بر اساس خودنوشتی که دارد، می گفت که من حدیث نفس می گفتم. آوینی در نصیحت به ساختن فیلم و نوشتن کتاب همیشه می گفت که از حدیث نفس دوری کن. وی در پایان یادآور شد: آوینی برای برخی از افراد از واژه شبه روشنفکر استفاده می کند چرا که روشنفکران غربی را با شرف تر از کسانی می داند که خودشان را در ظاهر روشنفکر ایرانی نشان می دهند و درونشان پوج و غیر اصیل است؛ آوینی این طور افراد را به درخت نخل تشبیه می کند که گویی درخت را از آبادان برداشته و در تبریز بکاری، آن وقت این درخت فقط تزئینی می شود. نمی خواهیم از آوینی قدیس بسازیم در ادامه روح الله رشیدی عنوان کرد: آوینی را ما زنده می دانیم پس قابل نقد می باشد. ما نمی خواهیم که از آوینی یک قدیس بسازیم و در موزه قرار دهیم. ما آوینی ویترینی نمی خواهیم پزش را بدهیم. خیلی ها کتابش را می خرند و نمی خوانند اما پزش را می دهند. وی افزود: کسانی را می شناسیم که حمال اطلاعات در مورد آوینی هستند ولی کلمه ای از این فرد جاری نمی شود. ما آوینی را انسان زنده و درگیر امروز می شناسیم. ما با آوینی تقویمی مشکل دبیر داریم و اگر معتقدیم که معتبر است، پس باید آوینی را در طول زندگی به همراه داشته باشیم. شهید آوینی در چندین جبهه جنگید مسئول دفتر جبهه مطالعات فرهنگی اسلامی استان با اشاره به کتاب توسعه و مبانی تمدنی غرب از آوینی، خاطرنشان کرد: به گفته خود آوینی، ادبیات استفاده شده در مجموعه مقالات این کتاب، با زبان ساده و ژورنالیستی نگاشته شده است. وی متذکر شد: آوینی در چندین جبهه هم زمان می جنگید، از یک طرف در جبهه بود، از طرفی به کارهای مستند و تلویزیون مشغول بود. این طور فردی پز فرهیختگی نمی دهد و یا مقاله ای تشریفاتی نمی نویسد. آوینی با غربی ها درگیر شد رشیدی توضیح داد: مقالات آوینی واکنشی علیه جریانی نامحسوس در نظام بود که تصمیم ساز بودند و کسی نمی دید جز آوینی؛ او با کسانی درگیر شده که پرستنده ی توسعه به معنای غربی هستند و پنبه شان را می زند. آوینی با اصطلاحاتی همچون افراد قرن حاضر، شروع به وهم آمیز و خیالی نمودن برخی افکار غربی کرده است. وی ادامه داد: برخی افراد در قانون گذاری کشور و به عنوان مشاوره چندین ساله برنامه بودجه در مصاحبه هایی می گفتند که می شود از دین در امور فردی و حتی اجتماعی بهره برد و برنامه ای ارائه داد و لی فکر نمی کنم که رشته جدیدی از دین به نام اقتصاد اسلامی بیرون کشید و هر چقدر از زمان گذشته به حرف های خود مطمئن تر شده است، چنین افرادی در سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه پنج ساله می نویسند. آوینی امثال مرعشی را در دهه شصت شناسایی کرده بود مسئول دفتر جبهه مطالعات آذربایجان شرقی در پایان اذعان داشت: افرادی مثل مرعشی که در نظام اجرایی کشور حضور دارند می گویند ما معتقد نیستیم که اسلام بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، همانطور که نظام پزشکی ندارد. اسلام دین هدایت است، همانطور که نظام مهندسی نداشته، نظام اقتصادی هم ندارد. مگر امام صادق متخصص پول و بانک بود که نظام اقتصادی معرفی کند. آوینی چنین افرادی را در دهه شصت شناسایی کرده و افشا می کند. کد مطلب : سایر اخبار ...
امیر حسین علم الهدی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا درباره گروه هنر و تجربه : این گروه را دیگر نمی توان ...
10 تا 12 میلیون نفر در نوسان باشد، شاید مخاطبان ما هم در همان تعداد پانصد ششصد نفر بماند. ولی دورخیز ما برای جذب تعداد بیشتر مخاطب هر روز در حال افزایش است تا بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم که البته همه مسائل و زمین بازی دست ما نیست و اصل سینما و اقتصاد و سرانه مخاطب به دست سینمای عام است که اگر آن رونق داشته باشد، ما هم رونق خواهیم داشت. ایسنا: با توجه به این فضای فرهنگی، فکر می ...
تاکید رهبری نشان از غربت جبهه فرهنگی انقلاب دارد، نه موافقت با فعالیت یک جریان هنری/ بازخوانی تلاش ...
به گزارش سینماپرس در مقدمه مقاله ای به قلم شهاب اسفندیاری که در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده آمده است، سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین - که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است - امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فر ...
آوینی را بخوانیم تا هنر انقلاب را بیابیم
تعارضات لزوم بازنگری در نظام آموزش کنونی جامعه انقلابی ایران مورد تأکید قرار گرفته است: اگر انقلاب اسلامی ایران پیروز نشده و کار رجعت به مبانی فرهنگی اسلام در همه زمینه ها به این حد از وسعت و اشاعه نرسیده بود، هرگز امکان سخن گفتن از این مسایل با این همه جرأت و جسارت به وجود نمی آمد... رودررویی انقلاب اسلامی ایران در اصل با تفکر غربی است و ما ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور شاهد یک ...
مساله حکومت اسلامی بدون ولی فقیه قابل تصور نیست/ شهید صدر تمام اهداف علم مقاصد را در نظر داشته است
...؛ در این رابطه دو روایت وجود دارد؛ مضمون این است که همان مبلغی را که دادی را باید بگیری و نه کمتر، وی با توجه به ضعیف بودن دو روایت در این باره به آن عمل می کند و می گوید من به دلیل ذوق فقهی خود نمی توانم خلاف این دو روایت عمل کنم، باید توجه شود که ذوق فقهی ایشان به دلیل علم او در این زمینه است. گفتنی است قرار است در ادامه برنامه های تبیین ویژگیهای شخصیتی و علمی شهید آیت الله محمد باقر صدر، روز سه شنبه هفته جاری آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به ایراد سخن با عنوان "مبانی فقه نظام در مکتب شهید صدر" بپردازد. ...
تفحصی در برخورد فرهنگی و سیاسی امام باقر(ع)
توحید و نبوت مهم ترین اصول به شمار می آید و تضمین کننده حیات اسلام و اجرای قوانین الهی در جامعه اسلامی است، ولی در عین حال، ائمه معصوم هرگز در صدد نبودند تا موضوع ولایت و امامت را ابزار رسیدن به قدرت قرار دهند، بلکه آن را ضامن تداوم خط رسالت و هدایت دانسته اند، در نتیجه هرگاه اصل اسلام را در معرض خطر می دیدند، برای حفظ اسلام و قرآن و توحید، از هیچ کوششی دریغ نکرده و پیروان خود را به آن تهییج و ترغیب ...
تأمین اهداف عالیه شریعت اسلامی
عالیه اسلام را که در یک صورت [اجتهادی] می یابیم برگزینیم (صدر، 1424ق ، ص461). هرچند کارآمدی خط مشی، در مقام اجراء مورد بحث قرار می گیرد، اما شهید صدر با تحلیل پیشینیِ پیامدهای خط مشی، این مؤلفه را قبل از حرکت کشف زیربنا و خط مشی دخالت می دهد. به این منظور، شهید صدر دو غایت اساسی را برای خط مشی اسلامی در نظر می گیرد: 1. حل مسائل واقعی زندگی بشر؛ 2. تأمین اهداف عالیه شریعت ...
تأثیر فقه سیاسی بر قوانین و ساختارهای نظام
...، مباحث عمیق دینی به صورت اصول قانون اساسی آورده شد و نظام سیاسی بر اساس مبانی فقهی لحاظ شد. در اصل اول، نوع نظام سیاسی جمهوری اسلامی بیان گردید و در اصل دوم به تشریح اسلامی بودن پرداخته شد و اصول عقاید، نحوه رهبری نظام سیاسی اسلام و برخی خط مشی های کلی دولت اسلامی، مورد توجه قرار گرفت. هر کدام از اصول قانون اساسی و بندهای مربوط به برخی اصول، دارای مبانی دینی بوده که در مشروح مذاکرات صورت ...
عده ای به "کیش" می روند تا انقلاب را "مات" کنند/چاپ کتاب دونالد ترامپ در ایران/مخالفت با برجام برای رضای ...
....این حادثه غروب پنجشنبه در تفرجگاه تیرباغ واقع در بخش درودزن از توابع شهرستان مرودشت رخ داده است.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است. دین اسلام به بیت المال بیشتر حساس است تا بدحجابی محمدتقی فاضل میبدی نسبت به سخنان اخیر آیت الله علم الهدی مبنی بر آنکه بدحجابی گناهی بدتر از اختلاس است، گفت: دین مبین اسلام آن قدر که در مسائل مالی و حقوقی مردم و بیت المال حساس است در سایر ...
بعد از حوادث پاریس چپ باید به ریشه های غربی رادیکال خود ایمان بیاورد
زور قانون را به هر شکلی اعمال کرد. تابوی دیگری که باید بر آن فائق آمد این است که هرگونه ارجاع به میراث رهایی بخش اروپا را یکی بدانیم با نژادپرستی و امپریالیسم فرهنگی. به رغم مسئولیت (نسبی) اروپا در پدیدآمدن وضعیتی که مهاجران از آن می گریزند، زمان آن رسیده وردهای دست چپی در نقد اروپامداری را کنار بگذاریم. جهان مابعد یازده سپتامبر به ما آموخته که رؤیای لیبرال دموکراسی جهانی فرانسیس ...
پارادایم های مدیریت دولتی
پذیرفته شده و هنجاریافته اجتماعی را فرهنگ قلمداد نموده اند (همان، ص61). به طور کلی در تعریف فرهنگ می توان گفت فرهنگ مجموعه ای از علایق (گرایش) آگاهی ها (دانش) و رفتارهای جمعی می باشد، اما مهمتر از تعریف فرهنگ، توجه به دو نگاهی است که در تعریف فرهنگ وجود دارد و مبنای مباحث بعدی خواهد بود که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد. دو رویکرد در تعریف فرهنگ مفهوم فرهنگ را از ...
نقش شهید محمد باقر صدر در علم مقاصد شرعی
مدعی بود قرآن دلالت بر اثبات ولایت فقیه دارد. وی، افزود: بانک بدون ربا طرحی است که شهید صدر برای یکی از بانک های کویت در 40 سال پیش تدوین کرده بودند، تمام عملیان بانکی را براساس قواعد اسلامی تبیین کردند، او در مساله کسر قیمت سفته ها می گوید؛ در این رابطه دو روایت وجود دارد؛ مضمون این است که همان مبلغی را که دادی را باید بگیری و نه کمتر، وی با توجه به ضعیف بودن دو روایت در این باره به آن عمل می کند و می گوید من به دلیل ذوق فقهی خود نمی توانم خلاف این دو روایت عمل کنم، باید توجه شود که ذوق فقهی ایشان به دلیل علم او در این زمینه است. ...
دلایل نه گانه برای جدی گرفتن شهید مطهری /مطهری وارث جریان فکری عمیق در تفکر شیعی است
اقتصاد اسلامی و بخش هایی از اسلام و مقتضیات زمان در حوزه عرفان و ... . دو شخصیت دیگر مثل میرزاعلی شیرازی در مسئله نهج البلاغه و مسائل اخلاقی و علامه حسینی تهرانی که در مسائل عرفانی روی شخصیت شهید مطهری تأثیرگذار بوده اند. شهید مطهری هم درس حوزوی داده اند و هم درس دانشگاهی، هم کتاب دارند و هم مقاله در مجلات، هم سخنرانی عمومی دارند و هم در همایش های علمی، هم کتاب تألیفی دارند و هم شرح بر ...
نسبت مه آلود دین و سنت
از تمرکز بر نقد شخصیت، به بیان غیرجانبدارانه اندیشه های وی اکتفا شود. البته در یادداشت های بعد، افکار و آرای سیدحسین نصر نیز از منظر اسلام ناب، مورد نقد و واکاوی قرار خواهد گرفت. نصر، متفکر اهل سنت گفتمان نه شرقی، نه غربی سیدحسین نصر در ضدیت با اصالت و سندیت تمدن غرب و ثنویت دکارتی صورتبندی می شود. او در پی آن است تا نشان دهد که غرب می تواند درس های بزرگی از تمدن اسلامی بگیرد و شرق ...
چرا سال اقتصاد مقاومتی؟
گرفته تا الزامات اصلی و تبعی اصلاحات امور اقتصادی از ضرورتهای اقدام و عمل در این حوزه است.تلقی درست وواحد ازاقتصاد مقاومتی ودوری از اختلاف وکشمش بخصوص در سطخ بالای مدیریتی کشور از الزامات حتمی اجرای اثر بخش آن است. 2-حوزه اقتصاد در مقایسه با سایر حوزه ها از فقربا خصوصیات اقدام نظام مند ، هماهنگی راهبردی ، مشارکت مردمی و ..رنج برده است بگونه ای که بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ...
فراز و فرود اندیشه میرزا فتحعلی آخوند زاده
فرهنگ امروز/ دکتر حسین محمدزاده صدیق: در خیزابه های اصلاح طلبانه و ترقی خواهانه یک صد و پنجاه سال اخیر ایران، نام میرزا آخوندزاده (1295-1228 ه) پیوسته در صدر موج آفرینان اجتماعی و سیاسی قرار داشته است.گروهی او را اندیشمند و ادیبی دوراندیش می دانند که سعادت ملل اسلام و کشورهای اسلامی را مد نظر داشته است و مظهر کامل کنشگر روشنفکر اجتماعی انقلابی، پیشرو، معنویت گرا و خردورز بوده است ...
پیش بینی بورس 95/میانگین سود و صنایع برتر/ دو نظر متفاوت در مورد صنعت اول
عمده سهامداران خرد، خودرو را به عنوان صنعت برتر در میان دیگر صنایع دانستند.نمودار های کنونی حاکی از آن است بار دیگر خودرو در صدر انتخاب سهامداران خرد بوده و بعد از آن بانک و فلزات اساسی در رده های بعدی قرار گرفتند. اما شرایط انتخاب کارشناسان باز هم متفاوت از انتخاب سهامداران است. صنعت دارو که به عنوان گروه مورد توجه کارشناسان در رده اول قرار گرفته است. دومین انتخاب کارشناسان خودرو و بعد ...
تأثیرات فقه سیاسی شیعه بر جمهوری اسلامی ایران
ایران می باشد در اصل پنجم قانون اساسی، مورد توجه قرار گرفته است و مهمترین و در عین حال، پردامنه ترین اصل از اصول قانون اساسی، شمرده است که برکات زیادی برای جامعه داشته و خواهد داشت. در اینجا به دنبال بحث از اصل ولایت فقیه نیستیم، بلکه به طور اجمالی به برخی از این مباحث در قالب شناخت بنیادهای مشروعیت نظام جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت. از جمله این مباحث، کلامی یا فقهی بودن ولایت فقیه است؛ چرا که هر دو ...
نقد نظریه ها
...، بعضی ها تغییرات بنیان های اجتماعی و اقتصادی را عامل دولت سازی می دانند، بعضی ها بنیان های فرهنگی را منشأ دولت های مطلقه می دانند و بعضی نظریه های پسااستعماری دخالت یا عدم دخالت بیگانگان را اصل می دانند. در این پژوهش نظریه ی دوم محور اصلی کار ماست و با ترکیبی از سایر نظریه ها مورد استفاده قرار می گیرد. بحث نظری دیوید هلد در مقاله ای در سال 1992 و کریستوفر پیرسون در کتاب ...
مقاوم بودن نقشه راه رسیدن به جامعه منتظر است
و اقتصاد مقاوم. در همین رابطه حجت الاسلام دکتر رحیم کارگر، استاد و پژوهشگر مباحث مهدویت یادداشتی اختصاصی در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است که در ادامه می آید: جامعه ما جامعه ای منحصر به فرد و نمونه در دنیاست و می تواند نمونه ترین و منحصر به فردترین جامعه در طول تاریخ باشد. در جهانی که همه چیز در آن رو به سوی جاهلیت و ظلمت هر چه بیشتر می رود و نشانی از معنویت و انسانیت ...
استناد اجتهادی به دین
سیدمحمدباقر صدر را مورد واکاوی و تدقیق قرار دادیم. حاصل این پژوهش، دستیابی به سه مؤلفه استناد اجتهادی به دین، انسجام درونی و کارآیی برای تأمین حجیت خط مشی های دولت است. واژگان کلیدی حجیت، خط مشی عمومی اسلامی، استناد اجتهادی به دین، انسجام درونی خط مشی های عمومی، کارآمدی خط مشی های عمومی مقدمه دین مبین اسلام، از آغازین روزهای دعوت رسول گرامی اسلام(ص)، منادی ...